۱۳۸۷ مهر ۹, سه‌شنبه

از میسیسیپی تا میزوری

در راه سینت لوئیس میزوری هستم. بسیاری از چشم ها در انتظار مناظره ی تلویزیونی کاندیداهای معاونت ریاست جمهوری آمریکا، سارا پیلین، فرماندار جمهوریخواه آلاسکا، و سناتور جوزف بایدن، است. بسیاری تصور می کنند هر دو تلاش خواهند کرد با مورد حمله قرار دادن نفر نخست برگه ی انتخاباتی رقیب را در موضع دفاعی قرار دهد.

نگاهی به گزارش من از نخستین مناظره تلویزیونی سناتور مک کین و سناتور اوباما در آکسفورد میسیسیپی داشته باشید تا از سینت لوئیس میزوری شما را در جریان آخرین تحولات بگذارم.

تلاش برای زنده کردن طرح نجات مالی

رهبران کنگره ی آمریکا و مقامات کاخ سفید متحیر از شکست طرح هفتصد میلیارد دلاری نجات مالی سخت در تلاش برای اعمال تغییراتی در این طرح هستند تا قانونگذاران مردد را به صف موافقان بیاورند و در عین حال بازار مالی بحران زده را تسکین دهند. مجلس نمایندگان دیروز طی یک رای گیری جنجالی با دویست و پنج رای موافق در برابر دویست و بیست و هشت رای مخالف در تصویب طرح نجات مالی ناکام ماند.
شکست طرح نجات مالی به بزرگترین سقوط مالی در وال استریت منجر شد و بازار سهام تنها طی بیست و چهار ساعت شاهد حدود هزار و دویست میلیارد دلار سقوط در ارزش سهام بود.
رهبران دموکرات و جمهوریخواه یکدیگر را در این باره مقصر معرفی می کردند.
دیشب پس از رای گیری قانونگذاران مجلس نمایندگان کنگره را برای تعطیلات سال نو یهودی ترک کردند و تا پنج شنبه ظهر، زمان بازگشت، عملا اتفاق جدیدی در مجلس نمایندگان رخ نخواهد داد اما، احتمال دارد طرح نجات مالی که ، در سنا از حمایت گروه کثیری از جمهوریخواهان برخوردار است از فردا در دست بررسی قرار بگیرد تا، روز پنج شنبه گروهی از قانونگذاران میانه رو در مجلس نمایندگان تحت فشار سنا به حامیان طرح نجات مالی بپیوندند.
در عین حال این احتمال وجود دارد که ، طرح نجات مالی هنری پالسن، وزیر دارایی، کنار گذاشته شده و طرح جدیدی که مورد حمایت بیشتر جمهوریخواهان قرار دارد جایگزین آن شود.
تمام تلاش رهبران کنگره پس از شکست طرح نجات مالی این است که کار تهیه ی طرح جدیدی از ابتدا آغاز نشود. شاهد حساسیت بحران مالی سقوط هفتصد و هفتاد و هفت واحد از سهام داوجونز در وال استریت طی دیروز است. گرچه بازار سهام امروز کار خود را از سرگرفت اما، پنج هفته مانده به انتخابات چهارم نوامبر راه حل فوری برای جلب آرای بیشتری از جمهوریخواهان و دموکرات ها دیده نمی شود.
ننسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، پس از شکست طرح هفتصد میلیارد دلاری نجات مالی گفت لایحه شکست خورده است اما، بحران به قوت خود باقی است.
بیش از دو سوم جمهوریخواهان و چهل درصد دموکرات ها به لایحه ی نجات مالی رای منفی دادند. در مجموع شصت و پنج جمهوریخواه و صد و چهل دموکرات رای مثبت دادند و صد و سی و سه جمهوریخواه و نود و پنج دموکرات رای منفی. لایحه برای تصویب به دوازده رای نیاز داشت.
جان بینر، رهبر اقلیت جمهوریخواه در مجلس و دیگر اعضای رهبری جمهوریخواهان پلوسی را متهم کردند که سخنرانی تند حزبی اش پیش از رای گیری دیروز و حمله به سیاست های اقتصادی دولت بوش و ایدئولوژی جناح راست مبنی بر نبود نظارت و مقررات بر بازار آزاد خشم گروهی از جمهوریخواهان و رای منفی آنان را به همراه داشته است.
پلوسی معتقد است دموکرات ها بیش از آنچه که تعهد کرده بودند امتیاز دادند.
واشنگتن پست می نویسد رهبران جمهوریخواه پیش از رای گیری به رهبری حزب دموکرات اطلاع داده بودند از آرای کافی برخوردار نیستند و پیشنهاد کرده بودند رای گیری به تعویق بیافتد.
دموکرات ها پیشتر عهد کرده بودند اگر اکثریت جمهوریخواهان از لایحه حمایت نکنند به آن رای مثبت نخواهند داد.
در میان موافقان لایحه تنها دو جمهوریخواه دیده می شوند که انتخابات دشواری را در نوامبر پیش رو دارند و بیشتر جمهوریخواهانی که بر سر کرسی شان رقابت نزدیکی دارند ترجیح دادند بیشتر به موکلشان در ایالت ها گوش کنند تا رهبری حزب.
جب هنسرلینگ، قانونگذار جمهوریخواه از تگزاس، هشدار داد که تصویب این طرح ما را در سراشیبی لغزان بسوی سوسیالیزم قرار می دهد.
گروهی از دموکرات ها نیز معتقدند طرح عجولانه تنظیم شده و ضمانت های کافی برای دفاع از حقوق مالیات دهندگان در نظر گرفته نشده است. چهارصد اقتصاددان و سه برنده ی نوبل اقتصاد گفته اند این بسته ی مالی با تعجیل تنظیم شده است و گروهی از قانونگذاران می گویند باید یک یا دو هفته بیشتر فرصت داد تا طرح بهتری برای حمایت از مالیات دهندگان تنظیم شود.
پیتز دفازیو، قانونگذار دموکرات از اورگان، طرح نجات مالی دولت بوش را با طرح افزایش نیرو در عراق مقایسه کرد که به گفته ی او از ابتدا روشن است قابل دوام نیست و مشکل اساسی را حل نمی کند.
هدف از طرح نجات مالی خرید وام های از ارزش افتاده مرتبط با بحران مسکن است تا نهادهای مالی تمایل بیشتری به اعطای وام داشته باشند.
توافق فعلی شامل: وضع محدودیت بر پاداش مالی به مدیران عامل نهادهای مالی است که از طرح نجات مالی برخوردار می شوند؛ تشکیل یک کمیسیون دو حزبی با هدف نظارت بر چگونگی صرف بودجه ی هفتصد میلیارد دلاری تخصیصی را در نظر گرفته است؛ و با تلاش دموکرات ها شرایطی ایجاد شده است تا مالیات دهندگان پس از خروج از بحران فعلی از افزایش ارزش وام های خریداری شده سود ببرند.
بر مبنای این طرح پیشنهادی دولت بفوریت یک کمک دویست و پنجاه میلیارد دلاری دریافت می کند و چنانچه رئیس جمهور تائید کند صد میلیارد دلار دیگر در راه خواهد بود اما، سیصد و پنجاه میلیادر دلار آخر نیازمند تائید جداگانه ی کنگره است.
رهبران کنگره معتقدند این طرح برای حفاظت مردم عادی از آسیب های ناشی از بحران وال استریت حیاتی است.
چهارم نوامبر تمام چهار صد و سی و پنج کرسی مجلس نمایندگان و سی و چهار کرسی سنا در رقابت های انتخاباتی قرار خواهد داشت.
در حالی که انتظار می رود اکثریت جمهوریخواهان سنا به طرح نجات مالی رای مثبت بدهند در مجلس نمایندگان وضعیت متفاوت است.
بنظر می رسد تلاش های سناتور مک کین و پرزیدنت بوش نیز برای مجاب کردن آنان نتیجه نداده است.
در عین حال انتظار می رود گروهی از قانونگذاران ایالت های کالیفرنیا، فلوریدا، و اوهایو که با بحران شدید سقوط بهای مسکن دست و پنجه نرم می کنند تحت فشارهای سیاسی به لایحه رای مثبت بدهند.
امروز سناتور اوباما و سناتور مک کین برای رسیدن به توافق میان دو حزب اصلاحیه ای را بر طرح نجات مالی پیشنهاد کرده اند و آن را طی تماس های تلفنی با پرزیدنت بوش و رهبران کنگره در میان گذاشتند.
ابتدا سناتور اوباما صبح امروز با طرح این پیشنهاد توصیه کرده بود بیمه ی فدرال سپرده های بانکی از یکصد هزار دلار به دویست و پنجاه هزار دلار افزایش یابد تا نه تنها حقوق بگیران بلکه صاحبان شرکت های کوچک هم نسبت به حفظ سرمایه هایشان اطمینان خاطر داشته باشند.
پس از رکود بزرگ اقتصادی قانونی تصویب شد تا سپرده های مردم تا سقف یکصد هزار دلار از سقوط بانک ها مصون بماند.
سناتور مک کین و سناتور اوباما هر دو ابراز اطمینان کرده اند که سرانجام طرح مورد تصویب قرار گیرد.
اما، دو کاندیدا از انتقاد یکدیگر هم کم نگذاشتند.
سناتور اوباما با انتقاد از سیاست های اقتصادی دو دوره ی ریاست جمهوری دولت بوش گفت این هفتصد میلیارد می تواند در خدمات درمانی، انرژی های تجدیدپذیر، و بهبود سیستم آموزشی برای فرزندانمان مورد استفاده قرار بگیرد و تاکید کرد برای این در پی کسب ریاست جمهوری است تا از بروز چنین مشکلاتی جلوگیری شود.
سناتور مک کین معتقد است سیاست های اقتصادی اوباما به بحران اقتصادی کشور دامن می زند و از قانونگذاران در کنگره خواسته است رویکرد حزبی را کنار بگذارند و اوباما و رهبران دموکرات کنگره را متهم کرد بی دلیل طرح نجات مالی را حزبی کردند.مک کین تاکید کرد اینک زمان پیدا کردن مقصر نیست بلکه زمان حل مشکل است.

۱۳۸۷ مهر ۸, دوشنبه

آیا گفتگو با ایران به تغییر رفتار تهران منجر می شود؟

در نخستین مناظره ی تلویزیونی اوباما و مک کین یکی از موارد آشکار اختلاف میان دو کاندیدا بر سر ایران بود که به موضوع میزگردهای تلویزیونی یکشنبه بدل شد.
در سه میزگرد تلویزیونی عمده ی واشنگتن بحث چگونگی گفتگو با ایران مطرح شد.
علیرغم اینکه سناتور مک کین اصرار اوباما بر برخورداری از حق ملاقات با رهبری ایران را نه تنها ناشی از خامی بلکه خطرناک خوانده بود اوباما در گفتگو با سی بی اس دیدگاه خود را تکرار و از آن دفاع کرد.


اوباما به باب فیشر در برنامه ی «فیس دنیشن» گفت در صورتی که چنین ملاقاتی به تامین امنیت آمریکا کمک کند به آن اقدام خواهد ورزید. اوباما گفت ما تمایل به شنیدن نگرانی های ایران و کمک به افزودن نقش ایران در جامعه ی بین المللی داریم اگرتهران رفتارش را تغییر دهد. اگر چنین حرکت دیپلماتیکی به تغییر رفتار ایران منجر نشود آن موقع ما در موضعی قویتر برای وضع تحریم هایی خواهیم داشت که واقعا می تواند رفتار ایران را تغییر دهد.

۱۳۸۷ مهر ۶, شنبه

ایران عمیق ترین فصل اختلاف مک کین و اوباما

نخستین زورآزمایی سیاست خارجی سناتور جمهوریخواه جان مک کین و سناتور دموکرات براک اوباما، کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، در دانشگاه میسیسیپی در برابر چشم میلیون ها بیننده ی تلویزیونی گرچه تحت الشعاع بحران اقتصادی آمریکا قرار داشت اما، سیاست آمریکا در عراق، افغانستان، پاکستان و نهایتا ایران ابعاد اختلافات عمیق دو کاندیدا را برجسته کرد. نظرسنجی های مختلف هر یک اوباما و مک کین را برنده ی مناظره ی دیشب نشان می دهد.

از سناتور دموکرات جان کری، عضو کمیته ی روابط خارجی سنای آمریکا، که خود پیشتر در مناظرات مشابهی در موقعیت اوباما قرار داشته پرسیدم چه توصیه ای برای اوباما دارد. سناتور کری گفت اوباما نیاز به توصیه ی من ندارد و فوق العاده حضور خواهد یافت چرا که اختلاف میان دو کاندیدا در سیاست خارجی بسیار روشن است. به گفته ی جان کری در نتیجه ی سیاست های مورد نظر مک کین حماس، حزب الله و ایران قدرتمندتر از همیشه اند و القاعده در هشتاد کشور فعال شده است.
سناتور مک کین در مناظره ی دیشب ضمن هشدار نسبت به ترک زودهنگام عراق گفت نتیجه ی این اقدام افزایش نفوذ ایران و تقویت القاعده خواهد بود.

مک کین نسبت به خطری که از سوی یک ایران اتمی متوجه موجودیت اسرائیل است هشدار داد و گفت اجازه نخواهد داد یک هولوکاست دیگر رخ دهد.
سناتور جمهوریخواه لیندزی گراهم، عضو کمیته ی نیروهای مسلح سنا، به صدای آمریکا گفت یقین دارد رژیم جمهوری اسلامی بدنبال انرژی اتمی نیست بلکه بدنبال سلاح اتمی است و نمی توان اجازه داد چنین امری رخ دهد.
مجلس نمایندگان آمریکا ساعتی پیش از آغاز مناظره لایحه ی جدید تحریم ایران را به تصویب رساند. روشن نیست این لایحه در سنا چه سرنوشتی داشته باشد.
رابرت گیبز، مشاور ارشد سناتور اوباما، می گوید براک اوباما گرچه از گفتگو سخن می گوید حامی قاطع تحریم ایران است.
رابرت وکسلر، عضو دموکرات کمیته ی امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا، می گوید اوباما معتقد به استفاده ی بیشتر از گفتگو و مشوق به جای انزوا و مجازات است و باور دارد که این امر می تواند قاعده ی بازی را عوض کند. وکسلر گونه ای تضمین امنیتی را هم بخشی از مشوق ها عنوان می کند.
به باور لیندزی گراهم اگر روسیه و چین به تحریم ها بپیوندند باتفاق اروپا می توان جلوی فروش بنزین و سوخت را به ایران گرفت و هزینه ی پیگیری برنامه ی هسته ای را برای آنان بالا برد. به باور گراهم دستیابی ایران به جنگ افزار هسته ای در جهت منافع مسکو نیست.
اختلافات مسکو و واشنگتن روسیه را به سدی در برابر تشدید تحریم های ایران بدل کرده و قطعنامه ی جدید تحریم شورای امنیت نیز به اعتقاد کارشناسان در واقع تحریم جدیدی را در بر ندارد.
مک کین امیدوارست با ایجاد ائتلاف دموکراسی ها متحد بدون همکاری روسیه بتوان با تحریم های شدید غنی سازی اورانیوم ایران را متوقف کرد.
مک کین گفت سپاه پاسداران ایران درگیر تجهیز، تعلیم و تامین گروههایی است که نیروهای آمریکا را در عراق می کشند در حالی که رقیب دموکراتش به لایحه ی سنا که سپاه را سازمان تروریستی می خواند رای منفی دهد.
اوباما گفت سپاه پاسداران از نظر او سازمانی تروریستی است اما، در توضیح علت رای منفی خود گفت قطعنامه می توانست به بهانه ای برای ادامه ی حضور طولانی نیروهای آمریکا در عراق بدل شود.
اوباما معتقد است بدون کمک روسیه نمی توان تحریم های معنی داری علیه ایران وضع کرد و از این رو باور دارد مذاکرات مستقیم با ایران حتی اگر به نتیجه نرسد به تقویت ائتلاف بین المللی علیه ایران می انجامد. اوباما گفت ایران در نتیجه ی سیاست های هشت سال گذشته ی واشنگتن از موقعیتی بهتر برخوردار است و غنی سازی اورانیوم از هیچ به ۴ هزار سنتریفیوژ رسیده است.
به باور سناتور کری تفاوت عمده ی سیاست اوباما با دولت بوش تمایل اوباما برای همکاری با دیگر کشورها پیش از نیاز به استفاده از اهرم های لازم برای فشار است؛ یعنی پرهیز از اشتباهی که دولت بوش با سپردن مذاکرات به اروپایی ها مرتکب شد. سناتور کری می گوید همین اشتباه روند استفاده از تحریم ها را بسیار دشوار کرده است.
اختلاف میان اوباما و مک کین جایی بالا گرفت که اوباما با اشاره به نشست اخیر ۵ وزیر خارجه ی پیشین جمهوریخواه و دموکرات گفت حتی هنری کیسینجر، مشاور سناتور مک کین، چون دیگر وزرا از ضرورت گفتگوی بدون پیش شرط با ایران به عنوان دستور کاری برای دولت بعدی آمریکا سخن گفت.
مک کین که دوستی دیرینی با کیسینجر دارد تاکید کرد کیسینجر هرگز از مذاکره ی رئیس جمهور آمریکا با رئیس جمهور ایران سخن نگفته است.
سناتور مک کین گفت با گفتگو با ایران در سطوح پایین دیپلماتیک مشکلی ندارد اما، معتقد است رئیس جمهور آمریکا نباید با نشستن بر سر میز مذاکره با احمدی نژاد کسی که اسرائیل را جسد متعفن می خواند به دیدگاههای او مشروعیت ببخشد.
مک کین این دیدگاه اوباما را نه تنها خام بلکه خطرناک عنوان کرد.
بیل ریچاردسون می گوید اوباما در پی فصل جدیدی از روابط با ایران است که دشوار خواهد بود و نشان از اهمیت دوباره ی خاورمیانه و خلیج فارس برای آمریکا دارد.

۱۳۸۷ مهر ۵, جمعه

شمارش معکوس اول میس

اول میس، نام محلی دانشگاه ایالت میسیسپی، میزبان نخستین مناظره ی تلویزیونی سناتور دموکرات براک اوباما و سناتور جمهوریخواه جان مک کین است. سناتور مک کین علیرغم اینکه چند روز پیش اعلام کرده بود در صورت عدم حصول توافق میان دموکرات ها و جمهوریخواهان بر سر بسته ی اقتصادی ۷۰۰ میلیارد دلاری در واشنگتن در مناظره ی امشب که به سیاست خارجی اختصاص دارد شرکت نخواهد کرد ساعتی پیش وارد آکسفورد شد و در راه دانشگاه میسیسپی است در حالی که در واشنگتن مذاکرات پشت پرده کماکان ادامه دارد.
دانشگاه میسیسپی حدود ۱۸ هزار دانشجو دارد و نزدیک به هزار دانشجوی خارجی در آن در حال تحصیل اند. دانشجویان بسیار هیجان زده اند که محل تحصیل شان در کانون توجه جهان قرار گرفته است. ۳۹ روز مانده به انتخابات ریاست جمهوری موفقیت در هر یک از سه مناظره ی پیش رو طی سه هفته ی آینده در پیروزی در انتخابات نوامبر بسیار موثر خواهد بود. انتخاباتی که جهان به آن چشم دوخته است.

نود دقیقه مناظره ی امشب به سیاست خارجی اختصاص دارد.

سناتور اوباما امیدوارست سایه افکندن مسائل اقتصادی بر مناظره ی امشب بسود او تمام شود.

بنا به نظرسنجی ها مک کین در مسائل امنیت ملی بر اوباما برتری دارد و اوباما در مسائل اقتصادی بر مک کین.

بنا به آخرین نظرسنجی سی ان ان ۵۹ درصد رای دهندگان معتقدند اوباما قابلیت های بهتری در مناظره دارد.

احتمالا بیش از ۴۰ میلیون بیننده ی تلویزیونی مناظره ی امشب را بطور مستقیم تماشا می کنند.

ساختمان محل برگزاری مناظره موسوم به مرکز گرتورد فورد است. گرتورد کستلا فورد از فعالان حقوق زنان بود.

برای برگزاری مناظره در مسیسیپی ۵ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار هزینه شده است.

هیلی باربور، فرماندار جمهوریخواه میسیسپی (نفر سمت راست در تصویر)، در گفتگویی با شبکه ی خبری فارسی صدای آمریکا
پیش بینی کرد جیم لرر، اداره ی کننده ی مناظره از شبکه ی پی بی اس،
پرسش هایی درباره ی اقتصاد مطرح کند و تاکید کرد اقتصاد آمریکا ارتباط تنگاتنگی با امنیت ملی کشور دارد از این رو مک کین در مناظره ی امشب حضوری چشمگیر خواهد داشت.

حدود ۳ هزار ژورنالیست از سراسر جهان مناظره ی امشب را تحت پوشش خبری قرار می دهند.

گروههای فعال مسائل اقتصادی و حقوق بشر در اطراف دانشگاه به معرفی برنامه های خود برای رای دهندگان می پردازند.

دانشگاه میسیسپی ۱۶مین سالگرد تاسیس خود را امسال جشن می گیرد.

گروههای راک سراسر امروز و امشب را به اجرای برنامه می پردازند.

غرفه ی دانشجویان حامی مک کین جای سوزن انداختن نبود.

گروهی با اشاره به تلاش کنگره و دولت برای نجات وال استریت می کوشند نسبت به خطر فقر در آمریکا مردم را آگاه کنند.

زنان فعال برای اوباما و بایدن تبلیغ می کنند.

گروهی از جوانان با هدف آگاه سازی مردم نسبت به نسل کشی در دارفور سودان غرفه ای برپا کرده اند.

نمایی سمبلیک از آسیاب های بادی که توسط فعالان استقلال انرژی در محوطه ی دانشگاه قرار داده شده است.

فعالان توسعه ی امور آموزشی در آمریکا و سراسر جهان نیز غرفه ای ویژه دارند.

۱۳۸۷ شهریور ۳۰, شنبه

پاريس تگزاس

چند روزي است براي سفر غيركاري در اروپا هستم. نكته اي كه بسيار جلب توجه مي كند حضور چشمگير كانديداهاي انتخابات رياست جمهوري آمريكا در رسانه ها و حتي استفاده ي تبليغاتي از تصاوير آنهاست. طي سفر به هلند، لوگزامبورگ، و فرانسه با مواردي برخورد كردم كه در برگشت به واشنگتن آنها را با شما در ميان مي گذارم.

۱۳۸۷ شهریور ۱۸, دوشنبه

سرنوشت همکاری هسته ای آمریکا و هند در هیجده روز آینده روشن می شود

امروز، کنگره ی آمریکا از تعطیلات تابستانی بازمی گردد و تا بیست و ششم سپتامبر مشغول کار خواهد بود. بیست و ششم سپتامبر زمان نخستین مناظره ی تلویزیونی کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری است و از آن پس تمام قانونگذاران در مجلس نمایندگان و یک سوم اعضای سنا درگیر کمپین انتخاباتی در ایالت های خود خواهند بود. انتخابات کنگره همزمان با انتخابات ریاست جمهوری در چهارم نوامبر برگزار می شود. انتظار می رود تا پیش از انتخابات ریاست جمهوری چند لایحه و توافقنامه در دستورکار قرار بگیرد.
لایحه ی انرژی که هدف از آن کاهش بهای سوخت و کاهش وابستگی آمریکا به واردات سوخت های فسیلی است از جمله لوایحی است که بسرعت در دستور کار قرار می گیرد و انتظار می رود در فاصله ی هیجده روز دوره ی کاری کنگره تصویب شود.
یکی از طرح های جنجالی که احتمال می رود در این فاصله تصویب شود توافقنامه ی همکاری هسته ای غیرنظامی آمریکا و هند است.
دولت بوش پس از جلب موافقت گروه چهل و پنج کشوری تامین کنندگان مواد و تجهیزات هسته ای اینک تنها نیاز به موافقت کنگره دارد.
تصویب کنگره راه تامین نیاز رو به فزونی هند به انرژی را هموار خواهد کرد و یک بازار هسته ای چند میلیارد دلاری را میان دو کشور رونق می بخشد.
مخالفان توافقنامه در کنگره معتقدند واشنگتن با تصویب این توافقنامه هند را که به آزمایش اتمی دست زده از قوانین منع گسترش جنگ افزار هسته ای مستثنی می کندو به موضع آمریکا در بسیج جامعه ی جهانی علیه برنامه ی هسته ای ایران لطمه می زند.

نخستین پیشتازی چشمگیر مک کین در یک نظرسنجی

نتایج یک نظرسنجی جدید میان رقبای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا سناتور جمهوریخواه جان مک کین را با چهار درصد از رقیب دموکراتش، سناتور براک اوباما، در پیش نشان می دهد. این نظرسنجی که در فاصله ی روزهای جمعه تا یکشنبه، پس از اتمام کنوانسیون هر دو حزب دموکرات و جمهوریخواه، توسط یو اس ای تو دی و گالوپ انجام گرفته است سناتور مک کین را با پنجاه درصد پیش از باراک اوباما با چهل و شش درصد نشان می دهد. این نظرسنجی از تاثیر مثبت انتخاب سارا پیلین به نامزدی معاونت ریاست جمهوری سناتور مک کین حکایت دارد.
پنجاه و هفت روز مانده به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا این بزرگترین پیشتازی سناتور مک کین از سناتور اوباما در یک نظرسنجی است. نظرسنجی پیش از کنوانسیون جمهوریخواهان که توسط گالوپ انجام گرفته بود اوباما را با هفت درصد اختلاف پیشتاز نشان می داد. بر مبنای این نظرسنجی اختلاف دو رقیب بر سر مسائل اقتصادی، نقطه ی قوت براک اوباما، به حداقل رسیده است.
سناتور مک کین در گفتگویی با سی بی اس خود را نیروی تغییر در درون حزب جمهوریخواه توصیف کرد و گفت اگر به ریاست جمهوری انتخاب شود دموکرات ها و سیاستمداران مستقل را به کابینه ی خود دعوت خواهد کرد.
سناتور اوباما در گفتگویی با ای بی سی گفت در صورت انتخاب به ریاست جمهوری به تغییرات عمده ای از جمله گسترش ارتش آمریکا دست خواهد زد که در درون حزب دموکرات حامی چندانی ندارد.
با حساستر شدن رقابت های انتخابات ریاست جمهوری آمریکا حملات سناتور جمهوریخواه جان مک کین و سارا پیلین، نامزد معاونت او، علیه رقبای دموکرات سناتور براک اوباما و سناتور جو بایدن ابعاد جدیدی یافته است.
سناتور جمهوریخواه جان مک کین در گفتگویی با شبکه ی خبری سی بی اس عدم آمادگی براک اوباما برای فرماندهی کل قوا و نقطه ی استدلال او مبنی بر برخورداری از قدرت قضاوت درست را به پرسش گرفت.
مک کین گفت چه درباره ی کوچک شمردن ایران به عنوان یک مشکل یا مهمتر تاکید او بر عدم کارآیی استراتژی اعزام نیروی بیشتر به عراق و عدم اذعان به در خطا بودنش نشان می دهد اوباما از قضاوت درست برخوردار نیست.
سناتور اوباما در گفتگویی با ای بی سی جنگ عراق را ماموریتی بسیار ضعیف طراحی شده بدون تعریف روشنی از پیروزی توصیف کرد و گفت حتی اینک که نخست وزیر عراق اعلام آمادگی کرده است اداره ی امور امنیتی کشورش را برعهده بگیرد و پرزیدنت بوش نیز آماده ی اعلام یک جدول زمانبندی خروج نیروها از عراق است جان مک کین مخالفت می کند.
سناتور جوزف بایدن، نامزد معاونت اوباما، چون براک اوباما موفقیت امنیتی اعزام نیروی بیشتر در کاهش خشونت را تائید کرد اما، تاکید کرد مک کین هیچ صحبتی از اوضاع عراق در زمینه ی مسائل منطقه نمی کند. این که چطور مانع حمایت ایران و سوریه از گروههای شیعه خواهد شد؟ بایدن گفت مک کین و دیگران از این موفقیت بزرگ صحبت می کنند ولی وقتی به خاورمیانه نگاه می کنیم شاهد یک دولت تحت تسلط شیعیان متمایل به ایران هستیم که روابط حسنه ای با احمدی نژاد دارد.
بایدن گفت این ها نکاتی است که مک کین و سارا پیلین از آن صحبت نمی کنند. بایدن که تا چند هفته ی دیگر با پیلین مناظره ی تلویزیونی خواهد داشت ابراز امیدواری کرد بیشتر از مواضع پیلین آگاه شود.
سارا پیلین دیروز در البکرک نیومکزیکو گفت سناتور بایدن می تواند ادعای ریاست سالهای متمادی در واشنگتن را داشته باشد اما، حتی تحسین کنندگان او نیز قادر نخواهند بود او را عامل تغییر بخوانند.
قابلیت بالقوه ی پیلین در جلب زنان رای دهنده در میان دموکرات ها نگرانی هایی را سبب شده است.
براک اوباما در نخستین حمله ی زیرکانه علیه پیلین تغییر موضع سیاسی او را در حمایت از تخصیص بودجه ی های ویژه در زمان مقتضی و سپس مخالفت ناگهانی با آن به پرسش گرفت و گفت این تغییری نیست که مردم خواهان آن هستند.
از بیست و نهم اوت زمان معرفی سارا پیلین به نامزدی معاونت ریاست جمهوری و بدنبال طرح مسائل خانوادگی او در رسانه ها هیچ شبکه ی تلویزیونی موفق به مصاحبه با این فرماندار آلاسکا نشده است. ظاهرا کمپین سناتور مک کین با نخستین مصاحبه با شبکه ی خبری ای بی سی موافقت کرده است. مصاحبه توسط چارلز گیبسن این هفته انجام خواهد گرفت و گویا هیچ پیش شرطی نیز مطرح نشده است.
امروز سی ان ان در مصاحبه ای اختصاصی با کاندالیزا رایس، وزیر امور خارجه ی آمریکا، طی سفر او به آفریقا از رایس در باره ی کم تجربگی پیلین در سیاست خارجی سوال کرد.
خانم رایس گفت به تصمیم مک کین کاملا اعتماد دارد و با پرهیز از اظهار نظرات انتخاباتی به این بسنده کرد که پیلین در کنوانسیون سخنرانی فوق العاده ای ارائه کرد.در عوض، دیک چینی، معاون ریاست جمهوری آمریکا، در گفتگویی با خبرنگاران در رم با اشتیاق از سارا پیلین حمایت کرد و گفت هر کسی تجارب خاص خود را به دفتر معاونت می آورد و تاکید کرد هیچ چیز مانع انجام وظایف پیلین نخواهد شد.

۱۳۸۷ شهریور ۱۵, جمعه

نگاهی به شب پایان در سینت پال

تصاویری از شب پایان کنوانسیون ملی حزب جمهوریخواه در سینت پال مینه سوتا.

نمای بیرونی ساختمان اکسل انرژی سنتر، محل کنوانسیون.

بیش از ۲۰ هزار تن در شب پایان مراسم در سالن حضور داشتند.
پس زمینه ی دیجیتالی امکان می داد تا به تناسب موضوع سخنرانی و شخصیت سخنران
تصاویری بر روی آن ظاهر شود که به زیبایی صحنه بیافزاید.

نمایندگان هر ایالتی با لباس محلی آن منطقه در مراسم حضور داشتند و حال و هوای خاصی به مراسم بخشیده بودند.

نماینده ای در لباس سنتی سرخپوست ها ظاهر شده بود.


ساختمان محل برگزاری کنوانسیون در واقع استادیوم محل برگزاری لیگ هاکی روی یخ است.
سارا پیلین به عنوان «هاکی مامان» خود را به مردم معرفی کرد.

نمایندگان حین رای گیری برای معرفی نامزد حزب شور و شوق فراوانی نشان می دادند.

مراسم بر صفحه ی تلویزیون های بزرگ در خارج از محوطه کنوانسیون قابل مشاهده بود.

کلیسای سینت پال، نماد شهر سینت پال، یکی از نقاط توریستی بسیار پر طرفدار روزهای کنوانسیون.

آغاز رسمی دو ماه رقابت انتخابات ریاست جمهوری آمریکا با پیام مشترک «تغییر»

سناتور جان مک کین ضمن پذیرش رسمی نامزدی حزب جمهوریخواه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سخنرانی اختتامیه پایان کنوانسیون ملی حزب جمهوریخواه در سینت پال مینه سوتا خود را اصلاح طلبی آزاد اندیش معرفی کرد و به آمریکاییان وعده داد اگر در انتخابات چهارم نوامبر به او رای بدهند تغییر در راه خواهد بود.
مک کین وعده ی سرآمدن تغییر را در هشداری قبل از وقوع به ساختار سیاسی قدیمی و ناکارآمد واشنگتن اعلام کرد.
حال پرسش این است که حزب جمهوریخواه به تم تغییر کمپین مک کین چه واکنشی نشان می دهد. هنری کیسنجر، وزیر پیشین خارجه ی آمریکا، به صدای آمریکا گفت واکنش حزب مثبت خواهد بود.
جف فلیک، عضو مجلس نمایندگان از ایالت آریزونا، به صدای آمریکا گفت واشنگتن نیازمند اصلاحات است و مردم آمریکا نیز خواهان آن اند. به باور او رای دهندگان می دانند واشنگتن کارآیی ندارد. کنگره بیش از بودجه ی کشور هزینه می کند. بهای انرژی سرسام آور است و دیگر نمی توان این گونه ادامه داد.
گروهی معتقدند قبولاندن تم تغییر برای سناتور مک کین که بیست و شش سال بخشی از واشنگتن بوده است بسیار دشوار است.
بیل فریست، رهبر پیشین اکثریت جمهوریخواه در سنا، به صدای آمریکا گفت مک کین فردی مستقل است و این استقلال او ناشی از ارزش های مورد نظرش است و اینک این ویژگی او با حضور سارا پیلین، کاندیدای معاونتش، متفکر مستقلی که بروشنی خواهان تغییر است، تکمیل شده است.
مک کین در سخنرانی اش بارها کوشید ایده ی فراحزبی عمل کردن اوباما را رد کند.
تام پرایس، عضو کنگره از جورجیا، می گوید اوباما چپگراترین سناتور لیبرال در سناست. کسی که خواهان نقش بیشتر دولت است و این دقیقا آنچیزی است که مردم نمی خواهند.
مک کین در سخنانش هر دو حزب را مسول ناکارآمدی واشنگتن عنوان کرد.
جان بوزمن، عضو کنگره از آرکانزاس، به صدای آمریکا گفت مک کین از اینکه علیه حزب خودش و رئیس جمهور نیز موضع گیری کند به هیچ عنوان ابایی ندارد و حال سارا پیلین، شخصیتی جسور، به عنوان یک فرد برآمده از بیرون واشنگتن قدم پیش گذاشته و مردم آمریکا را به وجد آورده است.
تحلیلگران معتقدند حزب جمهوریخواه در پایان کنوانسیون و در پی سخنرانی مک کین و افزودن پیلین به برگه ی انتخاباتی با اتحاد سینت پال را ترک می کند.
دانکن هانتر معتقد است این اتحاد در پایان کنوانسیون به موقعیت مک کین در نظرسنجی ها کمک می کند و او را در موقعیت برتر در برابر رقیب دموکرات قرار می دهد.
مک کین یکی از دلایل کاهش اعتماد مردم به واشنگتن را بی توجهی به بحران انرژی توصیف کرد و رقیب دموکراتش را متهم کرد برای کاهش وابستگی به نفت خارجی سیاستی ندارد و با حفاری های برون ساحلی نیز مخالفت می کند.
جرج الن، سناتور پیشین ویرجینیا، به صدای آمریکا گفت امنیت منابع انرژی از مسائل حیاتی مورد نظر مک کین است و چنانچه رئیس جمهور شود اجازه نخواهد داد کشورهایی چون ایران، روسیه و ونزوئلا از انرژی به عنوان اهرمی سیاسی سوء استفاده کنند.
صلح موضوع شب پایان کنوانسیون بود. مک کین با برشمردن خاطرات اش از جنگ از تنفرش از جنگ و تعهدش به استفاده از دیپلماسی برای برقراری صلح در جهان سخن گفت.
جان مک کین در بخشی از سخنانش نسبت به خطرات ناشی از ادامه ی حرکت ایران در مسیر دستیابی به جنگ افزار هسته ای هشدار داد و روسیه را نیز برای اقدامات مداخله جویانه اش زیر سوال برد.
دانکن هانتر، قانونگذار کنگره از ایالت کالیفرنیا، به صدای آمریکا گفت هر چند هدف حل صلح آمیز بحران هسته ای ایران از طریق تحریم های سنگین است اما، گزینه ی نظامی برای حمله به تاسیسات هسته ای ایران هرگز از مدنظر خارج نخواهد شد.
به باور جرج الن همکاری روسیه بر سر ایران بسیار حیاتی است اما، مک کین در صورت عدم همکاری مسکو با تهران از طریق یجاد ائتلافی از کشورهای دموکراسی خواه در جهان و در منطقه هزینه ی این برنامه را برای ایران تا حدی سنگین می کند که جمهوری اسلامی تحت فشار مردم تصمیم خود را عوض کند.
جان بوزمن با تقدیر از نقش نیکلا سرکوزی، رئیس جمهوری فرانسه، در میانجیگری در خاورمیانه و هشداری که او نسبت به خطر حمله ی اسرائیل به ایران داده است گفت مک کین رهبری مقتدر خواهد بود و به صلح مبتنی بر قوت و قدرت پایبند خواهد بود.
بسیاری از جمهوریخواهان امیدوارند بدنبال پایان کنوانسیون و با آشنا شدن رای دهندگان با سارا پیلین در نظرسنجی ها تغییراتی ببینند و فاصله ی مک کین و اوباما بسیار نزدیک شود. گروهی دیگر در انتظار تغییر در نظرسنجی ها در پی مناظرات تلویزیونی میان کاندیداها و معاونین اند که از حدود سه هفته ی دیگر نخستین دور آن آغاز می شود.
به گزارش نیلسن مدیا بطور متوسط ۳۸ میلیون و نهصد هزار بیننده ی تلویزیونی سخنرانی پنج شنبه شب جان مک کین در کنوانسیون ملی حزب جمهوریخواه را از تلویزیون تماشا کردند. هفته ی گذشته اوباما موفق شده بود ۳۸ میلیون و ۴۰۰ هزار تن را برای دیدن سخنرانی اش پای گیرنده ی های تلویزیونی بنشاند. بینندگان سخنرانی پذیرش نمایندگی حزب جمهوریخواه سناتور مک کین حتی از بینندگان سخنرانی سارا پیلین، نامزد معاونتش، بیشتر بودند. روز چهارشنبه ۳۷ میلیون و ۲۰۰ هزار تن به تماشای سخنرانی پیلین از تلویزیون نشستند.

۱۳۸۷ شهریور ۱۴, پنجشنبه

زنگ بیدار باش برای حزب جمهوریخواه

سناتور جمهوریخواه جان مک کین امشب رسما کاندیداتوری حزب جمهوریخواه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را می پذیرد تا رقابت های انتخابات ریاست جمهوری با رقیب دموکرات، سناتور براک اوباما، وارد دوره ی دو ماهه پر التهاب تا انتخابات چهارم نوامبر شود.
سخنرانی جان مک کین چندی پیش توسط مارک سلتر، دوست نزدیک او، نوشته شده است و در طول چند هفته ی گذشته بارها آن را تمرین کرده و تغییراتی در 'آن اعمال کرده است.
نزدیکان مک کین که بخش هایی از متن سخنرانی را دیده اند می گویند این پیام صریحی برای جمهوریخواهان است که باید روند تغییر را بپذیرند یا در انتظار شکست در آینده ی سیاسی خود باشند.
مک کین معتقد است جمهوریخواهان از موقعیت بهتری نسبت به دموکرات ها برای تکیه بر پیام تغییر برخوردارند. کارشناسان سخنرانی مک کین را زنگ بیدار باش برای جمهوریخواهان توصیف کرده اند و می گویند مک کین بیش از آنکه در پی حمله به اوباما باشد در تلاش برای توصیف خود به عنوان کاندیدایی مستقل و متفاوت از پرزیدنت بوش خواهد بود. مک کین سال ۲۰۰۸ به تمام لوایح مورد نظر دولت بوش و سال ۲۰۰۷ به حدود ۹۵ درصد لوایح مورد تائید پرزیدنت بوش رای مثبت داده است. این دستمایه ی خوبی برای حملات دموکرات علیه اوست تا او را دور سوم ریاست جمهوری پرزیدنت بوش معرفی کنند.
از جمله دیگر سخنران مهم امشب تام ریج، فرماندار پیشین پنسیلوینیا، سناتور سم بروانبک، سناتور لیندزی گراهم و فرماندار تیم پاولنتی خواهند بود که تم صلح و ضرورت تغییر را در کانون سخنرانی هایشان قرار خواهند داد.
تم تغییر در ساختمان کنوانسیون نیز دیده نمی شود. سکوی سخنرانی در ساختمان کنوانسیون برای راحتی بیشتر سناتور مک کین تغییر داده شده است و او امشب به جای اینکه مقابل آنها بایستد و سخنرانی کند در میان مردم سخنرانی خواهد کرد. این شیوه ای است که او در آن احساس راحتی بیشتری می کند.
رودی جولیانی، شهردار پیشین نیویورک، دیشب گفت مک کین چون ریگان پایگاه اجتماعی و سیاسی حزب جمهوریخواه را گسترش خواهد داد. جولیانی با اشاره ۱۳۰ رای ممتنع اوباما در دوران کوتاه قانونگذاری اش و تغییر مواضعش در موارد مهمی از جمله تفکیک ناپذیری اورشلیم سعی کرد از او چهره ی شخصیتی فاقد قدرت تصمیم گیری ارائه دهد. جولیانی ضمن دفاع از انتخاب سارا پیلین برای نامزدی معاونت ریاست جمهوری گفت این انتخاب مک کین نگاه به آینده است.
سارا پیلین، فرماندار جمهوریخواه آلاسکا، در شب سوم کنوانسیون در سینت پال مینه سوتا با پذیرش رسمی نامزدی معاونت ریاست جمهوری حزب جمهوریخواه تاریخ ساز شد. نمایندگان حزب پس از سخنرانی پیلین به اتفاق آراء سناتور مک کین را به نامزدی حزب انتخاب کردند اما، چهره ی سارا پیلین ۴۴ ساله به عنوان نخستین زن در برگه ی انتخاباتی حزب جمهوریخواه تمام نگاهها را در شبی که پیام آن «اصلاحات» بود به خود معطوف کرد.
باب دل، کاندیدای پیشین انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، به صدای آمریکا گفت ما پیلین را نه به خاطر زن بودنش بلکه به خاطر ارزش های درستی که به برگه ی انتخاباتی می افزاید انتخاب کردیم.
پیلین سخنرانی اش را با تمجید از مک کین آغاز کرد سپس خانواده و پسر بزرگ نوزده ساله اش را معرفی کرد که هفته ی آینده به عراق اعزام می شود.
سناتور جمهوریخواه کی بیلی هاچیسن از تکزاس که از او به عنوان یکی از معاونان مورد نظر سناتور مک کین نامبرده می شد به صدای آمریکا گفت سارا پیلین به عنوان یک مادر شاغل ارزش هایی را با خود به همراه می آورد که زنان با آن ارتباط برقرار می کنند.
سارا پیلین تلاش کرد چهره ی یک مادر معمولی آمریکایی را منعکس کند که برای تمرین مسابقات هاکی فرزندانش بعدازظهرهایش را سپری کرده است.
سناتور جمهوریخواه جیمز اینهاف از اوکلاهوما معتقد است سارا پیلین زمختی های مک کین را تلطیف می کند. به باور او پیلین شخصیتی است که با آن لبخند همیشگی نمی توان دوستش نداشت این چیزی است که مک کین فاقد آن بود و برگه ی انتخاباتی آن را لازم داشت.
سناتور جرج وینوویچ از اوهایو به صدای آمریکا گفت اینکه سارا پیلین برخلاف بسیاری در حزب با مشکلات مردم عادی دست و پنجه نرم می کند در میان آمریکایی طنین انداز می شود چرا که مردم با زنی دارای ۵ فرزند روبرو می شوند که عضو انجمن خانه و مدرسه بوده است، شهردار شده و عصبانی از سیستم حاکم برای فرمانداری در انتخابات شرکت می کند و پیروز می شود.
نامزد معاونت ریاست جمهوری حزب جمهوریخواه ضمن برشمردن اقدامات انقلابی اش چون فروش هواپیمای شخصی فرماندار پیشین، کاهش مالیات، حذف مالیات ایالتی بر سوخت، و صرفه جویی نیم میلیارد دلاری گفت شخصا و بدون نیاز به راننده ی شخصی مسیر خانه تا محل کار و بالعکس را رانندگی می کنند.
کریستوفر سمیت، عضو مجلس نمایندگان از نیوجرسی، معتقد است آنچه که درباره ی پیلین مهم است اصلاح طلب بودنش است. به باور سمیت پیلین خانواده محور است و به زندگی کودک متولد نشده معتقد است و نفس و انرژی تازه ای برای کمپین خواهد بود.
تام تنکردو، قانونگذار کنگره از کلورادو، می گوید حالا نه تنها به اوباما رای نمی دهد بلکه با آمدن پیلین می توانمد به برگه ی انتخاباتی حزب خود رای بدهد.
از جمعه ی گذشته پس از معرفی سارا پیلین به عنوان نامزد معاونت سناتور مک کین رسانه ها بشدت به تحقیق و تفحص در گذشته ی او پرداخته اند.
بسیاری چون سناتور هاچیسن معتقدند رسانه ها در برابر پیلین در مجموع بد عمل نکردند اما، بر سر ماجرای آبستن بودن دختر ۱۷ ساله ی ازدواج نکرده اش به باور سناتور هاچیسن پا فراتر از حوزه ی خودشان گذاشتند.
سه رقیب سناتور مک کین در انتخابات مقدماتی حزب جمهوریخواه، مت رامنی، فرماندار پیشین ماساچوست، مایک هاکبی، فرماندار آرکانزا، و رودی جولیانی، شهردار سابق نیویورک، با تکیه بر تجربه ی پیلین در امور اجرایی و با انتقاد از بی تجربگی سناتور براک اوباما از نامزد معاونت مک کین قویا دفاع کردند. اما، نگرانی ها از کم تجربگی پیلین در سیاست خارجی بویژه با توجه به سن بالای جان مک کین کماکان وجود دارد.
سناتور جرج وینوویچ، عضو کمیته ی روابط خارجی سنا، معتقد است پیلین این تجربه را در محیط کار فرامی گیرد،
کریستوفر سمیت عضو کمیته ی امور خارجی کنگره، می گوید سارا پیلین خام و بی تجربه نخواهد بود.
سارا پیلین در فرازی از سخنرانی اش برای اثبات ضرورت حفاری های برون ساحلی و خودکفایی در تولید انرژی در آمریکا از جمله به خطر اقدامات احتمالی ایران در قطع جریان عبور یک پنجم انرژی جهان از تنگه ی هرمز اشاره کرد.
دیوید درایر، عضو ارشد جمهوریخواه کنگره، می گوید روابط گسترده ی آلاسکا با کشورهای آسیایی چون تایوان، چین و کره ی جنوبی و دیدار آنها از آن ایالت درک مناسبی از روابط خارجی نصیب او کرده است.
پیتر هوکسترا قانونگذار ایالت میشیگن می گوید هیچ فردی را نمی یابید که تمام ویژگی های لازم برای ریاست جمهوری و معاونت را داشته باشد اما، پیلین از مهارت های لازم کار اجرایی برای اداره ی مسائل برخوردار است.
تنکردو می گوید برای رهبری به قدرت قضاوت نیاز دارید که از یک پایه ی محکم منتج می شود و سارا پیلین از آن برخوردار است.
پیلین دیشب در توصیف سناتور مک کین گفت بسیاری از موضوع تغییر برای کسب موقعیت استفاده می کنند اما، مک کین موقعیت و اعتبارش را برای ایجاد تغییر به گرو گذاشته است.
سناتور هاچیسن می گوید برگه ی انتخاباتی مک کین ـ پیلین هدفش تغییر شیوه ی عمل در واشنگتن است. به باور او پیلین سابقه ی برخورد با سیستم موجود را دارد، بر سر مسائل اخلاقی موضعی بسیار قاطع دارد، به کاهش هزینه ها و مالیات متعهد است و این ها همان مسائل مورد نظر مک کین است. هاچیسن می گوید بنظرم مک کین در سارا پیلین یک هم تیمی با پیامی بسیار بسیار ساده دیده است.

۱۳۸۷ شهریور ۱۳, چهارشنبه

روایت مگن مک کین از پدرش منتشر شد

همزمان با افتتاح کنوانسیون حزب جمهوریخواه کتابی از مگن مک کین، دختر سناتور جان مک کین، منتشر شد که روایتی است ساده و کوتاه از پدرش با تصاویری از فصول مهم زندگی اش برای کودکان. لحظاتی که به باور مگن شکل دهنده ی شخصیت پدرش برای رهبری آمریکا بوده است. در طول سفری که با کمپین مک کین داشتم فرصتی دست داد تا تصاویری از این کتاب پیش از انتشار بگیرم اما، صبر کردم تا زمان انتشار کتاب آنها را به شما نشان دهم. عنوان کتاب «پدرم جان مک کین» است.











آیا زنان رهبران آینده ی حزب جمهوریخواه خواهند بود؟

سناتور جمهوریخواه جان مک کین به اتفاق همسرش سیندی، و تمام فرزندانش، وارد مینیاپولیس شد تا از نزدیک شاهد یک شب تاریخی برای حزب جمهوریخواه باشد. امشب جمهوریخواهان پس از سخنرانی سارا پیلین و اعلام پذیرش نامزدی معاونت ریاست جمهوری از سوی او برای نخستین بار در تاریخ آن حزب یک کاندیدای زن را برای معاونت ریاست جمهوری انتخاب می کنند.
جرالدین فرارو، نخستین زنی بود که از سوی یک حزب بزرگ در آمریکا برای معاونت ریاست جمهوری انتخاب شده بود. فرارو در کنار والتر ماندیل در رقابت های ۱۹۸۴ از سوی حزب دموکرات رقابت کرد اما، هر دو شکست خوردند.
جمهوریخواهان امیدوارند سارا پیلین این بار برای زنان تاریخ ساز شود. انتظار می رود او که از سوی رسانه ها بدلیل کم تجربگی بشدت تحت فشار قرار دارد در سخنرانی اش بیش از آنکه در پی اثبات خود باشد از سیاست های مورد نظرش صحبت کند. امشب دو زن موفق دیگر آمریکایی، مگ ویتمن، بنیانگذار ای بی، و کارلی فیورینا، مدیر پیشین هیولت پاکارد، هم سخنرانی می کنند تا شب سوم کنوانسیون جمهوریخواهان، با موضوع کلی «اصلاحات»، شب زنان باشد. پیلین چنان توجه رسانه ها را جلب کرده که کمتر کسی از سناتور مک کین صحبت می کند. سخنرانی سه شخصیت برجسته ی حزب جمهوریخواه، مت رامنی، فرماندار پیشین ماساچوست، رودی جولیانی، شهردار پیشین نیویورک، و مایک هاکبی، فرماندار آرکانزاس، نیز در سایه قرار گرفته است. جمهوریخواهان امیدوارند شب سوم انرژی دو چندانی را در رای دهندگان ایجاد کند اما، از سویی بحث هایی در این باره مطرح است که آیا احتمال دارد مک کین و حزب در سایه ی فشار رسانه ها برای یافتن شواهدی از گذشته ی پیلین از او صرفنظر کنند. پیلین برای پاسحگویی به گزارش های مرتبط با آبستن بودن دختر ۱۷ ساله ی مجردش، احتمال سوء استفاده از اختیاراتش در اخراج کمیسیونر حفاظت عمومی آلاسکا، و در خواست بودجه های ویژه برای آلاسکا، تحت فشار قرار دارد و از جمعه ی گذشته، زمان معرفی اش از سوی مک کین، تا کنون در هیچ کنفرانس خبری شرکت نکرده است. تحلیلگران معتقدند حذف او از برگه ی انتخاباتی با مک کین به معنای پایان رقابت های انتخاباتی و شکست قطعی مک کین است. در گوشه و کنار خیابان های سینت پال و مینیاپولیس تظاهرات پراکنده ای علیه پیلین و روابطش با شرکت های نفتی در آلاسکا برپا است.
حزب جمهوریخواه در شب دوم کنوانسیون ملی اش در سینت پال مینه سوتا برخلاف سکوت شب نخست که هدف از آن کمک به آسیب دیدگان توفان گوستاو بود دیشب بسرعت کلاه آمریکایی را از سر برداشت و کلاه حزبی را بر سر گذاشت. سخنرانان مهم شب دوم، پرزیدنت بوش، سناتور دموکرات مستقل جوزف لیبرمن و فرد تامپسن، سناتور پیشین تنسی، هر کدام به نوبه ی خود از انتخاب سارا پیلین به نامزدی معاونت مک کین دفاع کردند؛ توصیفی درخور از سناتور جان مک کین به عنوان قهرمان جنگ ارائه دادند که در تمام زندگی اش مصالح کشور را به مصالح حزبی ارجح دانسته، و خط آتش حملات را علیه رقیب دموکرات، سناتور براک اوباما، گشودند.
پرزیدنت بوش در یک سخنرانی نسبتا کوتاه ۸ دقیقه ای از طریق ماهواره خاطره ی کنوانسیون حزب دموکرات در سال ۱۹۶۸ را زنده کرد که لیندن جانسن، رئیس جمهور وقت، از شرکت در کنوانسیون حزب خود صرفنظر کرد. پرزیدنت بوش هر چند در فرازی از سخنرانی اش گفت زندان هانوی نتواست عزم مک کین را برای خدمت به کشورش در هم بشکند اطمینان داشته باشید چپگرایان خشمگین هم هرگز نخواهند توانست اما، بسیاری معتقدند بغرنجی رابطه ی مک کین و بوش که به پایین بودن محبوبیت پرزیدنت بوش در شرایط فعلی، نیاز به پایگاه اجتماعی حامیان او، و خاطرات ناخوشایند رقابت های انتخابات مقدماتی سال ۲۰۰۰ باز می گردد شرایطی ایجاد کرده است که براک اوباما با هیلری کلینتون در حزب دموکرات داشت.
کمپین مک کین با پخش یک آگهی می کوشد پیلین را با تکیه بر کمتر از دو سال فرمانداری آلاسکا و شهرداری والیسای هفت هشت هزار نفری آماده تر از اوبامای بدون سابقه ی کار اجرایی نشان دهد.
دیشب سناتور هم حزبی اوباما، جوزف لیبرمن، در یک سخنرانی جنجال برانگیز اوباما را فردی با استعداد معرفی کرد که شاید در آینده بتواند آمادگی پذیرش ریاست جمهوری را داشته باشد اما اینک از چنین آمادگی برخوردار نیست. لیبرمن در پایان صحبت هایش رو به دوربین تلویزیونی دموکرات هایی را که چند دهه پیش موجب پیروزی رونالد ریگان جمهوریخواه شدند و دموکرات های حامی کلینتون را مورد خطاب قرار داد و گفت در رای خود به فکر مصالح کشور باشند نه تعلقات حزبی شان.
فرد تامپسن، سناتور پیشین تنسی، اوباما را لیبرال ترین و بی تجربه ترین کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری تاریخ آمریکا توصیف کرد و قویا از سارا پیلین و جان مک کین به عنوان افرادی مستقل دفاع کرد.
بسیاری معتقدند در درون حزب آمادگی عبور از دوران بوش و سپ ردن مشعل رهبری حزب به جان مک کین دیده می شود.
از سویی از مقایسه ی کنوانسیون هفته ی پیش دموکرات ها با این هفته ی جمهوریخواهان به میزان عمق شکاف سیاسی میان دو حزب پی می بریم.
گروهی تردید دارند جمهوریخواهان بتوانند مک کین را کاندیدایی کاملا متفاوت از پرزیدنت بوش به ویژه در حوزه ی سیاست خارجی نشان دهند.
رابرت پورتمن، مدیر پیشین برنامه و بودجه ی دولت پرزیدنت بوش، به صدای آمریکا گفت پرزیدنت بوش گرچه سابقه ی خوبی در سیاست خارجی از خود به جای گذاشته اما، وقتی پا به کاخ سفید گذاشت در این زمینه بی تجربه بود، از این منظر مک کین بسیار متفاوت است زیرا پیشاپیش به تمام مسائل بین المللی اشراف دارد و بازیگران محوری سیاست در جهان را به خوبی می شناسد. پورتمن گفت سیاست خارجی مک کین چون بوش در عراق یکی خواهد بود اما، درباره ی ایران تاکید کرد مک کین دلایل روشنی دارد که سیاستی سختگیرانه تر علیه ایران اتخاذ کند.
بسیاری معتقدند مساله ی تحریم ایران می تواند به یکی از موضوعات مهم انتخابات ریاست جمهوری چهارم نوامبر بدل شود اما، سناتور جمهوریخواه باب کورکر، عضو کمیته ی روابط خارجی سنا از ایالت تنسی، در گفتگویی با صدای آمریکا این نوع تفکر را رد کرد و گفت مک کین و اوباما هر دو این مساله را بدقت مورد توجه قرار می دهند از این جهت بعید است به یک موضوع حاد انتخاباتی بدل شود. سناتور کورکر معتقد است هر زمان که دولت جدیدی در آمریکا بر سر کار می آید حتی اگر شاهد تغییر حزب حاکم نباشیم حزب پیروز فرصت هایی برای روابط جدید و رویکرد متفاوت ایجاد می کند و در رویکرد پرزیدنت مک کین هم شاهد حضور مستقیم او در بحران های بین المللی خواهیم بود.
حسین خرم، عضو هیات نمایندگی جمهوریخواهان از ایالت واشنگتن، به صدای آمریکا گفت تفاوتی میان سیاست مک کین و بوش در برابر ایران نمی بیند.
اما، میان مک کین و اوباما در این باره تفاوت هایی وجود دارد.
پرسش این است که آیا رئیس جمهور آتی، فارغ از جمهوریخواه و دموکرات بودنش، می تواند بر سر یک سیاست خارجی واحد در برابر ایران با حزب اپوزیسیون به توافق برسد.
ایلان برمن، کارشناس ارشد ایران در شورای آمریکایی سیاست خارجی، معتقد است مک کین و اوباما در شماری از مسائل سیاست خارجی با هم نگاهی متفاوت دارند و اختلاف بر سر ایران غیرهمگراترین آن است. به باور او یکی از دیالوگ صحبت می کند دیگری از فشار. برمن سیاست مک کین را واقع بینانه تر می داند.
حسین خرم معتقد است گفتگو با ایران در شرایط فعلی بی نتیجه است.
به باور ایلان برمن کمپین مک کین بسوی اتخاذ این موضع حرکت می کند که اگر رژیم ایران قصد ماندن بر سر قدرت را دارد بهتر است دست از برنامه ی هسته ای اش بکشد البته این به این معنا نیست که مسائل دیگر از جمله حقوق بشر و تروریسم به فراموشی سپرده می شود.
لابی های اسرائیلی در طول انتخابات آمریکا نقش فعالی ایفا می کنند تا از مواضع کاندیداها و معاونین شان در حمایت از امنیت اسرائیل در برابر تهدیدهای احتمالی موشکی و هسته ای ایران اطمینان حاصل کنند. دیروز سارا پیلین، نامزد معاونت ریاست جمهوری سناتور مک کین، نشستی با لابی معروف اسرائیلی موسوم به ایپک داشت. لابی دیگری با پرادخت میلیون ها دلار کماکان در حال پخش آگهی های تلویزیونی هشدارآمیز نسبت به تهدید ناشی از ایران در برابر اسرائیل است.
برمن می گوید جلب توجه نسبت به تهدید مهم است چرا که تهدید ترکیبی از قابلیت و خواست و اراده است و حمایت علنی اخیر آیت الله خامنه ای از دولت احمدی نژاد نشان داد سیاست در آمریکا بسیار بیش از ایران در حال تغییر است.

نمایی از مرکز خبرگزاری ها در کنوانسیون. اسوشیتدپرس و رویترز در ردیف نخست به چشم می خورند.

نمایی از کنگره ی ایالتی مینه سوتا. تظاهرات روز نخست از مقابل این بنا آغاز و در برابر کنوانسیون به درگیری با پلیس انجامید. دموکرات با ۴۵ کرسی در برابر ۲۲ کرسی اداره ی مجلس سنای ایالتی و با ۸۵ کرسی در برابر ۴۹ کرسی اختیار مجلس نمایندگان کنگره ی مینه سوتا را در اختیار دارند.

آرم کنوانسیون حزب جمهوریخواه.

یکی از پل هایی که شهرهای دوقلوی سینت پال و مینیاپولیس را به هم متصل می کند.

هلی کوپترها در تمام ساعات بر فراز ساختمان کنوانسیون در حال پروازند.

پلی بر فراز رودخانه ی میسیسیپی که سینت پال، پایتخت مینه سوتا، و مینیاپولیس، بزرگترین شهر مینه سوتا، را به هم پیوند می زند. حدود ۶۰ درصد جمعیت ۵ میلیونی ایالت در این دو شهر سکونت دارند.

هزاران پلیس کنترل امنیت را برعهده دارد.

تظاهرات ضد شرکت های نفتی.

تظاهر کنندگان طرفدار حفظ محیط زیست سیاستمداران نزدیک به شرکت های نفتی را به تمسخر گرفته اند و آنان را از عوامل تغییرات اقلیمی، آلودگی و از بین رفتن نسل خرس های قطبی می دانند.

در میان ماسک ها چهره ی سارا پیلین، فرماندار آلاسکا، دیده می شود که گفته می شود روابط نزدیکی با شرکت های نفتی دارد.