۱۳۸۷ خرداد ۷, سه‌شنبه

اوباما با احمدی نژاد ملاقات نمی کند؟

دقیقا یک هفته ی دیگر دوره ی نفس گیر شش ماهه انتخابات مقدماتی ریاست جمهوری آمریکا میان سناتورهای دموکرات هیلاری کلینتون و براک اوباما به پایان می رسد. گرچه حال پرسش مطرح این است که آیا پایان فصل انتخابات به معنی پایان رقابت ها میان کلینتون و اوباما خواهد بود، اوباما و مک کین پیشاپیش انتقادهای شدیدی را علیه هم آغاز کرده اند که عراق، کوبا و ایران در کانون آن قرار دارد. اوباما دیروز اعلام کرد سیاست گفتگوی بدون پیش شرط او با رهبران کشورهای طرف تخاصم از جمله ایران لزوما به معنای دیدار با شخص محمود احمدی نژاد نیست.
کمپین مک کین گفته ی اوباما را یک عقب نشینی سیاسی توصیف کرده است.
سناتور دموکرات براک اوباما، پیشتاز انتخابات مقدماتی حزب دموکرات برای ریاست جمهوری آمریکا، که انتظار دارد پس از پایان فصل انتخابات مقدماتی در سه شنبه ی آینده بسرعت پا به میدان رقابت ها با رقیب جمهوریخواه، سناتور مک کین بگذارد دیروز ضمن تاکید بر عزم خود برای گفتگوی بدون پیش شرط با رهبران ایران، کره ی شمالی، سوریه، کوبا و ونزوئلا گفت انتخابات ریاست جمهوری آتی در ایران فاکتوری تعیین کننده درباره ی تعیین هر گونه زمان تماس با رهبری ایران است.
مک کین معتقد است گفتگوی اوباما با محمود احمدی نژاد، دشمن قسم خورده ی اسرائیل، مشروعیت بخشیدن به اوست و پیامی غلط به همپیمانان آمریکا از جمله اسرائیل در بر دارد.
اوباما دیروز گفت دلیلی ندارد پیش از این که بدانیم چه کسی واقعا بر سر کار است با احمدی نژاد ملاقات کنیم. براک اوباما تاکید کرد احمدی نژاد قدرتمندترین فرد در رهبری ایران نیست.
کمپین مک کین بلافاصله اوباما را متهم کرد که از موضع پیشین خود برای دیدار با احمدی نژاد عقب نشینی کرده است.
اوباما تاکید کرد موضع او ثابت بوده و از ابتدا هم گفته در پی زمینه سازی های لازم حاضر به ملاقات بدون پیش شرط با رهبران ایران است ومعتقد است مهم است که تماس های دیپلماتیک سطح پایین به تهیه ی دستور کاری روشن منجر شود تا مذاکرات سازنده باشد.
اوباما این سخنان را دیروز در گفتگو با خبرنگاران در نیومکزیکو و در روز یزرگداشت سربازان جنگ مطرح کرد. در کنار اوباما بیل ریچاردسون، فرماندار لاتین تبار نیومکزیکو، از دیپلمات های ارشد و باسابقه ی آمریکا، دیده می شد که می کوشد پایگاه اجتماعی اوباما در میان لاتین تبارها را تقویت کند. اوباما گرچه پا به مجادلات سیاسی با مک کین گذاشته است اما، هنوز تا کسب نامزدی حزب دموکرات فاصله دارد.
رقیب دموکرات او، هیلاری کلینتون، امیدوارست با پیروزی در دور بعدی انتخابات مقدماتی در پورتوریکو که جمعیتی اکثرا لاتین تبار دارد بخش عمده ای از پنجاه و پنج نماینده ی آن ایالت را کسب کرده و فاصله ی خود را با اوباما به حداقل ممکن برساند و در شمار آرای مردمی نیز گوی سبقت را از اوباما برباید.
کلینتون و همسرش، بیل کلینتون، امیدزیادی هم به نتیجه ی نشست شنبه ی آینده ی حزب دموکرات دارند تا بلکه نهایتا مجادله بر سر در نظر گرفتن انتخابات در فلوریدا و میشیگن حدنصاب کنونی را تغییر داده و هیلاری فرصت بیشتری برای جلب حمایت سوپردلگیت ها یا ابرنمایندگان حزب دموکرات داشته باشد.
اما، بسیاری اعتقاد دارند با پایان گرفتن فصل انتخاباتی در سه شنبه ی آینده در مانتانا و داکوتای جنوبی که تنها سی و یک نماینده در کورس رقابت دارند کلینتون فرصت چندانی ندارد.
جیمی کارتر، رئیس جمهوری پیشین آمریکا، می گوید بزودی راه خروج از رقابت ها را به کلینتون نشان خواهند داد.

۲ نظر:

ناشناس گفت...

آقای دهقانپور چرا اوباما بین جمعیت تحصیلکرده محبوبیت زیادی داره؟

سيامک دهقانپور گفت...

حمید جان،
افراد تحصیلکرده و نسل جوان پیام تغییر اوباما را بهتر درک می کند چرا که در پی تغییرند. نوع حرف زدن اوباما و واژه بندی هایش در سخنرانی ها افراد تحصیلکرده را بیش از افراد عادی تحت تاثیر قرار می دهد. همانطور که افرادی که موسیقی را بهتر می شناسند از موسیقی حسین علیزاده بیشتر لذت می برند. در عین حال تحصیلکرده ها و نسل جوان کمتر به رنگ پوست و گرایش های دینی افراد توجه نشان می دهند.