۱۳۸۸ فروردین ۲۹, شنبه

دست دادن های اوباما و چاوز

رئیس جمهور آمریکا که با وعده ی آغاز فصلی نو در روابط با همسایگان جنوبی اش پا به ترینیداد و توباگو محل برگزاری اجلاس سازمان کشورهای قاره ی آمریکا گذاشت در شب نخست پیش از سخنرانی افتتاحیه در برخوردی در حاشیه ی اجلاس با منتقد صریح لهجه ی آمریکا، هوگو چاوز، رئیس جمهوری ونزوئلا، دست داد و دو رهبر لحظاتی را خوش و بش کردند. هوگو چاوز پیش از اجلاس با لحنی غیرمودبانه از پرزیدنت اوباما به عنوان فردی نادان صحبت کرده بود و گفته بود لازم است چیزهایی زیادی درباره ی آمریکای لاتین بیاموزد اما، تصاویر گویای چیز دیگری است.
پرزیدنت اوباما پیشاپیش تاکید کرده بود برای شنیدن و آموختن به اجلاس می رود و در اقدامی بی سابقه دو روز پیش از اجلاس با انتشار مقاله ای در معتبرترین نشریات سراسر آمریکای لاتین که به زبانهای انگلیسی، اسپانیایی، و پرتغالی چاپ شد دیدگاههایش را با مردم منطقه در میان گذاشته بود.
به گفته ی مقامات کاخ سفید این پرزیدنت اوباما بود که برای معرفی خود به هوگو چاوز و دست دادن با او پیشقدم شد و به اسپانیایی گفت از دیدار با او خوشوقت است. تصاویر حاکی است چاوز با روی گشاده از رئیس جمهوری آمریکا استقبال کرده است. رسانه های ونزوئلا گفتند چاوز از تمایل خود به تغییر در روابط دو کشور سخن گفته است و تاکید کرده «می خواهم دوست شما باشم.» مقامات کاخ سفید این را تائید کردند.
در دومین روز کنفرانس نوبت چاوز بود که بسوی رئیس جمهوری آمریکا برود و کتابی به او بدهد. عنوان کتاب «رگ های باز آمریکای لاتین: پنج قرن غارت یک قاره» اثر ادواردو گالئانو، ژورنالیست و رمان نویس اوروگوئه ای، است که به مداخلات سیاسی و اقتصادی ایالات متحده و اروپا در منطقه می پردازد.
پرزیدنت اوباما که از سوی خبرنگاران درباره ی کتاب مورد پرسش قرار گرفت گفت «این یکی از کتاب های مورد علاقه ی چاوز بود من هم قصد دارم یکی از کتاب های خودم را به او بدهم.»
هوگو چاوز در باره ی ملاقات کوتاه خود در روز جمعه به خبرنگاران و اینکه رئیس جمهوری آمریکا به اسپانیایی به او گفته از دیدن او خوشوقت است گفت «لحظه ی خوبی بود.» چاوز تاکید می کند « فکر می کنم پرزیدنت اوباما در مقایسه با رئیس جمهوری پیشین مرد هوشمندی است.» 
سخنرانی چاوز در مجمع عمومی سازمان ملل متحد را که در آن جرج بوش، رئیس جمهوری پیشین آمریکا، شیطان توصیف می شود بسیاری به خاطر دارند.
چاوز که می کوشد نفوذ خود را در منطقه گسترش دهد در واکنش به عدم دعوت از کوبا برای شرکت در کنفرانس تهدید کرده بود بیانیه ی پایانی اجلاس را وتو خواهد کرد. با این برخورد و بدنبال سخنرانی رئیس جمهوری آمریکا دیگر بعید است مساله ی کوبا و تنش در روابط آمریکا و ونزوئلا به مساله ی غالب بر اجلاس بدل شود.
پرزیدنت اوباما همچنین در میان گپ و گفت با رهبران کشورهای حاضر در اجلاس خوش و بش کوتاهی با دنیل اورتگا، رئیس جمهوری نیکاراگوئه، و ایوو مورالس، رئیس جمهوری بولیوی، دو هم پیمان چاوز داشت. به گفته ی مقامات کاخ سفید اورتگا برای دست دادن با پرزیدنت اوباما پیشقدم شد اما، برای آشنایی با مورالس این رئیس جمهور آمریکا بود که قدم پیش گذاشت.
رئیس جمهوری آمریکا در سخنرانی مراسم افتتاحیه ی روز جمعه با لحنی طنزآمیز گفت از این خوشنود است که «اورتگا در سخنرانی اش من را برای رخدادهای میان دو کشور زمانی که من سه ماهه بودم مورد انتقاد قرار نداد.»
رونالد ریگن، رئیس جمهوری فقید آمریکا، برای سرنگونی اورتگا و ساندینست ها از طریق حمایت از شورشیان کنترا تلاش زیادی کرد. رسوایی ایران کنترا در همان دوران رخ داد. رهبر ساندینست ها سرانجام در انتخابات ۱۹۹۰ از قدرت کنار رفت. پس از کنار رفتن اورتگا جنگ داخلی پایان گرفت. اما، اورتگا سال ۲۰۰۶ بار دیگر قدرت را با پیروزی در انتخابات در دست گرفت. اروتگا در سخنرانی اش در شب نخست اجلاس سازمان کشورهای قاره ی آمریکا کاپیتالیسم و امپریالیسم را ریشه ی بیشترین مشکلات نیمکره ی غربی توصیف کرد و حتی به نبرد آمریکا برای اشغال بخشی از کوبا در سال ۱۹۶۱ اشاره کرد ولی تاکید کرد رئیس جمهوری جدید آمریکا نباید پاسخگوی آن مسائل باشد. 
پرزیدنت اوباما در طول کمپین انتخاباتی وعده کرده بود با رهبران کشورهای طرف تخاصم از جمله ونزوئلا، ایران، کوبا و کره ی شمالی در شرایط مقتضی با هدف تامین منافع آمریکا بدون پیش شرط گفتگو کند.
برای دیدن تصاویر دست دادن اوباما و چاوز به لینک زیر مراجعه کنید.
برای دیدن تصاویر ویدیویی چاوز و اوباما و دادن کتاب به لینک زیر مراجعه کنید.

هیچ نظری موجود نیست: