۱۳۸۷ اسفند ۱۰, شنبه

ایران در دستور کار کنگره ی آمریکا قرار می گیرد

این هفته قانونگذاران در مجلس نمایندگان و سنای آمریکا بخش عمده ای از وقت خود را صرف رسیدگی به مسائل ایران می کنند. عضو ارشد جمهوریخواه کمیته ی امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا لایحه ی جدیدی را برای تشدید تحریم ایران ارائه کرده است که پیشاپیش از حمایت بیش از سی تن از قانونگذاران برخوردار است. عنوان این لایحه «قانون کاستن از تهدید ایران» است.

در سنا نیز کمیته ی روابط خارجی سنا سه شنبه و پنج شنبه در دو نشست جداگانه آخرین تحولات در برنامه ی هسته ای و اوضاع داخلی ایران را مورد رسیدگی قرار می دهد.موضوع نشست پنج شنبه بررسی استراتژی آمریکا در برابر ایران است و زبیگنیو برژینسکی و برنت سکوکرافت، دو مشاور پیشین امنیت ملی کاخ سفید که با مسائل ایران از نزدیک درگیر بودند، در آن حضور خواهند داشت.
عنوان نشست سه شنبه ی کمیته ی روابط خارجی سنا به ریاست سناتور جان کری که با حضور چهار تن از کارشناسان برجسته ی مسائل ایران برگزار می شود «واقعیت های سیاسی و هسته ای ایران و گزینه های سیاست آمریکا» است.
کنگره در حالی توجه بیشتری به مسائل ایران نشان می دهد که جمهوری اسلامی درگیر مقدمات انتخابات ریاست جمهوری است و دولت پرزیدنت اوباما در ششمین هفته ی فعالیت خود کماکان درگیر تهیه ی یک استراتژی جامع در برابر ایران است.
پرزیدنت اوباما در طرح بودجه ی پیشنهادی سال مالی دو هزار و ده به کنگره تصریح کرده است رئیس جمهور در همکاری با متحدانش می کوشد اطمینان حاصل کند ایران به مسولیت هایش در برابر جامعه ی جهانی پایبند خواهد بود و تعهد دوباره ی آمریکا را به پیمان منع گسترش جنگ افزار هسته ای و حرکت بسوی جهانی عاری از جنگ افزار هسته ای به نمایش خواهد گذاشت.
در انتظار جزئیات بیشتر باشید.

۱۳۸۷ اسفند ۹, جمعه

تغییر سیاست جنگ

پرزیدنت اوباما از عزم خود برای خروج نیروهای رزمی آمریکا از عراق تا سی و یکم اوت ۲۰۱۰ خبر می دهد. رئیس جمهوری آمریکا برنامه ی خروج نیروها ظرف هیجده ماه را در بازدیدی از کمپ لژون، پایگاه تفنگداران دریایی آمریکا در ایالت کارولینای شمالی، اعلام کرد.
هشت هزار تن از نیرویی که قرار است بزودی به افغانستان فرستاده شوند از این پایگاه اعزام می شوند.
رئیس جمهور گفت خروج کامل نیروها تا سی و یکم دسامبر سال دو هزار و یازده صورت می گیرد.
رئیس جمهور انتخابات شوراهای استانی در عراق را نشانه ای مهم در بازگشت ثبات و امنیت عنوان کرد و گفت هر چند عراق هنوز تا رسیدن به یک الگوی کامل و بی عیب و نقص فاصله دارد اما، آمریکا تا آن روز نمی تواند در آن کشور بماند.
پرزیدنت اوباما گفت زمان آن رسیده که عراق شریکی تمام عیار در یک گفتگوی منطقه ای باشد و همسایگانش روابط عادی و پایداری را پایه ریزی کنند. رئیس جمهور گفت آمریکا در این مسیر در پی ایجاد تماس با تمام کشورهای منطقه از جمله ایران و سوریه خواهد بود. براک اوباما تاکید کرد ما نمی توانیم بیش از این با چالش های منطقه ای بطور منفک برخورد کنیم بلکه نیازمند دیپلماسی هوشمندانه تری هستیم و از این روست که توجه خود را معطوف القاعده در افغانستان و پاکستان و تنظیم یک استراتژی با هدف استفاده از تمام عناصر قدرت آمریکا برای جلوگیری از دستیابی ایران به جنگ افزار هسته ای کرده ایم.
پرزیدنت اوباما در مسیر پرواز به کمپ لژون تلفنی با نوری المالکی، نخست وزیر عراق، گفتگو کرده و جزئیات برنامه ی خروج نیروها را با او در میان گذاشت.
بخش عمده ای از ادوات نظامی و نیروها از دالان مرزی عراق با اردن و کویت خارج خواهد شد.
پرزیدنت اوباما ضمن تقدیر از زحمات رایان کراکر، سفیر آمریکا در عراق، که ماموریتش به اتمام رسیده است کریستوفر هیل، مدیرکل آسیای شرقی و اقیانوسیه ی وزارت خارجه، را به عنوان سفیر جدید آمریکا در عراق معرفی کرد.
در این بازدید رابرت گیتس، وزیر دفاع، ژنرال جیمز جونز، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، و دریاسالار مایک مالن، رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح ارتش آمریکا، رئیس جمهور را همراهی کردند.
طرح خروج مورد نظر پرزیدنت اوباما سه ماه بیشتر از شانزده ماهی است که او در جریان مبارزات انتخاباتی وعده داده بود. او پیشتر وعده کرده بود پایان ماه مه نیروهای رزمی را خارج کند.
بر اساس این برنامه، یک نیروی حدودا ۵۰ هزار نفری در عراق باقی خواهد ماند، که وظایف محدود آموزش نیروهای عراقی، فعالیت های ضد تروریسم، و حفاظت دیپلمات ها را برعهده خواهد داشت.
رهبران کنگره ی آمریکا می گویند پرزیدنت اوباما عصر پنج شنبه در یک نشست غیرعلنی قانونگذاران را در جریان طرح خود برای خروج حدود نود هزار تن از نیروهای آمریکا از عراق گذاشته بود.
سناتور جان مک کین، عضو ارشد جمهوریخواه کمیته ی نیروهای مسلح سنای آمریکا و رقیب انتخاباتی رئیس جمهور، طرح خروج را معقول توصیف اما، تاکید کرد با طرح انتخاباتی پرزیدنت اوباما تفاوت دارد.
رئیس جمهور امروز یادآوری کرد در زمان رقابت های انتخاباتی گفته بود طرح خروج شانزده ماهه ی خود از عراق را بدون مشاوره با فرماندهان نظامی به اجرا نمی گذارد و آنطور که دولت جرج بوش در حمله به عراق بی برنامه عمل کرد او در خروج نیروها بی دقت نخواهد بود. پرزیدنت اوباما گفت طرح فعلی پس از مشاوره با وزیر دفاع و فرماندهان نظامی تهیه شده است.
جان مک هیو، عضو ارشد جمهوریخواه کمیته ی نیروهای مسلح مجلس نمایندگان آمریکا، می گوید پرزیدنت اوباما در گفتگو با او عهد کرده است اگر عراق بار دیگر در خشونت فرو رود در استراتژی جدیدش برای خروج نیروها تجدیدنظر کند.
مک هیو ابراز نگرانی کرده است اوضاع امنیتی در عراق با توجه به انتخابات ماه دسامبر در آن کشور کماکان شکننده باشد. این قانونگذار متنفذ جمهوریخواه می گوید رئیس جمهور به او اطمینان داده است فرماندهان نظامی از انعطاف پذیری لازم در اجرای این طرح برخوردارند.
علیرغم واکنش مثبت جمهوریخواهان به طرح خروج هیجده ماهه، گروهی از دموکرات ها نسبت به شمار نیروهای باقیمانده ابراز تردید کرده اند.
سناتور دموکرات هری رید، رهبر سنا، می گوید باقی گذاشتن پنجاه هزار نیرو در عراق بیشتر از آن چیزی است که تصور می کرد.
در جلسه ی پشت درهای بسته ی در کاخ سفید علاوه بر سناتور رید؛ ننسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان؛ جان بینر، رهبر اقلیت جمهوریخواه؛ جوزف بایدن، معاون ریاست جمهوری؛ رابرت گیتز، وزیر دفاع؛ و دریاسالار مایک مالن، رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح ارتش آمریکا؛ حضور داشتند.
طرح خروج از عراق یک روز پس از ارائه ی طرح بودجه ی رئیس جمهور به کنگره ارائه می شود که در آن پرزیدنت اوباما از کنگره برای جنگ عراق و افغانستان تا پایان سال مالی دو هزار و ده ۲۰۵ میلیارد دلار درخواست کرده است. بودجه ی جنگ برای سال مالی دو هزار و ده صد و سی میلیارد دلار پیش بینی شده است و رئیس جمهور برای شش ماه مانده به اول اکتبر که آغاز سال مالی محسوب می شود هفتاد و پنج میلیارد و پانصد میلیون دلار دیگر درخواست کرده است.
رئیس جمهور هر چند در پی کاهش هزینه ی برنامه های غیرضروری در پنتاگون است اما، بودجه ی پایه ی پیشنهادی او برای وزارت دفاع با بیست میلیارد و چهارصد میلیون دلار افزایش یعنی پانصد و سی و سه میلیارد و هفتصد میلیون دلار چهار درصد بیش از بودجه ی سال مالی جاری است.
آیک اسکلتن، رئیس دموکرات کمیته ی نیروهای مسلح مجلس نمایندگان، ضمن استقبال از طرح بودجه ی پیشنهادی به عنوان گامی درست در راستای عمل به وعده ی گسترش نیروی زمینی و تفنگداران دریایی آمریکا از تصمیم رئیس جمهور برای کاهش نیروها از عراق و معطوف کردن توجه به افغانستان و دیگر نقاط منطقه ی خاورمیانه استقبال کرده است.
در طرح بودجه ی سال مالی دو هزار و ده تصریح شده است پرزیدنت اوباما در همکاری با متحدانش می کوشد، اطمینان حاصل کند ایران به مسولیت هایش در برابر جامعه ی جهانی پایبند خواهد بود و، تعهد دوباره ی آمریکا به پیمان منع گسترش جنگ افزار هسته ای و حرکت بسوی جهانی عاری از جنگ افزار اتمی را به نمایش بگذارد.
در طرح بودجه ی پیشنهادی رئیس جمهور بودجه ی وزارت امور خارجه از چهل و هفت میلیارد و دویست میلیون دلار در سال مالی جاری به پنجاه و یک میلیارد و هفتصد میلیون دلار افزایش می یابد.
هاوارد برمن، رئیس کمیته ی امور خارجی مجلس نمایندگان، ضمن استقبال از افزایش بودجه کشور در امور خارجی در نشستی که به بررسی سیاست آمریکا در برابر روسیه اختصاص داشت تاکید کرد ایران باید در راس دستور کار مذاکرات دو جانبه ی واشنگتن و مسکو قرار داشته باشد.
کاخ سفید در عین حال درنظر دارد بخشی از کسری بودجه ی کشور را با حذف پروژه های متعلق به دوران جنگ سرد تامین کند.
برمن با توجه به گزارش های حاکی از احتمال کاهش بودجه ی سپر دفاع موشکی در لهستان و چک که روابط آمریکا و روسیه را بغرنج کرده است این پرسش را مطرح کرد که آیا دولت اوباما باید این طرح سپر دفاعی را دنبال کند؟
استیون پایفر، کارشناس روابط آمریکا و اروپا در موسسه ی بروکینگز، به هاوارد برمن پیشنهاد کرد با توجه به اینکه سرعت استقرار سپر دفاع موشکی از سرعت دسترسی ایران به موشک های بالستیک بیشتر است دولت اوباما می تواند به مسکو اطمینان دهد طی دو تا سه سال آتی چنین سیستمی راه اندازی نخواهد شد و اگر اطلاعات موثقی حاکی از کند شدن یا توقف برنامه ی موشک های دوربرد و برنامه ی غنی سازی اورانیوم از ایران بدست آمد این زمان می تواند تمدید شود.
گری اکرمن، رئیس دموکرات کمیته ی امور خاورمیانه و جنوب آسیا در مجلس نمایندگان، معتقد است در حالی که دولت اوباما در حال بررسی سیاست جامعی در برابر ایران است هر گونه استراتژی در ارتباط با بلندپروازی های هسته ای ایران باید مورد حمایت فراگیر متحدان بین المللی ما از جمله هند قرار داشته باشد که برای تامین نیازش به انرژی چشم به ایران دارد.
سناتور دموکرات جان کری، رئیس کمیته ی روابط خارجی سنا، و سناتور جمهوریخواه چاک هیگل در گزارش جدیدی که به اوضاع پاکستان و روابط منطقه ای اش می پردازد پیشنهاد می کنند دولت اوباما نگاه سازنده ای به احداث خط لوله ی انتقال گاز ایران به هند داشته باشد که از پاکستان می گذرد.
جیمز دابینز، مدیر امور امنیت بین المللی و دفاعی موسسه ی رند، در نشستی در کمیته ی نیروهای مسلح سنا، تصریح کرد ریچارد هولبروک، فرستاده ی ویژه ی دولت به پاکستان و افغانستان، و ژنرال دیوید پترایس، فرمانده ی نیروهای آمریکا در خاورمیانه و آسیای مرکزی، باید در تنظیم استراتژی جدید خود در افغانستان همکاری ایران را چون گذشته مدنظر داشته باشند. دابینز پیشنهاد می کند برای جلب همکاری سازنده ی ایران به تهران اطمینان داده شود حضور نظامی آمریکا در همسایگی دائمی نخواهد بود.
دابینز که خود از مذاکره کنندگان کنفرانس بن در سال دو هزار و یک بود به قانونگذاران پیشنهاد کرد در یک توافق بین المللی و منطقه ای افغانستان بطور دائم کشوری بیطرف اعلام شود که از خاک آن بر علیه همسایگان استفاده نخواهد شد و کشورهای همسایه نیز اجازه نخواهند داد خاک آنها برای اقداماتی علیه افغانستان مورد استفاده قرار بگیرد. دابینز می گوید در این توافق آمریکا و نیروهای ناتو باید متعهد شوند پس از اجرای چنین توافقی نیروهای خود را از افغانستان خارج کنند.
دیروز در کمیته ی روابط خارجی سنا به ریاست سناتور دموکرات جان کری نشستی با عنوان «تماس با جوامع اسلامی در سراسر جهان» برگزار شد.
سناتور جان کری که به تازگی از سفر به خاورمیانه و گفتگو با بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه، بازگشته است از امکان کمک دمشق در عراق و غزه خبر داد.
گروهی از مقامات دیپلماتیک و نظامی پیشین و کارشناسان برجسته از جمله مدلین آلبرایت، وزیر خارجه ی پیشین آمریکا، دریاسالار ویلیام فالن، فرمانده ی پیشین نیروهای آمریکا در خاورمیانه و آسیای مرکزی، و دلیه مجاهد، مدیر مرکز مطالعات اسلامی موسسه ی گالوپ، در این نشست حضور داشتند.
مدلین البرایت بر این مساله انگشت گذاشت که آمریکا به کرات به این متهم می شود که به معیارهای دوگانه ای درقبال اقدامات خودش و اقدامات دیگر کشورهای عرب و ایران قائل است. مدلین آلبرایت ضمن تاکید بر اهمیت حمایت آمریکا از برگزاری انتخابات آزاد در کشورهای مسلمان نشین انتخابات اخیر عراق را نمونه ای مناسب از حمایت از دموکراسی عنوان کرد و پیش بینی کرد بی تردید انتخابات ریاست جمهوری در ایران و افغانستان بر مسیر آتی آن دو کشور تاثیرگذار خواهد بود.
دلیه مجاهد نتایج یک نظرسنجی جدید گالوپ را که در سراسر کشورهای مسلمان نشین تهیه شده است با قانونگذاران در میان گذاشت. بنا بر این نظرسنجی اکثریت مردم کشورهای اسلامی شامل نود درصد پرسش شوندگان در مصر و پنجاه و هفت درصد پرسش شوندگان در ایران معتقدند حمله به عراق بیش از آنکه مفید بوده باشد نتایج زیانباری را به دنبال داشته است و آمریکا در حل اختلافات میان اسرائیل و فلسطینیان جانبدارانه عمل می کند. خانم مجاهد گفت نتایج نظرسنجی نشان می دهد حل و فصل خشونت ها و خروج مسولانه ی نیروهای آمریکا از عراق و افغانستان و کاهش تنش با ایران و سوریه مهمترین گامی است که می تواند خشم عمومی مسلمانان نسبت به آمریکا را فروبنشاند. دلیه مجاهد می گوید بیش از نود درصد پرسش شوندگان در مصر، اندونزی و ایران گفته اند اگر تصمیم به تهیه ی یک قانون اساسی جدید در کشورشان گرفته شود تضمین آزادی بیان را به بخش جدایی ناپذیر آن قانون اساسی بدل خواهند کرد.

۱۳۸۷ اسفند ۸, پنجشنبه

برنامه ی تلویزیونی پخش مستقیم سخنرانی پرزیدنت اوباما در کنگره

برای مشاهده ی برنامه ی ویژه ی صدای آمریکا از نخستین سخنرانی پرزیدنت اوباما در برابر نشست مشترک دو مجلس کنگره می توانید به لینک زیر مراجعه کنید.
http://www.voanews.com/wm/live/special-events/obama-joint-adrs-02-24-09---p-vb.asx
http://www.voanews.com/persian/obama_address09.cfm

آیا در بودجه ی جدید آمریکا طرح سپر دفاع موشکی متوقف می شود؟

بودجه ی سال مالی جاری پنتاگون ششصد و دوازده میلیارد دلار است. این بزرگترین بودجه ی امور دفاعی از جنگ دوم جهانی است. در سایه ی کسری بودجه و بحران اقتصادی در کنگره، کاخ سفید، و پنتاگون اتفاق نظر نسبی درباره ی کاهش این بودجه پدید آمده است. توقف برنامه ی تولید هواپیماهای فوق پیشرفته ی استراتژیک اف بیست و دو، نسل جدید ناوهای هواپیمابر، و کاهش بودجه ی حدودا ده میلیارد دلاری سپر دفاع موشکی در صدر لیست کاهش بودجه قرار دارد. آژانس دفاع موشکی با دعوت از کارشناسان برجسته در حال بررسی میزان کارآیی برنامه ی استقرار سپر دفاع موشکی در جمهوری چک و لهستان است که هدف از آن جلوگیری از تهدید بالقوه ی موشکی ایران عنوان می شود.
دیروز در نشستی در کنگره، فیلیپ کویل، مدیر پیشین آزمایش و ارزیابی وزارت دفاع، احتمال دست زدن ایران به یک حمله ی موشکی به اروپا یا آمریکا را خودکشی ایران توصیف کرد و گفت بعید می داند تهران چنان بی پروا باشد که به چنین خودزنی دست بزند و در انتظار واکنش غرب بنشیند چرا که چنین حملات موشکی پاسخی را بدنبال خواهد داشت. کویل تاکید کرد پرتاب اخیر ماهواره ی امید با موشک سفیر دو نیز چیزی را در این نظر او تغییر نمی دهد.
فیلیپ کویل در گزارش اش به اعضای کنگره انتخاب مکان رادار و و موشک های رهگیر در جمهوری چک و لهستان را نیز به پرسش گرفت. کویل هفته ی گذشته دو روز را با ژنرال پتریک اورایلی، مدیر جدید آژانس دفاع موشکی، و اعضای آژانس ملاقات کرد و دیدگاههای خود را با آنها در میان گذاشت.
دیروز، دنیس بلیر، مدیر اطلاعات ملی، هم در نشست دیگری در کنگره بود. آقای بلیر با اشاره به اینکه رژیم ایران به آمریکا به عنوان یک دشمن و تهدید می نگرد به قانونگذاران گفت سیاست های منطقه ای ایران در کنار تلاش ها برای توسعه ی دو مولفه ی عمده ی دستیابی به قابلیت تولید جنگ افزار هسته ای یعنی غنی سازی اورانیوم و برنامه های موشکی بسیاری از حکومت های منطقه از ریاض تا تل آویو را هراسان کرده است.مدیر اطلاعات ملی تصریح کرد تهران دست کم تولید جنگ افزارهای هسته ای قابل پرتاب را به عنوان یک گزینه در نظر دارد اما، گفت روشن نیست که ایران آزمایش تولید کلاهک اتمی را از سر گرفته باشد.

بودجه ی فدرال آمریکا و انتخاب های دشوار

پرزیدنت براک اوباما صبح امروز رئوس کلی بودجه ی سه هزار و پانصد و پنجاه میلیارد دلاری سال مالی دو هزار و ده را در اختیار کنگره ی آمریکا قرار داد. این طرح پیشنهادی بزرگترین برنامه ی صرف بودجه در تاریخ آمریکاست. در این طرح بودجه یک هزار و هفتصد و پنجاه میلیارد دلار میلیارد کسری بودجه مرتبط با سال مالی دو هزار و نه پیش بینی شده است.
کاخ سفید و مقامات مسول می گویند تخصیص ششصد و سی و چهار میلیارد دلار برای اصلاحات در سیستم بهداشت و درمان آمریکا و کاهش هزینه ی بعضی برنامه ها از جمله بودجه ی جنگ از اهداف این طرح بودجه است.
برنامه های زیربنایی برای بهبود و توسعه ی بهداشت و درمان، آموزش، و انرژی سه ستون اصلی نخستین طرح بودجه ی یکصد و سی و چهار صفحه ای سال مالی دو هزار و ده رئیس جمهوری آمریکا است.
کاخ سفید معتقد است از طریق ایجاد یک صندوق ذخیره به ارزش ششصد و سی و چهار میلیارد دلار طی برنامه ای ده ساله بیش از چهل و شش میلیون آمریکایی فاقد بیمه ی درمانی را صاحب بیمه کرده و هزینه ی خدمات درمانی را برای مردم کاهش خواهد داد.
بخش عمده ای از هزینه ی این برنامه از لغو معافیت های مالیاتی دولت جرج بوش برای افراد با درآمد بیش از دویست و پنجاه هزار دلار و کارآمد کردن نظام اداری بهداشت و درمان تامین می شود.
در بخش آموزش رئیس جمهور مشوق های جدیدی را برای کیفیت عمکلرد معلمان پیشنهاد می کند و هزینه هایی را برای برنامه های جدید آموزشی و توسعه ی مدارس در نظر گرفته است.
رئیس جمهور از کنگره خواسته است لایحه ای را با هدف کنترل گازهای آلاینده و توسعه ی برنامه های انرژی های تجدیدپذیر به تصویب برساند و معافیت های مالیاتی چشمگیری را برای سرمایه گذاران در این برنامه ها پیش بینی کرده است.
بنا به گزارش ها احتمال درخواست دویست و پنجاه میلیارد دلار دیگر کمک به سیستم مالی بحران زده ی آمریکا در طرح بودجه مطرح شده است.
کسری بودجه ی پیش بینی شده در رئوس طرح بودجه سال مالی دو هزار و ده معادل بیش از دوازده درصد از تولید ناخالص ملی آمریکا است. رئیس جمهور وعده کرده است طی چهار سال آینده این کسری را به نصف تقلیل می دهد.
در طرح بودجه سال مالی آتی هزینه های جنگ عراق حدود صد و سی میلیارد دلار برآورده شده است. این ده میلیارد دلار کمتر از بودجه ی سال مالی جاری است و پیش بینی شده است سال دو هزار و یازده هزینه ی جنگ به پنجاه میلیارد دلار سقوط کند.
کنگره پیشاپیش بیش از هفتاد میلیارد دلار برای جنگ عراق و افغانستان تخصیص نداده است و رئیس جمهور باید درخواست بودجه ی اضافی جداگانه ای را ارائه دهد.
کاهش نیروهای آمریکا در عرا ق که انتظار می رود در سخنرانی روز جمعه ی رئیس جمهور در پایگاه تفنگداران دریایی آمریکا در کارولاینای شمالی موسوم به کمپ لجون مطرح شود بخشی از تلاش ها برای کاهش کسری بودجه است.
گفته می شود رئیس جمهور طرحی برای خروج نیروهای رزمی طی نوزده ماه را در نظر دارد. رئیس جمهور همچنین وعده کرده است بودجه ی برنامه های نظامی مرتبط با دوران جنگ سرد را قطع کند.
سال مالی در آمریکا از اول اکتبر آغاز می شود و جزئیات نخستین طرح بودجه ی رئیس جمهور در ماه آوریل روشن خواهد شد. پیشاپیش جمهوریخواهان در کنگره لب به انتقاد گشوده اند.
بعضی تحلیلگران با توجه به افزایش نیروها در افغانستان همزمان با خروج آنها از عراق و هزینه های خروج نیروها از عراق بعید می دانند صرفه جویی چشمگیری را شاهد باشیم. اما، کاخ سفید می گوید هزینه های خروج نیروها از عراق را در طرح پیشنهادی بودجه در نظر گرفته است.
مقامات پنتاگون پیش بینی می کنند حدود چهل تا پنجاه هزار نیروی مسول آموزش نیروهای عراقی و حفظ امور امنیتی تا پایان سال دو هزار و یازده در عراق خواهند ماند.
اما، ننسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، در مصاحبه ای تلویزیونی در پاسخ به این پرسش که آیا حدود پنجاه هزار نیرو در عراق می مانند گفت فکر می کند کمی بیش از یک سوم این تعداد حدود پانزده تا بیست هزار نیرو در عراق خواهند ماند.

۱۳۸۷ اسفند ۷, چهارشنبه

پرزیدنت اوباما و چالش همکاری با جمهوریخواهان

رهبران حزب جمهوریخواه رویکرد اقتصادی پرزیدنت اوباما را به باد انتقاد گرفته و آن را غیرمسولانه توصیف کرده اند. جمهوریخواهان ضمن اعلام تمایل خود به همکاری با رئیس جمهور در واکنش به سخنرانی پرزیدنت اوباما در برابر نشست مشترک کنگره می گویند برنامه های اقتصادی رئیس جمهور فاقد جزئیات اجرایی است و بیش از حد بر صرف بودجه اتکا دارد. جمهوریخواهان دموکرات ها در کنگره را بیش از رئیس جمهور در این امر مقصر می دانند.
پرزیدنت اوباما فردا رئوس کلی نخستین طرح بودجه ی سال مالی دو هزار و ده را که ادعا می شود کسری هزار و سیصد میلیارد دلاری کشور را طی چهار سال به نصف کاهش می دهد، ارائه می کند. رئیس جمهور همچنین در میانه ی اجرای طرح بازگرداندن ثبات به نظام بانکی و بازار مسکن است و با هدف نمایش پایبندی به وعده ی خود مبنی بر درنظر گرفتن دیدگاههای هر دو حزب برای مقابله با چالش های پیش روی کشور بعدازظهر امروز نشستی یک ساعته با مقامات ارشد مسول امور مالی در کنگره و وزیر خزانه داری دارد.
سناتور دموکرات کریستوفر داد و سناتور جمهوریخواه ریچارد شلبی، رئیس دموکرات و عضو ارشد جمهوریخواه کمیته ی امور بانکی سنا، بارنی فرنک و اسپنسر باکوس، رئیس دموکرات و عضو ارشد جمهوریخواه کمیته ی امور مالی مجلس نمایندگان، و تیموتی گایتنر، وزیر خزانه داری، در این نشست غیرعلنی شرکت می کنند. رئیس جمهور پس از جلسه بیانیه ای را قرائت می کند.
کنگره این روزها سخت درگیر تصویب بودجه ی چهارصد و ده میلیارد دلاری معوقه ی سال مالی گذشته است که داد جمهوریخواهان را درآورده است.
این طرح بودجه ی معوقه متعلق به دولت جرج بوش است که دموکرات ها در آن تغییراتی اعمال کرده اند. از جمله تغییرات تخفیف بعضی تحریم های آمریکا علیه کوبا، افزایش کمک های آمریکا به سازمان ملل متحد و آژانس بین المللی انرژی اتمی، و تعهد به پرداخت حدود یک میلیارد دلار کمک به فلسطینیان است که با انتقاد جمهوریخواهان روبرو شده است.
ظهر امروز پرزیدنت اوباما و جوزف بایدن، معاون رئیس جمهوری، نشستی با رهبران دموکرات کنگره از جمله ننسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان، و سناتور دموکرات هری رید داشتند تا جزئیات این طرح بودجه را به گفتگو بگذارند.
انتقادات قانونگذاران جمهوریخواه در شرایطی افزایش می یابد که پرزیدنت اوباما کماکان برای طرح ترمیم اقتصادی اش مورد انتقاد جمهوریخواهان قرار دارد.
بابی جیندال، فرماندار جمهوریخواه لوییزیانا، که دقایقی پس از سخنرانی دیشب رئیس جمهور در برابر نشست مشترک کنگره، واکنش جمهوریخواهان را ایراد کرد گفت جمهوریخواهان خواهان همکاری با رئیس جمهور هستند اما، طرح اقتصادی دموکرات ها یک اقدام غیرمسولانه است که به جای ایجاد کار، ساختن آینده ای بهتر برای نسل آتی، و رشد اقتصادی به رشد دولت منجر شده و کشور را بیش از پیش در بدهی فرو می برد.
جان بینر، رهبر اقلیت جمهوریخواه در مجلس نمایندگان، پس از سخنرانی رئیس جمهور گفت رهبران حزب خود رئیس جمهور در کنگره تا کنون مانع همکاری دو حزب بوده اند.
واکنش سناتور جمهوریخواه میچ مک کانل، رهبر اقلیت در سنا، کمی آشتی جویانه تر بود.
مک کانل ضمن ابراز افتخار نسبت به اینکه کنگره برای نخستین بار شاهد سخنرانی یک رئیس جمهوری آمریکایی آفریقایی تبار بود گفت جمهوریخواهان معتقدند راه بازگشت به بهبود اقتصادی از مسیر آزادی های فردی بیشتر و نه دولت بزرگتر می گذرد.
مایکل استیل، رئیس جدید و سیاهپوست کمیته ی ملی حزب جمهوریخواه، با انتشار بیانیه ای از رهبران دموکرات کنگره خواست برای توقف صرف خارج از کنترل بودجه با جمهوریخواهان همکاری کنند. استیل می گوید اینک زمان مناسبی برای دولت جوان پرزیدنت اوباما است که از دموکرات ها در کنگره بخواهد برای حل مشکلات کشور رویکرد همکاری دو حزبی را در دستور کار خود قرار دهند.
نظرسنجی ها نشان می دهد دو سوم افرادی که سخنرانی دیشب رئیس جمهور را دیده اند به آن واکنش مثبتی نشان داده اند.
شب گذشته پرزیدنت اوباما تصریح کرد که او میراث دار کسری هنگفت بودجه ای است که نتیجه ی سیاستگذاری های غلط دولت های پیشین بوده است. رئیس جمهور از تعهد خود به نظارت شدید بر چگونگی صرف بودجه ی برنامه ی ترمیم اقتصادی اش در سراسر کشور سخن گفت و از معرفی یک بازرس کل برای این مهم خبر داد. پرزیدنت اوباما گفت از معاون ریاست جمهوری خواسته است سرپرستی یک کمیته نظارت را در این راستا در دست بگیرد.
این کمیته حسن اجرای سه بخش اصلی برنامه های رئیس جمهور در توسعه ی انرژی های تجدیدپذیر، آموزش، و بهداشت و درمان را زیر نظر خواهد داشت.
حدود ساعت ده صبح، جوزف بایدن، معاون رئیس جمهور، نخستین نشست این کمیته را برگزار کرد. ارل دوینی، بازرس کل؛ آرنی دانکن، وزیر آموزش؛ استیون چو، وزیر انرژی؛ لیسا جکسون، سرپرست سازمان حفاظت از محیط زیست؛ مارک چیلدره س، سرپرست کارکنان وزارت بهداشت و درمان؛ کن سلزار، وزیر کشور؛ ری لحود، وزیر راه و ترابری؛ تیموتی گایتنر، وزیر خزانه داری؛ و پیتر ارسزگ، رئیس دفتر مدیریت و بودجه؛ اعضای این کمیته ی ناظر بر اجرای طرح ترمیم اقتصادی هستند.
پرزیدنت اوباما برای اجرای برنامه هایش نیازمند همکاری وزیران کابینه است اما، چند پست کابینه وضعیت شان روشن نیست.
سنا دیشب با هشتاد رای موافق در برابر هفده رای مخالف به خانم هیلدا سولیس، عضو دموکرات مجلس نمایندگان، رای اعتماد داد تا به عنوان وزیر کار دولت پرزیدنت اوباما رهبری آن وزارتخانه را در دست بگیرد. ایجاد سه و نیم میلیون فرصت شغلی در طرح ترمیم اقتصادی رئیس جمهور در کانون چالش های جدی خانم هیلدا سولیس قرار دارد.
صبح امروز هم رئیس جمهور گری لاک را به عنوان وزیر پیشنهادی بازرگانی معرفی کرد. وضعیت وزیر بهداشت و درمان هنوز روشن نیست اما، رسانه ها از خانم کتلین سبلیوس، فرماندار کانزاس، به عنوان یکی از کاندیداهای احتمالی خبر داده اند.در عین حال، امروز، دنیس بلیر، مدیر جدید اطلاعات ملی، و ژنرال پتریک اورایلی، مدیر جدید آژانس دفاع موشکی آمریکا، برای ارائه ی گزارش هایی جداگانه در برابر کمیته ی اطلاعات و کمیته ی نیروهای مسلح مجلس نمایندگان حاضر می شوند. بحث درباره ی ایران یکی از محورهای این دو نشست است.

۱۳۸۷ اسفند ۶, سه‌شنبه

نخستین سخنرانی پرزیدنت اوباما در برابر نشست مشترک کنگره

پرزیدنت براک اوباما امشب ساعت نه به وقت واشنگتن برابر با پنج و سی دقیقه ی بامداد به وقت تهران در آغاز دومین ماه دوران ریاست جمهوری اش نخستین سخنرانی خود را در برابر نشست مشترک مجلس نمایندگان و سنا ایراد می کند. شبکه ی تلویزیونی فارسی صدای آمریکا این سخنرانی و واکنش جمهوریخواهان را که توسط بابی جیندال، فرماندار هندی تبار جمهوریخواه لوئیزیانا، ایراد می شود به طور زنده پوشش می دهد. اجرای این برنامه ی ویژه را من برعهده دارم و بابک یکتافر، سردبیر نشریه ی اینترنتی واشنگتن پریزم، میهمان برنامه است.
سپاسگزار می شوم پیش از برنامه و در طول برنامه نظرات خود را از طریق وبلاگ با من در میان بگذارید.
فکر می کنید محور سخنرانی رئیس جمهور چه خواهد بود و انتظار دارید چه بشنوید؟
آیا بحران اقتصادی بر سیاست خارجی آمریکا تاثیر خواهد گذاشت؟
آیا رئیس جمهور آمریکا درباره ایران صحبت خواهد کرد و اگر نکته ای را مطرح کند آن چه خواهد بود؟
واکنش جمهوریخواهان چه خواهد بود؟

یک وزیر آسیایی تبار دیگر؟

در سخنرانی امشب رئیس جمهور در برابر کنگره در کنار قانونگذاران، فرماندهان نظامی، قضات دیوان عالی، و اعضای هیات وزیران نیز حضور دارند اما، کابینه ی پرزیدنت اوباما هنوز تکمیل نشده است. گزارش ها از احتمال معرفی فرماندار پیشین ایالت واشنگتن به عنوان وزیر پیشنهادی بازرگانی حکایت دارد. رسانه ها به نقل از یک مقام ارشد دولت از گری لاک، نخستین فرماندار چینی تبار آمریکا، به عنوان وزیر مورد نظر پرزیدنت اوباما برای وزارت بازرگانی خبر داده اند. گری لاک یک دموکرات پنجاه و نه ساله است که دو دوره در فاصله ی سالهای هزار و نهصد و نود و هفت تا دو هزار و پنج فرمانداری ایالت واشنگتن را در اختیار داشته است. انتشار خبر پیشاپیش با واکنش بسیار مثبت قانونگذاران روبرو شده است. ایالت واشنگتن مرکز صنایع معظم هواپیماسازی بوئینگ و غول کامپیوتر جهان مایکروسافت است و بزرگترین بخش صادرات آمریکا به چین را به خود اختصاص داده است. در صورت تائید رسمی خبر گری لاک سومین وزیر پیشنهادی بازرگانی خواهد بود.

احتمال همکاری ایران و آمریکا در افغانستان

انتظار می رود رئیس جمهور در سخنرانی امشب در برابر کنگره دستور کار سیاست خارجی خود را برای تغییر استراتژی جنگ از عراق به افغانستان تشریح کند. مخاطبان سخنرانی امشب رئیس جمهور به آمریکا محدود نیست و بسیاری در سراسر جهان بویژه ایرانیان در انتظار اشاره ای از سوی پرزیدنت اوباما به مسائل ایران خواهند بود. دیروز ننسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، که برنامه ی سخنرانی امشب رئیس جمهور به دعوت رسمی او صورت گرفته است، در یک کنفرانس خبری که یک جمع بندی از سفر او و هیات همراهش به ایتالیا و افغانستان بود گفت با رهبران ایتالیا درباره ی احتمال حضور ایران در نشست وزیران خارجه ی گروه هشت در ایتالیا درباره ی آینده ی افغانستان گفتگو کرده است. رئیس مجلس نمایندگان آمریکا گفت از ایتالیا خواسته است از روابط بازرگانی قابل توجه اش با ایران برای جلب همکاری تهران در بازگرداندن آرامش به افغانستان استفاده کند و همچنین از رم انتظار دارد در وضع تحریم های شدید در راستای توقف برنامه ی جنگ افزار هسته ای ایران و رسیدن به یک راه حل در جبهه ای متحد عمل کند.

شمارش معکوس برای سخنرانی رئیس جمهور در کنگره

پرزیدنت اوباما امشب در نخستین سخنرانی خود در برابر نشست مشترک مجلس نمایندگان و سنا چالش های پیش روی کشور را با قانونگذاران و مردم آمریکا در میان می گذارد. رئیس جمهور از این فرصت برای ارائه ی رئوس کلی الویت ها و طرح های اقتصادی اش استفاده خواهد کرد. انتظار می رود مسائل مرتبط با امنیت ملی نیز در سخنرانی امشب مطرح شود اما، اقتصاد در کانون سخنرانی امشب رئیس جمهور قرار دارد.
ساعت نه و یک دقیقه ی امشب به وقت واشنگتن، پرزیدنت اوباما مهمترین سخنرانی ریاست جمهوری اش را در برابر کنگره ایراد می کند. رئیس جمهور در پنجمین هفته ی پیدایش دولت خود با تکیه بر پیروزی سیاسی اش در تصویب طرح حدودا هشتصد میلیارد دلاری ترمیم اقتصادی پا بر پلکان کنگره می گذارد اما، برای مقابله با شدیدترین بحران اقتصادی تاریخ آمریکا طی هفتاد سال گذشته با چالش بازگرداندن ثبات به سیستم بانکی و کاهش کسری هنگفت بودجه ی کشور روبروست.
بن برننکی، رئیس بانک مرکزی آمریکا، ساعتی پیش در برابر کمیته ی امور بانکی سنا، گفت اگر تلاش های دولت، کنگره و بانک مرکزی برای بازگرداندن ثبات به نظام بانکی موفقیت آمیز باشد ممکن است بحران تا پایان سال دو هزار و نه فروکش کند و سال میلادی دو هزار و ده نشانه های بهبود اقتصادی را شاهد باشیم.
پرزیدنت اوباما با هدف یافتن راهکاری دو حزبی برای مشکلات آمریکا پیش از سخنرانی امروز برای قانونگذاران دیروز ساعت ها با رهبران دموکرات و جمهوریخواه کنگره به گفتگو نشست و تاکید کرد باید خود را آماده ی از خود گذشتگی کرد.
چالش عمده ی پیش روی رئیس جمهوری آمریکا در سخنرانی امشب در برابر کنگره تشریح راههای کاهش کسری یک هزار و سیصد میلیارد دلاری به نصف و رسیدگی به حدودا یازده هزار میلیارد دلار دیون کشور است. بنا به گزارش ها پرزیدنت اوباما برای قانونگذاران تصریح خواهد کرد که او میراث دار این اوضاع نگران کننده ی اقتصادی است اما، امیدوارست دو حزب اختلافات را با هدف رسیدن به یک راه مشترک برون رفت کنار بگذارند.
پرزیدنت اوباما، استاد پیشین حقوق در دانشگاه، دیروز در کاخ سفید در قالب نشستی با هدف تاکید بر تنظیم مسولانه ی بودجه و راههای کاهش هزینه های دولت میزبان کارشناسان و همقطاران پیشین اش در کنگره بود.
پرسش نخست را سناتور جمهوریخواه جان مک کین، رقیب پیشین انتخاباتی اوباما، درباره ی راههای کاهش هزینه های دولت از طریق تجدیدنظر در قراردادهای دفاعی مطرح کرد و گزارش های حاکی از یازده میلیارد دلار هزینه ی تولید نسل جدید هلی کوپترهای رئیس جمهور را نشانه ی بارز آن عنوان کرد.
مقامات امنیتی معتقدند اسکادران هلی کوپترهای رئیس جمهور پس از چند دهه خدمت در آستانه ی بازنشستگی قرار دارد.
پرزیدنت اوباما با تائید سخنان مک کین گفت هلی کوپترهای فعلی بنظر او کاملا کفایت می کند و با شوخ طبعی اشاره کرد شاید این نظر او به این دلیل است که هرگز هلی کوپتر شخصی نداشته است.
رئیس جمهور دستور بازنگری طرح خرید هلی کوپترها را داده است.
جو بارتون، عضو جمهوریخواه مجلس نمایندگان از تکزاس، معتقد است فضای مثبت مشاوره ی رو در روی رئیس جمهور با قانونگذاران جمهوریخواه، بویژه با توجه به تصمیم های دشوار پیش رو در ارتباط با کسری بودجه، باید گسترش یابد.
پرزیدنت اوباما عهد کرد حتی از تلاش برای رسیدن به توافق با تندترین منتقدانش چون اریک کانتور، قائم مقام رهبری اقلیت در مجلس نمایندگان، دست نکشد.
رئیس جمهور برای تخفیف نگرانی جمهوریخواهان گفت در برنامه های اصلاحات اقتصادی اشت هیچ تمایلی به گسترش دولت ندارد.
اما، بازار سهام به خبر احتمال مداخله ی دولت در خرید سهام بانک های بزرگ واکنش خوبی نشان نداد و با سقوطی بی سابقه در ارزش سهام طی دوازده سال گذشته روبرو شد.
برخلاف بازار سهام مردم آمریکا به رئیس جمهور اعتماد دارند. دو نظرسنجی جداگانه و جدید نیویورک تایمز و سی بی اس از یک سو و واشنگتن پست و ای بی سی از سوی دیگر از حمایت حدود دو سوم آمریکاییان از برنامه های رئیس جمهور حکایت دارد. اکثریت پرسش شوندگان جمهوریخواهان را برای عدم همکاری با رئیس جمهور مورد انتقاد قرار داده اند.
بابی جیندال، فرماندار جمهوریخواه لوییزیانا، امشب واکنش جمهوریخواهان به سخنرانی رئیس جمهور در برابر کنگره را ایراد می کند. هر چند بنظر نمی رسد این فرماندار سی و هفت ساله آشکارا پرزیدنت اوباما را به باد انتقاد بگیرد اما، او دیروز پس از دیدار فرمانداران با پرزیدنت اوباما از انتقاد نسبت به صرف هزینه های غیرضروری در طرح ترمیم اقتصادی رئیس جمهور ابایی نداشت.
پرزیدنت اوباما جیندال و جمهوریخواهان منتقد را به نگاه به پیش رو دعوت می کند و معتقد است چند درصد اختلاف جزئی نباید نود درصد اتفاق نظر را خدشه دار کند.

۱۳۸۷ اسفند ۵, دوشنبه

حمایت یک جمهوریخواه بلندپایه از رویکرد اوباما در برابر کوبا

سناتور ریچارد لوگر، از جمله جمهوریخواهان میانه رویی که علیرغم دوستی نزدیکش با پرزیدنت اوباما به طرح ترمیم اقتصادی رئیس جمهور رای نداد، امروز با انتشار گزارشی به صف حامیان ایده ی رئیس جمهور برای تغییر رویکرد آمریکا در برابر کوبا می پیوندد. سناتور لوگر، عضو ارشد کمیته ی روابط خارجی سنا، در گزارشی درباره ی ارزیابی کارآیی سیاست آمریکا در برابر کوبا می نویسد سیاست اعمال تحریم های شدید تجاری علیه کوبا منافع آمریکا را تامین نکرده و هاوانا را به مسیر دموکراسی سوق نداده است، از این رو باید مورد تجدیدنظر قرار بگیرد. پرزیدنت اوباما وعده ی تخفیف بعضی تحریم های کوبا را داده است و گفته نسبت به دیدار با رائول کاسترو با دیدی باز برخورد می کند.گزارش سناتور لوگر هر چند صراحتا خواستار لغو تحریم ها نمی شود اما، سیاست هشت سال گذشته را بشدت مورد انتقاد قرار داده و حمایت دو حزبی از رویکرد رئیس جمهور در برابر کوبا را تقویت می کند.لازمه ی پایان یافتن تحریم های کوبا اقدام کنگره است. کنگره سال هزار و نهصد و نود و دو و هزار و نهصد و نود و شش جزئیات تحریم های کوبا را به قانون بدل کرد.سال دو هزار، بیل کلینتون، رئیس جمهوری وقت، قانونی را به امضا رساند که فروش محصولات کشاورزی و دارو را به کوبا بدلایل بشردوستانه مجاز اعلام کرد. از آن زمان فروش محصولات کشاورزی آمریکا به کوبا از صفر به چهارصد و چهل میلیون دلار افزایش یافته است.گزارش سناتور لوگر پیشنهاد می کند دولت اوباما در حوزه ی مبارزه با قاچاق مواد مخدر، مهاجرت و تروریسم با هاوانا وارد گفتگو شود.

پرزیدنت اوباما در آستانه ی یک هفته ی مهم

کاخ سفید امروز صحنه ی برگزاری نشستی با حضور گروهی از قانونگذاران کنگره ی آمریکا و کارشناسان اقتصادی است. پرزیدنت اوباما و جوزف بایدن، معاون رئیس جمهور، میزبانی این نشست را برعهده دارند. این نشست با عنوان «مسولیت مالی» در آستانه ی ارائه ی کلیات طرح بودجه ی سال مالی دو هزار و ده به کنگره برگزار می شود. رئیس جمهور کلیات طرح بودجه را پنج شنبه اعلام خواهد کرد.
مقامات دولت اوباما می گویند رئیس جمهور قصد دارد کسری بودجه ی هنگفت کشور را طی چهار سال آینده به نصف کاهش دهد. شخصیت های سرشناس بخش خصوصی و اتحادیه های کارگری و گروهی منتخب از اعضای مجلس نمایندگان و سنا در نشست امروز کاخ سفید حضور دارند. این نشست با سخنرانی رئیس جمهور و معاون رئیس جمهور در ساعت یک بعدازظهر افتتاح و در ساعت چهاربعدازظهر پایان می یابد.
در همین حال صبح امروز پرزیدنت اوباما و جوزف بایدن، معاون رئیس جمهور، در کاخ سفید برای انجمن ملی فرمانداران سخنرانی کردند.
پرزیدنت اوباما فردا در نخستین سخنرانی خود در برابر نشست مشترک مجلس نمایندگان و سنا تصویری کلی از وضعیت اقتصادی و سیاست خارجی کشور ارائه می کند.
بخش عمده ای از وقت و انرژی پرزیدنت براک اوباما که به دومین ماه فعالیت خود در کاخ سفید پا می گذارد معطوف بحران اقتصادی آمریکا شده است.
رئیس جمهور در حالی که وعده ی خالی کردن باد بالن بدهی های ملی را می دهد می کوشد فرمانداران و قانونگذاران را مجاب کند به تلاش های او برای پرهیز از عمیق تر شدن بحران اقتصادی بپیوندند.
پرزیدنت اوباما دیشب در یک ضیافت شام به افتخار انجمن ملی فرمانداران سراسر کشور از فرمانداران خواست فارغ از تعلقات حزبی به او دست همکاری بدهند تا طرح هشتصد و هفتاد و هشت میلیارد دلاری ترمیم اقتصادی اش کارآیی خود را در ایالت ها نشان دهد.
رئیس جمهور در میان فرمانداران جمهوریخواه نسبت به جمهوریخواهان در کنگره از حمایت بیشتری برخوردار است اما، فرمانداران جمهوریخواه منتقد از حمایت رهبری اپوزیسیون برخوردارند.
بابی جیندال، فرماندار جمهوریخواه لوئیزیانا، که فردا شب واکنش جمهوریخواهان را به سخنرانی رئیس جمهور در برابر نشست مشترک کنگره ارائه می کند و از او به عنوان امیددار انتخابات ریاست جمهوری سخن گفته می شود از جمله منتقدان طرح رئیس جمهور است. جیندال هر چند می گوید خواهان موفقیت رئیس جمهور است اما، تصریح کرده است احتمالا بخشی از طرح ترمیم اقتصادی را به دلیل پیامدهای آن که افزایش مالیات است نخواهد پذیرفت.
فرمانداران جمهوریخواه ایالت های آسیب دیده از بحران اقتصادی در شرق و غرب گونه ای دیگر می اندیشند.
آرنولد شوارتزنگر، فرماندار جمهوریخواه کالیفرنیا، که ایالت اش با حدود چهل و چهار میلیارد دلار کسری بودجه دست و پنجه نرم می کند می گوید حاضر است کمک های رد شده توسط دیگر فرمانداران را با طیب خاطر بپذیرد.
گروهی معتقدند جمهوریخواهان منتقد طرح رئیس جمهور به یک قمار سیاسی دست زده اند و آینده ی سیاسی خود را به شکست طرح ترمیم اقتصادی گره زده اند.
افزایش روزافزون کسری بودجه در کانون انتقادات جمهوریخواهان مخالف طرح ترمیم اقتصادی رئیس جمهور قرار دارد.
پرزیدنت اوباما روز پنج شنبه کلیات طرح بودجه ی سال مالی دو هزار و ده را که از ماه اکتبر آغاز می شود ارائه می کند و مدعی است تا پایان دوره ی نخست ریاست جمهوری اش کسری بودجه را از هزار و سیصد میلیارد دلار یعنی نه درصد تولید ناخالص ملی به پانصد و سی و سه میلیارد دلار یعنی سه درصد تولید ناخالص ملی تقلیل خواهد داد.
سناتور جمهوریخواه میچ مک کانل، رهبر اپوزیسیون در سنا، می گوید این طرح بودجه مالیات بر صاحبان مشاغل را افزایش داده و نهایتا به اقتصاد لطمه می زند.
به باور پال کروگمن، برنده ی جایزه ی نوبل اقتصاد، کسری سنگین بودجه در بلندمدت می تواند حکومت را ورشکست کند.
رئیس جمهور امیدوارست لغو معافیت های مالیاتی دولت جرج بوش در سال دو هزار و ده برای افراد با درآمد بالای دویست و پنجاه هزار دلار در سال و کاهش هزینه های جنگ عراق بدنبال خروج نیروهای رزمی از آن کشور بتواند در کاهش کسری بودجه او را یاری دهد.
آنتونی کوردزمن، کارشناس امورنظامی، معتقد است این برآورد بودجه بر این مبنا تنظیم شده است که همه چیز در عراق بخوبی پیش برود.
کارشناسان معتقدند چشم انداز صرفه جویی در بودجه ی جنگ در سایه ی کاهش نیروهای رزمی در عراق در شرایطی که نیروهای آمریکا در افغانستان رو به فزونی است چندان روشن نیست. بویژه که هفده هزار نیرویی که قرار است اعزام شوند نیمی از درخواست فرمانده ی نیروهای آمریکا در افغانستان را تامین می کند و هم پیمانان آمریکا در ناتو هم در نشست هفته ی گذشته در لهستان تنها افزایش چند صد نیرو در آستانه ی برگزاری انتخابات ریاست جمهوری افغانستان را وعده دادند.
تحلیلگران معتقدند جمهوریخواهان در کنگره همانطور که تقریبا یکپارچه در برابر طرح ترمیم اقتصادی پرزیدنت اوباما ایستادند در برابر طرح بودجه ی رئیس جمهور نیز به مخالفت خود ادامه می دهند. اما، به باور بسیاری تلاش پرزیدنت اوباما در جلب حمایت دو حزب سرانجام در حوزه ی سیاست خارجی جواب خواهد داد.

۱۳۸۷ اسفند ۴, یکشنبه

بهترین فیلم سیاسی تاریخ سینما از نظر شما چیست؟

امشب تمام چشم ها در سراسر جهان به اهدای جوایز اسکار دوخته می شود. از آنجایی که من خودم از اهالی کوچه ی سینما هستم دوست داشتم با شما این پرسش را در میان بگذارم که دوست دارید چه کسانی جوایز امسال را کسب کنند و چه فیلمی به عنوان بهترین فیلم سال انتخاب شود؟

اما، یک سوال ویژه هم دارم و آن اینکه از میان فیلم های سیاسی طول تاریخ سینما کدام «فیلم سیاسی» مورد علاقه ی شما است؟ 

۱۳۸۷ اسفند ۱, پنجشنبه

آزادی «نور»؛ پیروزی حقوق بشر

ایمن عبدالعزیز نور، مخالف سیاسی سرشناس مصر، از زندان آزاد شد. نور، رهبر حزب الغد، پس از آزادی از زندان گفت به فعالیت های سیاسی خود ادامه خواهد داد. او پس از شکست از حسنی مبارک، رئیس جمهوری مصر، در رقابت های انتخابات ریاست جمهوری دوره ی گذشته، به اتهام تلاش برای خدشه دار کردن نتایج انتخابات زندانی شده بود.
بازداشت ایمن نور تاثیر نامطلوبی بر روابط مصر و آمریکا گذاشت. واشنگتن هر چند روابط خوبی با قاهره دارد اما، منتقد نقض حقوق بشر توسط دولت مبارک است.
خبر آزادی نور به فاصله ی کوتاهی پس از سفر سناتور دموکرات جان کری، رئیس کمیته ی روابط خارجی سنای آمریکا، به مصر و دیدار با حسنی مبارک رخ داد.
ایلیانا راس لتینن، عضو ارشد جمهوریخواه کمیته ی امور خارجی مجلس نمایندگان، از جمله افرادی بود که سال دو هزار و هفت در راس گروهی از قانونگذاران به مصر رفت و با همسر ایمن نور ملاقات کرد. او شخصا از حسنی مبارک خواستار آزادی ایمن نور شده و نامه های متعدد و قطعنامه هایی با هدف آزادی او تنظیم کرده بود. دقایقی پس از انتشار خبر آزادی این رهبر مخالفان خانم راس لتینن گفت این اقدامی بشدت ضروری در جهت درست بود و ابراز امیدواری کرد این تصمیم بخشی از حرکت بسوی احترام بیشتر به آزادی های اساسی و حقوق بشر در مصر باشد.
این عضو متنفذ کنگره گفت در حالی که صداهای شجاعانه در خاورمیانه برای آزادی های دموکراتیک سخت تلاش می کنند آمریکا و دیگر کشورهای مسول باید در کنار آنها بایستند.

دیدار کم سابقه ی یک هیات بلندپایه ی آمریکایی از غزه

سناتور دموکرات جان کری، رئیس کمیته ی روابط خارجی سنای ایالات متحده، و گروهی از قانونگذاران مجلس نمایندگان آمریکا برای یک بازدید کم سابقه وارد مناطق جنگ زده در نوار غزه شدند. مقامات ارشد کنگره تاکید کرده اند که بازدید آنها حاکی از هیچ گونه تغییری در سیاست واشنگتن در برابر گروه حماس نیست.
بازدید قانونگذاران آمریکایی نخستین سفر گروهی از مقامات بلندپایه ی آمریکا به نوار غزه از زمان قدرت گرفتن حماس در آن منطقه است.
سخنگوی سناتور جان کری در تماسی تلفنی به شبکه ی خبری فارسی صدای آمریکا گفت آقای کری در ادامه ی سفر بلندش به خاورمیانه پس از بازدید از غزه برای دیدار و گفتگو با محمود عباس، رهبر تشکیلات خودگردان فلسطینی، و سلام فیاض، نخست وزیر دولت فلسطینی، به کرانه ی باختری می رود.
رئیس کمیته ی روابط خارجی سنای آمریکا دقایقی پیش از آنکه اسرائیل را برای ورود به غزه با خودروی سازمان ملل متحد ترک کند به خبرنگاران گفت این بازدید به هیچ وجه نشان از تغییر رویکرد دولت پرزیدنت اوباما و دموکرات ها در کنگره نسبت به حماس ندارد بلکه نشانگر تلاش های ما برای شنیدن و آموختن است.
سناتور دموکرات جان کری این سخنان را در کنار صیپی لیونی، وزیر خارجه ی اسرائیل، در روستای سدروت اسرائیل ایراد کرد که هدف حملات پیاپی راکتی حماس بوده است.
جان کری گفت پرزیدنت اوباما در بازدید ژوئیه ی سال گذشته از اسرائیل دقیقا در برابر همین راکت ها در سدروت ایستاده بود و او و من برای این به اینجا آمدیم چرا که عمیقا معتقدیم هیچ کس نباید در چنین ترسی زندگی کند و هیچ کودکی نباید در فضای ترس حملات راکتی بزرگ شود.
جان کری که طبق برنامه قرار بود گفتگویی با مقامات سازمان ملل در نوار غزه داشته باشد پس از عبور از گذرگاه ارز برای ورود به غزه در برابر خرابه های به جا مانده از مدرسه ی آمریکایی ها گفت رهبران سیاسی شما باید درک کنند هر کشوری که مردمش سالهای متمادی تحت حملات راکتی قرار داشته باشند واکنش نشان می دهد.
دو قانونگذار مجلس نمایندگان آمریکا هم که ساعتی پیش از جان کری وارد غزه شده بودند برای بازدید از روند انتقال کمک های بشردوستانه به مرکز توزیع کمک های سازمان ملل در زیتون رفته بودند.
حضور کیت الیسون، نخستین قانونگذار مسلمان کنگره ی آمریکا، در این سفر توجه رسانه ها را بشدت جلب کرده بود.
برایان بیرد، عضو دموکرات کنگره از ایالت واشنگتن، ضمن ابراز تاسف از آنچه بر مردم غزه می گذرد گفت هدف از این سفر نمایش همدردی کنگره با مردم محنت دیده ی غزه و اطمینان از دریافت سریع کمک ها است.
بازدید از یک کارخانه و یک بیمارستان آسیب دیده از بمباران ناشی از جنگ بیست و دو روزه ی حماس با اسرائیل بخش دیگری از برنامه ی قانونگذاران بود اما، برنامه ای برای ملاقات با مقامات دولت حماس در نظر گرفته نشده بود.
سناتور کری پیش از بازدید از غزه گفت یک دیدار چیزی را تغییر نمی دهد، آنچه که باید تغییر کند رفتار حماس و توسل پیاپی به ابزار ترور است.
سناتور کری روز شنبه برای دیدار با بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه، به دمشق خواهد رفت. مقامات حماس روابط نزدیکی با سوریه و ایران دارند.
کاندیدای پیشین انتخابات ریاست جمهوری آمریکا دیروز طی دیداری از لبنان و پس از گفتگو با میشل سلیمان، رئیس جمهوری آن کشور، گفت ما از دمشق انتظار داریم رفتار خود را در قبال لبنان و عراق تغییر دهد.
جان کری تاکید کرد دولت پرزیدنت اوباما سوریه را برای کمک به خلع سلاح حزب الله لبنان تحت فشار خواهد گذاشت و انتظار دارد دمشق در حل اختلافات با حزب الله و فلسطینیان نقش ایفا کند.
سناتور متنفذ آمریکایی که دیدارهایی با فواد سینیورا، نخست وزیر لبنان، و سعد حریری، رهبر جناح اکثریت پارلمان آن کشور، داشت گفت واشنگتن در مذاکرات با سوریه آینده ی لبنان را قربانی نخواهد کرد.
کاندیدای پیشین انتخابات ریاست جمهوری آمریکا گفت برخلاف دولت جرج بوش که تصور می کرد به صرف اینکه بگوییم انتظار چه تغییراتی داریم باید در انتظار انجام آن تغییرات بنشینیم ما باور داریم که این مهم بدون تماس از نزدیک رخ نمی دهد.
کری گفت ما در رویکرد جدید دیپلماسی خود دچار این توهم نیستیم که تنها گفتگو به حل مسائل می انجامد بلکه توافق زمانی بدست می آید که دو طرف انتظارات یکدیگر را برآورده کنند.
سناتور بنجامین کاردین، رئیس دموکرات کمیته ی فرعی امور تروریسم در کمیته ی امنیت ملی سنا، دیروز پس از دیدار با بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه، در کنفرانس خبری در کنار سناتور دموکرات شلدون وایتهاوس، سناتور جمهوریخواه راجر ویکر، و سناتور دموکرات تام یودال، در فرودگاه دمشق گفت از اسد خواسته است به سه دهه اتحاد خود با حماس و ایران پایان دهد و از فرصت بدست آمده در دولت جدید واشنگتن برای خروج از انزوای بین المللی استفاده کند.
جمهوریخواهان در کنگره پیش از سفر قانونگذاران به منطقه نسبت به تغییر رویکرد بشار اسد و شکستن اتحاد دمشق و تهران ابراز تردید کردند. دن برتن، عضو ارشد جمهوریخواه کمیته ی امور خاورمیانه در مجلس نمایندگان، گفت ایران، سوریه، حماس، و حزب الله مصمم به نابودی اسرائیل هستند و هرگز حاضر نخواهند شد حق موجودیت اسرائیل را برسمیت بشناسند.
دیوید ماکووسکی، مدیر پروژه ی صلح خاورمیانه در انستیتو واشنگتن، هفته ی گذشته در نشستی به قانونگذاران کمیته ی امور خاورمیانه ی مجلس نمایندگان، گفت چنین مکالمه ای خالی از ارزش نیست اگر سوریه چون مصر در دهه ی هفتاد تصمیمی استراتژیک بگیرد و از حمایت از حماس و جهاد اسلامی دست بکشد و در روابط نظامی اش با ایران تجدیدنظر کند.
دنیل پلتکا، معاون مرکز مطالعات سیاست خارجی و دفاعی انستیتو آمریکایی انترپرایز، به قانونگذاران گفت چنین تغییری یعنی زیر و رو کردن مبانی حزب بعث در سوریه و پایان دوران اسد. پلتکا گفت می توان با چشم های باز به این گفتگوها رفت اما، هشدار داد دچار وهم و خیال نشویم و در این فانتزی فرو نرویم که سوریه را از ایران جدا می کنیم، با ایران به گفتگو می نشینیم و حماس، حزب الله، و ایران را منزوی می کنیم.
دیوید ماکووسکی می گوید اگر بنیامین نتانیاهو رهبری اسرائیل را در یک ائتلاف با کدیما در دست بگیرد بر خلاف انتظار و شعارهای انتخاباتی احتمال اینکه او با سوریه بر سر بازگرداندن بلندی های جولان به توافق برسد کم نیست. به باور ماکووسکی این تصمیمی بود که او در دوران اول نخست وزیری اش در نظر داشت اما، آریل شارون در آن زمان مانع چنین امری شد. دیوید ماکووسکی می گوید بیشترین حامیان آشتی با سوریه نظامیان اسرائیلی اند و از آنجایی که انتظارات دو طرف در چنین مذاکراتی نسبت به مذاکرات صلح با فلسطینیان روشن تر است بعید نیست نتانیاهو همه را در این باره شگفت زده کند زیرا او به نتایج منطقه ای صلح با سوریه می اندیشد.همزمان با سفر گروهی از قانونگذاران آمریکایی به سوریه گروه اطلاعات دفاعی موسوم به جینز دفنس در گزارشی از افزایش فعالیت سوریه در یک تاسیسات مشکوک به تولید جنگ افزار شیمیایی خبر می دهد. این گروه اطلاعاتی که در لندن مستقر است می گوید مطالعه ی تصاویر ماهواره ای از تاسیسات السفیر در شمال غربی سوریه نشانه ای از اقدام تهاجمی بدست نمی دهد اما، گسترش فعالیت ها در این مرکز به نگرانی اسرائیل نسبت به تولید سلاح های کشتار جمعی در سوریه دامن زده و عدم اطمینان متقابل دو همسایه را در مذاکرات صلح متناوب برجسته می کند.

۱۳۸۷ بهمن ۳۰, چهارشنبه

دمشق در انتظار بازگشت سفیر آمریکا

فردریک جونز، سخنگوی سناتور کری، در گفتگویی تلفنی با شبکه ی خبری فارسی صدای آمریکا گفت سناتور کری امروز از اردن به لبنان می رود تا با فواد سنیوره، نخست وزیر لبنان، و سعد حریری، رهبر جناح اکثریت پارلمان لبنان، دیدار و گفتگو کند. این دیدار با سالگرد ترور رفیق حریری، نخست وزیر پیشین لبنان و پدر سعد، همزمان شده است. دولت بوش سال دو هزار و پنج در سایه ی اتهاماتی که متوجه سوریه در ترور حریری بود سفیر خود را از دمشق فراخواند. سناتور کری علیرغم مخالفت سوریه از برگزاری دادگاه رسیدگی به این پرونده در اول ماه مارس حمایت می کند اما، در آغاز سفرش به منطقه از اشتیاق واشنگتن برای گفتگو با دمشق برای رفع اختلافات سخن گفته بود.
بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه، امروز در مصاحبه ای با گاردین در آستانه ی دیدار با سناتور کری گفت انتظار دارد پرزیدنت اوباما بزودی سفیر آمریکا را به دمشق بازگرداند. اسد از سفر هیات بلندپایه ای از کنگره به کشورش به عنوان نمایش حسن نیت واشنگتن ابراز خشنودی کرد.
سناتور کری بلندپایه ترین مقام آمریکایی است که طی چند سال گذشته از دمشق دیدن می کند. او پیشتر دو بار با اسد ملاقات کرده است.
بشار اسد در این مصاحبه می گوید در مذاکرات صلح اعراب و اسرائیل هیچ کشوری نمی تواند جای آمریکا را بگیرد. رئیس جمهوری سوریه همچنین از سفر احتمالی ژنرال دیوید پترایس، فرمانده ی نیروهای آمریکا در خارومیانه، به دمشق با هدف جلب همکاری سوریه در عراق و منطقه استقبال کرد.
واشنگتن معتقد است دمشق همکاری های مخربی با ایران، حماس و حزب الله لبنان دارد. نیروهای آمریکا سال گذشته در عمق خاک عراق به یک مرکز مشکوک به فعالیت القاعده حمله کردند. دمشق مدعی است حمله به مرگ غیرنظامیان منجر شد و به نشانه ی اعتراض فعالیت دو نهاد آمریکایی را در سوریه ممنوع کرد. اسرائیل هم سال گذشته در یک حمله ی هوایی به درون مرزهای سوریه ساختمانی را نابود کرد که ادعا می شود بخشی از بنای اولیه ی یک رآکتور هسته ای بوده است.
بشار اسد در مصاحبه با گاردین گفت آمریکا نمی تواند دمشق را نادیده بگیرد. به گفته ی اسد سوریه یک بازیگر مهم در منطقه است و صلح در منطقه بدون مشارکت دمشق امکان پذیر نیست.
روز یکشنبه، عماد مصطفی، سفیر سوریه در واشنگتن، موافقت وزارت خزانه داری آمریکا با واریز کردن پانصد هزار دلار به یک بنیاد خیریه ی سوری را نشانه ای از کاهش تحریم های اقتصادی آمریکا علیه سوریه عنوان کرد. مصطفی گفت مبلغ اهدایی به صندوق کمک به کودکان مبتلا به سرطان توسط سوری های ساکن آمریکا جمع آوری شده است. دولت بوش امکان ارسال کمک های مالی از آمریکا به سوریه را به دلیل احتمال استفاده برای فعالیت های مخرب تروریستی ممنوع کرده بود.

فشار بر ناتو در پی دستور اعزام نیرو به افغانستان

دستور پرزیدنت اوباما مبنی بر تغییر مقصد اعزام هفده هزار نیروی تازه نفس آمریکا از عراق به جنوب افغانستان واکنش مثبت رهبران دموکرات و جمهوریخواه کنگره ی ایالات متحده را به همراه داشته است. آیک اسکلتن، رئیس دموکرات کمیته ی نیروهای مسلح مجلس نمایندگان، می گوید با این تصمیم آمریکا بار دیگر رهبری تلاش های مشترک در شکست القاعده و طالبان و حمایت از دولت افغانستان را در دست می گیرد.
اعلام دستور افزایش نیروی نظامی در افغانستان در آستانه ی نشست فردا و روز جمعه ی وزیران دفاع ناتو در کراکوف در لهستان می تواند متحدان آمریکا را برای دست زدن به اقدام مشابهی تحت فشار قرار دهد.
اعزام حدود هفده هزار نیروی جدید شمار نیروهای آمریکا در افغانستان را به حدود پنجاه و پنج هزار تن می رساند. چهل کشور متحد آمریکا در افغانستان که بخش عمده ای عضو پیمان آتلانتیک شمالی اند مجموعا سی هزار نیرو در آن کشور دارند. از این میزان تنها شمار محدودی در جنوب که ناامن ترین بخش افغانستان است فعالیت می کنند.
آیک اسکلتن، رئیس کمیته ی نیروهای مسلح کنگره، ابراز امیدواری کرده است کشورهای عضو پیمان آتلانتیک شمالی رفتار دولت اوباما را الگوی خود قرار دهند.
تصمیم پرزیدنت اوباما بروشنی افغانستان را در کانون استراتژی جنگ با تروریسم قرار می دهد. قرار است هشت هزار تفنگدار دریایی آمریکا طی بهار و چهار هزار سرباز نیروی زمینی در تابستان و احتمالا پنج هزار نیروی مضاعف پس از آن به جنوب افغانستان اعزام شوند.
دولت اوباما اینک با طیفی از پرسش های دشوار درباره ی سرعت کاهش نیرو در عراق و نحوه ی بکارگیری نیروهای جدید در افغانستان روبروست.
استنی هویر، رهبر اکثریت در مجلس نمایندگان، می گوید دستور پرزیدنت اوباما پاسخی مناسب به درخواست فرماندهان نظامی و رسیدگی به جنگی است که تحت الشعاع عراق به فراموشی سپرده شده بود.
بسیاری هنوز به خاطر دارند که موج مخالفت ضد جنگ عراق به پیروزی دموکرات ها در انتخابات میاندوره ای سال دو هزار و شش منجر شد اما، امروز در هر دو حزب اتفاق نظر روشنی بر سر کاهش نیروها در عراق و اعزام نیرو به افغانستان دیده می شود.
سناتور دموکرات هری رید، رهبر سنا، ضمن اعلام حمایت خود از اعزام نیروی بیشتر می گوید از بازنگری فراگیر استراتژیک از سیاست فعلی در افغانستان نیز پیشتیبانی می کند.
سناتور جمهوریخواه جان مک کین سخنان رئیس جمهور را تائید کرده که افزایش نیرو به تنهایی راه موفقیت را هموار نمی کند. مک کین می گوید با گذشت بیش از هفت سال از جنگ افغانستان هنوز واشنگتن تعریفی از پیروزی در آن کشور ندارد و فاقد سیاستی مرکب از استراتژی نظامی وغیر نظامی است.
جان مک هیو، عضو ارشد جمهوریخواه کمیته ی نیروهای مسلح مجلس نمایندگان، می گوید باید برای پرهیز از وخامت اوضاع در افغانستان تمام عناصر قدرت ملی بکار گرفته شود.
آیک اسکلتن، رئیس دموکرات کمیته ی نیروهای مسلح مجلس نمایندگان، معتقد است ارتش آمریکا باید به تناسبی میان توانایی ها و نیازهایش در افغانستان و عراق دست یابد.
استفن بیدل، از مشاوران ژنرال دیوید پترایس، فرمانده ی نیروهای آمریکا در خاورمیانه، اخیرا در نشستی به کمیته ی نیروهای مسلح مجلس نمایندگان گفت سرعت کاهش و افزایش نیرو در دو میدان نبرد می تواند بر نتیجه ی جنگ در هر دو کشور تاثیر گذار باشد. بیدل پیشنهاد کرد کاهش نیروها از عراق به تدریج رخ دهد تا دستاوردهای بدست آمده در عراق به خطر نیافتد.
خشونت در افغانستان روز به روز رو به فزونی است و حملات طالبان و القاعده به جنوب محدود نمانده و به پایتخت نیز سرایت کرده است. به گزارش سازمان ملل متحد شمار تلفات غیرنظامیان در افغانستان در یک سال گذشته چهل درصد نسبت به سال پیش بیشتر شده است.
آنتونی کوردزمن، کارشناس ارشد نظامی، معتقد است اوضاع نگران کننده ی کنونی افغانستان ناشی از فقدان یک سیاست جامع در باره ی افغانستان در دولت بوش و کنگره، عدم همکاری هم پیمانان آمریکا در ناتو، و فساد در دولت افغانستان است.
کوردزمن گفت شرایط به گونه ای است که ممکن است حتی اعزام سی هزار نیرو تاثیری محدود داشته باشد و اعزام شمار بیشتری نیاز باشد.
استفن بیدل می گوید سابقه ی مداخلات ناموفق اتحاد جماهیر شوروی و بریتانیا در افغانستان باعث شده پیشاپیش گروهی از تحلیلگران افغانستان را ویتنام اوباما عنوان کنند.
بیدل در نشستی به قانونگذاران در کنگره گفت در سایه ی اعزام نیروی بیشتر دست کم در کوتاه مدت شاهد بالارفتن تلفات و وخامت بیشتر اوضاع خواهیم بود.
پرزیدنت اوباما عزم خود را برای دستور اعزام نیرو دیروز در تماس های تلفنی با رهبران کنگره و حامد کرزای، رئیس جمهوری افغانستان، در میان گذاشته بود. پرزیدنت اوباما پیشتر عمکلرد کرزای را به پرسش گرفته بود و تماس تلفنی دیروز نخستین مکالمه ی پرزیدنت اوباما با رئیس جمهور افغانستان چهار هفته پس از در دست گرفتن قدرت بود. این گفتگو طیفی از مسائل از جمله انتخابات ریاست جمهوری پیش رو در افغانستان و نقش کشورهای همسایه را در برمی گرفت.
نتایج یک نظرسنجی جدید نشان می دهد نود و یک درصد مردم افغانستان نظری منفی نسبت به نقش پاکستان در کشورشان دارند اما، هفتاد و چهار درصد افغان ها نسبت به هند و پنجاه و هفت درصد نسبت به ایران نگاهی مثبت دارند.ریچارد هولبروک، فرستاده ی ویژه ی آمریکا به منطقه، در پایان سفرش در افغانستان در مصاحبه ای گفته بود ایران چون دیگر همسایگان افغانستان نقشی مهم و مشروع در افغانستان و منطقه برعهده دارد.

۱۳۸۷ بهمن ۲۹, سه‌شنبه

نخستین سخنرانی پرزیدنت اوباما در برابر نشست مشترک کنگره

پرزیدنت براک اوباما پنج هفته پس از در دست گرفتن قدرت نخستین سخنرانی خود را در برابر نشست مشترک کنگره ایراد می کند. شبکه ی تلویزیونی فارسی صدای آمریکا سه شنبه ی آینده این سخنرانی و واکنش جمهوریخواهان را که توسط بابی جیندال، فرماندار هندی تبار جمهوریخواه لوئیزیانا، ایراد می شود به طور زنده پوشش خواهد داد. اجرای این برنامه را من برعهده خواهم داشت و سپاسگزار می شوم تا پیش از برنامه و در طول برنامه نظرات خود را با من در میان بگذارید.

فکر می کنید محور سخنرانی چه خواهد بود و انتظار دارید چه بشنوید؟
آیا رئیس جمهور درباره ایران صحبت خواهد کرد و اگر نکته ای را مطرح کند آن چه خواهد بود؟

گشودن باب گفتگو با سوریه

رهبران دموکرات کنگره ی ایالات متحده طی سفرهای جداگانه ای به اروپا و خاورمیانه از دوران جدیدی از همکاری آمریکا با متحدانش خبر می دهند. ننسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، از دیروز در رم دیدارهایی با رهبران ایتالیا و پارلمان آن کشور داشته است. از سویی دیگر سناتور جان کری و هاوارد برمن، سیاستگذاران امور خارجی کنگره در سنا و مجلس نمایندگان، برای بررسی آخرین تحولات در خاورمیانه به منطقه رفته اند. خبرسازترین مرحله از سفر سناتور کری و هاوارد برمن دیدار با بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه، در دمشق است.
سفر سناتور جان کری و هاوارد برمن در راس گروهی از قانونگذاران کنگره ی آمریکا به خاورمیانه یکشنبه از مصر آغاز شد. سناتور کری در قاهره به خبرنگاران گفت آمریکا مشتاق گفتگو با سوریه است. رئیس کمیته ی روابط خارجی سنا دیروز برای دیدار با ملک عبدالله، پادشاه اردن، وارد امان شد. دیدار از اسرائیل، سرزمین های فلسطینی، و سوریه بخش دیگری از سفر اعضای ارشد کنگره است.
سفر پیش روی مقامات ارشد کنگره به سوریه و گزارش های حاکی از لغو بعضی تحریم های آمریکا علیه آن کشور از عزم واشنگتن برای گشودن باب گفتگو با دمشق حکایت دارد. سخنگوی کمیته ی روابط خارجی سنا به صدای آمریکا گفت به باور سناتور دموکرات جان کری تماس با سوریه بهترین راه ترغیب دمشق به ایفای نقشی سازنده در خاورمیانه است. یکی از اهداف سفر فراهم کردن زمینه برای بازگشت سفیر آمریکا به دمشق عنوان شده است.
بنا بر گزارش ها وزارت بازرگانی آمریکا اخیرا اجازه داده است قطعات هواپیمای مسافربری بوئینگ هفتصد و چهل و هفت در اختیار خطوط هوایی دولتی سوریه قرار بگیرد. اجرای بعضی تحریم های سوریه هم که دوم فوریه منقضی می شد به فاصله ی دو هفته پس از ریاست جمهوری براک اوباما به تعلیق درآمد.
سناتور کری پیشتر دو بار دیگر نیز با بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه، دیدار کرده و طی آن ملاقات ها از دمشق خواسته بود عبور تسلیحات و تروریست ها به مقصد عراق متوقف شود. سوریه برای رساندن تسلیحات به حزب الله لبنان و حماس در نوار غزه نیز مورد انتقاد قرار دارد.
روز دوشنبه ملک عبدالله، پادشاه اردن، و سناتور کری طی دیداری در امان راههای از سرگیری مذاکرات صلح اعراب و اسرائیل را به گفتگو گذاشتند.
ابهام پس از انتخابات پارلمانی اسرائیل و روشن نبودن اینکه چه ائتلافی قدرت را در اسرائیل در دست خواهد گرفت تا حدودی بر سفر سناتور کری سایه انداخته است.
سفر کنونی جان کری نخستین سفر او در دوران بر سر کار بودن یک دولت دموکرات در واشنگتن است که صلح خاورمیانه را از همان روز نخست در دستور کار خود قرار داد. سوریه چون ایران از جمله کشورهایی است که پرزیدنت اوباما از تمایل به تماس مستقیم با آنها سخن گفته است.
بشار اسد ماه گذشته از آمادگی برای گفتگوی بدون پیش شرط با دولت پرزیدنت اوباما خبر داده بود.
آغاز سفر سناتور کری به منطقه با سالگرد ترور رفیق حریری، نخست وزیر پیشین لبنان، در چهاردهم فوریه، همزمان بود. دمشق به دست داشتن در آن ترور متهم هست. دولت پرزیدنت اوباما و مقامات کنگره تصریح کرده اند بر سر ادامه ی فعالیت دادگاه ویژه ی رسیدگی به این پرونده کوتاه نخواهند آمد. هیلری کلینتون، وزیر خارجه، اخیرا از پرداخت یک کمک شش میلیون دلاری برای پیشبرد تحقیقات دادگاه خبر داد. این اضافه بر چهارده میلیون دلاری است که دولت جرج بوش پرداخت کرده بود.
دولت بوش در واکنش به عدم همکاری سوریه در معرفی مسببین ترور رفیق حریری مارگارت اسکوبی، سفیر آمریکا در سوریه، را از دمشق فراخواند.
هر چند سفر سناتور کری و گروه همراهش امری در حوزه ی فعالیت های کنگره است اما، سناتور کری پیش از ترک واشنگتن در دیداری با هیلری کلینتون، وزیر امور خارجه، هماهنگی های لازم را انجام داده بود.
وزارت خارجه ی آمریکا می گوید هیلری کلینتون، وزیر خارجه، مقامات کنگره را به سفرهای خارجی تشویق می کند.
سفرهای قانونگذاران آمریکایی به سوریه در دوران دولت جرج بوش مورد انتقاد شدید دولت وقت قرار گرفت و دیدار ننسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان، با بشار اسد در دمشق به جنجالی در واشنگتن منجر شد.
ننسی پلوسی همزمان با سفر هم حزبی هایش به خاورمیانه در سفر خود به ایتالیا دوره ی نوینی در روابط آمریکا با هم پیمانانش را وعده داد که به گفته ی او با همکاری در افغانستان آغاز می شود. پلوسی که تباری ایتالیایی دارد در رم با استقبال گرم رهبران ایتالیا روبرو شد. رئیس مجلس نمایندگان آمریکا گفت واشنگتن در رویکرد جدیدش در جهان بدون مشورت با متحدانش در اتحادیه ی اروپا و ناتو عمل نخواهد کرد.
دولت اوباما در آستانه ی اعزام بیش از سی هزار نیروی جدید به افغانستان و دو برابر کردن نیروهایش در آن کشور قرار دارد. در حال حاضر حدود هفتاد هزار نیروی بین المللی در افغانستان مستقر است. ایتالیا ماه دسامبر اعلام کرد برای دوره ای شش ماهه پانصد نیروی خود در استان هرات در همسایگی ایران را به دو هزار و هشتصد تن افزایش می دهد.
پرزیدنت اوباما دیروز دو تماس تلفنی جداگانه با عبدالله گل و رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور و نخست وزیر ترکیه، داشت. کاخ سفید در بیانیه ای عنوان کرد که تقویت روابط دو جانبه و همکاری ترکیه در ناتو از موضوعات مورد گفتگو بوده است و پرزیدنت اوباما تصریح کرد از روابط رو به رشد ترکیه و عراق، همکاری مهم ترکیه در روند صلح خاورمیانه، و نقش ترکیه در استراتژی جدید آمریکا در افغانستان و پاکستان، حمایت می کند.ترکیه در سال گذشته میانجیگری چند دوره مذاکرات غیررسمی صلح میان سوریه و اسرائیل را برعهده داشت که پس از جنگ غزه متوقف شد.

۱۳۸۷ بهمن ۲۸, دوشنبه

اکثریت مردم آمریکا از تماس مستقیم با ایران حمایت می کنند

نتایج یک نظرسنجی جدید که توسط موسسه ی گالوپ تهیه شده است نشان می دهد که اکثریت مردم آمریکا بیش از هر کشوری در جهان نسبت به ایران نظر منفی دارند. هر چند بر مبنای این نظرسنجی هشتاد درصد مردم آمریکا نسبت به ایران نظر مثبتی ندارند اما، پنجاه و شش درصد از ایده ی پرزیدنت اوباما برای تماس مستقیم با ایران حمایت می کنند و تنها سی و شش درصد با چنین رویکردی مخالف اند. در این نظرسنجی که در فاصله ی سی ام ژانویه تا دوازدهم فوریه در دو مقطع از بیش از دو هزار تن انجام گرفته و سه درصد حاشیه ی خطا دارد شش درصد گفته اند نظری ندارند. نظرسنجی مشابهی در سال گذشته نشان می داد که هفتاد و سه در صد از ایده ی اعمال فشارهای اقتصادی و دیپلماتیک بر ایران با هدف توقف برنامه ی جنگ افزار هسته ای حمایت می کردند. در واقع این مقایسه از گرایش افکار عمومی در آمریکا به استراتژی پرزیدنت اوباما برای گفتگو با کشورهای طرف تخاصم آمریکا حکایت دارد.
پرسش شوندگان در گروههای اجتماعی مختلف دیدگاههای متفاوتی دارند.
هفتاد و چهار درصد پرسش شوندگان با تحصیلات بالاتر از لیسانس نسبت به گفتگوی با ایران نظر مثبتی دارند در حالی که این نسبت در میان افراد با تحصیلات بالای دیپلم شصت و شش درصد و در میان افراد با تحصیلات دبیرستانی یا پایین تر پنجاه درصد است.
در طبقه بندی سیاسی شصت و شش درصد افراد میانه رو، لیبرال، و دموکرات، از چنین گفتگوی احتمالی حمایت می کنند و جالب این که چهل و هشت درصد جمهوریخواهان و چهل و شش درصد محافظه کاران پرسش شونده نیز از حامیان رویکرد پرزیدنت اوباما در برابر ایران هستند.
در طبقه بندی سنی جوان ها با دیده ی تردید به ضرورت تماس با ایران نگاه می کنند. شصت و شش درصد افراد میان پنجاه تا شصت و چهار سال حامی دیپلماسی رو در رو با ایران هستند اما، این حمایت در میان افراد سی تا چهل و نه سال به شصت درصد نزول کرده و در میان افراد میان هیجده تا بیست و نه سال به سی و هشت درصد سقوط می کند.
بر طبق نظر سنجی گالوپ از آغاز دهه ی نود به این سو احساس منفی مردم آمریکا نسبت به ایران در محدوده ای میان هشتاد تا نود درصد و احساس مثبت در این فاصله میان پنج تا سیزده درصد در نوسان بوده است. نظرسنجی نشان می دهد احساس منفی و مثبت مردم آمریکا نسبت به ایران در بهترین وضعیت نسبت به نزدیک به دو دهه ی گذشته قرار دارد.آمادگی افکار عمومی آمریکا برای بکارگیری دیپلماسی تماس رو در رو با ایران در راستای پایان دادن به تلاش ایران برای دستیابی به قابلیت تولید جنگ افزار هسته ای می تواند پرزیدنت اوباما را در وضعیتی مطلوب برای پیشبرد تلاش هایش در برابر ایران قرار دهد.

انتقاد شدید کنگره از نتایج همه پرسی در ونزوئلا

قانونگذاران جمهوریخواه و دموکرات در کنگره ی آمریکا نسبت به نتیجه ی همه پرسی در ونزوئلا عمیقا ابراز نگرانی کرده اند. مقامات مسول رسیدگی به امور آمریکای لاتین در کنگره این همه پرسی را که به هوگو چاوز، رئیس جمهوری ونزوئلا، امکان انتخاب نامحدود می دهد ضربه ای بزرگ به دموکراسی و آزادی عنوان کرده اند.
قانونگذاران در کنگره هوگو چاوز را به برگزاری همه پرسی در فضای ارعاب و تطمیع متهم کرده و تمام کشورهای دوستدار آزادی را به اعتراض علیه استبداد و سرکوب، و حمایت از مردم ونزوئلا دعوت می کنند.
کنگره به شکل روزافزونی نگران ناامن تر شدن نیمکره ی غربی است و این امر را ناشی از تلاش های چاوز در ایجاد یک ائتلاف از کشورهای طرف تخاصم آمریکا شامل جمهوری اسلامی ایران می داند.
باید دید پرزیدنت اوباما که از تمایل به تماس با کشورهای طرف تخاصم آمریکا از جمله ونزوئلا و ایران سخن می گوید به این تحول چه واکنشی نشان خواهد داد.
قانونگذاران لاتین تبار کنگره ی آمریکا می گویند گزارش های اولیه از بی نظمی در برگزاری همه پرسی پانزدهم فوریه ی ونزوئلا حکایت دارد و ساعات کار حوزه های اخذ رای با هدف دستکاری آرا تمدید شده است. گروهی از ناظران اروپایی بدلیل اعتراض به نحوه ی برگزاری همه پرسی و دیکتاتور خواندن هوگو چاوز، رئیس جمهوری ونزوئلا، از آن کشور اخراج شدند.
بنا بر آخرین وضعیت شمارش آرا بیش از پنجاه و چهار درصد به این متمم قانون اساسی رای مثبت دادند.
به گفته ی کانی مک، عضو جمهوریخواه کنگره از فلوریدا، نظرسنجی های انجام گرفته از رای دهندگان پس از خروج از حوزه های اخذ رای با نتایج نهایی شمارش آرا تفاوت فاحش دارد.
بیش از چهل و پنج درصد از رای دهندگان در مخالفت با متمم قانون اساسی رای دادند. اپوزیسیون نتیجه ی انتخابات را پذیرفته است اما، می گوید تصویب این متمم قانون اساسی ونزوئلا را یک گام به دیکتاتوری نزدیکتر می کند.
این دومین بار است که در فاصله ی کمتر از دو سال چاوز می کوشد راه را برای تمدید دوران ریاست جمهوری اش هموار کند. دسامبر دو هزار و هفت مردم این تلاش او را ناکام گذاشتند اما، پیروزی در همه پرسی دیروز به چاوز امکان می دهد پس از دو دوره ی شش ساله در سال دو هزار و دوازده نیز خود را کاندیدای ریاست جمهوری کند.
همه پرسی امسال، پس از آنکه یک گروه تحقیق در انتخابات دسامبر دو هزار و هفت از اقدامات دولت چاوز برای خریدن رای مردم مناطق محروم با توسل به تطمیع فقرا با وجه نقد، غذا، و وسایل زندگی پرده برداشت، بشدت زیر نظر قرار گرفته بود.
نرخ مشارکت در انتخابات دیروز شصت و هفت درصد اعلام شد.
ایلیانا راس لتینن، عضو ارشد کمیته ی امور خارجی کنگره، از سازمان کشورهای قاره ی آمریکا و جامعه ی بین الملل خواسته است در برابر تقلب و فساد در برگزاری انتخابات قد علم کنند تا صدای حقیقی مردم ونزوئلا شنیده شود.
چاوز پس از پیروزی گفت برای اجرای برنامه های سوسیالیستی اش نیاز است یک دهه دیگر رهبری کشور را در دست داشته باشد.
کانی مک عضو ارشد کمیته ی مسول امور نیمکره ی غربی می گوید سیاست های افراطی چاوز به افزایش قاچاق مواد مخدر در منطقه و احساسات ضد یهودی در آن کشور دامن زده است.
قانونگذاران معتقدند دولت جرج بوش در هشت سال گذشته به آمریکای لاتین کم توجهی کرد و گسترش روابط ونزوئلا با ایران و روسیه تقویت تماس های دولت براک اوباما با کشورهای آمریکای لاتین را بیش از پیش ضرورت می بخشد.
هوگو چاوز، رئیس جمهوری ونزوئلا، یک روز پیش از برگزاری همه پرسی در کنفرانس خبری گفت هر روزی برای گفتگو با پرزیدنت براک اوباما روزی خوش یمن خواهد بود.دنیس بلیر، مدیر جدید اطلاعات ملی دولت اوباما، معتقد است ونزوئلا به پلی برای نفوذ ایران در آمریکای لاتین بدل شده است. او نسبت به حضور روزافزون حزب الله لبنان در منطقه هشدار داد. دنیس بلیر در عین حال گفت سقوط بهای نفت راه را برای ماجراجویی های ونزوئلا و ایران در منطقه تنگ می کند.

۱۳۸۷ بهمن ۲۵, جمعه

جایزه ی فستیوال بین المللی برنامه های تلویزیونی به شبکه ی فارسی صدای آمریکا

پنجاه و دومین دوره ی فستیوال بین المللی برنامه های تلویزیونی در نیویورک امسال جایزه ی جهانی برنز بهترین طراحی صحنه و گرافیک را به برنامه ی ویژه ی یک ساعته ی شبکه ی خبری فارسی صدای آمریکا درباره ی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا داد. مانتی هچر، طراحی صحنه و گرافیک آن برنامه را برعهده داشت.

برنامه ی ویژه ی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در آستانه ی برگزاری کنوانسیون حزب دموکرات در دنور و کنوانسیون حزب جمهوریخواه در سینت پال از محل موزه ی خبر در واشنگتن پخش شد و تهیه و اجرای آن را من برعهده داشتم. در آن برنامه کوشیدم نگاهی جدید از تولید تلویزیونی را با توجه به تجاربم به نمایش بگذارم و همکاری خوبی با مانتی هچر در این باره داشتیم و او بخوبی طراحی های مورد نظر من را به اجرا گذاشت. همکارانم می دانند من در تمام جزئیات تولید دخالت می کنم و مانتی و جان میشل، کارگردان فنی برنامه، در آن برنامه با نهایت احترام به دیدگاههای من از چیدمان صحنه تا انتخاب نوع صندلی ها و ترکیب بندی تصویری برنامه عمل کردند و تمام خلاقیت خود را در تولید برنامه ای به یادماندنی بکار گرفتند. خاطرم هست برای فصلی که خواسته بودم در بیرون استودیو و در برابر صفحه ی دیجیتالی عظیم نیوزیوم اجرا شود یک هفته رفت و آمد داشتم تا تمام موانع اجرایی آن را از سر راه بردارم و آن را زنده ضبط کنیم. مانتی پس از برنامه گفت این بهترین برنامه ای است که در تلویزیون صدای آمریکا تولید شده و از اینکه از او در اجرای دید بصری ام کمک گرفتم تشکر کرد.
شبکه های خبری بین المللی از آمریکا و سی کشور جهان از پنج قاره آثار خود را برای شرکت در این فستیوال تلویزیونی معتبر ارسال کرده بودند. از جمله شبکه های خبری رقیب HBO ،ESPN ،BBC و شبکه های خبری آسیایی و شرکت های تبلیغاتی بودند.
در آن برنامه هومن فخیمی، کوروش هنگ آفرین، بابک یکتافر،  احمد تقوایی، و منوچهر عامری میهمان برنامه بودند و گروه کثیری از همکاران خوبم با من همکاری داشتند. حمایت های سوزان رید جکسون، مدیر تولید برنامه، از اجرای ایده های من با هدف شکستن سد عادات جای تقدیر دارد.
سعی می کنم بزودی برنامه را بر روی یوتیوب بگذارم تا علاقمندان بتوانند دوباره آن را نگاه کنند.

آمریکا برای تغییر سیاست ایران به انتخابات ریاست جمهوری خرداد ماه امید نبسته است

مدیر اطلاعات ملی دولت پرزیدنت اوباما می گوید تغییر رئیس جمهوری در ایران سیاست بنیادی تهران برای دستیابی به جنگ افزار هسته ای را تغییر نمی دهد. دنیس بلیر در گزارش سالانه ی اطلاعات ملی به کنگره ارزیابی خود را از تهدیدهایی که آمریکا با آن روبروست در اختیار قانونگذاران گذاشت.
دنیس بلیر، سرپرست شانزده سازمان اطلاعاتی آمریکا، در فاصله ی کمتر از یک هفته پس از کسب رای اعتماد از سنا در برابر کمیته ی اطلاعات سنا قرار گرفت. دریاسالار بازنشسته و فرمانده ی نیروهای آمریکا در اقیانوس آرام در گزارش چهل و پنج صفحه ای خود که طیفی از تهدیدهای متوجه امنیت ملی آمریکا در سراسر جهان را در بر می گیرد نود و سه بار از ایران نام می برد.
سایه ی گزارش سال دوهزار و هفت اطلاعات ملی به کنگره مبنی بر توقف برنامه ی جنگ افزار هسته ای ایران در پاییز دو هزار و سه بر نخستین گزارش مدیر اطلاعات ملی دولت اوباما به کمیته ی اطلاعات سنا سنگینی می کرد.
دنیس بلیر، مدیر جدید اطلاعات ملی، در گزارش خود ضمن دفاع از گزارش سال دو هزار و هفت در پاسخ به پرسش سناتور جمهوریخواه کیت باند در باره ی تاثیرات نامطلوب آن ارزیابی گفت تهیه ی نسنجیده ی چنین گزارش هایی می تواند به منافع ملی آمریکا ضرر بزند. بلیر درباره ی آخرین ارزیابی اطلاعات ملی گفت ایران در حال حاضر بروشنی در پی دستیابی به تمام مولفه های لازم یک برنامه ی جنگ افزار هسته ای، شامل مواد شکافت پذیر، قابلیت های تسلیحات هسته ای، و امکانات پرتاب، است اما، اینکه آنها این راه را تا انتها برای تبدیل به یک قدرت اتمی طی خواهند کرد بستگی بسیار به تصمیم گیری های درونی جمهوری اسلامی دارد.
مدیر اطلاعات ملی دولت براک اوباما به قانونگذاران گفت هیچ کس در جامعه ی بین المللی خواهان یک ایران مسلح به جنگ افزار هسته ای نیست اما، پرسش این است که برای توقف آن چه خواهیم کرد.
دنیس بلیر پیشنهاد کرد یک بسته ی جدی شامل مجازات ها و رفع بالقوه ی بعضی نگرانی های امنیتی ایران بتواند امکانی باشد تا ایران مسیر دیگری را انتخاب کند.
گروهی از قانونگذاران معتقدند نقطه ی آسیب پذیری ایران وابستگی به واردات فرآورده های نفتی است.
دنیس بلیر گفت کاهش بهای نفت در برنامه های ایران تاثیر منفی گذاشته است اما، برای تغییر محاسبات ایران جریمه های اقتصادی فراگیر ضرورت دارد.
مدیر اطلاعات ملی گفت مساله ی دستیابی ایران به جنگ افزار هسته ای امری پذیرفته شده نیست و کشورهایی در چنین مقاطعی تحت فشارهای بین المللی از برنامه ی خود دست کشیدند اما، او در عین حال نسبت به شکاف در جامعه ی جهانی در باره ی نحوه ی برخورد با ایران ابراز نگرانی کرد.
دنیس بلیر در پاسخ به پرسش سناتور دموکرات اون بای درباره ی زمان دستیابی ایران به ظرفیت تولید جنگ افزار هسته ای گفت ارزیابی ها نشان می دهد احتمال دارد این مهم سال آینده رخ دهد اما، محدوده ی زمانی میان سال دو هزار و ده تا دو هزار و پانزده مورد نظر است.
بلیر در پاسخ به پرسش سناتور دموکرات باربارا میکولسکی درباره ی پیامی که پرتاب ماهواره ی امید با موشک سفیر دو در بر دارد گفت این امر نشان می دهد که ایران به فناوری موشک های چند مرحله ای دست یافته است و این قابلیت می تواند هم برای مقاصد صلح آمیز و هم نظامی بکار گرفته شود.
ارزیابی اطلاعات ملی در حالی منتشر می شود که دولت اوباما در پی گشودن باب گفتگو با تهران است و محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری ایران، نیز از آمادگی برای گفتگو با آمریکا در صورت تغییر سیاست واشنگتن خبر داده است.
دنیس بلیر درباره ی احتمال تغییر در سیاست های ایران در پی انتخابات ریاست جمهوری بیست و دوم خرداد ماه گفت تصور نمی کند تغییر یک فرد به تنهایی سیاست بنیادی ایران برای دستیابی به جنگ افزار هسته ای را تغییر دهد.
تحلیلگران ورود محمد خاتمی به رقابت های انتخاباتی را واکنش تهران به رویکرد دیپلماتیک دولت اوباما تعبیر کردند.
بلیر گفت انتظار می رود آیت الله خامنه ای با محدود کردن حضور طیفی از کاندیداها قصد اعمال نفوذ در انتخابات را داشته باشد. مدیر اطلاعات ملی آمریکا گفت چشم انداز انتخاب مجدد احمدی نژاد با توجه به سیاست های اقتصادی اش چندان قطعی نیست اما، آمریکا نمی تواند به امید بروز تغییر در سیاست تهران در برابر آمریکا بدنبال انتخابات ریاست جمهوری به انتظار بنشیند.
مدیر اطلاعات ملی در گزارش خود به اعضای کمیته ی اطلاعات سنا گفت مطمئن نیست اگر آیت الله خامنه ای بطور فعال از انتخاب مجدد احمدی نژاد حمایت کند. به باور او حمایت های آشکار رهبر جمهوری اسلامی از احمدی نژاد را می توان بیشتر در قالب به حداقل رساندن انتقادات از نظام تعبیر کرد تا حمایت بی چون و چرا از احمدی نژاد.
دنیس بلیر تاکید کرد تصمیم گیری های کلان از جمله تصمیم درباره ی ادامه ی تلاش های برای دستیابی به قابلیت تولید جنگ افزار هسته ای توسط دایره ی مقامات اطراف آیت الله خامنه ای گرفته می شود و امری نیست که بدست یک نفر انجام بگیرد. دنیس بلیر درباره ی نقش ایران در عراق و افغانستان به قانونگذاران گفت ارزیابی اطلاعات ملی این است که ایران به نفوذ سیاسی و اقتصادی در عراق و افغانستان و کمک های نظامی و آموزشی به شبه نظامیان شیعه ادامه خواهد داد تا مانع قدرت گرفتن دوباره ی سنی ها در عراق و طالبان در افغانستان شود. بلیر گفت ایران دو هدف استراتژیک را در منطقه دنبال می کند: ممانعت از تبدیل دوباره ی عراق و طالبان به تهدیدی برای ایران و کاستن از تهدید بالقوه ای که از سوی نیروهای آمریکا در منطقه متوجه جمهوری اسلامی است.

۱۳۸۷ بهمن ۲۴, پنجشنبه

نگاه اوباما به لینکلن در رهبری کشور

امروز مصادف است با دویستمین سالگرد تولد ابراهام لینکلن، شانزدهمین رئیس جمهوری آمریکا. رهبری که مورد احترام و توجه بسیاری از جمله پرزیدنت اوباما قرار دارد. رئیس جمهور در مراسم ویژه ای در کنگره ی آمریکا به همین مناسبت سخنرانی ایراد کرد.
چهل و چهارمین رئیس جمهوری آمریکا تمایل قوی دارد تا با زدن پلی در تاریخ به مردم آمریکا نشان دهد تا چه حد شانزدهمین رئیس جمهوری کشور را ستایش می کند.
پرزیدنت اوباما امروز با یادآوری تاریخ گفت من نمی توانم ادعا کنم بیش از بسیاری از سخنرانان امروز لینکلن را می شناسم اما، نسبت به او که از بسیاری جهات در تحقق داستان زندگی من و داستان آمریکا نقش محوری داشت احساس ارادتی خاص دارم.
ابراهام لینکلن برای تلاش هایش در راستای تصویب قانون منع برده داری به نمادی برای سیاهان آمریکا بدل شد و تلاش او برای تشکیل دولتی فراحزبی و فراگیر زبانزد مورخان است. حکم لینکلن برای آزادی بردگان در ایالت های جنوبی که لینکلن را رئیس جمهور نمی دانستند زمینه ساز جنگ داخلی آمریکا شد؛ جنگ هایی که کشور را در آستانه ی فروپاشی کامل قرار داد.
اوباما گفت سربازان اتحادیه در زمان جنگ داخلی در زیر همین بخش گنبدی کنگره که من امروز سخنرانی می کنم کمک های درمانی دریافت کردند. در زیرزمین همین ساختمان نان برایشان پخته می شد و شب ها در صحن علنی مجلس نمایندگان و مجلس سنا می خوابیدند.
رئیس جمهوری آمریکا در ادامه گفت لینکلن در میانه ی جنگ داخلی و علیرغم کاستی های بسیار به تکمیل بنای کنگره و گنبد آن به عنوان نمادی از اتحاد کشور اصرار و اعتقاد داشت. اوباما یادآوری کرد لینکلن باور داشت در دورانی که موجودیت کشور در هاله ای از ابهام بود، آینده اش باید تامین می شد. رئیس جمهوری گفت زمانی که نیاز شدیدی به فلزات برای ذوب و تولید سلاح وجود داشت لینکلن دستور داد کار کارگران در تکمیل بخش گنبدی شکل کنگره ادامه یابد تا وقتی در آینده تفنگ ها خاموش شد مجسمه ی آزادی بالای گنبد کنگره ی ملی چون نماد اتحاد کشوری که درکشاکش رفع تفرقه است بدرخشد.
رئیس جمهور گفت زمانی که پس از یک جنگ خونین پیروزی بدست آمد لینکلن شورشیان را مجازات نکرد وحتی خواست اسب و اسلحه شان به آنها بازگردانده شود زیرا باور داشت بخشش تنها راه التیام زخم های کشور بود.
پرزیدنت اوباما گفت هر چند کشور امروز چون آن دوره از هم گسیخته نیست اما، باید به یاد داشته باشیم در حالی که امروز بر سر مسائلی حیاتی با شدت و حدت بحث و جدل می کنیم خادمین همان پرچم و نمایندگان همان مردم هستیم.
پرزیدنت اوباما و ابراهام لینکن مشابهت های بسیاری دارند: هر دو وکیل و در مجلس ایالتی ایلینوی قانونگذار بودند؛ هر دو پیش از ریاست جمهوری دوره ی کوتاهی را در واشنگتن فعالیت کردند؛ و سیاستمدارانی ناشناخته بودند که در رقابت های انتخابات ریاست جمهوری به بی تجربگی متهم می شدند.
پرزیدنت اوباما خبر آغاز به کار کمپین انتخاباتی اش را در محل زندگی ابراهام لینکلن، اسپرینگفیلد ایلینوی، اعلام کرد. در سخنرانی های انتخاباتی اش از جمله سخنرانی اعلام پیروزی اش در شیکاگو فرازهایی از سخنان لینکلن را تکرار کرد؛ و برای انتخاب معاونش، جوزف بایدن، بار دیگر بر سکوی مجلس قدیمی ایلینوی در اسپرینگفیلد ایستاد. براک اوباما هنگام ورود به واشنگتن مسیر قطاری را طی کرد که لینکلن سال هزار و هشتصد و شصت و یک از آن عبور کرد و برای مراسم تحلیف هم به انجیل متعلق به لینکلن سوگند خورد. حتی در ضیافت نهار روز مراسم تحلیف در کنگره همه چیز از جمله غذاها رنگ و بوی لینکلن را داشت و بر طبق سلیقه ی او تهیه شده بود.
پرزیدنت اوباما نخستین رئیس جمهوری نیست که به لینکلن ارادت دارد؛ تئودور روزولت، وودرو ویلسون، و ریچارد نیکسون، به اشکال مختلف علاقه ی عمیق خود را به لینکلن به نمایش گذاشتند.
بعضی تاریخ شناسان می گویند اوباما با توجه بسیارش به لینکلن انتظارات عمومی را افزایش داده و در نتیجه خود را در موقعیتی دشوار قرار می دهد اما، گروهی از تحلیلگران معتقدند اوباما خود را با لینکلن مقایسه نمی کند.
رئیس جمهور امروز تصریح کرد که رهبری در تاریخ وجود داشت که از دوران بحران آمریکا سربلند بیرون آمد و از او بسیار می توان آموخت.
رئیس جمهور پس از پایان سخنرانی در کنگره برای بازدید از کارخانه ی کاترپیلار راهی پیوریا ایلینوی می شود و سپس برای ایراد سخنرانی در یکصد و دومین ضیافت سالانه ی انجمن ابراهام لینکن به اسپرینگفیلد ایلینوی می رود.
پرزیدنت اوباما شب گذشته برای سخنرانی دیگری به ساختمان بازسازی شده ی تئاتر فورد در واشنگتن رفته بود؛ مکانی که لینکلن سال هزار و هشتصد و شصت و پنج در آن ترور شد. در مراسم امروز رهبران جمهوریخواه و دموکرات کنگره و قانونگذاران ایالت ایلینوی از دستاوردهای لینکلن سخن گفته و او را به عنوان الگویی برای رهبری ستودند.

تاثیر بحران اقتصادی بر سیاست خارجی آمریکا

کنگره در حال بررسی تاثیرات بحران اقتصادی بر سیاست خارجی آمریکاست.
دیروز سناتور جان کری، رئیس دموکرات کمیته ی روابط خارجی سنا، نخستین میزگرد را برای بررسی این مهم با دعوت از کارشناسان برجسته ی امور اطلاعاتی، دیپلماتیک و اقتصادی، برگزار کرد. کارشناسان و قانونگذاران تقریبا اتفاق نظر داشتند که بحران اقتصادی نباید آمریکا را از رسیدگی به چالش هایی چون ایران و بسیاری از دیگر تهدیدها منحرف کند. به باور کارشناسان در نتیجه ی بحران اقتصادی جهانی دولت های متحد آمریکا در اروپا و دیگر نقاط جهان احتمالا تضعیف شده و دشمنان غرب و حکومت های خودکامه جسورتر خواهند شد.
کارشناسان به قانونگذاران گفتند دموکراسی های نه چندان ریشه دار با خطر گسترش تروریسم روبرو خواهند بود و بالارفتن شمار بیکاران در خاورمیانه امکان جذب جوانان به افراط گرایی را افزایش می دهد. توصیه ی شرکت کنندگان در میزگرد به کنگره این بود که کمک های خارجی آمریکا کاهش نیابد.
در عین حال کنگره صحنه ی چند تحول مهم است. دیروز دفتر سناتور کری از سفر هفته ی آینده ی او به دمشق برای ملاقات با بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه، خبر داد. دفتر رئیس کمیته ی روابط خارجی اعلام کرده دولت اوباما و وزارت خارجه در جریان این سفر قرار گرفته اند.
سناتور کری پیشتر سال دو هزار و شش طی ملاقاتی با بشار اسد نگرانی های کنگره را نسبت به عبور تسلیحات، پول، و تروریست ها به عراق منعکس کرده بود. سناتور ارلن اسپکتر هم از جمله جمهوریخواهانی بود که با وجود مخالفت دولت بوش از سوریه دیدن کرد. آخرین سفر یک مقام بلندپایه ی کنگره به سوریه به سال دو هزار و هفت و دیدار ننسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان، با بشار اسد باز می گردد.
دفتر سناتور کری می گوید توقف در اسرائیل بخشی از این سفر است و سناتور کری در راس یک هیات از کنگره به خاورمیانه می رود.
بشار اسد پس از پیروزی پرزیدنت اوباما در مصاحبه ای از آمادگی برای مذاکرات بدون پیش شرط با آمریکا خبر داده بود.
پیش از جنگ بیست و دو روزه در غزه، سوریه و اسرائیل با میانجیگری ترکیه سه دور گفتگوهای غیررسمی صلح برگزار کردند. مذاکرات پس از اعتراض دمشق به عملیات نظامی اسرائیل در نوار غزه متوقف شد.
در همین حال، کمیته ی اطلاعات سنا که امروز میزبان دنیس بلیر، رئیس اطلاعات ملی، است دیروز با تائید صلاحیت لیان پانتا، رئیس پیشنهادی سی آی ای، روند رای اعتماد او را به کل سنا ارجاع کرد.
سنا همچنین با نود و سه رای موافق در برابر چهار رای مخالف به ویلیام لین، قائم مقام وزارت دفاع، رای اعتماد داد.در همین حال امروز در دو نشست جداگانه در کمیته ی امور خارجی و نیروهای مسلح مجلس نمایندگان آخرین تحولات در غزه و استراتژی دولت اوباما در افغانستان و عراق مورد بررسی قرار می گیرد.

بحران اقتصادی در دامان اوباما

مذاکره کنندگان در مجلس نمایندگان و سنای ایالات متحده بر سر طرح هفتصد و هشتاد و نه میلیارد دلاری ترمیم اقتصادی به توافق رسیده اند. اتفاق نظر در هر دو مجلس بر سر یکی کردن مصوبه های دو مجلس راه را برای رای گیری نهایی کنگره در روز جمعه هموار کرده است. پرزیدنت براک اوباما ضمن استقبال از سرعت عمل قانونگذاران در حصول توافق در بیانیه ای عنوان کرد این طرح به حفظ یا ایجاد سه میلیون و پانصد هزار فرصت شغلی می انجامد.
انتظار می رود دو مجلس کنگره به فاصله ی کوتاهی فردا توافق بدست آمده را به رای بگذارند تا روز دوشنبه برای امضای پرزیدنت اوباما آماده باشد. اما، بر خلاف انتظار پرزیدنت اوباما مبنی بر تصویب لایحه ای دو حزبی غیر از سه سناتور میانه رو جمهوریخواه هیچ قانونگذاری از حزب اپوزیسیون نشانه ای از تمایل به حمایت از طرح ترمیم اقتصادی نشان نداده است. امروز ری لحود، وزیر جمهوریخواه راه و ترابری دولت اوباما، قانونگذار پیشین ایالت ایلینوی، به میان هم حزبی هایش در مجلس نمایندگان می رود تا جمهوریخواهان مردد را به حمایت از طرح مجاب کند.
توافق سریع کنگره ی ایالات متحده بر سر بزرگترین مداخله ی حکومت در اقتصاد آمریکا در تاریخ این کشور را تحلیلگران یک پیروزی بزرگ اما، تلخ و شیرین برای پرزیدنت اوباما تعبیر کرده اند.
هنوز تا رای گیری نهایی بر سر طرح عظیم اقتصادی در کنگره فرصت هست و رئیس جمهور برای عمل به وعده ی همکاری دو حزبی اش از پا ننشسته است.
پرزیدنت اوباما امروز به کارخانه ی کاترپیلار، تولیدکننده ی ماشین آلات سنگین در پیوریا ایلینوی، می رود که پس از اعلام خبر بیکار شدن زودهنگام بیست هزار تن از کارکنانش در ماه گذشته به تازگی دو هزار و پانصد تن را روانه ی خانه کرد.
پرزیدنت اوباما دیروز طی بازدید از یک پروژه ی نیمه تمام عمرانی در ویرجینیا گفت مدیران کاترپیلار در پی تصویب سریع طرح اقتصادی می توانند گروهی از افرادی را که اخیرا بیکار شدند به کار بازگردانند.
در توافق نهایی بدست آمده میان دموکرات ها و جمهوریخواهان ارزش طرح ترمیم اقتصادی تقریبا آنطور که رئیس جمهور از ابتدا خواسته بود هفتصد و هشتاد و نه میلیارد دلار است و ترکیبی از سی و شش درصد معافیت های مالیاتی و شصت و چهار درصد هزینه در پروژه های زیرساختی عمرانی، انرژی های تجدیدپذیر، توسعه ی آموزشی، و خدمات بهداشتی است.
کاخ سفید برای حفظ حمایت سه جمهوریخواه حامی طرح مجبور شد امتیازهایی بدهد.
سناتور جمهوریخواه ارلن اسپکتر که حمایت او و دو هم حزبی میانه روش، در میان انتقادات هم حزبی هایش، راه را برای توافق هموار کرد معتقد است دادن رای مثبت به این طرح با توجه به کسری عظیم بودجه ی کشور بسیار دشوار اما، ضروری است.
توافق پس از یک ماراتون سیاسی بیست و چهار ساعته میان مجلس نمایندگان و مجلس سنا بدست آمد.
ننسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان، سرانجام موفق شد لیبرال ها و محافظه کاران مجلس نمایندگان را زیر چتر اتحاد حزب نگاه دارد تا توافق حاصله بسرعت به رای گذاشته شود.
برای کنترل بزرگی طرح ترمیم اقتصادی که از موارد انتقاد جمهوریخواهان و گروهی از محافظه کاران دموکرات بود رئیس جمهور موافقت کرد معافیت های مالیاتی اش برای افراد از پانصد دلار به چهارصد دلار و برای خانواده ها از هزار دلار به هشتصد دلار کاهش یابد. همچنین میان سنا و مجلس نمایندگان مصالحه ای صورت گرفت تا کمک ها به دولت ها ایالتی به پنجاه و چهار میلیارد دلار محدود شود. پیشتر مجلس نمایندگان هفتاد و نه میلیارد و سنا سی و نه میلیارد دلار در نظر گرفته بود.
جان بینر، رهبر اقلیت جمهوریخواه مجلس نمایندگان، از محتوای توافق بدست آمده ابراز تاسف کرد. بیشتر جمهوریخواهان معتقدند طرح ترمیم اقتصادی یک ضرورت است اما، طرح فعلی از تمرکز کافی برخوردار نیست و اتلاف سرمایه ی مالیات دهنده ی آمریکایی خواهد بود.
کارشناسان می گویند حال که پرزیدنت اوباما با سرعتی قابل توجه اداره ی بحران اقتصادی را در دست گرفته آینده ی ریاست جمهوری اش به موفقیت یا شکست طرح اقتصادی اش گره خورده است. رئیس جمهوری خود صراحتا گفت میزان قضاوت عملکرد او طرح اقتصادی اش است و اگر موفق نباشد مردم رهبری دیگر را انتخاب می کنند.

۱۳۸۷ بهمن ۲۳, چهارشنبه

مذاکرات نفس گیر در سنا برسر طرح نهایی ترمیم اقتصادی

در کنگره ی ایالات متحده مذاکرات حساس و فشرده ای میان قانونگذاران و مقامات کاخ سفید با هدف رسیدن به یک مصالحه بر سر مصوبه ی حدودا هشتصد میلیارد دلاری ترمیم اقتصادی آمریکا در جریان است.
امید قانونگذاران این است که در نخستین نشست ساعت سه بعدازظهر کمیته ی مشترک دو مجلس نمایندگان و سنا شرایط برای یک مصالحه آماده باشد.
سناتور مکس باکوس، رئیس دموکرات کمیته ی امور مالی سنا، یکی از اعضای کمیته ی مشترک مذاکرات، گفت آرای کافی برای تصویب نسخه ی مشترکی که ارزش آن هفتصد و هشتاد و نه میلیارد دلار است وجود دارد. باکوس گفت احتمال زیاد وجود دارد مجلس نمایندگان پنج شنبه و سنا جمعه نسخه ی مشترک را به رای بگذارند.
اینک تمام چشم ها به دفتر رهبران دو مجلس است.
سناتور دموکرات هری رید، رهبر اکثریت در سنای آمریکا، پس از ده ساعت مذاکرات پشت درهای بسته از پیشرفت های چشمگیر برای آشتی دادن نسخه ی مجلس نمایندگان و سنا خبر داده و بدون اشاره به جزئیات این پیشرفت ها ابراز امیدواری کرده بود کنگره امروز به توافق دست یابد.
سناتور رید و ننسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان، دیروز برای آخرین هماهنگی ها ملاقات دیگری با پرزیدنت اوباما در کاخ سفید داشتند.
نسخه ی مصوب سنا هشتصد و سی و هشت میلیارد دلار و نسخه ی مجلس نمایندگان هشتصد و نوزده میلیارد دلار است و بنظر می رسد تلاش ها برای تقلیق ارزش نسخه ی نهایی به زیر هشتصد میلیارد دلار نتیجه بخش بوده است. نسخه ی سنا در بخش معافیت های مالیاتی سنگین تر اما، نسخه ی مجلس نمایندگان به صرف بودجه برای امور توسعه و عمران توجه بیشتری نشان داده است. در طرح سنا دویست و هشتاد و چهار میلیارد و ششصد هزار دلار به معافیت های مالیاتی و پانصد و پنجاه و سه میلیارد و ششصد هزار دلار به صرف برنامه های عمرانی و خدماتی اختصاص یافته است. بر طبق نسخه ی سنا هفتاد و هشت درصد بودجه طی دو سال آینده هزینه می شود که از انتظارات رئیس جمهور هم فراتر است. پرزیدنت اوباما انتظار دارد هفتاد و پنج درصد بودجه ی درخواستی طی سال جاری و سال آینده هزینه شود.
ننسی پلوسی پس از نخستین راند مذاکرات گفت امیدوارست مصوبه تا پایان هفته آماده باشد اما، اشاره کرده است گروهی از دموکرات های لیبرال در مجلس نمایندگان از حذف کمک های آموزشی در نسخه ی سنا ابراز نگرانی کرده اند.
دموکرات های محافظه کار پس از ملاقات شب گذشته با پرزیدنت اوباما به خبرنگاران گفتند رئیس جمهور به آنها اطمینان داده است در راستای کنترل بودجه ی فدرال دست به کار شود.
کارشناسان معتقدند احتمال توافق سریع میان دو مجلس و کاخ سفید بر سر معافیت های مالیاتی بسیار زیاد است اما، مذاکرات بر سر بخش صرف بودجه پیچیده خواهد بود.
دموکرات ها در دولت و کنگره در چند جبهه بطور همزمان به جنگ بحران اقتصادی رفته اند اما، جمهوریخواهان تقریبا یکپارچه با طرح مخالفت می کنند.
در دو روز گذشته شاهد کمپین رئیس جمهور در خارج از واشنگتن برای بسیج افکار عمومی و ملاقات هایی با قانونگذاران در حمایت از طرح ترمیم اقتصادی اش بودیم. یکی از اهداف اصلی کمپین دو روز گذشته در ایندیانا و فلوریدا دفاع از کمک های درخواستی برای بخش آموزش بود که در نسخه ی سنا حذف شده است. امروز پرزیدنت اوباما با هدف تاکید بر اهمیت کمک ها به دولت های ایالتی که آن هم از طرح حذف شده است باتفاق تیم کین، فرماندار دموکرات ویرجینیا، از یک پروژه ی نیمه تمام عمرانی در بزرگراهی در اسپرینگفیلد ویرجینیا بازدید کرد. رئیس جمهور گفت ایالت های سراسر کشور به کمک های مورد نظر او در طرح ترمیم اقتصادی نیازمندند و او تلاش خواهد کرد آنها را در قبال دریافت چنین کمک هایی پاسخگو سازد.
جوزف بایدن، معاون رئیس جمهور، هم امروز به تلاش های رئیس جمهور پیوسته و باتفاق اد رندل، فرماندار پنسیلوینیا، از یک پروژه ی نیمه تمام پل سازی در آن ایالت بازدید می کند. آقای بایدن سپس در کنگره ی ایالتی پنسیلوینیا در هریسبرگ برای قانونگذاران آن ایالت سخنرانی می کند.
دیشب، رام امانوئل، رئیس دفتر رئیس جمهور، و پیتر ارسزگ، رئیس دفتر مدیریت و بودجه ی کاخ سفید، بلافاصله پس از تصویب طرح توسط سنا راهی کنگره شدند. کاخ سفید می کوشد راهی پیدا کند تا حدود شانزده میلیارد دلار کمک به توسعه ی مدارس و مراکز آموزشی و چهل میلیارد دلار کمک به دولت های ایالتی را که در مصالحه برای جلب حمایت سه سناتور جمهوریخواه از طرح حذف شد به مصوبه بازگرداند اما، بنظر می رسد فشارها برای افزودن دوباره ی چهل میلیارد دلار کمک به دولت های ایالتی چندان نتیجه بخش نباشد. دموکرات ها مدعی اند کمک های آموزشی یکصد هزار فرصت شغلی پدید می آورد.
سه سناتور جمهوریخواهی که در رای گیری سنا به دموکرات ها پیوستند خواسته اند در مصالحه با مجلس نمایندگان تغییری عمده در مصوبه ی سنا اعمال نشود. این سه تن از سوی هم حزبی های خود بشدت تحت فشار سیاسی قرار دارند. طرح سنا چهل و دو درصد معافیت های مالیاتی را شامل می شود در حالی که در نسخه ی مجلس نمایندگان یک سوم به معافیت های مالیاتی اختصاص یافته است.
به گفته ی دموکرات ها در نظر گرفتن الویت های رئیس جمهور و حفظ اتفاق نظر کنونی در کنگره ممکن است به بهای کاهش پانزده هزار دلار معافیت مالیاتی خریداران مسکن منجر شود.
سناتور جمهوریخواه میچ مک کانل، رهبر اقلیت در سنا، با ابراز تردید نسبت به اینکه مصوبه به ایجاد کار و احیای اقتصاد کمک کند می گوید آنچه که روشن است این است که این طرح به بدهی های ما افزوده و سال به سال کشور را با بهره ای سنگین تر روبرو می کند.
در عین حال، فشارها برای کاهش معافیت های مالیاتی مندرج در نسخه ی سنا که برای خریداران خودرو در نظر گرفته شده رو به افزایش است.
در این میان، جنرال موتورز می گوید ده هزار حقوق بگیر آن خودروسازی در سراسر جهان و دوازده درصد از نیروی کارش در آمریکا بزودی بیکار خواهند شد.
پرزیدنت اوباما معتقد است طرح ترمیم اقتصادی تنها یکی از سه ستون استراتژی او برای به حرکت درآوردن اقتصاد کشور است. نجات سیستم بانکی از رکود و بازگرداندن ثبات به بازار مسکن دو پایه ی دیگر است.
تیموتی گایتنر، وزیر خزانه داری، دیروز با تشریح طرحی بالغ بر دو هزار میلیارد دلار راههایی را برای نجات سیستم بانکی و اعتباری ارائه داد که بدلیل فقدان جزئیات اجرایی با واکنش منفی بازار سهام، وال استریت، روبرو شد و ارزش سهام داوجونز در کمتر از چند ساعت سیصد و هشتاد و دو واحد سقوط کرد.
پرزیدنت اوباما ضمن دفاع از طرح وزیر خود گفت وال استریت از بحران کنونی سهل و ساده بیرون نخواهد آمد.
امروز برای دومین روز متوالی تیموتی گایتنر برای تشریح برنامه اش به سنا آمد و در برابر کمیته ی امور بودجه با پرسش های دشوار قانونگذاران روبرو شد. مدیران هشت بانک بزرگ آمریکا نیز امروز در نشستی در کنگره در برابر کمیته ی امور مالی مجلس نمایندگان حاضر شدند تا درباره ی نحوه ی استفاده از صد و شصت میلیارد دلار کمک های اخیر دولت فدرال به بانک ها پاسخ دهند. بررسی چگونگی بازگرداندن اعتماد به سیستم مالی در کانون نشست امروز قرار داشت. جمهوریخواهان نسبت به موفقیت طرح نجات مالی تیموتی گایتنر عمیقا ابراز تردید کرده و واکنش مناسبی نشان ندادند.
همزمان یک حرکت گسترده از سوی گروههای فعال سیاسی شکل گرفته است تا با تحت فشار گذاشتن قانونگذاران جمهوریخواه میانه رو مانع رای مثبت احتمالی آنها به نسخه ی نهایی طرح ترمیم اقتصادی شود. در چند روز گذشته هفتصد هزار ای میل به دفاتر این قانونگذاران جمهوریخواه ارسال شده است. در کانون فشارها هفت جمهوریخواه تازه کار و میانه رو در مجلس نمایندگان و سه سناتور میانه روی جمهوریخواه، ارلن اسپکتر، المپیا اسنو، و سوزان کالینز قرار دارند. این سه سناتور رسما از طرح رئیس جمهور حمایت کرده اند. سناتور اسپکتر که در انتخابات سال دو هزار و چهار از سوی هم حزبی هایش با تهدید جدی از دست دادن کرسی اش روبرو بود در انتخابات سال دو هزار و ده باید از کرسی اش در میان مخالفت های شدید هم حزبی هایش دفاع کند. اسپکتر درباره ی رای خود به طرح ترمیم اقتصادی رئیس جمهور گفت کاری را انجام داده که باید انجام می داد و نگران از دست دادن کرسی اش نیست.

وزیر پیشنهادی اوباما به طرح ترمیم اقتصادی رای منفی داد

وقتی سنا ساعات پایانی جمعه طرح هفتصد و هشتاد و هفت میلیارد دلاری ترمیم اقتصادی پرزیدنت اوباما را به رای گذاشت چشم ها به سناتور جمهوریخواه جاد گرگ بود.
سناتور جاد گرگ وزیر بازرگانی پیشنهادی دولت براک اوباما بود که یک روز پیش از رای گیری بر سر طرح ترمیم اقتصادی از کاندیداتوری اش برای در دست گرفتن رهبری وزارت بازرگانی انصراف داد.
سناتور گرگ یک جمهوریخواه محافظه کار است و در کنفرانس خبری پنج شنبه در باره ی دلایل انصراف اش گفت نمی توانست عضوی صد در صد مفید در کابینه باشد و کشاکش های غیرقابل حلی با دولت بر سر طرح ترمیم اقتصادی رئیس جمهور داشت.
گرگ که طی رای گیری پیش از تهیه ی نسخه ی مشترک دو مجلس به لایحه ی سنا رای ممتنع داده بود جمعه یکی از سی و هشت سناتور جمهوریخواهی بود که به نسخه ی مشترک رای منفی داد. لایحه با رای مثبت تمامی سناتور های دموکرات، دو سناتور مستقل و تنها سه سناتور جمهوریخواه با ۶۰ رای در برابر ۳۸ رای به تصویب رسید. یک نفر در رای گیری حضور نداشت؛ سناتور ادوارد کندی که با سرطان دست و پنجه نرم می کند از آنجا که از تصویب طرح اطمینان داشت به سنا نیامد. رای غایب دیگر متعلق به مینه سوتا بود که برنده ی کرسی آن هنوز روشن نیست. در مجلس نمایندگان هم حتی یک جمهوریخواه به نسخه ی مشترک رای نداد. پرزیدنت اوباما گفت از تلاش برای همکاری دو حزبی دلسرد نمی شود اما، به باور کاخ سفید میان مردم جمهوریخواه و سیاستمداران جمهوریخواه در واشنگتن در این باره شکاف وجود دارد. یک نظرسنجی نشان می دهد بیش از سی درصد جمهوریخواهان از طرح رئیس جمهور حمایت می کنند. گروهی از فرمانداران جمهوریخواه ایالت های آسیب دیده از بحران اقتصادی چون چارلی کریست، فرماندار جمهوریخواه فلوریدا، و آرنولد شوارتزنگر، فرماندار جمهوریخواه کالیفرنیا، و همچنین فرماندار جمهوریخواه ایالت ورمانت بطور فعال از طرح رئیس جمهور حمایت کردند. 
سناتور جاد گرگ روز قبل از رای گیری نهایی از تمایل پرزیدنت اوباما برای همکاری با جمهوریخواهان تقدیر کرد و گفت اشتباه او بود که پیشنهاد رئیس جمهور را برای اداره ی وزارت بازرگانی پذیرفت. گرگ عضو ارشد کمیته بودجه ی سناست و در مذاکرات بر سر طرح اقتصادی نقش محوری داشت.
کاخ سفید از تغییر نظر گرگ ابراز تاسف کرده و پرزیدنت اوباما گفت گرگ حقیقتا قصد همکاری داشت اما، احتمالا نظرش درباره ی ترک سنا تغییر کرد.
جاد گرگ گفت فکر می کند در سنا همکاری مفیدتری با رئیس جمهور داشته باشد. سناتور گرگ و پرزیدنت اوباما درباره ی کاهش هزینه های بودجه ی فدرال اتفاق نظر دارند.
انصراف گرگ در اوج مخالفت گسترده ی اپوزیسیون جمهوریخواه از طرح ترمیم اقتصادی رئیس جمهور اتفاق افتاد و بسیاری فشارهای درون حزبی جمهوریخواهان را در این انصراف بی تاثیر نمی دانند.
کارشناسان می گویند اختلاف نظر زمانی بروز کرد که کاخ سفید تصمیم گرفت پس از رای ممتنع گرگ به لایحه ی رئیس جمهور سرپرستی اداره ی آمار و سرشماری را از حوزه ی اختیارات وزیر بازرگانی خارج کرده و بر عهده مقامی ویژه در کاخ سفید بگذارد. این اداره یکی از مسولیت های مهم وزیر بازرگانی بوده و جمهوریخواهان معتقدند دموکرات ها با اهداف سیاسی به چنین امری اقدام کردند.
مقامات کاخ سفید این ادعا را رد می کنند.
گرگ سومین وزیری است که در فاصله ی چند هفته ی گذشته از کاندیداتوری برای عضویت در کابینه انصراف می دهد. پیشتر تام دشل، وزیر پیشنهادی بهداشت و درمان، و بیل ریچاردسون، وزیر پیشنهادی بازرگانی، به دلایل مرتبط با کوتاهی در پرداخت مالیات و تحقیقات قضایی انصراف داده بودند.
فارغ از اینکه دو وزیر آتی این دو وزارتخانه افرادی جمهوریخواه، دموکرات، یا مستقل باشند؛ دو وزیر جمهوریخواه، ری لحود، وزیر راه و ترابری، و رابرت گیتز، وزیر دفاع، کماکان در کابینه اوباما حضور دارند.

۱۳۸۷ بهمن ۲۲, سه‌شنبه

فوریت ترمیم اقتصاد همکاری دو حزبی را کنار زد

پرزیدنت براک اوباما می گوید اقتصاد آمریکا با شدیدترین وضعیت اضطراری از زمان رکود بزرگ اقتصادی در دهه ی سی روبروست و در صورت عدم مداخله ی حکومت ممکن است در این گرداب فرو برود. رئیس جمهوری ایالات متحده در کنفرانس خبری خود در کاخ سفید از کنگره خواست بسرعت لایحه ی عظیم هشتصد و سی و هشت میلیارد دلاری ترمیم اقتصادی را که صرف بودجه و معافیت های مالیاتی را در برمی گیرد به تصویب برساند.
سنا ساعتی پیش این لایحه را با شصت و یک رای موافق در برابر سی و هفت رای مخالف به تصویب رساند.
پرزیدنت اوباما امروز برای دومین روز متوالی با هدف جلب حمایت افکار عمومی از طرح اقتصادی اش به میان مردم آسیب دیده از بحران اقتصادی رفت. رئیس جمهور ظهر امروز دقیقا در ساعتی با مردم فورت مایرز فلوریدا گفتگو می کرد که سنای آمریکا در حال رای گیری بر سر طرح ترمیم اقتصادی بود.
در روزی که بحران اقتصادی بر واشنگتن سایه افکنده پرزیدنت اوباما راهی منطقه ای در فلوریدا شد که بیشترین آسیب را از بحران مسکن دیده و نرخ بیکاری طی یک سال گذشته در آنجا از شش درصد به ده درصد جهش داشته است.
خبر تصویب لایحه در میانه ی گفتگوی رئیس جمهور با مردم فلوریدا بدست او رسید و اعلام آن شادمانی مردم را بدنبال داشت. پرزیدنت اوباما ضمن استقبال از تصویب لایحه گفت این تازه آغاز کار است.
ساعتی پیش تیموتی گایتنر، وزیر خزانه داری، استراتژی نجات سیستم بانکی را فاش کرده بود.
پرزیدنت اوباما معتقد است ایجاد کار، خارج کردن موسسات اعتباری از رکود، و کنترل بحران مسکن، سه پایه ی استراتژی او برای به حرکت درآوردن اقتصاد بیمار آمریکاست.
بدنبال تصویب لایحه در سنا مذاکرات میان قانونگذاران در مجلس سنا و مجلس نمایندگان بر سر تهیه ی یک لایحه ی مشترک آغاز شد. مجلس نمایندگان کمتر از دو هفته پیش بدون حتی یک رای جمهوریخواهان لایحه ی کمی متفاوت و کوچکتر با ارزش هشتصد و نوزده میلیارد دلار را به تصویب رسانده بود.
پرزیدنت اوباما دیشب در نخستین کنفرانس خبری اش به قانونگذاران در کنگره هشدار داد انفعال در تصویب طرح ترمیم اقتصادی می تواند بحران اقتصادی را به یک فاجعه بدل کند.
سنا روز گذشته در میان مخالفت اکثر جمهوریخواهان در یک رای گیری تقریبا حزبی راه را برای رای گیری امروز سنا هموار کرده بود.
رئیس جمهور که برای جلب حمایت جمهوریخواهان در واشنگتن با مشکل روبروست در فورت مایرز مورد استقبال چارلی کریست، فرماندار جمهوریخواه فلوریدا، از حامیان رقیب انتخاباتی جمهوریخواهش سناتور مک کین، قرار گرفت. کریست از جمله فرمانداران جمهوریخواه ایالت های آسیب دیده از بحران اقتصادی است که از طرح پرزیدنت اوباما حمایت می کند.
اما، سناتور مک کین از مخالفان طرح ترمیم اقتصادی رئیس جمهور است و آن را سرقت دارایی نسل های آتی می داند که به باور او فرزندان ما باید دیون آن را بپردازند.
جمهوریخواهان در کنگره خواهان معافیت های مالیاتی بیشتر برای صاحبان مشاغل اند.
پرزیدنت اوباما با اشاره به اجرای سیاست افزایش معافیت مالیاتی بویژه برای صاحبان مشاغل و طبقات مرفه در هشت سال گذشته با رد این خواست جمهوریخواهان می گوید این سیاست پیشتر بکار گرفته شده و شکست خورده است و همین رویکرد کشور را با کسری عظیم بودجه ای روبرو کرده که او میراث دار آن است.
یک نظرسنجی گلوپ نشان می دهد شصت و هفت درصد مردم از رویکرد براک اوباما در به حرکت درآوردن اقتصاد حمایت می کنند. بنا بر این نظرسنجی محبوبیت جمهوریخواهان در کنگره سی و یک درصد است.
دموکرات ها در سنا دیشب موفق شده بودند با جلب حمایت تنها سناتور جمهوریخواه، سوزان کالینز، المپیا اسنو، و ارلن اسپکتر، با شصت و یک رای موافق در برابر سی و شش رای مخالف رای به کفایت مذاکرات داده و زمینه را برای رای گیری امروز و تصویب طرح ترمیم اقتصادی در سنا فراهم کنند. در میان جمهوریخواهان تنها همین سه سناتور بودند که امروز به لایحه رای مثبت دادند.
کارشناسان معتقدند قانونگذاران جمهوریخواه عمدتا متعلق به ایالت های میانه ی آمریکا هستند که هنوز تبعات بحران شدید اقتصادی در آنجا چون شرق و غرب آمریکا چندان لمس نشده است؛ از این رو آنها برای رای به طرح رئیس جمهور فشار شدیدی را احساس نمی کنند. تحلیلگران می گویند گروهی از قانونگذاران باور دارند اگر طرح اقتصادی تا سال آینده کارآیی خود را نشان ندهد انتخابات سال دو هزار و ده کنگره سال شکست دموکرات ها خواهد بود.
طرح سنا تا دیروز هشتصد و بیست و هفت میلیارد دلار بود اما، یک متمم ارزش آن را به هشتصد و سی و هشت میلیارد دلار افزایش داد. پرزیدنت اوباما انتظار دارد طرح تا پایان هفته ی جاری آماده ی امضای او باشد.
سناتور سوزان کالینز یکی از سه جمهوریخواهی که در رای گیری دیروز و امروز به دموکرات ها پیوست می گوید لایحه ی ترمیم اقتصادی بی عیب و نقص نیست اما، به ایجاد فرصت های شغلی کمک کند. کالینز در عین حال هشدار داده است اگر در نسخه ی نهایی اصول مورد نظر او در مصالحه خدشه دار شود به لایحه ی نهایی رای نخواهد داد.
دموکرات ها در مجلس نمایندگان با حذف بخش هایی از طرح ترمیم اقتصادی بویژه در حوزه ی برنامه های آموزشی و کمک های ایالتی مخالفند و روشن نیست در نسخه ی نهایی آیا اعمال نظر اکثریت دموکرات کنگره بیشتر دیده خواهد شد یا همکاری دو حزبی.
حساسیت رای گیری دیروز و امروز به حدی بود که سناتور دموکرات ادوارد کندی را مجبور کرد بی توجه به سرطان برای رای گیری به سنا بیاید. غیر از سه سناتور جمهوریخواه که به لایحه رای مثبت دادند یک سناتور جمهوریخواه در رای گیری امروز سنا حضور نداشت؛ سناتور جاد گرگ، وزیر پیشنهادی رئیس جمهور برای وزارت بازرگانی.
پرزیدنت اوباما تصریح کرد اجرای سریع طرح حفظ یا ایجاد چهار میلیون فرصت شغلی نسبت به جلب حمایت دو حزب از الویت بیشتری برخوردار است زیرا انتظار ندارد در سه هفته ی آغاز به کارش فضای سیاسی واشنگتن تغییر کند. پرزیدنت اوباما تاکید دارد از انتخاب سه وزیر جمهوریخواه برای کابینه اش در پی جلب آرا در کنگره در کوتاه مدت نبوده بلکه در پی نهادینه کردن یک رویکرد جدید در واشنگتن است.
عصر امروز گروهی از قانونگذاران دموکرات هم به دعوت رئیس جمهوری به کاخ سفید می روند. رئیس جمهور پس از بازگشت از فلوریدا ساعت پنج و پنجاه دقیقه عصر به وقت واشنگتن با ائتلاف دموکرات های محافظه کار مجلس نمایندگان موسوم به بلوداگ ها ملاقات می کند. این گروه ائتلاف قدرتمندی در میان دموکرات هاست که از انتخابات سال دو هزار و شش نفوذ بیشتری پیدا کرده است. گروهی از این دموکرات ها در رای گیری بیست و هشتم ژانویه به نسخه ی ترمیم اقتصادی در مجلس نمایندگان رای منفی دادند و نسبت به بعضی جزئیات لایحه انتقاد دارند. بنظر می رسد در شرایطی که امید به جلب حمایت جمهوریخواهان بسیار کمرنگ شده است هدف پرزیدنت اوباما از این نشست جلوگیری از ایجاد شکاف در میان دموکرات ها باشد.
جوزف بایدن، معاون رئیس جمهوری، هم امروز میزبان ضیافتی برای سناتورهای تازه کار است که این دوره به سنا پیوسته یا از سوی فرمانداران انتصاب یافته اند. در میان آنها نام چهار سناتور جدید جمهوریخواه، جان باروسو، مایک جوهانس، جیمز ریش، و راجر ویکر، به چشم می خورد.تا پایان هفته شاهد رایزنی های پشت پرده بسیاری میان کاخ سفید و کنگره خواهیم بود.

۱۳۸۷ بهمن ۲۱, دوشنبه

اوباما: نوبت ایران است!

پرزیدنت براک اوباما در نخستین کنفرانس خبری تلویزیونی خود که تحت الشعاع بحران اقتصادی و لایحه ی ترمیم اقتصاد آمریکا در کنگره قرار داشت به سه پرسش در حوزه ی سیاست خارجی پاسخ داد.

براک اوباما در سومین هفته ی فعالیت اش در کاخ سفید گفت موضع گیرهای روشن او در اعزام جرج میچل، فرستاده ی ویژه ی آمریکا به خاورمیانه، و مصاحبه هایی که انجام داده نشانه های کافی برای برخوردی متفاوت را به نمایش گذاشته است اینک نوبت ایران است نشان دهد قصد دارد متفاوت عمل کند.
پرزیدنت براک اوباما ضمن تقدیر از مردم و تاریخ ایران و انتقاد از عملکرد دولت ایران طی چند دهه ی گذشته از تمایل اش به وجود یک روابط دوجانبه ی توام با احترام میان آمریکا و ایران سخن گفت.
رئیس جمهوری آمریکا در حالی که تلاش ایران برای دستیابی به قابلیت تولید جنگ افزار هسته ای، حمایت مالی از حزب الله و حماس، و لفاظی های تند ضد اسرائیلی رهبران ایران، را غیرقابل قبول عنوان کرد گفت گروه امنیت ملی اش در حال بررسی سیاست ایران و یافتن زمینه های مشترک همکاری دو کشور هستند.
پرزیدنت اوباما گفت انتظار دارد دولت او طی ماههای آتی چشم به فرصت هایی داشته باشد که به مذاکرات رو در روی ایران و آمریکا منجر شود و سیاست آمریکا را به مسیری جدید سوق دهد.
اوباما در عین حال هشدار داد عبور از دیوار بلند عدم اطمینان چند دهه ی اخیر میان ایران و آمریکا امری دشوار خواهد بود.
اظهارنظرات پرزیدنت اوباما درباره ی ایران به فاصله ی ۲۴ ساعت پس از اعلام کاندیداتوری محمد خاتمی برای رقابت های انتخابات ریاست جمهوری مطرح می شود.
بنا به گزارش مرکز پژوهش مجلس شورای اسلامی ایران دولت احمدی نژاد در بودجه ی سال مالی آتی که از فروردین ماه آغاز می شود با ۴۴ میلیارد دلار کسری بودجه روبروست. کارشناسان کاهش چشمگیر بهای نفت، سیاستگذاری های اقتصادی نسنجیده ی احمدی نژاد، و تحریم های بین المللی را از عوامل اصلی این معضل بزرگ پیش روی دولت بعدی می دانند. وصول مالیات های معوقه، و یک استقراض ۱۱ میلیارد دلاری از صندوق ذخیره ارزی از جمله اقدامات مورد نظر جمهوری اسلامی برای کاهش این کسری بودجه است.
بنا بر آمار نرخ تورم در ایران به ۲۴ درصد رسیده است.
دولت اوباما بارها گفته است اگر ایران به تمایل آمریکا برای حل دیپلماتیک اختلافات پاسخ منفی دهد با تشدید تحریم های بین المللی روبرو خواهد شد.

کنگره نگران «پدر برنامه هسته ای پاکستان»

کنگره نسبت به خبر پایان یافتن حبس خانگی عبدالقدیر خان، پدر برنامه ی هسته ای پاکستان، واکنش شدیدی نشان داده است. هاوارد برمن، رئیس دموکرات کمیته ی امور خارجی مجلس نمایندگان، نسبت به این تصمیم اسلام آباد عمیقا ابراز نگرانی کرده و در بیانیه ای عنوان کرده است که تحقیقات درباره ی فعالیت شبکه ی قاچاق هسته ای عبدالقدیرخان هیچگاه تکمیل نشد و دولت پاکستان امکان دسترسی مقامات آمریکایی را به او نداد تا ابعاد دقیق فعالیت های او که ایران و کره ی شمالی را در برمی گرفت روشن شود. برمن هشدار داده است کنگره در حالی که لایحه ی همکاری های پاکستان و آمریکا و کمک های نظامی و غیرنظامی به اسلام آباد را در دست بررسی دارد مساله ی آزادی فعالیت عبدالقدیرخان در پاکستان را در این مجموعه در نظر می گیرد. پاکستان از زمان حملات تروریستی یازدهم سپتامبر تا کنون ده میلیارد دلار کمک های نظامی و غیرنظامی از آمریکا دریافت کرده و بنا به گزارش ها کنگره پرداخت یک کمک غیرنظامی پانزده میلیارد دلاری جدید به پاکستان را برای دوره ای ده ساله تحت بررسی دارد.
کنگره در حالی نسبت به این مساله موضع گیری می کند که ریچارد هولبروک، فرستاده ی ویژه ی پرزیدنت اوباما به افغانستان و پاکستان، امروز در آغاز نخستین سفر خود به پاکستان، افغانستان و هند برای گفتگو با رهبران پاکستان وارد اسلام آباد شد.
مقامات دولت آصف علی زرداری می گویند عبدالقدیرخان حق خروج از کشور را ندارد و تماس های او در داخل کشور کماکان تحت کنترل خواهد بود.
پرویز مشرف، رئیس جمهوری پیشین پاکستان، عبدالقدیرخان را که به فروش غیرقانونی تجیهزات و دانش هسته ای به دیگر کشورها اعتراف کرده بود و از محبوبیت بالای مردمی برخوردار است تحت نظر داشت اما، اجازه ی دسترسی ماموران اطلاعاتی آمریکا را به او نداد.
مقامات پاکستانی می گویند عبدالقدیرخان دیگر حرفی برای گفتن ندارد و به تاریخ پیوسته است.

نخستین آزمون بزرگ اوباما

پرزیدنت براک اوباما با بدرازا کشیدن مذاکرات برای تصویب طرح عظیم ترمیم اقتصادی اش در کنگره این هفته برای جلب حمایت عمومی از طرح خود به مردم آمریکا رجوع می کند. رئیس جمهوری صبح امروز در اقدامی که یادآور رقابت های انتخاباتی است راهی منطقه ی صنعتی اکهرت ایندیانا می شود تا دیدگاههای بیکاران روزافزون آن منطقه را درباره ی طرح اقتصادی خود بشنود. پرزیدنت اوباما سپس ساعت هشت امشب نخستین کنفرانس خبری خود را در کاخ سفید برگزار می کند.
انتظار می رود سنای ایالات متحده امروز در یک رای گیری به مذاکرات بر سر طرح حدودا هشتصد میلیارد دلاری ترمیم اقتصادی که ترکیبی از صرف بودجه و معافیت های مالیاتی است پایان داده و راه را برای تصویب آن در روز سه شنبه در سنا هموار کند. رهبران سنا امیدوارند طرح با حمایت اکثریت دموکرات سنا و سه سناتور جمهوریخواه به تصویب برسد.
اکثریت جمهوریخواهان معتقدند لایحه بسیار پر هزینه است و باید معافیت های مالیاتی بیشتری را در بر داشته باشد.
پرزیدنت اوباما در بیست و یکمین روز فعالیت اش در کاخ سفید با نخستین آزمون بزرگ خود برای نجات کشور از بحران اقتصادی و عمل به وعده ی همکاری دو حزبی در کنگره روبرو است.
رئیس جمهوری ظهر امروز در اکهرت ایندیانا با نمادی از طبقه ی کارگری آمریکا گفتگو می کند. کارگران در اکهرت چون بسیاری از نقاط کشور با خطر روزافزون بیکاری روبرو هستند. نرخ بیکاری در اکهرت طی یک سال گذشته سه برابر شده و از چهار و هفت دهم درصد به پانزده و سه دهم درصد رسیده است. این میزان دو برابر متوسط نرخ بیکاری در سراسر آمریکا است. رئیس جمهور سپس به واشنگتن باز می گردد تا ساعت هشت امشب در نخستین کنفرانس خبری خود از طریق تلویزیون مستقیم با مردم درباره ی تاثیرات طرح عظیم ترمیم اقتصادی اش از جمله ایجاد یا حفظ بیش از سه میلیون فرصت شغلی و ضرورت تصویب سریع آن سخن بگوید. در این فاصله ساعت پنج و سی دقیقه ی عصر در سنا یک رای گیری سرنوشت ساز برای پایان دادن به مذاکرات حزبی بر سر طرح اقتصادی انجام می گیرد. دموکرات ها برای عبور از این مانع به شصت رای نیاز دارند. در حال حاضر پنجاه و شش کرسی سنا در کنترل دموکرات هاست. دو سناتور مستقل معمولا به دموکرات ها می پیوندند از این رو حمایت دست کم دو جمهوریخواه بسیار حیاتی است. بدنبال موافقت کاخ سفید و دموکرات ها در کنگره با حذف صد و ده میلیارد دلار از بودجه از جمله شصت میلیارد دلار از برنامه ی توسعه ی مدارس و مراکز آموزشی و کمک های ایالتی و افزودن به معافیت های مالیاتی؛ سه سناتور جمهوریخواه، سوزان کالینز و المپیا اسنو از ایالت مین، و ارلن اسپکتر از ایالت پنیسلوینیا، آمادگی خود را برای حمایت از طرح رئیس جمهور اعلام کردند.
سناتور جمهوریخواه جان کرنن می گوید حمایت بالقوه ی سه جمهوریخواه از مجموع پانصد و سی و پنج عضو کنگره را به دشواری می توان تلاشی دو حزبی عنوان کرد.
لری سامرز، رئیس شورای اقتصادی ملی کاخ سفید، می گوید تردیدی نیست که رئیس جمهور برای اعاده ی کمک های آموزشی و ایالتی ای که در مصالحه با جمهوریخواهان از طرح حذف شد دوباره تلاش خواهد کرد.
چنین تلاشی می تواند به حمایت شکننده ی کنونی در سنا ضربه بزند.
سنا پس از تصویب احتمالی طرح در روز سه شنبه باید میان نسخه ی هشتصد و بیست و هفت میلیارد دلاری خود با نسخه ی هشتصد و نوزده میلیارد دلاری مجلس نمایندگان که بدون حتی یک رای جمهوریخواهان به تصویب رسید به یک لایحه ی مشترک دست یابد.
ننسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، ابراز امیدواری می کند که توافق بدست آید اما، می گوید در راستای مصالحه با جمهوریخواهان طرح آنها برای ایجاد کار با کاستی هایی روبرو خواهد شد.
مارک زندی، اقتصاددان سرشناس، معتقد است هر دو طرح ممکن است از بزرگی کافی برای به حرکت درآوردن اقتصاد برخوردار نباشند و سیاستگذاران بار دیگر باید در این باره به مذاکره بنشینند.
آزمون دیگر پرزیدنت اوباما در سومین هفته عمل به وعده ی همکاری دو حزبی است.
سناتور جمهوریخواه جان مک کین می گوید طرح اقتصادی از تمرکز کافی برخوردار نیست و اتلاف بودجه ی دولتی است. مک کین از اینکه جمهوریخواهان در مذاکرات تهیه ی طرح حضور ندارند ابراز تاسف کرده است.
پرزیدنت اوباما که طی سه هفته ی گذشته بارها با جمهوریخواهان به گفتگو نشسته است امیدوارست طرح تا نیمه ی فوریه برای امضای او آماده باشد. اما، روشن نیست آیا دو مجلس بتوانند در این فاصله ی کوتاه اختلافات را حل و فصل کنند.
زمانی که دو مجلس از طریق نمایندگانش در یک کمیته ی ویژه بر سر یک نسخه ی واحد از طرح ترمیم اقتصادی به نتیجه برسند هر دو مجلس یکبار دیگر باید به لایحه ی مشترک رای بدهند.
پرزیدنت اوباما فردا در ادامه ی برنامه ی تماس با مردم به فورت مایرز در فلوریدا می رود؛ منطقه ای که شمار بالایی از ساکنین آن مسکن خود را در سایه ی بحران املاک و بحران بانکی از دست داده اند. دولت اوباما برای توجه بیشتر به رای گیری امروز در سنا؛ کنفرانس خبری تیموتی گیتنر، وزیر خزانه داری، را که برای امروز برنامه ریزی شده بود به فردا موکول کرد. گیتنر تلاش خواهد کرد چگونگی استفاده از نیمه ی دوم محرک مالی هفتصد میلیارد دلاری مصوب کنگره در ماه اکتبر را تشریح کند.