۱۳۸۷ اردیبهشت ۲۷, جمعه

تقابل زودهنگام جمهوریخواهان و دموکرات ها بر سر ریاست جمهوری آینده

پرزیدنت بوش در یک سخنرانی به مناسبت شصتمین سالگرد تاسیس اسرائیل در برابر کنست گفت بعضی بنظر می رسد باور دارند ما باید با تروریست ها و افراطیون مذاکره کنیم چنانکه رویکردی مبتکرانه آنها را مجاب خواهد کرد که در تمام این سالها سخت در اشتباه بوده اند. رئیس جمهوری آمریکا تاکید کرد این پندار نابخردانه و ابلهانه را پیشتر شنیده ایم زمانی که تانک های ارتش حزب نازی آلمان در سال هزار و نهصد و سی و نه میلادی وارد خاک لهستان می شدند یک سناتور آمریکایی گفت اگر فقط می توانستم با هیتلر گفتگو کنم ممکن بود از بروز تمام این فجایع جلوگیری کنیم. پرزیدنت بوش این نگرش را که از طریق مذاکره می توان تغییری در دیدگاه آنها ایجاد کرد خیالات خام توصیف کرد و گفت تاریخ بارها بی اعتباری این نگرش را اثبات کرده است.
از کسی پنهان نیست که سناتور دموکرات براک اوباما، پیشتاز انتخابات مقدماتی دموکرات ها برای ریاست جمهوری آمریکا، بر پایه ی نگرش جان اف کندی، رئیس جمهوری فقید آمریکا، مبنی بر اینکه نباید نه از سر ترس مذاکره کنیم و نه ترس از مذاکره داشته باشیم، گفته بود در صورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری با رهبران کشورهای دشمن آمریکا از جمله رهبران ایران به گفتگو خواهد نشست. اوباما گفته های پرزیدنت بوش را حمله ی سیاسی نادرست علیه خود عنوان کرد.
هر چند دنا پرینو، سخنگوی کاخ سفید، ارتباط میان سخنان رئیس جمهوری آمریکا با کاندیدای امیددار کسب ریاست جمهوری را رد کرد؛ به گفته ی تام داشل، رهبر پیشین دموکرات ها در سنا و از مدیران ارشد کمپین اوباما، گروهی از نزدیکان پرزیدنت بوش تائید کرده اند کلام او متوجه اوباما بود.
ظاهرا بخشی از اشاره به دیدار اخیر جیمی کارتر، رئیس جمهوری پیشین آمریکا، با مقامات حماس بود. گوردون جاندرو، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا، می گوید پرزیدنت بوش طیف گسترده ای از افراد را که گفتگو با حماس یا حزب الله را پیشنهاد می کنند مورد نظر داشت.
اوباما طی بیانیه ای اعلام کرد پرزیدنت بوش می داند پیشتاز رقابت های انتخابات مقدماتی حزب دموکرات برای ریاست جمهوری هرگز از تماس و مذاکره با تروریست ها حمایت نکرده است.
سناتور دموکرات جوزف بایدن، رئیس کمیته ی روابط خارجی سنا، معتقد است رئیس جمهوری سیاست های خود را به خارج از مرزهای کشور می برد اما، نباید مشاجرات سیاسی اش را در یک کشور خارجی مطرح کند.
ننسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، گفت گفتار پرزیدنت بوش در شان دفتر ریاست جمهوری نبود.
اما، سخنان پرزیدنت بوش مدافعانی هم داشت.
سناتور جمهوریخواه جان مک کین، کاندیدای جمهوریخواهان در انتخابات ریاست جمهوری، که مورد حمایت پرزیدنت بوش قرار دارد گفت حرف پرزیدنت بوش را باور می کند که طرف صحبت اش اوباما نبوده اما، این پرسش را مطرح کرد که اوباما باید پاسخ دهد از نشستن بر سر میز مذاکره با احمدی نژاد که اسرائیل را جسد متعفن و فاسد می خواند و خود را متعهد به نابودی اسرائیل می داند چه هدفی دارد و درباره ی چه می خواهد گفتگو کند؟
سناتور جوزف لیبرمن، رئیس کمیته ی امنیت ملی سنا، و از حامیان سناتور مک کین، سخنان پرزیدنت بوش را کاملا تائید کرد و گفت چطور رهبر آمریکا می تواند با احمدی نژاد که برای حماس و حزب الله و تروریست ها در عراق اسلحه می فرستد بر سر یک میز بنشیند؟
سناتور دموکرات جان کری، کاندیدای پیشین ریاست جمهوری آمریکا، می گوید اگر پرزیدنت بوش تصور می کند تماس و گفتگو با ایران باج دهی است اولین کاری که پس از بازگشت به آمریکا باید انجام دهد درخواست برکناری اعضای کابینه ی خود است.
تام دشل می گوید گفته های پرزیدنت بوش حتی گفتار رابرت گیتز،وزیر دفاع آمریکا، را مبنی بر ضرورت گسترش تماس های دیپلماتیک با ایران نقض می کند.
حتی هیلاری کلینتون، رقیب براک اوباما، که پیشتر از اوباما در این باره انتقاد کرده بود مقایسه پرزیدنت بوش میان هر دموکراتی که از مذاکره صحبت می کند با دلجویی و باج دهی به نازی ها را اهانت بار و خشم برانگیز خواند. سناتور کلینتون که علیرغم فشارها برای کناره گیری از رقابت های انتخاباتی کماکان در کورس رقابت ها با براک اوباما، که تا کسب نامزدی حزب یکصد و بیست و شش نماینده بیشتر فاصله ندارد، مانده است دیروز گفت تفاوت هایی با اوباما در بعضی موارد سیاست خارجی دارد اما، در مخالفت با سیاست های دولت بوش و ادامه ی آن توسط جان مک کین با اوباما اتفاق نظر دارد. بسیاری معتقدند دموکرات ها از این مشاجره استقبال می کنند و آن را تا انتخابات نوامبر ادامه خواهند داد چرا که پیام تغییر و پرهیز از سیاست های دولت بوش در برابر ایران، عراق، و افغانستان را برجسته می کند. کارشناسان معتقدند از این روست که جان مک کین دیروز از تعهد خود برای خارج کردن نیروهای رزمی آمریکا از عراق در پایان دوران اول ریاست جمهوری اش در ژانویه ی دو هزار و نه و توجه بیشتر به افغانستان و دیگر چالش های پیش روی آمریکا سخن گفت.

۲ نظر:

Arash Sigarchi گفت...

سلام جناب دهفانپور جان. یه پیشنهاد داشتم. لطفا برنامه های خودت را تحت یک کته گوری بذار که ما مشکل نداشته باشیم.
من به خاطر دیدن برنامه هات باید هر روز شش ساعت رو شخم بزنم.

mojtaba mostafavi گفت...

سلام این دولت برایه همه چی‌ پول دارند ولی‌ نه برای یارانه‌ها . هی‌ میگن نیروی هسته‌ای تو نگو ما باید از حالا به بعد هسته بخوریم چون از خورشت الو فقط هستش گیرمون میاد. ما نیروی هسته‌ای می‌خواهیم بزنیم تو سرمون. نه قدرت خرید داریم نه میتونیم از حالا با بعد جایی برویم چون اقایون بنزین را حسابی‌ بالا بردند. آقای احمدینژاد حق نفت ما که گفتی‌ سر سفره هر خانواده ایرانی‌ میاری کو؟ همه رو دادید به عربهای سنی تو غزه بخورند تا عکستون رو همهجای فلسطین بزنند. نه نیروی اتممیت رو می‌خواهیم نه کمکت به غزه. یادت نره که همین ما بسیجیهایی که همه یارانه‌ها رو ازشون بریدی ما باعث شدیم که جنابعالی هنوز رئیس جمهور باشید.