۱۳۸۷ اردیبهشت ۱۱, چهارشنبه

اوباما بر لبه ی پرتگاه انتخاباتی؟

شش روز مانده به انتخابات مقدماتی سرنوشت ساز ریاست جمهوری آمریکا در ایالت های ایندیانا و کارولاینای شمالی؛ نتایج یک نظرسنجی از کاهش پیشتازی دو رقمی سناتور دموکرات براک اوباما از رقیب دموکراتش هیلاری کلینتون به پنج درصد حکایت دارد. امید کلینتون برای پیروزی در کارولاینای شمالی و ایندیانا و کسب نامزدی حزب دموکرات بدنبال حمایت رسمی فرماندار کارولاینای شمالی از او و پس از جنجال دوباره ی ناشی از اظهارات تحریک آمیز رهبر مذهبی بازنشسته ی کلیسای محل عبادت براک اوباما بیش از پیش قوت گرفته است. براک اوباما دیروز در یک کنفرانس خبری اظهارات چند روز گذشته ی جرامایا رایت، کشیش و الگویٍ مذهبی خود، را تکان دهنده و اهانت آمیز عنوان کرد و کوشید برای نجات کمپین انتخاباتی اش به جنجال های حول و حوش بیش از بیست سال رابطه ی نزدیک جرمایا رایت با او و خانواده اش پایان دهد. پرسش بسیاری این است که حضور دوباره ی جرمایا رایت تا چه حد به شانس اوباما برای کسب نامزدی حزب لطمه زده است و حضور دوباره ی رایت برای واکنش به اظهارات تند اوباما چه تاثیری بر رای دهندگان آمریکایی خواهد داشت. واکنش دیروز اوباما در تقبیح اظهارات استاد پیشین مذهبی اش می تواند گروهی از آمریکاییان آفریقایی تبار را که با جرمایا رایت احساس همدلی می کنند از صف حامیان اوباما جدا کند اما، بعید نیست در کاهش موضع منفی طبقه ی کارگر سفید پوست و محافظه کار و جلب نظر سوپر دلگیت ها یا ابرنمایندگان حزب موثر باشد. کنفرانس خبری سه شنبه ی سناتور اوباما نقطه ی اوج یک ماه هولناک انتخاباتی بود. تقبیح علنی جرمایا رایت، رهبر مذهبی و استاد دینی اوباما، که عاقد ازدواج او با همسرش بوده؛ دو دخترش را غسل تعمید داده؛ و در روز اعلام کاندیداتوری اش با او دست به دعا برده بود؛ تصمیمی سهل و ساده نبود.
جرمایا رایت با حضورش در کنفرانس خبری باشگاه ملی مطبوعات راه انتخاب دیگری برای اوباما باقی نگذاشت. اوباما گفت رایت از خود یک کاریکاتور به نمایش گذاشت و دیدگاههای او انعکاس کلیسای سیاهان و باورهای اوباما نیست. اوباما تاکید کرد رفتار رایت و گفتارش این احساس را به او داد که این مردی نیست که او بیست سال پیش با او آشنا شد.
رایت در بخشی از سخنانش گفت حملات تروریستی یازدهم سپتامبر نتیجه ی عملکرد تروریستی آمریکا در جهان است و دولت آمریکا را متهم کرد با گسترش ویروس بیماری ایدز در میان سیاهان طرح توطئه ی نسل کشی داشته است.
اوباما ماه گذشته بدنبال پخش تلویزیونی بخشی از گفتار تحریک آمیز رایت از رسانه ها در یک سخنرانی حول محور مسائل نژادی که مورد ستایش بسیاری قرار گرفت اظهارات جرمایا رایت را محکوم کرد اما، کماکان او را با کاستی ها و نواقص اش بخشی از خانواده ی خود عنوان کرد.
جرمایا رایت روز دوشنبه اظهارات اوباما را در رد گفتار او ژست سیاسی انتخاباتی عنوان کرد.
همین کافی بود تا خشم اوباما را برانگیزد و میان خود و استاد دیرینش که حکم پدر دومش را داشت خطی عمیق بکشد. برای اوباما که پدرش نیز او را در کودکی رها کرد و با مادرش تنها گذاشت ترک جرمایا رایت جدایی دردناک دیگری خواهد بود.
تحلیلگران سیاسی معتقدند اگر حضور رایت تا کنون به اندازه ی کافی نتایج مخربی برای کمپین اوباما به همراه نداشته است حضور دوباره ی او در صحنه ی رسانه ای می تواند مانع دستیابی نخستین سیاهپوست آمریکایی به نامزدی حزب دموکرات شود.
سنجش دقیق میزان تاثیر این جنجال بر اوباما را میزان حضور مردم در انتخابات سه شنبه ی آینده در ایالت های کارولاینای شمالی و ایندیانا روشن خواهد کرد.
گروهی کماکان این پرسش را در ذهن دارند که آیا گفتار اوباما صرفا جنبه ی سیاسی دارد و اگر چنین نیست چرا او زودتر تکلیف خود را با جرمایا رایت و کلیسایی که او نزدیک به دو دهه در آن موعظه می کرد روشن نکرد. اوباما می گوید چندی پیش در جریان اظهارات تند رایت قرار گرفته است. گروهی از مردم این ها را بازی های سیاسی می دانند و معتقدند کاندیداها باید به مشکلات واقعی مردم چون بهداشت و بیمه های درمانی، عراق، و افزایش بی رویه ی بهای بنزین بپردازند. اتفاقا، چگونگی کاهش بهای سوخت به یکی از حساس ترین مباحثات سیاسی انتخاباتی و کشاکش میان کنگره و کاخ سفید تبدیل شده است.
پرزیدنت بوش دیروز گفت اگر دموکرات ها در کنگره با طرح های او برای اکتشافات نفتی در آلاسکا و کاهش محدودیت ها بر پالایشگاهها موافقت کنند در سایه ی افزایش ظرفیت تولید در طول زمان شاهد کاهش بهای بنزین خواهیم بود.
در 30 سال گذشته پالایشگاه جدیدی در آمریکا ساخته نشده است.
دموکرات ها به دلیل مسائل زیست محیطی با این امر مخالفت دارند اما، پیشنهاد کرده اند 700 میلیون بشکه ذخیره ی استراتژیک نفتی آمریکا که معادل دو ماه واردات نفت آمریکاست به بازار عرضه شود.
پرزیدنت بوش مخالف است و معتقد است این ذخایر باید برای یک شرایط اضطراری چون حمله ی تروریستی به پایانه های نفتی آمریکا مورد استفاده قرار گیرد.
البته طرحی در کنگره هست که از حمایت اکثریت برخوردار است و توقف خرید نفت برای ذخایر استراتژیک را پیشنهاد می کند.
دو غول بزرگ نفتی، بی پی و رویال داچ شل، دیروز سود سه ماهه ی نخست سال جاری خود را در مجموع 17 میلیارد دلار اعلام کردند. سناتور مک کین و سناتور کلینتون معتقدند باید راهی برای کاهش بها در کوتاه مدت و بلندمدت داشت و طرح لغو 18 سنت مالیات فدرال بر هر گالن سوخت در تابستان را برای کوتاه مدت ارائه می کنند.
البته، کلینتون مدعی است مک کین راهی برای تامین کاهش درآمد دولت فدرال ارائه نمی کند در حالی که او از محل افزایش مالیات بر درآمد هنگفت کمپانی های نفتی آن را تامین خواهد کرد.
اباما معتقد است این یک مانور انتخاباتی است و مدعی است که این طرح اتفاقا به افزایش بهای بنزین در طول تابستان منجر می شود چون مردم را به مصرف بیشتر تشویق می کند. اوباما معتقد است این طرح بیش از 28 دلار در طول سه ماه تابستان به مردم کمک نمی کند. با نزدیک شدن به انتخابات در ایندیانا و کارولاینای شمالی سناتور اوباما و سناتور کلینتون در یک چرخش سیاسی برای نخستین بار در دوران مبارزات انتخاباتی در مصاحبه هایی اختصاصی با شبکه ی خبری فاکس نیوز شرکت می کنند. امشب و فردا شب مصاحبه ای در دو بخش از سناتور کلینتون با بیل اورایلی در برنامه ی خود اورایلی در فاکس نیوز پخش می شود. محافظه کاران و مذهبیون بخش عمده ای از برنامه ی پرمخاطب اورایلی را تشکیل می دهند که از منتقدان سرسخت سیاست های دموکرات هاست. سناتور اوباما هم یکشنبه در مصاحبه ای یک ساعته با کریس والاس در فاکس نیوز شرکت کرد. دو کاندیدا طبیعتا برای گسترش حوزه ی مخاطب خود و با نگاه به انتخابات نوامبر توجه بیشتری به پایگاه اجتماعی مذهبی کاندیدای جمهوریخواهان، سناتور مک کین، نشان می دهند.


۱۳۸۷ اردیبهشت ۱۰, سه‌شنبه

در زیر گنبد سفید دموکراسی چه می گذرد؟

مجتمع ساختمانی کنگره ی آمریکا چهار تقاطع بسیار بزرگ خیابان های واشنگتن را در بر می گیرد. معماری شهری واشنگتن ملهم از معماری رم باستان به گونه ای طراحی شده که کنگره بخش مهمی از آن است و هر چند در مرکز شهر نیست اما، در کانون تقسیم بندی شهر به مناطق جنوبی، شمالی، شرقی، و غربی قرار دارد. ساختمان کنگره حدود ۲۱۵ سال پیش بر تپه ای نه چندان مرتفع در واشنگتن بنا شد و عنوان آن برگرفته از بنای تاریخی کپیتولین هیل رُم کپیتول هیل نامیده می شود.
تمام تلاش من از هر روز دوان دوان در راهروهای کنگره از سمت مجلس نمایندگان کنگره در ضلع جنوبی به بخش سنا در ضلع شمالی و بالعکس رفتن این است که بخشی از تجربه ی شخصی و دریافتم از دموکراسی و آزادی بیان را با شما در میان بگذارم.
انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در این دوره نیز با ظهور موفق سناتورها و نه فرماندارها به شکلی به تحولات در کنگره گره خورده است.
در سفرهایم به ایالت ها برای پوشش خبری انتخابات می کوشم شما را با جلوه ی دیگری از دموکراسی آمریکا آشنا و تصویری واضح از ایالات متحده آمریکا با تمام محاسن و معایب اش ارائه کنم.
امیدوارم شما هم با من در بالا و پایین رفتن در راهروهای دموکراسی همراه شوید.

سیامک دهقانپور


معاون جدید امور سیاسی وزارت خارجه ی آمریکا از اهمیت دیپلماسی با ایران سخن می گوید

ویلیام برنز، کاندیدای پرزیدنت بوش برای احراز معاونت امور سیاسی وزارت خارجه ی آمریکا، می گوید تماس واقع بینانه و از موضع اقتدار با ایران نشان از ضعف آمریکا نیست بلکه از قدرت و اطمینان آمریکا حکایت دارد. ویلیام برنز این سخنان را دیروز در جلسه ی بررسی تائید صلاحیت خود در کمیته ی روابط خارجی سنای آمریکا بیان کرد. ویلیام برنز، سفیر آمریکا در روسیه، پس از تائید صلاحیت از سوی سنا مسولیت های سنگین نیکلاس برنز، معاون پیشین امور سیاسی وزارت خارجه ی آمریکا، را طی نه ماه باقیمانده به پایان دوران دولت بوش برعهده می گیرد. از جمله مسولیت های نیکلاس برنز اجرای استراتژی آمریکا در برابر برنامه ی هسته ای ایران بود. ویلیام برنز در جلسه ی دیروز بارها در باره ی آخرین تحولات در استراتژی دولت بوش در برابر ایران مورد پرسش قرار گرفت.
ویلیام برنز با 26 سال سابقه ی فعالیت دیپلماتیک می تواند بهترین جانشین برای نیکلاس برنز باشد. ویلیام برنز در جلسه ی تائید صلاحیت خود ضمن بر شمردن چالش های پیش روی آمریکا در جهان امروز با تاکید بر دیپلماسی گفت آمریکا دشمنان دائمی ندارد و در این جهان تماس و گفتگو با کشورهای طرف تخاصم چون کره ی شمالی و ایران نشان از اقتدار و اطمینان است نه ضعف.
سناتور دموکرات رابرت کیسی، عضو کمیته ی روابط خارجی سنا، با برشمردن سالها تجربه ی دیپلماتیک ویلیام برنز در امور روسیه و خارومیانه در سمت مدیرکلی امور خاور نزدیک وزارت خارجه، از او خواست رویکرد نه ماه آینده ی خود در برابر ایران را تشریح کند.
برنز گفت هدف روشن کردن امکان انتخاب برای رژیم ایران است تا برای آنان تصریح شود اگر به تعهداتشان بر مبنای قطعنامه های شورای امنیت و آژانس بین المللی انرژی اتمی عمل کنند چه امکاناتی برایشان مهیاست.
گروهی از دموکرات ها معتقدند با توجه به اینکه دامنه ی مشکلات آمریکا با ایران فراتر از بن بست کنونی در برنامه ی هسته ای است و مداخلات ایران در عراق و خاورمیانه را نیز در بر می گیرد دولت بوش پیش از پایان سال جاری و پیش از آنکه تمام گزینه ها را بکار گیرد احتمال دارد گزینه ی نظامی را برگزیند.
ویلیام برنز گفت جانب احتیاط این است که گزینه ی نظامی برداشته نشود اما، کانون توجه ما در حال حاضر رویکرد دیپلماتیک است و تحریم دارد تاثیرات خود را نشان می دهد.
سفیر فعلی آمریکا در روسیه با دفاع از همکاری روسیه در برنامه ی هسته ای ایران گفت ارسال اورانیوم غنی شده ی لازم برای نیروگاه بوشهر عزم ایران برای راه اندازی غنی سازی در این مرحله را ظن برانگیز می کند.
برنز تاکید کرد مشکل ایران با آمریکا نیست بلکه جامعه ی بین المللی با ایران مشکل پیدا کرده است.
سناتور دموکرات باب کیسی که جلسه تائید صلاحیت را در غیاب سناتور جوزف بایدن اداره می کرد با طرح نگرانی های ناشی از حمایت های ایران از گروههای رقیب در عراق دیدگاه برنز را در این باره جویا شد.
به باور ویلیام برنز مساله این نیست که ایران در عراق منافعی دارد. برنز گفت البته عراق همسایه ی بزرگی است که پیشینه ی پیچیده ای با ایران دارد اما، مساله این است که ایران چگونه منافع خود در عراق را دنبال می کند.
ویلیام برنز پس از تائید سنا جای خالی دیپلمات های درخشانی چون نیکلاس برنز، مارک گروسمن، و تامس پیکرینگ، را پر می کند. برنز سالها سفیر آمریکا در اردن بود.
البته روند تغییر و تحولات دیپلماتیک در وزارت خارجه ادامه دارد. امروز کمیته ی روابط خارجی سنا بررسی تائید صلاحیت سفیران جدید آمریکا در اردن، اسرائیل، قزاقستان، و قطر را آغاز می کند. در جلسه ی دیروز کمیته ی روابط خارجی همزمان بررسی تائید صلاحیت دو مقام دیگر وزارت خارجه انجام گرفت. جنیس جیکابز، کاندید احراز مدیرکلی اداره ی امور کنسولی وزارت خارجه، یکی از آن دو بود که با پرسش های سناتور کیسی درباره ی گزارش های حاکی از رجوع غیر قانونی و پیاپی کارکنان وزارت خارجه به سوابق الکترونیکی پاسپورت کاندیداهای انتخابات مقدماتی ریاست جمهوری روبرو شد. پاسخ این بود که طی چند هفته ی آینده نتیجه ی تحقیقات روشن خواهد شد و تدابیری برای جلوگیری از تکرار چنین مواردی در نظر گرفته شده است.
آخرین اخبار انتخاباتی: یک نظرسنجی سراسری اسوشیتدپرس که نگاه به انتخابات نوامبر دارد خبرساز شده است. این نظر سنجی سناتور کلینتون را با 9 امتیاز برتری در برابر سناتور مک کین نشان می دهد در حالی که سناتور اوباما با سناتور مک کین در وضعیتی نسبتا برابر قرار دارد. طبیعتا کلینتون از این نظرسنجی برای جلب نظر سوپردلگیت ها یا ابرنمایندگان و جلب کمک های مالی استفاده ی زیادی خواهد برد.
ساعتی پیش مایک ایزلی، فرماندار کارولاینای شمالی، ایالتی که اوباما در آن جا با اختلافی دو رقمی در نظرسنجی ها از کلینتون پیش است از سناتور کلینتون رسما اعلام حمایت کرد تا خاطر اوباما از پیروزی در آنجا چندان راحت نباشد. در ایندیانا رقابت بسیار نزدیک است و پیروزی در هر دو ایالت برای هر یک از دو کاندیدا ضربه ی سنگینی بر رقیب خواهد بود.
با بالارفتن بی رویه ی بهای نفت و بنزین و گازوئیل؛ مساله ی لغو موقت مالیات فدرال بر سوخت خودروها در تابستان به یکی از مسائل حاد انتخاباتی بدل شده است. سناتور جمهوریخواه جان مک کین و سناتور کلینتون از این مساله حمایت می کنند اما، سناتور اوباما معتقد است حذف حدود 18 سنت مالیات بر هر گالن بنزین مشکل مردم را حل نمی کند و شرکت های نفتی با توجه به افزایش تقاضا در تابستان بسرعت این کاهش را با افزایش بهای سوخت جبران می کنند و این طرح نه تنها نتیجه ی چندانی برای مصرف کننده ندارد بلکه دولت فدرال را بیش از پیش مقروض می کند. کمپین کلینتون و مک کین می گویند اوباما سال 2000 در مجلس ایلینوی به طرح مشابهی رای مثبت داده بود.