۱۳۸۷ اردیبهشت ۱۱, چهارشنبه

اوباما بر لبه ی پرتگاه انتخاباتی؟

شش روز مانده به انتخابات مقدماتی سرنوشت ساز ریاست جمهوری آمریکا در ایالت های ایندیانا و کارولاینای شمالی؛ نتایج یک نظرسنجی از کاهش پیشتازی دو رقمی سناتور دموکرات براک اوباما از رقیب دموکراتش هیلاری کلینتون به پنج درصد حکایت دارد. امید کلینتون برای پیروزی در کارولاینای شمالی و ایندیانا و کسب نامزدی حزب دموکرات بدنبال حمایت رسمی فرماندار کارولاینای شمالی از او و پس از جنجال دوباره ی ناشی از اظهارات تحریک آمیز رهبر مذهبی بازنشسته ی کلیسای محل عبادت براک اوباما بیش از پیش قوت گرفته است. براک اوباما دیروز در یک کنفرانس خبری اظهارات چند روز گذشته ی جرامایا رایت، کشیش و الگویٍ مذهبی خود، را تکان دهنده و اهانت آمیز عنوان کرد و کوشید برای نجات کمپین انتخاباتی اش به جنجال های حول و حوش بیش از بیست سال رابطه ی نزدیک جرمایا رایت با او و خانواده اش پایان دهد. پرسش بسیاری این است که حضور دوباره ی جرمایا رایت تا چه حد به شانس اوباما برای کسب نامزدی حزب لطمه زده است و حضور دوباره ی رایت برای واکنش به اظهارات تند اوباما چه تاثیری بر رای دهندگان آمریکایی خواهد داشت. واکنش دیروز اوباما در تقبیح اظهارات استاد پیشین مذهبی اش می تواند گروهی از آمریکاییان آفریقایی تبار را که با جرمایا رایت احساس همدلی می کنند از صف حامیان اوباما جدا کند اما، بعید نیست در کاهش موضع منفی طبقه ی کارگر سفید پوست و محافظه کار و جلب نظر سوپر دلگیت ها یا ابرنمایندگان حزب موثر باشد. کنفرانس خبری سه شنبه ی سناتور اوباما نقطه ی اوج یک ماه هولناک انتخاباتی بود. تقبیح علنی جرمایا رایت، رهبر مذهبی و استاد دینی اوباما، که عاقد ازدواج او با همسرش بوده؛ دو دخترش را غسل تعمید داده؛ و در روز اعلام کاندیداتوری اش با او دست به دعا برده بود؛ تصمیمی سهل و ساده نبود.
جرمایا رایت با حضورش در کنفرانس خبری باشگاه ملی مطبوعات راه انتخاب دیگری برای اوباما باقی نگذاشت. اوباما گفت رایت از خود یک کاریکاتور به نمایش گذاشت و دیدگاههای او انعکاس کلیسای سیاهان و باورهای اوباما نیست. اوباما تاکید کرد رفتار رایت و گفتارش این احساس را به او داد که این مردی نیست که او بیست سال پیش با او آشنا شد.
رایت در بخشی از سخنانش گفت حملات تروریستی یازدهم سپتامبر نتیجه ی عملکرد تروریستی آمریکا در جهان است و دولت آمریکا را متهم کرد با گسترش ویروس بیماری ایدز در میان سیاهان طرح توطئه ی نسل کشی داشته است.
اوباما ماه گذشته بدنبال پخش تلویزیونی بخشی از گفتار تحریک آمیز رایت از رسانه ها در یک سخنرانی حول محور مسائل نژادی که مورد ستایش بسیاری قرار گرفت اظهارات جرمایا رایت را محکوم کرد اما، کماکان او را با کاستی ها و نواقص اش بخشی از خانواده ی خود عنوان کرد.
جرمایا رایت روز دوشنبه اظهارات اوباما را در رد گفتار او ژست سیاسی انتخاباتی عنوان کرد.
همین کافی بود تا خشم اوباما را برانگیزد و میان خود و استاد دیرینش که حکم پدر دومش را داشت خطی عمیق بکشد. برای اوباما که پدرش نیز او را در کودکی رها کرد و با مادرش تنها گذاشت ترک جرمایا رایت جدایی دردناک دیگری خواهد بود.
تحلیلگران سیاسی معتقدند اگر حضور رایت تا کنون به اندازه ی کافی نتایج مخربی برای کمپین اوباما به همراه نداشته است حضور دوباره ی او در صحنه ی رسانه ای می تواند مانع دستیابی نخستین سیاهپوست آمریکایی به نامزدی حزب دموکرات شود.
سنجش دقیق میزان تاثیر این جنجال بر اوباما را میزان حضور مردم در انتخابات سه شنبه ی آینده در ایالت های کارولاینای شمالی و ایندیانا روشن خواهد کرد.
گروهی کماکان این پرسش را در ذهن دارند که آیا گفتار اوباما صرفا جنبه ی سیاسی دارد و اگر چنین نیست چرا او زودتر تکلیف خود را با جرمایا رایت و کلیسایی که او نزدیک به دو دهه در آن موعظه می کرد روشن نکرد. اوباما می گوید چندی پیش در جریان اظهارات تند رایت قرار گرفته است. گروهی از مردم این ها را بازی های سیاسی می دانند و معتقدند کاندیداها باید به مشکلات واقعی مردم چون بهداشت و بیمه های درمانی، عراق، و افزایش بی رویه ی بهای بنزین بپردازند. اتفاقا، چگونگی کاهش بهای سوخت به یکی از حساس ترین مباحثات سیاسی انتخاباتی و کشاکش میان کنگره و کاخ سفید تبدیل شده است.
پرزیدنت بوش دیروز گفت اگر دموکرات ها در کنگره با طرح های او برای اکتشافات نفتی در آلاسکا و کاهش محدودیت ها بر پالایشگاهها موافقت کنند در سایه ی افزایش ظرفیت تولید در طول زمان شاهد کاهش بهای بنزین خواهیم بود.
در 30 سال گذشته پالایشگاه جدیدی در آمریکا ساخته نشده است.
دموکرات ها به دلیل مسائل زیست محیطی با این امر مخالفت دارند اما، پیشنهاد کرده اند 700 میلیون بشکه ذخیره ی استراتژیک نفتی آمریکا که معادل دو ماه واردات نفت آمریکاست به بازار عرضه شود.
پرزیدنت بوش مخالف است و معتقد است این ذخایر باید برای یک شرایط اضطراری چون حمله ی تروریستی به پایانه های نفتی آمریکا مورد استفاده قرار گیرد.
البته طرحی در کنگره هست که از حمایت اکثریت برخوردار است و توقف خرید نفت برای ذخایر استراتژیک را پیشنهاد می کند.
دو غول بزرگ نفتی، بی پی و رویال داچ شل، دیروز سود سه ماهه ی نخست سال جاری خود را در مجموع 17 میلیارد دلار اعلام کردند. سناتور مک کین و سناتور کلینتون معتقدند باید راهی برای کاهش بها در کوتاه مدت و بلندمدت داشت و طرح لغو 18 سنت مالیات فدرال بر هر گالن سوخت در تابستان را برای کوتاه مدت ارائه می کنند.
البته، کلینتون مدعی است مک کین راهی برای تامین کاهش درآمد دولت فدرال ارائه نمی کند در حالی که او از محل افزایش مالیات بر درآمد هنگفت کمپانی های نفتی آن را تامین خواهد کرد.
اباما معتقد است این یک مانور انتخاباتی است و مدعی است که این طرح اتفاقا به افزایش بهای بنزین در طول تابستان منجر می شود چون مردم را به مصرف بیشتر تشویق می کند. اوباما معتقد است این طرح بیش از 28 دلار در طول سه ماه تابستان به مردم کمک نمی کند. با نزدیک شدن به انتخابات در ایندیانا و کارولاینای شمالی سناتور اوباما و سناتور کلینتون در یک چرخش سیاسی برای نخستین بار در دوران مبارزات انتخاباتی در مصاحبه هایی اختصاصی با شبکه ی خبری فاکس نیوز شرکت می کنند. امشب و فردا شب مصاحبه ای در دو بخش از سناتور کلینتون با بیل اورایلی در برنامه ی خود اورایلی در فاکس نیوز پخش می شود. محافظه کاران و مذهبیون بخش عمده ای از برنامه ی پرمخاطب اورایلی را تشکیل می دهند که از منتقدان سرسخت سیاست های دموکرات هاست. سناتور اوباما هم یکشنبه در مصاحبه ای یک ساعته با کریس والاس در فاکس نیوز شرکت کرد. دو کاندیدا طبیعتا برای گسترش حوزه ی مخاطب خود و با نگاه به انتخابات نوامبر توجه بیشتری به پایگاه اجتماعی مذهبی کاندیدای جمهوریخواهان، سناتور مک کین، نشان می دهند.


۵ نظر:

Arash Sigarchi گفت...

سلام . نمی دونم باید به خودم تبریک بگم که تازه اینجا رو پیدا کرده ام یا باید به شما تبریک بگویم بخاطر راه اندازی اینجا !
له هر حال گزارش های خواندنی تان را دنبال می کنم. شاد و پیروز باشید

سيامک دهقانپور گفت...

آرش عزیز، از محبتت ممنونم. امیدوارم قوتی باشد تا در میان تمام گرفتاری ها از این طریق با دوستان عزیزی چون تو در ارتباط باشم. قصد دارم پلی باشم هر چند باریک میان فارسی زبانان و قانونگزاران و مقامات آمریکایی تا پرسش ها و نگرانی های مردم را با مقامات کنگره در میان بگذارم و در حد مقدور پاسخ ها را به خوانندگان منعکس کنم.
محبت تو خواهد بود اگر مرا به شبکه ی مخاطبانت معرفی کنی.

roudabe گفت...

آغا زنده باد با این تحلیل و وقتی که می ذاری...واقعا سیامک جان تو آدم پر کار و خستگی ناپذیری هستی...موفق باشی و مثل همیشه سرحال و خوش اخلاق در راهروهای دمکراسی!

فاطمه امان دوستدار همیشگی سیامک وحمیده

سيامک دهقانپور گفت...

فاطمه جان، بدو بدوهای دموکراتیک در این راهروهای بی انتها نفس من را گرفته است. امیداوارم «امان» را از ما نگیرد! پاینده باشی. درود بر تو و هسمر نازنینت، جواد عزیز.

kaveh گفت...

با درود بي پايان نثار راهنان جناب آقاي دهقان پور.اميدوارم اين قسمت هر روز پر بار تر بوده و باشد با آرزوي روز افزون براي شما.هر کمکي از اين حقير خواسته باشيد در خدمتم.
دوست دار شما کاوه.