۱۳۸۸ شهریور ۱۱, چهارشنبه

«ظهور ایران هسته ای»

دوری گولد، سفیر پیشین اسرائیل در سازمان ملل متحد، می گوید برای جلوگیری از دستیابی ایران به جنگ افزار هسته ای هنوز خیلی دیر نشده است.
دوری گولد در نخستین مرحله از یک سفر دور آمریکا و اروپا برای معرفی تازه ترین کتابش با عنوان «ظهور ایران هسته ای: چگونه تهران غرب را به چالش می کشد» دیروز در بنیاد هریتج در واشنگتن سخنرانی ایراد کرد.
این نخستین کتاب انگلیسی زبان درباره ی رویدادهای سی سال گذشته در ایران است که وقایع پس از انتخابات ایران را در بر می گیرد.
دوری گولد، طی سالهای ۱۹۹۷ تا ۱۹۹۹ سفیر اسرائیل در سازمان ملل متحد بود و سالها سمت مشاور سیاست خارجی بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، را بر عهده داشت.گولد در کتاب جدیدش با عنوان «ظهور ایران هسته ای: چگونه تهران غرب را به چالش می کشد» گزینه ها در برابر ایران را به سه مورد محدود می کند:
۱) پذیرش یک ایران اتمی و کنترل آن از طریق استراتژی بازدارندگی؛ ۲) تعامل و گفتگو با ایران با هدف ترغیب کردن اش به محدود کردن برنامه ی هسته ای؛ و ۳) حمله ی نظامی برای نابودی بخش های مرتبط با تولید جنگ افزار اتمی در برنامه ی هسته ای ایران.
دیپلمات پیشین اسرائیلی می گوید هدف اصلی نگارش کتاب این بود که با جزئیات نشان دهد تعامل و گفتگوی پیشنهادی پرزیدنت اوباما با ایران امر تازه ای نیست و چگونه توسط اروپایی ها نه در برابر دوربین رسانه ها که در پشت درهای بسته به کار گرفته شد.گولد بخشی از کتابش را به بررسی نقش حسن روحانی، دبیر پیشین شورایعالی امنیت ملی و مذاکره کننده ی ارشد هسته ای ایران، اختصاص داده است و با اشاره به برکناری او بدست محمود احمدی نژاد پس از شانزده سال فعالیت در شورایعالی امنیت ملی به سخنرانی روحانی برای گروهی از نخبگان اشاره می کند که در آن ادعا شده او می گوید در طول مذاکرات تعلیق پرسنل هسته ای دو شیفت کار می کردند تا مرکز تولید سوخت هسته ای اصفهان هر چه زودتر تکمیل شود.
گولد سپس می گوید اگر آمریکا و اروپا بویژه با توجه به گزارش محمد البرادعی، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی، بخواهند آخر سپتامبر شش ماه دیگر به ایران زمان بدهند تهران از این فرصت نهایت استفاده را برای تکمیل برنامه هایش خواهد برد و احتمال دارد چون کره ی شمالی از پیمان منع گسترش جنگ افزار هسته ای خارج شود.
البرادعی دیروز در مصاحبه ای گفت در خطر ناشی از برنامه ی جنگ افزار هسته ای ایران غلو می شود.
گولد می گوید بر مبنای گزارش جدید البرادعی ایران اورانیوم کافی در اختیار ایران دارد تا در صورت غنی سازی برای مصارف نظامی دو بمب اتم تولید کند.
دنیس بلیر، مدیر اطلاعات ملی آمریکا، در آخرین گزارش خود به کنگره گفته بود شواهد نشان می دهد رهبری ایران هنوز تصمیم سیاسی برای غنی سازی اورانیوم برای مصارف نظامی نگرفته است.
دوری گولد می گوید از زمان جیمی کارتر به این سو مقامات آمریکا همواره تهدید ایران را دست کم گرفتند. سفیر پیشین اسرائیل در سازمان ملل با یادآوری اینکه بسیاری در غرب پیش از انقلاب آیت الله خمینی را با گاندی مقایسه می کردند و باور داشتند که او قدرت را در دست نخواهد گرفت برای نمونه به بمبگذاری پایگاه تفنگداران دریایی آمریکا در بیروت اشاره کرد که در کتابش با استناد به مدارک شنود تلفنی ادعا می کند در پی دستوری مستقیم از تهران به علی اکبر محتشمی، سفیر وقت ایران در سوریه، برنامه ریزی شده بود.
گولد محتشمی را پایه گذار حزب الله لبنان می داند.
سفیر پیشین اسرائیل در سازمان ملل متحد معتقد است آنهایی که با وجود مشاهده ی سرکوب معترضین به نتیجه ی انتخابات هنوز به تعامل با رژیم ایران امید دارند در درک باورهای آیت الله مصباح یزدی و احمدی نژاد نسبت به ظهور مهدی موعود و نفوذ حجتیه در ارکان نظام مشکل دارند.
دوری گولد مدعی است اینکه در واشنگتن عده ای استراتژی بازدارندگی در برابر ایران را چون مدل اتحاد جماهیر شوروی سابق پیشنهاد می کنند نه تنها عزم ایران برای استیلا بر منطقه را جدی نمی گیرند بلکه به این توجه نمی کنند که کمونیست ها در پی ترویج بمبگذاری انتحاری نبودند.
دوری گولد که پیشتر کتاب های پر فروش «جنگ برای اورشلیم» و «پادشاهی تنفر: چگونه عربستان سعودی از تروریسم نوین جهانی حمایت می کند» را نوشته است می گوید ایران واکنش جامعه ی جهانی را پس از بحران انتخابات دقیقا زیر نظر دارد و غرب باید با تحریم بنزین عزم راسخ خود را در برابر ایران به نمایش بگذارد.
از سفیر پیشین اسرائیل در سازمان ملل درباره ی تاثیر تحریم بنزین با توجه به اینکه مردم پیشاپیش در برابر رژیم برخاسته اند می پرسم.
گولد می گوید: «حکومت ایران در گذشته انواع مختلف جیره بندی را بر بنزین اعمال کرد که به شورش مردمی و آتش زدن پمپ بنزین ها منجر شد آن واکنش ها پیش از اعتراضات مردمی پس از انتخابات بود و حال می تواند اهرم فشار مناسبی برای غرب باشد تا حکومت ایران را بسوی همکاری و احترام به تعهدات بین المللی اش سوق دهد.»
گولد در کتابش استدلال می کند گزینه ی چهارمی که پس از انتخابات در دست غرب قرار گرفت حمایت از خواست مردم ایران برای تغییر است.
از او می پرسم فکر نمی کنید تحریم بنزین تاثیر مخربی بر مردمی بگذارد که پیشاپیش فشارهای اقتصادی سنگینی را متحمل شده اند.
گولد می گوید: «مهم است مردم ایران درک کنند که ایران بر خلاف خواست جامعه ی جهانی عمل می کند.»
دوری گولد ضمن حمایت از طرح کنگره برای تشدید تحریم ایران می گوید اگر قرار است تعاملی با تهران صورت گیرد باید بسیار کوتاه باشد.دوری گولد می کوشد در کتابش استدلال کند که برخلاف تصور عوام ایران از ماجراجویی های خارجی اش نخواهد کاست و سابقه نشان داده ایران بحران های داخلی را به تنش های خارجی بدل می کند. گولد نمونه ی آن را شکاف های سیاسی شدید در ابتدای انقلاب پنجاه و هفت عنوان می کند که در پی آن شاهد طیفی از ماجراجویی های خارجی بودیم. گولد پیش بینی می کند کشور بحرین نخستین هدف خارجی رژیم ایران باشد و معتقد است ایران می کوشد با دامن زدن به تنش میان حکومت سنی حاکم و اکثریت شیعیه ی الحوثی آن کشور فضای منطقه را تغییر دهد.

۲ نظر:

Sara گفت...

احمدی نژاد از ترس چماق آمریکا مرتب به آمریکا میاد تا بلکه با یکی از مقامات آمریکا ملاقات کند تا برای رژیم کودتاییش اعتبار بخرد.
احمدی نژاد میترسد آمریکا گول بمب گذاری های او در عراق را نخورده باشد و بفکر حمله به تاسیسات بمب سازی او بیفتد , جمهوری اسلامی نقشه کشیده بود با کلمه عراق دوم آمریکا رو از حمله به ایران بترساند غافل از اینکه عراق آشوب زده حاصل دخالتهای پلید ولایت فقیه است و با نابودی جمهوری حیله گر و شرور اسلامی دنیا از شر شرارتهای این موجود طالبانی راحت خواهد شدو ملت ایران هم دعاگو خواهند بود .
Sara

م گفت...

تازه ولایت وقیح هنوز به بمب اتمی دست نیافته اینقدر وقیح و مداخله گراست و به یمن در جنوب عربستان دست اندازی و دخالت میکند وای به وقتیکه با دستیابی به بمب اتی از این هم وقیح تر و جریتر شود و از کسی نترسد, هر چه زودتر بید تاسیست بمب سازی را از بین برد .