۱۳۸۷ خرداد ۶, دوشنبه

شولتی: ایران در خطر انزوایی هولناک

تنها یک ساعت پس از انتشار گزارش جدید محمد البرادعی، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی، که در گزارش از عدم همکاری تهران در پاسخ به گزارش های مرتبط با آزمایش های انفجاری مهیب و تلاش برای تولید کلاهک اتمی انتقاد شده است؛ گرگوری شولتی، نماینده ی آمریکا در آژانس بین المللی انرژی اتمی، در یک مصاحبه ی اختصاصی در تفسیر خبر دوشنبه نسبت به خطر قرار گرفتن ایران در یک انزوای هولناک هشدار داد.
شولتی گفت خوش بینی البرادعی درباره ی گام های مثبت ایران به واقعیت نپیوست. به باور او گزارش نشان می دهد ایران برخلاف ادعا کماکان با حدود ۳۵۰۰ سنتریفیوژ درگیر غنی سازی در سطحی محدود است و نتوانسته به پیشرفت هایی که ادعا کرده از جمله نصب و راه اندازی ۶ هزار سنترفیوژ شامل سنتریفیوژهای «آی آر ۳» دست یابد. شولتی در عین حال خود را مصمم به استفاده از دیپلماسی در برابر ایران می داند.
با گرگوری شولتی بعضی سوالاتی را که شما عزیزان بر روی وبلاگ گذاشته یا از طریق ای میل فرستاده بودید در میان گذاشتم.
برای مشاهده ی تمام مصاحبه از لینک زیر استفاده کنید:
http://www.voanews.com/wm/voa/nenaf/pers/pers1930vbMON.asx
در بخش دوم برنامه با بابک داد، نویسنده و وبلاگ نویس سرشناس، الهه هیکس، کارشناس حقوق بشر، و آرش سیگارچی، روزنامه نگار و وبلاگ نویس، نگاهی داشتیم به گزارش البرادعی، احتمال به ریاست مجلس رسیدن علی لاریجانی، شکایت سردار فرهاد نظری از محمد خاتمی و فیلترینگ وبلاگها.
بابک داد گفت سابقه نشان داده البرادعی دو نسخه گزارش تهیه می کند نسخه ای که برای ایران می فرستد و آنها از آن برای جشن هسته ای استفاده می کنند و نسخه ای برای آمریکا که مملو از نکات منفی است.
ایران پیشاپیش مدعی شده گزارش جدید البرادعی غیرنظامی بودن برنامه ی هسته ای ایران را تائید می کند.

۲ نظر:

ناشناس گفت...

با عرض سلام درصورت امكان آدرس وبلاگ فارسي آقاي شولتي را برايم ايميل(alirezaa.najafy@gmail.com) كنيد. در ضمن من با آقاي علي عمادي در دبستان سعدي همكلاس بودم ، باعث امتنان است اگر ايميل فوق را با سلام اينجانب به او برسانيد. با تشكر

سيامک دهقانپور گفت...

علیرضای عزیر این هم نشانی وبلاگ گرگوری شولتی:
http://persian.usinfo.state.gov/index/informationbridge/Greg_Schulte.html
ای میل ات را به علی عمادی رساندم. فکر می کنم تو را به یاد آورد.