۱۳۸۷ اردیبهشت ۲۵, چهارشنبه

حمایت رسمی ادواردز از اوباما: حفظ اتحاد حزب دموکرات و ضربه ی نهایی به کلینتون؟

جان ادواردز، کاندیدای پیشین انتخابات مقدماتی ریاست جمهوری آمریکا، که پس از پیروزی براک اوباما در کارولاینای جنوبی از رقابت میان دموکرات ها کناره گیری کرده بود، ساعاتی پس از اینکه کمپین هیلاری کلینتون مست پیروزی چشمگیر در ویرجینیای غربی بر طبل ناتوانی براک اوباما در جلب آرای کارگران سفیدپوست می کوبید در یک سخنرانی در میشیگن باتفاق اوباما شرکت کرد و پیشتاز رقابت ها را رهبری معرفی کرد که می تواند مردم را به همدیگر پیوند بزند. ادواردز، سناتور پیشین کارولاینای شمالی و کاندیدای معاونت ریاست جمهوری در سال ۲۰۰۴، ارتباط بسیار نزدیکی با طبقه ی کارگران سفیدپوست و اتحادیه ها دارد و در چند روز گذشته صراحتا ادامه ی حضور کلینتون در رقابت ها را برای پیروزی دموکرات ها در انتخابات نوامبر مضر دانسته بود. کلینتون و اوباما برای جلب حمایت ادواردز بسیار تلاش کرده بودند. این مهمترین حمایت رسمی یک سوپردلگیت یا ابرنماینده در طول انتخابات است. اکثریت کاندیداهای کنار رفته از جمله بیل ریچاردسون و سناتور کریس داد نیز از کاندیداتوری اوباما اعلام حمایت رسمی کرده اند. کمپین کلینتون کماکان به رقابت ادامه می دهد اما بی تردید حرکت ادواردز صدای تندر پیروزی کلینتون در ویرجینیای غربی را خفه کرد و فشارها برای کناره گیری او را افزایش داد. از سویی پاگذاشتن ادواردز در انتهای رقابت ها به صحنه مهر تائیدی است بر مشکلات بسیاری که اوباما در برابر کاندیدای رقیب، سناتور جمهوریخواه جان مک کین، در نوامبر با آن روبرو خواهد بود؛ اینکه بخش عمده ای از رای دهندگان به کلینتون در ویرجینیای غربی ادعا کردند در صورت کسب نامزدی حزب توسط اوباما به مک کین رای خواهند داد.
در پایین از منظر چشم شیشه ای نگاهی می اندازیم به ویرجینیای غربی و انتخابات سیزدهم ماه مه در آن.
ویرجینیای غربی ایالتی سرسبز، کوهستانی و دارای معادن ذغال سنگ است. ۹۵ درصد جمعیت آن سفیدپوست هستند. کمترین شمار فارغ التحصیلان دانشگاهی و بالاترین متوسط سنی را در سراسر کشور دارد. کنگره ی ایالتی ویرجینیای غربی تنها ۳ نماینده ی سیاهپوست دارد. این ایالت بیشترین سرباز را به نسبت جمعیت اش در مقایسه با دیگر ایالت ها برای خدمت در ارتش فرستاده و معلولین جنگی بسیاری دارد. در میان عکس ها تصاویری از دفتر مرکزی کلینتون و اوباما در چارلستون ویرجینیای غربی، میهمانی شب انتخابات و تلاش عکاسان، و همچنین حمایت گروهی از زنان مسلمان پاکستانی آمریکایی از کلینتون را می بینید. افراد بالای ۶۰ سال ۲۵ درصد، و طبقه کارگر بدون تحصیلات دانشگاهی نیز ۲۵ درصد آرای کلینتون را تشکیل دادند. از نظر تقسیم بندی جنسیتی ۵۵ درصد زنان در ویرجینیای غربی به کلینتون رای دادند.
آیا حمایت ادواردز می تواند درمانی باشد برای ضعف اوباما در جلب آرای کارگران سفیدپوست و ماشین انتخاباتی اوباما را از پذیرش یک ضربه ی مهیب دیگر در انتخابات سه شنبه ی آینده در کنتاکی که شرایطی چون ویرجینیای غربی دارد نجات دهد؟




























۳ نظر:

ناشناس گفت...

جناب دهقانپور مهمترین نکته منفی در ائتلاف اوباما-ادواردز، نبود تجریه کافی هر کدام از این آقایان است. من شخصا از همین الان تبلیغات انتخاباتی مک کین را می توانم تصور کنم که نداشتن تجربه این دو را برجسته تر می کند.
به گمان من ترکیب اوباما-کلینتون می تواند به نحوی راست و چپ حزب دمکرات را به هم وصل کند...به جز اینکه البته من شخصا امیدوارم مک کین پیروز شود!
ناهید

Unknown گفت...

آقای دهقانپور خیلی دوست دارم بدونم دمکرات هستید یا جمهوری خواه ؟؟؟
من امیوارم که مک کین پیروز بشه!

سيامک دهقانپور گفت...

من گذشته از این که در کار حرفه ای ام همیشه اصل بی طرفی را حفظ کرده ام در طول زندگی شخصی ام هم هرگز به هیچ حزب سیاسی تعلق نداشتم و اساسا به مسائل حزبی نگاه نمی کنم. اگر کاندیدایی برنامه ای قابل قبول برای کشور ارائه کند برای او احترام قائل خواهم بود مهم نیست از حزب آزادیخواه، سبز، جمهوریخواه یا دموکرات باشد. در کنگره و کمپین هم به همین دلیل روابط بسیار خوبی با هر دو حزب دارم. اساسا هر چه بیشتر با این دو حزب آشنا شوید بهتر پی خواهید برد که این تقسیم بندی ها بسیار ساده انگارانه است. از آنجایی که هر سه کاندیدای باقیمانده را از فعالیت هایشان در کنگره به خوبی می شناسم برای همه شان احترام قائل ام.