۱۳۸۷ مرداد ۱۰, پنجشنبه

گزارش: به باور اوباما اگر تحریم ها علیه ایران کارساز نباشد اسرائیل حمله خواهد کرد

سناتور دموکرات براک اوباما، کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، سه شنبه شب پس از بازگشت از سفر خارجی خود که دیدار با رهبران اسرائیل بخش مهمی از آن را تشکیل می داد با رهبران دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا نشستی داشت. شبکه ی خبری ای بی سی به نقل از یکی از حاضران در این نشست که نمی خواهد نامش فاش شود گزارش داد که این فرد مدعی است هیچ کس مستقیما به او چنین چیزی نگفته است اما، از گفتگوهایش با اوباما چنین دریافت کرده است که اگر تحریم ها علیه ایران کارساز نباشد اسرائیل دست به حمله به ایران خواهد زد.
اوباما در طول سفر خاورمیانه ای اش با تمام شخصیت های سیاسی در حزب حاکم اسرائیل و به گفته ی خودش آنهایی که قصد دارند نخست وزیر اسرائیل شوند ملاقات کرد.
گزارش ای بی سی ساعاتی پخش می شد که اهود المرت، نخست وزیر اسرائیل، از تصمیم خود برای کناره گیری و عدم شرکت در انتخابات سپتامبر اسرائیل خبر می داد.
سخنگوی امور امنیت ملی سناتور براک اوباما از اظهارنظر در این باره و محتوای گزارش ای بی سی خودداری کرد اما، تاکید کرد سناتور اوباما همواره گفته است ایران باید به برنامه ی غیرمشروع هسته ای خود پایان دهد و معتقد است تماس جدی و مستقیم متکی بر تحریم های سنگین تر باید برای تحت فشار گذاشتن ایران در دستور کار قرار گیرد. به گفته ی این سخنگوی سناتور اوباما تهران برای دست یافتن به توافق برای پایان دادن به غنی سازی اورانیوم نباید در انتظار روی کار آمدن دولت بعدی در آمریکا باشد.
بنا به گزارش ها اهود باراک، وزیر دفاع اسرائیل و نخست وزیر پیشین آن کشور، که گفته می شود با کناره گیری المرت ممکن است تلاش ها برای بازپس گرفتن پست قبلی خود را شدت بخشد، در گفتگوی دوشنبه ی خود با رابرت گیتز، وزیر دفاع آمریکا، در واشنگتن از آمریکا خواسته است تمام گزینه ها را در برابر ایران مدنظر داشته باشد.
گزارش ها از ایران حاکی است تهران قصد بی اعتنایی به ضرب الاجل روز شنبه ی شش قدرت بزرگ جهان به ایران را دارد. غرب انتظار دارد تهران تا پس فردا پاسخی قطعی در ارتباط با پذیرش بسته ی پیشنهادی و تعلیق غنی سازی اورانیوم ارائه دهد. سناتور اوباما پیشتر به رهبران ایران هشدار داده بود نرمش سیاسی دولت پرزیدنت بوش را که در حضور معاون امور سیاسی وزارت خارجه در مذاکرات ژنو تجلی یافت جدی بگیرند.
ای بی سی در گزارش خود به نقل از یکی دیگر از حاضران در نشست کنگره با اوباما می گوید اوباما به رهبران کنگره گفته است کشورهای عرب منطقه این را می دانند که ایران اتمی به دلیل اقدام احتمالی اسرائیل قاعده ی بازی را در تمام منطقه تغییر خواهد داد.

۱۳۸۷ مرداد ۹, چهارشنبه

قانونگذار جمهوریخواه می گوید به تشدید تحریم ایران رای نخواهد داد

والتر جونز، عضو با سابقه ی جمهوریخواه دو کمیته ی پر قدرت نیروهای مسلح و امور مالی مجلس نمایندگان، روز سه شنبه برای بازدید از شبکه ی خبری فارسی صدای آمریکا به ساختمان صدای آمریکا در واشنگتن آمده بود و فرصتی دست داد تا دیدگاههای ایشان را درباره ی آخرین تحولات در ایران جویا شوم.



از والتر جونز، عضو جمهوریخواه مجلس نمایندگان، می پرسم چند روز مانده به ضرب الاجل ایران برای دادن یک پاسخ روشن به بسته ی پیشنهادی پنج عضو دائم شورای امنیت و آلمان در ازای تعلیق غنی سازی اورانیوم؛ محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری ایران، از یک سو کشورهای جنبش غیرمتعهدها را به اعتراض علیه شورای امنیت دعوت می کند و علیرغم پذیرش تعلیق عدم توسعه ی سنتریفیوژها در طول گفتگوهای مقدماتی شش هفته ای از دو برابر شدن سنتریفیوژهای ایران خبر می دهد در عین حال طی گفتگو با خبرنگار ان بی سی دو بار بر وجود زمینه های مشترک میان دو طرف سخن می گوید و تاکید می کند پیشرفت در مذاکرات اگر واشنگتن حقیقتا سیاست خود را در برابر ایران تغییر دهد امکان پذیر است. شما فکر می کنید ایران پیامهای متناقضی برای آمریکا و مردم ایران می فرستد؟
«بسیاری مواقع مقامات رسمی مسائلی را برای عموم عنوان می کنند که می تواند متاثر از مذاکراتی پشت پرده باشد از این رو من به عنوان یک قانونگذار بسیار محتاطانه به اظهارات رهبر یک کشور نگاه می کنم که ممکن است مخاطب آن مردم ایران باشند اما، اساسا معتقدم باید فراتر از این بیانیه ها به مسائل نگاه کرد.»
از والتر جونز می پرسم احمدی نژاد در مصاحبه با ان بی سی در پاسخ به پرسشی درباره ی ایده ی بازگشایی دفتر حفاظت از منافع آمریکا در تهران گفت ما از هر اقدامی در جهت بهبود روابط میان مردم آمریکا و ایران استقبال می کنیم. آیا شما نیز چون گروهی از قانونگذاران که طی نامه ای حمایت خود را از این ایده اعلام کرده اند با چنین امکانی موافق هستید؟
«همیشه معتقد بودم باید تحرکات دیپلماتیک در برابر ایران داشته باشیم تا به مردم ایران نشان دهیم در پی یافتن زمینه های مشترکیم. هر زمان بتوانیم دولت بوش را ترغیب کنیم که در رویکردهایش به جای اسلحه دست دوستی دراز کند به اقدام درستی دست زده ایم.»
از جونز می پرسم وزیر خارجه ی آمریکا اخیرا صراحتا گفت حتی شکست احتمالی مذاکرات هسته ای تاثیری بر ایده ی گسترش روابط میان مردم ایران و آمریکا ندارد چون موضوع هسته ای مساله ای میان واشنگتن با رژیم جمهوری اسلامی است. آیا شما این را تغییری در رویکرد دولت بوش در برابر ایران ارزیابی می کنید؟
«این طور فکر می کنم. البته دولت بوش پنج ماهی بیشتر به پایان کار فرصت ندارد. کاش این رویکرد تماس های دیپلماتیک پنج شش سال پیش وجود داشت.»
مبنای پرسش بعدی از والتر جونز نظرسنجی صدای آمریکا درباره ی تاثیر بازگشایی دفتر حفاظت از منافع در بهبود روابط دو کشور است. در این نظر سنجی از میان ۸۸۷۷ تن ۵۶ درصد پاسخ مثبت دادند، ۴۰ درصد منفی و ۴ درصد نظری ندارند. از والتر جونز می پرسم فکر می کنید چرا ۴۰ درصد به بهبود روابط دو کشور بدبین اند؟
«فکر می کنم بستگی به رهبری کشور دارد. هر که رئیس جمهور بعدی باشد چه سناتور جان مک کین چه سناتور براک اوباما فرصتی برای بازسازی روابط از دست رفته ی ما در خاورمیانه و ایران در اختیار دارند. این مهم ممکن است چند سال بدرازا بکشد. موفقیت مذاکرات در این است که از سطوح پایین آغاز شود.»
از والتر جونز می پرسم یکی از مخاطبین وبلاگ من از شما پرسیده است آیا با روی کار آمدن یک دولت دموکراتیک تمام نگرانی های آمریکا نسبت به ایران برطرف می شود و منافع آمریکا در منطقه تامین خواهد شد؟
«ایرانیان باید حکومتی دلخواه خود را داشته باشند. ما آمریکایی طبیعتا خواهان محیطی دموکراتیک هستیم. اما، من معتقد نیستم ما باید در پی تغییر فرهنگ و تغییر مردم ایران که عمدتا مسلمان اند باشیم. ما باید به تفاوت ها و اختلاف ها احترام بگذاریم.»
والتر جونز، عضو جمهوریخواه مجلس نمایندگان از کاتولیک هایی است که در حوزه ی آزادی مذهب در جهان بسیار فعال است. از او درباره ی گزارش های حاکی از موج اخیر آزار و ایذاء بهاییان و دیگر اقلیت ها و موج جدید اعدام در ایران سوال می کنم و این نکته که بسیاری نگرانند در تماس های ایران و آمریکا بر سر مساله ی هسته ای موضوع آزادی مذهب و حقوق بشر به فراموشی سپرده شود.
«به تصور من هر جا که ما بتوانیم مذاکراتی را با کشوری شروع کنیم حقوق بشر باید بخشی از مذاکرات باشد. اما، وقتی شما در موضعی نیستید که گفتگو کنید و روابطی ندارید چطور می توانید چنین مباحثی را مطرح کنید. فارغ از اینکه ما با نحوه ی اداره ی کشور در ایران موافق یا مخالف باشیم باید به یاد داشته باشیم که ما هم مشکلات خودمان را در آمریکا داریم. البته به اخبار به دارآویختن افراد اشاره کردید که امری هولناک است و نباید رخ دهد اما، باز تاکید می کنم من به حق کشورها برای نحوه ی اداره ی خود تا زمانی که حقوق بشر را محترم بشمارند، احترام می گذارم.»



والتر جونز، عضو کمیته ی امور مالی مجلس نمایندگان، یکی از سیصد و نود و هفت قانونگذاری بود که چندی پیش به لایحه ی تشدید تحریم های ایران رای داد. از او می پرسم حال که کنگره لوایح جدیدی را برای تشدید تحریم ها در دست بررسی دارد چه موضعی دارید؟
«اگر رای گیری دیگری برای بسط تحریم های ایران ارائه شود به آن رای نخواهم داد. آن هم یک بار رخ داد که من درکشاکش هایی درگیر بودم و مواقع دیگری بود که من رای به تحریم ایران ندادم. من احترام بسیاری برای مردم ایران، و تاریخ و فرهنگشان قائلم. تحریم ها در بسیاری موارد به توده ی مردم آسیب رسانده و واقعا هیچ لطمه ای به رهبری کشور نزده است.»
از جونز که عضو کمیته ی نیروهای مسلح مجلس نمایندگان است می پرسم شما سال گذشته قطعنامه ای را ارائه کردید تا قدرت حمله ی احتمالی دولت پرزیدنت بوش به ایران بدون مجوز کنگره را از دولت سلب کنید. این قطعنامه در آخرین لحظات از لایحه ی بودجه درآورده شد. هدف شما چه بود؟
«هدف از قطعنامه این بود که دولت به حوزه ی وظایفش در برابر کنگره بر مبنای قانون اساسی آمریکا واقف باشد. ما می خواستیم اطمینان حاصل کنیم در صورتی که ابتدا مورد حمله قرار نگرفته باشیم رئیس جمهور اختیاری برای دست زدن به اقدام نظامی سرخود و حمله به ایران نداشته باشد بلکه باید این مساله را با کنگره به بحث بگذارد. این مساله ی تعادل قدرت است در سیستم آمریکاست که می توانست درباره ی هر کشور دیگری نیز مطرح باشد و در این وضعیت ما درباره ی ایران صحبت می کردیم.»
با والتر جونز که ابتدا از موافقان جنگ عراق بود و بعد به صف مخالفان پیوست اما، همواره از جنگ افغانستان حمایت کرده است خبر چند روز پیش یک نشریه ی دولتی در افغانستان را در میان می گذارم که ایران را تونل عبور تروریست ها به وزیرستان عنوان می کند. در گزارش به بازداشت سه تروریست اهل خاورمیانه و ترکیه اشاره می شود که از ایران به داخل افغانستان وارد شده اند. از جونز می پرسم آیا این مایه ی نگرانی شماست؟
«مایه نگرانی است برای اینکه هر زمان که ایران تروریست هایی را حمایت می کند که سربازان آمریکایی را به قتل می رسانند در دفتر من عمل مجرمانه محسوب می شود. دولت جمهوری اسلامی نباید از این اقدامات حمایت کند کشتار آمریکایی ها برای ما قابل قبول نیست. من می دانم که ما در یک شب با ایران دوست نخواهیم شد اما، معتقدم در زیر رهبری جدید آمریکا در ژانویه ی ۲۰۰۹ اتفاقات مهمی می تواند رخ دهد. تردیدی ندارم که چه سناتور جان مک کین و چه سناتور براک اوباما می دانند کارهای زیادی در خاورمیانه باید انجام گیرد و نیازمند یک تحرک دیپلماتیک گسترده ایم. ما حتی اگر دوست نشویم باید تماس و ارتباط داشته باشیم و این مهم به زمان نیاز دارد. من با ایرانیان بسیاری ملاقات کرده ام و معتقدم نباید شرایطی ایجاد کنیم که دو کشور همدیگر را تهدید کنند. تنها راه این است که مذاکراتی پشت صحنه دور از دید عموم برای یک تا دو سال آینده در جریان باشد این می تواند ما را به نتایجی برساند.»
والتر جونز، در رقابت های انتخابات مقدماتی ریاست جمهوری از ران پال اعلام حمایت کرده بود. از او پرسیدم در انتخابات به چه کسی رای خواهد داد؟
«تا کنون تصمیمی نگرفته ام که از سناتور مک کین یا سناتور اوباما حمایت کنم اما، انتظار دارم رئیس جمهور بعدی آمریکا را به مسیر درست بازگرداند.»
والتر جونز پدری دموکرات داشت که سالها قانونگذار کنگره ی آمریکا بود. والتر جونز سال ۱۹۹۲ پس از سالها فعالیت در مجلس ایالتی کارولاینای شمالی تصمیم گرفت برای کرسی پدرش در انتخابات شرکت کند و راه او را ادامه دهد.او پس از شکست در انتخابات حزب خود را تغییر داد و دو سال بعد به عنوان جمهوریخواه وارد کنگره شد. جونز پس از تحولات طی جنگ عراق به گروه جمهوریخواهانی پیوست که گرایش لیبرترین یا آزادیخواهی دارند و مخالف جنگ و نقش آمریکا در جهان اند.

اخباری از کنگره

سناتور دموکرات براک اوباما روز سه شنبه گفتگوهای متعددی با مقامات داخلی و خارجی داشته است. او دیروز در حوزه ی کمپین اقتصادی دیداری با بن برنانکی، رئیس بانک مرکزی، داشت. سپس در تماسی تلفنی با هنری پالسون، وزیر دارایی، اوضاع اقتصادی کشور را مورد بحث و گفتگو قرار داد. نامزد انتخابات ریاست جمهوری با اوباما در نهایت ملاقاتی با یوسف رضا گیلانی، نخست وزیر پاکستان، داشت. اوباما پاکستان را متحد مهم آمریکا در منطقه خواند و در عین حال گفت چنانچه رئیس جمهور شود و اطلاعات قطعی در باره ی محل اختفای اسامه بن لادن، رهبر القاعده، در پاکستان داشته باشد دستور اقدام نظامی خواهد داد.
آقای گیلانی از اظهارنظر درباره ی محتوی گفتگوها با اوباما پرهیز کرد.
ظاهرا آقای گیلانی تماسی تلفنی با سناتور مک کین خواهد داشت. نخست وزیر پاکستان امروز با رهبران کنگره ملاقات کرد.
دیروز، سناتور جمهوریخواه سم براونبک، از مدافعان صریح الهجه ی حقوق بشر و منتقدان دولت چین، نه روز مانده به افتتاح المپیک تابستانی چین بر اساس مدارکی که مدعی است از هتل های محل سکونت ژورنالیست ها و ورزشکاران دریافت کرده پکن را متهم کرد سیستم های کنترل ارتباطات اینترنتی در هتل های بزرگ نصب کرده است. دولت چین می گوید تدابیر ویژه ی امنیتی برای سلامت برگزاری مسابقات درنظر گرفته است اما، منتقدان می گویند هدف از این تدابیر سانسور انتشار برپایی خبر تظاهرات احتمالی تبتی ها و فعالان حقوق بشر است.
و خبر دیگر این که سناتور ایالت آلاسکا تد استیونس که چهل سال در سنا سابقه دارد و باسابقه ترین سناتور جمهوریخواه است با هفت مورد اتهام درباره ی اظهارات کذب روبروست و روز پنج شنبه در دادگاه حاضر می شود.
دادستان های فدرال مدعی اند سناتور جمهوریخواه تد استوینس ۲۵۰ هزار دلار هدایایی را که از شرکت نفتی «وکو» دریافت کرده تنها ۸۵۰ دلار طی ۷ سال گذشته اعلام کرده است. ظاهرا بخش عمده ای از این هدایا کمک هایی برای بازسازی منزل مسکونی سناتور استیونس بوده است. سناتور استیونس می گوید تمام صورتحساب ها را پرداخته است. استیونس شخصیتی سرشناس در آلاسکاست و در چند دهه ی گذشته با دریافت کمک هایی از دولت فدرال چهره ی آلاسکا را دگرگون کرده است. فرودگاه آلاسکا به نام استیون است.
در صورت اثبات اتهامات این ضربه ی دیگری به جمهوریخواهان در آستانه ی انتخابات خواهد بود.

۱۳۸۷ مرداد ۸, سه‌شنبه

پلوسی در واکنش به پوزخندهای احمدی نژاد: غنی سازی اورانیوم که موضوع خنده داری نیست

ننسی پلوسی، رئیس دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا، در گفتگویی با ان بی سی گفت تاکید احمدی نژاد بر یافتن زمینه ی مشترک با کشورهای طرف مذاکره نشانه ای از یک گشایش در مذاکرات است. پلوسی با اشاره به انتخاب پیش روی ایران برای پذیرش مشوق ها یا مجازات ها گفت حال که احمدی نژاد صحبت از این می کند که هنوز دوستانی در دنیا دارد و منزوی نشده است باید تمام کشورهای جهان به این حرکت بین المللی در برابر ایران بپیوندند. پلوسی گفت اگر احمدی نژاد می گوید بمب اتم نمی خواهد راهی برای اثبات این ادعا پیش پایش گذاشته شده است. پلوسی تاکید کرد حضور ویلیام برنز، معاون امور سیاسی وزارت خارجه ی آمریکا، در مذاکرات ژنو جایی برای عذر و بهانه های احمدی نژاد باقی نگذاشته است.
رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در واکنشی توام با طنز به رفتار احمدی نژاد در مصاحبه با برایان ویلیامز، خبرنگار شبکه ی خبری ان بی سی، گفت نمی داند احمدی نژاد چرا طی مصاحبه اینقدر پوزخند می زد و خنده های بی معنی می کرد غنی سازی اورانیوم که موضوع خنده داری نیست.

قانونگذار جمهوریخواه آمریکایی: باید به جای اسلحه دست دوستی بسوی ایرانیان دراز کرد

همانطور که وعده داده بودم صبح امروز مصاحبه ای اختصاصی با والتر جونز، عضو جمهوریخواه کمیته ی نیروهای مسلح مجلس نمایندگان، داشتم. واکنش ایشان را به اظهارات متفاوت و متناقض احمدی نژاد در چند روز گذشته جویا شدم.
جونز، قانونگذار ایالت کارولاینای شمالی، گفت بسیاری از مواقع مذاکرات پشت پرده ای در جریان است و کسی خبر ندارد چه می گذرد از این رو من با احتیاط به اظهارات رهبر یک کشور، که ممکن است مصرف داخلی داشته و مخاطبش مردم ایران باشند، نگاه می کنم و معتقدم باید فراتر از بیانیه ها نگریست.
از جونز که عضو جمهوریخواه کمیته ی امور مالی مجلس نیز هست و سال گذشته به قانون تشدید تحریم های ایران رای داده بود پرسیدم موضعش درباره ی لوایح جدید تحریم های ایران چیست. او گفت اگر فرصت دیگری داشته باشد به تحریم ایران رای نمی دهد.
والتر جونز سال پیش برای جلوگیری از امکان حمله ی احتمالی دولت پرزیدنت بوش به ایران بدون مجوز کنگره قطعنامه ای ارائه کرده بود که در آخرین لحظات از لایحه ی بودجه درآورده شد. جونز درباره ی علت این امر به طور خصوصی به من گفت نفوذ لابی اسرائیلی آمریکایی موسوم به ایپک مانع آن شد. از او درباره ی چشم انداز گسترش روابط دیپلماتیک دو کشور و بازگشایی دفتر حفاظت از منافع آمریکا در تهران پرسیدم. البته اخیرا گروهی از قانونگذاران در باره ی ضرورت این مهم نامه ای به پرزیدنت بوش نوشته اند.
جونز با استقبال از تحرک بیشتر در روابط دیپلماتیک گفت باید به مردم ایران نشان دهیم در پی یافتن زمینه های مشترکیم. او تاکید کرد هدف کنگره تشویق دولت بوش به این است که در تماس با تهران به جای اسلحه دست دوستی دراز کند.
جونز، از معدود جمهوریخواهان منتقد صریح الهجه ی سیاست خارجی دولت بوش، اقدامات دیپلماتیک اخیر دولت بوش را یک تغییر در سیاست خارجی علیه ایران توصیف کرد و با توجه به اینکه پنج ماه بیشتر به پایان کار دولت باقی نمانده ابراز تاسف کرد کاش این رویکرد پنج شش سال پیش در دستور کار قرار می گرفت.
جونز ابراز امیدواری کرد مک کین یا اوباما در جهت بهبود روابط دو کشور گام بردارند.
بخشی از مصاحبه امروز در گزارش من در خبرها و نظرها قابل مشاهده است. مشروح مصاحبه را فردا در خبرها و نظرها می توانید ببینید.

۱۳۸۷ مرداد ۷, دوشنبه

چرخش سریع به سوی اقتصاد پس از یک سفر خارجی موفقیت آمیز

سناتور جمهوریخواه جان مک کین و رقیب دموکراتش سناتور براک اوباما از امروز تمام توجه خود را، معطوف نخستین اولویت رای دهندگان آمریکایی، اقتصاد، کردند. سناتور مک کین امروز طرحهایی برای ایجاد اشتغال ارائه کرد و سناتور اوباما در واشنگتن، نشست مهمی با شخصیت های مهم اقتصادی داشت. سناتور اوباما یک هفته کمپین اقتصادی را امروز در واشنگتن و با دیدار با وارن بافت، سرمایه گذار سرشناس، پال ولکر، رئیس پیشین بانک مرکزی، اریک شمیت، رئیس گوگل، رابرت روبین و لارنس سامرز، وزیران پیشین دارایی، رابرت رایش، وزیر پیشین کار، و گروهی از رهبران اتحادیه ها و مسولان بلندپایه ی اقتصادی آغاز کرد. اوباما یکشنبه پس از بازگشت از سفر خاورمیانه ای و اروپایی اش گفت توسعه ی روابط آمریکا با دیگر کشورهای جهان منافع مستقیم اقتصادی برای مردم آمریکا به همراه دارد. اوباما در برابر کنوانسیون روزنامه نگاران اقلیت های قومی آمریکا گفت وقتی به مشکلات بزرگی که در آمریکا با آن روبرو هستیم فکر کنیم به رابطه ی میان آنها و مشکلات ما در جهان وقوف می یابیم. اوباما گفت همکاری بین المللی در افغانستان و خروج نیروها از عراق و کاهش صرف ده میلیارد دلار در ماه در آن کشور می تواند منابع مالی لازم برای رفع بخشی از نگرانی های اقتصادی مردم را تامین کند.
سناتور مک کین در یکی از شدیدترین حملات انتخاباتی اش علیه اوباما او را متهم کرده است که طرح خروج از عراق را دستمایه ی یک بازی سیاسی انتخاباتی قرار داده است. جان مک کین گفت اوباما اهمیت پیروزی در عراق را درک نمی کند و با هدف کسب نمایندگی حزب خود در انتخابات تصمیمی سیاسی بر سر عراق گرفت. جان مک کین یادآوری کرد زمانی که حمایت از اعزام نیرو اقدامی مردم پسند نبود او تصمیم به حمایت از اعزام نیروی بیشتر گرفت چون اهمیت پیروزی در عراق را درک می کرد. به باور مک کین اگر خواسته ی اوباما برای خروج نیروها در آن زمان تحقق پیدا می کرد اینک در عراق شاهد آشوب، نسل کشی، نفوذ بیشتر ایران و استقرار احتمالی پایگاه القاعده بودیم.
اوباما دیروز با اشاره به یافته های سفر هفته ی گذشته اش به عراق و اینکه افزودن بیست تا سی هزار نیرو در هر زمان به هر کجا می تواند به کاهش خشونت منجر شود تاکید کرد اصلاحات سیاسی لازم که هدف اعزام نیرو بود هنوز رخ نداده است. اوباما با دفاع از مخالفت خود با اعزام نیرو افزود روشن نیست اگر نیروهای رزمی را خارج می کردیم افزایش فشار بر دولت مالکی برای آشتی ملی چه نتایجی به همراه داشت. اوباما در چند روز گذشته از اشاره به شمار نیروهایی که پس ازخروج در عراق باقی خواهند ماند پرهیز کرده و آن را به شرایط امنیتی آن زمان منوط کرده است.
سفر اوباما به منطقه و عراق با موافقت ضمنی نوری المالکی، نخست وزیر عراق، با طرح خروج شانزده ماهه ی مورد نظر اوباما همزمان شد.
مک کین در گفتگویی با ای بی سی تاکید کرد اگر آن زمان عراق را ترک کرده بودیم برای کنترل نفوذ ایران احتمالا باید بار دیگر به عراق لشکرکشی می کردیم.
اوباما که طی سفر خود دیداری مبسوط با رهبران اسرائیل داشت دیروز تاکید کرد آمریکا برای افزایش قابلیت هایش در کنترل منطقه ی حساس خاورمیانه نمی تواند یک مسابقه ی تسلیحاتی ناشی از دستیابی ایران به جنگ افزار هسته ای را تحمل کند و باید تمام جهان را بر حول محور مشوق های عمده و مجازات های شدید علیه ایران متحد کند.
براک اوباما در گفتگویی با ان بی سی گفت حل اختلافات میان اسرائیل و فلسطینیان شرایط را برای کشورهای عرب و کشورهای حوزه ی خلیج فارس در حمایت از تلاش های ما در برابر ایران و در عراق و افغانستان ساده تر خواهد کرد.
سناتور جمهوریخواه چاک هیگل، که اوباما را در سفر به منطقه همراهی می کرد دیروز در گفتگویی با سی بی اس ضمن تائید موضع اوباما برای تغییر کانون توجه آمریکا از عراق به افغانستان گفت شکست القاعده و طالبان مستلزم سیاستی سه جانبه میان افغانستان، پاکستان و آمریکاست که باید ایران و هند را نیز در بر بگیرد. هیگل هشدار داد کوتاهی در این باره عواقب جهانی جدی بدنبال خواهد داشت.
اوباما با اشاره به استقبال رهبران و مردم اروپا از او طی سفر به آلمان، فرانسه و بریتانیا گفت اروپا تشنه ی رهبری آمریکا و نه اقدامات یکجانبه است؛ رهبری مبتنی بر گردآوردن جهان در برابر چالش ها و فرصت های مشترک.
سناتور اوباما معتقد است آمریکا نیازمند یک سیاست خارجی نوین مبتنی بر طرح های ابتکاری است که نیروی نظامی، دیپلماتیک، اقتصادی، فرهنگی و آموزشی آمریکا را توامان به کار بگیرد.

۱۳۸۷ تیر ۲۹, شنبه

در گفتگو با قانونگذار آمریکایی شرکت کنید

یکی از قانونگذاران جمهوریخواه بسیار فعال در امور ایران بزودی از شبکه ی خبری فارسی صدای آمریکا بازدید خواهد کرد. پس از این بازدید مصاحبه ای با او خواهم داشت درباره ی چشم انداز روابط ایران و آمریکا بدنبال نشست ژنو و ادامه ی تاکید ایران بر برخورداری از حق غنی سازی اورانیوم، اهمیت بازگشایی یک دفتر حفاظت از منافع آمریکا در تهران و گسترش روابط میان مردم آمریکا و ایرانیان، و نقش رسانه ها و صدای آمریکا در این بین.
پرسش های خود را می توانید به شکل فایل های تصویری، صوتی، و یا طبق معمول کتبی ارسال کنید. ارسال فایل تصویری در صورت امکان بسیار جذاب خواهد بود. سوالات خود را کوتاه و مختصر و خطاب به والتر جونز، عضو ارشد کمیته ی نیروهای مسلح مجلس نمایندگان آمریکا، بیان کنید.

اوباما در افغانستان به زمین نشست

سناتور دموکرات براک اوباما در راس هیاتی از قانونگذاران کنگره شامل سناتور جمهوریخواه چاک هیگل و سناتور دموکرات جک رید نخستین مرحله از سفر خارجی خود را با تاکید بر افغانستان به عنوان جنگ فراموش شده از کابل آغاز کرد. این نخستین سفر اوباما به افغانستان است و انتظار می رود دیداری با حامد کرزای، رئیس جمهوری آن کشور، داشته باشد. براک اوباما پیش از ورود به افغانستان با نیروهای آمریکا در کویت ملاقات کرد اما، ترجیح داد به جای عراق در همسایگی ابتدا راهی افغانستان شود. اوباما وعده کرده است اگر رئیس جمهور شود طی خروج نیروهای رزمی از عراق حدود ۹ هزار نیرو را به ۳۶ هزار نیروی آمریکا در افغانستان خواهد افزود. اوباما معتقد است جبهه ی مرکزی جنگ با تروریسم منطقه ی مرزی افغانستان و پاکستان است نه عراق. او پیش از ورود به افغانستان به خبرنگاران گفت به منطقه نمی رود تا سخنرانی کند چرا که کشور یک رئیس جمهور بیشتر ندارد و هدف او این است که شنونده باشد.
سناتور جمهوریخواه جان مک کین در پیام رادیویی هفتگی خود اوباما را مورد انتقاد قرار داد که این سفری برای حقیقت یابی نیست و اوباما پیشتر تصمیم خود را درباره ی عراق و افغانستان گرفته است. مک کین معتقد است موفقیت استراتژی جدید در عراق باید الگویی برای افغانستان باشد نه اینکه نیروها را از عراق به افغانستان منتقل کنیم. به باور جان مک کین نیروهای لازم باید از نقاط دیگر از جمله پایگاههای آمریکا در اروپا تامین شود.
انتظار می رود اوباما سپس راهی عراق، اردن، اسرائیل، مناطق فلسطینی، فرانسه، آلمان و بریتانیا می شود.

۱۳۸۷ تیر ۲۷, پنجشنبه

رئیس کمیته ی امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا امیدوارست حضور برنز در ژنو سرآغاز یک رویکرد جدید در برابر ایران باشد

هاوارد برمن، رئیس کمیته ی امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا، می گوید شرکت ویلیام برنز، معاون امور سیاسی وزارت خارجه ی آمریکا، در مذاکرات هسته ای با ایران در ژنو باید سرآغاز یک رویکرد جدید در برابر ایران باشد.
برمن در پاسخ به پرسش صدای آمریکا دیروز طی بیانیه ای اعلام کرد توقف تلاش ایران برای دستیابی به جنگ افزار هسته ای ضروری ترین چالش استراتژیک آمریکاست و تصمیم دولت بوش برای اعزام یک فرستاده ی بلندپایه به مذاکرات پنج عضو دائم شورای امنیت و آلمان با ایران در روز شنبه دلگرم کننده است. برمن ابراز امیدواری می کند این مهم به رویکردی جدید منتهی شود؛ رویکردی که تاکید آن بر تماس مستقیم و بدون پیش شرط با ایران بر سر تمام مسائل مورد اختلاف فیمابین باشد؛ و البته تعهد راسخ روسیه، چین، و اعضای اتحادیه ی اروپا و دیگر کشورهای کلیدی را به وضع تحریم های شدید چندجانبه در صورت عدم همکاری ایران و توقف غنی سازی اورانیوم در دوره ی زمانی مشخصی در پی داشته باشد.
سناتور جمهوریخواه جان مک کین، نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، از تماس های در سطح عالی با ایران تا زمان فراهم شدن پیش شرط هایی از جمله توقف ارسال سلاح و مهمات برای شورشیان در عراق که برای کشتن نیروهای آمریکایی استفاده می شود مخالفت می کند. اما، مک کین هم دیروز گفت با حضور برنز در ژنو مشکلی ندارد و در عین حال تاکید کرد مذاکره ی بدون هیچ گونه پیش شرط با رهبر کشور حامی تروریسم یک اشتباه است.
به باور بعضی کارشناسان حرکت دولت بوش می تواند پیامی را به اسرائیل در برداشته باشد که از اقدام نظامی یکجانبه علیه ایران منصرف شود.
کاخ سفید این ایده را که حضور برنز به معنای مذاکره مورد نظر براک اوباما با ایران است رد کرده است و آن را تنها تاکتیکی جدید برای نمایش جدیت دولت در حل دیپلماتیک مساله ی ایران می داند. اما، سناتور دموکرات براک اوباما، نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، دیروز به دولت بوش توصیه کرد حال که درگیر تماس با ایران شده باید با تمام قدرت دیپلماسی آمریکا در تماس بماند.
گراهم الیسن، عضو پیشین دولت رونالد ریگن و بیل کلینتون، معتقد است حضور برنز تغییری در موضع دولت بوش است و نتیجه ی این تفکر حاکم در سیاست خارجی است که اگر صبر کنید تا ایران به بمب اتم دست یابد جو حاکم بر مذاکرات با ایرن با مذاکرات با کره ی شمالی بسیار متفاوت خواهد بود.
تحلیگران معتقدند این نرمش دولت بوش که به پیشنهاد کاندالیزا رایس، وزیر امور خارجه ی آمریکا، در نشستی با پرزیدنت بوش، دیک چینی و مشاوران ارشدش مطرح شد و مورد موافقت قرار گرفت، ناشی از اعتماد به نفسی است که دولت در پی همراهی دیگر کشورها در تحریم ایران و تاثیرات این تحریم ها بدست آورده است.
کنگره بر همین مبنا تحریم های شدیدتری را مدنظر دارد و معتقد است عقب نشینی ایران نتیجه ی فشارهای داخلی و خارجی است.در حالی که گاردین بار دیگر خبر احتمال بازگشایی دفتر حفاظت منافع آمریکا در ایران را به سطح اخبار آورد؛ سناتور جهوریخواه ریچارد لوگر، عضو ارشد کمیته ی امور خارجی سنای آمریکا، می گوید هر چند حکومت ایران سیاست های تحریک آمیزی را دنبال می کند که به بی ثباتی در منطقه دامن می زند و پیمان منع گسترش جنگ افزار هسته ای را با تهدید روبرو کرده است جمعیت جوان و تحصیلکرده ی ایران از جمله حامیان عمده ی آمریکا در خاورمیانه اند. لوگر گفت حکومت با جلوگیری از رسیدن اطلاعات و اخبار مربوط به عملکردش و تلاش های جامعه ی بین المللی برای حل بحران به مردم تا حد وسیعی مانع تغییرات مثبت در ایران می شود و دسترسی هر چه بیشتر مردم به اطلاعات چالشی است که آمریکا و جامعه ی بین المللی با روبروست.

رئیس کمیته ی بانکی سنا: لایحه ی تشدید تحریم های ایران مکمل تلاش های جدید دیپلماتیک است

«لایحه ی جامع تحریم ایران، پاسخگویی، و منع سرمایه گذاری سال دو هزار و هشت» ساعتی پیش با نوزده رای موافق در برابر دو رای مخالفِ دو سناتور جمهوریخواه، سناتور چاک هیگل و سناتور مایکل انزی، به تصویب رسید.
سناتور دموکرات کریستوفر داد، رئیس کمیته ی امور بانکی سنای آمریکا، با استقبال از تصمیم دولت بوش برای اعزام ویلیام برنز، معاون امور سیاسی وزارت امور خارجه ی آمریکا، به گفتگوهای هسته ای ژنو با ایران گفت امیدوارست اقدام آنها مکمل تلاش های جدید دولت باشد.

سناتور داد گفت من شخصا در گذشته نسبت به تحریم های یکجانبه تردید داشته ام اما، این لایحه در جهت اجماع نظر بین المللی و این اتفاق نظر است که رفتار ایران قابل قبول نیست و این لایحه هماهنگ با دیگر تحریم های مورد نظر متحدان ماست.
کریس داد، نامزد پیشین انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، یادآوری کرد شرکت های بزرگ انرژی پیشاپیش از بخش انرژی ایران دست کشیده اند و تاکید کرد در این تحریم های ایران ما چون گذشته تنها نیستیم.
در تحریم های جدید جریمه های سنگینی علیه شرکت های خارجی طرف قراردادهای نفت و گاز با ایران در نظر گرفته شده است و این شرکت ها از هرگونه عقد قرارداد همکاری با آمریکا محروم خواهند شد.
سناتور داد در پاسخ به این پرسش من که چرا لایحه را اینک به رای گذاشته اید و تصویب آن چه پیامی برای اسرائیل دربرخواهد داشت گفت مخاطب لایحه رهبری ایران است و هدف ما تبیین این نکته است که مساله ی نظامی مطرح نیست و ما تاکید داریم که می خواهیم مساله از طریق دیپلماتیک حل و فصل شود.
این روزها در کنگره لوایح، متمم ها، و قطعنامه های متعدد تحریم در دست بررسی است و در لایحه ی مشترک سناتور داد و سناتور ارشد جمهوریخواه کمیته ی امور بانکی سنا، ریچارد شلبی، هدف یکی کردن این لوایح تحریم بوده است. این لایحه ای چکیده ای است از لوایح مورد نظر سناتور دموکرات اون بای، سناتور جمهوریخواه سم براونبک، سناتور جمهوریخواه گوردون سمیت، سناتور دموکرات دیک دوربن، سناتور دموکرات فرنک لاتنبرگ، و سناتور دموکرات براک اوباماست.
سناتور جمهوریخواه ریچارد شلبی، عضو ارشد کمیته ی امور بانکی سنا، معتقد است لایحه قدرت مضاعفی را برای اعمال تحریم منع سرمایه گذاری در بخش انرژی ایران ایجاد می کند و به قوه ی مجریه اختیارات جدیدی می دهد تا جلوی صادرات کالاها و فناوری های با کاربرد دوگانه را به ایران بگیرد.
تغییرات حقوقی بسیاری در واژه بندی متن تحریم جدید نسبت به تحریم های گذشته دیده می شود که هدف از آن بستن مفرهای فرار از تحریم هاست.
سناتور جمهوریخواه چاک هیگل، عضو کمیته ی روابط خارجی سنای آمریکا، که به لایحه رای منفی داد گفت با هدف تحریم مشکلی ندارد ولی از آنجایی که کمتر علاقه ای به تحریم های یکجانبه داشته است و معتقد است این لایحه نه ایران بلکه متحدان آمریکا را تحریم می کند رای منفی داده است.
هیگل گفت در دیپلماسی پیشرفت می بیند و باید درنظر داشت که برای نخستین بار در سی سال گذشته شاهد شرکت یک دیپلمات بلندپایه در گفتگوها با ایران هستیم. عضو کمیته ی امور خارجی و بانکی سنا تاکید کرد گرچه نمی دانم نتیجه ی این دیدار چه خواهد بود اما، این تحول چشمگیری است. هیگل با اشاره به خبر امکان بازگشایی دفتر حفاظت از منافع آمریکا در تهران و احتمال از سرگرفته شدن خطوط هوایی میان آمریکا و ایران گفت ما باید عاقلانه تر از این عمل کنیم چرا که پیشاپیش تحریم های چندجانبه ای در دست اجرا داریم.

سناتور چاک هیگل ایران را کشوری پیچیده با پنج محور قدرت توصیف کرد و گفت جوانان ایران آمریکا را دوست دارند و می خواهیم از آنان متحد پدید آوریم نه اینکه آنها را بسوی دیکتاتورها برانیم.
سناتور دموکرات چارلز شومر در مخالفت با سناتور هیگل گفت ایران نشان داده نسبت به تحریم های اقتصادی حساس است و به توسعه ی اقتصادی علاقه ی بسیاری دارد از این رو فشارهای اقتصادی می تواند در تغییر رفتار ایران موثر باشد. شومر متممی را به لایحه ارائه داده است که بانک مرکزی ایران را به اتهام نقش اش در حمایت مالی از تروریسم و تکثیرجنگ افزار کشتار جمعی در لیست تحریم ها قرار می دهد.

به باور شومر ایران کشوری به طور سنتی سکولار است و مردمش از تمام مردم منطقه بیشتر درپی دستیابی به اطلاعات هستند. شومر با اشاره به یک گزارش عنوان کرد یک سوم جمعیت جوانش دیش های ماهواره دارند و شبکه ی محبوب آنها الجزیره یا حتی سی ان ان نیست بلکه ام تی وی است. سناتور ایالت نیویورک می گوید برای برداشتن سد روسیه در برابر تحریم های سنگین علیه ایران باید سپردفاع موشکی آمریکا در اروپای شرقی را تا زمانی که مسکو به بایکوت ایران ادامه دهد متوقف کنیم.
در میان قانونگذاران اتفاق نظر وجود دارد که باید تماس با مردم ایران ادامه داشته باشد.
سناتور دموکرات اون بای، از حامیان لایحه و تنظیم کنندگان تحریم های جدید، گفت تصور نمی کند بدون محدود کردن صادرات یا واردات انرژی ایران فشار دیگری موثر باشد.

۱۳۸۷ تیر ۲۶, چهارشنبه

آیا تشدید تحریم ها به مذاکرات ژنو لطمه می زند؟

سناتور دموکرات براک اوباما، نامزد انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده، می گوید آمریکا باید حضوری تمام و کمال در مذاکرات هسته ای با ایران داشته باشد و معیار سنجش این تلاش ها تغییر رفتار ایران است. اوباما تاکید کرد آمریکا باید از تمام توان خود و ابزارهای در دستش برای تحت فشار گذاشتن جمهوری اسلامی ایران استفاده کند.
اوباما و گروهی از رهبران جمهوریخواه و دموکرات از جمله هاوارد برمن، رئیس دموکرات کمیته ی امور خارجی مجلس نمایندگان، سناتور جوزف بایدن، رئیس دموکرات کمیته ی روابط خارجی سنای آمریکا، سناتور ریچارد لوگر، عضو ارشد کمیته ی روابط خارجی سنا، و سناتور چاک هیگل، عضو جمهوریخواه کمیته روابط خارجی، از هفته ی گذشته ویلیام برنز را برای شرکت در دور بعدی گفتگوهای هسته ای با ایران تحت فشار گذاشته بودند و از خبر حضور ویلیام برنز، معاون امور سیاسی وزارت خارجه ی آمریکا، در گفتگوهای ژنو استقبال کرده اند. سناتور لوگر حتی روز یکشنبه در مصاحبه ای با سی بی اس ابراز امیدواری کرده بود برنز را بر سر میز مذاکرات ژنو ببیند. امروز تماسی با دفتر سناتور لوگر داشتم و از خشنودی ایشان از این خبر مطلع شدم.
امروز صبح، مایک پنس، عضو جمهوریخواه ارشد کمیته ی خاورمیانه در مجلس نمایندگان، در سخنرانی در صحن مجلس ضمن استقبال از شرکت برنز در گفتگوهای ژنو به عنوان حاضری ساکت گفت امید کمرنگ کنونی به حل مساله نتیجه ی عزم آمریکا، اروپا و جامعه ی جهانی در تحریم های اقتصادی و دیپلماتیک است. پنس به اتفاق گری اکرمن، رئیس دموکرات کمیته ی خاورمیانه، قطعنامه ی غیرالزام آور ممنوعیت فروش بنزین به ایران را ارائه کرده است. مایک پنس قانونگذاران را دعوت کرد پیش از نشست ژنو این قطعنامه را برای تقویت اهرم های فشار بر ایران تصویب کنند.
کنگره در عین حال در واکنش به آزمایش هایٍ موشکی ایران و تهدیدهایٍ رهبران جمهوری اسلامی در آستانه ی مذاکرات ژنو لایحه ی تشدید تحریم های ایران را فردا در کمیته ی امور بانکی سنا بررسی می کند.
سناتور جمهوریخواه جان مک کین، نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، دیروز گفت تحریم های سنگین می تواند به تغییر رفتار ایران منجر شود. مک کین از عدم همراهی روسیه بشدت انتقاد کرد.
براک اوباما در تشریح سیاست خارجی خود در برابر ایران گفت از تمام عناصر قدرت آمریکا برای تحت فشار گذاشتن رژیم ایران استفاده خواهد کرد و این عناصر با دیپلماسی مستقیم، سرسختانه، و مبتنی بر اصول آغاز می شود؛ دیپلماسی ای که متکی بر تحریم های سنگین بدون پیش شرط است.
سناتور مک کین معتقد است اقتصاد ایران علیرغم دلارهای نفتی در وضعیتی شکننده قرار دارد و تحریم های مالی و تجاری مهم و معنی دار می تواند در تغییر رفتار ایران موثر باشد.
براک اوباما با تقدیر از نقش متحدان اروپایی آمریکا در مذاکرات هسته ای با ایران تاکید کرد ما باید شریکی تمام عیار در این راه باشیم.
ایران گرچه در دور مقدماتی گفتگوها در ژنو شرکت می کند اما، در نامه ی محرمانه ی منوچهر متکی، وزیر خارجه ی ایران، به خاویر سولانا، مسول سیاست خارجی اتحادیه ی اروپا، که دیروز فاش شد نرمشی درباره ی توقف غنی سازی اورانیوم دیده نمی شود.
براک اوباما یادآوری کرد دست آخر معیار سنجش موفقیت هر تلاشی تغییر رفتار ایران است و از این رو باید مذاکرات سخت را با همکاری کامل متحدان خود پیگیری کنیم. اوباما معتقد است همکاری واشنگتن و مسکو بر سر توافقنامه ی منع آزمایش های هسته ای و جلوگیری از توسعه ی موشک های بالستیک و میان برد این قراردادها را به امری جهانی بدل می کند و در مقابله با ایران آمریکا از اعتباری و قدرت بیشتری برخوردار خواهد بود.
مک کین که از منتقدان سرسخت سیاست های روسیه در مخالفت با وضع تحریم های سنگین در راستای توقف جاه طلبی های هسته ای و موشکی ایران است دیروز در باره ی ادامه ی این سیاست ها ابراز تاسف کرد اما، تاکید کرد در پایان راه آمریکا اجازه نخواهد داد یک هولوکاست دیگر تکرار شود.
اوباما که در آستانه ی سفر به اسرائیل از سوی گروهی برای طرح ایده ی مذاکره با ایران مورد انتقاد قرار دارد گفت مذاکره با ایران اگر به پیشبرد منافع آمریکا بیانجامد ملاقات او با رهبر مقتضی ایران را در زمان و مکان مورد نظر او در بر خواهد داشت. اوباما گفت ما دیپلماسی را بدون توهم نسبت به رژیم ایران دنبال می کنیم و انتخابی روشن در برابرشان می گذاریم؛ اگر به غنی سازی اورانیوم، حمایت از تروریسم، و تهدید اسرائیل، پایان دادند مشوق های بسیار مهمی نصیبشان خواهد شد اگر سرباز بزنند فشارها از جمله تحریم های سنگین تر یکجانبه و چندجانبه در شورای امنیت و خارج از شورای امنیت را افزایش می دهیم.
اوباما در آخرین نظرسنجی های سراسری رویترز زاگبی و واشنگتن پست و ای بی سی به ترتیب با هفت و هشت درصد از رقیب جمهوریخواهش جان مک کین در پیش است. اوباما هر چند با حدود نوزده تا بیست درصد در حل نگرانی های اقتصادی از مک کین پیش است اما، در حوزه ی امنیت ملی با اندکی اختلاف در پس مک کین قرار دارد. کارشناسان می گویند اوباما با تشریح مواضعی متفاوت از مک کین در آستانه ی سفر به خارومیانه و اروپا می کوشد این عقب ماندگی را جبران کند.
اوباما می گوید مطمئن ترین راه تقویت اهرم های فشار بر ایران در بلندمدت متوقف کردن پشتوانه ی جاه طلبی های ایران است و این بستگی به رسیدن به چهارمین هدف او پایان دادن به استبداد نفت بر زمان ما دارد. سناتور اوباما بهای نفت را یکی از خطرناکترین سلاح ها در جهان می داند. او با اشاره به هفتصد میلیون دلار واردات نفت روزانه ی آمریکا از کشورهای بی ثبات یا طرف تخاصم آمریکا می گوید این بودجه هزینه ی بمبگذاری های تروریستی از بغداد تا بیروت و مدارس آموزش افراط گرایی از کراچی تا خارطوم می شود و اهرم قدرت را از آمریکا به سوی دیکتاتورها منتقل می کند.
امروز در کمیته ی امور خارجی مجلس نمایندگان قطعنامه ی دیگری در محکومیت آزار و حبس رهبران دیانت بهایی به تصویب رسید. مارک کرک و ایلیانا راس لتینن، قانونگذاران جمهوریخواه، در این قطعنامه ضمن نامبردن از بازداشت شدگان خواستار آزادی فوری و بی قید و شرط آنها و احترام جمهوری اسلامی به مبانی آزادی مذهب و حقوق بشر شدند.

۱۳۸۷ تیر ۲۵, سه‌شنبه

طرح تشدید تحریم های ایران در کنگره در آستانه ی مذاکرات هسته ای ژنو

سناتور دموکرات کریستوفر داد، رئیس کمیته ی امور بانکی سنا، در بیانیه ای از به توافق رسیدن با سناتور جمهوریخواه ریچارد شلبی، عضو ارشد کمیته، بر سر لایحه ی جدید تحریم ایران در آن کمیته خبر می دهد. اختلافاتی بر سر چندین لایحه ی موازی تحریم وجود داشت و بنظر می رسد این اقدامی برای یکپارچه کردن تحریم های جدید و تنگتر کردن حلقه ی تحریم های اقتصادی، بانکی و بویژه بخش انرژی ایران است. ضربه زدن از محل وابستگی ایران به بنزین در کانون تحریم جدید قرار دارد. سناتور داد در بیانیه اش نوشته است آزمایش های موشکی اخیر ایران و خطری که از سوی آنها متوجه متحدان آمریکا و منافع آمریکا در منطقه است شدت بخشیدن تحریم ها را ضروری ساخته است. لایحه موسوم به «قانون تحریم های جامع ایران، پاسخ گویی و منع سرمایه گذاری سال دو هزار و هشت» صبح پنج شنبه در کمیته ی امور بانکی سنا به بحث و رای گذاشته می شود.

اوباما: آمریکا باید به سیاست تک محوری اش در عراق پایان دهد

سناتور دموکرات براک اوباما، نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، ساعتی پیش طی یک سخنرانی مختص سیاست خارجی دیدگاههای خود را درباره ی جنگ عراق و افغانستان ارائه کرد. این سخنرانی بخشی از تلاش های سناتور ایالت ایلینوی برای تقویت اعتبارش در حوزه ی امنیت ملی محسوب می شود. انتظار می رود سناتور اوباما بزودی سفر خاورمیانه ای خود را که شامل بازدید از عراق نیز خواهد بود، آغاز کند. نتایج یک نظرسنجی جدید واشنگتن پست و شبکه ی خبری ای بی سی نشان می دهد که اکثریت آمریکایی ها ترجیح می دهند سناتور جمهوریخواه جان مک کین رئیس جمهوری و فرمانده ی کل قوا باشد.
لی همیلتن، یکی از کلیدی ترین شخصیت های آمریکا در حوزه ی امنیت ملی که آخرین تلاش هایش اداره ی کمیته های تحقیق حملات تروریستی یازده سپتامبر و گروه مطالعاتی عراق بود سناتور اوباما را برای سخنرانی معرفی کرد.
سناتور اوباما در بخشی از سخنرانی اش گفت واشنگتن برای حفظ امنیت مردم آمریکا استراتژی درست و اصولی را دنبال نمی کند و تاکید کرد قرار دادن عراق در کانون این استراتژی آمریکا را از توجه به دیگر تهدیدها منحرف کرده است. براک اوباما بار دیگر از تعهد خود برای پایان دادن به جنگ عراق خبر داد.
سخنرانی براک اوباما نوعی زمینه سازی برای سفر قریب الوقوع او به عراق و افغانستان است و تلاشی برای تشریح مخالفت او با جنگ و تعهدش به طرح خروج نیروهای رزمی از عراق طی دوره ای شانزده ماهه محسوب می شود.
اوباما در بخشی از سخنرانی اش گفت جنگ عراق امنیت ما، موقعیت ما در جهان، نیروهای نظامی مان، اقتصادمان، و منابع لازم برای روبرو شدن با چالش های قرن بیست و یکم، را از بین برده است. اوباما تاکید کرد این جنگ ما را از بسیاری تهدیدها و فرصت های پیش رویمان منحرف کرده است. براک اوباما از عزم خود برای فائق آمدن بر این تهدیدها سخن گفت.
یک نظرسنجی جدید واشنگتن پست و ای بی سی نشان می دهد هفتاد و دو درصد آمریکایی سناتور جمهوریخواه جان مک کین را برای در دست گرفتن فرماندهی کل قوا به اوباما ترجیح می دهند و تنها چهل و هشت درصد اوباما را برای این مهم آماده می دانند. همین نظرسنجی حاکی است مردم درباره ی خروج نیروهای آمریکا از عراق طی شانزده ماه به دو بخش مساوی تقسیم شده اند. بر طبق این نظرسنجی اکثریت مردم معتقدند جنگ عراق ارزش هزینه های جانی و مالی تحمل شده را نداشته است و بدون پیروزی در آن می توان در جنگ علیه تروریسم پیروز شد.
سخنرانی اوباما فرصتی بود برای انتقاد از سیاست های دولت پرزیدنت بوش و رقیب جمهوریخواهش سناتور جان مک کین. اوباما گفت علیرغم باور پرزیدنت بوش و سناتور مک کین عراق جبهه ی اصلی جنگ با تروریسم نیست و هرگز نبوده است.
براک اوباما گفت در صورتی که رئیس جمهور شود به نبرد با القاعده و طالبان پایان خواهد داد؛ مانع دسترسی کشورهای متمرد و تروریست ها به جنگ افزار هسته ای می شود؛ امنیت حقیقی انرژی را محقق می کند؛ و اتحاد کشورها را بازسازی خواهد کرد.
اوباما با توجه به افزایش خشونت ها در افغانستان پیشنهاد کرده است دو تیپ رزمی شامل حدود نه هزار نیروی نظامی به سی و شش هزار نیروی مستقر در افغانستان افزوده شود و تاکید دارد این مهم در پی کاهش نیروها در عراق میسر خواهد بود.
بر مبنای نظرسنجی واشنگتن پست و ای بی سی پنجاه و یک درصد آمریکایی ها معتقدند تلاش ها در افغانستان موفقیت آمیز نیست و چهل و چهار درصد تلاش ها را مثبت می بینند.
کمپین اوباما چهار تحول عمده را در موید استراتژی او تحلیل می کند: نخست، فرماندهان ارشد نظامی در منطقه و در پنتاگون آشکارا می گویند نیروی مورد نیاز در افغانستان در عراق گرفتار شده است؛ دوم، نوری المالکی، نخست وزیر عراق، از امضای توافقنامه ی همکاری بلندمدت امنیتی بدون درج جدول خروج نیروهای آمریکا سرباز می زند؛ سوم، فرماندهان نظامی در عراق از احتمال آمادگی کامل نیروهای امنیتی عراقی تا پایان سال آینده خبر می دهند؛ و چهارم، القاعده و طالبان در مناطق مرزی غربی پاکستان و شرقی افغانستان تجدید قوا کرده اند.
اوباما تا کنون یک بار در سال دو هزار و شش از عراق دیدن کرده است اما، به افغانستان نرفته است و انتظار می رود در سفر قریب الوقوع اروپایی و خاورمیانه ای اش بازدید از عراق و افغانستان نیز گنجانده شده باشد.
سناتور جمهوریخواه جان مک کین مدتهاست اوباما را برای سفر به عراق تحت فشار گذاشته است. مک کین ظهر امروز در یک سخنرانی در نیومکزیکو استراتژی اوباما در عراق و افغانستان را به چالش گرفت و گفت موفقیت استراتژی در عراق باید الگویی برای توفیق در افغانستان قرار بگیرد. مک کین گفت بیش از اوباما می داند چگونه می توان در جنگ پیروز شد. جان مک کین ابراز تاسف کرده که اوباما پیش از سفر به عراق دیدگاه خود را مبنی بر ضرورت خروج نیروهای رزمی طی شانزده ماه اعلام کرده است. به اعتقاد او چنین رویکردی ضرورت سفر را از بین می برد.
سفر سناتور اوباما به عراق از نکاتی بود که در کنفرانس خبری امروز پرزیدنت بوش هم مطرح شد. پرزیدنت بوش از سناتور اوباما خواست طی سفرش نقطه نظرات رایان کراکر، سفیر آمریکا در عراق، ژنرال دیوید پترایس و فرماندهان نظامی در عراق را بشنود و توجه کند که سیاست ما خروج نیروها از عراق است اما، خروج برمبنای موفقیت.

۱۳۸۷ تیر ۲۴, دوشنبه

آزادی مطبوعات در آمریکا؟

روی جلد این شماره ی نیویورکر به داغ ترین بحث محافل سیاسی واشنگتن بدل شده است.
سناتور دموکرات براک اوباما، نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، در یک ردای متعلق به مسلمانان سودانی در کاخ سفید تصویر شده است در حالی که بر طبق عادت معمول مشت خود را به نشانه ی موفقیت به مشت همسرش میشل می کوبد. میشل هم در چهره ی رادیکال های چپ موسوم به بلک پنترها نقاشی شده است. در پس زمینه پرچم آمریکا در شومینه می سوزد و تابلوی اسامه بن لادن، رهبر شبکه ی تروریستی القاعده، بر دیوار دیده می شود.


بسیاری از عناصر تندروی راست اوباما را در وبلاگ ها عامل پنهانی بنیادگرایی اسلامی عنوان می کنند.
یک نظرسنجی جدید نشان می دهد ۱۲ درصد مردم آمریکا کماکان معتقدند اوباما مسلمانی مومن است و همین میزان اعتقاد دارند اوباما زمان ادای سوگند ورود به سنا به قرآن سوگند خورده است.
کمپین اوباما و مک کین هر دو روی جلد نیویورکر را نادرست توصیف کرده اند.
جنجال از آنجایی آغاز شده است که منتقدان معتقدند روی جلد یک تصور نادرست را در ذهن مردم حک می کند در حالی که موافقان می گویند مرز دفاع از آزادی بیان آنجایی است که ایده ی غیرمردمی را حمایت کرد چراکه ایده ی مردم پسند نیاز به حمایت حقوقی ندارد.

اورشلیم تقسیم شده

بنا به گزارش ها اوباما سه شنبه و چهارشنبه ی هفته ی آینده، بیست و دوم و بیست و سوم ژوئیه، در اسرائیل خواهد بود و با اهود المرت، نخست وزیر، صیپی لیونی، وزیر امور خارجه، اهود باراک، وزیر دفاع، شیمون پرز، رئیس جمهوری، و بنیامین نتانیاهو، رهبر اپوزیسیون، ملاقات خواهد کرد. او سپس چهارشنبه به کرانه ی غربی می رود تا در رام الله با محمود عباس، رهبر فلسطینیان، ملاقات کند.
سناتور مک کین ماه مارس از اسرائیل دیدن کرد اما، به کرانه ی باختری نرفت و تنها تماسی تلفنی با محمود عباس داشت.
سرنوشت اورشلیم به عنوان پایتخت آینده ی اسرائیل و کشور فلسطین از مسائلی خواهد بود که بر سفر او سایه خواهد انداخت. اوباما ماه گذشته در یک سخنرانی در برابر کمیته ی روابط آمریکا و اسرائیل، لابی اسرائیلی موسوم به ایپک، گفته بود اورشلیم باید پایتخت غیرقابل تقسیم اسرائیل باقی بماند. سخنان او با انتقاد شدید رهبران فلسطینی روبرو شد.
اسرائیل اروشلیم را پایتخت ابدی و غیرقابل تقسیم اسرائیل می داند اما، این وضعیت هرگز از سوی جامعه ی جهانی مورد پذیرش قرار نگرفته است.
کنگره ی آمریکا سال ۱۹۹۵ قانونی را تصویب کرد که اروشلیم را پایتخت غیرقابل تفکیک اسرائیل معرفی می کند اما، روسای جمهوری آمریکا برای نشان دادن حمایت خود از مذاکرات اسرائیلیان و فلسطینیان بر سر وضعیت پایتخت تا کنون سفارت آمریکا را در تل آویو نگاه داشته اند.
فلسطینیان خواهان بازپس گرفتن بخش شرقی و عرب نشین اورشلیم به عنوان پایتخت خود هستند؛ بخشی که پس از درگیری های ۱۹۶۷ اسرائیل به قلمرو خود ضمیمه کرد.
اوباما دیروز در مصاحبه با سی ان ان گفت در سخنرانی در ایپک از عبارت درستی استفاده نکرده بود وقتی گفت اروشلیم تقسیم نشده باقی خواهد ماند. اوباما گفت منظور او این بوده که خواهان آن نیست که چون شرایط پیش از جنگ ۱۹۶۷ اورشلیم با سیم خاردار تقسیم شده باشد.

ایران در کانون سفر خاورمیانه ای و اروپایی اوباما

تردیدی نیست که ایران مهمترین محور سفر قریب الوقوع خاورمیانه ای و اروپایی براک اوباما، نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا از حزب دموکرات، خواهد بود. انتظار می رود سناتور اوباما تا چند روز آینده برای دیدار با رهبران اروپا و اسرائیل نخستین سفر خارجی خود را آغاز کند. گفته می شود اوباما در سفر یک هفته ای خود به آلمان، فرانسه، بریتانیا، اسرائیل، کرانه ی غربی، و اردن توقفی از پیش اعلام نشده در افغانستان و عراق خواهد داشت.
سناتور اوباما دیروز در مصاحبه ای با سی ان ان ضمن دفاع از طرح خود برای خروج نیروهای رزمی از عراق در پاسخ به نگرانی ها از نفوذ ایران در عراق گفت آنچه نفوذ ایران را در عراق محدود خواهد کرد استقرار یک دولت ائتلافی کارآمد متشکل از شیعیان، سنی ها و کردها و از بین بردن این درک عمومی است که دولت عراق بخشی از دولت آمریکاست. اوباما تاکید کرد همزمان با خروج تدریجی از عراق دیپلماسی منطقه ای و بین المللی را در دستور کار قرار می دهیم تا اگر ایران کماکان به سیاست خارجی غیرقابل قبولش ادامه دهد قابلیتی فراتر از اکنون برای منزوی کردن تهران داشته باشیم.
سناتور اوباما دیروز در کنفرانس خبری در هواپیما گفت هدف او از سفر به عراق تنها شنیدن دیدگاههای مختلف است و قصد مذاکره یا دادن وعده به کسی را ندارد اما، تاکید می کند محور اصلی موضع او مبنی بر نیاز به یک جدول زمانبندی شده برای خروج نیروهای آمریکا از عراق ثابت است چرا که نه تنها فشار را از دوش نیروها برداشته و امکان رسیدگی به شرایط رو به وخامت در افغانستان را فراهم می آورد بلکه اقدامی است که نوری المالکی، نخست وزیر عراق، از آن سخن می گوید. براک اوباما گفت خروج نیروها ساده نخواهد بود و باید تلاش های دیپلماتیک، بازسازی و بشردوستانه را افزایش دهیم تا اطمینان حاصل کنیم سنی ها شریکی مشروع در دولت عراق باشند. اوباما کمکی ۲ میلیارد دلاری برای پناهندگان عراقی را در نظر دارد.
اوباما را در نخستین سفر خارومیانه ای و اروپایی اش دو سناتور ارشد جمهوریخواه و دموکرات همراهی می کنند. سناتور جمهوریخواه چاک هیگل، عضو کمیته ی روابط خارجی سنا، یکی از افسران جنگ ویتنام، و از منتقدان سیاست خارجی دولت بوش در عراق و ایران و سناتور دموکرات جک رید، عضو متنفذ کمیته ی نیروهای مسلح سنا.
اوباما درباره ی سفر اروپایی اش به بریتانیا، فرانسه و آلمان و جنجال هایی که درباره ی سخنرانی او در برابر دیوار برلین که در دوران جنگ سرد حائل بلوک شرق و غرب بود گفت هدف او انعکاس نگرش اش درباره ی دولت بعدی آمریکا و بازسازی اتحاد آمریکا و اروپاست و نمی خواهد واکنش های منفی در پیام او خللی ایجاد کند.
آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان، گفته بود ترجیح می دهد مسائل داخلی انتخابات آمریکا با مسائل سیاسی آلمان گره نخورند اما، فرانک والتر اشتاین مایر، رقیب سیاسی مرکل، از سخنرانی اوباما در برابر دروازه ی پیشین دیوار برلین استقبال کرده است.
فاینشنال تایمز امروز در مقاله ای به نقل از دیپلمات ها نوشته است متحدان آمریکا در اروپا و اسرائیل بطور خصوصی نگرانی های خود را نسبت به موضع اوباما برای گفتگوی بدون پیش شرط با ایران به او منتقل خواهند کرد. بالاگرفتن تنش در روابط ایران با غرب با سفر خارجی اوباما همزمان شده است. اوباما احتمالا در سفر اروپایی مورد استقبال گرمی قرار می گیرد نظرسنجی ها نشان می دهد هشتاد و پنج درصد مردم فرانسه به اوباما علاقمندند.

چکیده ی مصاحبه ی اختصاصی با هاوارد برمن

سیامک دهقانپور: آقای برمن، وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرده است در ۶ هفته ی اول مذاکرات در مورد پرونده اتمی ایران در حالی که تهران و جامعه بین الملل به ترتیب توسعه برنامه اتمی و گسترش تحریم ها را به حالت تعلیق در آورده اند متوقف کردن غنی سازی اورانیوم پیش نیاز ورود تهران به این مذاکرات تلقی نمی شود. نظر شما در این مورد چیست؟
هاوارد برمن، رئیس کمیته ی امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا: به نظرم حرکت مثبتی است! من شخصا طرفدار سیاست تعلیق کامل غنی سازی به عنوان پیش نیاز آغاز مذاکرات هستم. اما این سیاست موثر نبوده است. حال اگر خط مشی جدید آمریکا پاسخ مناسب تهران را به همراه داشته باشد من نیز از این سیاست جدید حمایت خواهم کرد.
س: شما گفته اید حمایت بین المللی از مواضع آمریکا مستلزم این است که ما نیز تمایل خود را برای گفتگوهای غیر مشروط با ایران نشان بدهیم. آیا به نظر شما این سیاست جدید آغازی برای مذاکرات با ایران است؟
ج: بلی! امیدوار قدم مثبتی باشد. اما باید منتظر شد و دید.
س: اروپائی ها قبلا سیاست تعلیق متقابل از جانب دو طرف را پیشنهاد کرده بودند و ایران در نهایت آن را رد کرده بود. آیا تصور می کنید ایرانی ها سرانجام غنی سازی اورانیوم را متوقف خواهند کرد؟
ج: هیچ یک از ما نمی داند جمهوری اسلامی ایران چه خواهد کرد. هدف من به وجود آوردن شرایطی ست که تهران بتواند برنامه اتمی خود را کاملا و تحت بازبینی دقیق متوقف کند.
س: ارزیابی شما از آزمایش موشکی اخیر جمهوری اسلامی ایران چیست؟
ج: من فکر می کنم جمهوری اسلامی ایران می خواست به دنیا نشان دهد آمادگی دفاع از خود را دارد. دو طرف مدت هاست در مورد احتمال برخورد های نظامی سخن می گویند و من فکر می کنم این آزمایش تلاش ایران برای ایجاد نگرانی روانی برای طرف مقابل است.
س: روس ها معتقدند آزمایش موشکی ایران ثابت می کند که نیازی به سپر دفاعی موشکی برای اروپا نیست و وزیر خارجه آنکشور گفته که برد موشک های جمهوری اسلامی ایران آنقدر ها هم زیاد نیست.
ج: ممکن است اینطور باشد! از طرف دیگر ممکن است زمانی این موشک ها بتوانند این مسافت را طی کنند. اما نکته من این است که روس ها آشکارا از پیگیری پروژه سپر موشکی در اروپا توسط ما آن هم در نزدیکی مرزهای روسیه به شدت ناراحت اند. به نظر من بهتر است واشنگتن در تلاشی مشترک با مسکو برای قانع کردن ایران به عدم پیگیری دستیابی به قابلیت تولید سلاح اتمی مشارکت کند. اگر ایران قابلیت اتمی نداشته باشد برد موشک های آن کشور نمی تواند آنقدر ها باعث دلنگرانی شده و تهدیدی به امنیت ما و متحدمان باشد. همین جا بگویم که به نظر من دنبال کردن موضوع برقراری سپر دفاعی در اروپا نیز همزمان می تواند با تهدید یک ایران اتمی مقابله کند.
س: شما قطعنامه ای برای توقف همکاری غیرنظامی هسته ای آمریکا و روسیه ارائه کرده اید چرا کنگره ی آمریکا با هدف توقف دستیابی ایران به سلاح اتمی و تسلیحات موشکی توافقنامه های همکاری غیرنظامی هسته ای با روسیه و هند را معلق نگه داشته است؟
ج: البته من هنوز تصمیم قطعی در این باره نگرفته ام و تلاش ام این است که از همکاری روسیه با آمریکا بر سر ایران اطمینان حاصل کنم. هنگامی که کشور جدیدی به سلاح اتمی دست می یابد در واقع رژیم عدم گسترش تسلیحات اتمی زیر پا گذاشته شده است. من از توافق دولت آمریکا و هند که به دهلی نو اجازه ی آزمایشات اتمی و دستیابی به تسلیحات اتمی بیشتر را می دهد نیز راضی نیستم. در عوض تصور می کنم ما باید با دیگر اعضای ثابت شورای امنیت برای کاهش همه جانبه میزان تسلیحات اتمی مان همکاری کنیم.
س: شما گفته اید هدف ایران از دنبال کردن برنامه های اتمی دستیابی به نوعی از بازدارندگی ست. با توجه به وجود نیروهای آمریکا در عراق و افغانستان و خلیج فارس نظر شما در مورد نگرانی های امنیتی جمهوری اسلامی ایران چیست؟
ج: اگر ما بتوانیم تمام مسائل میان ایران و آمریکا را یکجا مورد بررسی و کنکاش قرار دهیم و اگر مقامات تهران آمادگی خود را برای تغییر بخش مهم و تعیین کننده ای از سیاست های آن کشور نشان دهند و در صورتیکه واشنگتن تلاش کافی و وافی برای ایجاد روابط بهتر با مردم ایران به انجام برساند به تصور من همه احساس امنیت بیشتری خواهند کرد. البته درست است که جمهوری اسلامی ایران نیز دلنگرانی هائی از بابت امنیت آن کشور و رژیم خود دارد اما ادامه حمایت از سازمان های تروریستی در خاورمیانه و پیگیری سیاست دستیابی به سلاح اتمی توسط تهران هم ما را بشدت نگران می کند. کوتاه سخن اینکه باید کوشش های خود را معطوف تلاش هایی کنیم که دور باطل و در حال گسترش تهدید و ضد تهدید و ترس و وحشت متقابل ناشی از آن را کاملا متوقف کند.
س: تام لانتوس، رئیس فقید و پیشین کمیته ی امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا، تلاش زیادی برای برقراری روابط پارلمانی میان مجلس نمایندگان آمریکا و مجلس جمهوری اسلامی ایران بعمل آورده بود و می دانید که چندین بار برای اخذ روادید ورود به ایران تلاش کرده بود. با توجه به ریاست دکتر لاریجانی بر مجلس در ایران آیا هنوز شما برقراری روابط بین المجالس را دنبال می کنید؟
ج: من تصور می کنم مرحوم لانتوس کاملا در جهت درستی عمل می کرد. آشکار است که گسترش بیشتر روابط میان مردم ایران با مردم آمریکا و تماس های منظم تر مقامات رسمی تهران و واشنگتن نه تنها ضرری ندارد بلکه به درک هر چه بهتر طرفین از یکدیگر و ایجاد حس امنیت و اعتماد متقابل کمک شایانی می کند. بنابراین من از تلاش ها مربوط به برقراری روابط پارلمانی میان قوای مقننه دو کشور کاملا حمایت می کنم.
س: در صورت برقراری روابط پارلمانی با جمهوری اسلامی ایران در نظر دارید با چه مقام هائی در آن کشور صحبت کنید؟
ج: این سوال بسیار سختی ست. همانطور که ویلیام برنز، معاون امور سیاسی وزارت امور خارجه آمریکا، چند روز پیش به کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان گفت بسیاری از جوانب روند تصمیم گیری های سیاسی در جمهوری اسلامی ایران برای غرب ناشناخته است. طبیعتا خواستار این هستیم با افرادی در ایران ملاقات و تبادل نظر کنیم که از تصمیم گیرندگان بوده یا نفوذ موثری بر روند تصمیم گیری سیاسی داشته باشند.
س: در وبلاگ من مخاطبین که بعضی روزنامه نگارهستند پرسش های بسیاری را مطرح می کنند تا با رهبران کنگره در میان بگذارم. یکی از آنها پرسیده است با توجه به اینکه آمریکا در اساس مشوق آزادی مبادلات تجاری است به نظر شما تحریم اقتصادی جمهوری اسلامی ایران ناقض این اصل شمرده نمی شود؟
ج: دل نگرانیهای مربوط به امنیت ملی در مورد تمام کشورها بر حمایت از اصل آزادی تجارت برتری دارد. به همین ترتیب کوشش های آمریکا در برقراری تحریم های اقتصادی یک جانبه و چند جانبه علیه جمهوری اسلامی ایران نیز در اصل برای حفظ و ارتقاء امنیت ملی ایالات متحده بوده است.
س: بسیاری در پیام هایشان برای من از این نگرانند که در صورت آغاز مذاکرات مستقیم میان واشنگتن و تهران از توجه آمریکا به مسائل حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران به میزان زیادی کاسته شود. نظر شما در این باره چیست؟
ج: من این نگرانیها را خوب درک می کنم. مسائل حقوق بشر همیشه باید بخشی از اهداف سیاست خارجی آمریکا را تشکیل دهد. در مورد ایران بر این باورم که حل و فصل معضلاتی کلیدی در روابط آمریکا با آن کشور مانند اقدامات اتمی سئوال برانگیز تهران حمایت های ایران از گروه های تروریستی در خاورمیانه و مخالفت های کلامی و عملی آن کشور با تلاش های آمریکا و متحدانش در عراق و افغانستان به خودی خود زمینه ساز کمک به حل مسائل حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران خواهد شد.
س: آقای برمن! در پایان آیا پیامی برای مردم ایران دارید؟
ج: فکر می کنم در آمریکا تمایل زیادی برای ایجاد مناسبات نزدیک با مردم ایران وجود دارد. بسیاری از ایرانی تبارها در ایالات متحده زندگی می کنند و تعداد زیادی از آن ها در این کشور متولد شده اند. دليلی وجود ندارد که مردم کشورهای ما با هم تماس نداشته باشند. ما بايد دولتهايمان را متقاعد کنیم با حل و فصل مسائل فی مابین به تفرقه و جدایی میان مردم دو کشور پایان دهند تا دو طرف بتوانند از نعمت احساس تحسین متقابلی که بطور طبیعی میان ایرانیان و آمریکایی ها وجود دارد به بهترین صورت آن بهره مند شوند.

فشار قانونگذاران بر دولت بوش برای پا گذاشتن به مذاکرات با ایران

چند روز مانده به دور جدید مذاکرات هسته ای روز شنبه با ایران در ژنو سناتورهای ارشد دموکرات و جمهوریخواه در کنگره از ضرورت تماس آمریکا با ایران سخن می گویند. قانونگذاران ضمن تاکید بر تنگتر کردن حلقه ی تحریم های ایران امیدوارند دولت پرزیدنت بوش ابتکار عمل را در دور جدید مذاکرات با ایران در دست بگیرد.
سناتور جمهوریخواه ریچارد لوگر در مصاحبه ای با شبکه ی خبری سی بی اس گفت امیدوارست، روز شنبه، ویلیام برنز، معاون جدید امور سیاسی وزارت خارجه ی آمریکا، را بر میز مذاکره ی هاویر سولانا، هماهنگ کننده ی سیاست خارجی اتحادیه ی اروپا، با سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، ببیند. برنز هفته ی گذشته به لوگر گفته بود وزارت خارجه هنوز تصمیمی برای شرکت مستقیم در مذاکرات ندارد. لوگر با اشاره به نرخ بیست و پنج درصدی تورم در ایران گفت تحریم های بانکی تا کنون نتیجه بخش بوده است و او از تشدید توامان تحریم و مشارکت تمام طرفین در مذاکرات از جمله روسیه استقبال می کند.
سناتور دموکرات کارل لوین، رئیس کمیته ی نیروهای مسلح سنا، در همین گفتگوی تلویزیونی گفت معتقد است آمریکا باید پا به مذاکرات مستقیم با ایران بگذارد و نباید با پیگیری سپردفاع موشکی در اروپای شرقی انگشت در چشم روسیه بکند.
بدنبال دست کشیدن توتال فرانسه از سرمایه گذاری در صنایع گاز پارس جنوبی گزپروم غول نفتی روسیه بسرعت جای خالی توتال را پر کرد. دیمتری مدودف، نخست وزیر روسیه، پس از امضای طرح استقرار رادار سپر دفاع موشکی در جمهوری چک توسط کاندالیزا رایس، وزیر امور خارجه ی آمریکا، در کنفرانس خبری در نشست گروه هشت گفته بود مسکو به اقدامات تلافی جویانه دست خواهد زد.

۱۳۸۷ تیر ۲۲, شنبه

پشت صحنه ی مصاحبه با هاوارد برمن، رئیس کمیته ی امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا

هاوارد برمن، رئیس کمیته ی امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا،
پیش از مصاحبه با مشاور امور خاورمیانه اش آخرین تحولات را بررسی می کند.

هاوارد برمن پس از درگذشت تام لنتوس
ریاست کمیته ی امور خارجی را در دست گرفت.

هاوارد برمن نماینده ی ایالت کالیفرنیاست
و با جامعه ی ایرانیان آمریکا به خوبی آشنایی دارد.

برمن شخصیتی آرام و دوست داشتنی دارد
و مصاحبه با او لذت بخش است.

برمن در مصاحبه در لباسی غیررسمی بدون کراوات و کت ظاهر شد
تا به گفته ی خودش مردم ایران با او احساس صمیمت بیشتری کنند.

لین وایل، مدیر روابط عمومی کمیته ی امور خارجی،
در فراهم کردن زمینه ی انجام مصاحبه
با وجود برنامه ی فشرده ی برمن بسیار زحمت کشید.
او از دوران ریاست تام لنتوس،
مدیر روابط عمومی کمیته، بوده است.

۱۳۸۷ تیر ۲۱, جمعه

برمن: تماس مستقیم ایران و آمریکا می تواند به رفع بسیاری از نگرانی های دو کشور بیانجامد

برنامه ی جمعه ی تفسیر خبر به پخش گفتگوی اختصاصی با هاوارد برمن، رئیس کمیته ی امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا، اختصاص داشت و همچنین گفتگوی کوتاه تلفنی با مارک کرک، یکی از دو بنیانگذار کمیته ی کاری ایران و عضو جمهوریخواه کمیته ی تخصیص بودجه. برمن با لحنی قاطع و در عین حال آرام از ضرورت تقویت دیپلماسی و تماس مستقیم به عنوان تنها گزینه ای که تا به حال به کار گرفته نشده صحبت کرد و از ایده ی گفتگوهای شش هفته ای مقدماتی بدون اصرار دولت بوش بر تعلیق غنی سازی اورانیوم استقبال کرد. قرار است در این مدت پیش از مذاکرات رسمی نه تحریمی جدیدی اضافه شود و نه ایران سنتریفیوژ جدیدی نصب کند. هاوارد برمن معتقد است کنگره مسیر تحریم های خودش را علیه ایران متوقف نخواهد کرد چون آنها را اهرمی در مذاکرات می بیند ولی بارها و بارها از ضرورت گسترش تماس ها برای عادی سازی روابط دو کشور سخن گفت. سپس با حضور دکتر آرام حسامی، بابک داد، و شایان سمیعی به بررسی امکان موفقیت مذاکرات، ابعاد تحریم ها، نگرانی های امنیتی ایران، روابط ایران و آمریکا و پیچیدگی های آن در روابط با دیگر کشورها چون روسیه و هند پرداختیم.
http://www.voanews.com/wm/voa/nenaf/pers/pers1930vbFRI.asx

مصاحبه ی اختصاصی با رئیس کمیته ی امور خار جی مجلس نمایندگان آمریکا

امشب در برنامه ی تفسیر خبر گفتگویی خواهم داشت با هاوارد برمن، رئیس دموکرات کمیته ی امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا، و مارک کرک، یکی از دو بنیانگذار کمیته ی کاری ایران در کنگره و عضو جمهوریخواه مجلس نمایندگان. گفتگوها به مذاکرات هسته ای با ایران، آزمایش های موشکی ایران و تحریم های جدید اختصاص خواهد داشت. سپس با حضور کارشناسان آخرین تحولات درباره ی ایران را بررسی می کنیم.

۱۳۸۷ تیر ۲۰, پنجشنبه

بایدن: زمان حذف پیش شرط تعلیق غنی سازی فرا رسیده است

آزمایش های موشکی ایران دو تحول مهم را در کنگره سرعت بخشیده است.
تشدید تحریم های ایران و افزایش فشار بر دولت پرزیدنت بوش برای تماس مستقیم با تهران.
سناتور دموکرات کریستوفر داد، رئیس کمیته ی بانکی سنا، در واکنش به آزمایش های موشکی ایران طی بیانیه ای اعلام کرده متاسفانه رهبران ایران هیچ نشانه ای ارائه نداده اند که بدون فشارهای دیپلماتیک و اقتصادی رفتارشان را تغییر خواهند داد.
سناتور داد در ادامه از عزم خود برای در دستور کار قرار دادن لایحه ی جدید تحریم ایران خبر می دهد که هدف از آن توقف سرمایه گذاری در بخش انرژی ایران است.
تحول بعدی درخواست قانونگذاران از دولت بوش برای استقرار سریع یک چتر دفاع موشکی در اسرائیل است. جین هارمن و مارک کرک، دو قانونگذار متنفذ دموکرات و جمهوریخواه، طی نامه ای به کاندالیزا رایس، وزیر امور خارجه ی آمریکا، با اشاره به متمم قانون بودجه ی اختیارات امور دفاع سال دو هزار و هشت که در آن نسبت به خطراتی که از جانب برنامه ی موشکی ایران متوجه اسرائیل است هشدار داده شده است، خواستار اقدامی سریع در راستای استقرار یک سیستم رادار هشدار دهنده شده اند. قانونگذاران از دولت بوش خواسته اند هر چه سریعتر مذاکرات برای استقرار این رادار موسوم به AN/TPY-2 را در اسراییل آغاز کنند.
سناتور دموکرات جوزف بایدن، رئیس کمیته ی روابط خارجی سنای آمریکا، دیروز در نشستی با هدف بررسی زمینه های تشدید تحریم های ایران به ویلیام برنز، معاون امور سیاسی وزارت خارجه ی آمریکا، گفت آمریکا سه انتخاب روشن در برابر ایران دارد:
تماس مستقیم، حفظ وضعیت موجود، یا استفاده از اقدام نظامی.
سناتور بایدن گفت تصور می کنم زمان آن رسیده که باتفاق شرکای مان در مذاکرات هسته ای با ایران پیش شرط تعلیق غنی سازی اورانیوم را برداریم. بایدن گفت تاثیر دقیق پیش شرط که از سوی ایران رد می شود این است که ما نتیجه ای بدست نمی آوریم و ایران به تولید بمب نزدیکتر می شود.
بایدن گفت آمریکا ابتدا با حضور مستقیم در مذاکرات هسته ای با ایران و نهایتا در شکل تماس دوجانبه باید با تماس مستقیم با ایران موافقت کند. بایدن گفت باید در ازای این حرکت تعهد شرکایمان در مذاکرات هسته ای را برای تشدید تحریم ها در راستای توقف غنی سازی اروانیوم بدست آوریم.
کنگره در تحریم های جدید شرکت های خارجی سرمایه گذار در صنایع نفت و گاز ایران را مشمول مجازات های سنگین می کند.
ویلیام برنز معتقد است تحریم های جدید آمریکا به تلاش های هماهنگ چندجانبه با اروپا علیه ایران لطمه می زند.
سناتور جمهوریخواه ریچارد لوگر، تاکید کرد رویکرد چندجانبه بطور مستقیم تلاش های آمریکا را در ترغیب دولت های خارجی به محدود کردن همکاری هایشان تقویت کرده است و او معتقد است وظیفه ی دیپلمات های آمریکایی کماکان حفظ اتحاد بین المللی علیه ایران است.
کنگره حتی برای تحت فشار گذاشتن روسیه توافقنامه ی همکاری غیرنظامی هسته ای آمریکا و روسیه را معلق کرده است.
برنز می گوید آمریکا به تنهایی نمی تواند مساله را بطور دیپلماتیک حل کند و توقف این توافقنامه به قابلیت واشنگتن در مجاب کردن مسکو به همراهی در اعمال فشار بر ایران لطمه می زند. برنز در عین حال نسبت به همکاری های موشکی روسیه با ایران ابراز نگرانی کرد.
برنز در پاسخ به پرسش سناتور دموکرات بیل نلسون درباره ی آزمایش های موشکی ایران این حرکات را بسیار مضطرب کننده، تحریک آمیز، و گستاخانه خواند.
قانونگذاران هر چند معتقدند رفتار ایران نگران کننده است اما، معتقدند نباید از ایران غول بزرگی ساخت. به گفته ی قانونگذاران کل بودجه ی دفاعی ایران حدود هفت میلیارد دلار برآورد می شود و این معادل بودجه ای است که آمریکا هر دو هفته در عراق هزینه می کند. بودجه ی دفاعی آمریکا حدود یکصد و ده برابر بودجه ی دفاعی ایران برآورد می شود.
سناتور بایدن، رئیس کمیته ی روابط خارجی سنا، معتقد است تماس با ایران و تحریم ایران نه تنها با هم همسازی دارند بلکه بطور متقابل همدیگر را تقویت می کنند. به باور بایدن تحریم باید اهرمی در طول مذاکرات باشد. بایدن می گوید باید از اختلافات داخلی در ایران بهره برد و با علنی کردن محتوای مشوق های پیشنهادی برای مردم ایران فشار داخلی را افزایش داد.
سناتور جمهوریخواه چاک هیگل با ویلیام برنز این پرسش را در میان گذاشت که آیا بحثی جدی در دولت بوش در جریان است تا در دور بعدی ملاقات هاویر سولانا، مسول سیاست خارجی اروپا، با طرف ایرانی که چند هفته ی دیگر برگزار می شود نماینده ای از آمریکا حضور داشته باشد. پاسخ معاون سیاسی وزارت خارجه ی آمریکا منفی بود.
سناتور بایدن معتقد است اگر واشنگتن وارد تماس مستقیم با ایران نشود گزینه های موجود انتخاب میان سیاستی ناکارآمد و حمله ی نظامی خواهد بود و کنترل یک اقدام نظامی می تواند بسرعت از دست خارج شود.
بایدن از ایده ی راه اندازی دفتر حفاظت از منافع آمریکا در ایران استقبال کرد و گفت حضور دیپلماتیک آمریکا در ایران پس از سی سال غیبت میزان آگاهی ما را نسبت به نیروهای سیاسی در ایران افزایش داده و امکان سوء محاسبه در واکنش های ما را کاهش می دهد.
بایدن گفت چنین امکانی به تقویت تماس های مردم ایران و آمریکا منجر می شود و از وزارت خارجه ی آمریکا خواست با پیگیری جدی آن به دنیا نشان دهد که آیا تهران چنین امکانی را می پذیرد یا نه.
سناتور بایدن در عین حال از وزارت خارجه ی آمریکا خواست امکان صدور مجوزهایی را برای فعالیت بنیادهای خیریه آمریکا در ایران بطور جدی مورد بررسی قرار دهد.
رئیس کمیته ی روابط خارجی سنا گفت این مهم راه حمایت از سازمان های غیردولتی فعال در حقوق بشر و امور زنان را هموار می کند.

۱۳۸۷ تیر ۱۹, چهارشنبه

گزارش افزایش صادرات آمریکا به ایران داد قانونگذاران را درآورد

دیروز ویلیام برنز، برای نخستین بار در مقام معاون سیاسی وزیر خارجه ی آمریکا، در برابر کنگره حاضر شد تا درباره ی آخرین تحولات در سیاست خارجی در برابر ایران گزارش دهد. برنز سه سال سفیر آمریکا در روسیه بود. او پیشتر در مقام سفیر اردن و مدیرکل امور خاورنزدیک وزارت خارجه سوابق درخشانی داشته است و مورد احترام بسیار هر دو حزب در کنگره قرار دارد.
هاوارد برمن، رئیس کمیته ی امور خارجی مجلس نمایندگان، در گفتار آغاز جلسه گفت بسیاری باور دارند ایران از برنامه ی هسته ای بدنبال بازدارندگی است ولی رفتار ایران این امر را غیرقابل اعتماد ساخته است. برمن با اشاره به اقدامات دولت بوش در عدم اجرای تحریم های کنگره گفت به اقدامات دولت در اجرای تحریم ها اعتماد ندارد. اشاره ی او به گزارش افزایش صادرات آمریکا از هشت میلیون دلار در سال دو هزار و یک به حدود صد و پنجاه و هشت میلیون دلار یعنی حدود بیست برابر در سال دو هزار و هفت بود. قانونگذاران جمهوریخواه و دموکرات بشدت دولت بوش را در این باره مورد انتقاد قرار دادند. بخشی عمده ای از این صادرات شامل مواد غذایی، دارو و سیگار بوده است.
سناتور جمهوریخواه جان مک کین در پاسخ به پرسشی در این باره گفته بود شاید ارسال بیشتر سیگار راهی برای کشتن آنها بوده است. لحظه ای بعد حرف خود را پس گرفت و گفت شوخی کرده است.
برنز که درباره ی صادرات جنرال الکتریک به ایران مورد پرسش قرار گرفته بود با این انتقاد روبرو شد که وقتی ما خودمان به قوانین کشور احترام نمی گذاریم چگونه انتظار داریم کشورهای خارجی چنین کنند. معاون وزارت خارجه در امور سیاسی درباره ی قرارداد نفتی اخیر سوئیس با ایران گفت قرارداد سوئیس گر چه مورد اعتراض دولت آمریکا بوده است اما، از آنجایی که قرارداد خرید و نه سرمایه گذاری بوده مشمول مجازات های تعیین شده در قوانین آمریکا نمی شود. قانونگذاران دولت بوش را متهم می کنند که حتی برای یک مورد از ابزاری که در اختیارشان قرار گرفته استفاده نکرده اند.
برمن به برنز گفت پیش از آنکه دیر شود باید وارد تماس بی قید و شرط و دوجانبه با ایران شد و اگر ایران این پیشنهاد را رد کند فشارهای بین المللی افزایش می یابد.
ایلیانا راس لتینن، عضو ارشد جمهوریخواه کمیته، گفت این جلسه نمی توانست در زمانی حساس تر از این برگزار شود که ایران دست به آزمایش های موشکی زده است. راس لتینن گفت این آزمایش ها برخورداری ایران از موشک های کوتاه و میان برد را تائید می کند؛ موشک هایی که می تواند متحدان ما را در منطقه هدف قرار دهد. او تاکید کرد ایران در حال تولید موشک دوربرد بالستیک است و آزمایش های پیاپی شهاب سه جای شکی نمی گذارد که ایران در حال بررسی نصب کلاهک اتمی بر روی آن است. راس لتینن گفت به ویلیام برنز گفت توافقنامه ی همکاری غیرنظامی هسته ای آمریکا و روسیه تا زمان تعهد روسیه به توقف همکاری موشکی با ایران معلق خواهد ماند.
گری اکرمن، رئیس کمیته ی فرعی امور خاورمیانه، که قطعنامه ی جدید تحریم فروش بنزین را باتفاق مایک پنس جمهوریخواه ارائه کرده است گفت هدف قطعنامه ی او محاصره ی دریایی ایران و قدم گذاشتن به جنگ نیست و یادآوری کرد این یک قطعنامه غیرالزام آور است.
مخالفان جنگ صبح روز نشست راه اکرمن را بسته بودند تا او به آنها اطمینان دهد کنگره در پی صدور ضمنی مجوز جنگ با ایران نیست.
مایک پنس که به تازگی از اسرائیل بازگشته است گفت هیچ کس حتی در اسرائیل از جنگ صحبت نمی کند و تاکید کرد تنها راه حل مساله تشدید تحریم هاست. او یادآوری کرد زمان بسود ما و اسرائیل نیست. قطعنامه ی این دو را تا کنون ۲۳۰ قانونگذار امضا کرده اند.
ویلیام برنز، در سخنانش با برشمردن نقاط آسیب پذیری ایران پیشرفت ها در تحریم های بین المللی را مورد تاکید قرار داد و خطاب به قانونگذاران گفت تحریم های یکجانبه موثر نخواهد بود.
برنز در عین حال خطر ایران را چنان فوری ندانست و گفت تحریم ها موجب شده ایران هنوز نتوانسته غنی سازی را تکمیل کند و پیشرفت های واقعی کمی داشته باشد. او تاکید کرد توانایی تهران برای دستیابی به فناوری های موشکی و وسایل با مصرف دوگانه در نتیجه ی تحریم ها بشدت کاهش یافته است.
برنز از وضع حقوق بشر در ایران انتقاد کرد و بر اهمیت روابط مردم آمریکا و مردم ایران تاکید گذاشت.
معاون وزارت خارجه ی آمریکا با یادآوری سفر تیم پینگ پونگ ایران به آمریکا، از سفر هفته ی آینده ی تیم بیست و پنج نفره ی المپیک بسکتبال ایران به لیگ تابستانی ان بی ای آمریکا خبر داد.
برنز با نقل گفته ای از وزیر خارجه ی آمریکا گفت دیپلماسی می تواند جهانی بسازد که دشمنان اگر نه دوست باشند بلکه بیش از این طرف تخاصم قرار نداشته باشند.
ویلیام برنز گفت ما با اینکه ایران نقش مهمی در منطقه بازی کند مشکلی نداریم اما، تاکید کرد سیاست های خارجی تهران آن کشور را به انزوای کشانده است.

۱۳۸۷ تیر ۱۸, سه‌شنبه

ایران در دستور کار کنگره ی آمریکا

با بررسی دور جدید تحریم های آمریکا علیه ایران چهارشنبه صبح و عصر ویلیام برنز، معاون جدید امور سیاسی وزارت خارجه ی آمریکا، مسول مستقیم امور ایران، در دو نوبت در برابر کمیته های امور خارجی مجلس نمایندگان و روابط خارجی سنای آمریکا حاضر می شود تا گزارشی از آخرین تغییر و تحولات در سیاست دولت بوش در برابر ایران به کنگره ارائه داده و به پرسش های قانونگذاران پاسخ دهد.
ریاست کمیته ی امور خارجی مجلس نمایندگان را هاوارد برمن و ریاست کمیته ی روابط خارجی سنا را سناتور جوزف بایدن برعهده دارد.
اعضای ارشد جمهوریخواه دو کمیته ایلیانا راس لتینن و سناتور ریچارد لوگر هستند.
ویلیام برنز چندی پیش با کسب رای اعتماد از سنا جانشین نیکلاس برنز شد. ویلیام برنز سالها سفیر آمریکا در مسکو بود و انتظار می رود با توجه به دیدار دیمتری مدودوف، نخست وزیر روسیه، با پرزیدنت بوش در اجلاس گروه هشت درباره ی نقش روسیه در پرونده ی هسته ای ایران از او پرسش های زیادی صورت بگیرد. برنز دوشنبه کنفرانسی تلفنی با همتایانش در گروه پنج به علاوه ی یک داشت تا واکنش ایران به بسته ی پیشنهادی را مورد بررسی قرار دهند. برنز شخصیتی بسیار آرام است و رویکردی فراایدئولوژیکی چون یک دیپلمات پراگماتیست دارد.
چهارشنبه و پنج شنبه گزارشی مفصل در این باره در خبرها و نظرها خواهم داشت.

طرح قانون جدید جنگ: راه حل عملی برای ابهامی تاریخی در قانون اساسی آمریکا

یک گروه دو حزبی متشکل از شخصیت های برجسته ی سیاسی پیشین آمریکا امروز طرح قانون جدیدی را در اختیار کنگره قرار دادند که قرار است جایگزین قانون فعلی اختیارات جنگ شود. قانون فعلی سال ۱۹۷۳ بدنبال جنگ ویتنام به تصویب رسید. بسیاری معتقدند متمم هایی در طول سالها ارائه شده است که گاهی قدرت دست زدن به جنگ را بیشتر بسوی قوه ی مجریه و گاه بسوی قوه ی مقننه متمایل کرده اما، مشکل را حل نکرده است.
جیمز بیکر، وزیر خارجه ی دولت جرج بوش پدر، یکی از روسای کمیسیون گفت قانون فعلی در بهترین حالت بی نتیجه و در بدترین حالت خلاف قانون اساسی است و او معتقدست تا زمانی که متممی به قانون اساسی انضمام نیابد و یا دیوان عالی کشور رایی در این باره ندهد مشکل اختیارات جنگ بطور ریشه ای حل نخواهد شد.
وارن کریستوفر، وزیر خارجه ی دولت بیل کلینتون، یکی از دو رئیس کمیسیون گفت این لایحه با تعیین یک کمیته ی مشخص امکان مشاوره های گسترده میان رئیس جمهور و کنگره را پیش از تصمیم به حرکت بسوی جنگ فراهم می کند.
برمبنای این طرح قانونی رئیس جمهور باید پیش از هر گونه اقدام نظامی گسترده از کنگره مجوز بگیرد و کنگره نیز باید طی سی روز در یک رای گیری در دو مجلس آن را تائید یا رد کند. اگر رئیس جمهور رای مخالف کنگره را وتو کند کنگره می تواند مانع تخصیص بودجه ی جنگ شود. این قانون امکان دست زدن به عملیات نظامی را که بیش از یک هفته بدرازا بکشد به مجوز کنگره منوط می کند.
لایحه با مشاوره با رهبران کنگره و جان مک کین و براک اوباما، نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری، تنظیم شده است.
برمبنای قانون اساسی آمریکا کنگره مسول اعلان جنگ است اما، روسای جمهوری آمریکا از ابهام موجود در قانون اساسی برای دست زدن به اقدامات نظامی بدون مشورت لازم با کنگره استفاده کرده اند.
اعضای کمیسیون از جمله لی همیلتن، از روسای کمیته ی مطالعاتی عراق و کمیته ی تحقیق و تفحص حملات تروریستی یازدهم سپتامبر، گفتند این لایحه نگاه به هیچ یک از جنگ های پیشین و درگیری های احتمالی آتی ندارد.

آیا اصرار مالکی بر خروج نیروهای آمریکا از عراق به ضرر مک کین تمام می شود؟

نوری المالکی، نخست وزیر عراق، برای نخستین بار از یک آلترناتیو برای توافقنامه ی همکاری بلندمدت استراتژیک با آمریکا سخن می گوید. آلترناتیو او یک یادداشت تفاهم حاوی جدول زمانبندی شده ی خروج نیروهای آمریکا از عراق است. مالکی که انتخابات استانی را پیش رو دارد فشار روزافزونی را از سوی جناح صدر برای آغاز خروج نیروهای آمریکا احساس می کند. هر چند علی دباغ، سخنگوی دولت عراق، گفت خروج نیروها بستگی تام به شرایط امنیتی در عراق دارد و کاخ سفید نیز تاکید کرد بغداد همان هدف دولت بوش یعنی خروج بر مبنای آمادگی نیروهای عراقی را دنبال می کند اما، موفق الربیعی، مشاور امنیت ملی عراق، امروز در سخنرانی در نجف تاکید کرد توافقنامه ی بدون طرح خروج پذیرفته نیست و ایده ی پایگاه دائم برای نیروهای آمریکایی جدا از نیروهای عراقی را رد کرد. قانونگذاران جناح صدر مدعی اند نیروهای عراقی تا پایان سال می توانند اداره ی کشور را در دست بگیرند. ژنرال دیوید پترایس، فرمانده ی نیروهای چندملیتی در عراق، ماه سپتامبر توصیه ی خود را برای خروج بخشی دیگری از حدود ۱۴۰ هزار نیرو ارائه خواهد کرد.
موضع گیری مالکی گرچه ممکن است موقتی و مخاطبش داخلی باشد اما، سناتور دموکرات براک اوباما، نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، را که در چند روز اخیر زیر فشار سیاسی ناشی از معتدل کردن موضعش درباره ی خروج از عراق قرار داشت در موقعیتی خوشایند قرار دارد. اوباما می گوید تفاهنامه ی پیشنهادی مالکی منطبق با طرح او برای خروج مسولانه ی نیروهای رزمی از عراق است و تاکیدی است بر اینکه توافقنامه نباید بدون مشورت با کنگره و با تعجیل تنظیم شود.
مالکی پیشتر از بن بست در مذاکرات خبر داده بود. ظاهرا عراق مخالف دادن مصونیت قضایی به نیروهای آمریکایی است. آمریکا با بسیاری کشورهای جهان توافقنامه ی همکاری امنیتی دو جانبه دارد که نیازمند مجوز کنگره نیست و نیروهای آمریکایی را تحت گونه ای مصونیت قضایی قرار می دهد تا در آن کشورها محاکمه نشوند.
اوباما می گوید امیدوارست پرزیدنت بوش و رقیب جمهوریخواهش، سناتور جان مک کین، به سخنان مالکی گوش فرادهند.
نیروهای آمریکایی و نیروهای چند ملیتی تحت فرمان آمریکا بر مبنای درخواست دولت عراق و قطعنامه ی شورای امنیت در عراق هستند. این قطعنامه ها یک سال اعتبار دارند. آمریکا می کوشد پیش از نزدیک شدن به پایان سال و در تابستان توافقنامه ی جدید دوجانبه را جایگزین قطعنامه ی شورای امنیت کند. توافقنامه شامل دو بخش موسوم به سوفا (SOFA) و سفا (SFA) است. سوفا در واقع وضعیت نیروها را در عراق تعریف می کند و سفا روابط سیاسی و نظامی دو کشور را در چارچوبی استراتژیک قرار می دهد.
گروهی اختلافات داخلی بر سر توافقنامه و فشار کشورهای منطقه را از دلایل گفته های دولت مالکی تعبیر می کنند و معتقدند او می کوشد در چهره ی یک رهبر مقتدر ظاهر شود. اما، گروهی از کارشناسان آن را تهدید توخالی برای امتیازگیری تفسیر کرده اند.
سناتور جان مک کین امروز با اشاره به ملاقات های متعددش با مالکی گفت اطمینان دارد نخست وزیر عراق خروج نیروها را بر اساس شرایط امنیتی اجرا خواهد کرد.
بر اساس گزارش ها، در تفاهنامه ی مورد نظر عراق تصریح شده است نیروهای رزمی آمریکا باید به کل طی ۵ سال از زمانی که عراقیان اداره ی آن کشور را در دست می گیرند عراق را ترک کنند.

۱۳۸۷ تیر ۱۷, دوشنبه

چراغ تقاطع ایران با اسرائیل زرد چشمک زن است

سناتور دموکرات جک رید، عضو کمیته ی نیروهای مسلح سنای آمریکا، بر مبنای شنیده هایش از فرماندهان نظامی می گوید چراغ جاده ی حمله ی نظامی به ایران زرد چشمک زن است و حتی ممکن است قرمز چشمک زن باشد چرا که چنین حمله ای عواقب عمده ای بر سراسر منطقه ی خاورمیانه به همراه دارد و واکنش بسیار خصمانه ای به دنبال خواهد داشت.
در آخرین موج تهدیدهای کلامی میان ایران و اسرائیل و آمریکا محمد علی جعفری، فرمانده ی سپاه پاسداران، هر گونه حمله به تاسیسات هسته ای ایران را آغاز یک جنگ منطقه ای با واکنش های رعد آسا عنوان کرد.
سناتور جک رید معتقد است باید از لحظه ی موجود هر چند کوتاه باشد نهایت استفاده را برای دیپلماسی توام با صداقت برد. به باور جک رید، حامی سناتور براک اوباما در انتخابات ریاست جمهوری، دریافت کمک روسیه، یکی از بازیگران کلیدی بحران هسته ای ایران، بسیار مهم است. سناتور رید معتقد است سیاست دولت بوش به ویژه ادامه ی استقرار سیستم های دفاع موشکی در اروپای شرقی مانع همکاری مسکو بر سر ایران شده است.
در حالی که پرزیدنت بوش و دیمتری مدودیوف، نخست وزیر روسیه، در نخستین دیدارشان در حاشیه ی اجلاس گروه هشت درباره ی ایران به توافقاتی دست یافته اند؛ کاندالیزا رایس، وزیر امور خارجه ی آمریکا، این هفته برای امضای قرارداد سیستم های دفاع موشکی راهی اروپای شرقی می شود.
دیپلمات های غربی معتقدند ایران در آخرین واکنش خود به بسته ی پیشنهادی غرب نشانه ای از تمایل به تعلیق غنی سازی اورانیوم نشان نداده است. گروهی از کارشناسان معتقدند شکست دیپلماسی غرب امکان حمله ی اسرائیل را تقویت می کند.
سناتور جوزف لیبرمن، رئیس کمیته ی امنیت ملی سنای آمریکا، چون سناتور رید معتقد است بر سر جاده ی حمله ی نظامی اسرائیل به ایران چراغ احتیاط دیده می شود اما، می گوید این مهم تصمیمی است که اسرائیل راسا می گیرد چرا که در خط نخست آتش ایران و خطری که موجودیت آن کشور را تهدید می کند قرار دارد. لیبرمن می گوید پس از اسرائیل این کشورهای عرب منطقه اند که در سایه ی نگرانی از برنامه ی هسته ای ایران خواستار اقدامی قاطع از سوی آمریکا هستند. جو لیبرمن، حامی سناتور جمهوریخواه جان مک کین در انتخابات ریاست جمهوری، معتقد است اینک باید تحریم ها را بسوی بخش بیمه و کشورهایی که بنزین در اختیار ایران قرار می دهند بسط داد چرا که وقت از دست می رود. لیبرمن در عین حال تاکید کرد اگر ایران غنی سازی اورانیوم را بر مبنای قطعنامه های شورای امنیت متوقف نکند باید باور داشته باشند که ما ممکن است دست به اقدام نظامی بزنیم.
سناتور دموکرات جان کری، عضو کمیته ی روابط خارجی سنا، می گوید پیش از استفاده از تمام راههای موجود حرکت سریع بسوی گزینه ی نظامی بسیار دور از تعقل است.
توصیه ی سناتور جمهوریخواه لیندزی گراهم، عضو کمیته ی نیروهای مسلح سنا، به تمام جهان بویژه روسیه و چین و نه تنها اسرائیل این است که برای پرهیز از جنگ به تحریم های معنی دار چون واردات بنزین به ایران بپیوندند. لیندزی گراهم، از حامیان سناتور مک کین، درباره ی اقدامات تلافی جویانه ی تهران می گوید استراتژی یک سال گذشته در عراق تلاش های ایران در عراق را کنترل کرده و نفوذش را تقلیل داده است.
سناتور جان کری، از حامیان سناتور اوباما، که به تازگی از سفر به خاورمیانه از جمله عربستان سعودی و مصر بازگشته است می گوید رهبران منطقه گونه ای دیگر می اندیشند و معتقدند آمریکا عراق را دو دستی تحویل ایران داده است. کری می گوید در منطقه درباره ی نفوذ روزافزون ایران بر حزب الله و حماس نگرانی های عمیقی وجود دارد.
لیندزی گراهم معتقد است ایران در آینده بزرگترین بازنده ی این بازی در خاورمیانه خواهد بود.

۱۳۸۷ تیر ۱۵, شنبه

بولتون در واکنش به نرمش تهران در برابر غرب: استراتژی بلندمدت ایران دستیابی به جنگ افزار هسته ای است

در برنامه ی تفسیر خبر جمعه به تفصیل به ابعاد مختلف گزارش سیمور هرش پرداختیم. سخنان جان بولتون را شنیدیم. دیدگاههای دولت آمریکا را مطرح کردیم و کارشناسان برنامه آقایان دکتر آرام حسامی، شایان سمیعی، و بابک داد از زوایای متفاوتی به مساله نگاه کردند.
برای تماشای برنامه به لینک زیر مراجعه کنید و دیدگاههای خودتان را با من در میان بگذارید.
http://www.voanews.com/wm/voa/nenaf/pers/pers1930vbFRI.asx
در برنامه ی خبرها و نظرها نیز گزارش مفصلی در این باره داشتم که حدودا در ده دقیقه اول برنامه می توانید آن را تماشا کنید.
http://www.voanews.com/wm/voa/nenaf/pers/pers1530vbFRI.asx

۱۳۸۷ تیر ۱۴, جمعه

زمستان زمان حمله ی اسرائیل به ایران؟

گزارش اخیر سیمور هرش، ژورنالیست جنجال برانگیز نشریه ی نیویورکر، نخستین گزارش پر سر و صدای او بر اساس منابع بی نام و نشان درباره ی ایران نیست اما، تفاوت عمده ی آن در اشاره به سند فوق محرمانه ای موسوم به یافته های ریاست جمهوری است که در آن از رهبران کنگره خواسته شده با افزایش عملیات پنهانی در ایران موافقت کنند.
جان بولتون، سفیر پیشین آمریکا در سازمان ملل متحد، در گفتگویی اختصاصی با شبکه ی خبری فارسی صدای آمریکا بدون اینکه ادعای هرش را رد کند می گوید این گزارش ها مکررا بر مبنای اطلاعات افرادی در دولت تنظیم می شود که تنها بخش کوچکی از کل واقعیت را می بینند و ممکن است تحت تاثیر شرایطی اظهاراتی فراتر از دانسته هایشان ابراز کنند و این اطلاعات می تواند چنان به هم تنیده شود که ماجرایی بسیار دور از واقعیت را ارائه کند.
سیمور هرش طی مصاحبه ای اختصاصی با شبکه ی خبری فارسی صدای آمریکا گفت گزارش او درباره ی یکی از محرمانه ترین اسناد دولتی آمریکا و شاید یکی از سری ترین عملیات دولت که از عملیات سی آی ای نیز مهمتر است و توسط یک واحد شبه نظامی ویژه صورت می گیرد درست است و انعکاس صادقانه ی دیدگاههای افراد در آمریکاست. هرش تاکید می کند ما قصد ترساندن مردم ایران را نداریم این مساله مربوط به آنها نیست مربوط به ماست.
بنا بر گزارش هرش در سند محرمانه ی ریاست جمهوری طرح کمک به گروههای قومی مخالف دولت جمهوری اسلامی مطرح شده است.
جان بولتون می گوید نمی داند چنین سند محرمانه ای در کار بوده یا نبوده اما، شخصا با سرنگونی رژیم و سرکار آوردن دولتی منتخب مردم موافق است. بولتون معتقد است اشتباه بزرگی است اگر تصور کنیم بمبگذاری های و عملیات در بلوچستان، اهواز و کردستان برنامه ای هماهنگ شده از واشنگتن است و تاکید می کند نارضایی اقلیت ها در ایران چیز تعجب آوری نیست و رژیم بیش از هر زمان دیگری تضعیف شده است؛ از این روست که او معتقدست شرایط برای تغییر رژیم فراهم است اما، باید دقت کرد در این مسیر از کسی عروسک و آلت دست آمریکا درست نکرد چرا که این بدترین نتیجه ی ممکن است. جان بولتون می گوید تغییر رژیم کلیدی نیست که بتوان آن را خاموش و روشن کرد شرایط بدلیل عملکرد احمدی نژاد و کاهش محبوبیت رژیم بد است اما،اینکه چگونه و چطور تغییر رژیم رخ خواهد داد فکر نمی کند در کوتاه مدت اتفاق بیافتد.
سیمور هرش می گوید افرادی در درون دولت بوش نگرانی های عمیق خود را با او در میان می گذارند؛ نگرانی نسبت به افزایش عملیات سری در ایران و حاکمیت این فضا که دولت در پی فرصتی است تا در صورت اثبات عدم صداقت ایران در برنامه ی هسته ای اش دست به کاری بزند و نمی خواهد این مهم را به رئیس جمهوری بعدی بویژه اگر براک اوباما باشد واگذار کند.
هرش گفت هر چند شواهدی از نقش اسرائیل در حمایت از گروههای مخالف رژیم ندیده است اما، تاکید می کند اسرائیل قابلیت های اطلاعاتی بسیار بالایی دارد و غیرممکن است در سطحی همکاری با آمریکا نداشته باشد اما، آنچه درباره ی عملیات سری می شنود منحصرا مربوط به آمریکاست. هرش با اشاره به گزارش اخیر اطلاعات ملی مبنی بر توقف برنامه ی تولید جنگ افزار هسته ای در ایران در سال دو هزار و سه می گوید پرزیدنت بوش به جامعه ی اطلاعاتی خودش هم باور ندارد و در پی فرصت برای رفتن به جنگ خطری است که تصور می کند امنیت نه تنها اسرائیل بلکه آمریکا را تهدید می کند.
پرزیدنت بوش هر چند اقدام نظامی را در برابر ایران رد نکرده اما، کماکان دیپلماسی را نخستین گزینه می داند.
جان بولتون پیش بینی می کنند اصرار آمریکا بر دیپلماسی که تا کنون نتیجه ای در بر نداشته است امکان دست زدن اسرائیل به یک حمله ی یکجانبه به ایران را بیش از پیش قوت می بخشد.
سفیر پیشین آمریکا در سازمان ملل متحد می گوید بعید می داند اسرائیل پیش از انتخابات ماه نوامبر ریاست جمهوری آمریکا دست به حمله به تاسیسات هسته ای ایران بزند چرا که تاثیر بالقوه شگرفی بر انتخابات خواهد گذاشت که نمی داند انتخابات را به چه جهت سوق خواهد داد از این رو معتقدست اگر اسرائیل به این نقطه برسد در فاصله ی زمانی میان نوامبر تا ژانویه، زمان انتقال دولت جدید، دست به حمله به ایران می زند. بولتون تاکید می کند اسرائیل از حمایت آمریکا در زمان حمله به رآکتور ساخت کره ی شمالی در سوریه برخوردار بود و بدنبال واکنش مشابهی در برابر ایران خواهد بود.
سیمور هرش می گوید امیدوارست گونه ای تماس میان دولت آمریکا با ایران، سطحی از مذاکرات مفید، یا هر چیزی، بتواند این حرکت نظامی را بسوی جنگ با ایران متوقف کند.
جمهوری اسلامی ایران تهدید می کند در صورت یک اقدام نظامی تنگه ی هرمز را خواهد بست و باید در انتظار واکنش شدید در سراسر خاورمیانه بود.بولتون می گوید ایران پیش از دست زدن به واکنشی علیه اسرائیل باید جدی تر به عواقبش فکر کند. سفیر پیشین آمریکا در سازمان ملل خطاب به مردم ایران می گوید حمله علیه تاسیسات ایران حمله علیه آنان نیست حمله علیه تهدید ناشی از برنامه ی هسته ای ایران است.

۱۳۸۷ تیر ۱۲, چهارشنبه

تحریم اهرمی برای مذاکره یا در مذاکره؟

آنتونی لیک، مشاور ارشد اوباما، در مصاحبه ای با فاینشنال تایمز، گفت اوباما ایران مسلح به جنگ افزار هسته ای را بزرگترین خطر جهان می داند و معتقد است اروپا باید برای پرهیز از خطر جنگ و حمله ی احتمالی اسرائیل به تاسیسات ایران در تشدید تحریم ها پا به میدان بگذارد. آنتونی لیک که سالهای ۹۳ تا ۹۷ مشاور امنیت ملی کاخ سفید در دولت بیل کلینتون بود تاکید می کند خطرناکترین بحرانی که آمریکا احتمال دارد طی ۳ تا ۱۰ سال آینده با آن روبرو شود قرارگرفتن ایران در آستانه ی تولید جنگ افزار اتمی است.
در گفتگوی فاینشنال تایمز با انتونی لیک این مساله درباره ی دلایل عدم همراهی اروپا با تحریم های سنگین در بخش انرژی ایران مطرح می شود که کشورهای اروپایی به دلیل وابستگی شدید به گاز روسیه می خواهند روابط خود با ایران را به عنوان یک آلترناتیو در تامین انرژی حفظ کنند.
آقای لیک در حالی که غرب کوتاه آمدن بر سر غنی سازی با هدف مذاکره با ایران را رد می کند می گوید مذاکره کنندگان ایرانی باید عقلشان کم باشد که حاضر به دادن امتیاز عمده ای باشند.
انتونی لیک تاکید می کند باید روشن کنیم استراتژی ما چیست؟ اینکه معتقدیم تنها تحریم است که ایران را به دادن امتیاز پیش از مذاکره وادار می کند یا باید تحریم را به عنوان اهرمی در اوج مذاکره به کار بگیریم؟
به باور لیک اوباما بیش از آنکه یک سیاستمدار ضد جنگ باشد یک متفکر واقعگراست و بدنبال اجرای طرح ۱۶ ماهه ی خروج نیروهای رزمی از عراق شماری از نیروها را با ماموریتی کاملا روشن در آن کشور نگاه خواهد داشت.
انتونی لیک که دهه ی شصت از دیپلمات های ارشد در سفارت آمریکا در سایگون بود یادآوری می کند ما نمی توانستیم ویتنام را با موفقیت ترک کنیم مگر حکومتی را به جای می گذاشتیم که می توانست خود را بدرستی اداره کند.
لیک می گوید این مساله اینک روشن است اما، آن موقع برای بسیاری از سیاستمداران روشن نبود و اکنون در عراق با همین مشکل دست به گریبانیم.
این بحث اخیرا مطرح است که با توجه به پیشرفت های بدست آمده در عراق آیا اصرار سناتور اوباما بر طرح خروج نیروهای رزمی از عراق طی ۱۶ ماه به ضررش تمام خواهد شد یا نه؟ آیا در کمپین اوباما تغییر و تعدیلی در این باره دیده می شود؟
ظاهرا تغییری دیده نمی شود. مساله این است که کمپین اوباما معتقد است ناآرامی و آرامش در عراق هر دو بسود آنهاست. اگر ناآرامی وجود داشته باشد بی نتیجه بودن تلاش های اخیر ثابت می شود و اگر ارامش باشد مساله ی عراق از رادار انتخاباتی خارج می شود.
سناتور دموکرات کلیر مک کسکیل از حامیان سرسخت اوباما دیروز گفت اگر وقتی در عراق ثبات حاکم است نتوانیم خارج شویم وقتی ثبات نباشد هم نمی توانیم و این وضعیت ادامه خواهد داشت.
مک کسکیل گفت آمریکا از لحاظ اقتصادی نمی تواند هفته ای ۲ تا ۳ میلیارد دلار هزینه ی جنگی کند که در واقع مستقیما بر بدهی ما به چین می افزاید.
طبیعتا باید در انتظار سفر اوباما به عراق بود تا در پی آن ببنیم اوباما تا چه حد موضع خود را تعدیل می کند.اوباما پیشتر جای مانور را بازگذاشت وقتی گفت در خروج نیروها در دام تکرار اشتباه ورود بی برنامه به عراق نخواهد افتاد.

مک کین و ضربه ی بزرگ به FARC

سناتور جمهوریخواه جان مک کین، نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، از تلاش های دولت کلمبیا در مبارزه با قاچاق مواد مخدر و نبرد با شبه نظامیان چپ گرا موسوم به فارک (FARC)، تقدیر کرده و در عین حال از دولت آن کشور خواستار بهبود وضعیت حقوق بشر شده است. مک کین طی سفری سه روزه به کلمبیا و مکزیک با هدف نمایش حمایت خود از توافقنامه ی تجارت آزاد و برجسته کردن اعتبارش در سیاست خارجی با رهبران این کشورها ملاقات می کند. توافقنامه ی تجارت آزاد با کلمبیا بدلیل نگرانی های عمیق درباره ی کشتار فعالان کارگری در کنگره ی تحت کنترل دموکرات ها بلوکه شده است. سناتور براک اوباما، رقیب دموکرات جان مک کین در انتخابات ریاست جمهوری، از جمله مخالفان توافقنامه ی تجارت آزاد با کلمبیاست.
این سومین سفر خارجی سناتور مک کین از زمان پیروزی در انتخابات مقدماتی ریاست جمهوری آمریکاست. سناتور مک کین دیروز دیداری دو ساعته با آلوارو اوریبه، رئیس جمهوری کلمبیا داشت، و امروز پس از دیدار با دیگر شخصیت های سیاسی و تجاری آن کشور به سفر دو روزه ی خود به کلمبیا پایان داده و راهی مکزیک می شود.
مک کین معتقد است مسدود کردن روند تصویب توافقنامه تجارت آزاد در کنگره منافع اقتصادی و امنیتی مشترک آمریکا و کلمبیا را در سیر قهقرایی قرار می دهد. مک کین پس از دیدار با اوریبه در استراحتگاه او در کارتاحنا در یک کنفرانس خبری مشترک ضمن تقدیر از پیشرفت ها در مبارزه علیه شاخه ی نظامی حزب کمونیست کلمبیا (FARC) و نیروهای شبه نظامی دیگر و امیدواری نسبت به پیروزی نهایی گفت اوریبه کلمبیا را از سقوط به ورطه ی یک کشور شکست خورده و ناتوان نجات داد.
گزارش های متعددی درباره ی رابطه ی فارک با هوگو چاوز، رهبر ونزوئلا، و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برای ایجاد یک مدل حزب الله لبنان در آمریکای لاتین نوشته شده است. در ساعاتی که مک کین کلمبیا را ترک می کرد ارتش کلمبیا در یک عملیات فوق العاده سری که از مدتها پیش برنامه ریزی شده بود گروهی گروگان از جمله ۳ آمریکایی را که سالها پیش ربوده شده بودند بدون خونریزی نجات دادند.
مک کین در عین حال بطور غیرمستقیم از وضعیت حقوق بشر در کلمبیا انتقاد کرد. جان مک کین که در تور آمریکای جنوبی و مرکزی اش به همراه همسرش، سیندی مک کین، و دو حامی برجسته اش، سناتورها لیندزی گراهم و جو لیبرمن، در تلاش برای نمایش حمایت خود از توافقنامه ی های تجارت آزاد با آمریکاست گفت این توافقنامه ها نه تنها برای کلمبیا بلکه برای اقتصاد جهان و اقتصاد آمریکا مساله ی مهمی است.
روند بررسی توافقنامه ی تجارت آزاد با کلمبیا در کنگره ی تحت کنترل دموکرات ها در واکنش به ادامه ی ارعاب رهبران اتحادیه های کارگری و اعمال خشونت علیه آنان متوقف شده است. بنا به گزارش ها طی سال جاری سی و یک تن از اعضای اتحادیه ها در کلمبیا به قتل رسیده اند.
سناتور اوباما معتقد است این توافقنامه ها اگر موشکافانه تنظیم نشود تاثیرات اقتصادی نامطلوبی بر بازار کار در آمریکا دارد. کارشناسان انتقال میلیون ها فرصت شغلی از آمریکا به خارج از کشور را نتیجه ی این توافقنامه ها می دانند.
جان مک کین در راستای تبلیغ بیشتر برای توافقنامه ی تجارت آزاد و تاکید بر تجارب بین المللی اش برای دیدار با فیلیپه کالدورن، رئیس جمهوری مکزیک، در روز پنج شنبه امشب راهی مکزیکوسیتی می شود.
در حالی که نظرسنجی ها اوباما را در حوزه ی اقتصاد با اختلافی دو رقمی پیشتاز مک کین نشان می دهد گروهی از کارشناسان سفر خارجی مک کین را به پرسش گرفته اند.

۱۳۸۷ تیر ۱۱, سه‌شنبه

گزارش سیمور هرش از زبان هرش در برنامه ی ویژه ی تفسیر خبر

امروز گفتگویی تلفنی با سیمور هرش داشتم. گفتگویی با جان بولتون، سفیر پیشین آمریکا در سازمان ملل متحد، در همین ارتباط خواهم داشت و روز جمعه در برنامه ی تفسیر خبر به همراه مجموعه ای از واکنش های مقامات دولت و کنگره و دیدگاههایی از درون ایران به ابعاد این گزارش بیشتر خواهیم پرداخت. اگر پرسشی دارید بفرستید با جان بولتون و کارشناسان تفسیر خبر در میان خواهم گذاشت.

آیا خط قرمز ایران و خط قرمز اسرائیل همدیگر را قطع می کنند؟

دولت پرزیدنت بوش از ابراز نظر درباره ی گزارش جنجال برانگیز سیمور هرش، ژورنالیست نشریه ی نیویورکر، خودداری کرده و آن را کم اهمیت جلوه می دهد.
سیمور هرش، ژورنالیست جنجال برانگیز نشریه ی نیویورکر، در آخرین مقاله ی خود مدعی است رهبران کنگره ی آمریکا سال گذشته با درخواست پرزیدنت بوش مبنی بر تخصیص بودجه ی مازاد ۴۰۰ میلیون دلاری برای عملیات پنهانی در ایران با هدف گردآوری اطلاعات و حمایت از اپوزیسیون درون ایران در جنوب شرقی و غربی و غرب موافقت کرده بودند اما، درباره ی گستره این عملیات اطلاعات کافی در اختیارشان قرار نگرفته بود.
هرش از سال ۲۰۰۵ درباره ی طرح دولت پرزیدنت بوش برای یافتن شواهدی در راستای حمله به ایران قلم می زند. سخنگویان کاخ سفید و وزارت خارجه ی آمریکا چون چند سال گذشته دیروز نیز با بی اعتنایی از ابراز نظر در باره ی گزارش اخیر خودداری کردند.
رابرت گیبز، مسول روابط عمومی کمپین سناتور دموکرات براک اوباما، نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، با اشاره به مقاله ی سیمور هرش می گوید آمریکا پیش از دست زدن به اقدام نظامی علیه ایران می تواند به کارهای بسیاری در هماهنگی با دیگر کشورها در منطقه و اروپا برای تحت فشار گذاشتن ایران دست بزند. سخنگوی اوباما تاکید می کند براک اوباما گزینه ی نظامی را از نظر خارج نمی کند اما، گزینه ی نظامی گزینه ی نخست در قبال ایران نخواهد بود. رابرت گیبز می گوید ما نیاز به دیپلماسی توام با اقتدار در برابر ایران داریم و باید نوعی عمل کنیم که برای تهران روشن شود در حالی که اجازه نمی دهیم برنامه ی هسته ای ظن برانگیزش را ادامه داده و به بی ثباتی در خاورمیانه دامن بزند نسبت به اعمالش احساس مسولیت کند.
براک اوباما در سایه ی عملکرد دولت احمدی نژاد و اظهارات ضد اسرائیلی اش مواضع خود را درباره ی گفتگوی مستقیم با تهران تعدیل کرده است و قصد دارد در طول تابستان طی سفری به اروپا و خارومیانه در اسرائیل با رهبران آن کشور درباره ی ایران گفتگو کند.
انتشار گزارش سیمور هرش با مواضع تند برخی از مقامات سیاسی اسرائیل نسبت به امکان دست زدن به اقدام نظامی علیه ایران و فشارهای مقامات اسرائیل برای تشدید تحریم های کنگره بویژه تحریم فروش بنزین به عنوان راه حلی برای پرهیز از اقدام نظامی علیه ایران توام شده است.
ایلیانا راس لتینن، عضو ارشد جمهوریخواه کمیته ی امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا، در همین راستا دیروز دیداری با اهود المرت، نخست وزیر اسرائیل، و شیمون پرز، رئیس جمهوری آن کشور، داشت. راس لتینن که از تنظیم کنندگان تحریم های جدید علیه ایران است در سخنرانی در اسرائیل با اشاره به تهدیدهای اخیر فرماندهان سپاه مبنی بر حمله ی موشکی علیه اسرائیل و مسدود کردن تنگه ی هرمز گفت جاه طلبی های مرگبار جمهوری اسلامی و نه درگیری های فلسطینیان با اسرائیل عمده ترین عامل بی ثباتی در خاورمیانه و بزرگترین تهدید علیه منافع ملی آمریکا و اسرائیل است.
گر چه دولت پرزیدنت بوش ادعاهای سیمور هرش را رد کرده است اما، در نشریات گزارش هایی وجود دارد که از احتمال آغاز یک مجموعه تحقیقات برای یافتن منابع اطلاعاتی مورد اشاره ی هرش در ارتش، نهادهای اطلاعاتی و کنگره خبر می دهد.
بسیاری معتقدند سابقه ی طولانی هرش در افشای اطلاعاتی در گذشته از جنگ ویتنام تا جنگ عراق و زندان ابوقریب و آگاهی سردبیر نیویورکر از منابع اطلاعاتی او این احتمال را تقویت می کند که هرش نمی تواند داستانی ساخته و پرداخته ی ذهن اش نوشته باشد.
در عین حال گروهی معتقدند این مقاله خواسته یا ناخواسته به بخشی از جنگ روانی علیه ایران بدل شده است.
در این روزها تحلیلگران از چندین خط قرمز صحبت می کنند. این خطوط قرمز در جاهایی خط قرمز ایران، تعلییق غنی سازی اورانیوم، را قطع می کند.
خط قرمز نخست زمانی است که مرکز غنی سازی اورانیوم نطنز به ظرفیتی دست پیدا کند که بتواند اورانیوم لازم برای یک بمب اتم را تولید کند و گمانه زنی ها پایان سال جاری را مطرح می کنند.
خط قرمز دوم زمانی است که ایران موشک های دفاعی SA-20 را از روسیه دریافت کند و تحلیلگران می گویند در پنتاگون این نگرانی وجود دارد که اسرائیل پیش از این که این موشک ها در اختیار ایران قرار گیرد قصد حمله داشته باشد.
اسرائیل چندی پیش عملیات آزمایشی یک حمله ی هوایی را انجام داد و کارشناسان پیش بینی می کنند چنین عملیاتی باز هم تکرار شود.
بعضی کارشناسان پیش بینی می کنند برخلاف گمانه زنی ها اسرائیل نه در فاصله ی انتخابات نوامبر تا مراسم سوگند در ژانویه بلکه پیش از انتخابات نوامبر دست به حمله علیه تاسیسات نظنز می زند تا هر دو نامزد ریاست جمهوری در مقابل اقدام انجام گرفته مجبور به حمایت از اقدام اسرائیل باشند. گروهی نیز معتقدند چنین اقدامی بیشتر سویه ی فنی دارد تا سیاسی و بستگی به پیشرفت های اتمی ایران دارد.
البته بسیاری ابعاد چنین حمله ای را بسیارفاجعه بار توصیف می کنند.