۱۳۸۷ اردیبهشت ۱۳, جمعه

هزینه های سرسام آور جنگ با تروریسم

پرزیدنت بوش درخواست ۷۰ میلیارد دلاری تامین هزینه های عملیات نظامی پنتاگون در عراق و افغانستان در بودجه ی سال ۲۰۰۹ را امروز برای بررسی و تصویب به کنگره فرستاد. این بودجه هزینه های جنگ تا بهار آینده را تامین می کند.
تحلیلگران امور کنگره می گویند درخواست امروز دولت بوش مجموع هزینه های درخواستی جنگ با تروریسم از یازدهم سپتامبر ۲۰۰۱ به این سو را به حدود ۸۷۵ میلیارد دلار می رساند. کنگره درخواست را در حالی دریافت کرد که درگیر رسیدگی به درخواست ۱۰۸ میلیارد دلاری سال جاری است. دموکرات ها احتمالا برای پرهیز از تبعات واکنش های تند مخالفان جنگ درخواست ۷۰ میلیاردی و ۱۰۸میلیارد دلاری را همزمان به رای می گذارند تا مجبور نباشند با نزدیک شدن به فصل انتخابات نوامبر با رای به ادامه ی جنگ خود را در وضعیتی آسیب پذیر قرار دهند.
دموکرات ها همچنین قصد دارند با افزودن متمم هایی بخشی از برنامه های داخلی مورد نظرشان را به تصویب بودجه ی جنگ گره بزنند. اقدامی که پیشاپیش با تهدید وتوی پرزیدنت بوش روبرو شده است.
بر مبنای مطالعه ی مرکز تحقیقات فراحزبی کنگره تا کنون تنها ۵۲۶ میلیارد برای جنگ عراق هزینه شده است. هزینه های جنگ در افغانستان به ۱۴۰ میلیارد دلار بالغ می شود.
درخواست پرزیدنت بوش همچنین شامل ۷۷۰ میلیون دلار کمک برای رفع بحران غذا در جهان، ۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار برای انتقال هوایی خودروهای نظامی ضدمین به مناطق جنگی، ۳ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار کمک به تلاش های افغانستان در مبارزه علیه شورشیان، ۲ میلیارد دلار به دولت عراق برای همین منظور، ۱ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار برای برنامه های بازسازی زیربنایی و بهبود اوضاع اجتماعی در عراق و افغانستان، و ۱۹۳ میلیون دلار کمک به پاکستان در جنگ با تروریسم است.
بنا به گزارش سالانه ی وزارت خارجه به کنگره از وضعیت تروریسم، در سال ۲۰۰۷ حدود ۲۲ هزار تن جان خود را در اثر حملات تروریستی از دست داده اند. این شمار ۸ درصد بیش از سال ۲۰۰۶ برآورد شده است. ۱۳ هزار و ۶۰۰ تن از این افراد غیرنظامی بوده اند. بر مبنای گزارش شمار بمبگذاری های انتحاری در خودرو ۴۰ درصد نسبت به سال ۲۰۰۶ افزایش یافته است. عراق صحنه ی ۶۰ درصد از تمامی حملات تروریستی در جهان بوده است. در حالی که در افغانستان در مقایسه با سال ۲۰۰۶ حملات تروریستی۱۶ درصد افزایش یافته حملات تروریستی در پاکستان دو برابر شده است. گزارش بخش عمده ی قربانیان تروریسم را مسلمان عنوان می کند و ایران را درصدر کشورهای حامی تروریسم قرار می دهد.


۱ نظر:

ناشناس گفت...

با درود بر سیامک عزیز
گزارشت از کنگره مثل همیشه عالی بود اگر امکان دارد در مورد سیستم رای گیری در آمریکا و مخصوصا آرای الکترال توضیحاتی بدهید شاید خبر داشته باشید دستگاههای تبلیغاتی نظام ایران بر سر قضیه رقابت بوش و ال گور در انتخابات ریاست جمهوری با سواستفاده از ناآگاهی مردم تبلیغات منفی گسترده ای کردند
با تشکر