۱۳۸۷ خرداد ۸, چهارشنبه

مک کین: ایران پیش از اینکه خیلی دیر شود ...

سناتور جمهوریخواه جان مک کین، کاندیدای جمهوریخواهان در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، طی یک سخنرانی در دانشگاه دنور کلرادو سیاست جامع خود را برای مقابله با گسترش جنگ افزار هسته ای تشریح کرد. مک کین رویکردی نه چندان متکی به گفتگو و نه چندان متکی به نیروی نظامی را ارائه کرد.
جان مک کین از براک اوباما، رقیب احتمالی دموکراتش، نامی نبرد اما، گفت بعضی معتقدند تنها کاری که باید برای پایان دادن به برنامه ی هسته ای کشورهای متخاصم انجام داد گفتگوی رئیس جمهوری با رهبران پیونگ یانگ و تهران است، گویی که در دو دهه ی گذشته چنین امری به آزمون گذاشته نشده است. مک کین ادامه داد گروهی هم معتقدند تنها اقدام نظامی ما را به اهدافمان می رساند گویی اقدام نظامی با خطرات هولناک همراه نیست. او تاکید کرد در حالی که استفاده از قوه ی قهریه ممکن است ضروری باشد تنها می تواند به عنوان آخرین گزینه مورد استفاده قرار گیرد نه نخستین.
مک کین بر نقش آژانس بین المللی انرژی اتمی و افزایش بودجه ی آن و تقویت حمایت های اطلاعاتی از آژانس تاکید گذاشت و گفت باید بار روش تائید فعالیت های هسته ای کشورها را معکوس کنیم. اشاره ی او به زمانی است که سنجش میزان پایبندی و پذیرش کشورها یا نقض تعهداتشان به ان پی تی، پیمان منع گسترش جنگ افزار هسته ای، مطرح است. مک کین معتقد است آژانس نباید برای تائید عملکرد کشورها به بازی موش و گربه دست بزند، بلکه اثبات پایبندی کشورها در عهده ی حکومت هایی است که ظن به نقض تعهداتشان وجود دارد.
مک کین همچنین از طرح بانک بین المللی سوخت هسته ای استقبال کرد و گفت کشورهایی که بدنبال تامین سوخت هسته ای برنامه ی مشروع غیرنظامی شان هستند قادر خواهند بود نیازهایشان را زیر نظارت بین المللی تامین کنند. سناتور ایالت آریزونا یادآوری کرد این پیشنهادی است که روسیه و دیگر کشورها به ایران ارائه کردند و متاسفانه حکومت ایران تا کنون آن را رد کرده است. مک کین تاکید کرد شاید با اعمال فشار و اراائه ی مشوق کافی بتوان پیش از آنکه خیلی دیر شود ایران را مجاب به تغییر ذهنیتش کرد.
مک کین تلاش کرد در جاهایی فصل اختلاف سیاست خود با سیاست دولت بوش را برجسته کند: از ضرورت کاهش کلاهک های اتمی آمریکا و روسیه فراتر از توافقنامه ی فعلی مورد نظر دولت بوش صحبت کرد.
با پروژه ی تولید بمب های اتمی بتون شکن مخالفت کرد و نسبت به پذیرش معاهده ی منع آزمایش هسته ای بازتر از دولت بوش برخورد کرد. اما در عین حال، موضعی سخت تر از دولت بوش نسبت به توافقنامه ی خلع سلاح اتمی کره ی شمالی اتخاذ کرد.
سخنرانی مک کین چندین بار با اعتراض گروهی از مخالفان جنگ متوقف شد.
اوباما و کلینتون به سخنرانی مک کین واکنش نشان دادند.
کمپین اوباما گفت مک کین با این سخنرانی نشان داد به طور کلی به سوی اصول مورد نظر سناتور اوباما حرکت کرده است اما، در عمل راه بوش را ادامه می دهد.
مک کین پس از سخنرانی در دنور در نخستین جلسه ی جمع آوری کمک های مالی شرکت کرد که پرزیدنت بوش برای او ترتیب داده بود. این جلسه دور از دوربین های رسانه ها برگزار شد و به این مساله دامن زد که مک کین تمایل ندارد زیاد با پرزیدنت بوش در برابر دوربین رسانه ها دیده شود.
اوباما با اشاره به این جلسه گفت مک کین مساله پشت مساله سیاست های شکست خورده ی مشابه هشت سال گذشته را ارائه می دهد و این همان دستور کاری است که امشب باتفاق پرزیدنت بوش برای آن کمک مالی جمع آوری می کنند.
مک کین در بخشی از سخنرانی اش از سرگیری ساخت نیروگاههای اتمی و مراکز غنی سازی را از راههای کاهش وابستگی آمریکا به نفت عنوان کرد.
کلینتون گفت اهداف مورد نظر سناتور مک کین تا زمانی که او سیاست های دولت پرزیدنت بوش را دنبال می کند یک توهم بیش نیست.
کلینتون از سیاست نفتی بوش و سفر اخیر او به عربستان برای تقاضای افزایش تولید نفت بشدت انتقاد کرد و گفت این سیاستگذاری برای انرژی یک کشور نیست. کلینتون وعده داد اگر رئیس جمهور شود به جای اینکه به عربستان برود و دست ملک عبدالله را بفشرد آنها را مورد پرسش و مواخذه قرار دهد و آمریکا را بسویی هدایت کند که تا این حد به عربستان وابسته نباشد.

هیچ نظری موجود نیست: