۱۳۸۷ اسفند ۱۱, یکشنبه

گیتس: ایران به بمب اتم نزدیک نیست

رابرت گیتس، وزیر دفاع آمریکا، در گفتگویی با شبکه ی خبری «ان بی سی» گفت هر طور جنگ در عراق مورد انتقاد قرار بگیرد تصور نمی کند درگیری آمریکا در عراق توجه دولت جرج بوش و دولت کنونی را از مشکل رو به فزونی ایران و برنامه ی هسته ای اش حداقل طی چند سال گذشته منحرف کرده باشد.

وزیر دفاع آمریکا جمهوریخواهی است که در دولت بوش نیز رهبری پنتاگون را در اختیار داشت. گیتس که سالها پیش ریاست «سی آی ای» را برعهده داشت پس از پیروزی دموکرات ها در انتخابات دو هزار و شش جانشین دانالد رامسفلد، وزیر پیشین دفاع، شد. او گفت نگرانی از برنامه های ایران به مدتها پیش از دولت جرج بوش برمی گردد.
رابرت گیتس ضمن اشاره به اینکه دور کردن ایران از مسیر دستیابی به جنگ افزار هسته ای در چند سال گذشته در کانون سیاست واشنگتن بوده است تاکید کرد ایران تا تولید بمب اتم فاصله دارد و به ساخت جنگ افزار هسته ای نزدیک نیست، از این رو هنوز زمان برای این مهم در دست است.
گیتس انگشت را بر کاهش درآمد ایران از فروش نفت گذاشت و گفت پرسش این است که آیا می توان هزینه ی پیگیری برنامه ی دستیابی به جنگ افزار هسته ای را ضمن بازکردن در تماس با اروپا و آمریکا تا نقطه ی انصراف تهران افزایش داد؟ وزیر دفاع آمریکا گفت با توجه به نفت بشکه ای ۳۵ و ۴۰ دلار در مقایسه با نفت بشکه ای ۱۴۰ دلار امکان موفقیت تحریم های شدیدتر بیشتر است زیرا جمهوری اسلامی در درون با چالش های اقتصادی دست به گریبان است و پیگیری این برنامه هزینه های سنگینی را به همراه دارد.
رابرت گیتس در باره ی چشم انداز روابط استراتژیک ایران و آمریکا گفت این مهم بستگی به ایرانیان دارد. او تاکید کرد من سی سال است در جستجوی ایرانیان میانه رو بوده ام و هنوز در پی یافتن آنها هستم.
دریاسالار مایک مالن، رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح ارتش آمریکا، همزمان با وزیر دفاع در مصاحبه ای با «سی ان ان» گفت ایران سوخت هسته ای کافی برای تولید یک بمب اتم را در دست دارد و هشدار داد ایران مسلح به جنگ افزار هسته ای عواقب بسیار ناخوشایندی برای منطقه و جهان خواهد داشت.
رابرت گیتس، وزیر دفاع، برای نخستین بار گفت احتمال دارد پیش از به پایان رسیدن دوره ی چهار ساله ی ریاست جمهوری پرزیدنت اوباما از مقام خود کناره گیری کند.

۲ نظر:

roya گفت...

تهدید جمهوری اسلامی کاملا جدیست یعنی نوعی حمله انتحاری عظیم به آمریکا و متحدانش که در اینجا حمله کننده خود جمهوری اسلامی با بمب اتمی و محل انفجارخاک اسراییل یا آمریکا خواهد بود و برایش اصلا مهم نیست که در ضربه متقابل ایران با خاک یکسان شود.سناریو وحشتناک ولی با شناخت طرز فکر انتحاری و افراطی سران رژیم کاملا عادی است. بقول احمدی نژاد کسی که شهادت دارد اسارت ندارد !!

ناشناس گفت...

جمهوری اسلامی ایران است که می گوید: کلید شمارش معکوس اسرائیل زده شده است. هاشمی رفسنجانی است که چند سال پیش گفت: با یک بمب اتمی می توان اسرائیل را نابود کرد.در چهاردهم دسامبر 2001 ، رفسنجانی که محتملا دومین مرد قدرتمند ایران است، اعلام کرد که "یک بمب اتمی کافی است که تمامی اسرائیل را کاملا منهدم کند. اما همان بمب در دنیای اسلام فقط موجب خرابی خواهد شد." وی اضافه کرد که، "این سناریو زیاد غیر قابل تصور نیست !!!