۱۳۸۷ دی ۱۷, سه‌شنبه

افتتاح کنگره ی یکصد و یازدهم

ظهر امروز کنگره ی یکصد و یازدهم پس از انجام مراسم سوگند قانونگذاران رسما فعالیت خود را آغاز کرد. بیش از شصت نماینده ی جدید از جمله نه سناتور پا به کنگره می گذارند. انتظار می رود بحران اقتصادی آمریکا بر روزهای نخست کار کنگره ی جدید سایه بیفکند.
مراسم افتتاح با چند رویداد خبر ساز همراه بود. رولند بوریس، دادستان کل پیشین ایلینوی، فردی که از سوی فرماندار ایلینوی به عنوان جانشین اوباما در سنا معرفی شده است ساعتی پیش در میان انبوه خبرنگاران پا به ساختمان سنا گذاشت اما، بدلیل کامل نبودن مدارکش از ورود به سنا منع شد. رهبران دموکرات گفته بودند قصد ندارند به دلیل اتهامات فساد حول و حوش فرماندار ایلینوی او را در صحن سنا بپذیرند. بوریس دیروز خود را سناتور تازه کار ایلینوی معرفی کرد اما، گفت با حضور در صحن سنا قصد ایجاد یک معرکه ندارد. البته سناتور هری رید، رهبر سنا، راه مصالحه را بازگذاشته است و از این رو بسیاری معتقدند احتمال می رود اگر بوریس هفتاد و یک ساله بپذیرد سال دو هزار و ده در انتخابات شرکت نکند، و حکم او توسط دیگر مقامات مسول ایالتی از جمله پت کوئین، جانشین فرماندار ایلینوی، تائید شود، او را تا انتخابات سال دو هزار و ده بپذیرند. دموکرات ها نگرانند در سایه ی اتهامات فساد فرماندار دموکرات ایلینوی این کرسی را در انتخابات بعدی به جمهوریخواهان واگذار کنند. بوریس فردا ملاقاتی با رهبری دموکرات ها در سنا دارد و احتمال دارد پرونده ی او به کمیته ی قوانین داخلی سنا ارجاع شود.
در عین حال رهبران کنگره توافق کرده اند ال فرنکن که دیروز از سوی مقامات ایالت مینه سوتا به عنوان سناتور جدید دموکرات آن ایالت معرفی شد تا روشن شدن نتیجه ی شکایت رقیب جمهوریخواه، نورم کلمن، به کرسی خود در سنا تکیه نزند.
امروز جوزف بایدن، معاون ریاست جمهوری منتخب، هم در مراسم سوگند در سنا شرکت کرد. سناتور بایدن بطور همزمان برای دفاع از کرسی خود در سنا هم در انتخابات پیروز شد از این رو امروز سوگند می خورد اما، پس از بیستم ژانویه جانشین اش موقت اش کرسی او را تا سال دو هزار و ده پر خواهد کرد. جوزف بایدن پایان این هفته و پیش از آغاز به کار دولت جدید باتفاق گروهی از سناتورهای دموکرات و جمهوریخواه عازم سفری به جنوب غربی آسیاست که انتظار می رود دیدار از پاکستان و افغانستان در کانون آن قرار داشته باشد.

هیچ نظری موجود نیست: