۱۳۸۸ اسفند ۵, چهارشنبه

خبرها و نظرهای این هفته

خبرها و نظرهای دوشنبه:

لینک برای دانلود با سرعت بالا یا کم:

ftp://8475.ftp.storage.akadns.net/wm/voa/nenaf/pers/video/pers1530vMON.wmv

ftp://8475.ftp.storage.akadns.net/wm/voa/nenaf/pers/video/pers1530vbMON.wmv

خبرها و نظرهای سه شنبه:

لینک برای دانلود با سرعت بالا یا کم:

ftp://8475.ftp.storage.akadns.net/wm/voa/nenaf/pers/video/pers1530vTUE.wmv

ftp://8475.ftp.storage.akadns.net/wm/voa/nenaf/pers/video/pers1530vbTUE.wmv

خبرها و نظرهای چهارشنبه:

لینک برای دانلود با سرعت بالا یا کم:

ftp://8475.ftp.storage.akadns.net/wm/voa/nenaf/pers/video/pers1530vWED.wmv

ftp://8475.ftp.storage.akadns.net/wm/voa/nenaf/pers/video/pers1530vbWED.wmv

خبرها و نظرهای پنج شنبه:


لینک برای دانلود با سرعت بالا یا کم:

ftp://8475.ftp.storage.akadns.net/wm/voa/nenaf/pers/video/pers1530vTHU.wmv

ftp://8475.ftp.storage.akadns.net/wm/voa/nenaf/pers/video/pers1530vbTHU.wmv

خبرها و نظرهای جمعه:


لینک برای دانلود با سرعت بالا یا کم:

۱۳۸۸ بهمن ۳۰, جمعه

خبرها و نظرهای این هفته

از این هفته اجرای برنامه ی خبرها و نظرها بر عهده ی من گذاشته شده است. تلاش من این است که به مرور در نحوه ی اجرا و تولید برنامه تغییراتی اعمال شود. در انتظار پیشنهادات شما برای هر چه بهتر شدن خبرها و نظرها هستم.

خبرها و نظرهای دوشنبه:

خبرها و نظرهای سه شنبه:

خبرها و نظرهای چهارشنبه:

خبرها و نظرهای پنج شنبه:

خبرها و نظرهای جمعه:

۱۳۸۸ بهمن ۲۲, پنجشنبه

«جمهوری اسلامی: مصالحه یا جنگ؟»

تفسیر خبر جمعه میزبان جیم مورن، عضو دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا، بود.
کنگره ی آمریکا با ادامه ی اعتراضات مردمی در سالگرد انقلاب پنجاه و هفت توجه خود را به تحریم های حقوق بشری معطوف کرده است. جیم مورن، عضو کمیته ی پرقدرت تخصیص بودجه ی مجلس نمایندگان، تنظیم کننده ی لایحه ای در حمایت از خواست های دموکراتیک مردم ایران است.
در برنامه در جستجوی پاسخی برای این پرسش بودیم: «جمهوری اسلامی در پی مصالحه است یا جنگ؟»
در ادامه ی برنامه کارشناسان برنامه آقایان بابک یکتافر، سردبیر نشریه ی اینترنتی واشنگتن پریزم، و بابک داد، تحلیلگر و روزنامه نگار، به بررسی آخرین تحولات پرداختند.




لینک برای دانلود برنامه با سرعت بالا یا کم:
ftp://8475.ftp.storage.akadns.net/wm/voa/nenaf/pers/video/pers1630vFRI.wmv
ftp://8475.ftp.storage.akadns.net/wm/voa/nenaf/pers/video/pers1630vbFRI.wmv

مقامات رژیم در کانون تحریم

همزمان با ادامه ی اعتراضات مردمی در سالگرد انقلاب پنجاه و هفت در ایران کنگره ی آمریکا توجه خود را از تحریم های اقتصادی به تحریم های حقوق بشری معطوف می کند.
گروهی دو حزبی از قانونگزاران آمریکایی لایحه ای را ارائه کردند که در صورت تصویب رئیس جمهوری آمریکا را مجبور می کند در هر تحریم اقتصادی جدیدی که بر ایران اعمال می شود مقامات مسول نقض حقوق بشر و سرکوب مردم را هدف قرار دهد.
تصاویر رسیده از ایران حاکی از حضور جوانان و مردم معترض که در راهپیمایی سی و یکمین سالگرد انقلاب پنجاه و هفت خطاب به رهبران رژیم شعار مرگ بر دیکتاتور سر می دهند و اخبار مبنی بر ضرب و شتم و دستگیری شماری از تظاهرکنندگان اعضای کنگره ی آمریکا را واداشته است نقض حقوق بشر را در کانون استراتژی خود در برابر جمهوری اسلامی قرار دهند.
امروز سناتور جوزف لیبرمن، رئیس کمیته ی امنیت ملی سنا، باتفاق سناتور جمهوریخواه جان مک کین، عضو ارشد کمیته ی نیروهای مسلح سنا، لایحه ای را ارائه کردند که از حمایت گروهی از اعضای دو حزب برخوردار است. سناتور دموکرات اون بای، عضو کمیته ی اطلاعات سنا، و سناتور جمهوریخواه جان کایل، قائم مقام رهبری جمهوریخواهان در سنا، در کنفرانس خبری حضور داشتند.
سناتور لیبرمن گفت این نخستین بار است که کنگره افرادی را در درون رژیم برای نقض حقوق بشر تحریم می کند و از این منظر این یک نقطه ی تحول است.
این حرکت بخشی از نارضایی جهانی نسبت به رفتار خشن رژیم با معترضانی است که بطور مسالمت آمیز خواست خود را برای آزادی مطرح می کنند.
چند روز پیش در کنفرانس بین المللی امنیتی مونیخ تلاش های ناموفق منوچهر متکی، وزیر خارجه ی ایران، برای توجیه سرکوب مردم در ایران با واکنش تند سناتور لیبرمن روبرو شد و لیبرمن وزیر خارجه ی ایران را به دروغ گویی آشکار در برابر رهبران جهان متهم کرد و این پرسش را به میان کشید که چگونه می توان با چنین رژیمی بر سر مسائل هسته ای به توافقی رسید.
حرکت دولت اوباما به سوی تحریم سپاه در جهت بخشی از خواست های این لایحه قرار دارد. وزارت خزانه داری آمریکا دیروز سرتیپ رستم قاسمی، فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیای سپاه، و چهار شرکت زیر مجموعه ی این قرارگاه، موسسه های مکین، رهاب، فاطر، مهندسین مشاور ایمن سازان، را در ارتباط با برنامه های موشکی و هسته ای ایران تحت تحریم قرار داد.
سناتور جان مک کین تاکید کرد لایحه در صورت تصویب رئیس جمهور را موظف می کند طی نود روز فهرستی از مقامات جمهوری اسلامی که در سرکوب مردم نقش داشته اند تهیه و تنظیم کرده و آن را در اختیار عموم قرار دهد و سپس این افراد با تحریم هایی چون منع صدور روادید و توقیف سرمایه هایشان روبرو خواهند شد.
این لایحه احتمالا به طرح تحریم جامع ایران شامل تحریم فروشندگان بنزین انضمام می یابد.
ایلیانا راس لتینن، عضو ارشد جمهوریخواه کمیته ی امور خارجی مجلس نمایندگان، با اشاره به تظاهرات امروز معترضین در ایران دولت اوباما و رهبران اروپایی را بشدت مورد انتقاد قرار داده است و در بیانیه ای می گوید این که ما انتظار داشته باشیم رژیم ایران مسولان سرکوب مردم را مورد بازخواست قرار دهد خیال خام است و با طعنه این پرسش را مطرح می کند که آیا ما واقعا انتظار داریم رژیم به جای مشت آهنین در برابر مردم گوش شنوایی داشته باشد؟
راس لتینن جامعه ی جهانی را به حمایت قویتر از مردمی که آرزومند تنفس آزاد در ایران هستند و تضعیف سرکوبگران شان دعوت می کند.

۱۳۸۸ بهمن ۲۱, چهارشنبه

«آیا جنبش سبز در انقلاب پنجاه و هفت ریشه دارد؟» برنامه دوم

«روی خط» چهارشنبه میزبان محمد جعفری، مدیرمسول روزنامه ی انقلاب اسلامی در دوران ریاست جمهوری ابوالحسن بنی صدر، در لندن، نویسنده ی کتاب های متعددی از جمله «پاریس و تحول انقلاب ایران از آزادی به استبداد»، «اوین: جامعه شناسی زندانی و زندانیان»، و «تقابل دو خط یا کودتای خرداد شصت»؛ دکتر بهزاد یغماییان، استاد اقتصاد سیاسی کالج راماپو در نیوجرسی؛ و آقای حسن سربخشیان، عکاس سرشناسی که ده سال برای خبرگزاری آسوشیتدپرس در ایران فعالیت می کرد، بود.
سی و یک سال پیش توصیه ی آیت الله خمینی به مردم برای بی اعتنایی به حکومت نظامی و ماندن در خیابان ها ایران را در شب بیست و دوم بهمن در یک قدمی انقلاب قرار داد.
جمهوری اسلامی هر سال سالگرد بیست و دوم بهمن را با برپایی تظاهرات دولتی بزرگ و آتش زدن پرچم آمریکا جشن می گیرد اما، تظاهرات فردا در شرایطی برگزار می شود که رابطه ی حاکمیت و ملت دچار تحول جدی شده است.
امروز وبسایت متعلق به حزب اعتماد ملی از حضور مهدی کروبی در تظاهرات فردا خبر داد. دوشنبه میرحسین موسوی، دیگر نامزد معترض انتخابات ریاست جمهوری، هم مردم به شرکت در راهپیمایی فردا دعوت کرده بود. اما، گزارش ها از ایران از کندی سرعت اینترنت و اختلال در ارسال پیامک و استفاده از تلفن های همراه حکایت دارد.
وبسایت های نزدیک به اصلاح طلبان می نویسند از شب گذشته شمار کثیری از بسیجی ها در اطراف میدان آزادی مستقر شده اند تا مانع حضور معترضان شوند.
حیدر مصلحی، وزیر اطلاعات ایران، می گوید امنیت راهپیمایی را خود مردم ایجاد می کنند و تاکید می کند البته دستگاههای امنیتی و انتظامی بر اساس فرضیات مختلف پیش بینی های لازم را انجام داده اند.
احمد رضا رادان، جانشین فرمانده نیروی انتظامی تهران، از صدا و سیما خواسته است در پوشش خبری تظاهرات فردا با نیروهای انتظامی و امنیتی همکاری کند.
جمهوری اسلامی از خبرنگاران خارجی دعوت کرده است تا مراسم فردا را پوشش خبری دهند.
همزمان، گزارش ها از ایران از اختلال در سیستم مخابراتی حکایت دارد و نیروهای انتظامی بلندگوهای بزرگ و متعددی را برای کنترل شعارها در مسیرهای راهپیمایی نصب کرده اند و سطل آشغال های پلاستیکی قابل اشتعال نیز جمع آوری شده است.
علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی، می گوید بیست و دوم بهمن میدان مانورهای سیاسی نیست تا بیگانگان از آن سوء استفاده کنند.
معمولا در این روز رهبر جمهوری اسلامی گروهی از زندانیان را مشمول عفو می کند. روشن نیست با توجه به درخواست روحانیون بلندپایه ای چون موسوی اردبیلی آیت الله خامنه ای برای برداشتن نخستین گام برای مصالحه دستور عفو زندانیان اصلاح طلب را صادر خواهد کرد.
گزارش ها همچنین از بازداشت شبانه ی سه روزنامه نگار دیگر حکایت دارد.
محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری ایران، امروز گفت مطمئنم بیست و دوم بهمن امسال گامی به جلو است.
بدنبال آزادی علیرضا بهشتی و محمد رضا تاجیک، دو مشاور میر حسین موسوی، با سپردن وثیقه، تاجیک در یک گفتگوی تلویزیونی پس از چهل روز انفرادی گفت رسانه های بیگانه بر موج اعتراضات مردم سوار شده اند.
جان لیمبرت، معاون مدیرکل وزارت خارجه ی آمریکا، ابراز امیدواری کرده است هفته ی آینده شورای حقوق بشر سازمان ملل با بررسی پرونده ی حقوق بشر ایران ابعاد سرکوب و ارعاب و شکنجه در ایران را روشن کند.

۱۳۸۸ بهمن ۲۰, سه‌شنبه

«آیا جنبش سبز در انقلاب پنجاه و هفت ریشه دارد؟»

پنج شنبه، ایران صحنه ی تظاهراتی به مناسبت سی و یکمین سالگرد انقلابی است که هدف از آن برچیدن دیکتاتوری بود. رهبران اپوزیسیون در پی حدود هشت ماه مخالفت با انتخابات ریاست جمهوری خرداد ماه معترضان را به حضور در خیابانها دعوت کرده اند. کارشناسان معتقدند جمهوری اسلامی پس از سی و یک سال با چالشی جدی بر سر مشروعیت و میراث انقلاب روبروست.
در برنامه ی این هفته ی «روی خط» در پی یافتن پاسخی برای این پرسش خواهیم بود: «آیا جنبش سبز در انقلاب پنجاه و هفت ریشه دارد؟»
دکتر محسن میلانی، استاد علوم سیاسی و رئیس دانشکده ی امور بین الملل دانشگاه فلوریدای جنوبی، از اندیشمندان حوزه ی مطالعات انقلاب پنجاه و هفت، نویسنده ی کتاب «شکل گیری انقلاب اسلامی، از سلطنت تا جمهوری اسلامی» و مهدی خلجی، کارشناس ارشد موسسه ی سیاست خاور نزدیک واشنگتن، از دو منظر متفاوت به این پرسش پاسخ دادند.

تاکتیک مذاکراتی یا دعوت به بحران؟

تصمیم ایران برای غنی سازی اورانیوم تا سطح بیست درصد با واکنش شدید کنگره ی آمریکا روبرو شده است.
انتظار می رود تصمیم ایران فضای سیاسی واشنگتن را برای پیگیری سیاست تعامل با تهران بسیار پیچیده تر از پیش کند.
هاوارد برمن، رئیس دموکرات کمیته ی امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا، در بیانیه ای تند در واکنش به تصمیم ایران مبنی بر غنی سازی اورانیوم با بیست درصد غلظت برای رآکتور تحقیقاتی تهران گفت این حرکت تنها وضعیت حول و حوش فعالیت های هسته ای ایران را بسوی بحران پیش می برد.
به باور برمن رژیم از این طریق به شکل چشمگیری راه غنی سازی برای مصارف نظامی تا هشتاد درصد و بیشتر را هموار می کند.
برمن که در میان منتقدان جمهوری اسلامی به طیف میانه نزدیک است و همواره بر دیپلماسی تاکید می گذارد می گوید دیگر باید برای همه روشن باشد که تهران به غیر از تحقق شرایط مورد نظر خودش که به تولید جنگ افزار هسته ای می انجامد علاقه ای به حل و فصل دیپلماتیک مساله ندارد.
گروهی از کارشناسان معتقدند با توجه به چالش های فنی پیش روی ایران در غنی سازی که در ماههای اخیر فاش شده است ایران از این حرکت خود به عنوان تاکتیکی در مذاکره استفاده می کند.
رامین مهانپرست، سخنگوی وزارت خارجه ی ایران، امروز گفت تهران کماکان به مبادله ی اورانیوم پایبند است.
ما جائوشو، سخنگوی وزارت خارجه ی چین، هم که نگران به خطر افتادن منافعش در صورت تشدید بحران است امروز از تمام طرفین خواست طرح مبادله ی اورانیوم مورد حمایت جامعه ی بین الملل را در کانون حل مساله قرار دهند.
سناتور جوزف لیبرمن، رئیس کمیته ی امنیت ملی سنا، طی کنفرانس امنیتی مونیخ هشدار داده بود جهان اینک با انتخاب مهمی میان تحریم های شدید و سنگین یا حمله ی نظامی به ایران روبروست.
لیبرمن گفت دیالوگ با ایران شش سال است که ادامه دارد و ما همواره در پی گفتگوی معنادار بودیم اما، مقامات ایران از فرصتی که در اختیارشان قرار داده ایم استفاده نکرده اند.
هاوارد برمن، تنظیم کننده ی لایحه ی جدید تحریم فروشندگان بنزین به ایران در کنگره، می گوید در حالی که کنگره در حال تصویب نهایی لایحه مجلس نمایندگان و سنا است تا آن را برای کاخ سفید بفرستد شورای امنیت باید بسرعت تحریم های شدیدی را علیه تهران وضع کند. در راس گروه قانونگزاران آمریکایی در کنفرانس سه روزه ی مونیخ که یکشنبه به پایان رسید سناتور جان کری، رئیس دموکرات کمیته ی روابط خارجی سنا، حضور داشت. جان کری در مونیخ گفت بسیاری به این سو و آن سو می روند و فریاد می زنند ایران نمی تواند به جنگ افزار هسته ای دست یابد اما، این راه کنترل مساله ای به این جدیت نیست.

۱۳۸۸ بهمن ۱۶, جمعه

جنبش سبز در کانون توجه کنگره

تفسیر خبر جمعه میزبان سو مایرک، عضو کمیته ی اطلاعات مجلس نمایندگان آمریکا، بود. سو مایرک بنیانگذارانجمن حزبی ضد تروریسم در کنگره است که صد و بیست نماینده در آن عضویت دارند. مایریک طی قطعنامه ای خواهان تجدید توجه آمریکا به «جنبش سبز» در ایران شده است.

دنیس بلیر، مدیر اطلاعات ملی آمریکا، این هفته در گزارش خود به کمیته ی اطلاعات کنگره گفت: «جمهوری اسلامی به رغم آشوب داخلی سیاست خارجی اش را تغییر نداده است.»
در برنامه در جستجوی پاسخ به این پرسش ها بودیم: «چرا رژیم به رغم بحران داخلی سیاست خارجی اش تغییری نکرده است؟» و «آیا آنطور که ایران ادعا می کند آمریکا در پی ایران هراسی در منطقه است؟»
سو مایرک از جمله امضاء کنندگان بیانیه ی بین المللی محکومیت نقض حقوق بشر در ایران است که تا معرفی عاملان سرکوب معترضین در ایران خواستار لغو عضویت ایران در شورای حقوق بشر سازمان ملل شده است. این بیانیه به دست قانونگزارانی از آمریکا، بریتانیا، اتریش، رومانی، قبرس، و کانادا تهیه و تنظیم شد.
این عضو جمهوریخواه کنگره همچنین از اعضای متنفذ کمیته ی انرژی و بازرگانی در مجلس نمایندگان است.
در ادامه دکتر آرام حسامی، استاد علوم سیاسی کالج مانتگمری، و بابک داد، تحلیلگر و روزنامه نگار، نگاهی به مهمترین تحولات در آستانه ی سی و یکمین سالگرد انقلاب پنجاه و هفت داشتند.
جمعه؛ خطیب نمازجمعه تهران از معترضین خواست در راهپیمایی پنج شنبه شعارهای ناروا سر ندهند. منوچهر متکی، وزیر خارجه ایران، در آخرین دقایق به فهرست سخنرانان در کنفرانس سه روزه ی بین المللی امنیتی مونیخ افزوده شد.
کارشناسان معتقدند تهران می کوشد پیش از تصمیم گیری بر سر تشدید تحریم ها پیشنهاد مبادله ی اورانیوم را که پیشتر رد کرده بود احیا کند.
پنج شنبه ی این هفته در سی و یکمین سالگرد انقلاب پنجاه و هفت؛ بنا گزارش ها برای نخستین بار تظاهرکنندگان تحقق آرمانهای انقلاب را به پرسش می گیرند؛ دنیس بلیر، مدیر اطلاعات ملی آمریکا، این هفته گزارشی از ارزیابی شانزده سازمان اطلاعاتی آمریکا به کنگره ارائه داد که در آن توجه خاصی به تحولات سیاسی در ایران شده است. بلیر به اعضای کمیته ی اطلاعات کنگره گفت آیت الله خامنه ای، محمود احمدی نژاد، و متحدان تندروشان در واکنش به اپوزیسیون قویتر از انتظار و با نگاه به پایگاه سیاسی اجتماعی تضعیف شده شان بنظر می رسد مصمم اند با زور ابتکار عمل را در دست بگیرند اما، تا کنون در سرکوب مخالفان موفق نبوده اند.
در آستانه ی سالگرد انقلاب پنجاه و هفت میرحسین موسوی در مصاحبه ای گفت اوضاع داخلی نشان دهنده ی حضور ریشه های استبداد و دیکتاتوری باقیمانده از نظام شاهنشاهی است. ایشان جنبش سبز را بخشی از تلاش یک قرن گذشته برای دموکراسی و علیه دیکتاتوری عنوان می کند. اما، در عین حال تاکید می کند به قانون اساسی قائل و خواهان اصلاحات است. بسیاری معتقدند موسوی رهبر تصادفی جنبش سبز است و بیشتر یک بوریس یلتسین است تا لخ والسا. تندروها در ایران او را به تاثیرگیری از خارجی ها متهم می کنند.


لینک برای دانلود با سرعت کم یا بالا:

۱۳۸۸ بهمن ۱۵, پنجشنبه

«به جنبش سبز لطمه نزنیم»

قانونگزاران در کنگره ی آمریکا با توجه به چالش های پیش روی دستیابی به توافقی هسته ای با تهران بررسی نقش آمریکا در جنبش اصلاحات سیاسی در ایران را در دستور کار قرار داده اند.
در کنگره بر سر تشدید تحریم ایران اتفاق نظر دو حزبی وجود دارد اما، قانونگزاران دموکرات و جمهوریخواه درباره ی نحوه ی حمایت آمریکا از جنبش سبز اختلاف نظر دارند.
چگونه می توان از جنبش سبز حمایت کرد اما، استقلال آن را زیر سوال نبرد؟
گری اکرمن، رئیس دموکرات کمیته ی امور خاورمیانه در مجلس نمایندگان، با طرح این پرسش تاکید می کند آمریکا باید در برابر تحولات در ایران صبورانه عمل کند اما، این به معنای بی تفاوتی یا اتخاذ موضع انفعالی نیست. اکرمن معتقد است نخستین وظیفه ی آمریکا این است که به جنبش مردم لطمه نزند و دوم اینکه دریابد ما پزشک نیستیم و ایران هم بیمار نیست؛ ایران کشوری مستقل است که مردم شجاعش در کشاکش بر سر کسب آزادی اند و هر چند طبیعی است که از این حرکت حمایت کنیم اما، پرسش این است که چگونه؟
صحبت های رئیس دموکرات کمیته با واکنش جمهوریخواهان روبرو شد.
دنا روهرباکر هشدار داد اینک زمان صبوری در برابر ایران نیست و فرصت آن مدتهاست که بسر آمده است.
اد رویس از رویکرد دولت اوباما در این باره که در بودجه ی پیشنهادی سال دو هزار و یازده هیچ درخواستی برای کمک به توسعه ی دموکراسی در ایران ارائه نشده است انتقاد کرد و با بدبینی نسبت به مذاکرات هسته ای با ایران تاکید کرد پرسش پیش روی ما این است که احتمال وقوع کدام یک بیشتر است: دستیابی به یک توافق هسته ای معتبر با رژیم یا توفیق مبارزات اپوزیسیون؟
مهدی خلجی، کارشناس ارشد انستیتو سیاست های خاورنزدیک واشنگتن، تاکید داشت در وقوع هر سناریویی در ایران آیت الله خامنه ای نقش چندانی نخواهد داشت و ما یا شاهد سقوط رژیم خواهیم بود یا ظهور یک رژیم تماما نظامی. خلجی از این رو به قانونگزاران توصیه کرد با هدف قرار دادن سپاه در تحریم ها و تضعیف آن امکان روی کار آمدن یک حکومت نظامی را کاهش دهند.
جنیو عبدو، مدیر برنامه ی ایران در بنیاد سنچوری، احتمال مصالحه ی سیاسی میان اپوزیسیون و حاکمیت را در شرایط کنونی جدی ترین مساله ی پیش روی جنبش مردمی خواند. عبدو تاکید داشت حتی اگر در جریان تحولات پیش رو نقش آیت الله خامنه ای تضعیف شود او تا پایان عمر در مقام ولی فقیه خواهد ماند.
فریبرز قدر، کارشناس ارشد مرکز مطالعات استراتژیک و بین الملل، احتمال سرکوب شدید تظاهرات احتمالی معترضین در بیست و دوم بهمن را بسیار قوی دانست و گفت باید افشای فساد مالی حکومت و بویژه سپاه را در دستور کار قرار داد و مردم را در این باره آگاه کرد.
به باور اسکات کارپنتر، کارشناس انستیتو سیاست خاورنزدیک واشنگتن، تحریم های شوک آور چون جلوگیری از فروش بنزین می تواند در به زانو در آوردن رژیم بسیار موثر باشد اما، تاکید داشت آمریکا نباید از حمایت علنی از فعالین دموکراسی خواه ابایی داشته باشد.دنا روهرباکر، عضو جمهوریخواه کنگره، هشدار داد در این باره دچار سوءتفاهم نشویم که سپاه موقعیت اش را مدیون روحانیون حاکم است و این به گفته ی او ملاها هستند که درباره ی فرد رهبری کننده ی ایران تصمیم نهایی را می گیرند. کارشناسان اتفاق نظر داشتند بخش عمده ی اتهامات حاکی از فساد حکومتی متوجه سپاه است و نه شخص ولی فقیه.

۱۳۸۸ بهمن ۱۴, چهارشنبه

دنیس بلیر: «رژیم برغم آشوب داخلی سیاست خارجی اش را تغییر نداده است»

کنگره ی آمریکا دیروز و امروز صحنه ی حضور تمامی مدیران ارشد اطلاعات و دفاع ایالات متحده آمریکا بوده است. ایران از جمله مسائل مهم مطرح در مباحثات است.
دنیس بلیر، مدیر اطلاعات ملی آمریکا، در گزارش چهل و هفت صفحه ای اش در باره ی تهدیدهای کنونی و آتی متوجه آمریکا بیش از شصت بار به ایران اشاره می کند و تاکید می کند برغم آشوب سیاسی داخلی جمهوری اسلامی سیاست خارجی اش را تغییر نداده است.
این نخستین گزارش جامع شانزده سازمان اطلاعاتی به کنگره است که تحولات سیاسی داخلی ایران در آن جای ویژه ای یافته است.
دنیس بلیر، مدیر اطلاعات ملی، که باتفاق رئیس سی آی ای، اف بی آی، مدیر اطلاعات وزارت دفاع، و کفیل مدیر اطلاعات وزارت خارجه، در برابر قانونگزاران حاضر شده بود گفت آیت الله خامنه ای، محمود احمدی نژاد، و متحدان تندروشان در واکنش به اپوزیسیون قویتر از انتظار و با نگاه به پایگاه سیاسی اجتماعی تضعیف شده شان بنظر می رسد مصمم اند با زور ابتکار عمل را در دست بگیرند اما، تا کنون در سرکوب مخالفان موفق نبوده اند.
سناتور کیت باند، عضو ارشد جمهوریخواه کمیته ی اطلاعات سنا، با اشاره به احتمال تغییر نیات جمهوری اسلامی طی زمان ابراز امیدواری کرد مردم ایران در اعمال فشار بر حکومتشان برای تغییر موفق شوند.
بلیر گفت بر مبنای اطلاعات در دسترس تهران کماکان گزینه ی تولید جنگ افزار هسته ای را محفوظ نگه داشته است. مدیر اطلاعات ملی تاکید کرد جمع بندی دیدگاه شانزده سازمان اطلاعاتی آمریکا این است که ایران از ظرفیت فنی، علمی، و صنعتی برای تولید اورانیوم با درصد غنای مورد نیاز برای جنگ افزار هسته ای طی چند سال آتی برخوردار است اگر چنین تصمیمی را اتخاذ کرده و سرانجام به تولید بمب اتم دست بزند اما، مساله ی محوری اتخاذ تصمیم سیاسی در این باره است.
دریاسالار بازنشسته ی ارتش آمریکا به قانونگزاران گفت ما کماکان معتقدیم ایران در تصمیم گیری بر سر برنامه ی هسته ای اش مزایای اقداماتش را در نظر می گیرد و این امر فرصت هایی را در اختیار جامعه ی بین الملل قرار می دهد تا بر روند تصمیم گیری ایران اعمال نفوذ کند.
روشن نیست چراغ سبز رئیس جمهوری ایران به غرب بر سر تبادل سوخت هسته ای تا چه حد ناشی از فشارهای بین المللی یا داخلی است.
مدیراطلاعات ملی در گزارش خود به کنگره می گوید اقتصاد ایران در وضعیت بحرانی نیست اما، وابستگی هشتاد درصدی درآمد ایران از صادرات به فروش نفت رژیم را آسیب پذیر ساخته است و ما معتقدیم تحریم ها بر تلاش های ایران برای بیرون آمدن از رکود اقتصادی تاثیر منفی خواهد گذاشت.
دنیس بلیر در عین حال می گوید برغم بحران داخلی در ایران سیاست خارجی رژیم تغییری نکرده است.
ژنرال رانلد برجس، مدیر اطلاعات وزارت دفاع آمریکا، گفت ایران کماکان با تکیه بر نیروی قدس سپاه به تجهیز، تامین و تعلیم شبه نظامیان شیعه ی عراقی با هدف حمله به نیروهای آمریکا ادامه می دهد.
به گفته ی دنیس بلیر، مدیر اطلاعات ملی آمریکا، ایران همچنین رویکرد دوگانه ی حمایت سیاسی و اقتصادی از دولت کرزی و ارسال مهمات برای عناصر طالبان را دنبال می کند.
بلیر در گزارش خود به کنگره می گوید رهبری ایران به حزب الله لبنان به عنوان الگویی برای دیگر گروههای شبه نظامی در خاورمیانه نگاه می کند.
سناتور دایان فاینستاین، رئیس دموکرات کمیته ی اطلاعات سنا، درباره ی بازسازی حزب الله پس از جنگ سی و سه روزه سال دو هزار و شش با اسرائیل از مدیران اطلاعاتی سوال کرد.
ژنرال برجس گفت حزب الله بسرعت خود را بازسازی کرده و آنچه را در جنگ از دست داده بود جایگزین کرده است و اینک در موقعیتی قویتر از نظر نظامی و سیاسی قرار دارند.
دیروز و امروز رابرت گیتس، وزیر دفاع، و دریاسالار مایک مالن، رئیس ستاد مشترک، در دو نشست در برابر قانونگزاران حاضر شدند.
دریاسالار مالن در بخشی از جلسه ی دیروز در سنا با اشاره به پتانسیل بی ثباتی در منطقه ی خاورمیانه در سایه ی سیاست های ایران گفت امیدوارست تعامل و دیالوگ با ایران نتیجه ای در پی داشته باشد.
دریاسالار مالن همچنین تاکید کرد گزینه ی نظامی در برابر ایران کماکان مد نظر است.رابرت گیتس، وزیر دفاع آمریکا، درباره ی آزمایش ناموفق اخیر آژانس دفاع موشکی گفت برنامه ی فشرده ای برای پرتاب های آزمایشی در دست است و ابراز اطمینان کرد موشک های رهگیر مستقر بر روی زمین قابلیت ساقط کردن تهدیدهای بالقوه ی موشکی از ناحیه ی ایران را دارد.

۱۳۸۸ بهمن ۱۲, دوشنبه

کنگره در پی «توقیف سرمایه ها و ممنوع الخروج کردن سران سرکوب مردم ایران»

قانونگزاران در کنگره ی آمریکا رایزنی ها برای یکی کردن لایحه ی جامع تحریم ایران در مجلس نمایندگان و سنا را آغاز کرده اند تا مصوبه ی نهایی هر چه سریعتر برای امضای رئیس جمهور به کاخ سفید ارسال شود.
تردیدی نیست که در نسخه ی نهایی لایحه دست کم یک تغییر بسیار مهم اعمال خواهد شد.
حرکت غیرمنتظره ی رهبر اکثریت در سنای آمریکا در شب پنج شنبه برای آوردن لایحه ی جامع تحریم ایران به صحن سنا برای تصویب در یک رای گیری شفاهی بدون مباحثه بر سر هیچ گونه متممی پرسش های بسیاری را بدنبال داشته است. سناتور دموکرات هری رید دوشنبه ی قبل گفته بود بدنبال همراهی جمهوریخواهان است تا لایحه را طی چند هفته ی آتی به رای بگذارد.
مجلس نمایندگان نسخه ی نسبتا مشابه لایحه جامع تحریم را در ماه نوامبر به تصویب رسانده بود.
این هفته مذاکرات برای یکی کردن دو نسخه که تحریم شرکت های خارجی فروشنده ی بنزین به ایران در کانون آن قرار دارد آغاز می شود.
سناتور جمهوریخواه جان مک کین متممی به لایحه ارائه کرده است که رئیس جمهوری آمریکا را موظف می کند فهرستی از ناقضان حقوق بشر در ایران که در سرکوب خشونت بار فعالیت سیاسی مسالمت آمیز غیرنظامیان در ایران دست داشته اند تهیه کند.
سناتور مک کین می گوید متمم پیشنهادی او مقرر می کند این فهرست بطور علنی منتشر شود تا دشمنان مردم ایران نتوانند جرایم خود را پنهان کنند و در نتیجه بتوان صدور ویزاهای مسافرتی را برای آنان ممنوع و سرمایه هایشان را توقیف کرد.
سناتور هری رید از طرف خود و رهبر اقلیت، میچ مک کانل، به مک کین اطمینان داد پس از مذاکرات برای یکی کردن دو لایحه و الحاق متمم او نسخه ی نهایی بزودی به رای گذاشته شود.
دولت اوباما پیشتر خواستار تغییراتی در لایحه شده بود و معتقد است تحریم های یکجانبه به تلاش های بین المللی در شورای امنیت لطمه می زند. دولت از جمله می خواهد شرکت های خارجی کشورهایی که در تحریم بین المللی علیه ایران با آمریکا همکاری می کنند از تحریم مستثنی شوند.
سناتور دموکرات کریستوفر داد، تنظیم کننده ی لایحه ی جامع تحریم ایران با تاکید بر اینکه تحریم چند جانبه بسیار موثرتر خواهد بود گفت درباره ی درخواست دولت در مذاکرات برای یکی کردن دو نسخه ی لایحه با دیدی باز برخورد خواهد کرد.
اما، سناتور مک کانل معتقد است لایحه ی جامع تحریم ایران با لوایح تحریم یکجانبه متفاوت است و تحریم جدید آمریکا را به همکاری کشورهایی که کمتر نسبت به عواقبت اتمی شدن ایران نگرانی دارند گره نمی زند. رهبر اقلیت هشدار داد اگر دولت اوباما در برابر رژیم جمهوری اسلامی دست به اقدامی نزند کنگره باید چنین کند.
وزارت خارجه ی آمریکا همچنین از سوی قانونگزاران برای اجرای کامل قوانین کنونی تحریم ایران تحت فشار قرار گرفته است.
مارک کرک و ران کلاین، روسای جمهوریخواه و دموکرات کار گروه ایران در کنگره، پیرو نامه ی چندی پیش پنجاه تن از اعضای مجلس نمایندگان، قویا از مدیرکل امور خاور نزدیک وزارت خارجه خواسته اند به تعهد خود عمکلرده و اسامی موسسات و شرکت های نقض کننده ی تحریم ایران را بدون تاخیر اعلام کند.

سه درصد افزایش در بودجه ی پنتاگون

پرزیدنت اوباما بودجه ی درخواستی خود برای سال مالی دو هزار و ده را به کنگره فرستاد.
بودجه ی پیشنهادی دو هزار و یازده رئیس جمهور سه هزار و هشتصد میلیارد دلار است که ایجاد کار و کاهش کسری بودجه در بلند مدت در کانون آن قرار دارد. بودجه ی سال مالی جاری سه هزار و پانصد میلیارد دلار بود از این رو این افزایش بودجه با واکنش نه چندان خوشایند قانونگزاران روبرو خواهد شد.
این بودجه برای سال مالی آتی یک هزار و سیصد میلیارد دلار کسری بودجه را پیش بینی می کند که تا پایان دهه ی جاری چهار و نیم درصد اقتصاد آمریکا را تشکیل می دهد. کسری بودجه ی سال جاری یک هزار و ششصد میلیارد دلار برآورد شده است.
از فردا جلسات متعدد کنگره برای بررسی بودجه ی درخواستی آغاز می شود و وزرای دولت برای دفاع از آن در کنگره حاضر می شوند. وزیر دفاع و رئیس ستاد مشترک طی این هفته دو بار برای تشریح بودجه ی پنتاگون به کنگره می آیند.
برغم کاهش بودجه ی بسیاری از برنامه ها؛ بودجه ی پیشنهادی دفاع یک افزایش حدودا سه و چهار دهم درصدی را نشان می دهد. سی و سه میلیارد دلار برای طرح افزایش سی هزار نفری نیرو به افغانستان در نظر گرفته شده و در مجموع صد و پنجاه و نه میلیارد دلار برای جنگ عراق و افغانستان پیش بینی شده است. در بودجه ی دفاع تغییر نگاه استراتژیک پنتاگون از جنگ متعارف به نیروهای ویژه و ادوات پیشرفته برای مبارزه با افراط گرایان اسلامی دیده می شود.