۱۳۸۷ اردیبهشت ۱۰, سه‌شنبه

معاون جدید امور سیاسی وزارت خارجه ی آمریکا از اهمیت دیپلماسی با ایران سخن می گوید

ویلیام برنز، کاندیدای پرزیدنت بوش برای احراز معاونت امور سیاسی وزارت خارجه ی آمریکا، می گوید تماس واقع بینانه و از موضع اقتدار با ایران نشان از ضعف آمریکا نیست بلکه از قدرت و اطمینان آمریکا حکایت دارد. ویلیام برنز این سخنان را دیروز در جلسه ی بررسی تائید صلاحیت خود در کمیته ی روابط خارجی سنای آمریکا بیان کرد. ویلیام برنز، سفیر آمریکا در روسیه، پس از تائید صلاحیت از سوی سنا مسولیت های سنگین نیکلاس برنز، معاون پیشین امور سیاسی وزارت خارجه ی آمریکا، را طی نه ماه باقیمانده به پایان دوران دولت بوش برعهده می گیرد. از جمله مسولیت های نیکلاس برنز اجرای استراتژی آمریکا در برابر برنامه ی هسته ای ایران بود. ویلیام برنز در جلسه ی دیروز بارها در باره ی آخرین تحولات در استراتژی دولت بوش در برابر ایران مورد پرسش قرار گرفت.
ویلیام برنز با 26 سال سابقه ی فعالیت دیپلماتیک می تواند بهترین جانشین برای نیکلاس برنز باشد. ویلیام برنز در جلسه ی تائید صلاحیت خود ضمن بر شمردن چالش های پیش روی آمریکا در جهان امروز با تاکید بر دیپلماسی گفت آمریکا دشمنان دائمی ندارد و در این جهان تماس و گفتگو با کشورهای طرف تخاصم چون کره ی شمالی و ایران نشان از اقتدار و اطمینان است نه ضعف.
سناتور دموکرات رابرت کیسی، عضو کمیته ی روابط خارجی سنا، با برشمردن سالها تجربه ی دیپلماتیک ویلیام برنز در امور روسیه و خارومیانه در سمت مدیرکلی امور خاور نزدیک وزارت خارجه، از او خواست رویکرد نه ماه آینده ی خود در برابر ایران را تشریح کند.
برنز گفت هدف روشن کردن امکان انتخاب برای رژیم ایران است تا برای آنان تصریح شود اگر به تعهداتشان بر مبنای قطعنامه های شورای امنیت و آژانس بین المللی انرژی اتمی عمل کنند چه امکاناتی برایشان مهیاست.
گروهی از دموکرات ها معتقدند با توجه به اینکه دامنه ی مشکلات آمریکا با ایران فراتر از بن بست کنونی در برنامه ی هسته ای است و مداخلات ایران در عراق و خاورمیانه را نیز در بر می گیرد دولت بوش پیش از پایان سال جاری و پیش از آنکه تمام گزینه ها را بکار گیرد احتمال دارد گزینه ی نظامی را برگزیند.
ویلیام برنز گفت جانب احتیاط این است که گزینه ی نظامی برداشته نشود اما، کانون توجه ما در حال حاضر رویکرد دیپلماتیک است و تحریم دارد تاثیرات خود را نشان می دهد.
سفیر فعلی آمریکا در روسیه با دفاع از همکاری روسیه در برنامه ی هسته ای ایران گفت ارسال اورانیوم غنی شده ی لازم برای نیروگاه بوشهر عزم ایران برای راه اندازی غنی سازی در این مرحله را ظن برانگیز می کند.
برنز تاکید کرد مشکل ایران با آمریکا نیست بلکه جامعه ی بین المللی با ایران مشکل پیدا کرده است.
سناتور دموکرات باب کیسی که جلسه تائید صلاحیت را در غیاب سناتور جوزف بایدن اداره می کرد با طرح نگرانی های ناشی از حمایت های ایران از گروههای رقیب در عراق دیدگاه برنز را در این باره جویا شد.
به باور ویلیام برنز مساله این نیست که ایران در عراق منافعی دارد. برنز گفت البته عراق همسایه ی بزرگی است که پیشینه ی پیچیده ای با ایران دارد اما، مساله این است که ایران چگونه منافع خود در عراق را دنبال می کند.
ویلیام برنز پس از تائید سنا جای خالی دیپلمات های درخشانی چون نیکلاس برنز، مارک گروسمن، و تامس پیکرینگ، را پر می کند. برنز سالها سفیر آمریکا در اردن بود.
البته روند تغییر و تحولات دیپلماتیک در وزارت خارجه ادامه دارد. امروز کمیته ی روابط خارجی سنا بررسی تائید صلاحیت سفیران جدید آمریکا در اردن، اسرائیل، قزاقستان، و قطر را آغاز می کند. در جلسه ی دیروز کمیته ی روابط خارجی همزمان بررسی تائید صلاحیت دو مقام دیگر وزارت خارجه انجام گرفت. جنیس جیکابز، کاندید احراز مدیرکلی اداره ی امور کنسولی وزارت خارجه، یکی از آن دو بود که با پرسش های سناتور کیسی درباره ی گزارش های حاکی از رجوع غیر قانونی و پیاپی کارکنان وزارت خارجه به سوابق الکترونیکی پاسپورت کاندیداهای انتخابات مقدماتی ریاست جمهوری روبرو شد. پاسخ این بود که طی چند هفته ی آینده نتیجه ی تحقیقات روشن خواهد شد و تدابیری برای جلوگیری از تکرار چنین مواردی در نظر گرفته شده است.
آخرین اخبار انتخاباتی: یک نظرسنجی سراسری اسوشیتدپرس که نگاه به انتخابات نوامبر دارد خبرساز شده است. این نظر سنجی سناتور کلینتون را با 9 امتیاز برتری در برابر سناتور مک کین نشان می دهد در حالی که سناتور اوباما با سناتور مک کین در وضعیتی نسبتا برابر قرار دارد. طبیعتا کلینتون از این نظرسنجی برای جلب نظر سوپردلگیت ها یا ابرنمایندگان و جلب کمک های مالی استفاده ی زیادی خواهد برد.
ساعتی پیش مایک ایزلی، فرماندار کارولاینای شمالی، ایالتی که اوباما در آن جا با اختلافی دو رقمی در نظرسنجی ها از کلینتون پیش است از سناتور کلینتون رسما اعلام حمایت کرد تا خاطر اوباما از پیروزی در آنجا چندان راحت نباشد. در ایندیانا رقابت بسیار نزدیک است و پیروزی در هر دو ایالت برای هر یک از دو کاندیدا ضربه ی سنگینی بر رقیب خواهد بود.
با بالارفتن بی رویه ی بهای نفت و بنزین و گازوئیل؛ مساله ی لغو موقت مالیات فدرال بر سوخت خودروها در تابستان به یکی از مسائل حاد انتخاباتی بدل شده است. سناتور جمهوریخواه جان مک کین و سناتور کلینتون از این مساله حمایت می کنند اما، سناتور اوباما معتقد است حذف حدود 18 سنت مالیات بر هر گالن بنزین مشکل مردم را حل نمی کند و شرکت های نفتی با توجه به افزایش تقاضا در تابستان بسرعت این کاهش را با افزایش بهای سوخت جبران می کنند و این طرح نه تنها نتیجه ی چندانی برای مصرف کننده ندارد بلکه دولت فدرال را بیش از پیش مقروض می کند. کمپین کلینتون و مک کین می گویند اوباما سال 2000 در مجلس ایلینوی به طرح مشابهی رای مثبت داده بود.


هیچ نظری موجود نیست: