۱۳۸۷ خرداد ۲۲, چهارشنبه

آیا تحریم های کنونی موثر است؟

برد شرمن، رئیس دموکرات کمیته ی منع گسترش جنگ افزار هسته ای، تروریسم، و تجارت در مجلس نمایندگان آمریکا، با انتشار بیانیه ای بشدت انتقادی دستاورد آخرین حضور پرزیدنت بوش در نشست اتحادیه ی اروپا در لوبلیانا مبنی بر قراردادن بانک های ایران در کانون فشارهای مالی را اقداماتی توصیف کرد که به تغییر محاسبات ایران در برنامه ی غنی سازی اورانیوم اش نمی انجامد.
مارک کرک، عضو جمهوریخواه مجلس نمایندگان و بنیانگذار کمیته ی کاری ایران در کنگره، که لایحه ی تحریم فروش بنزین او به ایران اکنون امضای چهل و هفت قانونگذار از دو حزب را برخود دارد می گوید در انتظار پاسخ اعضای کنگره و وزارت انرژی آمریکا به نسخه ی جدید و نرمتری از لایحه ی خود است که بی تردید بهای سوخت در آمریکا را بیش از این افزایش خواهد داد.
شرمن معتقد است دوره ای که تصور می شد هنوز می توان از دسترسی ایران به فناوری تولید جنگ افزار اتمی و منابع مالی راه اندازی آن جلوگیری کرد گذشته است. به باور برد شرمن ایران به اندازه ی کافی دانش و امکانات مالی لازم را در اختیار دارد و تنها راه متقاعد کردنش به دست کشیدن از غنی سازی اورانیوم ارائه ی مشوق های عمده و مجازات های عمده است.
در آخرین دور تلاش ها پیش از اعمال تحریم های بانکی جدید خاویه سولانا، مسول سیاست خارجی اتحادیه ی اروپا، روزهای شنبه و یکشنبه آینده برای ارائه ی بسته ی مشوق های جدید جامعه ی جهانی به تهران می رود.
شرمن می گوید مجازات هایی که تا کنون اعمال شده از جمله اعلام موافقت اتحادیه ی اروپا با تحریم های بانکی جدید در صورت عدم همکاری ایران رقت آور است. برد شرمن معتقد است ایران ارزش فراوانی برای برنامه ی غنی سازی اش قائل است و تا زمانی که جامعه ی جهانی تصمیم نگیرد اقتصاد ایران را از طریق ممنوعیت صادرات بنزین، تحریم های تجاری، و ممنوعیت سرمایه گذاری تحت فشار بگذارد سنتریفیوژهای ایران از چرخش بازنخواهد ایستاد. رئیس کمیته ی منع گسترش جنگ افزار هسته ای مجلس نمایندگان آمریکا ضمن هشدار نسبت به این که زمان از دست می رود می نویسد آنچه دولت بوش انجام می دهد یک درصد آنچیزی است که آمریکا می تواند برای تغییر رفتار ایران انجام دهد.
مارک کرک، عضو جمهوریخواه مجلس نمایندگان، با تغییراتی طرح قانونی ممنوعیت انتقال بنزین به ایران را به محدودکردن آن تغییر داده تا با کسب حمایت گروه بیشتری در کنگره بتواند آن را به نتیجه برساند. کرک مدتهاست در انتظار مطالعه ی وزارت انرژی آمریکا در باره ی میزان کارآیی تحریم بنزین ایران و پیامدهای آن بر بازار انرژی است. به گفته ی کرک بر مبنای طرح او وزارت دارایی آمریکا شرکت های بیمه ای چون لویدز لندن را تشویق می کند تا از بیمه ی تانکرهای بنزین به مقصد ایران دست بکشند و فروش بنزین به ایران تا زمانی محدود شود که تهران پایبندی خود به تعهداتش بر مبنای پیمان منع گسترش جنگ افزار هسته ای را نشان داده و پروتکل الحاقی را بپذیرد. مارک کرک می گوید اگر دست به کار نشویم تنها دو گزینه پیش رو خواهیم داشت: روند کندی که سازمان ملل متحد در پیش گرفته است یا حمله ی احتمالی اسرائیل به تاسیسات هسته ای ایران که به طرز غیرقابل پیش بینی ای پر هزینه است. کرک معتقد است ایران ممکن است با قطع صادرات نفت خود به محدودیت فروش بنزین پاسخ دهد و بهای نفت و بنزین در بازار جهانی و آمریکا بالاتر برود اما، می توان تولیدکنندگانی چون عربستان سعودی را مجاب کرد این خلاء تولید را پر کنند.
سناتور جمهوریخواه جان مک کین، کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، اقدامی مشابه را پیشنهاد کرده است.

هیچ نظری موجود نیست: