۱۳۸۸ اردیبهشت ۱۰, پنجشنبه

کلینتون: عملکرد ایران در پرونده ی رکسانا نشانگر دشواری های سر و کار داشتن با ایران است

سناتور دموکرات بایرن دورگن، عضو کمیته از ایالت داکوتای شمالی، محل سکونت خانواده ی صابری، که سخت پیگیر پرونده ی رکسانا صابری، ژورنالیست ایرانی آمریکایی است، در بخشی از نشست کمیته ی تخصیص بودجه ی سنا با وزیر امور خارجه، ضمن ابراز نگرانی نسبت به سلامت رکسانا چالش های پیش روی تلاش ها برای آزادی او را با هیلری کلینتون در میان گذاشت.
وزیر خارجه ی آمریکا با لحنی تاسف بار گفت تلاش های جدی برای آزادی رکسانا ادامه دارد اما، درباره ی سلامتی رکسانا صابری عمیقا ابراز نگرانی کرد. هیلری کلینتون گفت بطور مستقیم و غیرمستقیم درخواست آزادی رکسانا با دولت ایران در میان گذاشته شده است. وزیر خارجه ی آمریکا تاکید کرد رکسانا بشدت از این وضعیت ناراحت است و در اعتراض به ادامه ی بازداشت اش در اعتصاب غذا است.
مقامات قضایی در ایران خبر اعتصاب غذای رکسانا را تکذیب کرده و رضا صابری، پدر، او را که این خبر را منتشر کرده بود برای ادای توضیحات فراخوانده اند.
کلینتون تاکید کرد پیام های متناقضی درباره ی وضعیت صابری از ایران شنیده می شود. او گفت از یک سو تهران می گوید رکسانا دو ماه دیگر آزاد می شود بعد هشت سال حکم زندان صادر می کنند و سپس می گویند دادگاه استیناف برگزار می کنند. به باور وزیر خارجه ی آمریکا این رفتار جمهوری اسلامی نشان می دهد سر و کار داشتن با ایران که به اصول حقوق بشر و معیارهایی مدنی اعتنایی ندارد تا چه حد دشوار است.

گیتس می گوید حمله ی نظامی به ایران تنها تاثیری موقت دارد

سنای ایالات متحده از بامداد امروز صحنه ی حضور مشترک وزیران امور خارجه و دفاع آمریکا بود.
این نخستین حضور مشترک رابرت گیتس، وزیر دفاع، و هیلری کلینتون، وزیر خارجه، در کنگره نشانه ی ادامه ی همکاری مهم دو وزارتخانه در برخورد با چالش های امنیتی پیش روی آمریکا است. پیشتر شاهد حضور رابرت گیتس و کاندالیزا رایس، وزیر پیشین خارجه، بودیم اما، این نخستین بار است که وزیر دفاع جمهوریخواه دولت اوباما در کنار یک وزیر خارجه ی دموکرات از بودجه ی اضطراری هشتاد و سه میلیارد و چهارصد میلیون دلاری جنگ در برابر کنگره دفاع می کنند.
در بخشی از جلسه سناتور دموکرات فرنک لاتنبرگ، عضو کمیته ی تخصیص بودجه، با وزیران خارجه و دفاع این پرسش را در میان گذاشت که هر چند امیدهایی نسبت به مذاکرات با ایران دارد اما، امیدوارست در صورت شکست این تلاش ها آمریکا در اعمال تحریم ها علیه ایران جدیت کافی نشان دهد و از جمله یک بار برای همیشه درب اندیشیدن به سوددهی معامله با ایران را بر روی شرکت های آمریکایی ببندد.
هیلری کلینتون گفت ضمن تائید این نگرانی گفت ما باید در خانه ی خودمان نظم برقرار کنیم و اجازه ندهیم شرکت ها از مفرها برای معامله با ایران استفاده کنند. وزیر خارجه تاکید کرد ما برای رسیدگی به چالش های هسته ای ناشی از ایران و مداخلاتش در منطقه بر روی دو مسیر دیپلماتیک و تحریم حرکت می کنیم و با متحدان مان و کشورهای دیگر بشدت در حال مشاوره و مذاکره در باره ی ایران هستیم.
سناتور لاتنبرگ سپس این نگرانی خود را مطرح کرد که آمریکا جز دو گزینه ی تحریم و حمله ی نظامی چه امکان دیگری را در برابر ایران در اختیار دارد.
رابرت گیتس با رد گزینه ی نظامی گفت تنها تصمیم ایران عزم آن کشور را برای دستیابی به جنگ افزار هسته ای متزلزل می کند. وزیر دفاع تاکید کرد گزینه ی نظامی ممکن است کمی برنامه های ایران را به تاخیر بیاندازد اما، آن را پنهانی تر خواهد کرد. وی خاطر نشان کرد جمهوری اسلامی از انزوا تنفر دارد و از تصویب قطعنامه های حتی ناکامل شورای امنیت متنفر بود. به باور گیتس ترکیبی از تحریم، انزوای دیپلماتیک، و اتحادی از کشورهای همسایه با سپر دفاع موشکی دفاعی به سوی ایران، و القای این حس که امنیت ایران با یک مسابقه ی تسلیحاتی در منطقه بیشتر در خطر خواهد بود ممکن است تصمیم ایران را تغییر دهد. رابرت گیتس قویا تاکید کرد باید دری را برای خروج ایران از انزوا بازگذاشت تا احساس نکند در انزوای کامل قرار دارد و راهی جز ادامه ی تلاش برای دستیابی به جنگ افزار هسته ای ندارد. وزیر دفاع گفت این مهم با نفت بشکه ای چهل دلار امکان پذیرتر از نفت بشکه ای صد و چهل دلار است. به اعتقاد وزیر دفاع همکاری واشنگتن و مسکو در سپر دفاع موشکی در اروپا و حتی خود روسیه در برابر تهدید موشکی ناشی از ایران گامی در جهت انزوای بیشتر ایران خواهد بود و یادآوری کرد چین و روسیه نقش مهمی در یک سیاست هماهنگ علیه ایران بازی خواهند کرد.

فشار دولت بر کنگره برای تصویب بودجه ی اضطراری جنگ

رابرت گیتس، وزیر دفاع آمریکا، در نشستی با اعضای کمیته ی تخصیص بودجه ی سنا با اشاره به اینکه صندوق بودجه ی پنتاگون برای پاکستان تا ماه آینده خالی می شود و بودجه ی عملیات نظامی از ژوئیه رو به اتمام است از قانونگذاران خواست حداکثر تا پیش از بیست و پنجم ماه مه یا تعطیلات «مموریال دی» بودجه ی جنگ را مورد تصویب قرار دهند.
هیلری کلینتون، وزیر خارجه، در همین نشست با اشاره به یک کمک چهارصد میلیون دلاری برای پاکستان تاکید کرد این نخستین بخش از تعهد یک میلیارد دلاری آمریکا به پاکستان در اجلاس توکیو و بخشی از یک تعهد سه میلیارد دلاری طی دوره ای پنج ساله به اسلام آباد است.
کمک چهارصد میلیون دلاری برای آموزش و تجهیز ارتش پاکستان در مبارزه با شورشیان در درون مرزهای آن کشور اختصاص یافته است.
بودجه ی اضطراری جنگ سی و هشت میلیارد دلار برای جنگ افغانستان و عراق در نظر دارد که کاهش نیروهای آمریکا در عراق و افزایش نیروها در افغانستان را شامل می شود. سه میلیارد و ششصد میلیون دلار هم برای گسترش نیروی نظامی و پلیس افغانستان تخصیص یافته است.
هیلری کلینتون در پاسخ به منتقدان هم حزبی اش که توفیق استراتژی افغانستان و ادامه ی حمایت ها از دولت کرزای را به پرسش می گیرند گفت تلاش های بسیاری برای آموزش و برنامه های زیربنایی در نظر گرفته شده است و تاکید کرد دولت اوباما در انتخابات ریاست جمهوری پیش رو در افغانستان هیچ موضعی در باره ی هیچ کاندیدایی حتی حامد کرزای ندارد.
وزیر دفاع با تاکید بر اینکه ماموریت در افغانستان و پاکستان تنها از طریق نظامی قابل اجرا نخواهد بود بار دیگر از قانونگذاران خواست بودجه ی وزارت خارجه را افزایش دهند.
وزیر خارجه و دفاع هر دو گسترش نفوذ طالبان را خطری برای موجودیت دولت آصف علی زرداری عنوان کردند و اشاره کردند حرکت طالبان به صد کیلومتری اسلام آباد در هفته ی گذشته می تواند زنگ بیدار باشی برای دولت پاکستان و جناح سیاسی مخالف چون نواز شریف باشد.
امروز مقامات ارشد مسائل نظامی در کنگره با پرزیدنت اوباما دیدار کردند. انتظار می رفت سناتور دموکرات کارل لوین و سناتور جمهوریخواه جان مک کین، رئیس و عضو ارشد کمیته ی نیروهای مسلح سنا، و آیک اسکلتن و جان مک هیو، رئیس دموکرات و عضو ارشد جمهوریخواه کمیته ی نیروهای مسلح مجلس نمایندگان، طی این دیدار با رئیس جمهوری آمریکا مساله ی کمک ها به پاکستان و افغانستان و نهایی کردن طرح آموزش ارتش پاکستان در نقطه ای خارج از آن کشور را به گفتگو بگذارند.

۱۳۸۸ اردیبهشت ۹, چهارشنبه

ضربه به پاشنه ی آشیل

کنگره ی ایالات متحده ی آمریکا پس از ماهها رایزنی لایحه ای را ارائه کرده است که قدرت بی سابقه ای را با هدف جلوگیری از دستیابی ایران به جنگ افزار هسته ای در اختیار پرزیدنت اوباما قرار می دهد. این لایحه صادرکنندگان بنزین و فرآورده های نفتی به ایران را هدف تحریم قرار می دهد. ارائه ی لایحه در آستانه ی یکصدمین روز فعالیت دولت پرزیدنت اوباما از بی صبری کنگره نسبت به کندی تلاش های دیپلماتیک در برابر ایران حکایت دارد.
لایحه ی موسوم به «قانون تحریم فرآورده های نفتی ایران» تا کنون از امضای بیست و پنج سناتور دموکرات و جمهوریخواه برخوردار است و آنطور که تنظیم کنندگان آن مطرح می کنند پاشنه ی آشیل ایران را هدف قرار داده است.
سناتور دموکرات اون بای، عضو متنفذ کمیته ی نیروهای مسلح سنا، تنظیم کننده ی لایحه «تحریم فرآورده های نفتی ایران» معتقد است تحریم بنزین بهترین فرصت را برای جلوگیری از دستیابی ایران به جنگ افزار هسته ای بدون بکارگیری گزینه ی نظامی قرار می دهد.
ایران حدود چهل درصد بنزین مصرفی اش را وارد می کند. شل هلند، ویتول سوئیس، بریتیش پترولیوم، ترافیگورا سوئیس و هلند، توتال فرانسه، ریالنس هند، تامین کنندگان بنزین ایران هدف تحریم های پیشنهادی قرار دارند.
لایحه ی پیشنهادی همچنین شرکت های حمل و نقل و بیمه کنندگان تانکرها نفتی به مقصد ایران چون غول بیمه ی جهان لویدز بریتانیا را در کانون تحریم ها قرار داده است.
منتقدان می گویند این اقدام ممکن است به اتحاد اروپا با آمریکا در برابر ایران لطمه بزند.
سناتور جمهوریخواه جان کایل، قائم مقام رهبری حزب جمهوریخواه در سنا، می گوید آنها باید میان اقتصاد دویست و پنجاه میلیارد دلاری ایران و اقتصادی سیزده هزار میلیارد دلاری آمریکا دست به انتخاب بزنند.
به باور سناتور اون بای، عضو کمیته ی اطلاعات سنا، زمان نقش مهمی در اجرای این تحریم بازی می کند زیر ایران می تواند بین دو تا چهار سال دیگر به قابلیت تولید بمب اتم دست یابد. به باور او ایران در تلاش برای افزایش ظرفیت پالایش بنزین در داخل کشور است و ضربه به پاشنه ی آشیل ایران باید بسرعت وارد شود.
اعضای ارشد سنای آمریکا می گویند نفت بشکه ای پنجاه دلار دولت ایران را که بودجه ی آن کشور را بر مبنای نفت بشکه ای هشتاد دلار تنظیم کرده بشدت تحت فشار قرار داده است.
قانونگذاران اذعان می کنند که جمهوری اسلامی خواهد کوشید آمریکا را مسول فشارهای اقتصادی پیامد تحریم بنزین معرفی کند ولی آنها این ایده را رد می کنند که این تحریم به اتحاد مردم در پشت رژیم منجر می شود و نمونه ی آن را آشوب های پس از سهمیه بندی بنزین عنوان می کنند.
به اعتقاد سناتور بای این تحریم سلاح جدید قدرتمندی در اختیار رئیس جمهور قرار خواهد داد که موفقیت رویکرد دیپلماتیک جدیدش در برابر ایران را افزایش می دهد.
سناتور جوزف لیبرمن، رئیس کمیته ی امنیت ملی سنای آمریکا، می گوید در گفتگویی خصوصی با دنیس راس، مسول امور ایران در وزارت خارجه ی آمریکا، پیش از سفرش به خاورمیانه و کشورهای منطقه ی خلیج فارس، نظر او را درباره ی لایحه ی جدید جویا شده بود و او مخالفتی نشان نداده است.
لایحه در صورت تصویب رئیس جمهوری آمریکا را به اجرای تحریم ها ملزم نمی کند بلکه موانع حقوقی سد راه اجرای تحریم ها را بر می دارد تا هر زمان که لازم بود بتوان بسرعت تحریم ها را اعمال کرد.
سناتور لیبرمن معتقد است تماس با ایران یک تاکتیک است، استراتژی نیست و اگر قرار است تماس با ایران نتیجه بخش باشد باید بخشی از استراتژی جامعی شامل اهداف، برنامه ی مشخص و ابزارهای فشار باشد و این لایحه مشخصا این ابزار فشار را در اختیار رئیس جمهور قرار می دهد.
قانونگذاران تاکید دارند که پرزیدنت اوباما در دوران کمپین انتخاباتی اش مساله ی تحریم بنزین را به عنوان یک ابزار موثر مطرح کرده بود.
بیست و پنج سناتور حامی لایحه تا کنون شامل دوازده دموکرات و دوازده جمهوریخواه و یک سناتور مستقل دموکرات اند: سناتورهای دموکرات: اون بای، باربارا باکسر، بن کاردین، راس فاینگلد، امی کوبشار، مری لاندریو، رابرت منندز، باربارا میکولسکی، پتی موری، چارلز شومر، دبی استبناو، و ران وایدن؛ و سناتورهای جمهوریخواه: جان کایل، کیت باند، سم براونبک، ریچارد بر، تام کوبرن، سوزان کالینز، لیندزی گراهم، جیمز اینهاف، مایک جوهانس، جیمز ریش، جان تون، دیوید ویدر؛ و سناتور مستقل دموکرات جوزف لیبرمن هستند.
لایحه در واقع «قانون تحریم ایران مصوب سال هزار و نهصد و نود و شش» را بسط و توسعه می دهد. تحریم های پیشنهادی در آستانه ی برگزاری نشست سه روزه و سالانه ی لابی اسرائیلی موسوم به ایپک اعلام شد. نشست ایپک روز یکشنبه آغاز می شود. بسیاری معتقدند ایپک در تنظیم لوایح تحریم ایران نقشی موثر داشته و دارد.
با توجه به حمایت قوی دو حزب از لایحه انتظار می رود بسرعت مورد تصویب قرار بگیرد.
نسخه ی مشابهی از لایحه در مجلس نمایندگان توسط برد شرمن، رئیس دموکرات کمیته ی فرعی منع گسترش جنگ افزار هسته ای، و مارک کرک، عضو جمهوریخواه کمیته ی تخصیص بودجه، تنظیم شده است که از حمایت گروه کثیری از قانونگذاران، در سوی دیگر کنگره، در مجلس نمایندگان، برخوردار است.
دیروز همچنین مجلس نمایندگان قطعنامه ای را به تصویب رساند که از پرزیدنت اوباما و تمام متحدان آمریکا می خواهد مساله ی ناپدیدشدن رابرت لوینسون، عضو پیشین اف بی آی در جزیره ی کیش، را در هر گونه تماسی با مقامات ایران پیگیری کنند. هنگام طرح قطعنامه قانونگذاران همچنین از تهران خواستند اجازه دهد رکسانا صابری و عشاء مومنی، آمریکاییان ایرانی تبار، به آمریکا بازگردند.
اعضای ارشد کنگره تاکید دارند در شرایطی که همکاری دو حزب دموکرات و جمهوریخواه در واشنگتن در بسیاری موارد دشوار شده است اتفاق نظر دو حزبی بر سر مساله ی ایران در کنگره وجود دارد.

سناتور جمهوریخواه پس از سی سال دموکرات شد

تصمیم یک سناتور ارشد کنگره به تغییر پیوند حزبی اش از جمهوریخواه به دموکرات بسیاری از اخبار سیاسی دیروز و امروز را تحت الشعاع قرار داده است.
سناتور اسپکتر در طول سالها همواره صدایی مستقل در سنا بود و در بسیاری موارد برخلاف حزب خود رای می داد. او به این نتیجه رسیده بود که در صورتی که برای دفاع از کرسی خود برای ششمین دوره از سوی حزب جمهوریخواه کاندید شود بختی برای پیروزی ندارد. پیوستن سناتور اسپکتر به دموکرات ها آن ها را در آستانه ی دستیابی به اکثریت قدرتمند شصت رای قرار داده است. با این اکثریت بسیاری از برنامه های دموکرات و پرزیدنت اوباما بدون نیاز به رای جمهوریخواهان قابل تصویب خواهد بود. سناتور اسپکتر پس از اعلام تصمیم خود به تغییر حزب سیاسی اش گفت از استقلال فکری اش دست نخواهد کشید و شصتمین رای خودکار دموکرات ها نخواهد بود.
سناتور اسپکتر گفت این تصمیمی دشوار و دردناک بود و تائید کرد که با این اقدام خود بسیاری از دوستان و همکارانش را ناامید کرده است اما، در انتخابات سال دو هزار و ده از سوی حزب دموکرات خود را کاندیدا می کند.
سناتور اسپکتر امروز با حضور در کنار پرزیدنت اوباما و جوزف بایدن، معاون رئیس جمهوری، رسما حضور خود را در نشست رهبری حزب دموکرات اعلام کرد. جوزف بایدن دوستی دیرینه ای با ارلن اسپکتر دارد و سالها می کوشید او را بویژه برای حمایتش از اصلاحات در سیستم درمانی آمریکا به حزب دموکرات ملحق کند.
سناتور اسپکتر، عضو ارشد کمیته ی قدرتمند تخصیص بودجه ی سنای آمریکا، است و فردا پس از بیست و نه سال برای نخستین بار در میان دموکرات ها خواهد نشست. ارلن اسپکتر از جمله معدود جمهوریخواهانی بود که سالها از ضرورت گفتگو با ایران سخن می گفت. نشست فردای کمیته ی تخصیص بودجه با حضور هیلری کلینتون و رابرت گیتس، وزیران خارجه و دفاع دولت اوباما، نخستین اظهارنظر سیاسی او پس از این تحولات خواهد بود که یقینا زیر ذره بین رسانه ها قرار می گیرد.

۱۳۸۸ اردیبهشت ۸, سه‌شنبه

تشدید تحریم ایران مفید است یا مضر؟

کنگره ی آمریکا چند لایحه ی جدید تحریم ایران را به بحث و رای گذاشته است. کمیته ی امور مالی مجلس نمایندگان صبح امروز لایحه ی تحکیم تحریم منع سرمایه گذاری در بخش انرژی ایران را به رای گذاشت. همزمان شماری از اعضای ارشد دموکرات و جمهوریخواه کنگره ی آمریکا حمایت خود را از اعمال تحریم های سنگین تر از جمله فروش بنزین به ایران اعلام می کنند.
صبح امروز بارنی فرنک، رئیس دموکرات کمیته ی امور مالی مجلس نمایندگان، پیش از رای گیری بر سر لایحه ی تحریم ایران گفت این لایحه تداوم لایحه ی پیشین منع سرمایه گذاری صندوق های بازنشستگی با سرمایه های کلان در بخش انرژی ایران است و اجرای آن را برعهده ی دولت های ایالتی می گذارد.
رای گیری بر سر تحریم جدید همزمان با تلاش ها برای آغاز مذاکره با ایران در فضایی بسیار پیچیده در کنگره برگزار شد.
بارنی فرنک تاکید کرد: «می دانم گروهی از اعضای کنگره نسبت به نوع روابط ما با ایران دیدگاههای مشخص و روشنی دارند اما، تاکید می کنم این لایحه از لحاظ محتوایی خنثی است.» رئیس دموکرات کمیته ی امور مالی مجلس نمایندگان گفت: «گروهی در کنگره معتقدند زمان تشدید تحریم فرا رسیده است و گروهی دیگر معتقدند تحریم ها باید سبکتر شود اما، این لایحه طرف هیچ کدام از این دو دیدگاه را نمی گیرد.»
لایحه پس از افزودن دو متمم با رای اکثریت مطلق نمایندگان کمیته مورد تصویب قرار گرفت. دو متمم امکان گریز مقامات ایالتی از پیگیری موارد سرمایه گذاری در صنایع نفت و گاز ایران را از بین می برد.
لایحه هر گونه سرمایه گذاری بیش از بیست میلیون دلار توسط اشخاص حقیقی و حقوقی و موسسات اعتباری را در توسعه ی صنایع انرژی ایران ممنوع می کند.
این لایحه بزودی برای رای گیری نهایی به صحن مجلس نمایندگان می رود و در آن تصریح شده است در صورتی که رئیس جمهوری آمریکا تشخیص دهد ایران به حمایت از تروریسم پایان داده و در فهرست کشورهای حامی تروریسم قرار ندارد و تلاش هایش را برای تولید جنگ افزار هسته ای و بیولوژیکی، و شیمیایی و امکانات پرتاب آن متوقف کرده است تحریم طی سی روز لغو خواهد شد.
همزمان امروز قطعنامه ای در مجلس نمایندگان به رای گذاشته می شود که از رئیس جمهوری آمریکا و تمام متحدان آمریکا می خواهد از تمام امکانات و روابط خود با ایران برای پیگیری پرونده ی باب لوینسون، آمریکایی مفقود شده در ایران، استفاده کنند.
همزمان لایحه ی تحریم فروشندگان بنزین به ایران در کنگره حامیان بسیاری پیدا کرده است و حدود بیست سناتور از آن اعلام پشتیبانی کرده اند.
پرسش مطرح در کنگره این است که آیا فشار کنگره برای تشدید تحریم ها به تلاش ها برای پاگرفتن مذاکرات با ایران لطمه خواهد زد یا روند پیوستن ایران به مذاکرات را سرعت خواهد بخشید.
کمیته ی روابط خارجی سنای آمریکا صبح امروز بررسی یک لایحه ی پیشنهادی را آغاز کرد که اختیارات نامحدود رئیس جمهوری آمریکا در دست زدن به اقدام نظامی را محدود می کند. لی همیلتن، رئیس پیشین کمیته ی امور خارجی مجلس نمایندگان، جیمز بیکر و وارن کریستوفر، وزرای خارجه ی پیشین آمریکا، از اعضای گروه تنظیم کننده ی لایحه در نشست امروز حضور داشتند.
در آستانه ی صدمین روز ریاست جمهوری پرزیدنت اوباما بسیاری اعتقاد دارند ایران کماکان جدی ترین آزمون کارآیی سیاست گفتگوی رئیس جمهور با رهبران کشورهای طرف تخاصم خواهد بود.

در آستانه ی صدمین روز ریاست جمهوری اوباما

امروز سنای آمریکا رای اعتماد به وزیر بهداشت دولت اوباما را در میانه ی بحران آنفلونزای خوکی در دستور کار قرار داده است.
انتظار می رود تا عصر امروز سنا کتلین سبلیوس، را به عنوان وزیر جدید بهداشت دولت، معرفی کند. بررسی تائید صلاحیت ایشان به دلیل مخالفت جمهوریخواهان با دیدگاههای فرماندار دموکرات کانزاس درباره ی سقط جنین به درازا کشید اما، بنظر می رسد نگرانی ها از شیوع آنفلونزای خوکی ضرورت وجود رهبری در وزارت بهداشت و درمان را شدت بخشیده است. کنگره همزمان دست کم سه نشست را از امروز به بررسی ابعاد آنفلونزای خوکی اختصاص داده است.
یکی از اعضای دموکرات کنگره امکان بستن مرز مکزیک را مطرح کرده است اما، رهبری جمهوریخواهان با چنین اقدامی مخالف است.
رئیس کمیته ی تخصیص بودجه چهارصد و بیست میلیون دلار در طرح محرک اقتصادی به مبارزه با آنفلونزا اختصاص داده بود که با اعتراض گروهی از اعضای سنا حذف شده بود. دیوید اوبی می گوید مبلغ بیشتری را برای این مهم در قالب یک متمم به طرح بودجه ارائه می کند.
شب گذشته مذاکره کنندگان در مجلس نمایندگان و سنا بر سر یکی کردن لوایح بودجه ی سه هزار و پانصد میلیارد دلاری سال مالی دو هزار و ده به توافق نظر رسیدند. این لایحه بودجه ی هنگفتی را برای اجرای اصلاحات مورد نظر پرزیدنت اوباما در سیستم خدمات درمانی آمریکا در نظر گرفته است. انتظار می رود لایحه ی مشترک دو مجلس بزودی به رای گذاشته شود تا به عنوان توفیقی دیگر به لیست موفقیت های صد روز نخست ریاست جمهوری براک اوباما افزوده شود.

کوبا در مسیر عادی سازی روابط با آمریکا

کوبا از جمله کشورهای طرف تخاصم آمریکا است که پرزیدنت اوباما طی صد روز نخست ریاست جمهوری اش با عمل به وعده ی انتخاباتی خود بعضی محدودیت های مسافرتی، مالی، و تجارتی را میان دو کشور لغو کرد.
همزمان با دومین دور گفتگوهای تامس شانن، مدیر کل وزارت خارجه در امور نیمکره ی غربی، با سرپرست دفتر حفاظت از منافع کوبا در واشنگتن؛ در کنگره، بابی راش، رئیس دموکرات کمیته ی فرعی امور بازرگانی مجلس نمایندگان، از اعضای گروه قانونگذارانی که ابتدای این ماه به هاوانا رفته بود در جلسه ای برای بررسی تبعات گسترش روابط تجاری آمریکا با کوبا عهد کرد از تمام توان خود بهره خواهد گرفت تا ضمن گشوده شدن بازار تجاری آمریکا بر روی کوبا بطور همزمان آزادی و کامیابی برای مردم کوبا فراهم شود. گروهی از قانونگذاران می کوشند برای پروازهای مستقیم به مقصد هاوانا مجوز بگیرند. معاون مدیرکل وزارت بازرگانی آمریکا به قانونگذاران گفت تحریم ها باید کماکان به عنوان اهرم فشار برای تغییرات در کوبا باقی بماند. علیرغم محدودیت های تجاری تولیدکنندگان محصولات کشاورزی در آمریکا طی سال دو هزار و هشت هفتصد میلیون دلار مواد غذایی به کوبا صادر کردند و این کشور را در صدر صادرکنندگان مواد غذایی به کوبا قرار دادند.
گروهی معتقدند با لغو تحریم های مسافرتی اینک پرسش این است که آیا کوبا آمادگی پذیرایی از سیل گردشگران آمریکایی را دارد؟

دستگیری کم نظیر اعضای کنگره

دیروز در یک اقدام کم سابقه پنج تن از اعضای کنگره توسط پلیس واشنگتن بازداشت شدند.
گروهی از فعالان حقوق بشر باتفاق پنج تن از اعضای دموکرات کنگره در اعتراض به اخراج شانزده سازمان امداد رسان از دارفور سودان در برابر سفارت سودان در واشنگتن دست به تظاهرات زده بودند و خواستار اقدام رهبران جهان در برابر عمرالبشیر، رهبر آن کشور، بودند. پس از آنکه تظاهرکنندگان از محدوده ی تعیین شده توسط پلیس پا فراتر گذاشتند دستگیر و با دست بند بر مچ هایشان از محل دور شدند. جان لوییس، عضو دموکرات کنگره و از همراهان مارتین لوترکینگ در جنبش حقوق مدنی، از جمله دستگیرشدگان بود. لوییس که چهره ای شناخته شده برای همگان است هنگام بازداشت به خبرنگاران گفت این گام دیگری در راستای رهایی کودکان دارفوری است.
جیم مک گاورن، کیت الیسون، دنا ادواردز، و لین وولزی دیگر قانونگذاران دستگیر شده بودند. به گزارش سازمان ملل متحد حدود سیصد هزار تن طی شش سال درگیری در دارفور کشته شده اند.

۱۳۸۸ اردیبهشت ۴, جمعه

مروری بر آخرین تحولات سیاست خارجی آمریکا در هفته ی گذشته

در برنامه ی این هفته ی تفسیر خبر مسائلی را درباره ی آخرین تحولات در روابط ایران و آمریکا، پرونده ی هسته ای ایران، وضعیت رکسانا صابری، بحران در صلح خاورمیانه، اوضاع پاکستان، و هولوکاست و تبعیض نژادی مطرح کردم. طبق معمول همکار خوبم وفا مستقیم اجرای برنامه را برعهده داشت و میهمان برنامه دوست عزیزم دکتر آرام حسامی بود.

لینک برای دانلود با سرعت پایین (56K)

ftp://8475.ftp.storage.akadns.net/wm/voa/nenaf/pers/video/pers1930vFRI.wmv

لینک برای دانلود با سرعت بالا (256K)

ftp://8475.ftp.storage.akadns.net/wm/voa/nenaf/pers/video/pers1930vbFRI.wmv

کلینتون می گوید هشت سال سیاست انزوای ایران به شکست انجامید

هیلری کلینتون، وزیر امور خارجه ی آمریکا، دیروز به قانونگذاران آمریکایی گفت دولت فعلی اسرائیل با ادامه ی وضعیت فعلی با خطر از دست دادن حمایت کشورهای عرب از آن کشور در برابر خطر ایران روبرو خواهد شد. وزیر خارجه ی آمریکا این سخنان را در دومین نشست خود طی این هفته با اعضای کنگره در کمیته ی تخصیص بودجه ی مجلس نمایندگان آمریکا عنوان کرد.
وزیر خارجه ی آمریکا برای دفاع از درخواست بودجه ی وزارت خارجه به کنگره آمده بود اما، با پرسش های بسیار جدی از سوی جمهوریخواهان و حتی هم حزبی های خود درباره ی استراتژی دولت اوباما در افغانستان و پاکستان، صلح اعراب و اسرائیل، و بویژه ایران روبرو شد.
نیتا لووی، رئیس دموکرات کمیته ی فرعی تخصیص بودجه، که مسولیت بررسی بودجه ی وزارت خارجه را برعهده دارد در ابتدای نشستی با حضور وزیر امور خارجه ی آمریکا بر تاثیر چالش ناشی از ایران بر استراتژی دولت اوباما در منطقه انگشت گذاشت و ضمن
اعلام حمایت خود از سیاست پرزیدنت اوباما برای تماس با ایران گفت فکر نمی کنم هیچ گزینه ای باید از مدنظر خارج شود و تاکید کرد هر گونه ابتکار عمل دیپلماتیک در برابر ایران باید با تشدید تحریم ها همراه باشد.
نیتا لووی با اشاره به نشست روز چهارشنبه ی رهبران کنگره با ملک عبدالله، پادشاه اردن، گفت نگرانی از تسلط ایران بر منطقه موضوع غالب جلسه بود.
هیلری کلینتون ضمن تائید این نگرانی ها گفت ما هشت سال سیاست انزوای کامل ایران را آزمودیم اما، ذره ای مانع سیاست های ایران نشد. برنامه ی هسته ای ایران بدون کمی و کاستی ادامه داشته است. حمایت ایران از حماس در کار نبود که اینک وجود دارد. از این رو ما معتقدیم استراتژی حرکت بر روی دو مسیر موازی گفتگو و تحریم بطور همزمان و کاملا مرتبط با هم باید دنبال شود.
کی گرنجر، قانونگذار دموکرات عضو کمیته، مساله ی تاثیر قدرت گرفتن دولت بنیامین نتانیاهو در اسرائیل را بر سیاست تشویق دولت های عرب به تشکیل جبهه ای واحد در برابر ایران با وزیر خارجه در میان گذاشت.
هیلری کلینتون ضمن اشاره به سفر ماه مه نتانیاهو به واشنگتن ضمن نقل اظهارات ملک عبدالله، پادشاه اردن، گفت اسرائیل برای جلب حمایت قوی کشورهای عرب در برابر ایران نمی تواند مذاکرات صلح با فلسطینیان را به حاشیه براند.
آویگدور لیبرمن، وزیر خارجه ی جدید اسرائیل، روز جمعه در مصاحبه ای ایران را سد راه صلح در خاورمیانه عنوان کرد و گفت بدون رسیدگی به برنامه ی هسته ای ایران و حمایت هایش از حزب الله و حماس حل هر مشکلی غیرممکن خواهد بود.
هیلری کلینتون به قانونگذاران آمریکایی گفت بسیاری از رهبران عرب معتقدند عملکرد دولت نتانیاهو در مذاکرات صلح خاورمیانه تاثیری مستقیم بر تقویت حمایت آنها در برابر ایران دارد و تابعی از یکدیگر است.
در بودجه ی درخواستی وزارت خارجه دو میلیارد و چهار صد میلیون دلار کمک امنیتی ده ساله برای اسرائیل، یک و نیم میلیارد دلار کمک های امنیتی و اقتصادی برای مصر، و نیم میلیون دلار کمک امنیتی برای اردن درنظر گرفته شده است.
بودجه ی درخواستی وزارت خارجه همچنین شامل نهصد میلیون دلار کمک به دولت فلسطینی است.
مارک کرک، قانونگذار جمهوریخواه تنظیم کننده ی لایحه ی دو حزبی تحریم فروش بنزین به ایران، به وزیر خارجه گفت تلاش خواهد کرد با افزودن متممی اطمینان حاصل کند کمک ها به فلسطینیان به هیچ شکل در اختیار حماس یا دولت ائتلافی با حضور وزیرانی از حماس قرار نگیرد. کرک گفت ملک عبدالله، پادشاه اردن، در نشستی با قانونگذاران در کنگره، علنا صحبت از این می کرد که وزیران دولت حماس از اطلاعات جمهوری اسلامی ایران دستور می گیرند.
وزیر خارجه گفت اختلافاتی میان رهبری حماس در غزه و دمشق وجود دارد اما، گفت تردیدی ندارد که رهبری دمشق بطور مستقیم از ایران دستور می گیرد. وزیر خارجه ایجاد دولتی ائتلافی میان فتح و حماس را بعید دانست.
استیو راتمن، عضو دموکرات کمیته، ابراز تردید کرد با توجه به نقشی که ایران در حمایت از حماس و حزب الله ایفا می کند، پرخاشگری های ضد اسرائیلی احمدی نژاد، و عدم توقف برنامه ی هسته ای اش رویکرد گفتگوی دولت اوباما با ایران بزودی نتیجه دهد. راتمن این پرسش را مطرح کرد که آیا امکانی برای حل صلح آمیز چالش ها با ایران دیده می شود؟
وزیر خارجه گفت هنوز تماس جدی با ایران صورت نگرفته و فعلا در مرحله ی آزمودن تمایل ایران به گفتگو هستیم اما، تاکید کرد گفتگوها با هم پیمانان مان بر سر ایجاد تعادلی مناسب میان مشوق ها و مجازات ها در جریان است و این مهم بستگی بسیار به دستاورد هر گونه مذاکره ای دارد. وزیر خارجه تاکید کرد پاسخ ساده ای برای این پرسش وجود ندارد که گفتگو و تحریم با چه تناوبی به پیش خواهند رفت و این یک ارزیابی متناوب ناشی از توفیق یا عدم توفیق در گفتگوها خواهد بود.
وزیر خارجه ی آمریکا با اشاره به دنیس راس، مشاور خود در امور ایران، گفت او فردی است که می داند این تناوب بین مشوق و مجازات در برابر ایران باید چگونه تنظیم شود.
وزیر خارجه ی آمریکا یادآوری کرد یکی از پیشنهادهای مطرح تعلیق تحریم ها در برابر تعلیق غنی سازی است.
منوچهر متکی، وزیر امور خارجه ی ایران، طی سفر خود به بروکسل، گفت ایران غنی سازی اورانیوم را متوقف نخواهد کرد اما، از آمادگی تهران برای ارائه ی یک بسته ی پیشنهادی و پیوستن به مذاکرات هسته ای با پنج عضو دائمی شورای امنیت و آلمان خبر داد.هیلری کلینتون با اشاره به سفر هفتم ماه مه سرگی لاوروف، وزیر خارجه ی روسیه، به واشنگتن، به قانونگذاران گفت تلاش ها برای جلب حمایت روسیه در برابر ایران ادامه دارد.

اعتراض غیرمستقیم اوباما به احمدی نژاد

دیروز مراسمی با حضور رئیس جمهوری آمریکا در کنگره به مناسبت یادبود هولوکاست برگزار شد.
این مراسم به همت موزه ی یادبود هولوکاست در زیر گنبد کنگره برگزار شد.
شماری از رهبران کنگره از جمله رئیس مجلس نمایندگان و رهبری سنا، بازماندگان هولوکاست و خانواده ی میلیون ها قربانی آن فاجعه، و پرزیدنت اوباما حضور داشتند. رئیس جمهوری آمریکا در بخشی از سخنان اش بدون اینکه از احمدی نژاد و دیگر افرادی که می کوشند وقوع هولوکاست را زیر سوال ببرند یا آن را کم اهمیت جلوه دهند نام ببرد گفت افرادی هستند که اصرار دارند هولوکاست هرگز رخ نداده است؛ آنهایی که به هر گونه تعصب، نژادپرستی، یهودی ستیزی، همجنسگرایی ستیزی، بیگانه ستیزی، تبعیض جنسی، و بسیاری اعمال دیگر متوسل می شوند.رئیس جمهوری آمریکا گفت ما اینک فرصت و وظیفه ای پیش رو داریم تا با این گونه بلایا مقابله کنیم و خود را به مبارزه با بی عدالتی متعهد سازیم.

اوضاع پاکستان خطرناکتر از ایران

هیلری کلینتون، وزیر خارجه ی آمریکا، می کوشد کنگره را برای افزایش کمک ها به دولت پاکستان مجاب کند. او طی نشستی در کمیته ی تخصیص بودجه ی مجلس نمایندگان به قانونگذاران گفت ما وقت زیادی را به نگرانی های ناشی از دستیابی ایران به جنگ افزار هسته ای می گذرانیم در حالی که پاکستان پیشاپیش دهها سلاح هسته ای در اختیار دارد. وزیر خارجه ی آمریکا گفت این سلاح ها در سراسر پاکستان پراکنده است و آن کشور با خطر روزافزون طالبان روبروست. وزیر خارجه گفت تلاش خواهد کرد اسلام آباد را قانع کند تا توجه اش را از خطر همسایه ی اتمی اش، هند، به افراطیون اسلامگرا معطوف کند.
دیوید اوبی، رئیس دموکرات کمیته ی تخصیص بودجه، با ابراز تردید نسبت به توفیق سیاست دولت اوباما در افغانستان و پاکستان در انتقادی شدید گفت من اهداف شما و منطق پشت آن را در منطقه به پرسش نمی گیرم بلکه پرسش من این است که آیا ما ابزار لازم را در دست داریم؟
عضو ارشد رهبری دموکرات ها در کنگره گفت مطلقا هیچ اطمینانی به توانایی دولت فعلی پاکستان ندارد و تاکید کرد دولت اوباما بدون یک دولت کارآمد در اسلام آباد نمی تواند به اهداف اش در منطقه دست یابد.

۱۳۸۸ اردیبهشت ۳, پنجشنبه

سناتور دورگن: وضعیت رکسانا نیاز به تماس با ایران را تقویت می کند

سناتور دموکرات بایرن دورگن می گوید سخت در تلاش برای آزادی رکسانا صابری، ژورنالیست آمریکایی ایرانی تبار، است و برای این مهم بی وقفه با خانواده ی رکسانا در ایران، وزارت خارجه ی آمریکا، و دیپلمات های جمهوری اسلامی در تماس است.
سناتور دورگن در مصاحبه ای اختصاصی با شبکه ی فارسی خبری صدای آمریکا ضمن انتقاد از عملکرد شعبه ی بیست و هشت دادگاه انقلاب لحن بسیار آشتی جویانه ای داشت و بارها ابراز امیدواری کرد رکسانا بزودی آزاد شود.
از سناتور بایرن دورگن، قانونگذار متنفذ کنگره ی آمریکا از ایالت داکوتای شمالی، محل سکونت خانواده ی رکسانا صابری، ژورنالیست آمریکایی ایرانی تبار، درباره ی آخرین تلاش ها برای آزادی او از زندان سوال می کنم.
سناتور دورگن می گوید روز گذشته با رضا صابری، پدر رکسانا، در تهران تماسی تلفنی داشته و او را در جریان دیدارش با رکسانا در زندان گذاشته است. دورگن می گوید نامه ی محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری ایران، به قوه ی قضاییه و دستور رئیس قوه مبنی بر رسیدگی سریع و عادلانه به استیناف به ما امیدهایی داده است زیرا برای من بسیار روشن است دادگاه نخست که رکسانا را به هشت سال زندان به اتهام جاسوسی محکوم کرده یک اشتباه قضایی هولناک بود.
بنا به گزارش ها، مقامات قضایی و زندان اوین در مسیر تلاش ها برای پیوستن گروه وکلای مدافع جدید از جمله شیرین عبادی، برنده ی جایزه ی صلح نوبل، به وکلای پرونده ی رکسانا سنگ اندازی می کنند و تا کنون امکان ملاقات با رکسانا نیافته اند. محمود احمدی نژاد هم گفته تضمینی نیست که استیناف رای به برائت رکسانا بدهد. از سناتور دورگن می پرسم آیا امیدی دارید در دادگاه استیناف رای شکسته شود؟
سناتور دورگن می گوید به گفته ی پدر رکسانا استیناف تنظیم شده است و امیدواریم دادگاه استیناف بسیار متفاوت از شعبه ی بیست و هشت دادگاه انقلاب عمل کند؛ دادگاهی که بسیار کوتاه و پشت درهای بسته برگزار شد و بنظر من مضحکه ی سیستم قضایی است. دورگن می گوید فکر می کنم ایرانیانی که رکسانا را بطور ناشایستی در زندان گرفتار کرده اند باید این را درک کنند تمام توجه جهان بر عملکرد آنها متمرکز است و اعتبارشان در ترازوی سنجش قرار دارد. سناتور داکوتای شمالی می گوید مسخره است که باور کرد این دختر جوان زاده و بزرگ شده ی داکوتای شمالی که بخاطر تعلق خاطر به سرزمین پدری اش به ایران رفته بود درگیر جاسوسی بوده باشد. او می گوید امید من این است که حکومت ایران این مساله را تشخیص داده و به اقدام درست دست بزند.
از سناتور دورگن می پرسم حال که مقامات قضایی می گویند تحقیقات پرونده تکمیل شده است فکر می کنید چرا اجازه نمی دهند رکسانا با قید ضمانت آزاد شود؟
سناتور دورگن می گوید من چندان علاقه ای به مکانیزم قضایی ایران ندارم و همین اندک تجربه ام اصلا جالب نبوده است. مساله آزادی دختر بیگناهی است که در زندان نگاه داشته شده است و موضوع آزادی با قید ضمانت نیست رکسانا باید آزاد شود.
سخنگوی وزارت خارجه ی ایران می گوید هیچ کس تا محتوای پرونده را ندیده است نباید اظهارنظر حقوقی بکند. از سناتور دورگن می پرسم آیا در چنین شرایطی باید بطور علنی مساله را مطرح کرد یا سکوت کرد تا گفتگوهای پشت پرده به حل مساله کمک کند.
سناتور دورگن می گوید من بسیار مراقب بودم از زمان دریافت خبر بازداشت رکسانا چیزی درباره ی این پرونده در انظار عمومی نگویم تا این که او به هشت سال زندان به اتهام جاسوسی محکوم شد. آنچه که مهم است این که ایراد اتهام بدون ارائه ی مدرک انجام گرفته و این شرایطی بسیار غیرعادلانه است.
سناتور دورگن روز دوشنبه در سخنرانی در صحن سنای آمریکا گفت بسیاری معتقدند پرونده ی رکسانا ثابت کرد با ایران نباید وارد گفتگو شد اما، من خلاف این می اندیشم و باور دارم که نبود روابط دیپلماتیک میان دو کشور مساله را بغرنجتر کرده است. از سناتور دورگن می پرسم آیا نتیجه ی این پرونده بر رویکرد جدید دولت اوباما در قبال ایران تاثیری خواهد گذاشت؟
سناتور دورگن می گوید نمی دانم ممکن است چه تاثیری بگذارد اما، من پیشتر گفته ام ما باید با دیگر کشورها ارتباط داشته و با آنها گفتگو کنیم. گفتگو به معنای پذیرش شکست نیست بلکه به معنی درک اهمیت دیالوگ است. البته عملکرد جمهوری اسلامی در پرونده ی رکسانا برای آنها که در پی تماس با ایران هستند تا کنون به هیچ وجه مفید نبوده است اما، از جهاتی وضعیت رکسانا نیاز به تماس با ایران را تقویت می کند. ما در شرایطی قرار داریم که مساله را باید از طریق سفارت سوئیس، حافظ منافع مان در ایران، پیگیری کنیم چون نه سفیری داریم و نه سفارتی در تهران.
از سناتور دورگن می پرسم گام بعدی چیست؟
بایرن دورگن می گوید با سفیر ایران در سازمان ملل متحد ملاقات هایی داشته است و در شرایط فعلی در انتظار نتیجه ی استیناف می ماند. من علاقه ای به دامن زدن به بحث و جدل ها ندارم. تمام توجه من آزادی رکسانا است. دورگن می گوید به گفته ی پدر رکسانا او در زندان وزن کم کرده و دچار افسردگی شده است. من فقط خواهان بازگشت او سالم و سلامت به آمریکا هستم. من رکسانا را شخصا می شناسم و می دانم او مستحق این نیست.
رکسانا روز یکشنبه سی و دوساله می شود و روشن نیست تولدش را در زندان خواهد بود یا نه. از سناتور دورگن می پرسم برای رکسانا، خانواده اش، و مقامات ایران چه حرفی دارید؟
سناتور دورگن می گوید به رکسانا و خانواده اش می گویم آمریکا قویا از شما می خواهد ایمان خود را از دست نداده و دلسرد و ناامید نشوید. ما امیدواریم این پرونده آنطور که باید ختم شود و رکسانا بتواند ایران را ترک کند. سناتور دورگن سپس رو به مقامات جمهوری اسلامی گفت ما بد کسی را نمی خواهیم ما فقط خواهان اجرای عدالت هستیم و عدالت یعنی آزادی رکسانا. بایرن دورگن در پایان ابراز امیدواری کرد طی چند روز آتی خبرهای خوبی از تهران بشنویم.
کنگره به شکل فزاینده ای پیگیر مساله ی رکسانا صابری است. در نشست دیروز کمیته ی امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا با هیلری کلینتون، وزیر امور خارجه ی آمریکا، چند تن از قانونگذاران از تلاش های وزیر خارجه در پیگیری جدی وضعیت رکسانا صابری تقدیر کردند. هیلری کلینتون تاکید کرد در نامه ای که در حاشیه ی اجلاس افغانستان به دیپلمات های ایرانی داده شد مساله ی آزادی رکسانا و دو آمریکایی دیگر مطرح شده بود. وزیر خارجه دیروز به قانونگذاران گفت دادگاه صابری بی شکل بی سابقه ای مستبدانه و ناموجه اجرا شد و ابراز امیدواری کرد بتواند شرایط را برای بازگشت رکسانا فراهم کند.

ایران و شکاف در رهبری حماس

هیلری کلینتون، وزیر خارجه ی آمریکا، امروز به فاصله ی بیست و چهار ساعت از نشست روز چهارشنبه در کمیته ی امور خارجی مجلس نمایندگان بار دیگر در کنگره حاضر شد. کلینتون این بار در برابر کمیته ی تخصیص بودجه قرار گرفت تا از درخواست بودجه ی وزارت خارجه دفاع کند.
مارک کرک، قانونگذار جمهوریخواه تنظیم کننده ی لایحه ی دو حزبی تحریم فروش بنزین به ایران، از وزیر خارجه خواست در ارائه ی کمک های آمریکا به فلسطینیان شرایطی در نظر گرفته شود که این کمک ها به هیچ شکل در اختیار حماس قرار نگیرد. کرک گفت ملک عبدالله، پادشاه اردن، روز گذشته در نشستی با قانونگذاران در کنگره، علنا صحبت از این می کرد که وزیران دولت حماس مستقیما از اطلاعات جمهوری اسلامی ایران دستور می گیرند.
وزیر خارجه ی آمریکا گفت اختلافاتی میان رهبری حماس در غزه و دمشق وجود دارد اما، تاکید کرد تردیدی ندارد که رهبری دمشق بطور مستقیم از ایران دستور می گیرد.
وزیر خارجه در مورد مذاکرات هسته ای با ایران گفت در حال حاضر تماسی با تهران وجود ندارد و ما در حال آزمودن تمایل تهران به مذاکره هستیم.
در انتظار گزارش مشروح نشست کمیته ی تخصیص بودجه باشید که مسائلی مهمی در ارتباط با ایران در آن مطرح شد.

مصاحبه ی اختصاصی با سناتور دورگن درباره ی وضعیت رکسانا

ساعاتی پیش مصاحبه ای اختصاصی با سناتور دموکرات بایرن دورگن در باره ی وضعیت رکسانا صابری، ژورنالیست آمریکایی ایرانی تبار، انجام دادم که در گزارش روز پنج شنبه ی خبرها و نظرها آن را به اطلاع می رسانم. تا چند ساعت دیگر در انتظار جزییات بیشتر از وضعیت رکسانا و اظهارات این مقام ارشد کنگره ی آمریکا خطاب به مقامات جمهوری اسلامی ایران باشید.

۱۳۸۸ اردیبهشت ۲, چهارشنبه

صدای طبل تحریم در پس زمینه به گوش می رسد

کنگره ی آمریکا از بامداد امروز صحنه ی نخستین حضور هیلری کلینتون، وزیر امور خارجه ی آمریکا، پس از کسب رای اعتماد از سنا بود. وزیر خارجه ی آمریکا ضمن تشریح دستاوردهای سه ماه گذشته ی خود به طیفی از نگرانی های قانونگذاران از ایران تا کره ی شمالی و پاکستان تا کوبا پاسخ داد.
نخستین حضور وزیر خارجه ی آمریکا در کنگره بطور معمول به ارائه ی درخواست بودجه اختصاص دارد اما، تحولات فراوان طی نزدیک به صد روز ابتدای کار دولت اوباما باعث شد قانونگذاران از هیلری کلینتون بخواهند برای تشریح این سیاست ها در کنگره حضور بیابد.
هاوارد برمن، رئیس کمیته ی امور خارجی کنگره، که به تازگی از سفر به منطقه و پاکستان بازگشته است و تنظیم کننده ی لایحه ی افزایش کمک های غیرنظامی به پاکستان به هفت و نیم میلیارد دلار طی پنج سال است نسبت به آینده ی پاکستان بشدت ابراز نگرانی کرد. وزیر خارجه ی آمریکا ضمن تائید این نگرانی ها گفت پاکستان در خطر سقوط در دست افراطیون قرار دارد.
ایران موضوع مهم نشست امروز بود. برمن ضمن اعلام حمایت از رویکرد جدید گفتگو با ایران تصریح کرد که زمان مذاکرات احتمالی با ایران نباید نامحدود باشد و پرسید دولت اوباما چه جدول زمانی را برای این مهم در نظر دارد و چه استراتژی را برای تشدید همزمان تحریم ها تعیین کرده است؟
هیلری کلینتون، وزیر امور خارجه ی آمریکا، بدون اشاره به جدول زمانی تعیین شده گفت تلاش های ما برای برقراری تماس با ایران امکان موفقیت در اعمال فشار را بیشتر می کند و تاکید کرد دولت بر مسیر موازی گفتگو و تحریم پیش می رود. کلینتون تاکید کرد اینکه ما حال به عنوان عضو ثابت در مذاکرات پنج باضافه ی یک شرکت می کنیم و حتی فراتر از آن خواهان همکاری بیشتر با ایران چون نمونه ی افغانستان هستیم زمینه را برای تشدید تحریم ایجاد می کند و این رویکرد امکان همراهی دیگر کشورها را با اعمال تحریم های شدید تقویت می کند.
کلینتون گفت در همین فرصت اندک کمتر از صد روز از آغاز فعالیت دولت در سایه ی تلاش های دیپلمات ها و رهبری پرزیدنت اوباما نشانه های پیشرفت نمودار شده است.
ایلیانا راس لتینن، عضو ارشد جمهوریخواه کمیته، نسبت به گزارش های حاکی از انتقال اورانیوم غنی شده از کره ی شمالی به مقصد ایران بشدت ابراز نگرانی کرد و خواهان پیگیری مساله شد.
ساعتی پیش از جلسه برد شرمن، رئیس کمیته ی فرعی منع گسترش جنگ افزار هسته ای، تروریسم، و تجارت در کنگره، و مارک کرک، عضو جمهوریخواه کمیته ی تخصیص بودجه ی کنگره، اعلام کردند لایحه ی جدیدی را برای تشدید تحریم ایران ارائه داده اند که در نخستین گام امضای بیش از بیست قانونگذار را در پای خود دارد. لایحه ی جدید تحریم های آمریکا علیه ایران را به تمامی فروشندگان بنزین و بیمه کنندگان تانکرهای فرآورده های نفتی به مقصد ایران گسترش می دهد. کرک و شرمن می گویند پنجره ی دیپلماسی در برابر ایران در حال بسته شدن است و نیاز ایران به واردات چهل درصد از بنزین مصرفی اش نقطه ی آسیب به اقتصاد جمهوری اسلامی است. تنظیم کنندگان تحریم ها معتقدند مذاکرات با ایران بدون پشتیبانی تحریم های سنگین به شکست می انجامد. به باور قانونگذاران پرزیدنت اوباما سال گذشته گفته بود تحریم فروش بنزین می تواند محاسبات ایران را در ادامه ی تلاش ها برای تولید جنگ افزار هسته ای دگرگون کند.
تامین کنندگان بخش عمده ی بنزین ایران پنج شرکت از کشورهای سوئیس، هلند، فرانسه، بریتانیا و هند هستند که در صورت تصویب لایحه شامل تحریم خواهند شد.
برد شرمن به این نکته در نشست امروز اشاره کرد.
همچنین مساله ی رکسانا صابری، ژورنالیست آمریکایی ایرانی تبار، و رابرت لوینسون، آمریکایی ناپدید شده در ایران، مطرح شد. وزیر خارجه ضمن انتقاد شدید از عدم همکاری تهران در قبال پرونده ی لویسنون بار دیگر خواستار آزادی فوری رکسانا صابری شد.
جلسه در لحظاتی بر سر اختلاف نظر جمهوریخواهان با تصمیم دولت اوباما مبنی بر انتشار اسناد مرتبط به موارد بکارگیری از شکنجه در بازجویی از مظنونین به فعالیت تروریستی متشنج شد. جمهوریخواهان با اشاره به اظهارات دیک چینی، معاون پیشین ریاست جمهوری، حاکی از این که دولت اوباما بخشی از اسناد را با اهداف سیاسی انتشار نداده است، نظر وزیر خارجه ی آمریکا را جویا شدند. پاسخ هیلری کلینتون این بود که دیک چینی را منبع خبری قابل اعتمادی نمی داند. تکرار چندباره ی این سوال تنها نمونه ی سردی روابط دو حزب بود اما، بطور کلی وزیر خارجه با تسلط به پرسش های قانونگذاران پاسخ داد.
کلینتون ضمن تاکید بر تعهد دولت اوباما بر بستن زندان گوانتانامو گفت رئیس جمهور عهد کرده است به جنگ عراق پایان دهد.

پاکستان بحرانی خطرناک تر از ایران

سناتور جمهوریخواه جان کایل در یک سخنرانی در دانشگاه دفاع ملی گفت دولت اوباما یک چرخش صد و هشتاد درجه ای نسبت به پیگیری سپر دفاع موشکی نشان داده است و شاهد عملی آن کاهش یک میلیارد و چهارصد میلیون دلاری بودجه ی پیشنهادی سپر دفاع موشکی برای سال آتی است. سناتور کایل، قائم مقام رهبری جمهوریخواهان در سنای آمریکا، گفت پیشرفت های اخیر هسته ای و موشکی در ایران و کره ی شمالی اهمیت پیگیری سپردفاع موشکی را دو چندان می کند. سناتور کایل که باتفاق دیگر اعضای رهبری حزب جمهوریخواه به تازگی از سفر به منطقه و بازدید از اسرائیل، ترکیه، افغانستان و پاکستان بازگشته است با ابراز نگرانی عمیق نسبت به وخیم تر شدن اوضاع امنیتی در پاکستان گفت اوضاع در آن کشور ممکن است پیش از آنکه ایران به سلاح هسته ای دست یابد از کنترل خارج شود.
سناتور کایل با اشاره به دیدگاه کارشناسان گفت احتمال دارد طی شش ماه پاکستان در دست طالبان بیفتد و گفت وقتی به عواقب آن فکر کنیم یعنی پاکستان به ایران تبدیل خواهد شد با این تفاوت که پیشاپیش صد کلاهک هسته ای در اختیار دارد.
گزارش های خبری امروز حاکی است نیروهای طالبان به حدود صد کیلومتری اسلام آباد رسیده اند. سناتور کایل دولت زرداری در اسلام آباد را دولتی ضعیف توصیف کرد که در وضعیت انکار واقعیات قرار دارد.

هیل زیر ذره بین جمهوریخواهان در راه بغداد

سنا پس از هفته ها بحث و جدل سرانجام صلاحیت سفیر جدید آمریکا در عراق را تائید کرد.
سنا با هفتاد و سه رای موافق در برابر بیست و سه رای مخالف حکم رای اعتماد به کریستوفر هیل را به عنوان سفیر جدید آمریکا در عراق تائید کرد. سناتور دموکرات جان کری، رئیس کمیته ی روابط خارجی سنا، این دیپلمات کارکشته را یکی از بهترین دیپلمات های آمریکا عنوان کرد.
هیل که جانشین رایان کراکر می شود قرار است احتمالا طی امروز و فردا راهی بغداد شود.
آماده کردن عراق برای خروج نیروهای رزمی آمریکا از آن کشور تا پایان اوت دو هزار و ده و خروج کامل نیروها تا پایان سال دو هزار و یازده مهمترین ماموریت هیل خواهد بود.
کریستوفر هیل پیشتر به قانونگذاران گفته بود مشکل عراق همسایه ی شرقی اش ایران است و مردم عراق خواهان احترام ایران به تمامیت ارضی کشورشان هستند.
هیل معتقد است تجربیات او در مذاکرات صلح بالکان و مذاکرات شش جانبه ی کره او را در پیشبرد یک استراتژی منطقه ای در عراق با مشارکت ترکیه، عربستان سعودی، ایران و سوریه یاری خواهد داد.
اما، بیست و سه سناتور جمهوریخواه از جمله جان مک کین، سم براونبک، و رهبری جمهوریخواهان در سنا میچ مک کانل و جان کایل معتقدند هیل تجربه ی کافی در امور خاورمیانه ندارد و شکست در مذاکرات خلع سلاح هسته ای کره را شکست بزرگ ماموریت او می دانند و از این رو به او رای منفی دادند.

سناتور جمهوریخواه سم براونبک در صحن سنا گفت اخراج بازرسان اتمی از کره ی شمالی در شرایطی که تحقیقاتی در آن کشور در مورد فروش اورانیوم غنی شده به ایران در جریان بود ماموریت او به یک شکست کامل منجر شده است.

تلاش برای آزادی رکسانا و اقدامات تحریک آمیز احمدی نژاد

سنای ایالات متحده شب دوشنبه صحنه ی اعتراض به ایراد اتهام جاسوسی علیه رکسانا صابری، ژورنالیست آمریکایی ایرانی تبار، بود. دو سناتور آمریکایی طی سخنرانی هایی پیاپی ابراز امیدواری کردند اظهارات رئیس جمهوری ایران و رئیس قوه ی قضاییه به آزادی سریع این ژورنالیست آمریکایی بیانجامد.
دو سناتور دموکرات متنفذ ایالت داکوتای شمالی که رکسانا را از نزدیک می شناسند چندین بار در صحن سنای آمریکا به صراحت تاکید و تکرار کردند رکسانا یک جاسوس نیست.
بایرن دورگن، سناتور متنفذ و دموکرات ایالت داکوتای شمالی، حدود ده دقیقه در صحن سنا سوابق تحصیلاتی رکسانا صابری، ژورنالیست آمریکایی ایرانی تبار، در دانشگاههای معتبر کونکوردیا، شیکاگو و کمبریج را برای کسب دو مدرک کارشناسی ارشد در ژورنالیسم و روابط بین الملل برشمرد و با اشاره به سوابق حرفه ای او در خبرنگاری برای بی بی سی، ان پی آر، ای بی سی، فاکس نیوز، و شماری دیگر از رسانه های بین المللی چندبار شمرده خطاب به مقامات جمهوری اسلامی تاکید کرد رکسانا صابری یک جاسوس نیست.
سناتور کنت کانرد، رئیس دموکرات کمیته ی بودجه ی سنا، دیگر قانونگذار ارشد کنگره از ایالت داکوتای شمالی با یادآوری مصاحبه های متعددی که رکسانا با او انجام داده بود گفت او یک ژورنالیست است و ژورنالیست خوبی هم هست. کانرد گفت رکسانا همواره از ایران با افتخار صحبت می کرد.
بنا به گزارش ها شعبه ی بیست و هشت دادگاه انقلاب رکسانا را طی محاکمه ای پانزده دقیقه ای پشت درهای بسته بدون ارائه ی مدرکی به هشت سال زندان به اتهام جاسوسی برای آمریکا محکوم کرده است.
سناتور دورگن می گوید رکسانا ابتدا به اتهام خرید شراب دستگیر شد؛ سپس اتهام به ادامه فعالیت خبرنگاری با مجوزی که سال دو هزار و شش باطل شده بود تبدیل شد؛ و دو هفته پیش صحبت از اتهام جاسوسی به میان آمد. سناتور دموکرات کنگره ی آمریکا که معتقد است رکسانا در حال تکمیل کتابش درباره ی مردم و فرهنگ ایران بود با انتقاد شدید از شیوه ی عملکرد دادگاه تاکید کرد رکسانا حتی فرصت دفاع از خود را در دادگاه نیافت.
سناتور کانرد ضمن استقبال از نامه ی محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری ایران، به قوه ی قضاییه و دستور آیت الله محمود هاشمی شاهردوی، رئیس قوه ی قضاییه، مبنی بر برگزاری سریع دادگاهی عادلانه برای رسیدگی به استیناف رکسانا ابراز امیدواری کردند تهران این را درک کند که عملکردشان در قبال این پرونده ملاک عمل خواهد بود پس بهتر است بسیار مراقب باشند.
سناتور دورگن به نقل از رضا صابری، پدر رکسانا، گفت در زندان با رکسانا بدرفتاری نشده است اما، وضعیت جسمانی او به گونه ای نیست که بتواند مدت مدیدی زندان را تحمل کند.
سناتور دورگن خطاب به آنهایی که می گویند این پرونده نمونه ی روشنی است که دولت اوباما نباید با ایران وارد گفتگو شود گفت من کاملا خلاف این می اندیشم. سناتور دموکرات کنگره ی آمریکا با تاکید بر اینکه رکسانا زاده ی فارگو در داکوتای شمالی است گفت یک شهروند آمریکایی در ایران در زندان است و به جاسوسی متهم شده و ما بدلیل نبود هیچ گونه روابط دیپلماتیک نه سفارتی در ایران داریم و نه کانال ارتباطی مستقلی تا بتوانیم بسرعت در جهت دفاع از او و آزادی اش اقدامی انجام دهیم.
هر چند دموکرات ها امیدوارند تهران با آزاد کردن رکسانا آنچه را که یک مضحکه ی قضایی می دانند به فرصتی برای بهبود روابط ایران و آمریکا بدل کند؛ سخنرانی ضد اسرائیلی دیروز محمود احمدی نژاد در جریان کنفرانس ضد نژاد پرستی در ژنو که خروج اعتراض آمیز مقامات بیست و چهار کشور حاضر را حین سخنرانی بدنبال داشت به بغرنجتر شدن شرایط کمک کرده است.
ایلیانا راس لتینن، عضو ارشد جمهوریخواه کمیته ی امور خارجی مجلس نمایندگان، می گوید احمدی نژاد کنفرانس مقابله با نژادپرستی و تبعیض را به جشن تنفر بدل کرد. راس لتینن ضمن استقبال از عدم شرکت دولت براک اوباما ابراز امیدواری می کند این رخداد چشم بسیاری را نسبت به واقعیت این گونه نشست ها باز کرده باشد. راس لتینن طی قطعنامه ای که امضای بیش از چهل عضو کنگره را برخود دارد پیشنهاد می کند آمریکا و متحدانش گامی فراتر گذاشته و کمک های مالی خود به این نهاد سازمان ملل متحد قطع کنند. راس لتینن معتقد است آمریکا باید دفاع از حقوق بشر را از طریق گزینه های دیگری جستجو کند.
این قانونگذار متنفذ جمهوریخواه می گوید در نشست فردای کمیته ی امور خارجی با هیلری کلینتون، وزیر امور خارجه، می کوشد از تعهد دولت اوباما به ادامه ی پیگیری مسائل حقوق بشر در رویکرد جدیدش در برابر حکومت های دیکتاتوری اطمینان حاصل کند.

۱۳۸۸ اردیبهشت ۱, سه‌شنبه

کلینتون در کنگره

صبح چهارشنبه هیلری کلینتون، وزیر امور خارجه ی آمریکا، در برابر کمیته ی امور خارجی مجلس نمایندگان ایالات متحده حاضر می شود تا سیاست خارجی نوین دولت اوباما را در پایان سومین ماه فعالیتش تشریح کند. مسائل حساس و جنجالی چون رویکرد دولت جدید در برابر ایران، کوبا، ونزوئلا، کره ی شمالی، افغانستان، و پاکستان با توجه به اختلاف نظر شدید میان جمهوریخواهان و دموکرات ها احتمالا نشست فردا را به جلسه ای دیدنی بدل خواهد کرد.

در انتظار این گزارش و دیگر تحولات مهم چون کسب رای اعتماد سنا به کریستوفر هیل، سفیر جدید آمریکا در عراق، باشید.

۱۳۸۸ فروردین ۳۰, یکشنبه

اوباما: «من کاملا اطمینان دارم رکسانا در هیچ امر مرتبط با جاسوسی نقش نداشته است.»

رئیس جمهوری آمریکا می گوید رکسانا صابری «یک شهروند آمریکایی است و من کاملا اطمینان دارم در هیچ گونه امری مرتبط با جاسوسی نقش نداشته است. او یک آمریکایی ایرانی تبار است که به کشور پدری اش علاقمند بوده و مقتضی است با او بدرستی رفتار شده و آزاد شود.»
پرزیدنت اوباما دقایقی پیش در پایان کنفرانس خبری اختتامیه ی اجلاس سازمان کشورهای قاره ی آمریکا گفت «عمیقا نگران سلامت رکسانا است» و تاکید کرد از طریق سفارت سوئیس در تهران «در تلاش هستیم تا اطمینان حاصل کنیم با او بدرستی رفتار می شود و می کوشیم تا اطلاعات رد اتهام علیه او را دریافت کنیم.»
به گفته ی رضا صابری، پدر رکسانا، دادگاه دخترش پانزده دقیقه بیشتر به درازا نکشید و تا دقایقی قبل از انتقالش به دادگاه نمی دانست محاکمه ای در کار است. رضا صابری طی نامه ی سرگشاده ای خواستار مداخله ی آیت الله خامنه ای شده است. بنا به گزارش ها شیرین عبادی، برنده ی جایزه ی صلح نوبل سال ۲۰۰۳، به گروه وکلای مدافع و عبدالصمد خرمشاهی می پیوندد.
محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری ایران، از قوه ی قضاییه خواسته است از برخورداری رکسانا از حقوق قانونی اش برای دفاع از خود اطمینان حاصل کند. عبرالرضا شیخ الاسلامی، رئیس دفتر احمدی نژاد، در نامه ای به سعید مرتضوی، دادستان کل، این درخواست را درباره ی پرونده ی رکسانا و حسین درخشان، وبلاگ نویس ایرانی کانادایی، مطرح کرده است.
تهران معمولا این گونه پرونده ها را مساله ای داخلی عنوان می کرد و اظهارات مقامات خارجی را مداخله در امور داخلی ایران عنوان می کرد اما، این نخستین بار است که چنین نامه ای نوشته می شود. بعضی این رویکرد را با انتخابات ریاست جمهوری خرداد ماه در ایران و امتیازگیری در مذاکرات احتمالی با دولت اوباما بی ارتباط نمی دانند. احمدی نژاد این هفته در کنفرانس جهانی سازمان ملل متحد موسوم به دوربن در ژنو که با هدف مقابله با نژادپرستی در جهان برگزار می شود سخنرانی خواهد کرد. 
بر مبنای قوانین ایران قوه ی مجریه نفوذی بر قوه ی قضاییه ندارد و روشن نیست مرتضوی که فعالان حقوق بشر او را در پرونده ی قتل زهرا کاظمی، فتوژورنالیست کانادایی ایرانی، مسول می دانند چه نقشی بازی خواهد کرد.
سناتور دموکرات امی کلوبشار، از ایالت مینه سوتا محل تحصیل رکسانا، که پیشتر طی نامه ای به بن گی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد، خواهان مداخله ی آن سازمان شده بود می گوید «این دختر جوان نباید بازیچه ای در یک بازی بین المللی قرار گیرد.»

۱۳۸۸ فروردین ۲۹, شنبه

یک سناتور آمریکایی می گوید حکم زندان صابری آسیب سنگینی می زند

دولت پرزیدنت اوباما در آستانه ی تلاش ها برای بهبود روابط ایران و آمریکا با چالشی جدی روبرو است.
شعبه ی بیست و هشت دادگاه انقلاب جمهوری اسلامی ایران رکسانا صابری، ژورنالیست ۳۱ ساله ی اهل فارگو در داکوتای شمالی، را به اتهام جاسوسی به هشت سال زندان محکوم کرد.
سناتور متنفذ ایالت داکوتای شمالی، کنت کانرد، از اعضای رهبری حزب دموکرات، معتقد است «ایران با این گونه رفتار آسیب سنگینی به اعتبارش در صحنه ی جهانی می زند.»
رابرت گیبز، سخنگوی کاخ سفید، می گوید پرزیدنت اوباما عمیقا از این بابت متاسف است. گیبز درباره ی تاثیر این حکم بر روابط ایران و آمریکا گفت مهم است راه چاره برای این وضعیت یافت.
رکسانا فرزند پدری ایرانی و مادری ژاپنی است و تابعیت دوگانه ی ایرانی آمریکایی دارد. دختر شایسته ی سال ۱۹۹۷ داکوتای شمالی شش سال گذشته را در ایران با شناسنامه و پاسپورت ایرانی زندگی کرده و بطور رسمی برای بی بی سی، رادیوی سراسری آمریکا موسوم به ان پی آر، و شماری دیگر از رسانه ها گزارش هایی تهیه می کرد.
سناتور دموکرات کنت کانرد که ریاست کمیته ی قدرتمند بودجه ی سنای ایالات متحده را در اختیار دارد با انتشار بیانیه ای حکم هشت سال حبس به اتهام جاسوسی برای رکسانا صابری را مهمل و مضحک توصیف کرده است و می گوید «من رکسانا را می شناسم او  ژورنالیستی بسیار مورد احترام است و اتهامات علیه او هیچ پایه و اساسی ندارد. او در دادگاهی مخفی حتی بدون حضور وکیلش محاکمه شد. این مضحکه ی قضایی است.»
صابری که به گفته ی مقامات قضایی ایران به اتهام ادامه ی فعالیت خبرنگاری با مجوز منقضی شده بازداشت شده بود روز چهارشنبه به فاصله ی تنها دو روز از دادگاه روز دوشنبه به جاسوسی محکوم شد. پدر رکسانا می گوید دخترش ابتدا به اتهام خرید شراب دستگیر شده بود. شعبه ی بیست و هشت دادگاه انقلاب از روز چهارشنبه تا شنبه صبر کرد تا حکم هشت سال حبس به اتهام جاسوسی را به وکیل پرونده اطلاع دهد. عبدالصمد خرمشاهی می گوید استیناف خواهد خواست.
سناتور بایرن دورگن، دیگر سناتور دموکرات ایالات داکوتای شمالی، حکم دادگاه را یک «اشتباه قضایی شوک آور» خوانده است.
رکسانا اواخر ژانویه دستگیر و حدود دو هفته پیش تفهیم اتهام شد. دادگاه او بطور غیرعلنی و در شرایطی برگزار شد که تا آخرین لحظات پرونده ی اتهامی در اختیار وکیلش قرار نگرفته بود. به گفته رضا صابری، پدر رکسانا، دخترش در دادگاه اعترافات در زندان را رد کرد و گفت اتهامات را تحت فشار و با امید به آزادی پذیرفته بود. پدر رکسانا که پس از اطلاع از وخامت روحیه ی دخترش در زندان اوین اخیرا راهی تهران شد گفته بود تا آزادی رکسانا ایران را ترک نخواهد کرد. رضا صابری اجازه نیافت در دادگاه دخترش حضور بیابد. 
جمهوری اسلامی ایران طی سی سال گذشته ژورنالیست های متعددی را به اتهام جاسوسی برای آمریکا بازداشت کرده که پس از چندی آزاد شدند اما، این نخستین بار است که چنین حکم سنگینی صادر می شود.
هیلری کلینتون، وزیر خارجه ی آمریکا، طی بیانیه ای تاکید کرد از نزدیک از طریق سفارت سوئیس، حافظ منافع آمریکا در ایران، جزئیات حکم دادگاه و اطمینان یافتن از سلامت رکسانا را پیگیری خواهد کرد.
به باور عده ای جنجال بر سر پرونده ی صابری دو ماه به انتخابات ریاست جمهوری در ایران ممکن است ناشی از اختلافات درونی در رژیم بر سر از سر گیری روابط با آمریکا باشد اما، گروهی از نمایندگان محافظه کار مجلس شورای اسلامی چون حسین سبحانی نیا مساله ی پرونده ی صابری را فاکتور چندان مهمی نمی دانند.
به گفته بعضی تحلیلگران رکسانا در زمانی نامناسب در شرایطی نادرست گیرافتاده است. امید بسیاری این است که حکم هشت سال زندان در دادگاه تجدیدنظر شکسته شده یا دست کم کاهش یابد. 
گروههای حقوق بشر معتقدند ایران با این گونه اقدامات می کوشد فضای آزادی بیان را محدود کند.
رکسانا فوق لیسانس ژورنالیسم و روابط بین الملل از دانشگاه مینه سوتا دارد.
سناتور دموکرات امی کلوبشار، قانونگذار ایالت مینه سوتا، پیشتر خواستار مداخله ی سازمان ملل متحد شده بود.
در واشنگتن گروهی بر این باورند که بازداشت اتباع آمریکا تلاشی برای معاوضه با زندانیان ایرانی است که دو سال پیش در اربیل دستگیر شدند. ایران مدعی است آن افراد دیپلمات هایی بودند که در کنسولگری ایران در عراق فعالیت می کردند اما، ارتش آمریکا می گوید آنها اعضای سپاه قدس اند که در عراق خرابکاری می کردند.
دیپلمات های آمریکایی طی نشست لاهه بر سر افغانستان نامه ای را از سوی وزیر خارجه ی آمریکا به مقامات ایرانی حاضر دادند که در آن درخواست آزادی سه تن از اتباع آمریکا، رابرت لوینسون، عشاء مومنی، و رکسانا صابری مطرح شده بود. تهران دریافت چنین نامه ای را رد کرد.
سازمان اطلاعات جمهوری اسلامی در مورد پرونده های مشابه همواره در گزارش هایی تلویزیونی سعی در نمایش مدارکی برای اثبات مجرم بودن متهمین داشت اما، در مورد صابری هنوز چنین امری رخ نداده است.
به گفته ی رضا صابری دخترش در حال تهیه ی کتابی درباره ی فرهنگ و مردم ایران بود و امیدوار بود آن را بزودی تکمیل کرده و امسال به آمریکا بازگردد.

دست دادن های اوباما و چاوز

رئیس جمهور آمریکا که با وعده ی آغاز فصلی نو در روابط با همسایگان جنوبی اش پا به ترینیداد و توباگو محل برگزاری اجلاس سازمان کشورهای قاره ی آمریکا گذاشت در شب نخست پیش از سخنرانی افتتاحیه در برخوردی در حاشیه ی اجلاس با منتقد صریح لهجه ی آمریکا، هوگو چاوز، رئیس جمهوری ونزوئلا، دست داد و دو رهبر لحظاتی را خوش و بش کردند. هوگو چاوز پیش از اجلاس با لحنی غیرمودبانه از پرزیدنت اوباما به عنوان فردی نادان صحبت کرده بود و گفته بود لازم است چیزهایی زیادی درباره ی آمریکای لاتین بیاموزد اما، تصاویر گویای چیز دیگری است.
پرزیدنت اوباما پیشاپیش تاکید کرده بود برای شنیدن و آموختن به اجلاس می رود و در اقدامی بی سابقه دو روز پیش از اجلاس با انتشار مقاله ای در معتبرترین نشریات سراسر آمریکای لاتین که به زبانهای انگلیسی، اسپانیایی، و پرتغالی چاپ شد دیدگاههایش را با مردم منطقه در میان گذاشته بود.
به گفته ی مقامات کاخ سفید این پرزیدنت اوباما بود که برای معرفی خود به هوگو چاوز و دست دادن با او پیشقدم شد و به اسپانیایی گفت از دیدار با او خوشوقت است. تصاویر حاکی است چاوز با روی گشاده از رئیس جمهوری آمریکا استقبال کرده است. رسانه های ونزوئلا گفتند چاوز از تمایل خود به تغییر در روابط دو کشور سخن گفته است و تاکید کرده «می خواهم دوست شما باشم.» مقامات کاخ سفید این را تائید کردند.
در دومین روز کنفرانس نوبت چاوز بود که بسوی رئیس جمهوری آمریکا برود و کتابی به او بدهد. عنوان کتاب «رگ های باز آمریکای لاتین: پنج قرن غارت یک قاره» اثر ادواردو گالئانو، ژورنالیست و رمان نویس اوروگوئه ای، است که به مداخلات سیاسی و اقتصادی ایالات متحده و اروپا در منطقه می پردازد.
پرزیدنت اوباما که از سوی خبرنگاران درباره ی کتاب مورد پرسش قرار گرفت گفت «این یکی از کتاب های مورد علاقه ی چاوز بود من هم قصد دارم یکی از کتاب های خودم را به او بدهم.»
هوگو چاوز در باره ی ملاقات کوتاه خود در روز جمعه به خبرنگاران و اینکه رئیس جمهوری آمریکا به اسپانیایی به او گفته از دیدن او خوشوقت است گفت «لحظه ی خوبی بود.» چاوز تاکید می کند « فکر می کنم پرزیدنت اوباما در مقایسه با رئیس جمهوری پیشین مرد هوشمندی است.» 
سخنرانی چاوز در مجمع عمومی سازمان ملل متحد را که در آن جرج بوش، رئیس جمهوری پیشین آمریکا، شیطان توصیف می شود بسیاری به خاطر دارند.
چاوز که می کوشد نفوذ خود را در منطقه گسترش دهد در واکنش به عدم دعوت از کوبا برای شرکت در کنفرانس تهدید کرده بود بیانیه ی پایانی اجلاس را وتو خواهد کرد. با این برخورد و بدنبال سخنرانی رئیس جمهوری آمریکا دیگر بعید است مساله ی کوبا و تنش در روابط آمریکا و ونزوئلا به مساله ی غالب بر اجلاس بدل شود.
پرزیدنت اوباما همچنین در میان گپ و گفت با رهبران کشورهای حاضر در اجلاس خوش و بش کوتاهی با دنیل اورتگا، رئیس جمهوری نیکاراگوئه، و ایوو مورالس، رئیس جمهوری بولیوی، دو هم پیمان چاوز داشت. به گفته ی مقامات کاخ سفید اورتگا برای دست دادن با پرزیدنت اوباما پیشقدم شد اما، برای آشنایی با مورالس این رئیس جمهور آمریکا بود که قدم پیش گذاشت.
رئیس جمهوری آمریکا در سخنرانی مراسم افتتاحیه ی روز جمعه با لحنی طنزآمیز گفت از این خوشنود است که «اورتگا در سخنرانی اش من را برای رخدادهای میان دو کشور زمانی که من سه ماهه بودم مورد انتقاد قرار نداد.»
رونالد ریگن، رئیس جمهوری فقید آمریکا، برای سرنگونی اورتگا و ساندینست ها از طریق حمایت از شورشیان کنترا تلاش زیادی کرد. رسوایی ایران کنترا در همان دوران رخ داد. رهبر ساندینست ها سرانجام در انتخابات ۱۹۹۰ از قدرت کنار رفت. پس از کنار رفتن اورتگا جنگ داخلی پایان گرفت. اما، اورتگا سال ۲۰۰۶ بار دیگر قدرت را با پیروزی در انتخابات در دست گرفت. اروتگا در سخنرانی اش در شب نخست اجلاس سازمان کشورهای قاره ی آمریکا کاپیتالیسم و امپریالیسم را ریشه ی بیشترین مشکلات نیمکره ی غربی توصیف کرد و حتی به نبرد آمریکا برای اشغال بخشی از کوبا در سال ۱۹۶۱ اشاره کرد ولی تاکید کرد رئیس جمهوری جدید آمریکا نباید پاسخگوی آن مسائل باشد. 
پرزیدنت اوباما در طول کمپین انتخاباتی وعده کرده بود با رهبران کشورهای طرف تخاصم از جمله ونزوئلا، ایران، کوبا و کره ی شمالی در شرایط مقتضی با هدف تامین منافع آمریکا بدون پیش شرط گفتگو کند.
برای دیدن تصاویر دست دادن اوباما و چاوز به لینک زیر مراجعه کنید.
برای دیدن تصاویر ویدیویی چاوز و اوباما و دادن کتاب به لینک زیر مراجعه کنید.

۱۳۸۸ فروردین ۲۸, جمعه

نگاهی به مهمترین تحولات هفته

در برنامه ی این هفته ی تفسیر خبر درباره ی اجلاس سازمان کشورهای قاره ی آمریکا، روابط آمریکا با کوبا، سیاست دولت اوباما در برابر مکزیک، کنفرانس کمک به پاکستان در توکیو، نخستین دیدار فرستاده ی ویژه ی آمریکا به خاورمیانه با دولت جدید اسرائیل، و آخرین تحولات در ارتباط با پرونده ی هسته ای ایران مطالبی را مطرح کردم که برای آگاهی از آنها می توانید نگاهی به برنامه بیاندازید. چون روال معمول دوست خوبم وفا مستقیم اجرای برنامه را برعهده داشت و دکتر آرام حسامی هم میهمان برنامه بود.

فصل جدیدی از دیپلماسی آمریکا در جهان اسلام

سناتور دموکرات جان کری، رئیس کمیته ی روابط خارجی سنای آمریکا، می گوید رهبران شمال و جنوب سودان موافقت کرده اند با حضور نماینده ی پرزیدنت اوباما به منطقه مذاکرات سه جانبه بر سر یک توافق صلح فراگیر در آن کشور را از سر بگیرند. سناتور کری در سومین روز سفر خود به سودان امروز از دارفور بازدید می کند.
سناتور کری می گوید آمریکا در شکل گیری موافقتنامه ی صلح سودان در سال دو هزار و پنج که به طولانی ترین جنگ در آفریقا میان دولت خارطوم و شورشیان جنبش آزادی مردم سودان در جنوب پایان داد نقشی محوری ایفا کرد و اگر دو طرف به تعهد امروزشان پایبند باشند واشنگتن بار دیگر مسولیتی مهم را در اجرای کامل آن توافقنامه بر عهده خواهد داشت.
به باور بسیاری مهمترین مانع سد راه اجرای کامل توافقنامه عدم تمایل حزب حاکم، حزب کنگره ی ملی، و عمر البشیر به تقسیم قدرت و برگزاری یک رفراندوم بوده است.
یک ماه پس از اخراج شانزده گروه امدادهای بشر دوستانه در دارفور توسط عمر البشیر، رئیس جمهور سودان، سناتور دموکرات جان کری، رئیس کمیته ی روابط خارجی سنای آمریکا، از موافقت خارطوم با از سرگیری بخشی از کمک ها خبر می دهد.
سناتور کری که امروز از دارفور بازدید می کند خواستار بازگشت کامل گروههای امداد شد و از سرگیری محدود کمک ها را کافی ندانست.
دیدار سناتور کری از سودان نخستین سفر یک عضو کنگره ی آمریکا به آن کشور از سال دو هزار و هفت و بویژه پس از صدور حکم جلب عمرالبشیر توسط دادگاه جنایات جنگی در لاهه در ماه مارس است.
رهبر سودان در واکنش به حکم دادگاه لاهه که او را بدلیل دست زدن به جنایت علیه بشریت تحت پیگرد قانونی قرار داده است تمامی گروههای امداد بین المللی و محلی را از دارفور اخراج و آنها را به جاسوسی متهم کرد.
پرزیدنت اوباما این اقدام بشیر را محکوم کرده است اما، از آنجایی که آمریکا از امضاء کنندگان منشور دادگاه جنایات جنگی لاهه نیست تعهدی به دستگیری بشیر ندارد. رهبر سودان برای نمایش بی اعتنایی به حکم دادگاه پس از اعلام حکم به چند سفر خارجی از جمله دیدار از اریتره و شرکت در اجلاس اتحادیه ی عرب در قطر دست زد.
رهبران ایران جزء معدود کشورهایی بودند که به دفاع از بشیر برخاستند.
سناتور کری پس از دیدارهای متعدد با رهبران حزب کنگره ی ملی سودان و جنبش آزادی مردم سودان از جمله گفتگو با علی عثمان محمد طه، معاون رئیس جمهوری، و وزیر خارجه ی آن کشور ضمن تقدیر از رهبری ژنرال اسکات گریشن، فرستاده ی ویژه ی پرزیدنت اوباما به منطقه، و تمایل رهبران سودان به آغاز دیگربار گفتگوهای صلح گفت مهم است که شورشیان هم به پای میز مذاکره بیایند.
سفر جان کری دقیقا یک هفته پس از دیدار ژنرال آفریقایی تبار بازنشسته نیروی هوایی آمریکا اسکات گریشن، از آن کشور نشانه ی تلاش واشنگتن برای ایفای نقشی محوری در مذاکرات صلح در سودان است.
درگیری ها در دارفور از سال دو هزار و سه زمانی آغاز شد که شورشیان بومی منطقه در اعتراض به رفتار تبعیض آمیز علیه دولت عمدتا عرب خارطوم اسلحه بدست گرفتند.
به گزارش سازمان ملل متحد از آغاز جنگ داخلی تا کنون دست کم دویست هزار تن کشته و دو میلیون و هفتصد هزار تن آواره شده اند.
سودان با رد این گزارش ها می گوید تنها ده هزار تن کشته شده اند.
در برنامه ی سفر رئیس کمیته ی روابط خارجی سنا دیدار با عمرالبشیر گنجانده نشده است اما، سناتور کری در آغاز سفر خود ابراز امیدواری کرده بود به پیشرفت هایی برای پایان دادن به تنش در آن کشور دست یابد.
آمریکا طی دو دهه ی گذشته بدنبال کودتایی که به روی کار آمدن یک دولت اسلامگرا در بزرگترین کشور آفریقا منجر شد روابط پر تنشی با خارطوم داشته است.
واشنگتن سال هزار و نهصد و نود و هفت در اعتراض به اقدام سودان برای پناه دادن به اسامه بن لادن، رهبر شبکه ی تروریستی القاعده، تحریم هایی را علیه آن کشور وضع کرد و یک سال بعد یک کارخانه ی داروسازی را به ظن سوء استفاده برای تولید جنگ افزار شیمیایی بمباران کرد. آمریکا از سال دو هزار و چهار به کرات خارطوم را برای ایجاد بحران انسانی در دارفور مورد انتقاد قرار داده است. سودان در فهرست کشورهای حامی تروریسم وزارت خارجه ی آمریکا قرار دارد.
سخنگوی وزارت خارجه ی سودان سفر سناتور کری را نمایش روشن رویکرد دولت اوباما در برابر سودان عنوان کرد. عمر البشیر ابتدای این هفته از پیام های مثبت پرزیدنت اوباما به جهان اسلام استقبال کرده بود.
البته پرزیدنت اوباما همچون جرج بوش، رئیس جمهوری پیشین، بحران انسانی در دارفور را نسل کشی عنوان کرده است؛ توصیفی که دولت سودان آن را رد می کند.

سیاست انتقاد از خود

پرزیدنت اوباما دیروز در کنفرانس خبری با همتای مکزیکی اش، فیلیپه کالدورن، از سنای آمریکا خواست کنوانسیون کنترل منطقه ای قاچاق اسلحه را پیرو درخواست رئیس جمهوری مکزیک مبنی بر جلوگیری از دستیابی کارتل های مواد مخدر به سلاح های آمریکایی به تصویب برساند.
این کنوانسیون که در مخفف اسپانیایی به سیفتا معروف است سال هزار و نهصد و نود و هفت توسط سازمان کشورهای قاره ی آمریکا مورد موافقت قرار گرفت اما، کنگره ی آمریکا هرگز آن را تصویب نکرد.سناتور جان کری، رئیس کمیته ی روابط خارجی سنا، طی بیانیه ای ضمن استقبال از رویکرد رئیس جمهور می گوید بنا بر ارزیابی مقامات آمریکا و مکزیک نود درصد تسلیحات ضبط شده از شبکه های قاچاق مواد مخدر که ردیابی شده اند از آمریکا خریداری شده است. جان کری معتقد است این کنوانسیون بر مبنای قوانین آمریکا پایه ریزی شد و انجمن ملی دارندگان اسلحه در تمام مراحل در جریان قرار داشت. به باور رئیس کمیته ی روابط خارجی سنا تصویب معاهده از سوی کنگره پیامی مهم محسوب می شود که آمریکا به بازگرداندن ثبات به مکزیک و آمریکای لاتین متعهد است.

۱۳۸۸ فروردین ۲۶, چهارشنبه

نخستین موج حرکت های مخالف اوباما

روند عدم همراهی قانونگذاران با پرزیدنت اوباما امروز ابعاد جدیدی می یابد. در سراسر آمریکا همزمان با روز مالیات تظاهرات گسترده ای در نقاط مختلف با حضور قانونگذاران جمهوریخواه برگزار می شود.این حرکت نخستین جنبش جدی جمهوریخواهان علیه سیاست های پرزیدنت اوباما تعبیر شده است. جان بینر، رهبر اقلیت جمهوریخواه در مجلس نمایندگان، و پال رایان، عضو ارشد کمیته ی بودجه ی کنگره، از جمله شرکت کنندگان در این برنامه اند که از ظهر امروز آغاز می شود. گروهی از فعالان مدنی محافظه کار با پشتیبانی حزب جمهوریخواه از طریق وب سایت هایی مردم را در دو هزار و چهل و پنج شهر و روستای آمریکا بسیج کرده اند تا همزمان با روز مالیات، پانزدهم آوریل، سیاست های مالیاتی دولت اوباما و صرف هزینه های سنگین در بودجه را مورد اعتراض قرار دهند. از جمله اهداف این حرکت تحت فشار قرار دادن دموکرات های محافظه کار است تا به طرح بودجه ی رئیس جمهور رای ندهند. این حرکت با الهام از یک جنبش مردمی قدیمی در آمریکا، موسوم به باستن تی پارتی که در سال هزار و هفتصد و هفتاد و سه علیه مالیات وضع شده ی امپراتوری بریتانیا بر چای در مستعمراتش شکل گرفت، تکس دی تی پارتی یا تی پارتی روز مالیات نام گرفته است. در آن روز مردم به نشانه ی اعتراض به مالیات تحمیلی پارلمان بریتانیا محموله های چای بریتانیا را در بندر باستن از کشتی به درون آب ریختند. بسیاری آن روز را زمینه ساز انقلاب ایالات متحده می دانند.

مذاکرات سناتورهای آمریکایی در مسکو بر سر ایران

یک سناتور ارشد آمریکایی می گوید دیمتری مدودیف، رئیس جمهوری روسیه، و پرزیدنت براک اوباما فرصتی تاریخی را برای همکاری بر سر مشکلات مشترک دو کشور پیش رو دارند. سناتور دموکرات کارل لوین، رئیس کمیته ی نیروهای مسلح سنای آمریکا، که برای دیدار و گفتگو با رهبران روسیه در راس هیاتی از قانونگذاران کنگره به آن کشور رفته است این مطلب را در مسکو مطرح کرد.
سرگی لاوروف، وزیر امور خارجه ی روسیه، ساعاتی پیش طی دیدار با سناتور کارل لوین، رئیس کمیته ی نیروهای مسلح سنای ایالات متحده، گفت مسکو امیدوار است بر سر مشکل سیستم دفاع ضد موشک های بالستیک با واشنگتن مذاکرات نتیجه بخشی داشته باشد.
آمریکا و روسیه سال هزار و نهصد و هفتاد و دو معاهده ای را برای کاهش موشک های بالستیک به امضا رساندند که پس از سی سال منقضی می شد. دولت جرج بوش سال دو هزار و دو بطور یکجانبه این پیمان را ترک کرد.
لاوروف در حالی که سناتور لوین و گروه همراهش را در کنار خود داشت با اشاره به نخستین ملاقات دیمتری مدودیف، رئیس جمهوری روسیه، و پرزیدنت اوباما در حاشیه ی نشست گروه بیست در لندن گفت دو رهبر اسناد مهمی را در چارچوب روابط دو کشور و الویت های مرتبط با یک معاهده ی جدید جایگزین پیمان استارت یک مورد تائید قرار دادند.
سناتور لوین از دیروز در مسکو با مقامات ارشد روسیه یک رشته ملاقات داشته است. میخائیل مارگلوف، رئیس کمیته ی امور خارجی روسیه، طی دیدار با اعضای ارشد سنای آمریکا گفت در شرایطی که آمریکا و روسیه دوران جدیدی از روابط دو کشور را آغاز کرده اند نقش مهمی بر عهده ی پارلمان دو کشور است.
سناتور لوین تهدید ناشی از گسترش جنگ افزار هسته ای بویژه از سوی کره ی شمالی و ایران را چالش بزرگ دو کشور عنوان کرد و تاکید کرد مسکو و واشنگتن می توانند در یک سیستم دفاع موشکی مشترک در برابر این تهدیدها همکاری کنند.
سناتور لوین و گروه همراهش، سناتور دموکرات بیل نلسون و سناتور جمهوریخواه سوزان کالینز، اعضای کمیته ی نیروهای مسلح سنا، در سفر پنج روزه ی خود به اروپا پس از ترک مسکو در ورشو، پراگ و بروکسل ملاقات هایی خواهند داشت که بررسی استقرار سپر دفاع موشکی در جمهوری چک و لهستان در برابر تهدیدهای احتمالی موشکی ایران در کانون آن قرار دارد. سناتور بیل نلسون در مسکو بویژه بر تهدید ناشی از ایران در صورت حرکت بسوی تولید جنگ افزار هسته ای تاکید گذاشت و گفت مسکو و واشنگتن در جلوگیری از تبدیل ایران به یک کشور مسلح به جنگ افزار هسته ای اهداف مشترک دارند. نلسون همچنین افزود بازگرداندن ثبات به افغانستان از دیگر زمینه های همکاری مشترک آمریکا و روسیه است.

۱۳۸۸ فروردین ۲۵, سه‌شنبه

جنگ آمریکا با دزدان دریایی

همزمان با پایان گرفتن بحران چهار روزه ی گروگانگیری ناخدای کشتی باربری آمریکایی در سواحل سومالی و کشته و دستگیر شدن دزدان دریایی گروگانگیر؛ ستیزه جویان سومالیایی آمریکایی ها را به حملات تلافی جویانه تهدید کردند. دزدان دریایی هنوز ساعتی نگذشته موج دیگری از دزدی های دریایی را آغاز کرده و چهار کشتی دیگر را غصب کرده و خدمه را گروگان گرفتند. ساعتی پس از کشته شدن سه دزد دریایی و آزادی ناخدا ریچارد فیلیپس هواپیمای حامل یک قانونگذار آمریکایی در حین ترک سومالی مورد حمله ی ستیزه جویان قرار گرفت.

دانلد پین، رئیس کمیته ی فرعی امور آفریقا، دوشنبه در سفری کم نظیر به موگادیشو رفته بود تا با رهبران حکومت موقت آن کشور گفتگو کند. امنیت آقای پین را صلحبانان اتحادیه ی آفریقا بر عهده داشتند و وزارت خارجه ی آمریکا هم نسبت به خطرات جانی در این سفر به او هشدار داده بود. پین پیش از ترک سومالی ابراز امیدواری کرده بود اوضاع در آن کشور نابسامان رو به بهبود بگذارد. این قانونگذار متنفذ دموکرات تاکید کرد مشکل دزدان دریایی باید در درون مرزهای خاکی سومالی حل و فصل شود و از حمله ی آمریکا به دزدان دریایی دفاع کرد. ساعتی پس از این کنفرانس خبری هواپیمای او هدف خمپاره ی گروه ستیزه جویان سومالیایی موسوم به الشباب قرار گرفت. البته ایشان هیچ آسیبی ندید و هواپیما بدون مشکل در کنیا به زمین نشست. پین گفت از موضوع حمله زمان به زمین نشستن هواپیما در نایروبی مطلع شد.
دزدان دریایی و ایالات متحده تاریخچه ای طولانی دارند که گاه سازنده و گاه مخرب بوده است.
در زمان شکل گیری نهال استقلال ایالات متحده این کشور با تهدید نیروی دریایی عظیم امپراتوری بریتانیا روبرو بود. از این رو با عقد قراردادهایی با مجوز کنگره در سال ۱۷۷۶ تعداد ۸۰۰ کشتی نیروهای خصوصی یا همان دزدان دریایی را در برابر بریتانیا به کار گرفت. اقدامی که نابودی ۶۰۰ کشتی جنگی بریتانیا را بدنبال داشت.
سال ۱۸۰۱ در دوران ریاست جمهوری تامس جفرسون در سالهای نضج ایالات متحده ارتش این کشور در اقدامی بی سابقه تفنگداران دریایی اش را به سواحل طرابلس فرستاد تا کشتی های آمریکایی و خدمه ی گروگان گرفته شده را از دست دزدان دریایی نجات دهند.
جنگ دریایی و زمینی آمریکا با دزدان دریایی تا جنگ دوم در ۱۸۱۵ ادامه داشت. آن جنگ بر پرداخت های آمریکا به دزدان دریایی نقطه ی پایان گذاشت.
جان لافیت، یکی از سرشناس ترین دزدان دریایی بود که در آبهای لوییزیانا با ایالات متحده همکاری داشت. نیروهای بریتانیا بارها کوشیدند او را تطمیع کنند اما، موفق نشدند. لافیت سرانجام با دزدان دریایی زیر دستش به خدمت ژنرال اندرو جکسون درآمد و در نبرد نئوارولئان در کنار او جنگید. امروزه یک پارک ملی تاریخی در لوئیزیانا به پاس خدمات لافیت به اسم او نامگذاری شده است.
 در دوران جنگ های داخلی آمریکا نیروهای کنفدراسیون برای مقابله با تلاش های نیروی دریایی اتحادیه در انسداد راههای آبی از کمک نیروهای خصوصی یا همان دزدان دریایی استفاده می کردند.

آیا لغو تحریم کوبا اشتباه است؟

طرح رئیس جمهوری آمریکا برای لغو بعضی محدودیت های مالی و مسافرتی میان آمریکا و کوبا واکنش های متفاوت قانونگذاران آمریکایی و بویژه کوبایی تبارهای کنگره را به همراه داشته است.

گروهی خواستار لغو گسترده تر محدودیت ها هستند اما، شماری دیگر از اساس این اقدام را یک اشتباه جدی عنوان می کنند.

سناتور دموکرات کریستوفر داد، رئیس کمیته ی فرعی نیمکره ی غربی در سنا، ضمن استقبال از تصمیم رئیس جمهور ابراز امیدواری کرده است بسرعت مابقی محدودیت های مسافرتی در مورد تمام آمریکایی ها نیز لغو شود. سناتور داد می گوید نیرومندترین سلاح آمریکا در برابر تمامیتخواهان نفوذ مردم عادی آمریکاست.

سناتور دموکرات مکس باکوس، رئیس کمیته ی امور بازرگانی سنا، خواستار اقدامات بیشتر و لغو محدودیت های تجاری در خرید و فروش محصولات کشاورزی بین دو کشور شده است. در عین حال، لینکلن دیاز بالارت و ماریو دیاز بالارت، دو قانونگذار کوبایی تبار مجلس نمایندگان، می گویند رئیس جمهور با لغو یک طرفه ی محدودیت ها به اشتباه بسیار جدی دست زده است. این دو برادر قانونگذار معتقدند دادن امتیازهای یکجانبه به دیکتاتوری آنها را در به انزوا کشاندن و زندانی کردن دموکراسی خواهان جسورتر می کند. اما، سناتور جمهوریخواه مل مارتینز، عضو جمهوریخواه و کوبایی تبار سنا، از اقدام رئیس جمهور حمایت کرد و از رهبران کوبا خواست به حسن نیت پرزیدنت اوباما پاسخ داده و با دست زدن به اقدامی مشابه اجازه دهند تمام کوبایی ها نیز به خارج از آن کشور سفر کنند.

سناتور مارتینز از هاوانا خواست حال که محدودیت ارسال وجوه مالی از سوی آمریکایی های کوبایی تبار برای اعضای خانواده شان برداشته شده است آنها هم بیست درصدی را که از این وجوه کسر می کرده اند کاهش دهند. مارتینز گفت اینک روابط دولت کوبا با مردم آن کشور و نوع گشایشی که در روابط با آمریکا در نظر خواهند داشت در کانون توجه قرار می گیرد.

سناتور دموکرات جان کری، رئیس کمیته ی روابط خارجی سنا، طی بیانیه ای با هوشمندانه خواندن رویکرد دولت اوباما در برابر هاوانا می گوید ارسال این کمک ها از میزان وابستگی بسیاری از کوبایی ها به دولت کمونیستی کسترو می کاهد و راه ترویج دموکراسی را باز می کند.