۱۳۸۷ اردیبهشت ۱۵, یکشنبه

اوباما با یک مو اختلاف گوام را برد!

سناتور دموکرات براک اوباما که انتظار می رفت براحتی در انتخابات نه چندان مهم سوم ماه مه در گوام، جزیره ی بسیار کوچک تحت قلمرو آمریکا در اقیانوس آرام، پیروز شود تنها با ۷ رای اختلاف رقیب دموکراتش، هیلاری کلینتون، را در آستانه انتخابات سه شنبه ی آینده در ایندیانا و کارولاینای شمالی شکست داد. اوباما تا چند ساعت پیش از پایان شمارش دستی آراء با حدود ۵ تا ۶ درصد پیشتاز بود اما، با آغاز شمارش پر جمعیت ترین روستای جزیره موسوم به دِدِدو اختلاف به آنجایی رسید که اوباما با ۲۲۶۴ رای کلینتون را با ۲۲۵۷ رای شکست داد.
مشارکت نسبت به انتخابات مقدماتی چهار سال پیش سه برابر بود. سال ۲۰۰۴ تنها ۱۵۰۰ تن شرکت کرده بودند.
کلینتون که هفته ی گذشته اوباما را در پنسلوینیا شکست داده بود بلافاصله در پیامی ضمن تبریک به اوباما گفت از فیلادلفیا، بزرگترین شهر پنسلوینیا، تا دددو، در گوام، مردم صدای خود را به گوش همه رساندند که چه رئیس جمهوری را می خواهند. رئیس جمهوری که برایشان بجنگد و آن فرد من هستم.
گوام ۸ نماینده به کنوانسیون ملی حزب دموکرات در تابستان می فرستد که هر کدام نیم رای، یعنی ۴ رای در مجموع، خواهند داشت. آن جزیره ۵ سوپر دلگیت یا ابرنماینده هم خواهد داشت.
جزیره ی گوام سال ۱۸۹۸ در جنگ های میان آمریکا و اسپانیا تحت کنترل آمریکا درآمد و طی دسامبر ۱۹۴۱ تا ژوئیه ی ۱۹۴۴ در اشغال نیروهای ژاپن بود. گوام در حال حاضر پایگاه نیروهای آمریکاست و محل عمده ی درآمدش از صنعت گردشگری است.



۵ نظر:

Arash Sigarchi گفت...

چقدر این انتخابات آمریکا جذاب است. من بر عکس شما در ایران تجربه انتخاباتی زیادی دارم. از سر صندوق ماندن تا میتینک های کاندیداها با این حال یک موضوعی برایم اینجا قابل توجه است. مردم ایران انتخابات را از یک هفته مانده به آن (یعنی شروع تبلیغات قانونی) تا روز رای گیری دنبال می کنند. فکرش را بکنید اگر مردم ایران قرار بود یک سال رقابت انتخاباتی را دنبال کنند. ابدا حوصله اش وجود ندارد. شاید اگر قرار بود آنها مثل آمریکایی ها انتخابات برگزار کنند هر چهارصد سال (ده دوره) یکبار یک نفر را انتخاب می کردند !

سيامک دهقانپور گفت...

البته این دوره شرایطی استثنایی در خود آمریکا دارد که کم سابقه است. گذشته از این که در عالم سیاست خیلی وعده های بی عمل داده می شود ولی اینکه کاندیداها برای جلب تک تک آراء مردم اینقدر مجبور به تلاش اند حاکی از اهمیتی است که مردم برای رای خود قائل اند. در آمریکا کسی اگر تصمیم بگیرد رای ندهد نمی دهد و رهبری کشور به ضرب حدیث و ارعاب دینی مردم را مکلف به شرکت در انتخابات نمی کند.

Unknown گفت...

سلام آقای دهقانپور
مجدداً محسن از شیراز
آیا امکان این وجود داره که هیچکدام از دو نامزد دموکرات به عدد2025 برای احراز شرط اول نامزدی حزب نرسند؟

mahastim گفت...

انتخابات و روند تبلیغات نامزدها در امریکا یک مسئله و واقعیت را به شکلی تحسین برانگیز آشکار می کند آن شفافیت در عرصه کار سیاسی است. الیته این دوره فکر میکنم به دلیل مشکلات گسترده ای که ایالات متحده در کل جهان با آن درگیر است و دشمنان دموکراسی که در اقصی نقاط جهان در صدد ضربه زدن به آمریکا این الگوی موفق لیبرال دموکراسی هستندمردم امریکا باید رئیس جمهوری پراگماتیست و عملگرا را انتخاب کند که بدون شک آن شخص هیلاری کلینتون یا باراک اوباما نیست. به نظر من مردم آمریکا در آینده نتایج مثبت دوره ریاست جمهوری پرزدنت بوش را درک خواهندکرد. راستش به نظرم آقای بوش یکی از مسئولیت پذیرترین روسای جمهور تاریخ ایالات متحده است. و حملات به ایشان بیشتر جنبه سیاسی دارد.

Unknown گفت...

سلام آقای دهقانپور
محسن از شیراز
من این سوال رو از شما پرسیدم اما متاسفانه به من جواب ندادید.
آیا امکان این وجود داره که هیچکدام از دو نامزد دموکرات به عدد2025 برای احراز شرط اول نامزدی حزب نرسند؟