۱۳۸۹ فروردین ۱۳, جمعه

خبرها و نظرهای جمعه سیزدهم فروردین، دوم آوریل

روز جمعه هواداران مقتدی صدر، روحانی ضد آمریکایی، در یک همه پرسی نمادین برای تعیین نخست وزیر آینده عراق شرکت کردند.
در انتخابات مجلس عراق حزب شیعه صدر ۳۹ کرسی را نصیب خود کرد، و احتمالاً یکی از مهره های اصلی در تلاشهایی خواهد بود که برای تشکیل یک دولت ائتلافی صورت می گیرد.
اتحاد سکولار ایاد علاوی، نخست وزیر پیشین عراق، بیشترین شمار کرسی ها را بدست آورد و با کسب ۹۱ کرسی بر رقیب خود، نوری المالکی، پیشی گرفت.
در همه پرسی که روز شنبه به پایان خواهد رسید، هواداران صدر تعیین خواهند کرد که می خواهند چه کسی به مقام نخست وزیری برگزیده شود. نوری المالکی، ایاد علاوی، ابراهیم جعفری، نخست وزیر سابق، عادل عبدالمهدی، معاون رئیس جمهور، و محمد جعفر صدر از جمله نامزدان این همه پرسی هستند. بر روی برگه ی رای یک مربع خالی هم برای نوشتن نام نامزدی دیگر در نظر گرفته شده است.

ایران به طور آشکار تلاش می کند نوری المالکی، نخست وزیر و رهبر ائتلاف دولت قانون، را برای پیوستن به ائتلاف ملی عراق تحت فشار بگذارد اما، صدری ها که از سرکوب سپاه مهدی بدستور مالکی کماکان عصبانی اند مانع هر گونه توافقی شده اند. صدری ها با این همه پرسی بدنبال چه هستند؟ فشار برای انتخاب ابراهیم جعفری از ائتلاف خودشان یا معرفی محمد جعفر صدر، از ائتلاف دولت قانون، تنها پسر آیت الله محمد باقر صدر، که مدتی در ایران بود و بعد به لبنان رفت؟

در این باره گفتگویی داشتم با سالم مشکور، روزنامه نگار عراقی، اهل نجف که خود از کاندیداهای انتخابات مجلس عراق بود.

وقت آن است که مردم ره صحرا گیرند

خاصه اکنون که بهار آمد و فروردین است.

گفتگویی داشتم با بهمن مجلل، برگزار کننده ی مراسم سیزده بدر در جنوب کالیفرنیا، و نگاهی به تفاوت های سیزده بدر در ایران و آمریکا.

هیچ نظری موجود نیست: