۱۳۸۷ اردیبهشت ۳۰, دوشنبه

مرد ۷۲ هزار نفری!


حدود ۷۲ هزار نفر روز یکشنبه در پورتلند اورگان گردهم آمدند تا به سخنرانی براک اوباما گوش کنند و او را از نزدیک ببینند. این بزرگترین تجمع عمومی در یک محل از ابتدای انتخابات مقدماتی ریاست جمهوری آمریکا تا کنون بوده است. پیروزی قاطع در اورگان اوباما را به ۲۰۲۶ نماینده ی حدنصاب نمی رساند اما او را در شرایطی قرار می دهد که ادعا کند حداکثر نمایندگان، نه ابر نمایندگان، موجود در رقابت ها را بدست آورده است. او تا دستیابی به نامزدی حزب دموکرات به ۱۱۹ نماینده نیاز دارد. البته اوباما در شمار ابرنمایندگان یا سوپردلگیت ها هم ۲۱ ابرنماینده از کلینتون در پیش است اما، اکثریت آنها را در اختیار ندارد.
هیلاری کلینتون از سویی دیگر در انتظار یک پیروزی بزرگ دیگر با اختلافی احتمالا ۳۰ درصدی در کنتاکی است که عمده ی جمعیت آن را سفیدپوست ها تشکیل می دهند. کلینتون که این روزها دیگر انتقادی از اوباما نمی کند کماکان امیدوارست پیروزی در چند ایالت باقیمانده او را دارای بیشترین آرای عمومی نشان دهد.

ممکن است در ذهن عده ای این پرسش پدید آید که ۲۰۲۶ از کجا آمد؟ شاید اشتباه تایپی است و باید ۲۰۲۵ باشد؟ این توضیح را بدهم که پس از سه پیروزی دموکرات ها در انتخابات ایالتی در چند هفته ی گذشته حدنصاب پیروزی که باید نصف حداکثر نمایندگان و ابرنمایندگان باشد به طور طبیعی یک نماینده اضافه شد.
فردا و پس فردا گزارش هایی از صدای آمریکا درباره ی ویژگی های منحصربفرد اورگان در انتخابات و نتایج انتخابات خواهم داشت.

۱ نظر:

ناشناس گفت...

درود بر شما؛
تلاشهاي باارزش شما براي ياد دادن فرآيند منحصر به فرد دموكراسي نوع آمريكايي به ايرانيان عزيز جاي بسيار تشكر و سپاسگزاري دارد.
زنده باشيد