۱۳۸۷ اردیبهشت ۲۰, جمعه

یک سناتور جمهوریخواه موضع اوباما را درباره ی ایران تائید کرد

سناتور دموکرات براک اوباما، کاندیدای امیددار انتخابات مقدماتی ریاست جمهوری آمریکا، موفق به جلب حمایت رسمی پنج سوپردلگیت یا ابرنماینده ی دیگر در حزب دموکرات شده است. سناتور اوباما دیروز طی بازدیدی از مجلس نمایندگان آمریکا تلاش کرد حمایت گروهی از سوپردلگیت ها که مقامات منتخب و فعالان سیاسی حزب دموکرات هستند را جلب کند. سناتور دموکرات هیلاری کلینتون در ویرجینیای غربی، میدان بعدی نبرد انتخاباتی، از حامیانش خواست به فشارهای سیاسی ناظران که خواهان کناره گیری او از رقابت ها هستند اعتنایی نکنند.
پیتر دفازیو، عضو دموکرات مجلس نمایندگان، از اورگان، ایالتی که بیستم ماه مه انتخابات مقدماتی در آن برگزار می شود و دانالد پین، نماینده ی نیوجرسی در کنگره، از چهره هایی هستند که امروز به حامیان سناتور مک کین پیوستند. پین که یک آمریکایی آفریقایی تبار است و پیشتر حمایت خود از سناتور کلینتون اعلام حمایت کرده بود. با افزوده شدن دفازیو اوباما سه نماینده از چهار نماینده ی حزب دموکرات از اورگان را کسب کرده است.
اوباما کم کم می کوشد رقیب دموکراتش هیلاری کلینتون را از واژگان انتخاباتی اش حذف کند و توجه خود را به رقیب جمهوریخواه سناتور جان مک کین معطوف کند.
اوباما طی یک سخنرانی در جشنی به مناسبت شصتمین سالگرد اسرائیل برای نخستین بار کلامی از کلینتون به زبان نیاورد و تلاش کرد سیاست خارجی خود را در برابر جان مک کین به میدان ارزیابی بگذارد.
اوباما که از سوی جمهوریخواهان به بی تجربگی برای کسب فرماندهی کل قوا متهم می شود دیشب گفت کارهای بسیاری باید برای تضمین صلحی پایدار برای فرزندان اسرائیل انجام شود.
مک کین اخیرا گفته بود از آنجایی که او موضعی شدید علیه گروه فلسطینی حماس دارد حماس ترجیح می دهد اوباما رئیس جمهوری آمریکا شود. اوباما در واکنش گفت از نظر او حماس گروهی تروریستی است و این گونه اظهارنظرها تاکتیک های انتخاباتی برای لکه دار کردن رقیب است.
اوباما برای طرح پیشنهاد گفتگو با رهبری ایران نیز مورد انتقاد سناتور مک کین قرار دارد.
سناتور جمهوریخواه چاک هیگل، عضو کمیته ی روابط خارجی سنا، دیروز در یک سخنرانی که به بررسی چالش های پیش روی رئیس جمهوری بعدی آمریکا اختصاص داشت از موضع سناتور اوباما در باره ی گفتگو با ایران و تمام بازیگران منطقه دفاع کرد. هیگل که از افسران جنگ ویتنام است گفت عدم تماس و گفتگو با ایران به صلح کمکی نمی کند و اوضاع را بدتر خواهد کرد. هیگل تاکید می کند تماس به این معنی نیست که از دخالت های ایران در لبنان، مناطق فلسطینی، و عراق می توان چشم پوشی کرد.
به باور این سناتور جمهوریخواه منتقد دولت بوش نبود تماس باعث می شود نتوان واکنش های ایران را پیش بینی کرد و ممکن است دچار اشتباه محاسبه شد.

۲ نظر:

ناشناس گفت...

از اعمال رژيم ايران خشمگين و ناراضي هستم . با اين حال من هم ترجيح ميدم بين رژيم و امريكا مذاكره صورت بگيره تا فاجعه ي جنگ .
اما به نظرم مذاكره نبايد هدف نهايي باشه . مذاكره بايد ابزاري باشه براي تحت فشار قرار دادن رژيم جمهوري اسلامي براي دست كشيدن از فعاليت هاي مشكوك اتمي . همچنين از طريق مذاكره بايد رژيم را وادار به رعايت حقوق بشر و پايان دادن به حمايت از تروريسم كرد .
در واقع مذاكره يك وسيله هستش براي تغيير رژيم .

اكثريت مردم ايران خواهان نظامي هستند كه با تعهد به آزادي و دموكراسي ، احترام به مالكيت فردي ، مبتني بر اعلاميه جهاني حقوق بشر بوده ، منافع ملي مردم ايران را در نظر بگيرد ، نظامي كه اقتصادش بر پايه ي بازار و تجارت ازاد باشد ، به روند جهاني شدن اقتصاد پيوسته و آسايش و رفاه را براي مردم ايران به ارمغان بياورد. نظامي كه درآن نهاد دين در نهاد حكومت دخالت نكرده و همه انسانها از هر دين و مذهبي و با هر رنگ و نژادي داراي فرصت هاي مناسب براي پيشرفت باشند . نظامي كه در آن روزنامه ها و احزاب گوناگون با سليقه هاي مختلف در كنار هم آزادانه فعاليت كنند و جامعه اي باز ، آزاد ، چند صدايي و متكثر در ايران بسازند . به نظر من جوهره و ذات نظام آينده بايد ” ليبرال دموكراسي سكولار” بر پايه اعلاميه جهاني حقوق بشر باشد .

ناشناس گفت...

رژيم جمهوري اسلامي از آغاز پيدايشش تا امروز بيش از آنكه منافع ملي مردم ايران را در نظر بگيرد ، در تلاش بوده تا آرمان هاي تندروانه مذهبي حاكمانش را در منطقه و جهان گسترش دهد . از امريكا ستيزي ، فلسطين محوري و انقلابي گري ، ميتوان به عنوان محورهای اصلی سياست خارجي جمهوري اسلامي نام برد . جمهوري اسلامي همانند زماني كه ” اتحاد جماهير شوروي سوسياليستي ” قصد داشت ايدئولوژي ناكارآمد و آرمانگرايانه ي ” سوسياليسم ” را در جهان گسترش دهد ، در تلاش است تا ” انقلابي گري اسلامي ” را به كشورهاي منطقه و جهان صادر كند .
ملايان تندرو حاكم بر ايران در روياي روزي هستند كه يك ” امپراتوري انقلابي شيعه ” را در منطقه و جهان برپا كنند . ابزار رژيم جمهوري اسلامي براي عملي كردن نيات شومش ، توسل به تروريسم بين المللي است .رژيم درآمد هنگفت حاصل از فروش نفت كشور را در اختيار گروه هاي تروريست بين المللي قرار ميدهد تا آنها در كشورهاي منطقه و جهان ايجاد بي ثباتي كرده و راه را براي صدور انقلاب اهريمني ملايان حاكم بر ايران هموار كنند . گروهاي ستيزه گر ” حمس ” و ” جهاد اسلامي ” در فلسطين ، ” تروريست هاي حزب الله ” در لبنان ، ” شبه نظاميان تروريست شيعه ” در عراق ، ” تروريست هاي طالبان ” در افغانستان و چندين گروه تروريستي ديگر در منطقه تحت حمايت مالي تسليحاتي رژيم جمهوري اسلامي قرار دارند .اين گروهها به دستور جمهوري اسلامي آرامش منطقه را برهم زده و صلح جهاني را به خطر انداخته اند . در همين حال رژيم جمهوري اسلامي كماكان جاه طلبي هاي اتمي اش را ادامه ميدهد ،
جمهوري اسلامي “فعاليتهاي مربوط به غني سازي را تعليق نكرده است ، به فعاليت در كارخانهء پيلوت غني سازي سوخت و كارخانهء غني سازي سوخت نطنز ادامه داده ، همچنين به ساخت رآكتور تحقيقاتي تهران و عمليات كارخانهء توليد آب سنگين ادامه ميدهد . جمهوري اسلامي اخيراَ تعداد قابل توجهي از دستگاههاي سانتريفيوژ پيشرفته “Ir 2” را جايگزين دستگاههاي سانتريفيوژ قديمي “P1- P2″ ساخته و بسرعت مشغول ” غني سازي ” اورانيوم است . محمود احمدی نژاد، رئيس جمهوری اسلامی ايران، می گويد تهران با نصب ۶۰۰۰ سانتريفيوژ پيشرفته جديد درتأسيسات هسته ای زير زمينی نطنزبرنامه اتمی خود را گسترش می دهد. .از اورانيوم غني شده ميتوان هم براي مصارف غيرنظامي و هم توليد مواد لازم براي توليد بمب اتمي استفاده كرد ، رژيم جمهوري اسلامي ادعا ميكند به دنبال استفاده هاي غيرنظامي از تكنولوژي اتميست ، امري كه با توجه به پنهانكاري جمهوري اسلامي در روند برنامه هاي اتمي اش ، بايد با ديده ي ترديد به آن نگريست . در حقيقت رژيم اسلامي اخوندها در پي ساختن سلاح هاي اتمي است تا ازين راه حكومت ظالمانه ي خود بر ايران را تثبيت كرده و در سايه ي آن با حمايت از تروريسم بين المللي روند صدور انقلاب نكبت بارش به ديگر كشورها را پيگيري كند .