۱۳۸۷ اسفند ۱, پنجشنبه

دیدار کم سابقه ی یک هیات بلندپایه ی آمریکایی از غزه

سناتور دموکرات جان کری، رئیس کمیته ی روابط خارجی سنای ایالات متحده، و گروهی از قانونگذاران مجلس نمایندگان آمریکا برای یک بازدید کم سابقه وارد مناطق جنگ زده در نوار غزه شدند. مقامات ارشد کنگره تاکید کرده اند که بازدید آنها حاکی از هیچ گونه تغییری در سیاست واشنگتن در برابر گروه حماس نیست.
بازدید قانونگذاران آمریکایی نخستین سفر گروهی از مقامات بلندپایه ی آمریکا به نوار غزه از زمان قدرت گرفتن حماس در آن منطقه است.
سخنگوی سناتور جان کری در تماسی تلفنی به شبکه ی خبری فارسی صدای آمریکا گفت آقای کری در ادامه ی سفر بلندش به خاورمیانه پس از بازدید از غزه برای دیدار و گفتگو با محمود عباس، رهبر تشکیلات خودگردان فلسطینی، و سلام فیاض، نخست وزیر دولت فلسطینی، به کرانه ی باختری می رود.
رئیس کمیته ی روابط خارجی سنای آمریکا دقایقی پیش از آنکه اسرائیل را برای ورود به غزه با خودروی سازمان ملل متحد ترک کند به خبرنگاران گفت این بازدید به هیچ وجه نشان از تغییر رویکرد دولت پرزیدنت اوباما و دموکرات ها در کنگره نسبت به حماس ندارد بلکه نشانگر تلاش های ما برای شنیدن و آموختن است.
سناتور دموکرات جان کری این سخنان را در کنار صیپی لیونی، وزیر خارجه ی اسرائیل، در روستای سدروت اسرائیل ایراد کرد که هدف حملات پیاپی راکتی حماس بوده است.
جان کری گفت پرزیدنت اوباما در بازدید ژوئیه ی سال گذشته از اسرائیل دقیقا در برابر همین راکت ها در سدروت ایستاده بود و او و من برای این به اینجا آمدیم چرا که عمیقا معتقدیم هیچ کس نباید در چنین ترسی زندگی کند و هیچ کودکی نباید در فضای ترس حملات راکتی بزرگ شود.
جان کری که طبق برنامه قرار بود گفتگویی با مقامات سازمان ملل در نوار غزه داشته باشد پس از عبور از گذرگاه ارز برای ورود به غزه در برابر خرابه های به جا مانده از مدرسه ی آمریکایی ها گفت رهبران سیاسی شما باید درک کنند هر کشوری که مردمش سالهای متمادی تحت حملات راکتی قرار داشته باشند واکنش نشان می دهد.
دو قانونگذار مجلس نمایندگان آمریکا هم که ساعتی پیش از جان کری وارد غزه شده بودند برای بازدید از روند انتقال کمک های بشردوستانه به مرکز توزیع کمک های سازمان ملل در زیتون رفته بودند.
حضور کیت الیسون، نخستین قانونگذار مسلمان کنگره ی آمریکا، در این سفر توجه رسانه ها را بشدت جلب کرده بود.
برایان بیرد، عضو دموکرات کنگره از ایالت واشنگتن، ضمن ابراز تاسف از آنچه بر مردم غزه می گذرد گفت هدف از این سفر نمایش همدردی کنگره با مردم محنت دیده ی غزه و اطمینان از دریافت سریع کمک ها است.
بازدید از یک کارخانه و یک بیمارستان آسیب دیده از بمباران ناشی از جنگ بیست و دو روزه ی حماس با اسرائیل بخش دیگری از برنامه ی قانونگذاران بود اما، برنامه ای برای ملاقات با مقامات دولت حماس در نظر گرفته نشده بود.
سناتور کری پیش از بازدید از غزه گفت یک دیدار چیزی را تغییر نمی دهد، آنچه که باید تغییر کند رفتار حماس و توسل پیاپی به ابزار ترور است.
سناتور کری روز شنبه برای دیدار با بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه، به دمشق خواهد رفت. مقامات حماس روابط نزدیکی با سوریه و ایران دارند.
کاندیدای پیشین انتخابات ریاست جمهوری آمریکا دیروز طی دیداری از لبنان و پس از گفتگو با میشل سلیمان، رئیس جمهوری آن کشور، گفت ما از دمشق انتظار داریم رفتار خود را در قبال لبنان و عراق تغییر دهد.
جان کری تاکید کرد دولت پرزیدنت اوباما سوریه را برای کمک به خلع سلاح حزب الله لبنان تحت فشار خواهد گذاشت و انتظار دارد دمشق در حل اختلافات با حزب الله و فلسطینیان نقش ایفا کند.
سناتور متنفذ آمریکایی که دیدارهایی با فواد سینیورا، نخست وزیر لبنان، و سعد حریری، رهبر جناح اکثریت پارلمان آن کشور، داشت گفت واشنگتن در مذاکرات با سوریه آینده ی لبنان را قربانی نخواهد کرد.
کاندیدای پیشین انتخابات ریاست جمهوری آمریکا گفت برخلاف دولت جرج بوش که تصور می کرد به صرف اینکه بگوییم انتظار چه تغییراتی داریم باید در انتظار انجام آن تغییرات بنشینیم ما باور داریم که این مهم بدون تماس از نزدیک رخ نمی دهد.
کری گفت ما در رویکرد جدید دیپلماسی خود دچار این توهم نیستیم که تنها گفتگو به حل مسائل می انجامد بلکه توافق زمانی بدست می آید که دو طرف انتظارات یکدیگر را برآورده کنند.
سناتور بنجامین کاردین، رئیس دموکرات کمیته ی فرعی امور تروریسم در کمیته ی امنیت ملی سنا، دیروز پس از دیدار با بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه، در کنفرانس خبری در کنار سناتور دموکرات شلدون وایتهاوس، سناتور جمهوریخواه راجر ویکر، و سناتور دموکرات تام یودال، در فرودگاه دمشق گفت از اسد خواسته است به سه دهه اتحاد خود با حماس و ایران پایان دهد و از فرصت بدست آمده در دولت جدید واشنگتن برای خروج از انزوای بین المللی استفاده کند.
جمهوریخواهان در کنگره پیش از سفر قانونگذاران به منطقه نسبت به تغییر رویکرد بشار اسد و شکستن اتحاد دمشق و تهران ابراز تردید کردند. دن برتن، عضو ارشد جمهوریخواه کمیته ی امور خاورمیانه در مجلس نمایندگان، گفت ایران، سوریه، حماس، و حزب الله مصمم به نابودی اسرائیل هستند و هرگز حاضر نخواهند شد حق موجودیت اسرائیل را برسمیت بشناسند.
دیوید ماکووسکی، مدیر پروژه ی صلح خاورمیانه در انستیتو واشنگتن، هفته ی گذشته در نشستی به قانونگذاران کمیته ی امور خاورمیانه ی مجلس نمایندگان، گفت چنین مکالمه ای خالی از ارزش نیست اگر سوریه چون مصر در دهه ی هفتاد تصمیمی استراتژیک بگیرد و از حمایت از حماس و جهاد اسلامی دست بکشد و در روابط نظامی اش با ایران تجدیدنظر کند.
دنیل پلتکا، معاون مرکز مطالعات سیاست خارجی و دفاعی انستیتو آمریکایی انترپرایز، به قانونگذاران گفت چنین تغییری یعنی زیر و رو کردن مبانی حزب بعث در سوریه و پایان دوران اسد. پلتکا گفت می توان با چشم های باز به این گفتگوها رفت اما، هشدار داد دچار وهم و خیال نشویم و در این فانتزی فرو نرویم که سوریه را از ایران جدا می کنیم، با ایران به گفتگو می نشینیم و حماس، حزب الله، و ایران را منزوی می کنیم.
دیوید ماکووسکی می گوید اگر بنیامین نتانیاهو رهبری اسرائیل را در یک ائتلاف با کدیما در دست بگیرد بر خلاف انتظار و شعارهای انتخاباتی احتمال اینکه او با سوریه بر سر بازگرداندن بلندی های جولان به توافق برسد کم نیست. به باور ماکووسکی این تصمیمی بود که او در دوران اول نخست وزیری اش در نظر داشت اما، آریل شارون در آن زمان مانع چنین امری شد. دیوید ماکووسکی می گوید بیشترین حامیان آشتی با سوریه نظامیان اسرائیلی اند و از آنجایی که انتظارات دو طرف در چنین مذاکراتی نسبت به مذاکرات صلح با فلسطینیان روشن تر است بعید نیست نتانیاهو همه را در این باره شگفت زده کند زیرا او به نتایج منطقه ای صلح با سوریه می اندیشد.همزمان با سفر گروهی از قانونگذاران آمریکایی به سوریه گروه اطلاعات دفاعی موسوم به جینز دفنس در گزارشی از افزایش فعالیت سوریه در یک تاسیسات مشکوک به تولید جنگ افزار شیمیایی خبر می دهد. این گروه اطلاعاتی که در لندن مستقر است می گوید مطالعه ی تصاویر ماهواره ای از تاسیسات السفیر در شمال غربی سوریه نشانه ای از اقدام تهاجمی بدست نمی دهد اما، گسترش فعالیت ها در این مرکز به نگرانی اسرائیل نسبت به تولید سلاح های کشتار جمعی در سوریه دامن زده و عدم اطمینان متقابل دو همسایه را در مذاکرات صلح متناوب برجسته می کند.

هیچ نظری موجود نیست: