۱۳۹۰ مهر ۳۰, شنبه

شورای ملی سوریه از ایران می خواهد مخالفان دولت اسد را حمایت کند

از سیامک دهقانپور و بابک گرجی

شبکه خبری فارسی صدای آمریکا

واشنگتن (۲۲ اکتبر ۲۰۱۱) – رییس جمهوری ایران با انتقاد از کشتارها در سوریه می گوید دمشق باید با مخالفان وارد مذاکره شود. محمود احمدی نژاد روز شنبه در گفتگویی با شبکه ی خبری سی ان ان گفت: «کسی حق ندارد دیگران را بکشد چه دولت باشد و چه مخالفان... ما کشتار را محکوم می کنیم. همه باید بنشینند و با هم تفاهم کنند. این کشتارها مشکل را حل نمی کند.»

فعالین مدنی و شهروندان سوریه می گویند نیروهای بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه، روز جمعه دستکم هیجده نفر از تظاهرکنندگان ضد اسد را که در پی کشته شدن معمر قذافی، رهبر پیشین لیبی، بر تعدادشان افزوده شده است هدف گلوله قرار داده و کشته اند. از آغاز اعتراضات ۷ ماه گذشته در سوریه تا کنون حدود ۳ هزار تن کشته شده اند.

اعضای سرشناس اصلی ترین تشکل مخالفان سوریه از کشورهایی که هنوز از دولت حاکم سوریه حمایت می کنند خواستند که حمایتشان را به سمت معترضان سوری سوق دهند و هشدار دادند سوریه ی پس از بشار اسد چنین تحرکاتی را برای تنظیم سیاست خارجی اش مد نظر خواهد داشت.

اوایل ماه جاری، گروه های مخالف دولت سوریه از تشکیل «شورای ملی سوریه»، بعنوان تشکلی فراگیر از مخالفان رژیم حاکم، با هدف همگرایی بیشتر میان گروه های معترض جهت تلاش برای سرنگونی حکومت بشار اسد که به باور آنها سوریه را به سمت جنگ داخلی می برد، خبر دادند.

اسامه المنجد، یکی از اعضای ارشد شورای ملی سوریه که در برنامه تحلیلی بخش فارسی صدای آمریکا، «افق»، جهت گفتگو پیرامون آخرین اوضاع سوریه و گروه های مخالف سوری، شرکت کرده بود گفت: «همه می دانند که دولت آینده سوریه با آنهایی که به قاتلین و کسانی که علیه مردم سوریه دست به جنایت برده یا کمک کرده اند رابطه دوستانه ای نخواهد داشت

منجد در پاسخ به پرسشی در باره موضع اپوزیسیون سوریه در قبال حکومت ایران گفت که شورا در حال بررسی گزینه های متقاوتی در این باره هست و ادامه داد: «بطور قطع، موضع ما مطلوب آنهایی که به مردم سوریه کمک کرده اند تا آزادی خود را بازیابند خواهد بود و چندان مورد پسند کسانی هنوز از رژیم سوریه برای کشتار بیشتر مردم حمایت می کنند نخواهد بود

جمهوری اسلامی ایران که خود تظاهرات معترضان به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ که منجر به انتخاب مجدد محمود احمدی نژاد شد را سرکوب کرد، از قیام های مردمی جهان عرب استقبال کرده اما می گوید نا آرامی ها در سوریه «فتنه» طراحی شده دشمنان است.

مقامات و رسانه های ایرانی، رژیم حاکم بر دمشق را «پایگاه مقاومت» در برابر اسرائیل، که توسط آمریکا و عواملش در منطقه تشکیل شده است، توصیف می کند.

نجیب الغضبان، عضو ارشد دیگری از شورای ملی سوریه که در برنامه افق شرکت کرده، می گوید: «ما می خواهیم روابط خوبی با ایران داشته باشیم، اما روابطی بر پایه منافع دو طرف و احترام متقابل

غضبان در ادامه تاکید کرد «روابط فعلی با ایران، منافع ملی سوریه را تامین نمی کند

بعضی از رسانه های عرب و بین المللی، حکومت اسلامی ایران و همپیمانش حزب الله لبنان را، متهم به یاری رساندن به مقامات سوریه برای مقابله با تظاهرات مردمی در آن کشور کرده اند. ادعایی که ایران آن را تکذیب می کند.

هیچ نظری موجود نیست: