۱۳۸۷ اردیبهشت ۱۳, جمعه

آیا خروج آمریکا از عراق به ضرر جمهوری اسلامی است؟

هیلاری کلینتون، کاندیدای انتخابات مقدماتی ریاست جمهوری آمریکا، در نخستین مصاحبه اش با بیل اورایلی، مجری یک برنامه ی تلویزیونی در شبکه ی خبری فاکس نیوز، ادعای مقامات جمهوری اسلامی را که می گویند خواهان خروج نیروهای آمریکا از عراق اند به چالش گرفت.
کلینتون معتقد است تهران در حال حاضر از تسلیح هر گروه شیعه و سنی که علیه آمریکا برخیزد ابایی ندارد اما، پس از خروج آمریکا از عراق باید به یک انتخاب حیاتی دست بزند که از چه گروهی حمایت خواهد کرد. به باور سناتور امیددار انتخابات ریاست جمهوری آمریکا ادامه ی سیاست فعلی ایران در آن موقع به شعله ور شدن احساسات ناسیونالیستی عراقیان در واکنش به مداخلات ایران منجر خواهد شد.
مصاحبه ی سناتور کلینتون همزمان با پنجمین سالگرد سخنرانی پرزیدنت بوش برای اعلان پایان عملیات رزمی عمده و به انجام رسیدن ماموریت در عراق از یکی از پربیننده ترین برنامه های تلویزیونی پخش شد که در میان محافظه کاران آمریکایی از محبوبیت بالایی برخوردار است. کلینتون گفت مشکل عراق باید از طریق دیپلماتیک حل شود و نیروی نظامی کمکی به حل مشکل مسولیت پذیری دولت عراق نمی کند.
با افزایش انتقادات از عملکرد کند دولت شیعه ی نوری المالکی در آشتی سیاسی در کنگره دموکرات ها و جمهوریخواهان در کمیته ی نیروهای مسلح سنا طرح کاهش چند میلیون دلار از بودجه ی کمک های آمریکا به عراق را به تصویب رساندند. از هفته ی آینده کنگره صحنه ی بررسی درخواست بودجه ی اضطراری پنتاگون برای جنگ عراق خواهد بود.
رابرت گیتز، وزیر دفاع آمریکا، سفر یک هیات پنج نفره ی عراقی به ایران با مدارک حاکی از ادامه ی قاچاق تسلیحات از ایران به درون کشورشان را گامی بسیار مهم توصیف کرد. گیتز این هفته از حضور دومین ناوهواپیمابر آمریکا در خلیج فارس به عنوان یک تذکر به تهران نام برد.
در گزارش سال ۲۰۰۷ وزارت خارجه ی آمریکا به کنگره در باره ی تروریسم ایران بار دیگر به دلیل ادامه ی حمایت های تسلیحاتی، مالی و آموزشی از شبه نظامیان و شورشیان در عراق، حزب الله در لبنان، حماس و جهاد اسلامی در مناطق فلسطینی، و طالبان در افغانستان در صدر کشورهای حامی تروریسم قرار گرفت.
کاندالیزا رایس، وزیر امور خارجه ی آمریکا، پیش از چهارمین سفر خود به خاورمیانه پس از کنفرانس صلح اناپولیس روز جمعه در لندن در دو نشست شرکت خواهد کرد که هر دو به ایران ارتباط دارد. نشست پنج عضو دائم شورای امنیت و آلمان برای بررسی راههای مجاب کردن ایران به تعلیق غنی سازی اورانیوم و نشست کوارتت درباره ی آینده ی فلسطینیان و چگونگی کنترل حماس مورد حمایت تهران.
هیلاری کلینتون در مصاحبه ی تلویزیونی با فاکس نیوز عهد کرد اگر رئیس جمهوری آمریکا شود به هر کار ممکن برای جلوگیری از دستیابی ایران به جنگ افزار هسته ای دست بزند.