۱۳۸۷ مرداد ۱۱, جمعه

آیا روابط ایران و کره ی شمالی نگران کننده است؟

روز پنج شنبه، کریستوفر هیل، مدیرکل امور آسیای شرقی و اقیانوسیه ی وزارت خارجه ی آمریکا، در برابر کمیته ی نیروهای مسلح سنای آمریکا حاضر شد تا به پرسش های قانونگذاران در باره ی آخرین تحولات در پرونده ی خلع سلاح هسته ای کره ی شمالی پاسخ دهد.
کریستوفر هیل بخش عمده ای از گزارش خود را به وضعیت نگران کننده ی حقوق بشر در کره ی شمالی و نگرانی های آمریکا اختصاص داد و در پاسخ به پرسش های سناتور جمهوریخواه سم براونبک وعده داد حقوق بشر در دستور کار دور بعدی مذاکرات گروه کاری میان دو کشور قرار گیرد.
از دیگر نگرانی های عمده قانونگذاران این است که دولت بوش در درآوردن نام کره ی شمالی از لیست حامیان تروریسم وزارت خارجه ی آمریکا تعجیل می کند و معتقدند عدم تعهد پیونگ یانگ به توقف برنامه ی موشک های بالستیک و نگرانی از انتقال دانش هسته ای و موشکی به دیگران از جمله سپاه پاسداران ایران و حزب الله ضرورت بررسی بیشتر نقش کره را تقویت می کند.
کریستوفر هیل در پاسخ به این نگرانی های سناتور جوزف لیبرمن به او اطمینان داد این ادعاها بررسی شده و نهادهای آمریکا نتیجه گرفته اند کره ی شمالی مستحق خارج شدن از لیست تروریسم است تا بتواند از کمک های اقتصادی برخوردار شود.
سناتور لیبرمن که پاسخ هیل را قانع کننده ندید از او خواست در نشست غیرعلنی که ساعتی بعد برگزار شد بیشتر مساله را بشکافد. کنگره ۵۰ روز فرصت دارد مخالفت خود را با تصمیم دولت بوش برای حذف نام کره ی شمالی از لیست تروریسم اعلام کند.

هیچ نظری موجود نیست: