۱۳۸۸ خرداد ۸, جمعه

سیاست خارجی آمریکا در هفته

در برنامه ی این هفته پیامدهای آزمایش هسته ای کره ی شمالی و تاثیر واکنش جهانی به آن بر ایران؛ بررسی چالش های صلح اعراب و اسرائیل؛ و شعارهای کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری درباره ی گفتگو با آمریکا؛ توسط مهمان های برنامه مورد بررسی قرار گرفت. جو سستک، عضو کمیته ی نیروهای مسلح مجلس نمایندگان، بلندپایه ترین مقام نظامی که تا کنون جامه ی قانونگذاری در کنگره ی آمریکا به تن کرده است، دکتر رضوان مسمودی، رئیس مرکز مطالعات اسلام و دموکراسی، دکتر آرام حسامی، استاد علوم سیاسی دانشگاه مانتگمری، و بابک داد، تحلیگر و وبلاگ نویس، مهمان برنامه بودند.

لینک برای دانلود با سرعت بالا یا پایین:

ftp://8475.ftp.storage.akadns.net/wm/voa/nenaf/pers/video/pers1930vbFRI.wmvftp://8475.ftp.storage.akadns.net/wm/voa/nenaf/pers/video/pers1930vFRI.wmvwmv

۱۳۸۸ خرداد ۷, پنجشنبه

«آزمایش هسته ای کره هشداری نسبت به اینکه در برابر ایران اتمی با چه تصمیمات دشواری روبرو خواهیم بود»

سناتور جان کری، رئیس دموکرات کمیته ی روابط خارجی سنای آمریکا، می گوید چین از اقدام شورای امنیت سازمان ملل متحد در برابر کره ی شمالی حمایت می کند و اتفاق نظر دارد که پیونگ یانگ باید با پیامدهای آزمایش هسته ای این هفته اش روبرو شود. سناتور کری این سخنان را امروز در یک کنفرانس خبری با ژورنالیست ها در پکن عنوان کرد.
سناتور کری ابراز اطمینان کرد چین بازیگری سازنده و مفید در تلاش های بین المللی در راستای واکنش به آزمایش هسته ای کره ی شمالی خواهد بود.
سناتور دموکرات جان کری، رئیس کمیته ی روابط خارجی سنا، در پایان سفر یک هفته ای اش به چین، پس از دیدار با یانگ جیه چه، وزیر خارجه ی چین، در پکن، گفت بلندپایه ترین مقام دیپلماتیک چین به او گفته است دولت چین از یک واکنش سنجیده به آزمایش هسته ای کره ی شمالی که در شورای امنیت در دست بررسی است حمایت می کند.
دیپلمات ها در نیویورک از تعهد قدرت های مهم بر سر گسترش تحریم ها علیه کره ی شمالی خبر می دهند. محدودیت های مسافرتی و مالی، تسلیحاتی، بازرسی های شدیدتر دریایی، و مسدود کردن دارایی های کره در خارج از کشور از جمله تحریم های مورد نظر است.
پکن همواره به دیپلماسی محتاطانه در برابر کره ی شمالی تمایل نشان می داد. سقوط رژیم کیم جونگ ایل می تواند سیل میلیونی پناهجویان را راهی مرزهای آن کشور کند.
به گفته ی سناتور کری وزیر خارجه ی چین با واشنگتن هم نظر است که کره ی شمالی به اقدامی غلط دست زده است و باید عواقب آن را تجربه کند.
کری تاکید کرد پیونگ یانگ با این اقدام مخرب و بی ملاحظه مطلقا به پیشبرد منافع امنیتی کره کمکی نمی کند بلکه آن کشور را بیش از پیش در انزوای اقتصادی و سیاسی فرو می برد.
سناتور بلندپایه ی آمریکایی که در چند روز گذشته با رهبران چین ملاقات کرده است در عین حال از کره ی شمالی خواست به مذاکرات شش جانبه ی خلع سلاح هسته ای بازگردد. کری دیروز تاکید کرده بود واکنش جدی جامعه ی جهانی نه تنها بر کره ی شمالی و برنامه ی هسته ای اش بلکه بر ذهنیت ایران نسبت به واکنش جهان و میزان جدیتش در جلوگیری از گسترش جنگ افزار هسته ای تاثیری ژرف خواهد گذاشت.
سناتور جوزف لیبرمن، رئیس کمیته ی امنیت ملی سنای آمریکا، به دولت اوباما توصیه می کند از درخواست از پیونگ یانگ برای بازگشت به میز مذاکره دست بکشد و این چرخه ی تشویق کره را که پس از هر آزمایش هسته ای یا موشکی تماس های دیپلماتیک جدیت بیشتری می یابد متوقف کند.
لیبرمن معتقد است همراهی چین بویژه شکست این چرخه را موثرتر می سازد. به باور سناتور لیبرمن آزمایش هسته ای پیونگ یانگ هشداری به ما بود نسبت به آنچه که در برابر ایران در صورت دستیابی به قابلیت تولید جنگ افزار هسته ای با آن روبرو می شویم و اینکه چه تصمیمات دشواری باید اتخاذ کنیم.
دفتر ننسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، دیروز با انتشار بیانیه ای اعلام کرد رئیس مجلس در دیدارها با هوجین تائو، ون جیا بائو، در پکن از رهبران چین خواسته است برای بازگرداندن کره ی شمالی به میز مذاکرات نهایت تلاش خود را انجام دهند.
در بیانیه ی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا آمده است ننسی پلوسی و هیات پنج نفری قانونگذاران همراهش در دیدار با رئیس جمهور، نخست وزیر، و رئیس کنگره ی ملی خلق چین نگرانی های حقوق بشری خود را در میان گذاشته اند و نسبت به سوابق پکن در نقض حقوق بشر در چین و تبت ابراز نگرانی کرده اند.
هدف اصلی سفر سناتور کری و ننسی پلوسی گفتگو بر سر همکاری دو کشور در راستای کاهش گازهای گلخانه ای و مقابله با گرمایش زمین بود. سناتور کری ساعتی پیش با انتشار بیانیه ای اعلام کرد پکن اعلام آمادگی کرد مذاکرات جدی دوجانبه با آمریکا را در این باره آغاز کند.
همزمان دو گروه از اعضای سنای آمریکا به پاکستان، افغانستان رفته اند. این سفرها همزمان با نشست سه جانبه ی پاکستان، افغانستان و ایران در تهران انجام گرفت.
گروه نخست روز دوشنبه وارد اسلام آباد شدند که شامل سناتورهای دموکرات پتریک لیهی، مارک وارنر، و شلدون وایتهاوس هستند. این گروه با آصف علی زرداری، رئیس جمهور، و یوسف رضا گیلانی، نخست وزیر، ملاقات و گفتگو کردند.
گروه دوم شامل سناتورها تام کارپر، مارک یودال، جین شهین، کی هیگن، و مارک بگیچ روز سه شنبه با نخست وزیر پاکستان دیدار کردند.
سناتورها سپس در افغانستان با حامد کرزای، رئیس جمهوری آن کشور، ملاقات کردند. سفر از عراق آغاز شده بود.یکی از اهداف عمده ی سفر به پاکستان بررسی استحکام سیاسی دولت زرداری در شرایطی است که کنگره ی آمریکا قصد دارد میلیاردها دلار کمک غیرنظامی برای بازسازی کشور در اختیار اسلام آباد قرار دهد. قانونگذاران نسبت به امضای توافقنامه ی احداث خط لوله ی انتقال گاز ایران به پاکستان در نشست تهران واکنشی نشان نداده اند. دولت بوش شدیدا مخالف احداث چنین خط لوله ای بود و دولت مشرف را برای عدم پذیرش آن تحت فشار می گذاشت. باور بر این بود که این خط لوله هزینه ی توسعه ی برنامه های غنی سازی اورانیوم ایران را تامین می کند.

۱۳۸۸ خرداد ۵, سه‌شنبه

سناتور کری می گوید نحوه ی برخورد با کره ی شمالی تاثیری ژرف بر ایران خواهد گذاشت

سناتور دموکرات جان کری، رئیس کمیته ی روابط خارجی سنای آمریکا، از جامعه ی جهانی می خواهد در برابر اقدامات اخیر کره ی شمالی بدور از هول و اضطراب عمل کند. سناتور کری این درخواست را در یک کنفرانس خبری در پکن در ابتدای سفرش به چین ابراز کرد.
آزمایش هسته ای کره ی شمالی و پرتاب پیاپی موشک های کوتاه برد طی دو روز گذشته نگرانی های قانونگذاران آمریکایی را نسبت به غیرقابل پیش بینی بودن رفتار پیونگ یانگ افزایش داده است. مارک بگیچ، سناتور دموکرات ایالت آلاسکا، می گوید اقدامات اخیر کره ی شمالی نشان می دهد تا چه حد سپر دفاع موشکی و سیستم های هشدار زودهنگام در آلاسکا در برابر حمله ی احتمالی موشکی آن کشور به آمریکا از اهمیت استراتژیک بالایی برخوردار است. شماری از قانونگذاران پیشاپیش نسبت به کاهش بودجه ی آژانس دفاع موشکی آمریکا انتقاد داشتند. سناتور دموکرات جان کری اقدام پیونگ یانگ را یک اقدام احمقانه و بی معنی توصیف کرده است.
سناتور دموکرات جان کری، رئیس کمیته ی روابط خارجی سنا، انفجار هسته ای زیرزمینی آزمایشی کره ی شمالی را غیرمسولانه و اقدامی از سر بی پروایی می داند که نشانگر اصرار لجوجانه ی کره ی شمالی برای جلب توجه بین المللی است.
رسانه ها می نویسند روشن نیست پیونگ یانگ در پی گرفتن چه امتیاز جدیدی از دولت اوباما است.
رئیس کمیته ی روابط خارجی سنا در ابتدای سفرش به چین در یک کنفرانس خبری اقدام پیونگ یانگ را در تضاد کامل با نه تنها منافع کره ی شمالی بلکه منافع جهان و منطقه توصیف کرد.
بعضی کارشناسان معتقدند پاسخ آمریکا و جامعه ی جهانی نباید تشدید تحریم ها بلکه تقویت دیپلماسی باشد.
سناتور کری ابراز امیدواری می کند چین، جامعه ی جهانی و آمریکا در شورای امنیت سازمان ملل متحد بدور از هول و اضطراب و بیم و هراس عمل کنند. کری اقدام کره ی شمالی را عملی احمقانه بدون هر گونه قابلیت دستیابی به هدفی مشروع می داند که کره ی شمالی را بیش از پیش به انزوا سوق می دهد.
کارشناسان می گویند آزمایش اتمی روز دوشنبه پیشرفت های فنی چشمگیری را نسبت به آزمایش اتمی اکتبر دو هزار و شش نشان نمی دهد.
رئیس کمیته ی روابط خارجی سنای آمریکا تاکید می کند مهم است جامعه ی جهانی با حفظ اتحاد و آرامش و بطوری واکنش نشان دهد که بتوان دوباره در مسیر مذاکرات شش جانبه ی خلع سلاح هسته ای کره ی شمالی یا دیگر گفتگوها قرار گرفت تا بلکه این گونه حماقت ها متوقف شود.
سناتور کری از جامعه ی جهانی خواست در واکنش خود جدیت کامل نشان دهد. رئیس کمیته ی روابط خارجی سنا معتقد است تصمیم جامعه ی جهانی در برابر اقدامات کره ی شمالی نه تنها وضعیت پیونگ یانگ و برنامه هایش را روشن می کند بلکه تاثیری ژرف بر باور مقامات ایران نسبت به واکنش جهان و جدیت تلاش ها در جلوگیری از گسترش جنگ افزار هسته ای خواهد گذاشت.
گروهی از اعضای کنگره چندان خوش بین نیستند پکن برای پایان دادن به این اقدامات کره ی شمالی همکاری کاملی نشان دهد.
سناتور جمهوریخواه جان مک کین راه حل خلع سلاح هسته ای کره ی شمالی را افزایش فشار دولت چین عنوان می داند.
سناتور مک کین، عضو ارشد کمیته ی نیروهای مسلح سنا، از منتقدان سرسخت حذف نام کره ی شمالی از فهرست کشورهای حامی تروریسم، بوده است. او می گوید این تحولات نشان می دهد منطقه در مسیر تنش فزاینده قرار گرفته و نیازمند گونه ای واکنش است. سناتور مک کین که از ابتدا به توافق های بدست آمده در مذاکرات شش جانبه با دیده ی تردید می نگریست معتقد است چین باید در افزایش فشار بر کره ی شمالی تا توقف بیش از پیش برنامه ی جنگ افزار هسته ای و موشکی اش با آمریکا همکاری کند.
مک کین گفت آمریکا گزینه های فراوانی در دسترس قرار دارد اما، به هیچ گزینه ای مشخصا اشاره نکرد.

۱۳۸۸ خرداد ۴, دوشنبه

پلوسی: «چین باید نفوذ خود را برای بازگرداندن کره ی شمالی به میز مذاکرات بکار بگیرد»

ننسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، آزمایش هسته ای کره ی شمالی را غیرقابل پذیرش و مایه ی نگرانی جدی توصیف کرده است. پلوسی در راس هیاتی از مقامات بلندپایه ی کنگره ی آمریکا از چین بازدید می کند.
ننسی پلوسی دقایقی پس از انتشار خبر آزمایش هسته ای کره ی شمالی با انتشار بیانیه ای بر وبسایت سفارت آمریکا در پکن گفت این آزمایش ها تاکیدی است بر پیامی که گروه ما قصد انتقال آن را به پکن دارد.
رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در راس گروهی دو حزبی از قانونگذاران مسول امور انرژی، محیط زیست، و بازرگانی تمام این هفته را در چین با رهبران آن کشور ملاقات می کند.
ننسی پلوسی که یکشنبه با هدف آغاز گفتگوها بر سر یافتن راههای مشترک در مقابله با گرمایش زمین و کاهش گازهای گلخانه ای وارد شانگهای شد؛ دومین روز دیدارش تحت الشعاع آزمایش هسته ای کره ی شمالی قرار گرفت.
پلوسی طی بیانیه ای اعلام کرد: «آزمایش های هسته ای کره ی شمالی نقض آشکار قطعنامه ی هزار و هفتصد و هیجده شورای امنیت سازمان ملل متحد است که مقرر کرده بود پیونگ یانگ به آزمایش هسته ای دیگری دست نزند. این اقدام کره ی شمالی ناپذیرفتنی و مایه ی نگرانی جدی است. این آزمایش هسته ای تاکیدی است بر پیامی که گروه قانونگذاران آمریکایی قصد انتقال آن را به رهبران ارشد دولت چین در دیدار پیش رو در این هفته دارد. مقامات چین باید نفوذ خود را برای بازگرداندن کره ی شمالی به میز مذاکرات شش جانبه خلع سلاح هسته ای کره ی شمالی بکار بگیرند و رخداد امروز این مهم را بیش از پیش فوریت می بخشد.»
همزمان با دیدار پلوسی از چین، سناتور دموکرات جان کری، رئیس کمیته ی روابط خارجی سنا، در حال دیدارهای جداگانه ای با مقامات پکن است. اما، هر دو فردا در نشستی درباره ی انرژی های پاکیزه در پکن شرکت می کنند.
پلوسی را در این سفر پنج عضو کنگره؛ ادوارد مارکی، رئیس دموکرات کمیته ی جدید خودکفایی انرژی و مقابله با گرمایش زمین، جیمز سنسنبرنر، عضو ارشد جمهوریخواه این کمیته، ارل بلومنار، جی اینزلی، و جکی اسپیر، دیگر اعضای دموکرات کمیته، همراهی می کنند.
با روی کار آمدن دولت اوباما هماهنگی ها با سیاست دموکرات ها در کنگره برای پیگیری روش های مقابله با تولید گازهای گلخانه ای در دستور کار واشنگتن قرار گرفته است.
کمیته های انرژی و بازرگانی کنگره هفته ی گذشته لایحه ای را به تصویب رساندند که میزان گازهای آلاینده در آمریکا را تا سال دو هزار و بیست هفده درصد نسبت به سطح سال دو هزار و پنج کاهش می دهد.
چین به شکل فزآینده ای دی اکسید کربن و دیگر گازهای گلخانه ای ایجاد می کند.
در حالی که در واشنگتن عظمی جدی برای امضای یک توافقنامه ی جدی مقابله با تغییرات اقلیمی کره ی زمین در کنفرانس دسامبر در کپنهاگ شکل گرفته است روشن نیست چین تا چه حد در این راه جدیت نشان دهد.
رئیس مجلس نمایندگان و هیات همراهش امروز با هانگ ژن، شهردار شانگهای، ملاقات کردند. ننسی پلوسی این هفته در پکن با هو جین تائو، رئیس جمهوری چین، و دیگر رهبران آن کشور ملاقات خواهد کرد.
رئیس مجلس نمایندگان آمریکا از منتقدان صریح الهجه ی وضعیت حقوق بشر در چین است. اما، باید دید آیا او در این سفر چون گذشته به وضعیت حقوق بشر در چین اعتراض خواهد کرد؟
پلوسی حامی سرسخت دالای لاما، رهبر مذهبی تبتیان، و منتقد سرکوب تبتیان و دیگر اقلیت های قومی و دینی در چین است؛ و دیدار او با رهبران حکومت کمونیستی پکن از روابط عمیق و در عین حال پیچیده ی آمریکا و چین حکایت دارد.
دیدار پلوسی از چین در آستانه ی بیستمین سالگرد سرکوب تظاهرات دموکراسی خواهان در میدان تیانانمن پکن صورت می گیرد.
از ایشان پیش از ترک واشنگتن سوال شده بود آیا نقض حقوق بشر در چین را در این سفر چون گذشته مورد انتقاد قرار می دهد؟ رئیس مجلس نمایندگان تنها به این بسنده کرده بود که همکاری دو کشور در مقابله با گرمایش زمین در کانون سفر او قرار دارد. اما، امروز در یک نشست در شانگهای گفت پایبندی او به حقوق بشر تغییری نکرده است.
گروهی از مردم پیشاپیش ورود پلوسی به پکن در تظاهراتی با تصاویر بستگان در بندشان در دست به استقبال او رفته اند و از رئیس مجلس نمایندگان آمریکا درخواست کمک می کنند.
البته روابط اقتصادی دو کشور در مقابله با بحران اقتصادی جهانی از دیگر مسائل مهم مطرح در سفر پلوسی به چین است و پس از سفر هیات کنگره، تیموتی گایتنر، وزیر خزانه داری آمریکا، راهی چین خواهد شد تا نگرانی های رهبران چین را نسبت به قدرت دلار آمریکا و ارزش اوراق بهادار آن کشور در وزارت خزانه داری این کشور مرتفع کند.

۱۳۸۸ خرداد ۱, جمعه

صحبت های رکسانا صابری در بدو ورود به آمریکا و مروری بر آخرین تحولات سیاست خارجی آمریکا در هفته

در برنامه ی این هفته در گفتگو با راس کارنهن، عضو دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا، جرمی ایزاکوروف، دبیر اول سفارت اسرائیل در واشنگتن، و دکتر آرام حسامی، استاد علوم سیاسی دانشگاه مونتگمری، رابطه ی صلح در خاورمیانه و جایگاه ایران در منطقه مورد بررسی قرار گرفت. در دقایق پایانی برنامه موفق شدیم صحبت های رکسانا صابری، ژورنالیست آمریکایی ایرانی تبار، را در بدو ورود به آمریکا پخش کنیم.

لینک برای دانلود با سرعت پایین و بالا:

ftp://8475.ftp.storage.akadns.net/wm/voa/nenaf/pers/video/pers1930vFRI.wmv

ftp://8475.ftp.storage.akadns.net/wm/voa/nenaf/pers/video/pers1930vbFRI.wmv

۱۳۸۸ اردیبهشت ۳۱, پنجشنبه

گفتگو با قانونگذار دموکرات کنگره

میهمان ویژه ی این هفته ی تفسیر خبر جمعه راس کارنهن، عضو دموکرات کمیته ی امور خارجی مجلس نمایندگان، است. راس کارنهن همزمان با دیدار پرزیدنت اوباما و بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، و دیدار نتانیاهو با اعضای کنگره طی نامه ای به رئیس جمهوری آمریکا باتفاق دو همکار دموکرات و جمهوریخواهش از پرزیدنت اوباما خواست به تلاش هایش در رهبری مذاکرات صلح خاورمیانه با اقتدار ادامه دهد. کارنهن ماه گذشته در قاهره با حسنی مبارک، رئیس جمهوری مصر، ملاقاتی داشت و رهبر مصر را برای میانجیگری میان فتح و حماس تحت فشار گذاشته بود. مبارک تا چند روز دیگر برای دیدار با پرزیدنت اوباما و قانونگذاران آمریکایی وارد واشنگتن می شود. کارنهن که از اعضای کمیته ی امور خاورمیانه در کنگره است طی چند ماه گذشته سفرهایی به اسرائیل، کرانه ی باختری، و لبنان داشته است و ماه گذشته با ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن، در کنگره ملاقات کرده بود. راس کارنهن، نایب رئیس کمیته ی سازمان های بین المللی و حقوق بشر کنگره، معتقد است صلح در خاورمیانه تنها در یک رویکرد جامع منطقه ای با مشارکت تمام کشورها حاصل می شود. کارنهن عضو انجمن حزبی «ائتلاف دموکرات های نوین»، یک نیروی سیاسی عملگرا و میانه رو نوپا متشکل از شصت و هفت قانونگذار دموکرات در مجلس نمایندگان، است. دکتر آرام حسامی، استاد علوم سیاسی و فلسفه در دانشگاه مانتگامری، و بابک داد، تحلیلگر و وبلاگ نویس، دو میهمان دیگر برنامه خواهند بود. 

پرسش های خود را بفرستید.

موشک سجیل دو و سپر دفاع موشکی آمریکا

آزمایش موشک سجیل دو به نگرانی قانونگذاران آمریکایی نسبت به تصمیم دولت اوباما برای کاستن از بودجه ی آژانس دفاع موشکی آمریکا افزوده است.
بررسی رویکرد دولت اوباما در برابر ایران از موضوعات محوری دو نشست جداگانه ی قانونگذاران با وزیر خارجه در کمیته ی روابط خارجی سنا و وزیر دفاع و رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح آمریکا در کمیته ی تخصیص بودجه ی امور دفاعی در مجلس نمایندگان بود.
بیل یانگ، عضو جمهوریخواه ارشد کمیته ی فرعی تخصیص بودجه ی امور دفاعی در مجلس نمایندگان، در نشستی با هدف بررسی درخواست بودجه ی وزارت دفاع علت توصیه ی رابرت گیتس، وزیر دفاع، برای کاهش بودجه ی رادار و موشک های رهگیر دفاعی در اروپا را علیرغم آزمایش موشک های دور برد ایران و ادامه ی لفاظی های تهدیدآمیز محمود احمدی نژاد علیه متحدان آمریکا در منطقه به پرسش گذاشت.
وزیر دفاع آمریکا برای نخستین بار طی چند هفته ی گذشته تصریح کرد هزینه ی استقرار سامانه ی سوم دفاع موشکی در اروپا در بودجه ی سال مالی جاری در نظر گرفته شده است و از این جهت او هزینه های اضافی را در بودجه ی سال مالی آتی حذف کرده است. رابرت گیتس ضمن تاکید بر تمایل به همکاری با روسیه گفت رادار در خاک روسیه سیستم دفاع موشکی در جمهوری چک و لهستان را تکمیل کرده و به قابلیت آن می افزاید.
گیتس همچنین موفقیت آمیز بودن پرتاب آزمایشی موشک سجیل دو را با برد حدود دوهزار کیلومتر تائید کرد اما، گفت شواهدی در باره ی اینکه هدف آزمایشی مورد اصابت قرار گرفته باشد ندیده است.
در همان ساعات که وزیر دفاع و رئیس ستاد مشترک در حال تشریح سیاست های دفاعی کشور بودند؛ هیلری کلینتون، وزیر امور خارجه ی آمریکا، در کمیته ی روابط خارجی سنا، در برابر قانونگذاران به پرسش ها در باره ی الویت های خارجی دولت اوباما پاسخ می داد.
سناتور رابرت کیسی، عضو دموکرات کمیته، از حامیان لایحه ی جدید تحریم فروشندگان بنزین به ایران نظر وزیر خارجه را درباره ی تحریم های جدید جویا شد.
هیلری کلینتون گفت تا نتیجه ی تماس ها با ایران در جدول زمانی مورد نظر پرزیدنت اوباما روشن نشود افزودن به تحریم های یکجانبه مفید نخواهد بود. وزیر امور خارجه افزود سیاست ما در رویکرد جدید در برابر ایران با دیگر کشورها این است که در صورت بی نتیجه بودن تماس ها باید به تحریم های بین المللی بپیوندند که تاثیری به مراتب قوی تر دارد.
استیو راتمن، عضو دموکرات کمیته ی تخصیص بودجه، ضمن استقبال از رویکرد پرزیدنت اوباما در تعیین یک جدول زمانی با وزیر دفاع و رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح ارتش آمریکا این پرسش را در میان گذاشت که آیا در بودجه ی پیشنهادی وزارت دفاع قابلیت های دفاعی برای بدترین سناریو زمانی که ایران دست از برنامه ی جنگ افزار هسته ای اش دست نکشد و اقدام نظامی ضروری باشد پیش بینی شده است؟
رابرت گیتس گفت در جلسه ی علنی به این بسنده می کنم که در بودجه ی پیشنهادی منابع لازم برای رسیدگی به هر رخداد غیر منتظره در نظر گرفته شده است.
رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح آمریکا هم سخنان وزیر دفاع را تائید کرد.
صبح امروز قرار بود ژنرال پتریک اورایلی، مدیر جدید آژانس دفاع موشکی آمریکا در کمیته ی تخصیص بودجه ی سنا، از بودجه ی پیشنهادی آژانس دفاع کند اما، جلسه به تعویق افتاد. امروز سه عضو متنفذ کنگره از هر دو حزب نامه ای به مدیر آژانس دفاع موشکی نوشته اند و استدلال می کنند با توجه به موفقیت آمیز بودن آزمایش موشک سجیل دو بودجه ی موشک های رهگیر انرژی جنبشی در سپر دفاع موشکی آمریکا باید دوباره به بودجه اضافه شود.

شمارش معکوس در کنگره برای تصویب توافقنامه ی هسته ای آمریکا و امارات

پس از ماهها رایزنی سرانجام پرزیدنت اوباما توافقنامه ی همکاری هسته ای غیرنظامی آمریکا و امارات را به امضا رساند.
قانونا کنگره نود روز فرصت دارد که از طریق یک قطعنامه ی مصوب هر دو مجلس آن را رد کند یا کاری انجام ندهد تا توافقنامه بطور خودکار پس از سه ماه قابل اجرا شود. گروهی معتقدند امارات در کنترل صادرات فناوری های هسته ای و موشکی به ایران کوتاهی نشان داده و هیچ تعهدی درباره ی اجرای کامل قوانین کنترل صادرات نسپرده است.
استدلال پرزیدنت اوباما این است که این توافقنامه در جهت منافع آمریکاست و حامیان توافقنامه آن را الگویی برای همکاری های هسته ای آینده در خاورمیانه می دانند. بر مبنای این توافقنامه امارات متعهد شده در پی غنی سازی اورانیوم و کنترل چرخه ی سوخت هسته ای نباشد.
در عین حال گروهی از دموکرات های مدافع حقوق بشر با استناد به تصاویر ویدیویی حاکی از اعمال شکنجه ی یک تبعه ی افغانستان توسط یکی از اعضای خانواده ی امیر دوبی نسبت به وضعیت حقوق بشر در امارات انتقاد کرده اند.
این نخستین نمونه ی همکاری آمریکا با یک کشور در خاورمیانه است و بسیاری معتقدند الگویی در برابر برنامه ی هسته ای ایران خواهد بود که بر ادامه ی غنی سازی اصرار دارد.

۱۳۸۸ اردیبهشت ۳۰, چهارشنبه

کلینتون: «ما برنامه ی هسته ای ایران و صلح اعراب و اسرائیل را به هم پیوند نمی زنیم.»

سنای ایالات متحده در حال بررسی بودجه ی امور خارجی کشور است. هیلری کلینتون، وزیر امور خارجه ی آمریکا، از بامداد امروز در برابر اعضای کمیته ی تخصیص بودجه ی سنا از سیاست های خارجی دولت دفاع می کند. ایران در کانون جلسه قرار داشت.
در ابتدای جلسه سناتور دموکرات پتریک لیهی، رئیس کمیته ی فرعی تخصیص بودجه ی سنا در امور خارجی، با اشاره به چالش های هر روزه ی پیش روی وزیر خارجه به آزمایش موشک سجیل دو با برد حدود دو هزار کیلومتر توسط ایران اشاره کرد و با لحنی طنزآمیز گفت ایران می کوشد اطمینان حاصل کند فیلم پرتاب این موشک را همه در دنیا می بینند. سناتور لیهی تاکید کرد جلوگیری از دستیابی ایران به جنگ افزار هسته ای، این هدف کلیدی سیاست خارجی، چگونه محقق می شود.
هیلری کلینتون، وزیر امور خارجه ی آمریکا، در ادامه ی جلسه گفت بحث بسیاری درباره ی جدول زمانی مذاکرات با ایران هست و آخرین تحلیل این احتمال را مطرح می کند که جدول زمانی ممکن است طولانی تر از آن باشد که پیشتر تصور می شد. وزیر خارجه ی آمریکا گفت جدول زمانی هر چه باشد هدف همان است: ایران مسلح به جنگ افزار هسته ای با قابلیت پرتاب آن جرقه ی آتش یک مسابقه ی تسلیحاتی در منطقه خواهد بود و این در جهت منافع امنیتی ایران نیست. کلینتون تاکید کرد ما استدلال قوی دراین ارتباط برای ایران داریم.
سناتور جمهوریخواه جاد گرگ، عضو ارشد کمیته، با اشاره به دیدار دیروز بنیامین نتانیاهو با قانونگذاران از وزیر خارجه پرسید آیا با استدلال نخست وزیر اسرائیل موافقید که حل اختلافات اسرائیل با فلسطینیان و حزب الله لبنان در گرو حل مساله ی هسته ای ایران است؟
وزیر خارجه ی آمریکا با اشاره به ائتلاف اعراب میانه رو با اسرائیل در برابر ایران گفت این فرصت بزرگی در مسیر دستیابی به راه حل ایجاد دو کشور اسرائیل و فلسطینی و تاکید کرد ما این دو مساله را به هم پیوند نمی زنیم و نمی گوییم به هم وابسته اند و برای بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، تعهد خود را به پیگیری یک استراتژی کارآ در برابر ایران کاملا روشن کردیم.
در بخشی از جلسه سناتور دموکرات ارلن اسپکتر از تعیین جدول زمانی تا پایان سال برای مذاکرات با ایران و عدم انتظار نامحدود استقبال کرد و از وزیر خارجه در باره ی امکان بررسی ایجاد یک مرکز غنی سازی اورانیوم توسط روسیه برای ایران سوال کرد. اسپکتر گفت غنی سازی در روسیه برای ایران گزینه ی بسیار مهمی است و عدم موافقت تهران با آن بسیاری از مسائل را روشن می کند.
وزیر خارجه گفت این یکی از گزینه های در دست بررسی در گروه پنج باضافه ی یک است و یادآوری کرد در میانه ی کمپین انتخاباتی در ایران انتظار ندارد پاسخ خاصی از تهران دریافت کند.
وزیر خارجه ی آمریکا در پاسخ به پرسش سناتور اسپکتر درباره ی گزارش های حاکی از تمایل دولت به گفتگو با عناصری از حماس گفت سیاست دولت اوباما برقراری تماس با حماس نیست.
در ادامه ی دیدار بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، با قانونگذاران هفتاد و دو عضو متنفذ سنا نامه ای به پرزیدنت اوباما نوشته اند.
چهار سناتور ارشد کنگره، کریستوفر داد، جانی آیزکسن، ارلن اسپکتر، و جان تون، دو
دموکرات و دو جمهوریخواه، با انتشار این نامه رئیس جمهوری آمریکا را ترغیب به ایفای نقش رهبری در مذاکرات صلح میان اسرائیل با فلسطینیان و همسایگان عرب کرده اند و از پرزیدنت اوباما خواسته اند از تعهد مطلق فلسطینیان به پایان دادن به خشونت و تروریسم اطمینان حاصل کند.بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، دیروز طی دیدار با سناتور دموکرات جان کری و دیگر اعضای سنا برای توقف توسعه ی یهودی نشین ها در کرانه ی باختری تحت فشار قرار گرفت. آمریکا این شهرک ها را غیرقانونی تلقی کرده و مانع مهمی سد راه مذاکرات صلح می داند.

۱۳۸۸ اردیبهشت ۲۹, سه‌شنبه

پلوسی: «ایران نگرانی ما در کنگره است.»

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، از ساعات اولیه ی بامداد امروز در کنگره با قانونگذاران دموکرات و جمهوریخواه به گفتگو نشسته است.
نخست وزیر اسرائیل برنامه ی فشرده ای برای دیدارهای متعدد با رهبران و مقامات مسول امور خارجی و دفاع در کنگره دارد.
نخستین نشست بنیامین نتانیاهو با سناتور دموکرات جان کری، رئیس کمیته ی روابط خارجی سنای آمریکا، سناتور ریچارد لوگر، عضو ارشد جمهوریخواه کمیته، و دیگر اعضای کمیته ی روابط خارجی سنا ساعت نه صبح برگزار شد. سناتور کری مدتهاست از ضرورت افزودن فشار تحریم به تلاش های دیپلماتیک در برابر ایران سخن می گوید و تاکید پرزیدنت اوباما در دیدار دیروز با نتانیاهو بر اینکه طیفی از گزینه ها از جمله تحریم های شدیدتر بین المللی برای نمایش جدیت در مذاکرات مد نظر است مورد استقبال ایشان قرار گرفته است.
نخست وزیر اسرائیل پس از این نشست پشت درهای بسته در کمیته ی روابط خارجی سنا؛ ساعت ده صبح به دیدار ننسی پلوسی، رئیس دموکرات مجلس نمایندگان، و جان بینر، رهبر اقلیت جمهوریخواه مجلس نمایندگان، رفت. نخست وزیر اسرائیل پس از امضای دفتر یادبود کنگره باتفاق ننسی پلوسی و جان بینر در برابر رسانه ها حاضر شد.
پلوسی گفت نخست وزیری نتانیاهو نوید بخش امید و آینده ای بهتر برای منطقه است و ضمن اشاره به توافق های پیشین بر سر راه حل ایجاد دو کشور اسرائیل و فلسطینی گفت من بر واژه ی راه حل تاکید می کنم زیرا مهم است این راه حل به حفظ امنیت کشور یهودی و دموکراتیک اسرائیل در کنار همسایه ی فلسطینی اش منجر شود. رئیس مجلس نمایندگان گفت مساله ی ایران نگرانی ما در کنگره است و یقینا بدلیل مجاورت اسرائیل با ایران نگرانی مهم اسرائیل است اما، واقعیت این است که این مساله ی جهان است. پلوسی گفت مهم است در همکاری های مشترک اطمینان حاصل کنیم ایران به جنگ افزار کشتار جمعی دست نیابد.
بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، گفت ما فرصت ها و چالش هایی را پیش رو داریم. نتانیاهو چالش را دستیابی بالقوه ی ایران به قابلیت تولید جنگ افزار هسته ای عنوان کرد و گفت این خطر بزرگی برای همه ی ما است. نخست وزیر اسرائیل تاکید کرد این مشخصا خطری برای اسرائیل، دولت های میانه رو عرب، و حتی آمریکا است اگر تروریست ها به جنگ افزار هسته ای دست بیابند. نتانیاهو هشدار داد عواقب چنین امری غیرقابل تصور است. نخست وزیر اسرائیل همچنین بر تعهد خود برای آغاز مذاکرات صلح با فلسطینیان و تمامی کشورهای عرب تاکید گذاشت.
ننسی پلوسی در برابر رسانه ها پلاک فلزی یادبودی از گیلاد شالیت، سرباز اسرائیلی ربوده شده در نوار مرزی بین غزه و اسرائیل، را که از پدر گیلاد به او داده شده بود در برابر دوربین رسانه ها در دست گرفت و گفت اسیرکنندگان گیلاد باید بدانند او دوستان زیادی در کنگره دارد. نتانیاهو گفت اشاره ی پلوسی به گیلاد او را به شدت تحت تاثیر قرار داد و خطاب به نیروهای حماس و حزب الله گفت ما به پیمان های بین المللی حفظ حقوق زندانیان پایبندیم اما آنها چنین نمی کنند.
اعضای کمیته ی امور خارجی مجلس نمایندگان هم که شماری از آنها به تازگی از سفر به خاورمیانه و اسرائیل بازگشته اند با بنیامین نتانیاهو ملاقات و گفتگو می کنند.
شماری از رهبران دموکرات مجلس نمایندگان چندی پیش طی نامه ای به پرزیدنت اوباما از او خواسته بودند بدون اتلاف وقت تلاش ها برای تماس با ایران را آغاز کند و آن را به پس از انتخابات ریاست جمهوری ایران موکول نکند. نویسندگان نامه استنی هویر، رهبر اکثریت، هاوارد برمن، رئیس کمیته ی امور خارجی، رابرت وکسلر، رئیس کمیته ی فرعی امور اروپا، آیک اسکلتن، رئیس کمیته ی نیروهای مسلح، سیلوستر ریز، رئیس کمیته ی اطلاعات، و هنری وکسمن، رئیس کمیته ی انرژی، استدلال می کردند صبر برای انتخابات ریاست جمهوری ایران یعنی شش ماه فرصت بیشتر برای غنی سازی اورانیوم و افزایش تهدید اسرائیل. نویسندگان این نامه امروز با نتانیاهو ملاقات می کنند و روشن نیست واکنش آنها به اظهارات دیروز پرزیدنت اوباما مبنی بر اینکه تا پایان سال را در انتظار روشن شدن نتیجه ی مذاکرات با ایران خواهد ماند چه خواهد بود.
نخست وزیر اسرائیل تقریبا تا ساعاتی از شب را در کنگره خواهد بود و طبق برنامه ی اعلام شده آخرین دیدار نتانیاهو ساعت پنج عصر با سناتور هری رید، رهبر اکثریت دموکرات در سنا، و سناتور میچ مک کانل، رهبر اقلیت جمهوریخواه در سنا، آغاز می شود.
کنگره در حال بررسی پرداخت حدود سه میلیارد دلار کمک امنیتی به اسرائیل است.
وزیر دفاع سپس برای دیدار با وزیر دفاع به پنتاگون می رود.

۱۳۸۸ اردیبهشت ۲۸, دوشنبه

کنگره بر سر دو راهی

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، بدنبال دیدار امروز با پرزیدنت اوباما، روز سه شنبه را در کنگره با قانونگذاران دموکرات و جمهوریخواه خواهد بود. اعضای کنگره پیشاپیش دیدار امروز دو رهبر در کاخ سفید طی نامه هایی خطاب به رئیس جمهوری آمریکا مواضع متفاوت خود را نسبت به رویکرد پرزیدنت اوباما نسبت به صلح میان فلسطینیان و اسرائیل ابراز داشته اند.
دو دیدگاه متفاوت در کنگره وجود دارد. گروهی معتقدند پرزیدنت اوباما نباید نتانیاهو را برای دادن امتیازهایی به فلسطینیان تحت فشار بگذارد و اجازه دهد دو طرف مسائل خود را حل و فصل کنند. گروه دیگری از رویکرد رئیس جمهور حمایت می کنند.
نخستین دیدار نخست وزیر اسرائیل با رئیس جمهوری آمریکا در شرایطی صورت می گیرد که کنگره در حال بررسی پرداخت دو میلیارد و هشتصد میلیون دلار کمک به اسرائیل و پانصد و دو میلیون دلار کمک به فلسطینیان در طرح بودجه ی سال مالی دو هزار و ده است.
استنی هویر، رهبر اکثریت دموکرات در مجلس نمایندگان، و اریک کنتور، قائم مقام رهبری جمهوریخواهان در مجلس نمایندگان، طی نامه ای به پرزیدنت اوباما با اشاره به دهه ها رهبری آمریکا در برقراری صلح میان اسرائیل با مصر و اردن از رئیس جمهور می خواهند بپذیرد این اسرائیلیان و فلسطینیان هستند که باید جزئیات هر گونه توافقنامه ای را به گفتگو بگذارند زیرا آنها باید پیامدهای این توافق را در زندگی روزمره شان تجربه کنند.
برد شرمن، عضو کمیته ی امور خارجی مجلس نمایندگان، می گوید لازمه ی حل و فصل درگیری اسرائیل و فلسطینیان، تخریب شماری از یهودی نشین ها است و تاکید می کند بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر راستگرای اسرائیل، از موقعیت مناسبی برای چنین تلاش رادیکالی برخوردار است. شرمن می گوید اسرائیل بار دیگر باید نشان دهد یک دموکراسی است که به حکومت قانون پایبند است و اجازه نخواهد داد گروهی فناتیک در یهودی نشین ها اسرائیل را گرفتار کنند.
هویر و کنتور، رهبران کنگره، در نامه شان به رئیس جمهور تصریح می کنند واشنگتن و اورشلیم در بسیاری موارد اتفاق نظر و در مواردی اختلاف دارند. در نامه آمده است که آمریکا باید یک میانجی قابل اعتماد و دوست متعهد اسرائیل بوده و به پافشاری بر تعهد کامل فلسطینیان به پایان دادن خشونت ادامه داده و کشورهای عرب را به مشارکت بیشتر در راستای عادی سازی روابط با اسرائیل و حمایت از فلسطینیان میانه رو ترغیب کند.
از سوی دیگر، استیو کوهن، و راس کارنهن، دو دموکرات مجلس نمایندگان، باتفاق چارلز بوستانی، عضو جمهوریخواه کنگره، طی نامه ی جداگانه ای که این هفته به کاخ سفید فرستاده می شود ضمن اعلام حمایت کامل از رویکرد پرزیدنت اوباما در مذاکرات صلح خاورمیانه می نویسند اجرای طرح ایجاد دو کشور اسرائیل و فلسطینی در کنار یکدیگر بر مجموعه ای از منافع حیاتی آمریکا از رسیدگی به مساله ی ایران تا شکست افراطیون در منطقه تاثیری مستقیم خواهد گذاشت.
به باور شرمن نتانیاهو با چالش دیگری از سوی برنامه ی هسته ای ایران روبرو است و این احتمال وجود دارد که نیروی هوایی اسرائیل دست به یک حمله ی نظامی به ایران بزند.
در پایان نامه ی این سه قانونگذار آمده است پیگیری یک رویکرد منطقه ای بر مبنای طرح صلح اعراب برسمیت شناختن اسرائیل و عادی سازی روابط با بیست و دو کشور عرب را تضمین می کند.
مدت زمانی که کنگره پیش از فعال کردن مجموعه ای از تحریم های شدیدتر از جمله تحریم بنزین در انتظار نتیجه ی رویکرد پرزیدنت اوباما در برابر ایران خواهد ماند احتمالا مهمترین مساله ی مطرح در دیدار نتانیاهو با اعضای کنگره خواهد بود.
پیشاپیش برد شرمن لایحه ای را ارائه کرده است که از رئیس جمهوری آمریکا می خواهد طی نود روز شمار جدیدی از شرکت های صوری سپاه پاسداران را مشمول تحریم های شدید کرده و به فهرست حامیان تروریسم بیافزاید.
فشارها در کنگره برای تشدید تحریم ها رو به افزایش است.
شاید مهمترین شاخص افزایش فشارها این باشد که ایلیانا راس لتینن، عضو ارشد جمهوریخواه مجلس نمایندگان، از رسیدن شمار حامیان لایحه اش موسوم به «قانون جامع کاستن از تهدید ایران» به یکصد تن خبر می دهد. راس لتینن در بیانیه ای می نویسد بیش از صد تن از قانونگذاران همکار من فوریت نیاز به مسدود کردن مفرهای گریز از تحریم و تنگ تر کردن کمند بر رژیم ایران را در راستای پایان دادن به رفتار تهدیدآمیز جمهوری اسلامی در منطقه درک می کنند.

۱۳۸۸ اردیبهشت ۲۵, جمعه

مروری بر آخرین تحولات سیاست خارجی آمریکا در هفته ی گذشته

در برنامه ی این هفته به آخرین بودجه ی اضطراری جنگ برای سال مالی دو هزار و نه، بودجه ی پیشنهادی پنتاگون برای سال مالی دو هزار و ده که در آن برای نخستین بار هزینه ی جنگ افغانستان بیشتر از عراق است، تحولات مرتبط با لوایح تحریم ایران، آزادی رکسانا صابری، و چشم انداز صلح در خاورمیانه پرداختیم. در مصاحبه ی اختصاصی با برد شرمن، رئیس کمیته ی فرعی منع گسترش جنگ افزار هسته ای، تروریسم، و تجارت در مجلس نمایندگان آمریکا، طیف گسترده ای از مسائل را به پرسش گذاشتم. بابک داد، روزنامه نگار و وبلاگ نویس، و احمد تقوایی، یکی از مدیران وبسایت آینده نگر، نیز میهمان برنامه بودند.


دانلود با سرعت بالا یا پایین:

ftp://8475.ftp.storage.akadns.net/wm/voa/nenaf/pers/video/pers1930vFRI.wmv

ftp://8475.ftp.storage.akadns.net/wm/voa/nenaf/pers/video/pers1930vbFRI.wmv

متن کامل مصاحبه با برد شرمن، رئیس دموکرات کمیته ی فرعی منع گسترش جنگ افزار هسته ای، تروریسم، و تجارت در مجلس نمایندگان:

سیامک دهقانپور:
«علت مخالفت گروهی از هم حزبی های شما با پرزیدنت اوباما در ادامه ی جنگ چیست؟»
برد شرمن:
«عناصر قوی صلح طلبی در درون حزب دموکرات حضور دارند که با تصویب بودجه ی جنگ مخالفت کردند اما، اکثریت نیستند. البته همه ی ما صلح طلب هستیم. اکثریت حزب دموکرات علیه دادن مجوز جنگ به جرج بوش رای دادند. از این رو جای شگفتی نیست که آن اکثریت که آن زمان مخالف بودند اینک نیز مخالف ادامه صرف بودجه برای جنگ باشند. اکثریت قاطعی به لایحه رای مثبت دادند و حس قوی در دورن حزب می گوید حال که براک اوباما رئیس جمهوری است بویژه در آغاز راه باید هزینه ی اجرای سیاست هایش را در اختیارش قرار داد. اگر پس از گذشت یک سال گروهی از برنامه های اوباما ناراضی باشند بحث دیگری است اما، در صد و دهمین روز فعالیت اش دشوار بتوان ابراز نارضایتی کرد.»
سیامک دهقانپور:
«شما ساعتی پیش در یک جلسه ی محرمانه ی اطلاعاتی در باره ی پاکستان حضور داشتید و هفته ی گذشته با آصف علی زرداری، رئیس جمهوری پاکستان، ملاقات کرده بودید. نگرانی از آینده ی پاکستان اولویت کنگره است یا ایران؟»
برد شرمن:
«جالب است که دو کشوری که می توانند تهدیدی واقعی برای امنیت ملی آمریکا باشند پاکستان و ایران اند اما، افکار عمومی متوجه افغانستان و عراق جایی است که نیروهای ما در آنجا مستقرند. ما قطعا خواهان بهترین ها برای مردم عراق، افغانستان، ایران و پاکستان هستیم ولی در دو کشوری مستقریم که از درجه اهمیت پایین تری برخوردارند. درست است که اسامه بن لادن، رهبر شبکه تروریستی القاعده، در زمان حملات یازدهم سپتامبر دو هزار و یک در افغانستان بود اما، اینک در پاکستان است. پاکستان پیشاپیش دارای جنگ افزار هسته ای و یک دموکراسی است. امیدواریم در آینده عراق، افغانستان و ایران نیز دارای یک دموکراسی باشند. اطمینان از حاکمیت قانون و حفظ ثبات در پاکستان بسیار مهم است زیرا آنچه که آمریکا امیدوارست هرگز رخ ندهد این است که اسامه بن لادن به رهبر ارشد مذهبی پاکستان بدل شود.»
سیامک دهقانپور:
«از لایحه ی تحریم بنزین که شما باتفاق همکار جمهوریخواهتان بیست و یکم آوریل ارائه کردید هیچ خبر تازه ای نیست. علت متوقف شدن اش چیست؟»
برد شرمن:
«نیروهای سیاسی بسیاری در واشنگتن هستند. ایده ی کلی تحریم و اجرای آن که به مردم ایران هم لطمه خواهد زد تصمیم ساده ای نیست. ما امیدواریم ایران به تعهدات خودش در قبال پیمان منع گسترش جنگ افزار هسته ای عمل کند و نیازی به تحریم نباشد. به هر شکل هدف این است که این تحریم ها مردم را در شرایطی قرار دهد که از حکومت تغییر در سیاست کنونی اش را خواستار شوند. واقعیت این است که تحریم بدلایل متعددی ای گزینه ی نخست ما نیست. تحریم ها از سوی موسسات آمریکایی با استقبال روبرو نمی شود. در عین حال تلاش ما تغییر رفتار ایران از طریق یک همکاری بین المللی است و شماری از متحدان اروپایی ما در این مسیر آزار می بینند. ما در اجرای تحریم با مشکلات بسیاری روبرو هستیم.
اما، استدلال نهایی علیه تحریم این است که به پرزیدنت اوباما وقت بیشتری داده شود. رئیس جمهور در زمان سناتوری اش مخالف تحریم نبود و خود لایحه ای در این ارتباط داشت که اروپایی ها را تحت فشار می گذاشت. من یکی از نویسندگان نسخه ی مشابه آن در مجلس نمایندگان بودم. احساس من این است که پرزیدنت اوباما اینک نیز مخالف تحریم نیست.
من شخصا خواهان تحریم و دیپلماسی در بالاترین حد و در سریعترین زمان بطور توامان هستم. تصور من این است که دولت نیز چنین رویکردی دارد هر چند عناصری در حزب ما و دولت هستند که خواستار سرعت بیشتر در دیپلماسی و ملایمت در تحریم اند و این دلیل اصلی توقف لایحه ی تحریم بنزین است که من یکی از نویسندگان آن هستم.»
سیامک دهقانپور:
«تا پیش از فعال کردن تحریم بنزین چه مدت در انتظار توفیق مذاکرات می مانید؟ سه ماه، شش ماه، یک سال؟»
برد شرمن:
«تصور می کنم نزدیکتر به سه ماه باشد. ایران تا کنون تقریبا تمام تلاش ها برای توقف غنی سازی اورانیوم را به سخره گرفته است. در میان زمان هایی که گفتید سه ماه فرصتی معقول است.»
سیامک دهقانپور:
«ایران با تحریم های پیشین خود را تطبیق داده است. فکر نمی کنید فشار را مردم ایران متحمل خواهند شد و جمهوری اسلامی به راه خود ادامه می دهد؟»
برد شرمن:
«تحریم برای موثر بودن باید رژیم را به مخاطره بیاندازد. جمهوری اسلامی با هدف کاهش نرخ بیکاری و افزایش مبادلات تجاری اش برای بهبود وضعیت معیشتی مردم ایران دست از برنامه جنگ افزار هسته ای اش نخواهد کشید و هر مشقتی را بر مردم ایران تحمیل خواهد کرد. تلاش من این است که فشارهای کنونی را که من طی ده پانزده سال گذشته در رساندنش از صفر به پنج درصد نقش داشتم به هشتاد درصد برسانم. البته من این نکته را با وزیر خارجه ی پیشین و فعلی در میان گذاشته ام که با مسکو بر سر مساله ی ابخاز و اوستیای جنوبی در گرجستان وارد صحبت شویم تا کمک آنها را بر سر ایران بدست آوریم. وزارت خارجه تا کنون چنین تمایلی نشان نداده است و از این رو جلب همکاری روسیه هر چند خواهان اتمی شدن ایران نیست دشوار خواهد بود.»
سیامک دهقانپور:
«آیا آزادی رکسانا صابری، ژورنالیست آمریکایی ایرانی تبار، بر رویکرد واشنگتن در برابر ایران تاثیری خواهد گذاشت؟»
برد شرمن:
«دست آخر تاثیری نخواهد داشت. فقط تاکیدی است بر این که عناصر خاصی در ایران هستند که می کوشند از مذاکرات با آمریکا پرهیز شود ولی نهایتا کنار گذاشته می شوند. آزادی ژورنالیست ایرانی آمریکایی ممکن است تا حدودی رویکردی دوستانه نسبت به ایران در آمریکا ایجاد کند اما، در عین حال این که کماکان عناصر قدرتمندی می توانند او را حبس و به جاسوسی متهم کنند می تواند تاثیر معکوس داشته باشد. تنها تاثیرش این بود که چند هفته ای مسائل را به تاخیر انداخت.»
سیامک دهقانپور:
«کاهش بودجه ی سپر دفاع موشکی در اروپا و نمایش آشکار تمایل به همکاری با روسیه در این پروژه علیه تهدیدهای موشکی ایران در آینده آیا صرفا به دلیل مشکلات فنی است یا سویه های سیاسی دارد؟»
برد شرمن:
«این نشانه ی کوچک خوبی است که به مسکو ارائه کرده ایم اما، تصور نمی کنم برای تغییر سیاست مسکو در برابر ایران کافی باشد. البته من شخصا فکر نمی کنم ایران از موشک بالستیک برای پرتاب بمب اتم استفاده کند. بمب اتم به اندازه ی قد و قامت یک آدم معمولی است و براحتی قابل قاچاق است و برای استفاده از آن نیازی به دستیابی به فناوری پیچیده ی موشک های قاره پیما با قابلیت حمل کلاهک هسته ای نیست.»
سیامک دهقانپور:
«بعضی کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری زمزمه ی ایجاد یک کنسرسیوم غنی سازی با مشارکت کشورهای غربی را مطرح می کنند. اگر ایران پروتکل الحاقی را به اجرا بگذارد آیا ادامه ی غنی سازی اورانیوم در خاک ایران در قالب یک کنسرسیوم بین المللی برای شما امری پذیرفتنی است؟»
برد شرمن:
«هیچ توجیه ای برای برخورداری ایران از مولفه های تولید بمب اتم جز تولید جنگ افزار هسته ای وجود ندارد. ایران نباید برای دریافت سوخت هسته ای وابسته به آمریکا باشد. جامعه ی بین المللی در حال ایجاد یک بانک سوخت هسته ای بین المللی در کشوری بیطرف است که تحت هیچ گونه نفوذ سیاسی قرار ندارد. ایران باید منابع متعددی در دسترس داشته باشد. در عین حال روسیه، چین و ژاپن می توانند سوخت هسته ای مورد نیاز ایران را در اختیارش قرار دهند. استدلال برخورداری از چرخه ی سوخت هسته ای یک استدلال توخالی است. ایران برای پیگیری برنامه های هسته ای اش نیازی به در اختیار داشتن چرخه ی سوخت ندارد.»
سیامک دهقانپور:
«ایران پیشاپیش به غنی سازی ادامه می دهد. چه چیزی می تواند آنها را منصرف کند؟»
برد شرمن:
«اگر ایران خواهان روابط خوب با جامعه ی جهانی است نیازی به شش هزار سنتریفیوژ ندارد. ایران در سایه ی روابط خوب با جهان آینده ای بهتر خواهد داشت. ترس من این است که ما تحریم های جدید را اعمال کنیم که به مردم ایران تا حدودی لطمه خواهد زد اما، رفتار رژیم ایران تغییر نکند و سرانجام جنگ افزار هسته ای تولید کند. مساله این است که رهبران جمهوری اسلامی در چه شرایطی به یک انفجار اتمی دست خواهند زد. من فکر می کنم زمانی که با خطر از دست دادن قدرت روبرو باشند. در آن شرایط است که خود را با بخشی از جهان و مردم ایران به قهقراء خواهند کشاند.»
سیامک دهقانپور:
«آیا برای شما فرقی می کند چه کسی رئیس جمهوری بعدی ایران باشد؟»
برد شرمن:
«پرزیدنت احمدی نژاد وظیفه ای مهم را در این راستا به خوبی به انجام رسانده است تا بهتر به جهان نشان داد چرا ایران نباید به جنگ افزار هسته ای دست یابد. برای این مهم او باید مورد ستایش قرار گیرد اما، این حرف به منزله ی پشتیبانی من از کاندیداتوری او در انتخابات نیست.»
سیامک دهقانپور:
«شما پیش از دیدار بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، با پرزیدنت اوباما در کاخ سفید ملاقاتی با نخست وزیر اسرائیل در کنگره خواهید داشت. تا چه حد به تحقق صلح و طرحهای جدیدی که رهبران منطقه و اروپا از آن صحبت می کنند امیدوارید؟»
برد شرمن:
«من امیدی ندارم طی دوازده ماه آتی توافق صلحی میان اعراب و اسرائیل حاصل شود. پروسه ی صلح فعال می شود و ممکن است نتانیاهو از موقعیت لازم برای ایجاد صلح برخوردار باشد. همانطور که یک ضد کمونیست ضد چین چون نیکسون به پکن رفت نتانیاهو هم از چنین قابلیت مهمی برخوردار است. او شاید تنها کسی است که می تواند تخریب یهودی نشین های غیرقانونی را به عنوان بخش مهمی از طرح صلح به اجرا بگذارد. نتانیاهو احتمالا بهترین رهبر اسرائیل برای دست زدن به اقدامات لازم است. البته نتانیاهو با مشکل دوگانه ای روبروست و آن خطر برنامه ی هسته ای ایران است و این احتمال وجود دارد که نیروی هوایی اسرائیل دست به یک اقدام نظامی علیه ایران بزند. این حمله می تواند تنها مراکز هسته ای را هدف قرار دهد یا تمام مراکز استراتژیک ایران از جمله پایانه های نفتی را. شاید این واقعا رهبران ایران را به فکر وا دارد. تهدید به حمله نظامی به ایران از سوی آمریکا یا اسرائیل می تواند چندین تاثیر داشته باشد: افراد معقول و غیرمتعصب فکر می کنند این روند را متوقف کنند. متعصبان هم ممکن است دست به اقدامات تحریکی بزنند. اما، رهبران ایران سرانجام کوتاه خواهند آمد. رهبران ایران احمق نیستند.»

۱۳۸۸ اردیبهشت ۲۴, پنجشنبه

پرسش های خود را بفرستید

این جمعه در برنامه ی تفسیر خبر مصاحبه ای اختصاصی با رئیس کمیته ی منع گسترش جنگ افزار هسته ای، تروریسم، و تجارت مجلس نمایندگان آمریکا خواهم داشت. اگر پرسشی در ارتباط با مسائل روز دارید که دوست دارید با آقای برد شرمن در میان گذاشته شود بفرستید در حد امکان مطرح خواهم کرد.

موشک های دفاعی آمریکا در خلیج فارس و مدیترانه آماده ی واکنش به حملات موشکی ایران

بررسی بودجه ی پیشنهادی پنتاگون و وزارت خارجه ی آمریکا برای سال مالی دو هزار و ده در کانون توجه کنگره ی آمریکا قرار دارد. پنج شنبه سنا صحنه ی حضور مقامات ارشد نظامی و دیپلماتیک دولت اوباما بود. رابرت گیتس و دریاسالار مایکل مالن، وزیر دفاع و رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح ارتش ایالات متحده، برای دومین روز متوالی در میان انتقادات قانونگذاران جمهوریخواه از درخواست بودجه ی پیشنهادی سال مالی دو هزار و ده برای پنتاگون دفاع کردند.
کاهش چشمگیر و حدودا نود درصدی بودجه ی سپر دفاع موشکی در اروپا از جمله مهمترین مسائلی بود که از سوی قانونگذاران متعددی مورد پرسش قرار گرفت.
رابرت گیتس در تشریح دلیل توقف یکی از چند برنامه ی دفاع موشکی موسوم به «بوست فیز» گفت از آنجایی که این برنامه طی بیست و پنج سال گذشته با مشکلاتی روبرو بوده است و امکان وجود ندارد که مدار سیستم دفاع درون مرز ایران یا کره ی شمالی را مورد پوشش قرار دهد تصمیم گرفتیم این برنامه در مرحله ی تحقیق و توسعه بماند.
گیتس در توضیح توقف بخش دیگری از برنامه ها موسوم به «کیل وهیکل» گفت سیاست دولت بوش و دولت اوباما این بوده است که دفاع موشکی علیه کشورهای متمرد چون ایران و کره ی شمالی برنامه ریزی شود نه روسیه و چین.
گیتس برای کاستن از انتقادات تاکید کرد من از زمان رونالد ریگن حامی سرسخت دفاع موشکی بوده ام و تلاش ام این است که از سرمایه ی کشور در هر دو مسیر تحقیق و توسعه و عملیات بهترین نتیجه بدست آید.
وزیر دفاع آمریکا در پاسخ به اینکه تغییرات پیشنهادی در برنامه چگونه با سرعت پیشرفت های موشکی ایران هماهنگ شده است از درخواست افزودن شش کشتی جنگی با قابلیت پرتاب موشک های دفاعی موسوم به «ایجیس»، سیستم موشک های دفاعی «تد»، و «اس ام تری» به سیستم دفاع موشکی آمریکا خبر داد و گفت این مجموعه خط تولید ما را در راستای تدابیر لازم برای حفاظت در برابر موشک های کوتاه برد و میان برد استقرار یافته توسط ایران در حال حاضر به حداکثر می رساند.
رابرت گیتس درباره ی سپر دفاع موشکی در اروپا گفت تمام هدف از ایجاد سامانه ی سوم در اروپا مقابله با موشک های دوربرد پرتاب شده ی ایران به سوی اروپا، روسیه و آمریکا بوده است و تاکید کرد کماکان علاقه ای وافری به پیگیری آن در همکاری با روس ها یا استفاده از رادارهای آنها یا هماهنگی های دیگر وجود دارد.
گیتس در پاسخ به قانونگذارانی که نسبت به خطر موشکی ایران در منطقه هشدار می دادند گفت ما در حال حاضر حضور کاملی از موشک های دفاعی مستقر بر روی کشتی های جنگی در شرق دریای مدیترانه و خلیج فارس داریم.
وزیر دفاع و دریاسالار مالن تاکید داشتند تلاش آنها در بودجه ی پانصد و سی و سه میلیارد دلاری پیشنهادی این است که کشور را برای جنگ هایی آماده کنند که احتمال دارد در آنها درگیر شود نه آنهایی که در آینده ی دور ممکن است رخ دهد.

واکنش مدیرکل وزارت خارجه آمریکا به لایحه ی تحریم بنزین

امروز کمیته ی روابط خارجی سنا صلاحیت جفری فلتمن، مدیرکل پیشنهادی امور خاور نزدیک وزارت امور خارجه، را مورد بررسی قرار داد.
جفری فلتمن از سوی سناتور دموکرات رابرت کیسی، که ریاست جلسه را برعهده داشت بارها در باره ی توفیق رویکرد دولت در برابر ایران مورد پرسش قرار گرفت. سناتور کیسی نظر فلتمن را درباره ی توفیق لایحه ی مورد نظر کنگره در تحریم فروشندگان و حمل کنندگان بنزین و فرآورده های نفتی به ایران جویا شد.
مدیرکل پیشنهادی امور خاور نزدیک وزارت خارجه که در حال حاضر کفیل مدیرکل است ضمن اشاره به تلاش سخت دولت در ایجاد ائتلاف بین المللی که رسیدگی به سوء رفتار ایران در کانون آن قرار دارد گفت سعی ما این است که در شرایطی قرار نگیریم که جلب حمایت بین المللی دشوار شود.
فلتمن با اشاره به حمایت های تهران از حزب الله و حماس ایران را نیروی تباه کننده ی صلح و ثبات در خاورمیانه توصیف کرد.
فلتمن مذاکرات چهارشنبه ی گذشته با دمشق را بسیار دشوار خواند و گفت آمریکا و سوریه اختلافات فاحشی دارند اما، یک نقطه ی مشترک عراق است. فلتمن گفت نشانه های مثبتی دیده است و می کوشد اسد و رهبران دمشق را مجاب کند مانع فعال شدن دوباره ی ترانزیت تروریست ها از سوریه به عراق شوند.
رابرت بلیک، مدیرکل پیشنهادی آسیای جنوبی، دیگر کاندیدای حاضر در جلسه ی بررسی صلاحیت امروز بود.

افزایش کمک های خارجی آمریکا به خاورمیانه

کنگره همزمان بودجه ی درخواستی وزارت خارجه برای سال مالی دو هزار و ده را هم در دست بررسی دارد.
بودجه ی پنجاه و سه میلیارد و نهصد میلیون دلاری درخواستی وزارت خارجه برای سال مالی دو هزار و ده، با نه درصد افزایش نسبت به سال، گذشته دیروز در کمیته ی امور خارجی مجلس نمایندگان مورد بررسی قرار گرفت. هاوارد برمن، رئیس دموکرات کمیته، با اشاره به اینکه این بودجه کمک های خارجی آمریکا را در مسیری قرار می دهد که تا سال دو هزار و پانزده به دو برابر می رسد بر توجه همزمان به سه ستون امنیت ملی آمریکا، دفاع، دیپلماسی و توسعه تاکید گذاشت. برمن گفت آمریکا در طیف وسیعی از مسائل از برنامه ی جنگ افزار هسته ای ایران، تا دارفور، و تغییرات آب و هوایی کره ی زمین، نیازمند همکاری تنگاتنگ با جامعه ی بین المللی است.جیکوب لو، معاون مدیریت وزارت خارجه، گفت این بودجه ظرفیت پرسنلی وزارت خارجه را افزایش می دهد و برای چالش های قرن بیست و یکم آماده می کند. همچنین دو میلیارد و هشتصد میلیون دلار کمک به اسرائیل را در نظر دارد که دویست و بیست و پنج میلیون دلار بیش از سال مالی جاری است. این کمک در قالب تعهد سی میلیارد دلاری آمریکا به اسرائیل طی دوره ای ده ساله صورت می گیرد. ادامه ی کمک ها به مصر، اردن و لبنان را شاهد هستیم. پانصد و دو میلیون دلار کمک به کرانه ی باختری و غزه و یک افزایش چشمگیر هشتاد و سه درصدی در کمک ها به یمن به سطح پنجاه و پنج میلیون دلار در این بودجه پیشنهاد شده است.

۱۳۸۸ اردیبهشت ۲۳, چهارشنبه

کارتر: دولت اوباما باید در عالی ترین سطح ممکن با ایران وارد گفتگو شود

جیمی کارتر، رئیس جمهوری پیشین ایالات متحده، در اقدامی کم سابقه در سنای آمریکا حاضر شد تا تجربیات خود را در ارتباط با بحران انرژی و امنیت آمریکا با قانونگذاران در میان بگذارد.
جیمی کارتر که حدود سی سال پیش با بحران انرژی در آمریکا دست به گریبان بود با اشاره به اینکه آمریکا آن زمان چهل و شش درصد نفت مصرفی اش را وارد می کرد و اینک این میزان به شصت درصد رسیده است گفت مشکل انرژی تغییر نکرده و بار دیگر عزم آمریکا را برای حل آن به آزمون خواهد گذاشت.
سناتور جان کری، رئیس کمیته ی روابط خارجی سنا، ضمن تاکید بر اینکه مطالعات نشان می دهد درخواست انرژی طی دو دهه ی آینده چهل و پنج درصد افزایش خواهد یافت به کشورهایی چون نیجریه، ونزوئلا و سودان اشاره کرد که از درآمدهای نفتی خود سوء استفاده ی سیاسی می کنند و گفت ایران از دلارهای نفتی اش برای تامین حماس و حزب الله و جلوگیری از اعمال فشارهای بین المللی بر فعالیت های هسته ای اش استفاده می کند.
جیمی کارتر با اشاره به عدم تمایل کشورهای اروپایی در شورای امنیت برای اندکی افزودن بر فشارها بر ایران توصیه کرد آمریکا برای حفظ جایگاهش تماس با ایران را در عالی ترین سطح ممکن آغاز کند. رئیس جمهوری پیشین آمریکا در دوران انقلاب پنجاه و هفت در ایران گفت در دورن ایران ترس از حمله ی نیروی خارجی وجود دارد اما، تاکید کرد مساله این است که متحدان ما در اروپا که طرف قراردادهای انرژی با ایران هستند تمایلی به اعمال فشار بیشتر نشان نمی دهند.
کارتر در صحبت هایش به تاثیر انقلاب پنجاه و هفت و جنگ ایران و عراق در صعود بی سابقه ی بهای نفت اشاره کرد و همچنین گفت آمریکا نفت خود را از کشورهایی تامین می کند که ناقض صریح حقوق بشر هستند و واشنگتن با چالش مداوم دفاع از حقوق بشر و اطمینان از امنیت انتقال انرژی خود روبرو است.رئیس جمهوری پیشین آمریکا خوش بین بود که پرزیدنت اوباما بتواند تلاش ناکام او را برای کاهش وابستگی آمریکا به منابع نفت خاورمیانه به نتیجه برساند.

کسری ۹۰ درصدی بودجه ی سپر دفاع موشکی در اروپا

بودجه ی پیشنهادی وزیر جمهوریخواه دولت اوباما گر چه علیرغم بحران اقتصادی در آمریکا با افزایشی چهار درصدی نسبت به سال گذشته روبروست اما، بدلیل کاهش بودجه ی بعضی برنامه ها مورد انتقاد جمهوریخواهان در کنگره قرار دارد.
بودجه ی درخواستی پانصد و سی و سه میلیارد و هشتصد میلیون دلار است.
جان مک هیو، عضو ارشد جمهوریخواه کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان، با وزیر دفاع این پرسش را در میان گذاشت که آیا خطر گسترش جنگ افزار هسته ای و موشک های بالستیک نسبت به چهار سال گذشته کاهش یافته و یا ما آنقدر به تلاش های دیپلماتیک خود در برابر ایران و کره ی شمالی اطمینان داریم که حدود نود درصد بودجه ی سپر دفاع موشکی در اروپا و سی و پنج درصد بودجه ی دفاع موشکی در آمریکا را کاهش دهیم.
توقف تولید هواپیماهای استراتژیک اف بیست و دو از دیگر موارد انتقاد است. مک هیو گفت تحلیل های دیگری کاهش های مورد نظر گیتس را تائید نمی کند.
رابرت گیتس، وزیر دفاع، در بخشی از جلسه با لحنی نه چندان آرام گفت تلاش او این است که با این بودجه پنتاگون را در مسیر نوینی قرار دهد و تاکید کرد وزارت دفاع به ترکیبی از رهبری اجرایی و تحلیلی نیاز دارد و او آماده است در این مسیر گام بردارد و اگر او در مسیر غلطی قرار دارد حاضر است مسولیت را به کس دیگری بسپارد.
گیتس می کوشد برای قانونگذاران توجیه کند که دوران سلاح ها و نگرش جنگ سرد علیه روسیه سر آمده و پنتاگون باید خود را با تهدیدهای تروریستی و چالش های در افغانستان و پاکستان آماده کند.
بر کناری ژنرال دیوید مک کیرنن، فرمانده ی پیشین نیروهای نظامی آمریکا در افغانستان، و معرفی ژنرال استنلی مک کریستال، از پرسش های مطرح بود.
تاکید مالن و گیتس بر برخورداری از تیمی با دیدی جدید است که همراه سفیر جدید در افغانستان در خدمت اجرای استراتژی جدید فعالیت کند.
دریاسالار مایک مالن، رئیس ستاد مشترک، ضمن رد انتقادات از بودجه و دفاع از برنامه های بودجه گفت پوتین نظامی بیشتر در میدان جنگ در افغانستان و پاکستان پاسخ چالش ها در منطقه نیست و نیاز به کمک های انسانی و اقتصادی و بازسازی بیش از هر زمان دیگری در افغانستان احساس می شود. او تاکید کرد نیروی نظامی در پاکستان حتی گزینه ی قابل توجه نیست.
وزیر دفاع و رئیس ستاد مشترک فردا در کمیته ی نیروهای مسلح سنا حاضر خواهند شد.

۱۳۸۸ اردیبهشت ۲۲, سه‌شنبه

واکنش اعضای کنگره به آزادی رکسانا صابری

سناتور دموکرات کنت کانرد، از ایالت داکوتای شمالی، محل سکونت خانواده ی رکسانا صابری، طی بیانیه ای می نویسد: «این خبری بود که همه در انتظارش بودیم. سراسر داکوتای شمالی خود را در شور و شوق خانواده ی رکسانا شریک می داند. ما مشتاقانه در انتظار بازگشت او هستیم.»
سناتور کانرد، رئیس کمیته ی بودجه ی سنا، از حامیان بی شمار رکسانا، که بطور خستگی ناپذیر برای آزادی او در آمریکا و سراسر جهان مبارزه کرده و از پا ننشستند، تقدیر می کند.
سناتور دموکرات امی کلوبشار، از ایالت مینه سوتا، محل تحصیلات دانشگاهی رکسانا در کالج کونکوردیا، با انتشار بیانیه ای می نویسد: «خوشحالم که این بی عدالتی به پایان رسید و رکسانا اینک می تواند به خانه بازگردد. حکومت ایران نباید هرگز این ژورنالیست جوان را به عنوان گروگان و بازیچه ای در بازی بین المللی شان مورد استفاده قرار می داد.»
سناتور کلوبشار از همان روزهای نخست دبیرکل سازمان ملل متحد را برای مداخله در این باره تحت فشار گذاشته بود.
ارل پامروی، عضو دموکرات مجلس نمایندگان از ایالت داکوتای شمالی، نیز که با سفیر ایران در سازمان ملل متحد مرتب در تماس بوده است ضمن بیان شعف فراتر از تصورش می نویسد: «رکسانا برای اثبات بی گناهی اش عذاب سنگینی را متحمل شد و من و تمام اهالی داکوتای شمالی در انتظار خوشامدگویی به او در بازگشت به خانه اش در فارگو هستیم.»

هولبروک: «یک حکومت نظامی دیگر در پاکستان به ضرر منافع آمریکاست.»

ریچارد هولبروک، فرستاده ی ویژه ی آمریکا به افغانستان و پاکستان، از صبح امروز در سنای آمریکا حضور داشت. کمیته ی روابط خارجی سنا بدنبال تغییر فرماندهی نیروهای نظامی آمریکا در افغانستان آخرین تحولات در منطقه را مورد بررسی قرار می دهد.
کمیته ی روابط خارجی سنا جمعه ی گذشته میزبان روسای جمهور افغانستان و پاکستان بود.
سناتور دموکرات جان کری، رئیس کمیته ی روابط خارجی سنا، ضمن اشاره به آن ضیافت نهار و مثبت بودن نتایج گفتگوها تاکید کرد پاکستان این قابلیت بالقوه را دارد که در دامان طالبان سقوط کرده و فلج شود یا چون سپری در برابر تمام آنچه طالبان عرضه می کند قد علم کند. سناتور کری گفت ما بدنبال این نیستیم که همه چیز بی عیب و نقص باشد.
سناتور کری گفت سرانجام این پاکستانی هستند که باید آینده ی سرزمین شان را رقم بزنند نه آمریکایی ها اما، ما می توانیم با تقویت پاکستانی هایی که برای قرار دادن کشورشان بر مسیر اعتدال، ثبات و همکاری منطقه ای مبارزه می کنند ماهیت روابط خود را با دومین کشور مسلمان نشین بزرگ جهان تغییر دهیم.
سناتور کری تاکید می کند هدف از لایحه ی او برای سه برابر کردن کمک های آمریکا به پاکستان همین است.
هولبروک گفت پاکستان یک کشور شکست خورده و مردود نیست و تاکید کرد پس از دهه ها حکومت نظامی در پاکستان اینک دولتی منتخب و دموکراتیک بر سر کار است که نیازمند تقویت حمایت های آمریکا است و هشدار داد یک کودتای دیگر در اسلام آباد بشدت در تضاد با منافع ملی آمریکا عمل خواهد کرد.
هولبروک در عین حال از ایجاد ائتلافی در پنجاب، محل تمرکز شصت درصد صد و هفتاد میلیون پاکستانی، خبر داد و گفت بارقه های امید پدیدار می شود. ریچارد هولبروک ضمن اشاره به نتایج مثبت عملیات ارتش پاکستان در دره ی سوات گفت پاکستان اینک با بحران بسیار جدی پناهجویان گریخته از سوات روبروست و ما با نهصد هزار پناهجو ثبت نام شده توسط سازمان ملل متحد روبرو هستیم.
هولبروک گفت آمریکا تا کنون پنجاه و هفت میلیون دلار از صندوق اضطراری دولت برای کمک به پناهجویان پرداخت کرده است اما، از اعضای سنا خواست راه چاره ای بیندیشند و کمک های کنگره را سریعتر ارائه کنند.
درباره ی افغانستان هولبروک به قانونگذاران اطمینان داد افزایش حضور نظامی آمریکا در افغانستان تاثیر منفی بر اوضاع پاکستان نخواهد داشت.
در جلسه ی امروز کمیته ی روابط خارجی همچنین صلاحیت هرولد کو، مشاور حقوقی وزارت خارجه، و سوزان برک، نماینده ی ویژه ی رئیس جمهور در امور منع گسترش جنگ افزار هسته ای، تائید و به کل سنا ارجاع شد.بررسی نگرانی ها نسبت به دستیابی طالبان و القاعده به تاسیسات اتمی پاکستان و دهها کلاهک هسته ای در آن کشور در نشستی پشت درهای بسته دنبال خواهد شد.

۱۳۸۸ اردیبهشت ۲۱, دوشنبه

سناتور دورگن: ایران با آزادی صابری به اقدام درست دست زد

یک سناتور بلندپایه ی آمریکایی از آزادی رکسانا صابری، خبرنگار آمریکایی ایرانی تبار، عمیقا ابراز خوشنودی کرده است و می گوید منتظر بازگشت او به آمریکاست.
سناتور دموکرات بایرن دورگن، قانونگذار ایالت داکوتای شمالی، محل سکونت خانواده ی رکسانا صابری، می گوید زمزمه ی آزادی رکسانا را از طریق نماینده ی ایران در سازمان ملل متحد و از طریق ای میلی از خانواده ی رکسانا شنیده بود. سناتور دورگن که برای آزادی رکسانا تلاش بسیاری کرده است می گوید خبر آزادی رکسانا از زندان خبری فوق العاده است و برای رکسانا، خانواده اش، و تمام آنهایی که در سراسر جهان برای آزادی او تلاش کردند آرامش به ارمغان می آورد.
سناتور دورگن، عضو کمیته ی قدرتمند تخصیص بودجه ی سنا، می گوید طی یکی دو روز گذشته پیامی تلفنی از سوی سفیر ایران در سازمان ملل متحد دریافت کرده بود و ای میلی در همین فاصله از خانواده ی رکسانا بدستش رسیده بود که همه نشانه هایی از احتمال آزادی او می دادند.
سناتور دورگن یادآوری کرد حکم اولیه دادگاه انقلاب و حبس رکسانا یک اشتباه قضایی محرز بود و اینک حکومت ایران به اقدام درست دست زده است. سناتور دورگن این مطالب را دقایقی پس از انتشار خبر آزادی رکسانا در یک پیام تلفنی بیان کرد.
سناتور دورگن ابراز امیدواری می کند رکسانا امکان بیابد بفوریت ایران را ترک کرده و به خانه اش در آمریکا بازگردد.
رکسانا روز دوشنبه پس از آنکه وکلای پرونده، عبدالصمد خرمشاهی و صالح نیکبخت، و پدرش، رضا صابری، از تخفیف حکم هشت سال حبس به اتهام جاسوسی به دو سال حبس تعلیقی توسط دادگاه استیناف خبر دادند از زندان اوین آزاد شد.
وکلا در دادگاه استیناف استدلال کردند از آنجایی که آمریکا در تعریف قوانین داخلی ایران کشور طرف تخاصم محسوب نمی شود اتهام جاسوسی از اعتبار می افتد.
به گفته ی وکلا حکم دو سال حبس تعلیقی به دلیل گرفتن عکس و ویدئو از اماکن ممنوعه و جمع آوری اسناد طبقه بندی شده وضع شد اما، او می تواند ایران را ترک کند. بنا به حکم دادگاه رکسانا برای پنج سال از فعالیت خبرنگاری در ایران محروم شده است.
علی رضا جمشیدی، سخنگوی قوه ی قضاییه، گفت صابری می تواند ایران را ترک کند.
به گفته ی رضا صابری رکسانا بزودی به اتفاق پدر و مادرش به آمریکا بازخواهد گشت.
رابرت گیبز، سخنگوی کاخ سفید، می گوید خاطر پرزیدنت اوباما از شنیدن خبر آزادی رکسانا آسوده شد. گیبز در پاسخ به دلایل نحوه ی عملکرد تهران در قبال این پرونده گفت تمایلی ندارد در این باره بیش از این اظهارنظر کند و تنها به این بسنده کرد که آزادی رکسانا اقدامی درست بود و انسانددوستانه بود چون او به نادرست محکوم شده بود.هیلری کلینتون، وزیر خارجه ی آمریکا، می گوید از شنیدن خبر آزادی رکسانا به وجد آمد اما، تاکید می کند اتهامات وارده علیه خبرنگار ایرانی آمریکایی را پیگیری می کند.

ترانزیت تروریست از سوریه به عراق دوباره فعال می شود

ننسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان ایالات متحده، طی سفر غیرمنتظره ای به عراق با وجود آمادگی ها برای خروج دهها هزار نیروی آمریکا از آن کشور از تعهد واشنگتن به حفظ نقش عمیق سیاسی اش در عراق خبر داد.
سفر ننسی پلوسی به عراق در شرایطی صورت گرفت که رئیس مجلس نمایندگان آمریکا این هفته در میان مخالفت بسیاری از هم حزبی هایش باید آخرین لایحه ی بودجه ی اضطراری جنگ را در کنگره به رای بگذارد.
ننسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان ایالات متحده، مخالف حمله ی آمریکا به عراق در سال دو هزار و سه، روز یکشنبه در سفری از پیش اعلام نشده برای گفتگو با رهبران عراق وارد بغداد شد.
هدف از سفر پلوسی پی ریزی تغییر روابط آمریکا و عراق به شکلی است که واشنگتن ضمن کاستن از حضور نظامی اش نفوذ تعیین کننده ی خود را حفظ کند.
نقش آمریکا در میانجیگری میان اعراب عراقی و کردهای عراقی بر سر مناطق مورد مشاجره و آینده ی کرکوک، ارتقاء همکاری های اطلاعاتی در مبارزه با شورش ها در سایه ی کمرنگ شدن حضور نیروهای آمریکا، و مبارزه با فساد در کانون گفتگوها قرار داشت.
روز جمعه برادر وزیر بازرگانی عراق که به اتهام میلیون ها دلار اختلاس تحت پیگرد قرار داشت حین خروج از کشور دستگیر شد.
رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در کنفرانس خبری ای پس از یک دیدار چهل و پنج دقیقه ای با ایاد السامرایی، همتای عراقی اش، ضمن پرهیز از اشاره به هر گونه تعهد بلندمدت نظامی آمریکا گفت واشنگتن به کمک های اقتصادی و فرهنگی اش در چارچوب توافقنامه ی همکاری استراتژیک دو کشور ادامه خواهد داد.
پلوسی از تصمیم پرزیدنت اوباما مبنی بر خروج دو سوم حدود صد و سی هزار نیروی آمریکا از عراق در اوت دو هزار و ده قویا استقبال کرده است. اما، بر مبنای طرح رئیس جمهوری آمریکا شماری میان سی و پنج تا پنجاه هزار نیرو پس از آن دوره کماکان در عراق خواهند ماند.
پلوسی این هفته در واشنگتن با چالشی جدی روبروست. او آخرین لایحه ی اضطراری بودجه ی جنگ عراق و افغانستان را در میان مخالفت شماری از لیبرال های هم حزبی اش در حالی در صحن مجلس به رای خواهد گذاشت که خود او بارها به آن رای منفی داده بود.
ننسی پلوسی تاکید کرد امیدوار است تمام این ستیز و کشاکش در عراق دست آخر ارزش اش را داشته باشد.
به گفته ی سخنگوی دولت عراق، نوری المالکی، نخست وزیر عراق، از پلوسی خواسته است عراق را در برابر درخواست غرامت همسایگان که به اقدامات دوران صدام حسین باز می گردد کمک کند.
کویت کماکان بر دریافت غرامت اشغال آن کشور در آغاز دهه ی نود توسط ارتش صدام حسین اصرار دارد و درخواست بخشش پانزده میلیارد دلار دیون عراق را رد کرده است.
آخرین بازدید رئیس مجلس نمایندگان آمریکا از عراق دقیقا به یک سال پیش باز می گردد. پلوسی همچنین بلافاصله پس از پیروزی دموکرات ها در انتخابات میاندوره ای و در دست گرفتن ریاست کنگره در ژانویه ی دو هزار و هفت در میانه ی اجرای استراتژی کاهش خشونت در عراق برای دیدار با مالکی به عراق رفته بود. واشنگتن پست امروز در مقاله ای در صفحه ی نخست از تحرک دوباره ی فعالیت شبکه ی انتقال تروریست ها از سوریه به عراق خبر می دهد. دستگیری یک بازمانده از گروه چهار نفره ی بمبگذاران انتحاری تونسی که اخیرا از سوریه وارد عراق شده بودند از فعال شدن دوباره ی این مسیر حکایت دارد. پرزیدنت اوباما در آستانه ی ارتقاء گفتگوها با سوریه بدنبال دومین سفر جفری فلتمن، کفیل مدیرکل امور خاور نزدیک وزارت خارجه ی آمریکا، به دمشق، روز جمعه تحریم های آمریکا علیه سوریه را بار دیگر تمدید کرد. فلتمن پنج شنبه ی این هفته در نخستین مرحله از کسب رای اعتماد از سنا برای مدیرکلی وزارت خارجه در برابر کمیته ی روابط خارجی سنا قرار خواهد گرفت و یقینا با پرسش های دشواری در باره ی میزان آگاهی دولت بشار اسد نسبت به فعال شدن دوباره ی شبکه ی قاچاق تروریست ها از سوریه به عراق قرار خواهد گرفت.

۱۳۸۸ اردیبهشت ۱۸, جمعه

نگاهی جدید به تحولات سیاست خارجی آمریکا در هفته

برنامه ی تفسیر خبر جمعه شب شامل مصاحبه ی اختصاصی با ترنت فرنکز، عضو جمهوریخواه کمیته ی نیروهای مسلح مجلس نمایندگان آمریکا، و بخش هایی جدید است. دکتر آرام حسامی، استاد علوم سیاسی دانشگاه مانتگمری، دکتر امیرحسین گنج بخش، تحلیلگر امور بین الملل، و بابک داد، روزنامه نگار و وبلاگ نویس، میهمان برنامه بودند.

برای دانلود فایل با سرعت پایین یا بالا به لینک های زیر مراجعه کنید.

ftp://8475.ftp.storage.akadns.net/wm/voa/nenaf/pers/video/pers1930vFRI.wmv

ftp://8475.ftp.storage.akadns.net/wm/voa/nenaf/pers/video/pers1930vbFRI.wmv

فرنکز: «ما باید برای مذاکرات با ایران محدودیت زمانی تعیین کنیم.»

متن کامل مصاحبه ی اختصاصی با ترنت فرنکز، عضو جمهوریخواه کمیته ی نیروهای مسلح مجلس نمایندگان آمریکا:

سیامک دهقانپور:

«گزارش های اطلاعاتی حاکی است ایران دست کم تا پنج سال دیگر به موشک های بالستیک دست نخواهد یافت علت اصرار بر فوریت استقرار چنین سیستمی در حال حاضر چیست؟»
ترنت فرنکز:
«از قابلیت های سپر دفاع موشکی این است که سیستم موشک های بالستیک هر کشور متمردی چون ایران را بی ارزش می کند و انگیزه برای سرمایه گذاری سنگین بر روی چنین پروژه هایی را از بین می برد. ایران در شرایط فعلی قطعا یکی از پیشرفته ترین سیستم های موشکی را در خاورمیانه در اختیار دارد. سیستم هایی که ایران از موشک های کره ی شمالی مدل سازی کرده و حتی به پیشرفت هایی فراتر از پیونگ یانگ دست یافته است. باید صراحتا بگویم دفاع موشکی یکی از معدود گزینه های ما در برابر ایران است که نه تنها می تواند برنامه ی پر هزینه ی موشک های بالستیک ایران را بی ارزش کند بلکه سیستمی برای دفاع در برابر تهدیدهای ناشی از ایران در صورت تولید موشک ها به هر بهایی است.»
سیامک دهقانپور:
«پس شما می گویید به هر بهایی باید سیستم در جمهوری چک و لهستان مستقر شود؟»
ترنت فرنکز:
«اعتقاد راسخ دارم سیستم دفاع موشکی در اروپای شرقی بیش از هر زمان دیگری ضروری است و بیش از هر زمان دیگری آسیب پذیر است. جمهوری چک و لهستان فشار فراوانی را از سوی روسیه و حتی مخالفان داخلی متحمل شدند تا مطمئن شوند ما با آنها در استقرار این سیستم ها همکاری خواهیم کرد. حال طرح این مساله با مسکو که اگر بر سر ایران با ما همکاری کنید ما از سپر دفاع موشکی دست خواهیم کشید بنظر من حاکی از یک ارزیابی و قضاوت بسیار ضعیف است. روسیه نفوذش بر ایران را بارها به معامله گذاشته است.»
سیامک دهقانپور:
«ویلیام پری و جیمز سلسینجر، وزرای پیشین دفاع آمریکا، و رئیس و نایب رئیس «کمیسیون موضع استراتژیک آمریکا» در گزارش خود به کمیته ی نیروهای مسلح در نشستی که شما در آن حضور داشتید رادار قباله در آذربایجان و رادار در حال ساخت در جنوب روسیه را جایگزینی قابل توجه برای سیستم اروپای شرقی عنوان کردند. شما چه فکر می کنید؟»
ترنت فرنکز:
«سیستم آذربایجان قابلیت کنترل پرتاب موشک های رهگیر را ندارد. دلایل فنی بسیاری برای نامناسب بودن محل جغرافیایی رادار آذربایجان وجود دارد اما، به هیچ عنوان جایگزینی برای سیستم رادار بسط یافته ی جمهوری چک نیست و از لحاظ تکنولوژیک چند سال نوری عقب است. گروهی پیشنهاد می کنند سیستم رادار را در جمهوری چک مستقر کنیم اما، از استقرار موشک های رهگیر در لهستان صرفنظر شود و در عوض سیستم با موشک های ضد موشک آمریکا مستقر در آلمان یا ترکیه یا مناطق دیگر مرتبط شود. مشکل این سیستم این است که بسیار پر هزینه است و یافتن موشک های دفاعی در نزدیکترین نقطه به رادار کار ساده ای نیست. از طرفی چنین سپر دفاعی تنها اروپا را تا حدودی تحت پوشش قرار می دهد و کمکی به امنیت موشک های پرتاب شده به مقصد آمریکا نمی کند. استقرار سیستم در اروپای شرقی از لحاظ موقعیت کره ی زمین کاملا مطالعه شده است و در اشکال دیگر بعید است موشک های رهگیر بسرعت بتوانند موشک بالستیک پرتاب شده را پیش از آنکه از تیررس خارج شود مورد هدف قرار دهند. از این رو رادار آذربایجان اصلا گزینه ی قابل اعتنایی نیست.»
سیامک دهقانپور:
«آیا همکاری آمریکا و روسیه در سپر دفاع موشکی پیامی صریح و قاطع به ایران خواهد بود؟»
ترنت فرنکز:
«اگر روسیه گام پیش بگذارد و صادقانه طرحی قابل اجرا برای همکاری در سپر دفاع موشکی ارائه کند بسیار خوب است. ما پیام های دوستی بسیاری فرستاده ایم و روشن کردیم که خواهان همکاری با آنها در سپر دفاع موشکی هستیم. چنین همکاری در جهت منافع واشنگتن و مسکو است و تلاشی در مسیر تنش زدایی بر سر چالش های مشترک پیش روی دو کشور خواهد بود. مشکل این است که روسیه چنین تمایلی به همکاری ندارد و قصد دارد نفوذ خود بر منطقه را حفظ کرده و به نمایش بگذارد. ده موشک رهگیر در بهترین حالت ممکن است چهار موشک بالستیک روسیه را ساقط کند. مسکو هزاران موشک بالستیک در زرادخانه اش دارد و این ادعا که استقرار چنین سیستمی تعادل استراتژیک منطقه را به هم می زند مضحک است.»
سیامک دهقانپور:
«لایحه ی جدید تحریم فروشندگان بنزین و فرآورده های نفتی به ایران هنوز در کنگره به رای گذاشته نشده است اما، ایران تلاش ها برای افزایش ذخیره ی بنزین و یافتن گزینه های دیگر برای حمل بنزین را آغاز کرده است. تا چه حد به توفیق این تحریم های جدید خوش بین هستید؟»
ترنت فرنکز:
«مطمئن نیستم هر گونه تحریم اقتصادی که ما ارائه کرده ایم و در نظر داریم بطور مستقل تاثیری چشمگیر داشته باشد اما، می تواند مبنای یک استراتژی مهم قرار بگیرد. مشکل تهیه بنزین و دیگر فرآورده های نفتی برای ایران از اهمیت بسیاری برخوردار است. ایران روزی یک و نیم میلیون بشکه نفت تولید می کند و طبیعتا با مشکل تولید نفت روبرو نیست اما، پالایشگاههایش ظرفیت تولید بنزین مورد نیاز را ندارد. البته همانطور که گفتید آنها پیشاپیش در پی آلترناتیوهایی برای کاهش اثرات تحریم بنزین هستند. در سنا لایحه ای در دست بررسی است که بر گریزندگان از تحریم ایران تحریم وضع می کند. نمی دانم تا چه حد این تلاش ها موثر باشد. امیدوارم بتوان از راههایی همه را پای میز آورد و ضرورت منزوی کردن ایران در تحریم بنزین را به آنها تفهیم کرد. باید توجه داشت اثرات چنین اقدامی در بلندمدت روشن خواهد شد اما، با این وجود من از آن حمایت می کنم چون گامی در جهت درست است.»
سیامک دهقانپور:
«فکر نمی کنید ایران واکنشی جدی تر به این اقدامات نشان دهد؟»
ترنت فرنکز:
«ایران قابلیت فراوانی برای مشکل آفرینی برای ما دارد. آنها می توانند تنگه ی هرمز را براحتی ببندند اما، در جریان هستم نیروی دریایی آمریکا طرح اضطراری برای گشودن دوباره ی تنگه ی هرمز دارد و چنین اقدامی یک اشتباه جدی از سوی ایران خواهد بود. اما، واقعیت این است که ایران از طرق دیگری می تواند بسیار مشکل ساز باشد و مقابله با آن عزم راسخ آمریکا، چین و روسیه را می طلبد. اگر ایران به جنگ افزار هسته ای دست یابد وضعیت ژئوپولتیک جهان تغییر خواهد کرد و صلح جهانی با خطری چشمگیر روبرو خواهد شد.»
سیامک دهقانپور:
«رئیس جمهوری اسرائیل پس از دیدار با رهبران آمریکا آزمودن گفتگو با ایران را مورد تائید قرار داد اما، وزیر خارجه ی اسرائیل می گوید سه ماه زمان کافی است. آیا تعیین یک جدول زمانی پیش از آغاز مذاکرات امری سازنده است؟»
ترنت فرنکز:
«ببینید تلاش های دیپلماتیک برای رسیدن به توافق با ایران امر تازه ای نیست اگر چه مذاکرات دو جانبه ی دیپلماتیک میان ایران و آمریکا در این باره وجود نداشته است ولی این تلاش ها تقریبا بی نتیجه بوده است. من با رویکرد پرزیدنت اوباما در برابر ایران مشکلی ندارم و امیدوارم نتیجه بخش باشد اما، با توجه به سابقه ی سالهای گذشته خوش خیالی است اگر تصور کنیم ایران در گفتگو با آمریکا از اهداف غیرعقلانی اش دست خواهد کشید. آنها عزم خود را برای طی مسیری که در آن قرار دارند جزم کرده اند. البته پیگیری رویکرد دیپلماتیک در این وضعیت ضروری است چون ما را در موقعیتی قرار می دهد که امکان پیوستن دیگر کشورها تقویت می شود. من خواهان مشاهده ی توفیق تلاش های دیپلماتیک هستم اما، در بلندمدت تصور نمی کنم ایران چنین قصدی داشته باشد. ما باید برای مذاکرات با ایران محدودیت زمانی تعیین کنیم زیرا اسرائیل نمونه ی روشن این است که جایی برای خطا وجود ندارد. هر روزی که ما تاخیر کنیم ایران به غنی سازی اورانیوم ادامه می دهد. آنها پیشاپیش اورانیوم غنی شده ی کافی با درصد تغلیظ پایین در اختیار دارند که اگر تصمیم بگیرند با یک دور تزریق به سنتریفیوژ بتوانند اورانیوم لازم برای یک کلاهک اتمی تولید کنند. اسرائیل کشوری است که یک بمب اتم برای نابودی اش کافی است و از موقعیتی که دیگر کشورهای جهان از آن برخوردارند بهره نمی برد. ما به اندازه ی کافی وقت از دست داده ایم و اگر بیشتر زمان تلف شود شرایط بسیار فوری و حیاتی خواهد شد.»

سیامک دهقانپور:
«بنظر شما خط قرمز باید چه باشد؟»
ترنت فرنکز:
«دو امکان برای جلوگیری از دسترسی ایران به جنگ افزار هسته ای در بلندمدت وجود دارد. علاوه بر تحریم ها، یک امکان مداخله ی نظامی مستقیم از سوی آمریکا یا اسرائیل یا کشورهای دیگر است تا قابلیت تولید جنگ افزار هسته ای ایران نابود شود. دومین امکان رسیدن رهبری ایران به این باور قطعی است که در صورت ادامه ی این مسیر حمله ی نظامی رخ خواهد داد. من نمی دانم دست آخر چه امکان دیگری کارساز خواهد بود. بهترین راه برای پرهیز از گزینه ی نظامی انتقال این پیام از سوی جامعه ی جهانی به ایران است که اگر غنی سازی متوقف نشود اقدام نظامی گریز ناپذیر است.»
سیامک دهقانپور:
«آیا دولت جدید اسرائیل با این رویکرد حمایت اعراب را از خود در برابر تهدید ناشی از ایران از دست نمی دهد؟»
ترنت فرنکز:
«چنین چیزی احتمال دارد اما، اسرائیل گزینه ی دیگری ندارند. شاید شماری از رهبران معقول تر کشورهای عرب خطر مسلح شدن ایران به جنگ افزار هسته ای را درک کنند و به این انتخاب دست بزنند که خطر متوجه موجودیت شان ناشی از اسرائیل است یا ایران.»
سیامک دهقانپور:
«با توجه به اینکه وزیر دفاع آمریکا می گوید اقدام نظامی گزینه ای اساسی نیست آیا با این ایده موافقید که باید استراتژی کنترل ایران را در دستور کار قرار داد؟»
ترنت فرنکز:
«وضعیت در حال هولناک تر شدن است. اگر ایران به جنگ افزار هسته ای دست یابد راهی برای کنترل اش وجود ندارد. گروههای تروریستی به آن دسترسی خواهند داشت و احتمالا پا به دوران تروریسم هسته ای خواهیم گذاشت. درست است اقدام نظامی ممکن است در بلندمدت کمکی نکند اما، مدت زمانی را در اختیار ما قرار می دهد تا گزینه های دیگر را بررسی کنیم. ما زمان بسیاری را از دست دادیم.»

۱۳۸۸ اردیبهشت ۱۷, پنجشنبه

چه پیشنهادی برای «تغییر» دارید؟

تب «تغییر» ما را نیز فراگرفت. از این جمعه، هشتم ماه مه یا هیجدهم اردیبهشت ماه، تهیه و اجرای برنامه ی تفسیر خبر جمعه شب ها برعهده ی من خواهد بود. دوست خوبم وفا مستقیم در مسیر «تغییرات» در شبکه ی فارسی خبری صدای آمریکا در برنامه های دیگری حضور خواهد داشت که برای او آرزوی توفیق و پیشرفت مداوم دارم. همکاری مشترک ما در تهیه ی برنامه ی جمعه شب های تفسیر خبر و چیدن سنگ بنای آن تجربه ای فراموش نشدنی بوده است و جای وفا هر جمعه در برنامه خالی خواهد بود.

«تغییرات» فقط به این برنامه ختم نخواهد شد و نشانه های آن را پیشاپیش در برنامه ی «روی خط» با اجرای دوست خوبم مهدی فلاحتی دیده اید و برنامه ی شنبه ی تفسیر خبر هم توسط دیگر رفیق و همکار مسلطم علی جوانمردی اجرا خواهد شد. تغییرات دیگری هم در راه است. به هر شکل قصد دارم در این مسیر «تغییر» برنامه ی جمعه ها با تغییراتی محسوس تهیه و اجرا شود. از این رو استفاده از دیدگاههای شما در آن بسیار مهم خواهد بود. پیشنهادهای خود را با من در میان بگذارید در حد توان اندک ام و با همکاری دوستان توانمندم در تولید خواهم کوشید به آنها عمل کنم.
دوست دارید چه مطالبی بیشتر مورد توجه قرار گیرد؟ علاقمندید درباره ی چه بخش هایی از ساختار سیاسی آمریکا اطلاعات کسب کنید؟ نظرتان درباره ی کارشناسان برنامه چیست؟ و بسیاری مسائل دیگر...

گزارش سنا: ایران باید نظارت های شدید بین المللی را بپذیرد

صبح امروز کمیته ی روابط خارجی سنا گزارش ویژه ای را منتشر کرد که عنوان آن «ایران: ما در چه مرحله ای قرار داریم» است. سناتور جان کری، رئیس دموکرات کمیته، در مقدمه ی این گزارش یازده صفحه ای می نویسد بنظر می رسد پس از سه دهه ایران و آمریکا در مسیر گفتگوهای دو جانبه قرار دارند و مهم است برای برداشتن موانع سد راه این گفتگو چاره ای اندیشید. گزارش جمع بندی مجموعه نشست هایی درباره ی ایران است که سناتور کری در کمیته ی تحت نظرش برگزار کرده است. همچنین از گزارش هایی تهیه شده در اتریش، اسرائیل، و آمریکا در تنظیم این خلاصه استفاده شده است. کری می گوید از بین بردن سوء ظن غرب به ایران مستلزم این است که در پی تماس آمریکا با آن کشور مقامات جمهوری اسلامی ضمن توقف برنامه ی جنگ افزار هسته ای با نظارت و کنترل دقیق بین المللی موافقت کنند. سناتور کری می گوید نهایتا راه حل معمای ایران فنی نیست بلکه سیاسی است و این تصمیمی است که رهبران ایران باید بگیرند.

تقویت احتمال همکاری آمریکا و روسیه در سپر دفاع موشکی علیه ایران

«کمیسیون موضع استراتژیک ایالات متحده» امروز گزارش مهمی را درباره ی چشم انداز وضعیت استراتژیک آمریکا در مقابله با خطر گسترش جنگ افزار هسته ای در اختیار سنای ایالات متحده می گذارد.
ویلیام پری و جیمز سلسینجر، وزیران پیشین دفاع آمریکا، مسولین این کمیسیون منتخب کنگره، از بامداد امروز برای تشریح این گزارش در برابر کمیته ی نیروهای مسلح سنا حاضر شده اند.
«کمیسیون موضع استراتژیک ایالات متحده» یک گروه دو حزبی دوازده نفری است که بر مبنای دستور مصرح در قانون اختیارات بودجه ی دفاع ملی در سال دو هزار و هشت تاسیس شد. هدف کمیسیون تحلیل و ارزیابی و ارائه ی توصیه هایی در باره ی مواضع بلند مدت استراتژیک ایالات متحده بویژه در ارتباط با سیاست جنگ افزار هسته ای است.
در گزارش فاجعه دستیابی تروریست ها به جنگ افزار هسته ای از موارد نگرانی مطرح است. این نخستین گزارش سالانه ی کمیسیون به کنگره ی آمریکا به چالش های پیش رو در ایجاد تعادلی میان تمایل آمریکا به کاهش جنگ افزار هسته ای ضمن حفظ قدرت بازدارندگی اش و جلوگیری از گسترش جنگ افزار هسته ای می پردازد.
در این گزارش سیصد و شصت صفحه ای دو حزبی یازده موضوع از جمله دفاع موشکی مورد اشاره قرار گرفته و یکصد توصیه از جمله همکاری آمریکا با روسیه در سپر دفاع موشکی ارائه شده است. در گزارش بیست و شش بار به ایران اشاره می شود.
سناتور دموکرات کارل لوین، رئیس کمیته ی نیروهای مسلح، با اشاره به سفر اخیرش به مسکو و گفتگو درباره ی همکاری در سپر دفاع موشکی علیه تهدید بالقوه ی ناشی از موشک های بالستیک ایران این مساله را مطرح کرد که همکاری در رادار موسوم به قباله در آذربایجان و رادار در حال ساخت در جنوب روسیه امکان به مراتب بهتری را از هر رادار دیگری را در برابر خطر موشکی ایران در اختیار می گذارد. لوین ضمن طرح این امکان چشم انداز همکاری با روسیه را در این زمینه و تاثیر آن بر ایران به پرسش گذاشت.
سناتور لوین گفت روس ها در مسکو صراحتا به او گفته اند ایران اتمی خطری جدی تر برای آنهاست.
ویلیام پری، وزیر پیشین دفاع طی سالهای نود و چهار تا نود و هفت در دولت کلینتون، رئیس «کمیسیون موضع استراتژیک ایالات متحده» که طی یک سال گذشته سه بار با مقامات مسول در مسکو گفتگو کرده است ضمن تائید امکان استفاده از رادار آذربایجان گفت حتی موشک های رهگیر در روسیه را می توان در نظر داشت و تاکید کرد اینک زمان مناسبی برای جستجوی راههای همکاری با مسکو است.
سناتور جمهوریخواه جان مک کین که منتقد کاهش یک میلیارد و چهار صد میلیون دلاری بودجه ی سپر دفاع موشکی است آمادگی را که ویلیام پری در مسکو برای همکاری با آمریکا دیده است به پرسش گرفت.
مک کین نظر جیمز سلسینجر، وزیر پیشین دفاع آمریکا طی سالهای هفتاد و سه تا هفتاد و پنج در دولت های نیسکون و فورد و نخستین وزیر انرژی دولت جیمی کارتر، نایب رئیس «کمیسیون موضع استراتژیک ایالات متحده» را جویا شد.
سلسینجر با تائید گفته های ویلیام پری گفت تنها زمان روشن خواهد کرد که مسکو در عمل چه همکاری نشان خواهد داد.
اعضای کمیسیون باتفاق نسبت به سقوط پیمان گسترش جنگ افزار هسته ای هشدار می دهند و عملکرد ایران را تهدیدی جدی می دانند که به یک مسابقه ی تسلیحاتی در خاورمیانه دامن خواهد زد.
سلسینجر عمکلرد ایران را نقطه ی تعیین کننده ی آینده ی ان پی تی عنوان کرد. پری دیپلماسی سفت و سخت متکی به تحریم را در تغییر رفتار ایران موثر عنوان کرد و تاکید کرد ایران بیش از آنچه که تصور می شود از نظر اقتصادی آسیب پذیر است. وزیر پیشین دفاع آمریکا تصریح کرد ایران بسادگی از این روند دست نخواهد کشید.
سناتور جوزف لیبرمن، عضو کمیته، گفت تنها راهی که ایران از روند فعلی دست خواهد کشید زمانی است که مساله ی بقای رژیم در میان باشد و تاکید کرد این دیپلماسی سرسختانه باید رژیم ایران را با این تهدید روبرو کند.
اعضای کمیسیون گفته های سناتور لیبرمن را تائید کردند.
این دومین روز حضور اعضای کمیسیون در کنگره بود. دیروز پری و سلسینجر گزارش خود را در اختیار کمیته ی نیروهای مسلح مجلس نمایندگان گذاشتند. الن تشر، رئیس دموکرات کمیته ی فرعی نیروهای استراتژیک ایالات متحده، یافته های گزارش را برای تعیین استراتژی بلند مدت آمریکا بسیار اساسی عنوان کرد.
خانم تشر این هفته رسما به عنوان معاون پیشنهادی کنترل تسلیحات وزارت خارجه از سوی پرزیدنت اوباما معرفی شد. احتمالا هفته ی آینده روند بررسی صلاحیت و کسب رای اعتماد ایشان آغاز می شود. تشر یکی از هفت عضو کنگره است که در مسائل دفاعی تجربه ی فراوانی دارد و از منتقدان سپر دفاع موشکی در جمهوری چک و لهستان است.

۱۳۸۸ اردیبهشت ۱۶, چهارشنبه

کری: استراتژی آمریکا تغییر رژیم ایران نیست

کمیته ی روابط خارجی سنای آمریکا امروز صحنه ی برگزاری نشستی با هدف بررسی موانع و فرصت ها در مسیر تعامل با ایران بود.
این سومین نشست علنی است که سناتور جان کری، رئیس دموکرات کمیته ی روابط خارجی سنا، برای بررسی استراتژی دولت اوباما در برابر ایران برگزار می کند.
سناتور کری تاکید کرد ایران باید درک کند تغییر رژیم که ایران تصور می کرد سالها سیاست دولت بوش بوده است سیاست دولت اوباما نیست. جان کری گفت حال که تغییر رژیم مطرح نیست و بر نقش مشروع ایران در منطقه تاکید گذاشته می شود ایران باید عملکرد خود را در قبال حماس و حزب الله به همین نسبت تغییر دهد. کری با تاکید بر ضرورت پشتیبانی از گفتگو با تحریم در راستای مجاب کردن ایران به پیوستن به مذاکراتی سازنده گفت تحریم ها تا کنون به کند کردن فعالیت های ایران کمک کرده اما، به توقف گسترش غنی سازی اورانیوم در ابعاد صنعتی منجر نشده است.
رئیس کمیته ی روابط خارجی سنا گفت یکی از حاضران در جلسه از پرونده ای پرده برداشته است که نشان می دهد ایران از چه روش هایی برای دور زدن تحریم های آمریکا استفاده کرده است.
رابرت مورگنتا، دادستان ایالت نیویورک، از افراد کارکشته و پرسابقه در مبارزه با فعالیت های غیرقانونی چندی پیش با مطالعه ی فعالیت های بنیاد علوی همکاری غیرقانونی لویدز بانک بریتانیا با ایران با هدف استفاده از سیستم بانکی آمریکا برای خرید تجیهزات و مواد لازم مورد استفاده در برنامه ی هسته ای و موشکی اش را فاش کرد. در آن مورد لویدز بانک با پذیرش این اقدام غیرقانونی در دادگاه سیصد میلیون دلار جریمه پرداخت کرد. در آخرین نمونه مورگنتا از همکاری شش شرکت ساختگی چینی و چهار شرکت ساختگی ایرانی برای خرید موادی که تنها در ساخت موشک های بالستیک استفاده می شود برای ایران پرده برداشته است.
مورگنتا در این تلاش ها سی آی ای، اف بی آی، و سیستم قضایی آمریکا را برای اثبات ادعاهایش علیه سوء استفاده های ایران بویژه از طریق بانک ملی بسیج کرد و به نتیجه رسید.
نیکلاس برنز، معاون پیشین امور سیاسی وزارت خارجه ی آمریکا از جمله دعوت شدگان به نشست امروز بود.
نیکلاس برنز که سالها مسول پرونده ی هسته ای ایران را در وزارت خارجه بود گفت ما در مسیر برخورد با ایران قرار داریم و از این رو رویکرد پرزیدنت اوباما در برابر ایران را ستود و گفت این رویکرد تهران را در موضع دفاعی قرار داده و دولت احمدی نژاد نتوانسته یک واکنش هماهنگ به رویکرد اوباما نشان دهد. برنز با اشاره به سیاست دولت بوش و دولت های پیشین در برابر ایران گفت رویکرد انزوای ایران، پرهیز از گفتگو و صحبت از تغییر رژیم در تغییر رویکرد ایران نتیجه بخش نبوده است. سناتور کری از او پرسید آیا سیاست های گذشته به حرکت ایران به مسیر غلط کمک نکرده است. برنز گفت دشوار است بتوان چنین قضاوتی داشت.
برنز تاکید کرد ایران سالها در مسیر دستیابی به جنگ افزار هسته ای و حمایت از تروریسم داشته و دشوار است بتوان نتیجه گرفت سیاست های سالهای گذشته در سوق دادن ایران به مسیر نادرست موثر بوده است.
برنز دلایل بسیاری را برشمرد که اقدام نظامی چاره ی راه نخواهد بود و گفت راه انداختن جنگ سوم در خاورمیانه بسود منافع ملی آمریکا نیست. مسول مستقیم امور ایران که سه دور تحریم ایران در شورای امنیت سازمان ملل متحد حاصل تلاش های او است گفت آن تحریم ها تنها آغاز راه فشارها بوده اند. برنز تصریح کرد پیش از نشستن بر سر میز مذاکره با ایران باید با روسیه و چین اتمام حجت کرد که در صورت عدم همراهی ایران در تحریم های سنگین همراهی خواهند کرد و گفت تا زمانی که چنین اتفاقی نیافتد تماس با ایران سودمند نخواهد بود. برنز نسبت به تشدید فشارها بر هم پیمانان اروپایی آمریکا هشدار داد و گفت آنها به اندازه ی کافی با سیاست های آمریکا همراهی کرده اند و این روسیه و چین هستند که جای خالی اروپا در ایران را پر کرده اند.کمیته ی روابط خارجی سنا امروز گزارشی از وضعیت ایران منتشر می کند.

هولبروک: ناامنی در پاکستان بسود ایران نیست

ریچارد هولبروک، فرستاده ی ویژه ی دولت پرزیدنت اوباما به پاکستان و افغانستان، می گوید نجات پاکستان به مثابه ی یک کشور میانه رو و دموکرات امری بسیار حیاتی برای امنیت ملی آمریکاست. هولبروک همزمان با حضور رهبران پاکستان و افغانستان در کنگره در نشستی با قانونگذاران کمیته ی امور خارجی مجلس نمایندگان به نگرانی های آنان نسبت به آینده ی پاکستان پاسخ داد.
ریچارد هولبروک در پاسخ به قانونگذارانی که معتقدند ناامنی گسترده و نفوذ طالبان آتش به دامان پاکستان و دولت زرداری انداخته است گفت پاکستان یک کشور شکست خورده و مردود نیست اگر چه زیر یک آزمون بسیار سخت از سوی دشمنانی قرار دارد که دشمن آمریکا نیز هستند.
قانونگذاران کمیته که دیروز دیداری غیرعلنی با آصف علی زرداری، رئیس جمهوری پاکستان، داشتند در نشست با هولبروک روابط دولت اوباما با نواز شریف، رهبر اپوزیسیون و رهبر مسلم لیگ شاخه ی نواز، را نشانه ای از احتمال سقوط زودهنگام دولت زرداری عنوان کردند.
هولبروک، فرستاده ی ویژه ی دولت اوباما به منطقه، گفت پاکستان از چنان اهمیت استراتژیک و سیاسی برای آمریکا برخوردار است که هدف ما باید حمایتی روشن و نه دو پهلو از رئیس جمهوری منتخب آصف علی زرداری و کمک به ثبات یک پاکستان دموکراتیک باشد. هولبروک گفت در مطبوعات می خواند که دولت اوباما با نگاه به نواز شریف از زرداری فاصله می گیرد اما، این صراحتا حقیقت ندارد و خلاف واقع است.
در کنگره چند لایحه برای سه برابر کردن کمک های آمریکا به پاکستان در دست بررسی است و زرداری که در سایه ی انتقادات واشنگتن و همزمان با سفرش به واشنگتن دستور یک عملیات گسترده ی نظامی علیه طالبان را صادر کرده است می کوشد قانونگذاران را مجاب کند که این کمک ها شامل تعدادی هلی کوپتر سریعتر تحویل داده شود.
شماری از قانونگذاران خواستار منوط کردن کمک های آمریکا به نتایج ادامه ی شدت عمل زرداری در برابر ستیزه جویان طالبان و القاعده هستند و گروهی موافقت اسلام آباد را با دسترسی آمریکا به عبدالقدیر خان، پدر برنامه ی هسته ای پاکستان، پیگیری می کنند. به باور بعضی قانونگذاران عبدالقدیر خان می تواند اطلاعات قابل توجهی درباره ی نقش احتمالی اش در انتقال طرح تولید جنگ افزار هسته ای به ایران در اختیار آمریکا قرار دهد.
اما، گروهی از قانونگذاران می گفتند در صورتی که زرداری تمام شرایط کنگره را بپذیرد از او در داخل پاکستان چه تصویری منعکس خواهد شد.
هولبروک گفت زرداری بشدت در داخل با این اتهام روبروست که آلت دست آمریکاست.
در بخشی از جلسه رابرت وکسلر، عضو دموکرات کمیته، نقش بالقوه ی ایران در حل مشکلات در پاکستان را با ریچارد هولبروک در میان گذاشت.
هولبروک با اشاره به تعهد ایران به یک کمک قابل توجه سیصد وسی میلیون دلاری در نشست توکیو برای بازسازی پاکستان گفت ایران می توانست این کمک را در روابط دوجانبه یا به شکل دیگری تعهد کند و تاکید کرد اظهارات منوچهر متکی در کنفرانس منطبق با سیاست ما در پاکستان است. هولبروک گفت ما اختلافات عظیمی با ایران بر سر برنامه ی هسته ای اش، حمایت از حماس و حزب الله، و امنیت اسرائیل داریم اما، این یکی از موارد همانندی اشتراک استراتژیک آمریکا و ایران است.
هولبروک تاکید کرد ایران بویژه در هرات سرمایه گذاری بسیاری انجام داده و از گسترش خارج از تصور اعتیاد آسیب دیده است. ریچارد هولبروک گفت بی ثباتی در پاکستان در تضاد کامل با منافع ایران قرار دارد.

۱۳۸۸ اردیبهشت ۱۵, سه‌شنبه

رهبران پاکستان، افغانستان، و اسرائیل در واشنگتن

سناتور دموکرات جان کری، رئیس کمیته ی روابط خارجی سنا، در آستانه ی دیدار با آصف علی زرداری و حامد کرزای، روسای جمهوری پاکستان و افغانستان، در کنگره، لایحه ای را با هدف سه برابر کردن کمک های غیرنظامی آمریکا به اسلام آباد ارائه کرده است.
این اقدامی ضروری برای شکست افراطیون اسلامگراست که ثبات متحد مسلح به جنگ افزار هسته ای آمریکا در منطقه را با تهدید روبرو کرده اند.
سناتور دموکرات جان کری، رئیس کمیته ی روابط خارجی سنا، با این تاکید از عزم خود برای سه برابر کردن کمک های غیرنظامی آمریکا به پاکستان خبر داد و گفت این سرآغاز دوران جدیدی در روابط دو کشور خواهد بود که بر حمایت از نه یک گروه و دولت خاص که حمایت از مردم پاکستان بنا می شود.
جان کری هنگام ارائه ی لایحه در صحن سنا ضمن تصریح اینکه سرانجام این پاکستانی ها خواهند بود که برای آینده ی کشورشان تصمیم می گیرند نه آمریکایی ها گفت اما، ما می توانیم ماهیت روابط دو کشور را با تقویت میانه روها تغییر دهیم.
بخش عمده ای از هفت و نیم میلیارد دلار کمک پیشنهادی طی دوره ای پنج ساله در راستای راه سازی، ساخت مدارس و مراکز درمانی در نقاط دورافتاده ی پاکستان مورد استفاده قرار خواهد گرفت و به گفته ی سناتور کری نشانه ای از تعهد بلندمدت واشنگتن به مردم پاکستان است.
رئیس کمیته ی روابط خارجی سنا که اخیرا از پاکستان بازدید کرده بود گفت بسیاری از پاکستانی ها احساس می کنند آمریکا بویژه در جریان جهاد علیه نیروهای شوروی سابق در افغانستان از پاکستان سوء استفاده کرد و آنها را به حال خود رها کرد. کری گفت پاکستانی ها اینک نیز با ترس مشابهی دست به گریبانند که شاید آنها را در دام تهدید ناشی از وابستگان القاعده رها کنیم.
سناتور کری با اشاره به افزایش نگران کننده ی خشونت در نقاط مختلف پاکستان همزمان با پیشروی نیروهای طالبان گفت هدف از این لایحه حل ریشه ای مشکلات است و تاثیری در کوتاه مدت نخواهد داشت.
در عین حال ارائه و ادامه ی کمک ها به اسلام آباد با توجه به نگرانی ها نسبت به ناتوانی یا عدم خواست دولت زرداری به نشانه هایی از پیشرفت منوط شده است.
سناتور کری گفت این معیارهای سنجش پیشرفت و کارآیی کمک ها امری طبیعی است.
واشنگتن پست در مقاله ای به قلم احمد رشید می نویسد منوط کردن کمک ها به بهبود روابط با هند، مبارزه با طالبان، و فراهم کردن امکان دسترسی به عبدالقدیرخان، پدر برنامه ی هسته ای پاکستان، امتیازهایی است که هر حکومت سیاسی در پاکستان در صورت پذیرفتن آن بعید است دوام بیاورد.
در آستانه ی نشست سه جانبه ی رهبران آمریکا، پاکستان و افغانستان و پیش از دیدارهای جداگانه ی رهبران پاکستان و افغانستان با پرزیدنت اوباما در روز چهارشنبه؛ آصف علی زرداری و حامد کرزای امروز را در کنگره خواهند گذراند. دیدارهای متعددی پشت درهای بسته با ننسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان، سناتور هری رید، رهبر اکثریت در سنا، سناتور میچ مک کانل، رهبر اقلیت در سنا، و اعضای کمیته ی امور خارجی مجلس نمایندگان برنامه ریزی شده است. کمیته ی امور خارجی امروز در نشستی با هدف بررسی استراتژی آمریکا در پاکستان و افغانستان از ریچارد هولبروک، فرستاده ی ویژه ی پرزیدنت اوباما به منطقه، برای تشریح آخرین تحولات دعوت کرده است.
سناتور کری و سناتور ریچارد لوگر همچنین ضیافت نهاری در کنگره برای رهبران پاکستان و افغانستان ترتیب داده اند.
سناتور کری شب گذشته میزبان شیمون پرز، رئیس جمهوری اسرائیل، بود. همزمان مجلس نمایندگان آمریکا قطعنامه ای را به مناسبت شصتمین سالگرد تاسیس اسرائیل با اکثریت قاطع به تصویب رساند که در آن از ایران به عنوان تهدیدی واقعی برای موجودیت اسرائیل نامبرده شده است. سناتور کری سخنرانی اختتامیه ی همایش سالانه ی کمیته ی سیاسی روابط آمریکا و اسرائیل موسوم به ایپک را امشب ایراد خواهد کرد.
سناتور دیک دوربن، قائم مقام رهبری حزب دموکرات در سنا، جان کایل، قائم مقام رهبری حزب جمهوریخواه در سنا، استنی هویر، رهبر اکثریت دموکرات در مجلس نمایندگان، و اریک کنتور، قائم مقام رهبری جمهوریخواهان در مجلس نمایندگان، شماری از رهبران کنگره اند که در ایپک سخنرانی کرده اند. تاکید بر اهمیت روابط آمریکا و اسرائیل، تشدید تحریم ها علیه ایران، و یافتن راه حلی برای ایجاد دو کشور اسرائیل و فلسطین در کانون سخنرانی ها و برنامه های ایپک قرار داشته است.
جوزف بایدن، معاون ریاست جمهوری آمریکا، بلندپایه ترین مقام آمریکایی بود که امروز در ایپک سخنرانی کرد. جوزف بایدن ضمن دفاع از رویکرد دیپلماتیک دولت اوباما در برابر ایران گفت اگر این تلاش ها نتیجه بخش نباشد آنوقت در پیگیری دیگر گزینه ها از حمایت گسترده تر بین المللی برخورداریم. بایدن گفت تمام حسن نیت ها طی دهه ی گذشته به ایجاد یک خاورمیانه ی برخوردار از ثبات و امنیت بیشتر نیانجامیده است.

۱۳۸۸ اردیبهشت ۱۴, دوشنبه

دولت اوباما، ایران، و دولت نتانیاهو

در آستانه ی بازدید شیمون پرز، رئیس جمهوری اسرائیل، از واشنگتن؛ قانونگذاران آمریکایی می کوشند به نگرانی های امنیتی اسرائیل در برابر ایران پاسخ دهند و فشارها برای تشدید تحریم علیه ایران را شدت بخشیده اند.
طیف وسیعی از رهبران جمهوریخواه و دموکرات کنگره طی اجلاس سه روزه ی سالانه ی کمیته ی سیاسی روابط آمریکا و اسرائیل در واشنگتن موسوم به ایپک سخنرانی هایی ایراد می کنند. این نشست در حالی برگزار می شود که میان دولت اوباما و دولت نتانیاهو بر سر پیگیری راه حل ایجاد دو کشور اسراییل و فلسطین در کنار یکدیگر اختلافاتی بروز کرده است.
شیمون پرز، رئیس جمهوری اسرائیل، در سخنرانی امروز خود در ایپک در واشنگتن برنامه ی هسته ای ایران را تهدیدی برای امنیت آمریکا، اروپا، کشورهای عرب و اسراییل عنوان کرد. پرز فردا با پرزیدنت اوباما ملاقات می کند.
ملک عبدالله، پادشاه اردن، در سفر هفته ی گذشته اش به واشنگتن طی دیدار با اعضای کنگره هشدار داده بود دولت اسرائیل با بی توجهی به صلح با فلسطینیان حمایت اعراب در برابر ایران را از دست خواهد داد.
قانونگذاران آمریکایی با چالش یافتن تعادلی میان رویکرد تماس با جمهوری اسلامی ایران و تشدید تحریم از یک سو و کاهش نگرانی ها در اسرائیل نسبت به ادامه ی برنامه ی هسته ای ایران از سوی دیگر روبرو هستند. گروهی معتقدند تشدید سریع تحریم ها پیش از شکل گیری مذاکرات با ایران می تواند مضر باشد اما، زمان بسرعت می گذرد.
مقاله ی جری مورن، عضو جمهوریخواه مجلس نمایندگان آمریکا، با عنوان «آمریکا باید به تهدید هسته ای ایران پاسخ دهد» نشانگر دیدگاه بسیاری از قانونگذاران در کنگره نسبت به احتمال توفیق گفتگو با ایران در صورت تشدید فشار است.
مورن که در این مقاله نیم نگاهی به مخاطب داخلی و خارجی دارد می نویسد مسائل اقتصادی در داخل آمریکا نباید موجب شود ما از کنار تهدیدهای ملی و بین المللی ناشی از ایران عبور کنیم.
این قانونگذار جمهوریخواه کنگره با اشاره به سخنرانی ضد اسرائیلی اخیر محمود احمدی نژاد در نشست ضد نژادپرستی سازمان ملل متحد در ژنو به آنهایی که سخنان احمدی نژاد را تنها مشتی لفاظی می پندارند هشدار می دهد که در واقع خطر متوجه اسرائیل را جدی نمی گیرند.
مورن خطاب به رئیس جمهوری آمریکا می نویسد اسرائیل نزدیکترین متحد ما در یکی از مهمترین نقاط جهان است و دولت اوباما باید سیاست تماس خود با ایران را با تحریم های شدیدتر و هشیاری نسبت به هر گونه اقدامات انحرافی و تاخیری از سوی ایران تنظیم کند.
کنگره در طرح بودجه ی سال مالی دو هزار و ده یک کمک امنیتی دو میلیارد و هفتصد و هفتاد و پنج میلیون دلاری آمریکا به اسرائیل طی دوره ای ده ساله را مورد بررسی قرار می دهد.
نتایج یک نظر سنجی که توسط گروه مقابله با اهانت به یهودیان در اسرائیل انجام گرفته نشان می دهد شصت درصد پرسش شوندگان دیدگاه مثبتی نسبت به پرزیدنت اوباما دارند اما، تنها سی و دو درصد سیاست رئیس جمهوری جدید آمریکا نسبت به اسرائیل را تائید می کنند. بنا بر این نظرسنجی دو سوم پرسش شوندگان در صورت شکست مذاکرات برای توقف غنی سازی اورانیوم از حمله ی نظامی اسرائیل به تاسیسات هسته ای ایران حمایت می کنند و سه چهارم اقدام نظامی علیرغم مخالفت کاخ سفید را درست می دانند.
جری مورن، قانونگذار جمهوریخواه کنگره ی آمریکا، در مقاله اش هشدار می دهد شرایط با گذشت هر روز بدتر می شود و باید اقدامی صورت گیرد. او معتقد است کنگره باید تصویب دو لایحه ی تشدید تحریم ها را که یکی بنزین و فرآورده های نفتی و دیگری سرمایه گذاری در صنایع انرژی ایران را هدف قرار داده بسرعت مورد تصویب قرار دهد.
هفته ی گذشته رئیس دموکرات کمیته ی امور خارجی کنگره گفت پیش از به جریان انداختن تحریم هایی که با هدف فلج کردن اقتصاد ایران طراحی شده است زمان معقولی را در انتظار نتیجه ی تماس ها با ایران خواهد ماند.
حسن قشقاوی، سخنگوی وزارت خارجه ی ایران، امروز در واکنش به فشارها برای تحریم شرکت های فروشنده یا حمل کننده ی بنزین به ایران گفت حتی اگر چنین تحریم هایی اعمال شود جمهوری اسلامی از فعالیت غنی سازی اورانیوم دست نخواهد کشید.قشقاوی گفت تحریم و تهدید ایران را از ادامه ی فعالیت هایش باز نخواهد داشت.

۱۳۸۸ اردیبهشت ۱۱, جمعه

مروری بر آخرین تحولات سیاست خارجی آمریکا در هفته ی گذشته

در برنامه ی این هفته ی تفسیر خبر در باره ی یکصد روز نخست ریاست جمهوری براک اوباما و چالش های پیش روی او در ایران و خاورمیانه مطالبی را مطرح کردم. طبق معمول همکار خوبم وفا مستقیم اجرای برنامه را برعهده داشت و دوست عزیزم دکتر آرام حسامی میهمان برنامه بود.

لینک برای دانلود برنامه با سرعت بالا یا پایین:

ftp://8475.ftp.storage.akadns.net/wm/voa/nenaf/pers/video/pers1930vbFRI.wmv

ftp://8475.ftp.storage.akadns.net/wm/voa/nenaf/pers/video/pers1930vFRI.wmv

کلام نرم، چماق سنگین

هاوارد برمن، بلندپایه ترین مقام امور خارجی مجلس نمایندگان ایالات متحده، لایحه ای را برای تحریم فروشندگان بنزین و دیگر فرآورده های نفتی به ایران ارائه کرده است که به گفته ی او هدف از آن فلج کردن اقتصاد ایران است اما، او تاکید می کند قصد ندارد در این مرحله لایحه را به رای بگذارد.
رئیس کمیته ی امور خارجی مجلس نمایندگان می گوید مخاطب لایحه ی او رژیم ایران است و هدف از آن نمایش اهمیت مساله ی هسته ای ایران برای کنگره ی آمریکاست. برمن تاکید می کند پیش از به رای گذاشتن لایحه زمان معقولی را در انتظار نتیجه ی تماس ها با ایران می ماند.
هاوارد برمن، رئیس کمیته ی امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا، ضمن ارائه ی لایحه ی تحریم فرآورده های نفتی موسوم به اچ آر بیست و یک نود و چهار تاکید می کند قویا از استراتژی دولت اوباما در ارتباط با تماس مستقیم با ایران حمایت می کند و قصد ندارد در آینده ی نزدیک لایحه را وارد روند قانونگذاری کند.
در لایحه آمده است مردم آمریکا نسبت به مردم ایران احساس دوستی دارند و از رویدادهای چند دهه ی گذشته که موانعی در سر راه این دوستی ایجاد کرده است متاسف اند و برای مردم ایران و فرهنگ باستانی و غنی شان نهایت احترام را قائل اند.
هاوارد برمن در عین حال می گوید آمریکا در جلوگیری از دستیابی ایران به جنگ افزار هسته ای یا قابلیت تولید سریع آن منافع حیاتی امنیت ملی دارد و ابراز امیدواری می کند تحریم های جدید که با هدف فلج کردن اقتصاد ایران طراحی شده است هرگز به قانون بدل نشود. برمن می گوید این مهم با عمل ایران به خواست مکرر جامعه ی جهانی در توقف غنی سازی اورانیوم امکان پذیر خواهد شد.
علی اصغر عرشی، مدیر امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران، در واکنش به خبر تحریم بنزین در گفتگویی با رویترز گفته بود ایران آلترناتیوهای دیگری را در دست دارد.
بنا به گزارش ها ایران در ماه مه با افزایشی سی و چهار هزار بشکه ای نسبت به ماه مه سال گذشته صد و بیست و هشت هزار بشکه در روز بنزین از شرکت های خارجی خریداری خواهد کرد. آمار نشان می دهد ایران تا کنون حدود هفت میلیون و هفتصد هزار بشکه بنزین ذخیره کرده است و قیمت پایین بنزین در بازار شرایط نسبتا مطلوبی برای این افزایش خرید ایجاد کرده است.
رابرت گیتس، وزیر دفاع آمریکا، در نشستی با اعضای کمیته ی تخصیص بودجه ی سنا، در پاسخ به پرسش سناتور دموکرات فرنک لاتنبرگ گفت تصمیم به توقف برنامه ی غنی سازی اتفاقی است که تنها باید در درون سیستم حاکمه ی ایران گرفته شود.
در لایحه ی جدید اظهارات پرزیدنت اوباما نقل شده است که گفته بود تحریم بنزین می تواند ایران را به تجدید محاسبه وادارد.
لایحه از دولت آمریکا می خواهد تمام شرکت های فروشنده، حمل کننده، یا بیمه ی کننده ی بنزین، گازوئیل، نفت سفید، گاز بوتان، پارافین، و دیگر سوخت های رسوبی، به مقصد ایران را مشمول تحریم کند و دولت های خارجی و شرکت های دولتی فعال در این زمینه در آن کشورها را به توقف این فعالیت ها ترغیب می کند.
کارشناسان می گویند سابقه نشان داده است همواره شرکت هایی هستند که جای شرکت های بزرگ را بگیرند.
رابرت گیتس به قانونگذاران گفت ترکیبی از تحریم، دیپلماسی، و همکاری مشترک کشورهای همسایه در یک سپر دفاع موشکی، ضمن درک خطرات امنیتی ناشی از یک مسابقه ی تسلیحاتی در منطقه می تواند ایران را در شرایطی متفاوت بگذارد. وزیر دفاع تاکید کرد اما، باید دری برای خروج ایران از فشار باز گذاشت تا تصور نکنند راهی جز ادامه ی وضعیت فعلی ندارند.
لایحه همچنین تحریم بانک مرکزی ایران و تمامی بانک های فعال در امر گسترش جنگ افزار هسته ای و حمایت از تروریسم را هدف گرفته است.
کنگره از رئیس جمهور آمریکا می خواهد تمام افراد حقیقی و حقوقی که در فروش، اجاره، و یا تحویل، هر گونه کالا و فناوری مورد استفاده در توسعه ی تولید بنزین و دیگر فرآورده های نفتی و خطوط نفت و گاز در ایران شرکت دارند بسرعت مورد تحریم قرار گیرند. لایحه در صورت تصویب رئیس جمهور را موظف می کند اسامی متخلفین و پیشرفت در اجرای تحریم ها را در گزارشی غیرمحرمانه حداکثر طی نود روز و هر سی روز پس از آن در اختیار قانونگذاران قرار دهد.
به باور وزیر دفاع آمریکا نفت بشکه ای چهل دلار امکان موفقیت را نسبت به زمانی که نفت بشکه ای صد چهل دلار بود بسیار بیشتر کرده است.
وزیر دفاع آمریکا به قانونگذاران گفت حمله ی نظامی تنها زمان را به نفع آمریکا تغییر خواهد داد اما، یک گزینه ی موقت است و برنامه ی هسته ای ایران را بیش از پیش به اعماق زمین فرستاده و پنهانی تر می کند.
رابرت گیتس به اعضای سنا گفت همکاری روسیه و چین در یک آرایش هماهنگ سیاسی در برابر ایران بهترین فرصت غرب در برابر ایران خواهد بود و تاکید کرد از این رو معتقد است همکاری مشترک با روسیه در سپر دفاع موشکی علیه تهدید بالقوه ی ناشی از ایران ارزش پیگیری را دارد. وزیر دفاع آمریکا در درخواست بودجه ی پنتاگون برای سال مالی دو هزار و ده یک میلیارد و چهارصد میلیون دلار از بودجه ی برنامه های دفاع موشکی آمریکا کاسته است.

آینده ی سپر دفاع موشکی در هاله ای از ابهام

تصمیم رابرت گیتس، وزیر دفاع آمریکا، مبنی بر کاهش بودجه ی آژانس دفاع موشکی کماکان با انتقاد جمهوریخواهان روبرو است.
سناتور جمهوریخواه جان مک کین، عضو ارشد کمیته ی نیروهای مسلح سنا، دیروز در نشستی با حضور کارشناسان امور نظامی و بودجه عواقب این تصمیم را در میان گذاشت.
دکتر جان هامری، رئیس مرکز مطالعات بین الملل و استراتژیک، که با جزئیات بودجه ی درخواستی وزیر دفاع آشنایی کامل دارد گفت استراتژی وزیر دفاع تغییر کانون توجه از سپر دفاع موشکی در خاک آمریکا به دفاع موشکی از هم پیمانان آمریکا در نقاط حساس از جمله اسرائیل است و از این جهت در واقع منابع مالی به آن برنامه ها منتقل شده است و هفتصد میلیون دلار به این مهم اختصاص یافته است. دکتر هامری در عین حال گفت آمریکا به یک سیستم ضد موشک های بالستیک ایران و کره ی شمالی نیاز دارد تا به آنها نشان بدهد مرعوب تهدیدهایشان نخواهد شد.
دکتر اندرو کریپینویچ، رئیس مرکز ارزیابی های استراتژیک و امور بودجه، دیگر کارشناس حاضر در جلسه و منتقد استراتژی کاهش بودجه ی دفاع موشکی، به قانونگذاران گفت اسرائیل در مقابله با راکت هایی که حزب الله و حماس با کمک ایران تولید می کنند با این چالش روبروست که برای از کار انداختن هر راکت یک هزار دلاری باید یک موشک دفاعی چند ده هزار دلاری پرتاب کند. کریپنویچ گفت کارآمدترین سیستم برای دفاع از اسرائیل سپر لیزری است که استقرار آن به زمان طولانی نیاز دارد.
وزیر دفاع هفته ی آینده جزئیات بودجه ی درخواستی را در اختیار کنگره قرار می دهد و هفته ی پس از آن برای دفاع از آن در برابر قانونگذاران حاضر خواهد شد.