۱۳۸۷ اردیبهشت ۱۴, شنبه

انتخابات آمریکا: کمک های مردمی و پاسخگویی به مردم

صبح سی ام آوریل کمپین سناتورهای دموکرات هیلاری کلینتون و براک اوباما با ارسال پیام هایی برای کمک کنندگان مالی به کمپین ازمردم خواسته بودند از آخرین ساعت ها استفاده کنند تا کمپین بتواند هزینه های سنگین رقابت های انتخاباتی را در چند روز مانده به انتخابات سرنوشت ساز در ایندیانا و کارولاینای شمالی تامین کند. تا چند روز دیگر زمانی که مجموع کمک های مالی آوریل اعلام شود می توان دقیق تر عمق آسیب ناشی از جنجال های حول و حوش براک اوباما بر کمپین او را دریافت.
تا امروز، اوباما در ایندیانا ۵ میلیون و ۶۰۰ هزار دلار و کلینتون ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار دلار صرف تبلیغات برای معرفی برنامه های خود کرده اند.
در کارولاینای شمالی تا کنون اوباما ۴ میلیون و ۹۰۰ هزار دلار و کلینتون ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار هزینه کرده اند.
اما، تجربه ی پیروزی کلینتون در پنسلوینیا نشان داد تبلیغات تلویزیونی سنگین اوباما برد محدودی داشت. اوباما در پنسلوینیا ۱۱ میلیون و ۲۰۰ هزار دلار و کلینتون ۴ میلیون و ۸۰۰ هزار دلار هزینه ی تبلیغات کردند.
هر دو کمپین در آخرین روزهای منتهی به انتخابات در ایندیانا و کارولاینای شمالی می کوشند انتظارات را برای پیروزی چندان بالا نبرند. اوباما بارها برای حدود یک میلیون و سیصد هزار کمک کننده ی مالی کمپین اش که بطور متوسط ماهانه ۹۷ دلار کمک از طریق اینترنت می فرستند گفته است تفاوت کمپین او با رقیبش این است که به مردم پاسخگو خواهد بود نه لابییست ها و گروهای متنفذ سیاسی.
بر اساس قوانین انتخاباتی آمریکا برای پرهیز از اعمال نفوذ ثروتمندان بر انتخابات هر فرد حقیقی بیش از ۲۳۰۰ دلار نمی تواند به یک کمپین در یک دوره ی انتخاباتی کمک کند. البته یک زن و شوهر می توانند تا سقف ۴۶۰۰ دلار به یک کاندیدا در دروه ی انتخابات مقدماتی کمک کنند و پس از اینکه کاندیدا موفق به کسب نامزدی حزب شد می تواند تا سقف ۴۶۰۰ دلار دیگر از کمک های مالی مجدد همان زوج برای انتخابات ماه نوامبر استفاده کند. افرادی که اقامت دائم آمریکا را ندارند نمی توانند به کمپین کمک کنند.
بر اساس آمار منتشره تا آخر ماه مارس سناتور اوباما در مجموع حدود ۲۴۰ میلیون دلار، سناتور کلینتون حدود ۱۹۵ میلیون دلار، و سناتور جمهوریخواه جان مک کین بیش از ۸۲ میلیون دلار کمک مالی دریافت کرده اند.
سناتور مک کین این روزها با خاطری آسوده در حال تقویت بینه ی مالی کمپین خود و حفظ تماس مداوم با رای دهندگان بویژه در ایالت هایی است که در انتخابات ماه نوامبر نقش مهمی دارند.


۵ نظر:

arash گفت...

سلام
میخواستم درباره گیتا پارسی و امیراحمدی که اپوزسیون همیشه به آنها منفی نگاه میکرده بیشتر بدانم.

Unknown گفت...

سلام آقای دهقانپور
من محسن از شیراز هستم و علاقه مند به گزارشات شما
در مورد خانوم کلینتون چرا نفوذ ایشان مانع از روی گردانی super delegate ها در ادامه حمایت از خود او نشد.

سيامک دهقانپور گفت...

آرش عزیز،
اگر تا کنون رجوع نکردی می توانی با مراجعه به وب سایت تریتا پارسی و هوشنگ امیراحمدی اطلاعات بیشتری از فعالیت های آنها بدست بیاوری.
http://www.niacouncil.org
http://www.american-iranian.org

سيامک دهقانپور گفت...

محسن جان،
حزب دموکرات در سایه ی رقابت های انتخاباتی تقریبا به دو بخش تقسیم شده است. جناحی که نگاه به جلو دارد و جناحی که آرمان های دهه ی ۹۰ را جستجو می کند. گروهی از ابرنمایندگان یا سوپردلگیت ها که از ابتدا تصور نمی کردند کسی بتواند سناتور کلینتون را شکست دهد به مرور که دیدند سناتور اوباما این قابلیت را دارد و کمپین به مراتب موفق تری از هیلاری کلینتون اداره کرد کم کم در پشت او صف کشیدند. سویه ی دیگر ماجرا این است که سوپردلگیت ها نگاه موشکافانه تری به برنامه های دو کاندیدا دارند و می توانند حدس بزنند کدام می تواند به وعده هایش عمل کند.
البته هنوز هیچ چیز روشن نیست و هر اتفاقی در سیاست ممکن است.
این را اضافه کنم همین اتفاق در حزب جمهوریخواه هم در شرف وقوع است و جناح جدید حزب جمهوریخواه به رهبری سناتور مک کین، رودی جولیانی، آرنولد شوارتزنگر رویکردی متفاوت با هسته ی مرکزی حزب جمهوریخواه دارند.

ناشناس گفت...

آقای دهقانپور به نظر من شما بیش از حد شیفته دمکراسی در آمریکا هستید. ما که هنوز رقابت گور-بوش را در فلوریدا فراموش نکرده ایم. در ضمن شما به وضوح به حزب جمهوری خواه آمریکا گرایش دارید و در گزارش هایتان (خواسته یا ناخواسته) آن را انعکاس می دهید.
ناهید