۱۳۸۷ آذر ۶, چهارشنبه

ترکیبی از ریش سفیدها و جوانان در کابینه ی اوباما

رئیس جمهوری منتخب براک اوباما امروز مسولان دیگری از گروه اقتصادی خود را طی یک کنفرانس خبری معرفی کرد. براک اوباما پال ولکر، رئیس پیشین بانک مرکزی، را به سرپرستی یک هیات جدید مشاوران اقتصادی منصوب کرد. علاوه بر اینکه رئیس جمهوری منتخب این هفته شخصیت هایی را که سمت هایٍ عمده ی اقتصادی دولت او را در دست می گیرند معرفی کرد؛ گزارش ها از تکمیل روند شکل گیری گروه امنیت ملی دولت اوباما حکایت دارد. مقامات رسمی می گویند رابرت گیتز، وزیر دفاع آمریکا، موافقت کرده است بیستم ژانویه که رئیس جمهوری جدید قدرت را در دست می گیرد دست کم برای یک دوره ی یک ساله ی دیگر رهبری وزارت دفاع را برعهده داشته باشد. وزارت دفاع و کمیته ی انتقال قدرت اوباما هنوز نسبت به این خبر واکنشی نشان داده اند.
بنظر می رسد رئیس جمهوری منتخب براک اوباما، رهبر جوان و چهل و هفت ساله ی آمریکا ترکیبی از جوان ها و ریش سفیدها را برای پایبندی به پیام «تغییر» و مقابله با چالش های عظیم پیش رو در دولت خود به کار خواهد گرفت.
اوباما در سومین کنفرانس خبری خود در این هفته از معرفی پال ولکر هشتاد و یک ساله به مقام مدیریت هیات جدید مشاوره اقتصادی خود خبر داد که هدف آن ایجاد ثبات در بازار مالی است. اوباما به مردم وعده داد که کمک در راه است.
این هیات نظریاتی را خارج از کانال بروکراتیک اداری در اختیار رئیس جمهوری منتخب می گذارد و فعالیت آن تداخلی با سیاستگذاری ها در وزارت خزانه داری و دیگر نهادهای مسول ندارد.
آستن گولسبی، استاد اقتصاد دانشگاه شیکاگو و مشاور اقتصادی اوباما، هم مدیر پرسنل این هیات مشاوران اقتصادی معرفی شد.
از جمله مسولیت های این هیات کمک در طراحی و اجرای برنامه هایی برای جهش های اقتصادی، افزایش دستمزدها و استاندارد سطح زندگی، و مقابله با بحران مسکن، است.
نظارت بر فعالیت بازار مالی و وال استریت از مسولیت های عمده ی هیات مشاوره ی اقتصادی رئیس جمهوری منتخب است.
کارشناسان معتقدند معرفی سریع و کم سابقه ی مقامات دولت براک اوباما پنجاه و پنج روز پیش از در دست گرفتن قدرت تلاشی است برای نمایش آمادگی دولت جدید در راستای اصلاحات در واشنگتن.
اوباما در کنفرانس خبری روز گذشته با تاکید بر تعهد خود به حرکت دادن آمریکا در سمت و سویی جدید از عزم خود برای کاهش جدی بودجه ی فدرال خبر داد. رئیس جمهوری منتخب معتقد است اصلاحات در بودجه ی کشور نه یک گزینه که یک ضرورت است.
هدف اوباما از اصلاحات اساسی در بودجه تامین منابع مالی طرح عظیم چند صد میلیارد دلاری نجات اقتصادی اش است که بازگرداندن اطمینان به بازار مالی و مصرف کنندگان و ایجاد میلیون ها فرصت شغلی در کانون آن قرار دارد.
اوباما در حالی که از معرفی پیتر اورسزاگ سی و نه ساله به عنوان مدیر دفتر بودجه ی کاخ سفید خبرمی داد گفت اورسزاگ به نقشه برای یافتن نقایص در بودجه نیازی ندارد. انتصاب اورسزاگ که سالها مدیریت دفتر بودجه ی کنگره را در اختیار داشت و از احترام بسیاری در میان قانونگزاران برخوردار است با واکنش مثبت رهبران دو حزب روبرو شده است. اورسزاگ تجارب بسیاری در حوزه ی بودجه ی بهداشت و بیمه ی درمانی، آموزش، و محیط زیست دارد. اوباما گفت بودجه ی یک کشور نمایانگر الویت ها و ارزش های آن کشور است. به این ترتیب اورسزاگ که پیشتر مشاور اقتصادی دولت بیل کلینتون بود بار دیگر به کاخ سفید بازمی گردد.
کارشناسان معتقدند رهبران اقتصادی دولت اوباما از جمله تیموتی گایتنر چهل و هفت ساله، وزیر خزانه داری، لارنس سامرز پنجاه و سه ساله، مدیر شورای ملی اقتصادی کاخ سفید، و اورسزاگ سی و نه ساله همه شاگردان رابرت روبن، وزیر پیشین خزانه داری بیل کلینتون و عضو هیات مدیره ی سیتی گروپ، هستند که موازنه بودجه ی دولت از دستاوردهای مهم او بود.
به باور بسیاری اوباما سریعتر از هر رئیس جمهور منتخبی در تاریخ در حال تکمیل کابینه است. او قرار است هفته ی آینده گروه امنیت ملی خود را معرفی کند. بنا به گزارش ها ژنرال جیمز جونز شصت و پنج ساله، رهبر پیشین نیروهای ناتو و فرستاده ی ویژه به خاورمیانه که از منتقدان جنگ عراق بود، به سمت مشاور امنیت ملی منصوب خواهد شد. قرار است هیلری کلینتون شصت و یک ساله نیز اداره ی وزارت خارجه را در دست بگیرد.
منابع دموکرات می گویند رابرت گیتز، وزیر دفاع کنونی، برای اطمینان از انتقال آرام قدرت، دست کم برای دوره ای یک ساله یا طولانی تر در مقام خود ابقاء می شود. باور عمومی بر این است که در هر دو صورت تمام مدیران زیر دست گیتز تغییر خواهند کرد. از جمله قرار است ریچارد دنزیگ، وزیر پیشین نیروی دریایی، معاونت وزارت دفاع، را بر عهده بگیرد. ابقاء گیتز شصت و پنج ساله می تواند تاکیدی باشد بر وعده ی اوباما برای انتصاب دست کم یک جمهوریخواه در کابینه اش.
در عین حال بسیاری معتقدند آوردن گیتز به کابینه جناح چپ و ضد جنگ حزب دموکرات را خشمگین خواهد کرد.
گیتز در دوران بوش پدر مدیریت سی آی ای را برعهده داشت و در دولت جیمی کارتر و رونالد ریگان از مشاوران امنیت ملی بود. گفته می شود گیتز در بیرون راندن نیروهای اتحادجماهیر شوروی سابق از افغانستان نقش مهمی ایفا کرد.
گیتز هر چند از منتقدان طرح خروج شانزده ماهه ی براک اوباما از عراق بود اما، از اعزام نیروی بیشتر به افغانستان حمایت کرد. گیتز پیش از در اختیار گرفتن رهبری وزارت دفاع از دانالد رامسفلد در دسامبر دو هزار و شش از اعضای گروه مطالعاتی عراق بود که گفتگو با ایران و سوریه را برای بازگرداندن ثبات به منطقه توصیه کرده بود. او بدلیل ایجاد شفافیت در فعالیت های وزارت دفاع در کنگره از احترام بسیاری برخوردار است و از جمله نخستین مقاماتی بود که از ضرورت تعطیلی بازداشتگاه گوانتانامو سخن گفته بود.
گرچه برای یک وزیر دفاع امری غیرمعمول بنظر می رسد اما، رابرت گیتز از حامیان بودجه ای بزرگتر برای وزارت خارجه است و استفاده ی بیشتر از ابزارهای قدرت نرم از جمله دیپلماسی را همواره توصیه می کند. رابرت گیتز همچنین برای کاهش تنش در روابط میان مسکو و واشنگتن از جمله اختلافات بر سر سپر دفاع موشکی تلاش بسیاری کرده است.
امروز، سرگی ریابکوف، معاون وزارت خارجه ی روسیه، در گفتگویی با بلومبرگ گفته است مسکو معتقد است دولت اوباما از طریق عادی سازی روابط با ایران می تواند بحران هسته ای آن کشور را حل و فصل کند.
براک اوباما در کنفرانس خبری دیروز نکته ای را مطرح کرد که احتمال حضور گیتز را تقویت کرد. رئیس جمهوری منتخب گفت گرچه پیروزی در انتخابات بسیار درخشان بود اما، او رای پنجاه و سه درصد مردم را بدست آورد و چهل و شش تا چهل و هفت درصد دیگر به او رای ندادند از این رو می کوشد دولتش انعکاسی از خواست تمام مردم آمریکا باشد.
در عین حال، از دریاسالار بازنشسته دنیس بلیر برای در دست گرفتن اداره ی اطلاعات ملی سخن گفته می شود و احتمال دارد سوزان رایس، مشاور سیاسی اوباما، نماینده ی بعدی آمریکا در سازمان ملل باشد.
اما، دیروز جان برنن که از او به عنوان کاندیدای مورد نظر اوباما برای ریاست سی آی ای نامبرده می شد دیروز طی نامه ای اعلام کرد که قصد رهبری سازمان اطلاعات ملی آمریکا را ندارد. برنن از منتقدان صریح الهجه ی دولت بوش در ارتباط با جنگ عراق و استفاده از روش های شدید در بازجویی از مظنونین به فعالیت های تروریستی بود.
گفته می شود دانلد کر، مقام پیشین سی آی ای، و جین هارمن، رئیس دموکرات کمیته ی فرعی اطلاعات کنگره، از دیگر نامزدهای ریاست سی آی ای هستند.
انتصاب مقامات مسول گروه اقتصادی اوباما مورد حمایت رقیب جمهوریخواه اش، سناتور مک کین، هم قرار گرفته است.سناتور مک کین دیروز در آریزونا در نخستین کنفرانس خبری پس از شکست اش در انتخابات حمایت قاطع خود را از همکاری با رئیس جمهوری منتخب اعلام کرد و تاکید کرد که رسیدگی به نگرانی های اقتصادی الویت نخست در واشنگتن خواهد بود. مک کین همچنین اعلام کرد قصد دارد برای یک دوره ی شش ساله ی دیگر نمایندگی ایالتش، اریزونا، در سنا خود را کاندیدا کند و در انتخابات دو هزار و ده حاضر خواهد شد. مک کین همچنین از احتمال معرفی خانم جنیفر ناپولیتانو، فرماندار دموکرات آریزونا، توسط براک اوباما به مقام وزیر امنیت ملی بسیار استقبال کرد.

۱۳۸۷ آذر ۵, سه‌شنبه

کاهش همزمان بودجه ی فدرال و تزریق یک محرک اقتصادی هنگفت

رئیس جمهوری منتخب براک اوباما که مدتی در انظار ظاهر نمی شد امروز برای دومین بار طی دو روز متوالی در برابر خبرنگاران حضور پیدا کرد.
براک اوباما رهبران گروه اقتصادی خود را با ماموریت رسیدگی به آنچه که او یک بحران اقتصادی با مشابهت های تاریخی می داند، معرفی کرد. او دیروز در یک کنفرانس خبری از انتصاب تیموتی گایتنر، رئیس فعلی بانک مرکزی نیویورک، به مقام وزیر خزانه داری، و لارنس سامرز، وزیر خزانه داری دولت بیل کلینتون، به رهبری شورای ملی اقتصادی اش خبر داد. اوباما گفت گروه اقتصادی خود را، از میان بهترین متفکران در آمریکا انتخاب کرده و تاکید کرد بحران اقتصادی آمریکا اینک یک بحران جهانی است و گروه اقتصادی او برای تنظیم یک واکنش جهانی نیازمند همکاری با دیگر کشورهای سراسر جهان هستند. براک اوباما در کنفرانس خبری ظهر امروز خود که گروه دیگری از مقامات اقتصادی کابینه ی خود را معرفی و جزئیات بیشتری از طرح عظیم نجات اقتصادی اش را ارائه کرد.
رئیس جمهوری منتخب پیتر ارسزاگ، مدیر فعلی دفتر بودجه ی کنگره، را به ریاست دفتر مدیریت و بودجه ی کاخ سفید معرفی کرد و از انتصاب بیل ریچاردسون، فرماندار دموکرات نیومکزیکو، به سمت وزیر بازرگانی، خبر داد. ریچاردسون پیشتر وزیر انرژی دولت بیل کلینتون بود و مدتی نمایندگی آمریکا در سازمان ملل متحد را بر عهده داشت.
براک اوباما در کنفرانس خبری امروز از تنظیم یک بودجه ی پایدار و مسولانه سخن گفت.
نمایش تصویردوگانه ی رهبری که کنترلی دقیق و موشکافانه ای بر هزینه های دولت اعمال می کند یک روز پس از اعلام نیاز به یک محرک اقتصادی چند صد میلیارد دلاری با هدف ایجاد میلیون ها فرصت شغلی تلاشی است برای نمایش این مهم که گرچه اوباما هنوز رئیس جمهوری نیست اما، می تواند به بازار مالی، افکار عمومی، و کنگره آرامش و اطمینان را بازگرداند.
وال استریت به معرفی گروه رهبری اقتصادی رئیس جمهوری منتخب براک اوباما واکنش مثبت نشان داده است. تیموتی گایتنر، رئیس چهل و هفت ساله ی بانک مرکزی نیویورک، وزیر خزانه داری دولت اوباما رابطه ای نزدیک با وال استریت در نیویورک دارد و از نزدیک در جریان تحولات چند ماه اخیر قرار داشته است.
براک اوباما گفت گایتنر لحظه ای را از دست نخواهد داد و با برخورداری از بینش یکه ی خود درباره ی ناکامی امروز بازار و دیدی روشن نسبت به برداشتن گام های لازم برای احیای بازار کار پا به وزارت خزانه داری می گذارد.
گایتنر از جهاتی شباهت هایی با اوباما دارد. بسیار جوان است و کودکی خود را در هند، تایلند و زیمبابوه گذرانده است. گایتنر هر چند سالهای گذشته در خط مقدم بازار مالی قرار داشته است اما، فردی بسیار فروتن است که ، از این پس در کانون توجه رسانه ها قرار خواهد داشت. منتقدان گایتنر نقش او را در نجات موسسه ی مالی بیراسترنز و رها کردن لیمن برادرز به ورطه ی ورشکستگی پیشاپیش ، مورد انتقاد قرار داده اند.
اوباما در کنفرانس خبری از تصمیم اخیر دولت بوش برای نجات سیتی گروپ، یکی از بزرگترین بانک های آمریکا، حمایت کرد و گفت با پرزیدنت بوش و بن برننکی، رئیس بانک مرکزی، در این باره در تماس بوده است.
اوباما ، لری سامرز، وزیر پیشین خزانه داری و رئیس قبلی گایتنر، را به ریاست شورای ملی اقتصاد خود معرفی کرد. احتمال می رود سامرز، رئیس پیشین دانشگاه هاروارد، زمانی که سال دو هزار و ده دوره ی ماموریت بن برننکی به پایان برسد ریاست بانک مرکزی را برعهده بگیرد.
مداخله ی دولت در نجات سیتی گروپ چنان واکنش مثبتی را بدنبال داشت که برای نخستین بار طی سه هفته ی گذشته وال استریت برای دو روز متوالی شاهد افزایش ارزش سهام بود.
اوباما هر چند هنوز پنجاه و شش روز تا در اختیار گرفتن رهبری کشور راه دارد دیروز در سایه ی نگرانی ها از افزایش میلیون ها بیکار طی سال آینده از رهبران کنگره خواست طرح نجات عظیم مالی او را که هدف آن ایجاد دو و نیم میلیون فرصت شغلی طی دوره ای دو ساله است طوری آماده کنند که برای نخستین روز او در کاخ سفید آماده ی امضای رئیس جمهوری باشد.
براک اوباما همچنین دو بانوی متخصص امور اقتصادی را به دو مقام مهم منصوب کرد.
کریستینا رومر، استاد دانشگاه برکلی طی دو دهه ی اخیر و متخصص تاریخ اقتصاد که برای نگارش کتاب «ترمیم اقتصادی از رکود بزرگ دهه ی سی» شهرت دارد، به رهبری شورای مشاوران اقتصادی اوباما معرفی شد.
ملودی بارنز با چند دهه تجربه در امور قضایی رهبری شورای سیاستگذاری داخلی دولت اوباما را برعهده می گیرد.
سناتور جوزف بایدن، معاون ریاست جمهوری منتخب، و چهار مقام معرفی شده در کنفرانس خبری دیروز در کنار براک اوباما حضور داشتند اما، هیچ کدام در برابر میکروفن قرار نگرفتند.
سناتور بایدن که دیروز جانشین اش در سنا معرفی شد در کنفرانس خبری امروز حضور نداشت و در دلور ملاقات های خصوصی خواهد داشت.
سناتور بایدن، رئیس کمیته ی روابط خارجی سنا، از ایالت دلور است و بر طبق قوانین آمریکا جایگاه خالی او را فرماندار آن ایالت باید تعیین کند. روت ان مینر، فرماندار دلور، دیروز ادوارد کافمن را که نوزده سال ریاست دفتر سناتور بایدن را برعهده داشت برای دوره ای دو ساله جانشین بایدن معرفی کرد.
مینر از آشنایی طولانی سی ساله ی خود با کافمن سخن گفت و ضمن خوشنودی از اینکه نماینده ای از دلور ردای معاونت ریاست جمهوری را به تن خواهد کرد از اینکه مردم دلور از این پس بیشتر او را در واشنگتن و نه در دلور می بینند ابراز تاسف کرد.
پیشتر صحبت از جانشینی پسر سناتور بایدن به کرسی پدرش بود اما، بیو بایدن، دادستان کل دلور، که بزودی برای خدمت به عراق اعزام می شود هفته ی پیش اعلام کرد قصد در اختیار گرفتن کرسی پدرش در سنا را ندارد.
تد کافمن، جانشین بایدن، از سال هزار و نهصد و نود و پنج یکی از اعضای هیات مدیره ی پخش برنامه های رادیو تلویزیونی بوده است که صدای آمریکا بخشی از آن است. کافمن دیروز از این سمت خود استعفا داد.
پس از دوره ی دو ساله در انتخابات سال دو هزار و ده مردم دلور تصمیم می گیرند چه کسی را به جانشینی بایدن انتخاب کنند.
در همین حال، بازشماری حدود دو میلیون و نهصد هزار رای بر سر کرسی جنجال برانگیز سنا از مینه سوتا که از هفته ی پیش آغاز شده بود انتظار می رود تا پایان این هفته و حتی پیش از تعطیلات روز شکرگزاری به پایان برسد و وضعیت این کرسی روشن شود.
شمارش آرا در شب انتخابات سناتور جمهوریخواه نورم کلمن را با اختلاف دویست و پانزده رای پیروز انتخابات در برابر ال فرنکن، رقیب دموکرات، نشان می داد اما، به دلیل اختلاف بسیار اندک آراء فرنکن بر طبق قوانین درخواست باز شماری دستی آرا را کرد.تا کنون دهها وکیل در مینه سوتا در انتظار اعلام نتایج این کرسی جنجال برانگیز سنا نشسته اند.

۱۳۸۷ آذر ۴, دوشنبه

یک محرک چند صد میلیارد دلاری جدید برای برون رفت از بحران عمیق اقتصادی در آمریکا

رئیس جمهوری منتخب براک اوباما امروز در یک کنفرانس خبری گروه رهبری اقتصادی خود را، تقریبا دو ماه پیش از آن که اداره ی کاخ سفید را در دست بگیرد، معرفی کرد. بازار سهام روز جمعه واکنش مثبتی نسبت به انتشار خبر انتصاب تیموتی گایتنر، به سمت وزیر آتی خزانه داری، و لارنس سامرز، به مقام مدیر شورای ملی اقتصادی دولت اوباما، نشان داد. این مقامات مسولیت نظارت بر اجرای طرح عظیم ترمیم اقتصادی اوباما را برعهده دارند که هدف از آن ایجاد میلیون ها فرصت شغلی است.
برای سومین بار از ماه سپتامبر، دولت آمریکا قدم در راه نجات مالی یک شرکت مالی و اعتباری که در آستانه ی سقوط قرار دارد، گذاشته است. این بار نوبت سیتی گروپ، یکی از بزرگترین و قدرتمندترین بانک های آمریکاست.
رئیس جمهوری منتخب براک اوباما در تلاش برای جلوگیری از وخامت روزافزون بحران اقتصادی ظهر امروز در یک کنفرانس خبری با نمایش بصیرت اقتصادی اش یک محرک عظیم اقتصادی را مطرح کرد که پنجاه و هفت روز پیش از در درست گرفتن رسمی قدرت نیازمند همکاری قانونگذاران در کنگره ی آمریکاست.
براک اوباما از میزان این محرک اقتصادی سخنی نگفت اما، بسیاری معتقدند اوباما برای جلوگیری از ورود کشور به یک رکود اقتصادی بزرگ محرکی با ابعاد هفتصد میلیارد دلار طی دوره ای دو ساله را مورد نظر دارد. این هزینه ای بیش از شش سال بودجه ی جنگ عراق است و در اندازه ی طرح نجات مالی مصوبه ی ماه گذشته خواهد بود. در صورت تصویب این محرک یکی از بزرگترین بودجه های تخصیصی برای دگرگونی اقتصادی از زمان طرح نجات اقتصادی فرانکلین روزولت تلقی می شود.
رئیس جمهوری منتخب براک اوباما امروز در دومین کنفرانس خبری پس از پیروزی انتخاباتی اش آرشیتکت طرح نجات مالی مورد نظرش را معرفی کرد.
تیموتی گایتنر چهل و هفت ساله، رئیس فعلی بانک مرکزی نیویورک، رهبری وزارت خزانه داری، را برعهده می گیرد و لری سامرز، وزیر پیشین خزانه داری دولت بیل کلینتون، مدیریت شورای ملی اقتصادی دولت اوباما، را در دست خواهد داشت.
درز خبر معرفی گایتنر در ساعات پایانی جمعه بالارفتن پانصد واحد از ارزش سهام را در وال استریت بدنبال داشت.
استن گولسبی، مشاور ارشد اقتصادی براک اوباما، معتقد است گایتنر و سامرز بزرگترین چهره هایی هستند که می توان رهبری اقتصاد کشور را به دست آنان سپرد.
اوباما امروز از طرح نجات مالی خبر داد که ایجاد دو و نیم میلیون فرصت شغلی تا سال دو هزار و یازده در کانون آن قرار دارد.
به باور دیوید اکسلراد، مشاور ارشد اوباما، رئیس جمهوری منتخب با ایجاد کار در راستای ترمیم پل ها، بازسازی راهها، نوسازی مدارس، و راه اندازی پروژه های تولید انرژی های جایگزین، قصد دارد آمریکا را در مسیر خودکفایی انرژی و تحرک اقتصادی قرار دهد.
سناتور دموکرات چارلز شومر، عضو کمیته ی امور بانکی سنای آمریکا، می گوید این محرک اقتصادی باید چیزی حدود پانصد تا هفتصد میلیارد دلار باشد.
این طرح بسیار بزرگتر از طرح صد و هفتاد و پنج میلیارد دلاری اوباما در زمان انتخابات است و بسیاری معتقدند طرحی جاه طلبانه و بسیار پرهزینه است. اما، زمانی که اوباما قدرت را در دست بگیرد احتمالا آمریکا با یک میلیون بیکار جدید روبرو خواهد شد. کارشناسان اقتصادی معتقدند کندی بی سابقه ی اقتصاد که نظیر آن از زمان رکود بزرگ اقتصادی دهه ی سی دیده نشده است نیازمند راه حلی عظیم است.
پال کراگمن، برنده ی جایزه ی نوبل اقتصاد، معتقد است دوران دوران فرانکلین روزولت نیست اما، اوباما با بحرانی مشابه دوران روزولت روبروست.
مشاوران اوباما می گویند بحران اقتصادی ممکن است اجرای وعده ی انتخاباتی اوباما را برای افزایش مالیات طبقه ی مرفه به تعویق بیاندازد و او اجازه دهد معافیت های مالیاتی پرزیدنت بوش برای طبقات ثروتمند در زمان انقضا، پایان سال دو هزار و ده، بطور خودکار از اعتبار بیفتد.
ننسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، می گوید احتمال دارد کنگره بتواند یک محرک اقتصادی چند صد میلیارد دلاری را که ، شامل معافیت های مالیاتی باشد تهیه کند. پلوسی گفت هدف این طرح باید ایجاد سریع کار و سرمایه گذاری در رشد در آینده باشد.
در حال حاضر آمریکا با کسری بودجه ای نزدیک به یک هزار میلیارد دلار، هفت درصد تولید ناخالص ملی کشور، روبروست. این بالاترین میزان کسری بودجه از پایان جنگ دوم جهانی است.
طرح مورد نظر اوباما و دموکرات ها پیشاپیش با مخالفت رهبران جمهوریخواه کنگره روبرو شده است. جان بینر، رهبر اقلیت جمهوریخواه در مجلس نمایندگان، معتقد است افزایش هزینه های دولت راه حل بحران اقتصادی نیست.
پنجم ژانویه زمانی که کنگره ی جدید کار خود را آغاز می کند دموکرات ها برای پیشبرد برنامه های اوباما نیازمند اکثریتی قوی هستند و از این جهت رقابت بر سر دو کرسی مبهم سنا در مینه سوتا و جورجیا از حساسیتی خاص برخوردار است.
اوباما که در چندین ایالت جمهوریخواه در انتخابات پیروز شد آگهی انتخاباتی در حمایت از جیم مارتین، کاندیدای دموکرات ها برای کسب کرسی سناتور جمهوریخواه سکسبی چمبلیس در جورجیا، تهیه و پخش کرده است. جورجیا یکی از جمهوریخواه ترین ایالت های جنوب است.
دیروز، ال گور، معاون پیشین ریاست جمهوری، برای کمک به جیم مارتین به جورجیا رفته بود. ال گور از رسیدن پیام تغییرات به جنوب سخن گفت و گفت سیاست های بوش، چینی، و چمبلیس نه تنها نشان داده کارآیی نداشته بلکه برای آمریکا مصیبت بار بوده است.
انتخابات دور دوم در جورجیا دوم دسامبر برگزار می شود.
در همین حال، رئیس جمهوری منتخب اوباما روز شنبه گفتگویی تلفنی با حامد کرزای، رئیس جمهوری افغانستان، داشت که بنا به گزارش ها طی آن به رئیس جمهوری افغانستان وعده داده است جنگ با تروریسم و بازگرداندن امنیت به افغانستان و منطقه از الویت های مهم دولت او باشد.بنا بر بیانیه ی کاخ ریاست جمهوری افغانستان براک اوباما وعده داده است کمک های اقتصادی و نظامی را به آن کشور افزایش بدهد.

۱۳۸۷ آذر ۱, جمعه

فشار کنگره بر امارات برای توقف همکاری با ایران

کنگره علیرغم اینکه سخت درگیر رسیدگی به مشکلات اقتصادی است اما، تلاش ها برای توقف برنامه ی غنی سازی اورانیوم ایران را متوقف نکرده است.
ایلیانا راس لتینن، عضو ارشد جمهوریخواه کمیته ی امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا، قطعنامه ای را روز پنج شنبه ارائه کرد که توافقنامه ی همکاری هسته ای غیرنظامی آمریکا با امارات متحده ی عربی را به همکاری آن کشور در راستای توقف برنامه ی ظن برانگیز هسته ای ایران منوط می کند.
راس لتینن، از تنظیم کنندگان قوانین متعدد تحریم ایران، می گوید در سایه ی کوتاهی امارات در عمل به قطعنامه های شورای امنیت در راستای توقف انتقال محموله های مرتبط با توسعه ی برنامه ی هسته ای و نظامی به ایران توافقنامه ی همکاری هسته ای غیرنظامی با امارات که مخالفان بسیاری در کنگره دارد بلوکه خواهد شد.
قرار است دولت بوش بزودی توافقنامه ی همکاری هسته ای غیرنظامی با امارات را امضا کند.
راس لتینن قانونگذار کوبایی تبار از ایالت فلوریدا از اعضای متنفذ کنگره در امور خارجی و از حامیان سیاست های پرزیدنت بوش است اما، دولت بوش را به کندی در اعمال فشار علیه ایران متهم می کند.قطعنامه ی راس لتینن در صورت تصویب همچنین توافقنامه ی همکاری آمریکا با امارات را به همکاری کامل امارات با تحریم های جدید بین المللی علیه ایران مشروط می کند.

پس از دسترسی به پاسپورت حالا نوبت کنترل تلفن اوباماست

امروز شرکت مخابراتی ورایزون در آمریکا با انتشار بیانیه ای اعلام کرده است که شماری از کارمندان آن شرکت بطور غیرقانونی به صورتحساب یک تلفن همراه غیرفعال رئیس جمهوری منتخب براک اوباما دسترسی پیدا کرده بودند و توانسته اند ببینند رئیس جمهوری منتخب با چه افرادی در چه زمان و برای چه مدت در تماس بوده است.
مدیرعامل ورایزن ضمن عذرخواهی تصریح کرده است که پیام های ضبط شده و ای میل های آقای اوباما مورد شنود و کنترل قرار نگرفته است و با متخلفین برخورد قانونی لازم صورت می گیرد.در دوران کمپین انتخاباتی وزارت خارجه از اقدام غیرقانونی بعضی کارمندان قراردادی آن وزارت خانه در دسترسی به پرونده ی پاسپورت براک اوباما خبر داده بودند.

فرصت دوازده روزه ی کنگره به سه خودروسازی بزرگ آمریکا

هفته ی جاری کنگره صحنه ی برگزاری جلسات متعدد با حضور مدیران سه خودروسازی بزرگ و بحران زده ی آمریکا بود که درخواست یک کمک مالی اضطراری بیست و پنج میلیارد دلاری داشتند. رهبران دموکرات کنگره که از حامیان اعطای این کمک بودند دیروز از تعویق احتمال اعطای چنین کمکی به ماه آینده خبر دادند.
میان قانونگذاران ایالت میشیگن، قلب خودروسازی آمریکا، بر سر اعطای یک وام بیست و پنج میلیارد دلاری اتفاق نظر وجود داشت اما، ننسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان، گفت تا مدیران خودروسازی ها طرحی روشن درباره ی اینکه دقیقا چه میزان کمک می خواهند و چگونه آن را صرف خواهند کرد ارائه نکنند کمکی در کار نخواهد بود.
با این وجود، بعضی قانونگذاران چون جرج ووینویچ جمهوریخواه نسبت به خطرات عدم کمک کنگره هشدار داده و از احتمال یک بحران جدی اقتصادی خبر می دهند. کارشناسان معتقدند سقوط جنرال موتورز، فورد، و کرایسلر می تواند بیکاری بیش از یک میلیون تن را در پی داشته باشد.
مخالفت ها با اعطای کمک مالی زمانی شدت گرفت که رسانه ها از سفر مدیران خودروسازی ها با جت های چندمیلیون دلاری شخصی به واشنگتن برای حضور در کنگره خبر دادند. بعضی قانونگذاران رسما از مدیران خواستند هواپیمای خود را بفروشند و با پروازهای عادی به میشیگن بازگردند.
بسیاری از قانونگذاران معتقدند باید گذاشت خودروسازی ها روند ورشکستگی را طی کنند تا به ناچار به اصلاحات در سیستم تولید دست بزنند.به این ترتیب رهبران کنگره دوازده روز تا دوم دسامبر به مدیران خودروسازی ها فرصت داده اند تا طرحی قابل قبول را به کنگره ارائه دهند اگر این طرح قابل اعتنا باشد کنگره برای بحث و رای گیری بر سر این کمک یک نشست اضطراری در ماه دسامبر تشکیل خواهد داد.

آیا دولت اوباما شعار انتخاباتی تغییرات او را محقق می کند؟

منابع حزب دموکرات می گویند رئیس جمهوری منتخب براک اوباما در شرف معرفی رقیب پیشین اش، سناتور هیلری کلینتون، برای مقام وزیر خارجه ی آتی ایالات متحده ی آمریکا، قرار دارد. به گفته ی این منابع براک اوباما گروه سیاست خارجی خود را پس از تعطیلات پنج شنبه ی هفته ی آینده موسوم به روز شکرگزاری معرفی می کند. از ژنرال بازنشسته جیمز جونز، فرمانده ی پیشین ناتو، هم به عنوان کاندیداهای احتمالی مشاور امنیت ملی آقای اوباما نامبرده می شود.
امکان معرفی سناتور هیلری کلینتون به عنوان وزیر خارجه ی آمریکا زمانی قوت گرفت که بیل کلینتون، رئیس جمهوری پیشین، همسر سناتور کلینتون، موافقت کرد در ارتباط با فعالیت های بنیاد تحت نظرش و سخنرانی های بسیاری که در سراسر جهان ایراد می کند با دولت اوباما همه گونه هماهنگی را انجام دهد.
به باور بسیاری فعالیت های پرزیدنت کلینتون می تواند بالقوه در تضاد با فعالیت های سناتور کلینتون در مقام وزیر خارجه ی دولت اوباما قرار بگیرد.
به گفته ی منابع دموکرات کمیته ی انتقال قدرت براک اوباما در حال بررسی سوابق پیچیده ی مالی بنیاد بیل کلینتون است و پیش بینی می شود روند بررسی کاندیداتوری هیلری کلینتون با مشکلی روبرو نشود.
اگر این مهم پس از بیست و هفتم نوامبر رخ دهد هیلری کلینتون سومین بانویی است که به مقام وزیر خارجه ی آمریکا دست می یابد.
رئیس جمهوری منتخب براک اوباما این روزها بندرت در انظار حاضر می شود و وقت بسیاری را صرف تشکیل کابینه می کند. گر چه اوباما در طول رقابت های انتخاباتی کمپین بسیار منظمی را اداره کرد اما، در روند انتقال قدرت با چالش درز اخبار معرفی اعضای کابینه اش به رسانه ها روبرو است. یک هفته ای است که اخبار رسانه ها تحت الشعاع احتمال معرفی سناتور هیلری کلینتون، رقیب پیشین اش در انتخابات درون حزبی، برای مقام وزیر خارجه قرار گرفته است. بیل کلینتون، همسر سناتور کلینتون، ضمن استقبال از این خبر از هیچ همکاری برای برداشتن موانع حقوقی و سیاسی دریغ نکرده است و فهرست بیش از دویست هزار کمک کننده به بنیاد تحت نظرش را در اختیار کمیته ی انتقال قدرت گذاشته است؛ کمک کنندگانی از سراسر جهان که بسیاری از آنها از کشورهای عرب حاشیه ی خلیج فارس اند. بیل کلینتون همچنین یک طرح ابتکار جهانی برای مبارزه با بیماری ها و فقر در دست دارد که برای آن به سفرهای متعدد دست می زند.
خبر احتمال معرفی هیلری کلینتون به عنوان وزیر خارجه هفته ی گذشته پس از سفر هیلری کلینتون به شیکاگو و ملاقات خصوصی اش با براک اوباما قوت گرفت اما، منافع شخصی همسرش در ارتباط با دولت ها و شرکت های خارجی این روند را پیچیده کرد. حال بنظر می رسد همکاری بی قید و شرط بیل کلینتون راه را برای معرفی هیلری کلینتون شصت و یک ساله به مقام وزیر خارجه هموار کرده باشد.
منتقدان معقتدند معرفی کلینتون به عنوان دیپلمات ارشد دولتش پیام تغییر اوباما را خدشه دار می کند اما، موافقان می گویند اوباما برای پیشبرد برنامه هایش نیازمند افرادی باتجربه است که در واشنگتن برش داشته باشند و او را در تغییر سیاست های دولت بوش یاری دهند.
از جمله این افراد رام امانوئل، از اعضای پیشین رهبری دموکرات ها در کنگره، رئیس دفتر آتی کاخ سفید، است که از دیروز فعالیت خود را بطور علنی آغاز کرد. امانوئل پس از نشستی نیم ساعته با رهبران جمهوریخواه مجلس نمایندگان و سنا آن دیدار را بسیار موفقیت آمیز عنوان کرد و از عزم رئیس جمهوری منتخب براک اوباما برای همکاری دو حزبی در راستای مواجهه با چالش های پیش روی کشور در حوزه ی آموزش، بهداشت، مالیات، انرژی و امنیت ملی خبر داد.
امانوئل گفت اوباما آماده ی شنیدن دیدگاهها و طرح های مختلف است.
هر چند بنا به گزارش ها اوباما گروه سیاست خارجی اش را تا اواخر هفته ی آینده معرفی نمی کند اما، رسانه ها از ژنرال بازنشسته جیمز جونز به عنوان مشاور امنیت ملی آتی کاخ سفید نام می برند. جونز فرمانده ی پیشین عملیات ناتو چهار دهه سابقه ی نظامی را یدک می کشد و از سوی دموکرات ها و جمهوریخواهان مورد احترام بسیاری قرار دارد. جونز از منتقدان سرسخت دولت بوش در ارتباط با اداره ی جنگ عراق بوده است.
ژنرال جونز بزرگ شده ی پاریس و فارغ التحصیل دانشکده ی امور خارجی دانشگاه جرج تاون واشنگتن است.رسانه ها همچنین از دریاسالار بازنشسته دنیس بلر به عنوان کاندیدای اصلی مورد نظر اوباما برای ریاست سی آی ای خبر می دهند. اگر چنین خبری تحقق یابد دنیس بلر جانشین مایکل هیدن، رئیس فعلی سی آی ای، خواهد شد.

۱۳۸۷ آبان ۳۰, پنجشنبه

نشست پشت درهای بسته ی وزیر دفاع و خارجه در کنگره

مقامات ارشد دولت بوش برای دفاع از پیمان امنیتی آمریکا و عراق در کنگره ی آمریکا حاضر شدند و در نشستی غیرعلنی به قانونگذاران اطمینان دادند توافقنامه زمان و توانایی لازم را برای آموزش نیروهای عراقی و مبارزه با تروریست ها در اختیار نیروهای آمریکا قرار می دهد. سند بیست و یک صفحه ای پیمان امنیتی پس از ماهها مذاکره روز دوشنبه به امضای دولت آمریکا و عراق رسید اما، پیش از اجرا باید به تصویب مجلس عراق برسد. گروهی از دموکرات ها در کنگره دولت بوش را برای عدم انتشار یک نسخه ی رسمی از سند امضا شده بشدت مورد انتقاد قرار داده اند.
قانونگذاران ارشد دموکرات می گویند عدم انتشار یک نسخه ی رسمی انگلیسی از پیمان امنیتی آمریکا و عراق در حالی که کنگره در طول ماهها مذاکره مورد مشورت قرار نگرفته است بسیار سوء ظن برانگیز است.
مقامات ارشد دیپلماتیک و نظامی دولت بوش که امیدوارند توافقنامه تا هفته ی آینده مورد تصویب مجلس عراق قرار گیرد برای تخفیف نگرانی قانونگذاران دیروز در نشستی پشت درهای بسته در برابر اعضای کنگره حاضر شدند تا آنها را در جریان جزئیات حقوقی توافقنامه قرار دهند.
قانونگذاران در مجلس نمایندگان و مجلس سنا گرچه از دستیابی به یک توافق امنیتی پیش از انقضای ماموریت نیروهای آمریکا در عراق در پایان دسامبر خشنودند اما، برای رفع سوء ظن ها از کاندالیزا رایس، وزیر امور خارجه، رابرت گیتز، وزیر دفاع، و ژنرال جیمز کارترایت، معاونت ستاد مشترک نیروهای مسلح ارتش آمریکا، خواستند برای تشریح جزئیات این توافقنامه به کنگره بیایند.
هر چند نسخه ی کامل عربی توافقنامه در روزنامه ی دولتی عراق به نام الصباح به چاپ رسیده است و بر وبسایت دولت عراق نیز دیده می شود اما، دولت بوش از انتشار نسخه ی رسمی انگلیسی توافقنامه سرباز می زند.
دولت بوش معتقد است توافقنامه در محدوده ی اختیارات ریاست جمهوری تنظیم شده و نیازی به مجوز سنای آمریکا ندارد اما، تعهد کرده است کنگره را در جریان امر بگذارد. دولت بوش درخواست کنگره برای برپایی یک نشست علنی را رد کرده بود.
ویلیام دلاهانت که دیروز میزبان نخستین نشست پس از امضای توافقنامه ی امنیتی با گروهی از کارشناسان بود اقدام دولت را نوعی توهین به قانونگذاران عنوان کرد. در طول نشست به ریاست دلاهانت کارشناسان مجبور بودند نسخه ی غیررسمی انگلیسی توافقنامه را مورد استناد قرار دهند.
بخش عمده ی انتقادها متوجه محدودکردن مصونیت قضایی نیروهای آمریکا در عراق و ابهام در لحن توافقنامه است که می تواند همکاری نیروهای آمریکا و عراق را متشنج کند.
کارشناسان می گویند نسخه ی استاندارد توافقنامه ی امنیتی موسوم به سوفا چند صد صفحه است در حالی نسخه ی عربی کمی بیش از بیست صفحه است.
بنا به گزارش ها گیتز، رایس و کارترایت در نشست غیرعلنی به قانونگذاران اطمینان دادند توافقنامه مورد تائید فرمانده ی کل نیروهای آمریکا در خاورمیانه و عراق قرار گرفته و پایان دسامبر دو هزار و یازده تاریخ قطعی و بدون پیش شرط خروج تمام نیروهای رزمی از عراق تعیین شده است. بر مبنای نسخه ی غیررسمی توافقنامه نیروهای آمریکا پایان ژوئن دو هزار و نه شهرهای عراق را ترک کرده و در پایگاههایی در خارج از شهر مستقر می شوند.
بند جنجال برانگیز توافقنامه مربوط به محدوده ی مصونیت قضایی نیروهای آمریکا زمانی است که پرسنل نظامی خارج از پایگاهها و خارج از زمان انجام وظیفه و ماموریت مرتکب عملی مجرمانه شوند. قانونگذاران معتقدند نسخه ی غیررسمی انگلیسی پیمان امنیتی عبارت «انجام وظیفه» را تعریف نکرده است اما، برمبنای توافقنامه هر سرباز آمریکایی که توسط نیروهای عراقی دستگیر شود در بازداشتگاه نیروهای آمریکایی در انتظار محاکمه خواهد ماند. در عین حال، نیروهای آمریکایی هم بدون مجوز دولت عراق قادر به بازداشت نیروهای عراقی نخواهند بود و آنهایی که دستگیر می شوند باید طی بیست و چهار ساعت به مقامات مسول عراقی تحویل داده شوند.
به باور گروهی از قانونگذاران این بزرگترین امتیازی است که دولت بوش برای تصویب توافقنامه به عراقیان داده است.
بنا بر نسخه ی غیررسمی واشنگتن و بغداد با تشکیل کمیته ی مشترکی همکاری نیروهای آمریکا و عراق را زیر نظر خواهند داشت اما، تمام عملیات نظامی باید با موافقت دولت عراق انجام گیرد.
انتظار می رود مجلس عراق تا بیست و چهارم نوامبر توافقنامه را به رای بگذارد و در سایه ی احتمال مخالفت مجلس عراق در کنگره زمزمه های طرح جایگزین شنیده می شود.
بیل دلاهانت و گروهی از قانونگذاران ترجیح می دهند به جای تصویب این توافقنامه ی دوجانبه میان واشنگتن و بغداد تلاش ها معطوف تمدید مجوز شورای امنیت برای یک دوره ی یک ساله ی دیگر حضور نیروها در عراق شود.
بخش عمده ای از نگرانی ها از این روست که اگر توافقنامه به تائید مجلس عراق برسد شصت و یک روز دیگر دولت رئیس جمهوری منتخب براک اوباما میراث دار این توافقنامه خواهد بود و از این رو تمدید مجوز شورای امنیت به عنوان گزینه ی دوم بیش از پیش به جدیت مورد بحث قرار گرفته است.
در همین حال، سی و هفت تن از وزیران پیشین دفاع و خارجه و مقامات ارشد نظامی و دیپلماتیک طی یک بیانیه ی عمومی که در نیویورک تایمز به چاپ رسیده از براک اوباما خواسته اند آغازگر فصل جدیدی از همکاری میان آمریکا و سازمان ملل متحد باشد و رهبری تلاش های سازمان ملل را برای بازگرداندن ثبات به عراق و افغانستان و مبارزه با تروریسم و مقابله با گسترش جنگ افزار هسته ای برعهده بگیرد.
رئیس جمهوری منتخب دیروز تماسی تلفنی با بن گی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد، داشت. اوباما ضرورت اصلاحات ساختاری در آن سازمان را به گفتگو گذاشت و از عزم خود برای بازپس گرفتن نقش رهبری آمریکا در سازمان ملل خبر داد.
در ادامه ی تماس های تلفنی آقای اوباما با رهبران جهان هنوز خبری از پاسخ به نامه ی آقای احمدی نژاد نیست. منوچهر متکی، وزیر امور خارجه ی ایران، دیروز گفت به رئیس جمهوری منتخب اوباما برای تماس مستقیم با ایران باید زمان بیشتری داده شود.
در ادامه ی گزارش های حاکی از تلاش رئیس جمهوری منتخب براک اوباما برای تشکیل کابینه رسانه ها از احتمال معرفی خانم جنیفر ناپولیتانو، فرماندار آریزونا، برای مقام وزیر امنیت ملی و تام دشل، رهبر اکثریت در سنا، برای مقام وزیر بهداشت و درمان خبر می دهند.
ناپولیتانوی پنجاه ساله، نخستین زن دادستان کل آریزونا بوده، و اولین وزیر خارج از دایره ی واشنگتن دولت اوباما خواهد بود.
جنت ناپولیتانو فرماندار دموکرات آریزونا، یک ایالت جمهوریخواه و مرزی، است و اولین فرمانداری بود که گارد ملی را برای استقرار در نقاط مرزی با مکزیک فراخواند. انتظار می رود در مقابله با مهاجرت غیرقانونی شدت عمل بسیاری نشان دهد.
تام دشل شصت ساله برخلاف ناپولیتانو از باتجربه های واشنگتن است و گویا پیشنهاد وزارت را پذیرفته است.
دشل رهبر اکثریت در سنای آمریکا بود و می تواند در پیشبرد طرح بیمه ی درمانی سراسری اوباما شخصیتی محوری باشد و از تجربیات شخصی و قانونگذاری اش استفاده کند.
دشل اخیرا کتابی درباره ی سیستم خدمات درمانی آمریکا نوشته است.گزارش ها مبنی بر احتمال معرفی هیلری کلینتون به مقام وزیر خارجه هنوز به تائید نرسیده است.

۱۳۸۷ آبان ۲۹, چهارشنبه

نخستین واکنش منفی به ریاست جمهوری اوباما از سوی القاعده

کنگره ی آمریکا صبح امروز نخستین نشست خود را با هدف بررسی پیمان امنیتی آمریکا و عراق آغاز کرد. بررسی چشم انداز تمدید حضور نیروهای آمریکا در عراق موضوع نشست کمیته ی فرعی امور بین الملل، نظارت بر فعالیت دولت و حقوق بشر است.
در نشست امروز کمیته ی امور خارجی که به ریاست ویلیام دلاهانت، رئیس دموکرات کمیته ی فرعی امور بین الملل، نظارت بر دولت و حقوق بشر، برگزار می شود گروهی از وکلا و کارشناسان امور خاورمیانه از جمله یک مشاور عراقی حضور دارند.
دموکرات ها از موافقت کابینه ی عراق با توافقنامه ی امنیتی ابراز رضایت کرده اند اما، پیشاپیش نسبت به حذف مصونیت قضایی نیروهای آمریکا عمیقا ابراز نارضایی می کنند.
دلاهانت در ابتدای جلسه ی امروز گفت موافقت دولت بوش با تعیین یک زمان قطعی برای خروج نیروهای آمریکا از مناطق شهری در پایان ژوئن دو هزار و نه و خروج تمام نیروهای رزمی در پایان دسامبر دو هزار و یازده را گرچه طولانی تر از طرح خروج شانزده ماهه ی مورد نظر رئیس جمهوری منتخب است اما، براک اوباما را در عمل به وعده هایش کمک خواهد کرد.
علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی ایران، در نخستین واکنش به پیمان امنیتی آن را در تناقض با طرح خروج اوباما اعلام کرد.
دولت بوش مدتها استدلال می کرد خروج باید بر اساس شرایط امنیتی منطقه صورت گیرد و با تعیین زمان قطعی مخالفت می کرد.
براک اوباما و دموکرات ها در کنگره معتقدند باید همزمان با کاهش نیروها از عراق توجه را معطوف افغانستان و مبارزه با القاعده کرد.
امروز، ایمن الظواهری، نفر دوم شبکه ی تروریستی القاعده، در نخستین واکنش به مواضع اوباما در یک نوار صوتی اوباما را مورد اهانتی نژادپرستانه قرار داده و سیاست های او را ضد اسلامی عنوان کرده است. الظواهری اوباما را با رهبران جنبش سیاهان چون مالکوم ایکس مقایسه کرده و اوباما را یک سیاه خانگی تحت نفوذ اربابان سفید توصیف کرده است که در پی حمایت از سیاست های اسرائیل در خاورمیانه است.
کمیته ی انتقال قدرت اوباما می گوید واکنشی به پیام گروههای تروریستی نشان نخواهد داد.
براک اوباما برای پیشبرد برنامه هایش سخت درگیر تعیین افراد زبده ای برای کابینه اش است تا در اجرای اهداف مورد نظرش او را یاری دهند. کمیته ی انتقال قدرت امروز اعلام کرد اوباما یکی از مشاوران ارشد و حامیان اولیه اش را برای وزارت بهداشت و درمان در نظر دارد. سناتور تام دشل، رهبر پیشین اکثریت در سنا، از فعالین اصلاحات در سیستم خدمات درمانی آمریکا بوده است و انتظار می رود طرح های رئیس جمهوری منتخب را به اجرا بگذارد.
یک منبع خبری حزب دموکرات نیز می گوید رئیس جمهوری منتخب براک اوباما بطور مشروط مقام وزیر دادگستری دولت خود را به اریک هولدر، قائم مقام وزیر دادگستری دوران بیل کلینتون، پیشنهاد کرده است.
هولدر یکی از اعضای گروه یافتن کاندیدا برای معاونت ریاست جمهوری براک اوباما بود که فعالیت او و گروهش به معرفی سناتور جوزف بایدن انجامید. هولدر علیرغم سوابق درخشانش در دوران وکالت و قضاوت بدلیل نقش اش در عفو مارک ریچ، یک سرمایه دار متواری، مورد انتقاد قرار داشت. بیل کلینتون در آخرین روزهای دوران ریاست جمهوری اش مارک ریچ را که سال هزار و نهصد و هشتاد و سه به دلیل نقش اش در معاملات غیرقانونی نفت با ایران در زمان گروگانگیری دیپلمات های آمریکایی و همچنین تخلفات مالیاتی مجرم شناخته شده بود، مورد عفو قرار داد. هولدر می گوید نسبت به تصمیم بیل کلینتون نظری خنثی داشته است.
ریچارد بن ونیست، دادستان پیشین فدرال، با اشاره به اینکه هیچ کس بی عیب و نقص نیست می گوید هولدر از صلاحیت کافی برخوردار است و گرچه اشتباهاتی انجام داده است اما، چندان عمده نبوده است.
اگر هولدر به این مقام دست یابد نخستین آمریکایی آفریقایی تبار است که به مقام وزیر دادگستری آمریکا رسیده است. کارشناسان می گویند اوباما امیدوارست هولدر بتواند در دادگستری به یک پاکسازی دست بزند و در مبارزه با تروریسم و مجرمین در آمریکا قاطعانه عمل کند. تعطیلی زندان گوانتانامو و ممنوعیت شکنجه از ماموریت های اولیه ی وزیر بعدی دادگستری خواهد بود.
براک اوباما که از زمان پیروزی بیشتر وقت خود را در جلسات خصوصی تشکیل کابینه گذرانده است دیروز در اقدامی غیرمنتظره طی یک سخنرانی کوتاه از طریق ارتباط اینترنتی در کنفرانسی با موضوع مقابله با گرم شدن تدریجی کره ی زمین حاضر شد.
رئیس جمهوری منتخب ضمن تاکید بر پایبندی به تعهدش مبنی بر کاهش چشمگیر گازهای گلخانه ای تا سال دو هزار و بیست گفت تغییرات اقلیمی کره ی زمین و وابستگی آمریکا به نفت خارجی کماکان عامل تضعیف اقتصاد آمریکاست و تهدیدی برای امنیت ملی کشور محسوب می شود.
منابع دموکرات می گویند براک اوباما همچنین در پی ابقای رابرت گیتز در سمت خود به عنوان وزیر دفاع است. در عین حال، گزارش ها از جدیت بررسی انتصاب سناتور هیلری کلینتون به مقام وزیر خارجه حکایت دارد. بسیاری معتقدند اوباما برای بهبود جایگاه و چهره ی آمریکا در جهان این مهم را بدقت مورد سنجش قرار داده است. وال استریت جورنال می نویسد کمیته ی انتقال قدرت اوباما برای پرهیز از بروز هر گونه تضاد منافع میان فعالیت های احتمالی هیلری کلینتون در مقام وزیر خارجه با فعالیت های گسترده ی همسرش، بیل کلینتون؛ تمام ارتباطات رئیس جمهوری پیشین و سخنرانی هایش در سراسر جهان را در نقش یک سفیر سیار آمریکا زیر ذره بین قرار داده است. گویا بیل کلینتون موافقت کرده است در صورت انتصاب همسرش به مقام وزیر خارجه از درآمد سرشار سخنرانی هایش در کشورهای خارجی از جمله کشورهای عرب حاشیه ی خلیج فارس چشم پوشی کند و کاری نکند که حضورش در کشورهای خارجی موجب سوءتفاهم در درک سیاست خارجی دولت اوباما شود.
صلاحیت تمام وزیران کابینه ی اوباما باید پیش از انتصاب از سوی سنای آمریکا مورد تائید قرار گیرد.
اوباما گرچه یک سنای با اکثریت دموکرات را در پشت خود دارد اما، برای اطمینان از انتقال آرام قدرت و تحکیم موقعیت دولتش در برخورد با چالش های پیش رو در پی جلب حمایت دو حزب است.
در همین راستا بود که اعضای رهبری حزب دموکرات علیرغم انتقادات تند سناتور جو لیبرمن از براک اوباما در دوران انتخابات و حمایت از کاندیدای حزب رقیب، سناتور جمهوریخواه جان مک کین، او را پس از یک رای گیری مخفی در مقام ریاست کمیته ی امنیت ملی سنا ابقا کردند. لیبرمن پس از حمایت اکثریت هم حزبی هایش بازگشت خود به آغوش رهبری حزب را نشانه ای از پایبندی اوباما به وعده های انتخاباتی اش عنوان کرد و ضمن تقدیر از او از بیان بعضی انتقادات علیه رئیس جمهوری منتخب ابراز تاسف کرد.
در همین حال، نتیجه ی شمارش آخرین آرای غیابی کرسی سنای ایالت آلاسکا در ساعات پایانی شب گذشته خبری خوش برای دموکرات ها به همراه داشت.
تد استیونس، باسابقه ترین سناتور جمهوریخواه، در سنای آمریکا که در کشاکش رسوایی های مالی در هفت مورد مجرم شناخته شده بود با فاصله ای اندک کرسی خود را به مارک بگیچ، شهردار دموکرات انکوریج، واگذار کرد.
بگیچ پس از اعلام نتایج از پاسخ مردم ایالت اش به پیام تغییر و ضرورت همکاری دو حزبی سخن گفت.
تا پیش از شمارش آرای غیابی که بیشتر به نیروهای نظامی و خانواده هایشان اختصاص داشت استیونس در پیش بود و از این رو رهبری حزب جمهوریخواه در سنا خود را آماده کرده بود در صورت اعلام نام استیونس به عنوان پیروز انتخابات خواستار برکناری او شود. اما، نیازی به این مهم نبود و با این شکست امکان حضور سارا پیلین، فرماندار آلاسکا، نیز برای کسب کرسی او در سنا منتفی شد.دموکرات ها با این پیروزی پنجاه و هشت کرسی سنا را در اختیار دارند و برای کسب اکثریت قاطع به دو کرسی دیگر در جورجیا و مینه سوتا نیاز دارند که تکلیف آنها در ماه دسامبر روشن می شود.

۱۳۸۷ آبان ۲۸, سه‌شنبه

صنایع خودروسازی آمریکا در آستانه ی سقوط

چگونگی نجات آمریکا از بحران اقتصادی و نجات صنایع خودروسازی این کشور که در آستانه ی ورشکستگی قرار دارند بر تمام فعالیت ها در کنگره ی آمریکا سایه افکنده است. هنری پالسن، وزیر خزانه داری، و بن برننکی، رئیس بانک مرکزی، دو طراح و مجری طرح نجات مالی هفتصد میلیارد دلاری؛ و مدیران عامل فورد، جنرال موتورز، و کرایسلر، سه خودروسازی بزرگ آمریکا، امروز در دو نشست جداگانه و احتمالا پر تنش در برابر قانونگذاران در کنگره ی آمریکا حاضر می شوند. دموکرات ها می کوشند در فاصله ی چند روز کاری پیش از تعطیلات و قبل از روی کار آمدن دولت جدید به اتفاق نظری دو حزبی درباره ی مقابله با بحران اقتصادی دست یابند. دیروز، رئیس جمهوری منتخب براک اوباما و سناتور جمهوریخواه جان مک کین پس از دیداری خصوصی در شیکاگو در بیانیه ای مشترک از تعهد برای همکاری دو حزبی در راستای حل و فصل بحران اقتصادی و دیگر چالش های حیاتی پیش روی آمریکا خبر دادند.
هنری پالسن و بن برننکی که دیروز برای دیدار با ننسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان، به کنگره رفته بودند از ساعت نه و سی دقیقه ی صبح امروز دوباره به کنگره بازگشتند و در برابر قانونگذاران در کمیته ی امور مالی مجلس نمایندگان به پرسش های اعضای کمیته پاسخ می دهند.
ساعت سه بعدازظهر به وقت واشنگتن در آنسوی ساختمان کنگره مدیران عامل سه خودروسازی بزرگ آمریکا در برابر کمیته ی امور بانکی سنا قرار می گیرند و می کوشند قانونگذاران بویژه جمهوریخواهان را مجاب کنند تا با درخواست آنان برای دریافت فوری یک کمک بیست و پنج میلیارد دلاری موافقت کنند.
اما، تحولات دیروز و صبح امروز امید به دستیابی بر سر یک توافق میان دموکرات ها و جمهوریخواهان را ساعت به ساعت کمرنگتر می کند.
پیام مدیران عامل فورد، کرایسلر، و جنرال موتورز بسیار ساده و تلخ خواهد بود: یا چند ده میلیارد دلار به ما کمک کنید یا در انتظار خطر سقوط صنایع خودروسازی آمریکا بنشینید. اما، خودروسازی ها از حمایت رهبری حزب دموکرات برخوردارند.
ننسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، معتقد است بحران در صنایع خودروسازی و بازار مسکن کماکان در کانون بحران مالی و اقتصادی قرار دارد.
دموکرات ها در سنا طرحی را پیشنهاد کرده اند که طی آن بیست و پنج میلیارد دلار از طرح نجات مالی هفتصد میلیارد دلاری را با درنظر گرفتن ملاحظاتی در اختیار خودروسازان بگذارند. جمهوریخواهان و کاخ سفید با این طرح مخالف اند. پرزیدنت بوش نسخه ی خود را برای این درمان این معضل ارائه می کند و از اعطای وام موجودی به همین مبلغ با هدف تشویق خودروسازان به بهینه سازی سیستم سوخت خودروها حمایت می کند. گروهی از جمهوریخواهان معتقدند بهای تصمیم گیری های غلط خودروسازی ها را مالیات دهندگان نباید بپردازند. منتقدان معتقدند هیچ یک از دو طرح نمی تواند شرکت های خودروسازی را برای تغییر ساختار تولیدشان تحت فشار بگذارد. از راه حل های پیشنهادی بازسازی سیستم مالی خودروسازی هاست که به آنها امکان می دهد قراردادهایشان با اتحادیه های کارگری را کنار بگذارند. قراردادهایی که پرداخت دستمزدهایی تا سقف هفتاد و یک دلار در ساعت برای پرسنل خط تولید را بر کارخانه ها تحمیل می کند.
صنایع خودروسازی آمریکا بطور مستقیم تا دویست و چهل هزار و بطور غیرمستقیم تا دو میلیون و سیصد هزار امکان شغلی را تحت پوشش دارد. دموکرات ها معتقدند در سایه ی دور جدیدی از افزایش بیکاری امکان افزوده شدن میلیون ها بیکار دیگر به بازار کار و یک سقوط خطرناک دیگر در بازار سهام وجود دارد.
سناتور هری رید، رهبر اکثریت در سنا، دیروز به قانونگذاران هشدار داد می توانیم تا ماه ژانویه زمان روی کار آمدن کنگره ی جدید و رئیس جمهور منتخب براک اوباما صبر کنیم اما، بهتر است هم اینک فکر چاره باشیم.
دیروز براک اوباما در نخستین دیدار از زمان آخرین مناظره ی تلویزیونی پیش از انتخابات چهارم نوامبر، با رقیب انتخاباتی اش، سناتور جان مک کین، در پی یافتن زمینه های مشترک در حل و فصل طیف گسترده ای از چالش های پیش روی آمریکا بود. پس از این دیدار چهل دقیقه ای پشت درهای بسته دو رقیب پیشین که سیاست های یکدیگر را در رقابت های انتخاباتی مورد انتقاد قرار می دادند از عزم مشترک برای اعمال اصلاحات در دولت و ترویج همکاری دو حزبی خبر دادند.
به گفته ی مشاوران رئیس جمهوری منتخب، اتفاق نظر اوباما و مک کین بر سر تعطیل کردن بازداشتگاه گوانتانامو، مقابله با تغییران اقلیمی کره ی زمین، و اصلاحات قوانین مهاجرت، می تواند زمینه ای مناسب برای همکاری دو حزبی در واشنگتن باشد.
در بیانیه ی مشترک اوباما و مک کین ابراز امیدواری شده است در روزها و ماههای پیش رو در رسیدگی به چالش های حیاتی چون بحران اقتصادی، ایجاد یک اقتصاد مبتنی بر طرح های نوین در تولید انرژی، و حفاظت از امنیت ملی شاهد همکاری دو حزبی باشیم.دیروز، رئیس جمهوری منتخب در ادامه ی تماس ها با رهبران جهان با میحائیل ساکاشویلی، رئیس جمهوری گرجستان، و عبدالله گل، رئیس جمهوری ترکیه، گفتگو داشته است. امروز اوباما با معاونش، جوزف بایدن، جلسه ای خصوصی در شیکاگو دارد. بایدن هم با الوارو اوریبه، رئیس جمهوری کلمبیا، و خاویر سولانا، مسول سیاست خارجی اتحادیه ی اروپا، گفتگوی تلفنی داشته است.

۱۳۸۷ آبان ۲۴, جمعه

بازگشت هیلری کلینتون؟

به گزارش آژانسهای خبری سراسر آمریکا پرزیدنت منتخب براک اوباما، سناتور دموکرات هیلری کلینتون را در میان کاندیداهای ادارۀ وزارت خارجۀ دولتش مورد نظر دارد. شایعات حاکی از وجود نام بانوی اول پیشین آمریکا در فهرست نامزدهای مقام وزیر خارجه ابتدا هفتۀ گذشته پخش شد . ظهور شگفت آور نام هیلری کلینتون در میان این فهرست را دو مقام دموکرات نزدیک به کمیتۀ انتقال قدرت مطرح کردند. گمانه زنی ها زمانی قوت گرفت که اوباما چندین مشاور ارشد بیل کلینتون، رئیس جمهوری پیشین، را برای کمک در روند انتقال قدرت به همکاری فراخواند. این دو منبع خبری برای پرهیز از هر گونه واکنش منفی اوباما به شرط عدم اعلام نامشان این خبر را با رسانه ها در میان گذاشتند.
سخنگوی سناتور هیلری کلینتون به خبرنگاران گفته است هر گونه حدس و گمان درباره ی انتصاب اعضای کابینه به کمیتۀ انتقال قدرت مربوط است. هیلری کلینتون ابتدای هفته در نیوریورک به خبرنگاران گفت از موقعیت خود در سنا خوشنود است اما، قصد دارد شریکی خوب برای رئیس جمهور جدید باشد و به هر کار ممکن برای پیشبرد برنامه های کاری اوباما دست خواهد زد.
بنا به گزارش ها هیلری کلینتون روز پنج شنبه برای سفری شخصی به شیکاگو رفت اما، هیچ یک از نزدیکان کلینتون و اعضای کمیتۀ انتقال قدرت در این باره که مصاحبه ای با او انجام گرفته است اظهارنظر نمی کنند.
هیلری کلینتون پس از پیوستن به کمیتۀ نیروهای مسلح سنا مواضع تندی در سیاست خارجی اتخاذ کرد و در طول رقابت تاریخی انتخابات درون حزبی دموکرات ها براک اوباما را بارها به بی تجربگی در سیاست خارجی متهم کرد. اما، پس از پیروزی اوباما کلینتون اختلافات حزبی را کنار گذاشت و با تمام نیرو برای پیروزی اوباما تلاش کرد و از حدود هیجده میلیونی که در انتخابات به او رای دادند خواست پشت اوباما قرار گیرند.
هیلری کلینتون در دوران رقابت های انتخاباتی قصد اوباما را برای گفتگوی بدون پیش شرط با رهبران ایران به چالش گرفت و گرچه از حامیان پایان دادن به جنگ عراق است اما، با طرح اوباما برای خروج شانزده ماهۀ نیروهای رزمی آمریکا از عراق مخالفت می کرد. در عین حال، به باور بسیاری میان اوباما و کلینتون درباره ی ترمیم چهره ی آمریکا در جهان اتفاق نظر وجود دارد. کلینتون برای حقوق زنان در جهان فعالیت بسیاری کرده است و با اوباما دربارۀ شکست طالبان و القاعده در افغانستان و جلوگیری از گسترش جنگ افزار هسته ای اشتراک نظر اصولی دارد.
معرفی کلینتون نشانگر گسترده کردن حوزۀ جستجوی اوباما و عدم تعجیل در تصمیم گیری برای کابینه است. تا یک هفته پیش از سناتور دموکرات جان کری، کاندیدای پیشین انتخابات ریاست جمهوری، بیل ریچاردسون، فرماندار دموکرات نیومکزیکو، و سناتور جمهوریخواه چاک هیگل، عضو کمیته ی روابط خارجی سنا، به عنوان سه کاندیدای احتمالی برای مقام وزیر خارجه نام برده می شد. نام ریچارد هولبروک، دیپلمات باسابقه، نیز در بعضی رسانه ها شنیده می شد.
کارشناسان حضور کلینتون را در این فهرست تلاش اوباما برای التیام بخشیدن به اختلافات درون حزبی تعبیر می کنند و می گویند اوباما با تکیه بر پیروزی چشمگیرش در انتخابات در صورت افزودن کلینتون شصت و یک ساله به کابینه اش و گذراندن دورۀ چهار ساله ای موفق بدون چالشی جدی می تواند راه پیروزی چهار سالۀ دوم را هموار کند تا فرصت کافی برای اجرای سیاست هایش داشته باشد. اما، بعضی معتقدند حال که نام کلینتون علنی شده عدم معرفی او به عنوان وزیر خارجه می تواند به یک شکاف سیاسی دوباره در حزب دموکرات منجر شود.
نام کلینتون یک بار دیگر پیشتر به عنوان کاندیدای معاونت ریاست جمهوری اوباما مطرح شده بود اما، براک اوباما سناتور بایدن را به کلینتون ترجیح داد.
جوزف بایدن که روابط خوبی با کلینتون دارد دیروز برای گذراندن روند انتقال قدرت به دفتر دیک چینی، معاون ریاست جمهوری، رفته بود.
براک اوباما امروز نخستین پیام رادیویی هفتگی خود را که شنبه پخش می شود همان طور که وعده داده بود به شکلی جدید ضبط می کند. این نخستین پیام صوتی و تصویری هفتگی تاریخ ریاست جمهوری خواهد بود و بلافاصله بر روی وبسایت یوتیوب قرار می گیرد تا در دسترس همگان باشد. مشاوران اوباما می گویند رئیس جمهور منتخب قصد دارد با مردم آمریکا در تماس مداوم باشد و از نیروی آنها برای پیشبرد سیاست هایش استفاده خواهد کرد.
قرار است برای اطمینان از تماس رهبر آتی آمریکا با مردم جهان پیام های آقای اوباما بلافاصله به زبانهای مهمی چون عربی و اسپانیایی و دیگر زبانها ترجمه شود.
پخش این پیام هفتگی با کناره گیری رسمی آقای اوباما از سنای آمریکا همزمان می شود. براک اوباما رسما یکشنبه استعفای خود را از سنا اعلام می کند.
امروز کمیته ی انتقال قدرت اوباما از نخستین ملاقات رئیس جمهوری منتخب با رقیب جمهوریخواهش، سناتور جان مک کین، در روز دوشنبه در شیکاگو خبر داد. در این ملاقات که در مقر کمیته ی انتقال قدرت صورت می گیرد رام امانوئل، رئیس دفتر اوباما، و سناتور جمهوریخواه لیندزی گراهم هم حضور خواهند داشت. این نشست با هدف تقویت همکاری اوباما با رهبری جمهوریخواهان صورت می گیرد.
سناتور مک کین دیروز برای نخستین بار پس از شکست در انتخابات بار دیگر به کمپین انتخاباتی بازگشت.
حضور مک کین در جورجیا برای کمک به سناتور جمهوریخواه سکسبی چمبلیس که رقابت نزدیک او با جیم مارتین بر سر کرسی سنای آن ایالت به دور دوم کشیده شده است از نگرانی های جمهوریخواهان بر سر احتمال دستیابی دموکرات ها به شصت کرسی حکایت دارد.
رقابت بر سر کرسی آلاسکا هم پس از آغاز شمارش آرای غیابی که البته هنوز به اتمام نرسیده نشان دهندۀ پیشتازی مارک بگیچ با حدود هشتصد رای از سناتور جمهوریخواه تد استیونس است.
ماجرای شمارش دوباره ی آراء بر سر کرسی مینه سوتا میان سناتور جمهوریخواه نورم کلمن و ال فرنکن دموکرات چنان حاد شده است که یادآور جنجال انتخابات سال دوهزار ریاست جمهوری است.در حال حاضر دموکرات ها پنجاه و هفت کرسی و جمهوریخواهان چهل کرسی سنا را در اختیار دارند و در راستای نبرد بر سر تصاحب سه کرسی باقیمانده تا ماه دسامبر اخبار بسیاری از آلاسکا، جورجیا و مینه سوتا خواهیم شنید.

۱۳۸۷ آبان ۲۳, پنجشنبه

آیا اوباما مسکو را در برابر تهران قرار می دهد؟

دیمتری مدودف، رئیس جمهوری روسیه، می گوید اگر براک اوباما، رئیس جمهوری منتخب آمریکا، تصمیم به جمع آوری سپر دفاع موشکی آمریکا در اروپای شرقی بگیرد، مسکو نیز آماده است از تصمیم خود برای استقرار سیستم موشکی در نزدیکی مرز لهستان صرفنظر کند. اما، ژنرال هنری اوبرینگ، مدیر آژانس دفاع موشکی آمریکا، هشدار می دهد عقب نشینی براک اوباما در برابر فشارهای روسیه و لغو این طرح دفاع موشکی بشدت به منافع آمریکا لطمه می زند. ژنرال اوبرینگ معتقد است این سپر دفاع موشکی اقدامی در برابر تهدیدهای احتمالی موشکی جمهوری اسلامی ایران است و هیچ تهدیدی را متوجه مسکو نمی سازد.
پرزیدنت منتخب اوباما و رهبران دموکرات کنگره از ابتدا با سرعت اجرای برنامه ی استقرار سپردفاع موشکی در لهستان و جمهوری چک مساله داشتند و براک اوباما تصریح کرده است تا پیش از اطمینان از کارآیی کامل این سیستم جدید دفاع موشکی از این طرح حمایت نمی کند. مواضع تند روسیه مبنی بر استقرار یک سیستم موشکی در کالینینگراد در واکنش به سپر دفاع موشکی آمریکا در فاصله ی دوران انتقال قدرت در واشنگتن به تنش در روابط مسکو و واشنگتن دامن زده است. رابرت گیتز، وزیر دفاع آمریکا، امروز پس از نشست ناتو با اوکراین گفت اظهارات رئیس جمهوری روسیه را به سختی می توان پیام تبریک به دولت جدید آمریکا تعبیر کرد.
ژنرال هنری اوبرینگ، مدیر آژانس دفاع موشکی، که دوره ی ماموریتش حتی پیش از روی کار آمدن دولت جدید در واشنگتن به اتمام رسیده و بازنشسته می شود دیروز به جمعی از خبرنگاران گفت دست کشیدن پرزیدنت منتخب براک اوباما از طرح استقرار ده سیستم موشک های رهگیر دفاعی در لهستان و رادار در جمهوری چک به قابلیت حفاظتی آمریکا در برابر برنامه ی رو به رشد موشکی ایران بشدت لطمه می زند.
پرزیدنت منتخب اوباما گفته است در سایه ی تلاش های فعال ایران در توسعه ی برنامه ی موشکی اش جانب احتیاط این است احتمال استقرار سپر دفاع موشکی مورد بررسی قرار گیرد اما، او نسبت به کارآیی کامل سیستم تردید دارد.
اوبرینگ که از ابتدا آزمایش سیستم جدید سپر موشکی را زیر نظر داشته است برای رفع نگرانی رئیس جمهوری منتخب به سی و شش آزمایش موفقیت آمیز از چهل و پنج مورد پرتاب آزمایشی از سال دو هزار و یک به این سو استناد می کند.
امروز، دیمتری مدودف، رئیس جمهوری روسیه، در مصاحبه ای اختصاصی با روزنامه ی لوموند فرانسه عنوان کرد مسکو چاره ی دیگری جز واکنش به طرح آمریکا و استقرار یک شبکه ی سیستم موشکی و رادار در نزدیکی مرز خود نداشت. رئیس جمهوری روسیه در عین حال تصریح می کند که اگر دولت جدید آمریکا پس از تحلیل و ارزیابی سودمندی واقعی سپر دفاع موشکی در برابر کشورهای یاغی از آن دست بکشد ما آماده ایم از تصمیم خود برای استقرار سیستم موشکی متقابل صرفنظر کنیم.
ژنرال اوبرینگ که جمعه ی آینده پس از چهار سال مدیریت آژانس دفاع موشکی را به معاونش، ژنرال پتریک اورایلی، می سپرد دیروز در یک کنفرانس تلفنی به خبرنگاران گفت کوتاهی در تکمیل سپر دفاع موشکی نقش رهبری آمریکا در ناتو را برای رسیدگی فوری به ظهور تهدیدهای جدی از سوی ایران تضعیف می کند.
آزمایش موشکی دور برد جدید ایران موج جدیدی از نگرانی ها را به همراه داشته است.
از زمان پیروزی براک اوباما در انتخابات ریاست جمهوری موضع رئیس جمهوری منتخب در باره ی چگونگی برخورد با ایران یکی از مطرح ترین موضوعات سیاسی در واشنگتن و پایتخت های جهان است.
برنار کوشنر، وزیر امور خارجه ی فرانسه، دیروز در سخنرانی در واشنگتن در نخستین واکنش رسمی فرانسه به اظهارات براک اوباما درباره ی ایران گفت پرزیدنت منتخب باید بر سر هر گونه احتمال گفتگو با ایران و وارد کردن تهران به روند بازگرداندن آرامش به افغانستان با متحدان اروپایی اش از نزدیک مشورت کند. کوشنر معتقد است گفتگو با ایران بر سر مذاکرات هسته ای باید معنی دار باشد و تاکید می کند مساله جدی تر از این است که نظر اروپا مورد بی اعتنایی قرار گیرد. به باور کوشنر دولت جدید باید یا بن بست کنونی را رفع کند یا ایران را برای مدتی متقاعد کند نقش بیشتری در منطقه ایفا کند.
واشنگتن پست امروز می نویسد رهبران ایران که از سال دو هزار و شش درباره ی گفتگوی مستقیم و بدون پیش شرط آمریکا با ایران سخن می گفتند اینک بنظر می رسد بدنبال پیروزی اوباما از این مهم طفره می روند. این روزنامه گفته های حسین تائب، معاون فرماندهی سپاه پاسداران، را نقل می کند که می گوید آنهایی که با هدف خیانت نقاب دوستی به چهره می زنند و از زاویه ی مذاکره ی بدون پیش شرط وارد می شوند بسیار خطرناکترند.
دیمتری مدودف به لوموند گفت مسکو امیدوارست با دولت بعدی در آمریکا به روابطی مبتنی بر صداقت دست یابد و مشکلاتی را که نتوانست با دولت بوش حل و فصل کند با دولت جدید به نتیجه برساند.
ژنرال اوبرینگ، مدیر آژانس دفاع موشکی آمریکا، دیروز به خبرنگاران گفت در انتظار پاسخی از سوی کمیته ی انتقال قدرت پرزیدنت منتخب اوباما در باره ی دیدگاه دولت بعدی بر سر تکمیل سپر دفاع موشکی است.ژنرال اوبرینگ به آژانس تحت نظارتش دستور داده اطلاعات مبسوطی را گردآوری کرده و آماده کنند تا در صورت درخواست گروه مشاوران رئیس جمهوری منتخب اوباما در اختیار آنها قرار گیرد.

۱۳۸۷ آبان ۲۲, چهارشنبه

تغییرات بنیادی در کابینه ی اوباما یا همکاری دو حزبی

روزنامه ی واشنگتن پست می نویسد انتظار می رود ماه ژانویه، زمانی که برک اوباما، رئیس جمهوری منتحب امریکا، رسما اداره ی امور کشور را برعهده بگیرد، دو مقام ارشد اطلاعاتی آمریکا با مسولانی جدید جایگزین شوند. این روزنامه به نقل از مقامات ارشد اطلاعاتی می نویسد شماری از دموکرات های متنفذ در کنگره با تمدید ماموریت مایک مک کانل، مدیر اطلاعات ملی، و مایکل هیدن، رئیس سازمان مرکزی اطلاعات آمریکا «سی آی ای»، مخالفت دارند. علت نارضایی دموکرات ها حمایت این دو مقام ارشد اطلاعاتی از سیاست های دولت بوش در راستایٍ استفاده از روش هایٍ شدید در بازجویی از مظنونین به فعالیت های تروریستی و برنامه ی کنترل مکالمات و مکاتبات بدون مجوز دادگاه عنوان شده است.
مدیران نهادهای اطلاعاتی توسط رئیس جمهوری انتخاب و توسط سنا صلاحیتشان مورد تائید قرار می گیرد اما، محدودیت زمانی بر دوره ی ماموریت آنها وجود ندارد.
واشنگتن پست می نویسد علیرغم مخالفت گروهی از رهبران دموکرات مایک مک کانل، مدیر اطلاعات ملی، و مایکل هیدن، مدیر سی آی ای، به دلیل بازگرداندن ثبات به نهادهای اطلاعاتی مورد احترام بسیاری در کنگره قرار دارند و با توجه به سایه انداختن بحران اقتصادی بر تمام ارکان کشور احتمال دارد مک کانل و هیدن بسرعت با افرادی جدید جایگزین نشوند.
مایک مک کانل که بر فعالیت شانزده نهاد اطلاعاتی آمریکا نظارت دارد هفته ی گذشته شخصا به شیکاگو رفت تا نخستین گزارش فوق محرمانه را در اختیار پرزیدنت منتخب اوباما قرار دهد. به گزارش واشنگتن پست مقامات کمیته ی انتقال قدرت اوباما می گویند هنوز تصمیمی قطعی در این باره گرفته نشده است.
روز جنگ آزمودگان برای رهبر کنونی آمریکا، پرزیدنت بوش، آخرین مراسم رسمی با گروهی از بازماندگان جنگ بود که به تقدیر از جانفشانی های نیروهای آمریکا اختصاص داشت و تاسف رئیس جمهور برای ترک فرماندهی کل قوا پس از هشت سال را بدنبال داشت اما، رهبر آتی آمریکا، پرزیدنت منتخب براک اوباما، روز یادبود جنگ آزمودگان را در مراسمی کاملا متفاوت با گذاشتن تاج گل بر مزار جانباختگان جنگ در شیکاگو باتفاق خانم تمی داک ورت، افسری که دو پای خود را در جنگ عراق از دست داده است، گذراند. براک اوباما پس از مراسم به دفتر کمیته ی انتقال قدرت در شیکاگو بازگشت.
تیم انتقال قدرت در شیکاگو و واشنگتن موظف اند تا چهار صد و پنجاه تن را با بودجه ای بالغ بر دوازده میلیون دلار استخدام کنند. بیش از پنج میلیون آن از سوی کنگره تخصیص یافته است و هفت میلیون دیگر باید از محل کمک های غیردولتی تامین شود. اما، جان پودستا، سرپرست کمیته ی انتقال قدرت براک اوباما، از وضع مقررات شدید و کم سابقه ای خبر داد که دریافت هر گونه کمک از لابیست های فدرال را ممنوع می کند و پیوستن آنها به گروه مشاوران دولت را به محدودیت های جدی مشروط کرده است.
انتقال قدرت در دوران جنگ پس از چهار دهه معرفی وزیر دفاع را الویت بخشیده است. بنا به گزارش ها براک اوباما سم نان، رئیس پیشین کمیته ی نیروهای مسلح سنا، را به عنوان مشاور ارشد غیررسمی برای نظارت بر انتقال قدرت در وزارت دفاع به کمک گرفته است. این خبر احتمال تغییرات در رهبری وزارت دفاع را تقویت کرده است.
انتخاب جان برنن به سرپرست کمیته ی انتقال قدرت اوباما در نهادهای اطلاعاتی از سوی واشنگتن پست از شاخصه های تغییرات در سازمان های اطلاعاتی و کنار گذاشتن مدیر اطلاعات ملی، و رئیس سی آی ای عنوان می شود. برنن بنیانگذار مرکز ملی ضدتروریسم در جریان اصلاحات سال دو هزار و چهار بود که در دوران ریاست جرج تنت بر سی آی ای به سطح مدیریت انتقال یافت و در دوران مدیریت پورتر گاس بر اطلاعات ملی برکنار شد. او از مشاوران اطلاعاتی اوباما بوده است.
اوباما از جمله سناتورهایی بود که رای منفی به روند تائید صلاحیت مایکل هیدن داد و گفت علیرغم احترامی که برای او قائل است امیدوارست او به همان میزان که برای حفاظت از جان مردم تلاش می کند برای حفاظت از قانون اساسی نیز بکوشد. انتقاد اوباما به حمایت های هیدن و مک کانل از سیاست های دولت بوش در راستای استفاده از روش های شدید در بازجویی از مظنونین به فعالیت های تروریستی و کنترل مکالمات و مکاتبات مردم بدون کسب مجوز از دادگاه بود. اما، گروهی معتقدند همانطور که پرزیدنت بوش با توجه به رسوایی اطلاعاتی موسوم به ایران کنترا که پنج بار تغییر در ریاست سی آی ای در ده سال را بدنبال داشت در آغاز کار برای پرهیز از تنش جرج تنت، رئیس سی آی ای در دوران پرزیدنت کلینتون، را در مقامش نگاه داشت اوباما نیز ممکن است با توجه به رسوایی های مرتبط با وجود سلاحهای کشتار جمعی در عراق و جنجال پس از گزارش حاکی از توقف برنامه ی جنگ افزار اتمی ایران هیدن و مک کانل را مدتی در مقام خود ابقا کند.
واشنگتن پست می نویسد فشار برای برکناری هیدن و مک کانل از سوی سناتورهای لیبرال وارد می شود و مدافعان آن دو معتقدند آنها نباید پاسخگوی اجرای سیاست هایی باشند که از سوی دولت بوش به آنها دیکته شده است.
سناتور اوباما در میان برنامه ی فشرده اش کماکان با رهبران جهان در تماس تلفنی است و به پیام های تبریک آنها پاسخ می گوید و دیروز از جمله با پاپ بندیکت شانزدهم، ملک عبدالله، پادشاه اردن، و مانموهان سینگ، نخست وزیر هند، گفتگو کرده است اما، هنوز خبری از پاسخ به نامه ی محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری ایران، نیست.
امروز محمود احمدی نژاد در سخنرانی در مازندران عنوان کرد اینکه چه کسی به ریاست جمهوری آمریکا برگزیده شود فرقی نمی کند بلکه رفتار آنها مهم است و به گفته ی ایشان این رفتار زیر نظر مردم ایران و جهان قرار دارد.
در همین حال، پرزیدنت منتخب براک اوباما در پیشبرد درخواست ننسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، برای ارائه ی یک کمک اعتباری به صنایع بحران زده ی خودروسازی می کوشد نقشی فعال ایفا کند. به گفته ی مشاوران براک اوباما این نکته را با پرزیدنت بوش در ملاقات روز دوشنبه در کاخ سفید در میان گذاشت. برخلاف اخباری که پرزیدنت بوش موافقت با این کمک را به موافقت کنگره با توافقنامه ی تجارت آزاد با کلمبیا منوط کرده بود کاخ سفید این ارتباط را رد کرد.
توجیه دموکرات ها این است که ممکن است طرح نجات صنایع خودروسازی دهها میلیارد دلار هزینه بر مالیات دهندگان تحمیل کند اما، پیامدهای ورشکستگی آنها بر اقتصاد آمریکا و افزایش بیکاری تنها در سال نخست صد و هفتاد و پنج میلیارد دلار تخمین زده می شود.
سناتور جان مک کین هم یک هفته پس از شکست در رقابت های انتخابات ریاست جمهوری برای نخستین بار در رسانه ها حاضر شد.
جان مک کین دیروز در نخستین حضورش در رسانه ها در یک برنامه ی طنز تلویزیونی انتقادها به کاندیدای معاونتش، سارا پیلین، را رد کرد و گفت او را نه تنها در شکست خود مقصر نمی داند بلکه برای او نقشی مهم در آینده متصور است.نزدیکان سناتور مک کین از جمله سناتور لیبرمن پس از شکست مک کین در انتخابات اعلام کرده بودند سناتور مک کین بزودی به سنا بازمی گردد تا با انرژی بیشتری به فعالیت ادامه دهد. براک اوباما هم گفته بود در انتظار ادامه ی همکاری با مک کین در سناست. آقای اوباما برای پرهیز از خدشه دار شدن پیام همکاری دو حزبی اش از رهبری حزب دموکرات در سنا خواسته است سناتور لیبرمن را برای مخالفت هایش با او در طول رقابت های انتخاباتی تحت فشار نگذارند.

۱۳۸۷ آبان ۲۱, سه‌شنبه

متهم کردن دولت بوش راهی برای بازگشت پیلین؟

انتقادات از سیاست های دولت پرزیدنت بوش به دموکرات ها ختم نمی شود و سارا پیلین، کاندیدای معاونت سناتور مک کین، نیز شکست جمهوریخواهان در انتخابات را متاثر از اقدامات دولت بوش عنوان کرده است.
سارا پیلین در مصاحبه ای با فاکس نیوز به این نکته اشاره می کند که برگه ی انتخاباتی سناتور مک کین و او تحت الشعاع سیاست های اقتصادی و خارجی هشت ساله ی گذشته دولت بوش که میلیاردها دلار کسری بودجه و اشتباهات در استراتژی جنگ بخشی از آن بود قرار گرفت و مردم خواهان تغییر وضعیت کنونی و دوری از سیاست های جمهوریخواهان بودند. پیلین در عین حال، راه بازگشت احتمالی اش را برای انتخابات چهار یا هشت سال دیگر نمی بندد.گروهی معتقدند با توجه به روشن نبودن کرسی سناتور ایالت آلاسکا، تد استیونس، که در هفت مورد فساد مالی گناهکار شناخته شد، احتمال دارد پیلین که فرماندار آلاسکاست پیش از سال دو هزار و دوازده خود را به جای استیونس نامزد کرسی او کرده و راهی واشنگتن شود.

گفتگوی یک ساعته ی بوش و اوباما

مقامات کاخ سفید می گویند پرزیدنت بوش و براک اوباما رئیس جمهوری منتخب ایالات متحده، درباره ی چالش های عمده ای که رهبر آتی آمریکا با آن روبرو خواهد شد گفتگو کردند و این مذاکرات را خوب و سازنده توصیف می کنند. آقای بوش و آقای اوباما دیروز برای نخستین بار پس از پیروزی هفته ی گذشته ی براک اوباما در انتخابات ریاست جمهوری با یکدیگر در کاخ سفید دیدار و گفتگو کردند. کارکنان کمپین براک اوباما با انتشار بیانیه ای از تعهد پرزیدنت بوش به انتقال آرام قدرت استقبال کردند.
پرزیدنت منتخب براک اوباما امروز به احترام روز جنگ آزمودگان در آمریکا تاج گلی بر مزار جان باختگان در جنگ در شیکاگو می گذارد.
آقای اوباما را خانم تامی داکورت، مدیر اداره ی رسیدگی به امور جنگ آزمودگان ایالت ایلینوی، همراهی می کند که خود معلول جنگی است و از او به عنوان کاندیداهای بالقوه برای پر کردن کرسی خالی آقای اوباما در سنا نامبرده می شود.
براک اوباما پس از دیدار با پرزیدنت بوش به شیکاگو بازگشت تا امور انتقال قدرت را پیگیری کند.
ساعت دو بعدازظهر امروز سناتور جوزف بایدن، معاون منتخب ریاست جمهوری، باتفاق جان پودستا، سرپرست کمیته ی انتقال قدرت، آخرین تحولات را با خبرنگاران در میان می گذارند.
این هفته انتظار نمی رود مقامی برای کابینه معرفی شود اما، احتمالا سخنگوی آتی کاخ سفید و گروه شورای امنیت ملی براک اوباما معرفی خواهند شد.
از گفتگوی خصوصی یک ساعته ی رهبر کنونی و رهبر آتی ایالات متحده ی آمریکا نکته ای خاصی به بیرون درز نکرد. دنا پرینو، سخنگوی کاخ سفید، که دیروز گفتگویی با رابرت گیبز، جانشین احتمالی اش، داشت به این بسنده کرد که پرزیدنت بوش و پرزیدنت منتخب اوباما طیفی از مسائل داخلی و خارجی را مورد گفتگو قرار دادند.
سخنگوی براک اوباما هم از توافق دو رهبر برای همکاری بر سر چالش های اقتصادی و امنیتی متعدد خبر داد.
اما، نیویورک تایمز می نویسد اوباما که بیستم ژانویه قدرت را در دست می گیرد از پرزیدنت بوش خواسته است در فاصله ی دو ماه باقیمانده با درخواست رهبران دموکرات کنگره برای ارائه ی یک اعتبار مالی فوری به صنایع بحران زده ی خودروسازی موافقت کند و راه را بر سر یک محرک اقتصادی دیگر هموار کند. بنا به گزارش ها پرزیدنت بوش موافقت کنگره را با توافقنامه ی تجارت آزاد با کلمبیا راهی برای رسیدن به یک توافق عنوان کرده است.
درل وست، کارشناس موسسه ی بروکینگز، معتقد است علیرغم تلاش ها برای انتقال آرام قدرت تنشی در زیر لایه ی ارتباطی دو رهبر وجود دارد چرا که اوباما میلیون ها دلار خرج حملات انتخاباتی علیه سیاست های خارجی و داخلی پرزیدنت بوش کرد.
جرج استفناپولوس، خبرنگار ارشد شبکه ی خبری ای بی سی و از مشاوران پیشین پرزیدنت کلینتون، بعید می داند دموکرات ها که اکثریت شان در کنگره رو به افزایش است بر سر هر گونه محرک اقتصادی عمده ای با پرزیدنت بوش مذاکره کنند.
اما، درل وست می گوید اوباما می داند دست آخر وضعیت اقتصادی معیار قضاوت برای او خواهد بود و او قصد ندارد دو ماه را از دست دهد تا بلکه در صورت موفقیت وقت برای پیشبرد دیگر برنامه هایش داشته باشد.
پس از بازدید دو ساعته ی اوباما از کاخ سفید و یک ساعت گفتگو با پرزیدنت بوش دو رهبر با خبرنگاران سخنی نگفتند اما، رابرت گیبز، سخنگوی احتمالی دولت براک اوباما، می گوید بحران اقتصادی، عراق و افغانستان بیشترین وقت را به خود اختصاص داده است.
امروز واشنگتن پست به نقل از مشاوران امنیت ملی پرزیدنت منتخب اوباما می نویسد دولت آتی تهیه ی یک استراتژی منطقه ای را برای پیروزی در جنگ افغانستان در دست بررسی دارد که گفتگو با تهران بخشی از آن است.
اوباما در طول کمپین انتخاباتی در راستای رد سیاست های دولت بوش امکان گفتگو با ایران را مطرح کرده بود. واشنگتن پست می نویسد همسایه ی غربی افغانستان در طول چند سال گذشته نقش پیچیده ای را در همکاری برای تحقق اهداف آمریکا و در مواردی یاری رساندن به افراطیون بازی کرده است. این روزنامه به نقل از یک مشاور ارشد نظامی دولت آتی می گوید در نگاه ما به آینده وجود یک طرف صحبت ایرانی مفید خواهد بود. او تاکید می کند ایرانیان به اندازه ی ما خواهان استیلای سنی های افراطی بر افغانستان نیستند.
در عین حال، فایننشال تایمز در مقاله ای به نقل از یکی از نزدیکان براک اوباما می نویسد پیروزی تغییرات در واشنگتن پیامی صریح و روشن برای رهبران ایران در بر دارد که تغییرات در راه افراطیون اسلامی را تحت فشار قرار خواهد داد.
پرزیدنت منتخب اوباما تقریبا به پیام تبریک تمام رهبران جهان پاسخ داده اما، هنوز پاسخی به نامه ی محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری ایران، نداده است.
فایننشال تایمز به نقل از صادق خرازی، از دیپلمات های ارشد پیشین ایران، می نویسد گر چه پیروزی براک اوباما نقطه ی پایانی بر گزینه ی نظامی علیه ایران بود اما، می تواند به هر چه پیچیده تر شدن مشکلات بین المللی ایران و تشدید فشارها و تحریم های جهانی منجر شود.
روزنامه ی اعتماد ملی به نقل از علی اکبر جوانفکر، مشاور مطبوعاتی آقای احمدی نژاد، می نویسد رئیس جمهوری ایران انتظار دارد نامه اش پاسخی درخور در کوتاه ترین زمان ممکن داشته باشد.پرزیدنت منتخب در نخستین کنفرانس خبری اش از ضرورت افزایش همکاری های بین المللی برای ممانعت از دستیابی ایران به جنگ افزار هسته ای سخن گفت.

۱۳۸۷ آبان ۲۰, دوشنبه

انتظارات داخلی و خارجی از رئیس جمهور منتخب

کاخ سفید ساعت دو بعدازظهر امروز صحنه ی دیدار تاریخی رئیس جمهور کنونی، پرزیدنت بوش، با رئیس جمهور آتی، براک اوباما، است. بانوی اول آمریکا، لورا بوش، با میشل اوباما، نیز دیداری خصوصی خواهند داشت. هدف از این دیدار نشان دادن کاخ سفید به خانواده ی اوباما و گفتگو بر سر روند انتقال قدرت از دولت بوش به دولت اوباماست. در حالی که هر دو رهبر بر همکاری کامل در راستای انتقال آرام قدرت تاکید گذاشته اند؛ جان پودستا، سرپرست کمیته ی انتقال قدرت دولت اوباما، می گوید رئیس جمهور منتخب احتمال دارد بسرعت در راستای معکوس کردن اوامر اجرایی پرزیدنت بوش درباره ی طیفی از مسائل از جمله تحقیقات بر سلول های بنیادی، حفاری های نفتی، و دیگر مسائل گام بردارد. در عین حال، رام امانوئل، رئیس دفتر آتی کاخ سفید، می گوید اقتصاد الویت نخست دولت جدید خواهد بود.
امروز چهل و سومین و چهل و چهارمین رئیس جمهور آمریکا برای نخستین بار در کاخ سفید با یکدیگر ملاقات می کنند.
براک اوباما، رئیس جمهوری منتخب، پیشتر در کاخ سفید بوده است، اما این نخستین بار است که به دفتر کار رئیس جمهور موسوم به اوال آفیس قدم می گذارد. انتظار می رود بحران اقتصادی و جنگ عراق در کانون گفتگوی خصوصی دو رهبر قرار داشته باشد.
نخستین دیدار براک اوباما، رئیس جمهور منتخب، با پرزیدنت بوش پس از پیروزی در انتخابات چهارم نوامبر اقدامی سنتی است اما، بطور غیرمعمولی زودتر از دیدارهای پیشین رهبران در دوران انتقال صورت می گیرد. انتقال قدرت در زمان جنگ پس از چهار دهه و بحران شدید اقتصادی از دلایل عمده ی این تعجیل است.
براک اوباما در نخستین کنفرانس خبری خود در روز جمعه گفت با روحیه ی همکاری دو حزبی و این حس به کاخ سفید می رود که رئیس جمهور و رهبران کنگره شدت وخامت اوضاع را درک می کنند و قصد دارند برای این مهم کاری انجام دهند.
جاشائو بولتن، رئیس دفتر کاخ سفید، می گوید دو رهبر در دفتر کار رئیس جمهور تنها خواهند بود و هیچ کس نمی داند چه مسائلی میان آن دو مطرح خواهد شد.
این نخستین بار نیست که اوباما به کاخ سفید می رود آخرین بار ماه سپتامبر باتفاق رهبران کنگره و رقیب جمهوریخواهش در انتخابات، سناتور جان مک کین، با پرزیدنت بوش در زمان بروز بحران مالی ملاقات کرد اما، اوباما هرگز پا به دفتر کار رئیس جمهور نگذاشته است.
پرزیدنت بوش که در تاریخ معاصر آمریکا از پایین ترین میزان محبوبیت در افکار عمومی برخوردار است همکاری بسیاری برای انتقال آرام قدرت نشان داده است.
اوباما رسما هفتاد و یک روز دیگر وارد کاخ سفید خواهد شد اما، پیشاپیش زمزمه ی سیاست های متفاوت او شنیده می شود.
جان پودستا، مدیر کمیته ی انتقال قدرت دولت اوباما، می گوید اوباما منتظر کنگره نخواهد شد و از اختیارات خود برای تغییر اوامر اجرایی پرزیدنت بوش در سیاست داخلی و خارجی استفاده خواهد کرد.
باطل کردن دستورات پرزیدنت بوش درباره ی محدود کردن تحقیقات بر سلول های بنیادی، حفاری ها برای یافتن منابع نفت و گاز در درون خاک آمریکا، حفظ محیط زیست، سقط جنین، و تعطیلی زندان گوانتانامو از جمله مواردی است که تصور می شود اوباما در آن باره دست به اقدامی عاجل بزند.
امروز، گزارش هایی از تهیه ی یک طرح پیشنهادی توسط مشاوران براک اوباما منتشر شده است که از قصد انتقال دهها تن از مظنونین به فعالیت های تروریستی بازداشتگاه گوانتانامو به دادگاههای عادی برای محاکمه حکایت دارد.
براک اوباما در طول کمپین انتخاباتی اش وعده داده بود که برای ترمیم آسیب هایی که به اعتبار آمریکا وارد شده در دوران ریاست جمهوری اش بازداشتگاه گوانتانامو را تعطیل خواهد کرد و آن را فصلی غمناک از تاریخ آمریکا توصیف کرده است. اما، این اقدام می تواند به ایجاد یک سیستم جنجال برانگیز قضایی و حقوقی در آمریکا منجر شود.
البته آقای اوباما تا کنون جزئیاتی درباره ی چگونگی تعطیلی زندان گوانتانامو ارائه نکرده است.
مایک پنس، قانونگزار جمهوریخواه، می گوید جمهوریخواهان با تکیه بر حمایت مردم در برابر حرکت اوباما و دموکرات ها در کنگره بسوی تامین خواستهای جناح چپ می ایستند.
اوباما حتی بیش از دو ماه مانده به روز سوگند از سوی رهبران جهان تحت فشار قرار دارد.
هوجین تائو، رئیس جمهوری چین، در گفتگویی تلفنی با اوباما از او خواسته است قرارداد شش و نیم میلیارد دلاری فروش اسلحه به تایوان متوقف شود و او مخالفت خود را با استقلال تایوان اعلام کند. اوباما در طول کمپین انتخاباتی از این قرارداد حمایت کرده بود. بنا به گزارش ها رهبر چین به رئیس جمهور منتخب آمریکا وعده ی همکاری نزدیک بر سر نگرانی های مشترک را داده است.
از جمله این نگرانی ها برنامه ی هسته ای ایران است که براک اوباما در نخستین کنفرانس خبری اش از غیرقابل پذیرش بودن دستیابی ایران به جنگ افزار اتمی سخن گفت. بدنبال اعتراض علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی، به اظهارات براک اوباما؛ امروز حسن قشقاوی، سخنگوی وزارت خارجه ی جمهوری اسلامی ایران، اعلام کرد تهران انتظار ندارد در دوران ریاست جمهوری براک اوباما تغییری عمده در سیاست آمریکا در برابر ایران رخ دهد.
کرملین همچنین خبر می دهد که دیمتری مدودف، رئیس جمهوری روسیه، و براک اوباما، رئیس جمهوری منتخب، توافق کرده اند در اولین فرصت برای گفتگو بر سر مسائل فیمابین دیداری داشته باشند.
از جمله اختلافات دو کشور بر سر استقرار طرح سپر دفاع موشکی آمریکا در جمهوری چک و لهستان است که بلافاصله پس از پیروزی براک اوباما با واکنش متقابل مسکو روبرو شده است.
به گفته ی یکی از مشاوران آقای اوباما ایشان در همین روزها گفتگویی تلفنی با لخ کازینسکی، رئیس جمهور لهستان، داشته است که طی آن تعهدی نسبت به استقرار قطعی سپر دفاع موشکی نداده است.
براک اوباما که در دوره ی انتقال قدرت قرار دارد این روزها برای پاسخ به پیام های تبریک پیروزی اش در انتخابات در تماس های مداوم با رهبران جهان است.
بخش عمده ای از انتقال قدرت انتخاب اعضای کابینه است اما، انتظار نمی رود براک اوباما این هفته کسی را معرفی کند.
ولری جرت، مشاور اوباما، می گوید اوباما تلاش خواهد کرد کابینه اش نماینده ی طیفی از افراد با دیدگاههای متفاوت، تفاوت های نژادی و جفرافیایی باشد.
رام امانوئل، رئیس دفتر آتی کاخ سفید، نخستین عضو کابینه، معتقد است با توجه به نگرانی های شدید مردم بخشی از هسته ی مرکزی استراتژی اقتصادی اوباما توجه به طبقه ی متوسط خواهد بود.کارشناسان تا کنون اوباما را در مقایسه با دوره ی انتقال دشوار و کند دولت بیل کلینتون در وضعیت بهتری ارزیابی می کنند. به باور آنان اوباما نشان داده قصد حرکت سریع و بی وقفه را دارد و معرفی رام امانوئل، برای ریاست دفتر کاخ سفید، در چند روز نخست، اقدامی بسیار مناسب و مشابه اقدام رونالد ریگان در دهه ی هشتاد در دوره ی انتقال قدرت بود.

۱۳۸۷ آبان ۱۷, جمعه

انتقال قدرت در دوران جنگ و بحران اقتصادی

رییس جمهور منتخب براک اوباما امروز در شیکاگو با گروه مشاوران ارشد اقتصادی اش ملاقات می کند. این نخستین نشست آقای اوباما پس از پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری است. براک اوباما ۷۴ روز دیگر دیگر اداره یٍ کاخ سفید را در دست می گیرد و میراث دار بدترین بحران اقتصادی از زمان رکورد بزرگ اقتصادی آمریکا خواهد بود. بحران اقتصادی شرایطی ایجاد کرده است که بسیاری انتظار دارند براک اوباما هر آن وزیرٍ آتی خزانه داری خود را معرفی کند. اوباما پس از نشست اقتصادی در نخستین کنفرانس خبری خود پس از انتخابات سه شنبه شرکت می کند.
نشانه های دوران انتقال قدرت در واشنگتن فضای سیاسی آمریکا را فرا گرفته است. پرزیدنت منتخب براک اوباما پیشاپیش با نه تن از رهبران جهان گفتگوهای تلفنی داشته است و مراحل تشکیل کابینه با معرفی رام امانوئل به عنوان رئیس دفتر کاخ سفید بسرعت به پیش می رود. نشست امروز اوباما با تیم هفده نفره ی مشاوران اقتصادی اش در حالی انجام می گیرد که وال استریت برای چندمین روز متوالی پس از انتخابات شاهد سقوط نگران کننده ی ارزش سهام است و گزارش ها از بیکار شدن دویست و چهل هزار تن در ماه اکتبر و ادامه ی افزایش نگران کننده ی شمار بیکاران حکایت دارد.
گزارش امروز وزارت کار از افزایش نرخ بیکاری از شش و یک دهم به شش و نیم درصد حکایت دارد و بازگشت ثبات سیاسی بدنبال پیروزی براک اوباما در انتخابات ریاست جمهوری مانع ادامه ی از دست رفتن نگران کننده ارزش سهام نشده است.
براک اوباما برای بازگرداندن آرامش و اعتماد به اقتصاد کشور امروز با گروه مشاوران اقتصادی اش دیدار می کند. لیست بلندبالایی از سرشناس ترین روسای پیشین بانک مرکزی، وزرای پیشین خزانه داری و مدیران موسسات خصوصی در کنار اوباما هستند. وارن بافت، پال ولکر و رابرت روبن بعضی از آنها هستند.
جنیفر ناپولیتانو، فرماندار دموکرات اریزونا، از نزدیکان اوباما بر اهمیت انتقال داده ها در دوران گذار و انتقال قدرت در کاخ سفید همزمان با بحران اقتصادی انگشت می گذارد.
به باور بسیاری از جمله سناتور هیلری کلینتون، رقیب پیشین اوباما در انتخابات دورن حزبی دموکرات ها، انتخاب رام امانوئل به سمت رئیس دفتر کاخ سفید که سالها در وال استریت فعالیت می کرد انتخابی خردمندانه است.
سناتور دموکرات کریستوفر داد، رئیس کمیته ی امور بانکی سنا، از اهمیت معرفی سریع وزیر خزانه داری خبر می دهد و می گوید اطمینان دارد که این امر در دست بررسی اوباما است.
تیموتی گایتنر، رئیس بانک مرکزی نیویورک؛ لری سامرز، وزیر پیشین خزانه داری طی سالهای هزار و نهصد و نود تا دو هزار و رئیس پیشین دانشگاه هاروارد؛ و پال ولکر، رئیس پیشین بانک مرکزی فدرال طی سالهای هزار و نهصد و هفتاد و نه تا هزار و نصد و هشتاد و هفت؛ سه نامزد احتمالی مقام وزیر جدید خزانه داری آمریکا هستند.
سامرز و ولکر از اعضای گروه هفده نفره ی مشاوران اقتصادی اند اما، گایتنر در میان آنان نیست.
نشانه های انتقال آرام قدرت پیشاپیش دیده می شود.
پرزیدنت بوش دیروز تاکید کرد هنری پالسن، وزیر فعلی خزانه داری، مراحل انتقال قدرت در وزارت خزانه داری را پیشاپیش آغاز کرده است. رئیس جمهوری آمریکا دیروز ضمن اعلام آمادگی اعضای کابینه اش برای روند انتقال گفت این نخستین بار طی چهار دهه است که انتقال قدرت در زمان جنگ صورت می گیرد و با توجه به عزم افراطیون خشونت گرا برای ضربه زدن به کشور در دوران انتقال باید اطمینان حاصل کرد این انتقال بآرامی و بی دردسر انجام گیرد.
لری ساباتو، مدیر مرکز مطالعات سیاسی دانشگاه ویرجینیا، مشابهت هایی میان دوران انتقال قدرت از هری ترومن به دوایت آیزنهاور در دهه ی پنجاه، در میانه ی جنگ کره و بحران اقتصادی، با شرایط فعلی می بیند و می گوید پرزیدنت بوش برای ایجاد زمینه ی همکاری در انتقال آرام قدرت سزاوار تقدیر است.
براک اوباما و پرزیدنت بوش روز دوشنبه در همین راستا با یکدیگر در کاخ سفید ملاقات می کنند.
اوباما همچنین دیروز طی تماس های تلفنی به پیام های تبریک رهبران جهان پاسخ داد. بنا به گزارش ها گفتگوی تلفنی با نیکلا سرکوزی، رئیس جمهوری فرانسه، سی دقیقه به درازا کشید. تماس تلفنی با استیون هارپر، نخست وزیر کانادا، بیشتر به نشست اقتصادی گروه جی بیست اختصاص داشت که پانزدهم نوامبر به میزبانی پرزیدنت بوش برگزار می شود. اوباما همچنین با اهود المرت چگونگی ادامه ی روند صلح اعراب و اسرائیل و اوضاع منطقه را به گفتگو گذارد. گفتگوی اوباما با گوردون براون، نخست وزیر بریتانیا، و آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، بیشتر به آینده ی عراق و افغانستان اختصاص داشت.
این گفتگوها در واقع بخشی از پاسخ اوباما به پیام های تبریک رهبران جهان بود.محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری ایران، نیز در اقدامی بی سابقه دیروزطی پیامی انتخاب براک اوباما را به ریاست جمهوری آمریکا به وی تبریک گفت. آقای احمدی نژاد در پیام تبریک خود ابراز امیدواری کرده است سیاست های آمریکا در عراق، افغانستان و مناطق فلسطینی تغییر کند. هنوز واکنشی از سوی آقای اوباما شنیده نشده است اما، احتمال دارد در کنفرانس خبری ساعت دو و سی دقیقه ی بعدازظهر امروز به وقت واشنگتن این مساله مطرح شود. یادآوری این نکته بد نیست که رام امانوئل، رئیس دفتر کاخ سفید دولت براک اوباما، یک یهودی از یک خانواده ی مهاجر اسرائیلی است.

۱۳۸۷ آبان ۱۶, پنجشنبه

واشنگتن در دوره ی انتقال قدرت

براک اوباما، رئیس جمهوری منتخب ایالات متحده، پس از پیروزی قاطع در انتخابات ریاست جمهوری بسرعت تلاش ها برای تشکیل کابینه را، پیش از اینکه رسما کنترل امور را در ماه ژانویه در دست بگیرد، آغاز کرده است. منابع نزدیک به گروهٍ مسولٍ انتقال قدرت به پرزیدنت منتخب اوباما می گویند لیستی از کاندیداهای مقام وزیر خزانه داری تهیه شده است و مشاوره ها برای معرفی وزیر خارجه و دفاع پیشاپیش آغاز شده است. براک اوباما از امروز گزارش های فوقٍ محرمانه یٍ اطلاعاتی سازمان مرکزی اطلاعات آمریکا، سی آی ای، را دریافت می کند.
براک اوباما امروز برای نخستین بار ملاقاتی با مقامات ارشد سی آی ای و مایک مک کانل، مدیر اطلاعات ملی، خواهد داشت که آخرین گزارش ها درباره ی مسائل مهمی چون ایران، عراق، و القاعده را در اختیار او می گذارند. در فاصله ی ده هفته به مراسم رسمی ادای سوگند پرزیدنت منتخب اوباما باید درباره ی صدها پست مهم کشور تصمیم گیری کند.
یک روز پس از پیروزی تاریخی در انتخابات ریاست جمهوری؛ براک اوباما بی وقفه جامه ی کاندیداتوری را درآورده و ردای پرزیدنت منتخب را به تن می کند. اوباما دیروز مجموعه ای از ملاقات ها داشت و شش ساعت را با مشاوران ارشدش به مرحله ی خارج از حد تصور دشوار انتقال قدرت و انتخاب کابینه پرداخت. جان پودستا، رئیس دفتر کاخ سفید در دوران پرزیدنت کلینتون، اداره ی امور انتقال را برعهده دارد. ولری جارت، پیت روز، و جنت ناپولیتانو از دیگر اعضای کمیته ی انتقال قدرت اند.
چندین دموکرات ارشد تائید کرده اند که براک اوباما پیشاپیش رام امانوئل، قانونگذار هم ایالتی اش از ایلینوی، را به عنوان رئیس دفتر کاخ سفید انتخاب کرده است.
رام امانوئل، از مشاوران پیشین پرزیدنت کلینتون، در انتخابات دورن حزبی دموکرات ها میان اوباما و هیلری کلینتون بی طرف ماند و از هیچ یک جانبداری نکرد. امانوئل در چند سال گذشته در امور سرمایه گذاری بانکی فعال بود و شش سال پیش یکی از کرسی های ایلینوی در مجلس نمایندگان را به خود اختصاص داد و بسرعت به کمیته ی رهبری حزب دموکرات در کنگره پیوست.
اقتصاد بحران زده معرفی وزیر خزانه داری را در کانون توجه قرار داده است. تیموتی گایتنر، رئیس بانک مرکزی نیویورک، لارنس سامرز، وزیر پیشین خزانه داری، و پال ولکر، رئیس پیشین بانک مرکزی، از جمله افراد مورد نظر اوباما هستند.
گروهی از دموکرات ها همچنین از سناتور جان کری، کاندیدای پیشین انتخابات ریاست جمهوری و عضو ارشد کمیته ی روابط خارجی سنا، به عنوان یکی از کاندیداهای جدی مقام وزیر خارجه سخن می گویند اما، سخنگوی سناتور کری می گوید او که سه شنبه برای یک دوره ی شش ساله ی دیگر کرسی خود را در سنا حفظ کرد برخلاف شایعات هیچ فعالیتی برای کسب مقام وزیر خارجه نمی کند.
سناتور جمهوریخواه چاک هیگل، عضو سرشناس کمیته ی روابط خارجی سنا و از افسران مجروح جنگ ویتنام، از دوستان نزدیک اوباما، از دیگر افراد نامبرده شده برای در دست گرفتن اداره ی وزارت خارجه است. اوباما چند ماه پیش باتفاق هیگل عازم سفری به منطقه ی خاورمیانه شد و از عراق و افغانستان بازدید کرد. هیگل از جمله اعضای ارشد سنا است که برای نخستین بار از ضرورت مذاکره ی با ایران سخن گفت.
گرچه بسیاری امیدوارند رابرت گیتز، وزیر دفاع، در مقام خود ابقا شود اما، این روزها نام ریچارد دنزیگ، وزیر پیشین نیروی دریایی، بسیار به گوش می رسد.
فرماندهان ارشد نظامی پیشاپیش از آمادگی برای گرفتن دستور از فرمانده ی جدید کل قوا خبر می دهند.
ژنرال دیوید پترایس، سرپرست جدید فرماندهی مرکزی نیروهای آمریکا در خاورمیانه موسوم به سنتکام، که در بازگرداندن آرامش به عراق نقشی تعیین کننده داشت از جمله رهبران نظامی است که باید بزودی توصیه هایش به پرزیدنت منتخب اوباما را درباره ی چشم انداز حضور نیروها در عراق در سایه ی نفوذ ایران در همسایه ی غربی ارائه کند. اوباما عهد کرده است در طرحی دقیق طی شانزده ماه نیروهای رزمی را از عراق خارج کند و شمار نیروها در افغانستان را افزایش دهد.
اوباما بزودی طی یک کنفرانس خبری آخرین تحولات را با مردم در میان می گذارد.
پرزیدنت بوش دیروز ضمن تبریک پیروزی به اوباما و دعوت از او و خانواده اش گفت همکاری کاملی برای انتقال قدرت انجام خواهد داد.
لورا بوش، بانوی اول آمریکا، نیز با میشل اوباما، بانوی اول بعدی، تماسی تلفنی داشت. بنا به گزارش ها میشل اوباما در تلاش برای منتقل کردن مادرش به پایتخت است.
شور و شوق عمومی برای ایجاد تغییر در واشنگتن مسولیت اوباما را برای مقابله با مشکلات عظیم روبرو و عمل به آرزوهای آنان صد چندان می کند.
پیروزی اوباما، نخستین رئیس جمهور آمریکایی آفریقایی تبار، هنوز برای بسیاری غیرقابل باور است. رهبران جنبش مدنی این مهم را نه تنها صرف پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری بلکه به مثابه ی دستاورد چند دهه مبارزات مدنی جشن می گیرند؛ مبارزاتی که مارتین لوتر کینگ آغازگر آن بود.
اما، فعالان حقوق مدنی می گویند ریاست جمهوری براک اوباما نقطه ی پایان نژاد پرستی نیست و معتقدند تلاش ها باید ادامه داشته باشد.
بسیاری معتقدند کابینه ی اوباما شاخص مناسبی برای عمل به وعده هایش در راستای درهم شکستن مرزهای حزبی و نژادی خواهد بود.
دموکرات ها که برای نخستین بار از آغاز دهه ی نود کنترل همزمان کاخ سفید و کنگره را در دست دارند برای پاسخگویی به خواست های مردم با ازمونی مهم روبرو هستند.
ننسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان، ضمن اعلام خشنودی از تقویت اکثریت دموکرات ها در کنگره وعده ی همکاری دو حزبی داد و گفت کشور باید نه از جناح راست یا چپ بلکه از میانه اداره شود.
انتخابات آمریکا از بسیاری جهات تاریخی بود. بنا به گزارش نیلسن میدیا هفتاد و یک میلیون و چهارصد هزار تن، یعنی حدود نیمی از قریب یکصد و سی میلیون رای دهنده، نقطه ی اوج این رویداد تاریخی را در شب انتخابات، سه ساعت منتهی به پیروزی اوباما، را از حدود چهارده شبکه ی تلویزیونی مشاهده کردند. این رقم بسیار بیش از دو دوره ی قبلی است. در انتخابات سال دو هزار و چهار پنجاه میلیون و یکصد هزار تن و در انتخابات سال دو هزار شصت و یک میلیون و پانصد هزار تن در شب انتخابات مشاهده گر اعلام نتایج بودند.

رئیس جمهوری برای همه؟

طولانی ترین و پر هزینه ترین کمپین سیاسی تاریخ آمریکا با پیروزی قاطع سناتور دموکرات براک اوباما به نقطه ی پایان رسید. براک اوباما، رئیس جمهور منتخب آمریکا، با کسب سیصد و چهل و نه رای کالج انتخاباتی رقیب جمهوریخواه، سناتور جان مک کین، را با صد و شصت و سه رای کالج انتخاباتی شکست داد و به عنوان نخستین رئیس جمهور سیاهپوست آمریکا تاریخ ساز شد. سناتور اوباما در سخنرانی پیروزی اش در حالی که میلیون ها تن در آمریکا و جهان سراپا گوش بودند گفت تغییرات آغاز شده است و انتخابات ثابت کرد آمریکا کشوری است که همه چیز در آن امکان پذیر است. رئیس جمهور منتخب ایالات متحده کشور را به اتحاد فراخواند و نسبت به چالش های بزرگ پیش رو هشدار داد.
حضور حدود صد و سی میلیون تن در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا رکورد تاریخی مشارکت شصت و چهار و یک دهم درصد را در کارنامه ی دموکراسی آمریکا به ثبت رساند. نرخ مشارکتی که در یکصد سال گذشته سابقه نداشته است.
با شمارش تقریبا بخش عمده ای از آراء سناتور اوباما حدود پنجاه و دو درصد و سناتور مک کین حدود چهل و شش درصد آرای عمومی را بدست آوردند. اوباما، چهل و چهارمین رئیس جمهور آمریکا، نخستین دموکراتی است که از سال هزار و نهصد و هفتاد و شش به این سو آرای عمومی بالای پنجاه درصد را کسب کرده است. رئیس جمهور منتخب خطاب به آنهایی که به او رای ندادند گفت ممکن است رای شما را بدست نیاورده باشم اما، صدای شما را می شنوم، به کمک شما نیازمندم و رئیس جمهور شما هم خواهم بود.
پسر یک پدر کنیایی و یک مادر سفیدپوست از کانزاس طی چهل و هفت سال مدارج ترقی را در آمریکا بسرعت طی نمود و به عنوان نخستین سناتوری که طی چهل و هشت سال گذشته مستقیم از سنا راهی کاخ سفید می شود به مقام ریاست جمهوری آمریکا نائل شد. براک اوباما در سخنرانی پیروزی خود در شیکاگو در حضور قریب از صد و پنجاه هزار تن از حامیانش که اشک در چشمانشان حلقه زده بود گفت اگر هنوز در باره ی تحقق هر آرزویی در آمریکا تردیدی وجود دارد و قدرت دموکراسی ما به پرسش گرفته می شود امشب پاسخ شما به آنهاست.
اوباما با تکیه بر حمایت دو سوم جوانان بین هیجده تا بیست و نه سال راه پیروزی خود را هموار کرد.
براک اوباما نه تنها الهام بخش میلیون ها تن بوده است بلکه با اجرای یک کمپین انتخاباتی کم نظیر نقشه ی سنتی کالج انتخاباتی را متحول کرد و ایالت های جمهوریخواهی چون ویرجینیا، ایندیانا، کارولاینای شمالی، میزوری و جورجیا را وارد بازی کرد که دهه ها سنگر محکم جمهوریخواهان محسوب شده اند. پیروزی اوباما در پنسیلوینیا، اوهایو و فلوریدا او را در موقعیتی قرار داد که به فاصله ای کوتاه رقیب جمهوریخواه، سناتور جان مک کین، شکست خود را با فروتنی و تواضع اعلام کند.
مک کین هفتاد و دو ساله علیرغم تاکید بر اختلافات وعده ی کمک به اوباما داد و کشور را به پشت سرگذاشتن اختلافات حزبی دعوت کرد.
اقتصاد بحران زده، دو جنگ، محبوبیت پایین پرزیدنت بوش، و ناتوانی با برابری با ماشین انتخاباتی اوباما، راه دشواری را در برابر مک کین قرار داده بود. نرخ مشارکت جمهوریخواهان در انتخابات دیشب در پایین ترین حد خود از سال هزار و نهصد و هشتاد بود.
رئیس جمهور منتحب آمریکا با واقع بینی نسبت به چالش های پیش روی کشور هشدار داد اما، در عین حال گفت گر چه ممکن است حتی در دوره ی نخست نتوانیم بسیاری از مشکلات را حل کنیم اما، بیش از هر زمان دیگری امیدوارم که در این راه موفق خواهیم شد.
جلب حمایت حدود شصت درصد زنان از دستاوردهای بزرگ اوباما بود.
او بخشی از سخنرانی اش را به ستایش ان نیکسون کوپر، زن صد و شش ساله ای اختصاص داد که در زمان محرومیت زنان و سیاهان از حق رای دختر یک برده بود. اوباما با اشاره به رای دیروز او در آتلانتا فراز اصلی کمپین خود را بارها تکرار کرد و گفت بله ما می توانیم.
رای بیش از نود و پنج درصد آمریکاییان آفریقایی تبار به اوباما نه فقط حمایت از او بلکه تلاش برای تحقق یک آرزو بود. اوباما قدم در راهی می گذارد که صد و چهل و پنج سال پیش آبراهام لینکن، رئیس جمهور هم ایالتی اش از ایلینوی، با تصویب قانون آزادی سیاهان از بردگی آن را گشود.
در انتخابات نه تنها سیاهان و اقلیت ها بلکه شصت و یک درصد سفیدپوست ها نیز به اوباما رای دادند.
نظرسنجی ها حاکی است که از هر ده رای دهنده شش تن اقتصاد را نخستین فاکتور تعیین کننده در رای خود عنوان کرده است.
هشتاد و پنج درصد مردم از مسیری که کشور طی می کند رضایت ندارند و اوباما را نوید دهنده ی چشم اندازی نوین در سیاست خارجی تصور می کنند.
اوباما خطاب به آنهایی که در پی گسیختن جهان اند گفت شما را شکست خواهیم داد و به جویندگان صلح و امنیت وعده ی حمایت داد.ریاست جمهوری براک اوباما بیستم ژانویه در مراسم رسمی سوگند در برابر کنگره ی آمریکا رسمیت می یابد اما، مراحل انتقال قدرت به کاخ سفید آغاز شده است و انتظار می رود طی چند روز آینده شاهد معرفی بعضی از اعضای کابینه بویژه وزرای خزانه داری، خارجه و دفاع باشیم.

۱۳۸۷ آبان ۱۵, چهارشنبه

سلام آقای رئیس جمهور

براک اوباما با یک پیروزی قاطع به ریاست جمهوری آمریکا دست یافت و تاریخ ساز شد.

۱۳۸۷ آبان ۱۴, سه‌شنبه

آیا شاهد واشنگتنی یک دست خواهیم بود؟

همه در انتظار آقای رئیس جمهور

در برنامه ی میزگردی با شما فرصتی دست داد تا آخرین تحولات در انتخابات ریاست جمهوری را با شما در میان بگذارم. نگاهی به برنامه ی میزگردی روز دوشنبه داشته باشید که همکارم شهلا آراسته اجرای آن را برعهده داشت.

۱۳۸۷ آبان ۱۳, دوشنبه

ماراتون دو ساله در دور پایان

طولانی ترین کمپین انتخابات ریاست جمهوری آمریکا ساعات پایانی و پر التهاب خود را پشت سر می گذارد. براک اوباما که بنا بر نظرسنجی ها در شش ایالت از هشت ایالت سرنوشت ساز در انتخابات فردا از رقیب جمهوریخواهش جان مک کین در پیش است امروز در آخرین تلاش ها سه ایالت جمهوریخواه را صحنه ی تاخت و تاز قرار می دهد در حالی که سناتور مک کین در برنامه ای فشرده در هفت ایالت از جمله پنسیلوانیا، سنگر دموکرات ها، حضور می یابد. دو کمپین در آخرین ساعات با امید به کسب آرای رای دهندگان مردد، تبلیغات منفی را علیه یکدیگر در دستور کار قرار داده اند و عملیات بسیار گسترده ی بسیج رای دهندگان آغاز شده است.
ماراتون دو ساله ی انتخابات ریاست جمهوری به دور پایان رسیده است. انتخاباتی که انتظار می رود رکورد مشارکت عمومی را طی یکصد سال گذشته بشکند.
پیش بینی می شود مشارکت بیش از نه میلیون رای دهنده ی جدید در انتخابات فردا، چهارم نوامبر، رکورد تاریخی مشارکت یکصد و سی میلیون رای دهنده را در دفتر دموکراسی آمریکا به ثبت برساند.
جان مک کین و براک اوباما در رقابت با عقربه های ساعت از این سو به آن سوی ایالت هایی می روند که فردا شب سرنوشت انتخابات را رقم خواهند زد. مک کین کمپین روز پیش از رای گیری را صبح امروز از فلوریدا آغاز و نیمه شب در ایالت محل سکونتش، آریزونا، به پایان می رساند. چشم بسیاری فردا به پنسیلوینیا خواهد بود تا ببینند سناتور آریزونا می تواند بر خلاف نظرسنجی ها اوباما را در سنگر خود شکست دهد و جو انتخابات را یکباره بسود خود تغییر دهد. مک کین از «بازگشت مک» خبر داد و به رای دهندگان گفت با کمک شما می توانیم پیروز شویم.
به باور بسیاری جاده ی پیروزی مک کین بشدت باریک می شود و او به قمار سنگینی بر سر پنسیلوانیا دست زده تا آن ایالت را که در سال دو هزار و چهار به جان کری رای داد از چنگ اوباما بیرون بیاورد. ضد حمله ی مک کین در عین حال تلاشی برای کندکردن حملات اوباما در عمق ایالت های جمهوریخواهان است.
کمیته ی ملی حزب جمهوریخواه در اقدامی هماهنگ با شلیک آخرین تیرها می کوشد اوباما را در پنسیلوینیا به زانو در آورد. پخش یک آگهی تلویزیونی در پنسیلوینیا هشداری است نسبت به رابطه ی جنجال برانگیز اوباما با رهبر پیشین کلیسای قبلی محل عبادتش، جرمایا رایت، که اظهارات تند و انتقادی اش نسبت به سیاست های آمریکا چند ماه پیش هیاهویی به پا کرد.
حزب جمهوریخواه همچنین در تماس های تلفنی خودکار با منازل مردم در پنسیلوینیا بخشی از صدای هیلری کلینتون، در زمان رقابت با اوباما در انتخابات درون حزبی دموکرات ها، را پخش می کند که با کنایه یک عمر تجربه ی مک کین برای در دست گرفتن قدرت در کاخ سفید را با تنها یک سخنرانی ضد جنگ اوباما پیش از دوران سناتوری اش در واشنگتن مقایسه می کند.
هیلری کلینتون این اقدام مک کین را بشدت مورد انتقاد است.
کمپین اوباما در واکنش دست به پخش آگهی تلویزیونی زده است که از اعلام حمایت اخیر دیک چینی، معاون ریاست جمهوری، از مک کین به عنوان ابزار دیگری برای کوبیدن بر طبل یکی بودن مک کین با سیاست های بوش چینی استفاده می کند.
بسیاری از کارشناسان معتقدند اگر مک کین فردا شب تمام ایالت های سرنوشت ساز را پیروز شود و در پنسیلوینیا هم اوباما را شکست دهد باز نیاز به یک پیروزی مثلا در نیوهمشایر دارد.
مک کین دیشب به نیوهمشایر، ایالتی که دو بار در سابقه ی سیاسی اش به زنده شدن کمپین اش کمک کرد، رفت و از جمهوریخواه، دموکرات، مستقل، لیبرترین و همه و همه خواست بار دیگر به نجات او بیایند.
پیشاپیش بیش از سی میلیون تن آرای غیابی خود را یا پست کرده اند یا در رای گیری زودهنگام حاضر شده اند. شمارش آرا از برتری دموکرات ها نسبت به جمهوریخواهان حکایت دارد.
اوباما که امروز از فلوریدا راهی کارولاینای شمالی و سپس ویرجینیا می شود دیشب در اوهایو در دو گردهمایی شصت و هشتاد هزار نفری از مردم خواست از رای گیری زودهنگام نهایت بهره را ببرند.
نظرسنجی ها علت برتری دموکرات ها در این انتخابات را اوضاع اقتصادی، عملکرد پرزیدنت بوش، و نامزد معاونت مک کین، سارا پیلین، نشان می دهد.
بر طبق آمار هنوز چند درصد از رای دهندگان پس از یک کمپین دو ساله مرددند به کدام کاندیدا رای بدهند.
ریک دیویس، مدیر کمپین مک کین، معتقد است این افراد عمدتا ساکنین مناطق غیرشهری و دموکرات اند و اگر اوباما نتوانسته تا کنون آنها را مجاب کند دیگر نخواهد توانست.
کمپین مک کین در آخرین تلاش می کوشد با تکیه بر بخشی از گفتگوی اوباما با خبرنگاران توجیه کند که اوباما برخلاف گفتارش از تاسیس نیروگاههای پیشرفته ی ذغالسنگی حمایت نمی کند و می گوید محدودیت هایی را برای جلوگیری از آلودگی هوا بر آنها تحمیل می کند که به ورشکستگی آنها می انجامد.
امید مک کین این است که رای دهندگان ایالت های مملو از معادن ذغالسنگ چون ویرجینیای غربی، پنیسلوینیا، و اوهایو با نگرانی از تاثیر سیاست های اوباما بر آینده ی شغلی شان به او رای ندهند.
به باور کمیپن مک کین رای مرددین فاکتوری پنهان است که می تواند نتیجه را به کل زیر و رو کند.
به باور دیوید آکسلراد، استراتژیست ارشد کمپین اوباما، تنها عاملی که می تواند نتیجه ی انتخابات فردا شب را متفاوت از نظرسنجی ها رقم بزند اطمینان مردم از پیروزی اوباما و حاضر نشدن در پای صندوق های رای است.
دو کاندیدا بر خلاف سنت انتخابات فردا همزمان با رای گیری به کمپین ادامه می دهند.
رقابت چنان حساس است که مک کین فردا همزمان با رای گیری به کلورادو و نیومکزیکو می رود که نظرسنجی ها از احتمال پیروزی اوباما خبر می دهد.
اوباما توقفی کوتاه در ایندیانا خواهد داشت و سپس راهی شیکاگو می شود که یک گردهمایی احتمالا یکصد هزار نفری در گرنت پارک در شب انتخابات انتظار او را می کشد.
فردا در بعضی ایالت ها از جمله ایندیانا حوزه های اخذ رای ساعت شش عصر بسته می شود و کارشناسان معتقدند اگر اوباما در ایندیانا که چهل و چهار سال است به رئیس جمهور دموکرات رای نداده پیروز شود یا با اختلافی اندک شکست بخورد نشان می دهد که انتخابات بسود او تمام می شود اما، اگر مک کین با اختلافی چشمگیر اوباما را در ایندیانا شکست دهد باید در انتظار شبی طولانی بود.
ال گور، معاون پیشین ریاست جمهوری، در ای میلی به رای دهندگان هشدار داده است که شکست جان کری در انتخابات سال دو هزار و چهار در اوهایو با رای متوسط نه تن در هر حوزه ی انتخاباتی رقم خورد.
اوباما دیشب برای نخستین بار گفت بنظر می رسد ما قادر به پیروزی در انتخابات فردا خواهیم بود.
در عین حال، تمام جهان چشم به انتخابات فردا دوخته است.
از ژاپن تا اندونزی و کنیا مردم برای پیروزی اوباما لحظه شماری می کنند. در یک جزیره ی کوچک ماهیگیری در ژاپن به نام اوباما بسیاری از ساکنین پیراهن «اوباما را دوست داریم» به تن کرده اند و خود را برای رقص و پایکوبی آماده می کنند.
در کنیا، خانواده ی پدری اوباما چشم از اخبار برنمی دارند و جادوگران کنیایی پیروزی اوباما را پیش بینی کرده اند. در نایروبی موزیکالی از زندگی اوباما بر روی صحنه رفته است.و در اندونزی که اوباما چند سال از کودکی اش را سپری کرد بسیاری در انتظار شنیدن خبر پیروزی اوباما لحظه شماری می کنند.