۱۳۸۹ اردیبهشت ۱۰, جمعه

خبرها و نظرهای جمعه دهم اردیبهشت، سی ام آوریل

گفتگو با دکتر مهران براتی، کارشناس سیاست خارجی، درباره ی آخرین تحولات در سیاست اروپا و آمریکا در برابر ایران.

گفتگو با بابک داد، تحلیلگر و روزنامه نگار مقیم پاریس، درباره ی رابطه ی جنبش سبز و کارگران و روز ملی خلیج فارس در ایران.

۱۳۸۹ اردیبهشت ۹, پنجشنبه

خبرها و نظرهای پنج شنبه نهم اردیبهشت، بیست و نهم آوریل

گفتگو با سالم مشکور، روزنامه نگار عراقی، درباره ی بالا گرفتن تنش سیاسی در عراق.

گفتگو با دکتر حسن منصور، استاد اقتصاد دانشکده ی آمریکایی اقتصاد و تجارت، درباره ی سخنان محمود احمدی نژاد در افتتاح کارخانه ی سیمان زابل.

۱۳۸۹ اردیبهشت ۸, چهارشنبه

خبرها و نظرهای چهارشنبه هشتم اردیبهشت، بیست و هشتم آوریل

گفتگو با دکتر کنت کتزمن، کارشناس ارشد امور ایران در مرکز تحقیق کنگره ی آمریکا، درباره ی آخرین تحولات بر سر تحریم ایران

۱۳۸۹ اردیبهشت ۷, سه‌شنبه

خبرها و نظرهای سه شنبه هفتم اردیبهشت، بیست و هفتم آوریل

گفتگو با پائولو سوترو، مدیر بخش برزیل مرکز ودرو ویلسون، درباره ی نقش برزیل در حل مناقشه ی هسته ای ایران با غرب.

گفتگو با فرامرز دادرس، افسر پیشین اطلاعات و ضد اطلاعات، درباره ی فرار دانشمندان اتمی از ایران.

۱۳۸۹ اردیبهشت ۶, دوشنبه

خبرها و نظرهای دوشنبه ششم اردیبهشت، بیست و ششم آوریل

گفتگو با مارک فیتزپتریک، مدیر برنامه ی منع گسترش جنگ افزار هسته ای و خلع سلاح در موسسه ی بین المللی مطالعات استراتژیک، در لندن. فیتزپتریک چهار سال عضو گروه دیپلمات های آمریکا در آژانس بین المللی انرژی اتمی بود و آخرین سمت رسمی او معاون مدیرکل وزارت خارجه ی آمریکا در امور منع گسترش جنگ افزار هسته ای بود.

۱۳۸۹ اردیبهشت ۳, جمعه

خبرها و نظرهای جمعه سوم اردیبهشت، بیست و سوم آوریل

گفتگو با پویا دیانیم، رئیس کمیته ی روابط عمومی یهودیان ایرانی در آمریکا، درباره ی آخرین تحولات بر سر تحریم ایران.

گفتگو با لارا فتال، مادر جاشوا فتال، گردشگر آمریکایی زندانی در ایران، درباره ی احتمال اعتصاب غذای جاش، فرزندش و دو دوست هم بندی اش، سارا شورد و شین باوئر.

گفتگو با بابک داد، تحلیلگر و روزنامه نگار مقیم پاریس، درباره ی سخنان اخیر میرحسین موسوی.

۱۳۸۹ اردیبهشت ۲, پنجشنبه

خبرها و نظرهای پنج شنبه دوم اردیبهشت، بیست و دوم آوریل

گفتگو با دکتر مایکل کانل، مدیر پروژه ی ایران در مرکز تجزیه و تحلیل نیروی دریایی، در واشنگتن. مایکل کانل افسر پیشین ارتش آمریکا، دارای دکترای تاریخ ایران از دانشگاه هاروارد است و دیپلم مطالعات فارسی از دانشگاه تهران دارد.

گفتگوی تلفنی با دکتر حسن منصور، استاد اقتصاد دانشکده ی آمریکایی اقتصاد و تجارت، درباره ی سفر محمود احمدی نژاد به زیمبابوه

۱۳۸۹ اردیبهشت ۱, چهارشنبه

خبرها و نظرهای چهارشنبه اول اردیبهشت، بیست و یکم آوریل

گفتگو با مایکل نایتز، مدیر برنامه ی مطالعات دفاع و نظامی موسسه ی واشنگتن برای سیاست خاور نزدیک، درباره ی رزمایش سه روزه ی دریایی سپاه پاسداران.

گفتگو با عمر اسماعیل، کارشناس ارشد مسائل سودان، درباره ی انتخابات در سودان.

۱۳۸۹ فروردین ۳۱, سه‌شنبه

خبرها و نظرهای سه شنبه سی و یکم فروردین، بیستم آوریل

گفتگو با هوشنگ حسن یاری، استاد کالج نظامی سلطنتی کانادا، درباره ی گزارش پنتاگون از قابلیت نظامی ایران به کنگره

گفتگوی تلفنی با خلبان امیر کسروی، درباره ی بحران پروازهای مسافری در اروپا و سراسر جهان ناشی از فعالیت آتشفشانی در ایسلند

۱۳۸۹ فروردین ۳۰, دوشنبه

خبرها و نظرهای دوشنبه سی ام فروردین، نوزدهم آوریل

مازیار بهاری در جریان اعتراض ها به انتخابات ریاست جمهوری ایران در روز بیست و ششم خرداد ماه بدون ایراد اتهامی بازداشت شد و صد و هیجده روز را در زندان انفرادی در حبس بود. بهاری بیست و پنجم مهر ماه با وثیقه ای سیصد میلیون تومانی آزاد و سپس از ایران خارج شد. به گفته ی مازیار بهاری خانواده ی او اخیرا از سوی افرادی تهدید شده و او را به دادگاه احضار کرده اند.

گفتگو با مازیار بهاری، مستند ساز و روزنامه نگار ایرانی کانادایی، خبرنگار نیوزویک.

گفتگو با پال برنن، پژوهشگر ارشد امور اتمی در موسسه علوم و امنیت بین الملل، درباره ی تلاش ایران برای احیاء طرح مبادله ی اورانیوم و پیشرفت های ایران در غنی سازی اورانیوم

محمود احمدی نژاد در جریان روز ارتش در ایران گفت نیروهای خارجی باید منطقه را سریعا ترک کنند و افزود این استدعا نیست بلکه دستور و فرمان ملت های منطقه است.

گفتگو با شکریه بارکزی، نماینده ی مجلس افغانستان.

۱۳۸۹ فروردین ۲۷, جمعه

خبرها و نظرهای جمعه بیست و هفتم فروردین، شانزدهم آوریل

گفتگو با دکتر رضا تقی زاده، استاد علوم سیاسی دانشگاه گلاسکو، درباره ی سرعت گرفتن مذاکرات بر سر تحریم ایران و کنفرانس دو روزه ی خلع سلاح در تهران.

گفتگو با دکتر فیروز نادری، مدیر آزمایشگاه محرک جت در ناسا، از دانشمندان ارشد سازمان ملی هوانوردی و فضایی آمریکا، در باره ی اصلاحات مورد نظر پرزیدنت اوباما در ناسا.

۱۳۸۹ فروردین ۲۶, پنجشنبه

خبرها و نظرهای پنج شنبه بیست و ششم فروردین، پانزدهم آوریل

گفتگو با جوزف وود، کارشناس صندوق جرمن مارشال در آمریکا، مشاور معاون پیشین رئیس جمهوری آمریکا، سرهنگ بازنشسته ی نیروی هوایی ارتش آمریکا.

متیو بان، استاد مرکز علوم و امور بین الملل بلفر در دانشگاه هاروارد، نویسنده ی گزارش محفوظ نگهداشتن بمب در سال دو هزار و ده، متخصص امور تروریسم اتمی.

۱۳۸۹ فروردین ۲۵, چهارشنبه

خبرها و نظرهای بیست و پنجم فروردین، چهاردهم آوریل

پال هیوز، کارشناس موسسه ی صلح در آمریکا و مدیر اجرایی کمیسیون پارلمانی وضعیت استراتژیک آمریکا.

۱۳۸۹ فروردین ۲۴, سه‌شنبه

خبرها و نظرهای سه شنبه بیست و چهارم فروردین، سیزدهم آوریل

گفتگو با رالف مووات لارسن، کارشناس ارشد مرکز علوم و امور بین الملل بلفر در دانشگاه هاروارد، درباره ی اجلاس امنیت هسته ای در واشنگتن. رالف لارسن پیشتر سه سال مدیر اطلاعات و ضد اطلاعات وزارت انرژی آمریکا بوده و بیست و سه سال به عنوان افسر اطلاعاتی سی آی ای خدمت کرده است. از جمله سمت های ایشان مدیر واحد عملیات در اروپا و مدیر دفتر مبارزه با سلاح های کشتار جمعی بوده است.

۱۳۸۹ فروردین ۲۳, دوشنبه

خبرها و نظرهای دوشنبه بیست و سوم فروردین، دوازدهم آوریل

گفتگو با آلکس وطنخواه، دبیر بخش امنیت موسسه ی اطلاعاتی جینز، درباره ی نشست امنیت هسته ای در واشنگتن و طرح مساله ی ایران در نشست های دوجانبه.

۱۳۸۹ فروردین ۲۰, جمعه

خبرها و نظرهای جمعه بیستم فروردین، نهم آوریل

گفتگو با ژنرال رابرت گارد، رئیس مرکز کنترل تسلیحات و منع گسترش جنگ افزار اتمی، درباره ی آخرین تحولات هسته ای در صحنه ی بین المللی.

گفتگو با دکتر صالح عمر عیسی، استاد علوم سیاسی دانشگاه صلاح الدین اربیل کردستان عراق، درباره ی آخرین تحولات سیاسی در عراق.

گفتگوی تلفنی با بابک داد، تحلیلگر و روزنامه نگار مقیم پاریس، درباره ی تحولات سیاسی در ایران.

۱۳۸۹ فروردین ۱۹, پنجشنبه

خبرها و نظرهای پنج شنبه نوزدهم فروردین، هشتم آوریل

گفتگو با داریوش رجبیان، روزنامه نگار تاجیک، در لندن درباره ی پیامدهای سقوط دولت قربان بیک باقی یف، در قرقیزستان.

گفتگو با جیانتا داناپالا، معاون دبیرکل سازمان ملل متحد در امور خلع سلاح طی سالهای نود و هشت تا دو هزار و سه، درباره ی سیاست هسته ای جدید آمریکا و روسیه.

۱۳۸۹ فروردین ۱۸, چهارشنبه

خبرها و نظرهای چهارشنبه هجدهم فروردین، هفتم آوریل

گفتگو با محمد داود سلطان زوی، رئیس کمیسیون اقتصادی جرگه شورای ملی جمهوری اسلامی افغانستان، درباره ی تنش سیاسی میان واشنگتن و حامد کرزی، رئیس جمهوری افغانستان.



گفتگو با آیون اولریچ، نایب رئیس برنامه ی امنیت استراتژیک فدراسیون دانشمندان آمریکایی، درباره ی تحولات در استراتژی هسته ای آمریکا و پیمان جدید استارت میان مسکو و واشنگتن.

۱۳۸۹ فروردین ۱۷, سه‌شنبه

خبرها و نظرهای سه شنبه هفدهم فروردین، ششم آوریل

گفتگو با هنری سوکولسکی، مدیر اجرایی مرکز آموزش سیاست های منع گسترش جنگ افزار هسته ای، درباره ی کاهش تسلیحات استراتژیک آمریکا و روسیه

۱۳۸۹ فروردین ۱۶, دوشنبه

خبرها و نظرهای دوشنبه شانزدهم فروردین، پنجم آوریل

گزارش ها از عراق از احتمال تقویت نقش حامیان مقتدی صدر در ایجاد تشکیل دولت ائتلافی حکایت دارد. بدنبال پایان همه پرسی غیررسمی صدری ها در عراق و در حالی که چشم ها به نتیجه ی این رفراندوم نمادین دوخته شده است سفارت خانه های خارجی از جمله سفارت ایران در بغداد هدف حملات تروریستی قرار گرفته است.
برای بررسی آخرین تحولات سیاسی در عراق و منطقه گفتگویی داشتم با دکتر بابک رحیمی، استادیار مطالعات اسلامی و ایران در دانشگاه کالیفرنیا در سن دیه گو.

۱۳۸۹ فروردین ۱۳, جمعه

خبرها و نظرهای جمعه سیزدهم فروردین، دوم آوریل

روز جمعه هواداران مقتدی صدر، روحانی ضد آمریکایی، در یک همه پرسی نمادین برای تعیین نخست وزیر آینده عراق شرکت کردند.
در انتخابات مجلس عراق حزب شیعه صدر ۳۹ کرسی را نصیب خود کرد، و احتمالاً یکی از مهره های اصلی در تلاشهایی خواهد بود که برای تشکیل یک دولت ائتلافی صورت می گیرد.
اتحاد سکولار ایاد علاوی، نخست وزیر پیشین عراق، بیشترین شمار کرسی ها را بدست آورد و با کسب ۹۱ کرسی بر رقیب خود، نوری المالکی، پیشی گرفت.
در همه پرسی که روز شنبه به پایان خواهد رسید، هواداران صدر تعیین خواهند کرد که می خواهند چه کسی به مقام نخست وزیری برگزیده شود. نوری المالکی، ایاد علاوی، ابراهیم جعفری، نخست وزیر سابق، عادل عبدالمهدی، معاون رئیس جمهور، و محمد جعفر صدر از جمله نامزدان این همه پرسی هستند. بر روی برگه ی رای یک مربع خالی هم برای نوشتن نام نامزدی دیگر در نظر گرفته شده است.

ایران به طور آشکار تلاش می کند نوری المالکی، نخست وزیر و رهبر ائتلاف دولت قانون، را برای پیوستن به ائتلاف ملی عراق تحت فشار بگذارد اما، صدری ها که از سرکوب سپاه مهدی بدستور مالکی کماکان عصبانی اند مانع هر گونه توافقی شده اند. صدری ها با این همه پرسی بدنبال چه هستند؟ فشار برای انتخاب ابراهیم جعفری از ائتلاف خودشان یا معرفی محمد جعفر صدر، از ائتلاف دولت قانون، تنها پسر آیت الله محمد باقر صدر، که مدتی در ایران بود و بعد به لبنان رفت؟

در این باره گفتگویی داشتم با سالم مشکور، روزنامه نگار عراقی، اهل نجف که خود از کاندیداهای انتخابات مجلس عراق بود.

وقت آن است که مردم ره صحرا گیرند

خاصه اکنون که بهار آمد و فروردین است.

گفتگویی داشتم با بهمن مجلل، برگزار کننده ی مراسم سیزده بدر در جنوب کالیفرنیا، و نگاهی به تفاوت های سیزده بدر در ایران و آمریکا.

۱۳۸۹ فروردین ۱۲, پنجشنبه

خبرها و نظرهای پنج شنبه دوازدهم فروردین، اول آوریل

سی و دو سال پیش در این روز پایان دوران شاهنشاهی رقم خورد و جمهوری اسلامی ایران با یک همه پرسی متولد شد. طی ده سال دو رفراندوم دیگر در ایران برای تصویب قانون اساسی و بازنگری قانون اساسی برگزار شد اما، بیست سال است که مردم ایران برغم رو در رویی با مسائل مهم سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی فرصت شرکت در یک انتخابات و ابراز نظر را نیافته اند.
در این باره گفتگویی داشتم با دکتر قاسم شعله سعدی، دکتر نورالدین پیرموذن، و علی افشاری.