۱۳۸۷ خرداد ۹, پنجشنبه

اوباما به عراق می رود؟

سناتور دموکرات براک اوباما می گوید انتظار دارد هفته ی آینده عملا نامزدی حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را بدست آورد. سه شنبه ی آینده فصل انتخابات مقدماتی ریاست جمهوری پایان می یابد. براک اوباما اعلام کرده است برنامه ای برای یک سفر خارجی در نظر گرفته است که بازدید از عراق را نیز شامل می شود.
کمیته ی ملی حزب جمهوریخواه و سناتور جان مک کین مدتی است اوباما را که از طرح خروج نیروهای آمریکا از عراق طی شانزده ماه صحبت می کند تحت فشار گذاشته اند تا به عراق سفر کند و پیشرفت ها را در فاصله ی نخستین سفرش در ژانویه ی 2006 که از آن 872 روز می گذرد از نزدیک مشاهده کند.
مک کین معتقد است این دیدار دید او را نسبت به عراق تغییر خواهد داد. جان مک کین گفت چطور است که اوباما قصد دیدار با رئیس جمهوری ایران را دارد اما، به عراق نرفته تا با ژنرال پترایس، فرمانده ی نیروهای چند ملیتی در عراق، به گفتگو بنشیند. مک کین پیشنهاد کرده که حاضر است با اوباما به سفری مشترک به عراق برود.
براک اوباما پیشنهاد سفر مشترک را یک نمایش تبلیغات انتخاباتی عنوان کرد و گفت اگر برود هدفش دیدار با نیروها خواهد بود. سناتور ایالت ایلینوی در عین حال که سیاست خارجی هشت سال گذشته ی دولت بوش را شکست خورده عنوان کرد گفت و جنگ عراق بزرگترین اشتباه استراتژیک آمریکا بوده است. اوباما گفت تصمیم گرفته است پیش از انتخابات نوامبر از عراق دیدن کند. از آنجایی که رقابت های انتخابات مقدماتی هنوز به پایان نرسیده از سوی کمپین اوباما برنامه ای برای سفر او ارائه نشده است.

هیچ نظری موجود نیست: