۱۳۸۷ مهر ۱۳, شنبه

آیا پیلین فولاد آبدیده می شود؟

تیتر بزرگ تمام خبرگزاری ها و نشریات بزرگ دیروز و امروز در آمریکا و بسیاری از نقاط جهان کماکان به تنها مناظره ی کاندیداهای معاونت ریاست جمهوری آمریکا، سارا پیلین و سناتور جوزف بایدن، و تبعات آن اختصاص دارد. مناظره ی آرام و بی هیاهوی دانشگاه واشنگتن سینت لوئیس در ایالت میزوری که بسیاری آن را مناظره ای برابر توصیف کردند اما، در نظرسنجی سی بی اس و سی ان ان بایدن با اختلافی دو رقمی برنده معرفی شد. مناظره ای که با ۷۰ میلیون بیننده ی تلویزیونی رکورد مناظره ی سال ۱۹۸۴ بین جرج بوش پدر و خانم جرالدین فرارو، کاندیداهای وقت معاونت ریاست جمهوری، با حدود ۵۷ میلیون بیننده را شکست. مناظره ی هفته ی پیش مک کین و اوباما هم حدود ۵۲ میلیون بیننده داشت. آنچه که مسلم است هر دو کاندیدای معاونت ریاست جمهوری به آنچه که در پی آن بودند دست یافتند. پیلین توانست چهره ی آسیب دیده اش در چند مصاحبه ی تلویزیونی اخیر را ترمیم کند و اعتماد به نفسی بدست آورد تا امروز اوباما را با تروریست های داخلی پیوند بزند. بایدن نیز ماهرانه با پرهیز از مواجهه ی کلامی با پیلین تا توانست مک کین را مورد حمله قرار داد. پیلین سرحال از حضور موفقش در مناظره که در آن اوباما را چند بار به تندی مورد انتقاد قرار داد امروز دوستی اوباما با بیل ایرز را زیر سوال برد. بیل ایرز یکی از اعضای سابق یک گروه آنارشیستی موسوم به «ودر آندرگراندز» است که چند دهه پیش در اعتراض به سیاست های دولت در ساختمان های دولت فدرال از جمله پنتاگون بمبگذاری کردند. تمام اعضای گروه دستگیر شدند و سالها در زندان بودند. بیل ایرز سالهاست که در دانشگاه تدریس می کند و در نزدیکی اوباما در شیکاگو زندگی می کند و چند باری در جلسات محلی با اوباما ملاقات کرده اند.
در حالی که آخرین نظرسنجی ها در سراسر آمریکا و ایالت های سرنوشت ساز از پیشتازی روشن سناتور دموکرات براک اوباما بر رقیب جمهوریخواه سناتور جان مک کین حکایت دارد گروهی پیشاپیش پیش بینی می کردند که حملات شخصی علیه اوباما از سرگرفته شود و از این رو مناظره ی سارا پیلین و سناتور دموکرات جوزف بایدن هم بیشتر به انتقاد از مواضع کاندیداهای ریاست جمهوری اختصاص داشت. تحلیلگران معتقدند مناظره ی معاونین به تغییری در روند رقابت های انتخاباتی منجر نشده و کمپین مک کین در فاصله ی یک ماه مانده به انتخابات راهی جز وارد کردن اتهامات برای تخریب چهره ی اوباما ندارد. در مناظره ی پیلین و بایدن هم که عمده ی وقت در بخش نخست به بحران مالی آمریکا و مالیات و در بخش دوم به عراق و ایران اختصاص داشت بارها و بارها نام مک کین و اوباما شنیده شد.
بایدن در فرازهایی با نقل گفته های اخیر مک کین که چند هفته پیش از قدرتمند بودن بنیان اقتصادی آمریکا دفاع می کرد و حال از بحران مالی سخن می گوید کوشید ثابت کند جان مک کین مشکلات اقتصادی مردم را درک نمی کند و بر خلاف ادعا در بسیاری از موارد سرنوشت ساز برای کشور سناتوری مستقل نبوده و با دولت بوش همراه بوده است.
پیلین اوباما را فردی بیش از حد با تعلقات حزبی توصیف کرد که قادر نیست برای رسیدن به تغییر دست به رویکرد دوحزبی بزند و او را متهم کرد با طرح شانزده ماهه ی خروج نیروها در واقع پرچم سفید تسلیم در عراق را بالا برده است.
هر دو کمپین بلافاصله پس از مناظره مدعی پیروزی در مناظره ی ۹۰ دقیقه ای شدند.
تاکر باندز، سخنگوی سناتور مک کین حضور پیلین را استثنایی و با تسلط توصیف کرد و به صدای آمریکا گفت واشنگتن در معاون ریاست جمهوری آمریکا صدایی جدید را خواهد شنید که برای اعمال تغییرات ضروری است. به گفته ی تاکر پیامدهای انتقادهای پیلین از اوباما در ارتباط با افزایش هزینه های دولت و افزایش مالیات می تواند در فاصله ی کوتاه مانده به انتخابات بر افکار عمومی تاثیرگذار باشد.
کارشناسان معتقدند پیلین فراتر از انتظار ظاهر شد.
دیوید اکسلراد، استراتژیست ارشد اوباما، به صدای آمریکا گفت آنچه پیلین ارائه کرد ادامه ی همین وضعیت کنونی و همین فسلفه ی حاکم بود اما بایدن با تکیه بر نیازهای طبقه ی متوسط ضرورت تغییر را مورد تاکید قرار داد.
پیلین چند بار بایدن و اوباما را برای اینکه ریشه ی همه ی مشکلات را در گذشته می بینند به جای اینکه نگاه به آینده داشته باشند مورد انتقاد قرار داد. پیلین با اشاره به چند دهه سابقه ی بایدن در سنا گفت مردم در پی چیزی جدیدند.
بایدن در بخشی از مناظره در پاسخ به اینکه بودجه ی طرح ۷۰۰ میلیارد دلاری نجات مالی از کجا تامین می شود و از چه برنامه هایی باید صرفنظر کرد از احتمال بررسی مجدد طرح دو برابر کردن کمک های خارجی در کنگره سخن گفت.
دبی واسرمن شولتز، عضو دموکرات کمیته ی تخصیص بودجه ی مجلس نمایندگان، که یکروز پیش از تصویب لایحه ی نجات مالی در کنگره در گفتگویی با صدای آمریکا از احتمال تائید آن خبر داده بود گفت بایدن صحبتی از قطع کمک های خارجی نکرد بلکه صحبت از کند کردن روند بعضی برنامه ها بود. او یادآوری کرد خروج نیروها از عراق می تواند ماهانه ۱۲ میلیارد دلار در کاهش هزینه های کشور موثر باشد و بخشی از هزینه ها از این محل تامین شود.
دو کاندیدا بر سر کارآیی اجرای الگوبرداری از طرحی مشابه طرح اعزام نیروی بیشتر به عراق در افغانستان با یکدیگر جدال کلامی داشتند و بار دیگر سخنان ضد اسرائیلی محمود احمدی نژاد بخشی از مناظره را به خود اختصاص داد.
پیلین اصرار اوباما برای گفتگو با احمدی نژاد را از سر خامی و بسیار خطرناک توصیف کرد.
بایدن گفت شگفت زده است که چرا مک کین نمی داند ساز و کار امنیتی ایران زیر نظر احمدی نژاد نیست بلکه رهبری دینی کشور آن را در دست دارند. بایدن گفت تمام متحدان آمریکا، پنج وزیر خارجه ی آمریکا از جمله دو جمهوریخواه از گفتگو با ایران استقبال می کنند. بایدن گفت حتی پرزیدنت بوش نیز به این امر واقف شده اما، مک کین هنوز راه خودش را می رود.
از سوزان رایس، مشاور سیاست خارجی اوباما، درباره ی دادن مجوز تاسیس دفتر به شورای ملی آمریکاییان ایرانی تبار در تهران و ادعای ایران برای توقف غنی سازی اورانیوم در برابر سوخت هسته ای تضمینی پرسیدم. او بدون اشاره ی مستقیم گفت اوباما از هر گونه گفتگو و افزایش تماس و تصریح اهمیت غیر اتمی ماندن ایران حمایت می کند.
تاکر باندز می گوید مک کین همواره از تبدیل ایران به یک عضو مسول جامعه ی جهانی استقبال کرده است.

هیچ نظری موجود نیست: