۱۳۸۷ خرداد ۹, پنجشنبه

وقتی ۲۰۲۶ می شود ۲۱۱۸ یا ۳۰=؟+۸+۱۳

پورتوریکو، داکوتای جنوبی، و مانتانا سه انتخابات باقیمانده با مجموع ۸۶ نماینده در روزهای یکشنبه و سه شنبه ی پیش رو پایان بخش انتخابات مقدماتی تاریخی حزب دموکرات برای ریاست جمهوری آمریکاست. براک اوباما اطمینان خاطر دارد در پی نشست مهم کمیته ی ۳۰ نفره ی آیین نامه و مقررات حزب دموکرات بر سر تقسیم نمایندگان فلوریدا و میشیگن و برگزاری سه انتخابات پیش رو در موقعیتی قوی قرار خواهد داشت. از نشانه های اطمینان خاطر او کمپین در کلورادو است؛ این ششمین توقف اوباما در دو هفته ی گذشته در ایالت های سرنوشت ساز در انتخابات نوامبر بود.
هیلاری کلینتون در عین حال نامه ای برای تمام سوپردلگیت ها فرستاده تا آنها را مجاب کند که او کاندیدایی قویتر در برابر مک کین است.
اما، نزدیکان کلینتون نیز امیدی به موفقیت او ندارند. اد رندل، فرماندار دموکرات پنسلوینیا، که در پیروزی کلینتون در آن ایالت نقش مهمی ایفا کرد گرچه کلینتون را کاندیدایی قویتر می داند اما، موفقیت او را بسیار بعید دانست.
هیلاری کلینتون در حال حاضر به حدود۲۴۶ نماینده و رقیب پیشتازش براک اوباما به ۴۸ نماینده برای رسیدن به ۲۰۲۶ نماینده ی حدنصاب نامزدی حزب نیاز دارند.
آخرین امید کلینتون برای کاهش این فاصله نشست روز شنبه ی حزب دموکرات است تا بلکه محسوب کردن پیروزی او در فلوریدا و میشیگن بتواند کمپین او را در وضعیتی بهتر قرار دهد. فلوریدا با ۲۱۱ و میشیگن با ۱۵۷ نماینده بدلیل زیر پا گذاشتن قوانین حزب دموکرات و برگزاری انتخابات پیش از پنجم فوریه با موافقت تمام کاندیداها از جمله کلینتون و اوباما از سوی حزب تحریم شدند. میشیگن ۱۵ ژانویه و فلوریدا ۲۹ ژانویه انتخابات را بی توجه به تهدید حزب برای از دست دادن نمایندگانشان در کنوانسیون حزب دموکرات در تابستان برگزار کردند. این تصمیم در فلوریدا در مجلس ایالتی تحت کنترل جمهوریخواهان گرفته شد اما، بسیاری معتقدند اقدام فلوریدا و میشیگن زنگی خطری برای رهبری دموکرات ها بود که باید در تنظیم جدول انتخاباتی تجدیدنظر کند.
هیلاری کلینتون در هر دو ایالت پیروز شد گرچه نام اوباما بر برگه ی آرا در میشیگن نبود. ۱ میلیون و ۷۰۰ هزار تن در فلوریدا و ۶۰۰ هزار تن در میشیگن در انتخابات شرکت کردند. البته بسیاری هم با این تصور که آرای شان محسوب نمی شود انگیزه ای برای شرکت در انتخابات نداشتند. کلینتون با تکیه بر اهمیت آرا این دو ایالت در انتخابات نوامبر انتظار دارد تمام نمایندگان منظور شوند. اگر چنین شود او از لحاظ آرا عمومی در موقعیتی برتر از اوباما قرار می گیرد و شاید بتواند ابرنمایندگان حزب را مجاب به حمایت از خود کند.
اما، بسیاری معتقدند در بهترین حالت بیش از نیمی از نمایندگان در نظر گرفته نخواهند شد. دیروز یک دادگاه فدرال نیز علیه شکایت یکی از نمایندگان فلوریدا رای به حقانیت حزب دموکرات داد. رهبران حزب دموکرات معتقدند منظور کردن تمام نمایندگان نقض قوانین حزب است و نه تنها حق ۴۸ ایالت دیگری را که به مقررات احترام گذاشتند تضییع می کند بلکه چشم اندازی پرتنش از انتخابات دوره ی بعد تصویر خواهد کرد که هر ایالتی تصمیم به تغییر تاریخ برگزاری انتخاباتش خواهد گرفت. کلینتون برای پیروزی به ۹۰ درصد نمایندگان و ابرنمایندگان باقیمانده نیاز دارد. دیروز در یک حرکت کم نظیر یک سوپردلگیت ویرجین آیلندز حمایت خود را از اوباما به کلینتون تغییر داد. از سویی دو ابرنماینده ی ایالت اورگان به صف حامیان اوباما پیوستند و ران وایدن، سناتور دموکرات اورگان، که تا کنون تصمیم خود را اعلام نکرده بود پیش بینی کرد خیلی سریع پس از انتخابات سه شنبه شاهد اعلام کاندیداتوری براک اوباما به عنوان نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری باشیم.
از اعضای کمیته ی ۳۰ نفره ی آیین نامه و مقررات حزب دموکرات ۱۳ تن رسما حمایت خود را از کلینتون و ۸ تن از اوباما اعلام کرده اند. ۹ عضو باقیمانده موضعی اتخاذ نکرده اند.
بسیاری معقتدند دو گزینه ی عمده بر روی میز قرار دارد یا نیمی از نمایندگان به کنوانسیون فرستاده می شوند یا تمام نمایندگان اما، در شق دوم هر نماینده نیم رای خواهد داشت.
با تقسیم کردن نمایندگان به نصف عدد جادویی از ۲۰۲۶ به ۲۱۱۸ افزایش پیدا خواهد کرد. کلینتون دوست دارد تمام نمایندگان اضافه شوند تا با پیدایش عدد جادویی ۲۲۱۰ فرصت بیشتری برای متوقف کردن اوباما پیدا کند. با این وصف نصف ۳۶۸ نماینده ی فلوریدا و میشیگن یعنی ۱۸۴ به کل نمایندگان اضافه می شود و حدنصاب که نصف کل خواهد بود به ۲۰۲۶ عدد ۹۲ اضافه می شود و ۲۱۱۸ بدست می آید.
کلینتون با ۵۰ درصد در برابر ۳۳ درصد اوباما را در فلوریدا شکست داد و در میشیگن ۵۵ درصد به کلینتون رای دادند و ۴۰ درصد به کاندیدایی غیر از کلینتون رای دادند چون نام اوباما بر برگه ی آرا نبود. کمپین کلینتون بر این مبنا فشار می آورد تا به نسبت آرای عمومی نمایندگان بیشتری کسب کند. یعنی نماینده ها به نسبت ۶۰ به ۴۰ تقسیم شود. اگر چنین هم شود فاصله ی حدودا ۲۰۰ نماینده ای که کلینتون عقب است جبران نخواهد شد و ممکن است به حدود بیش از ۱۰۰ تقلیل یابد.
طرفداران کلینتون و اوباما قصد دارند در برابر هتل محل برگزاری نشست روز شنبه ی کمیته ی حزب دموکرات در واشنگتن دست به تظاهرات بزنند.
طرفداران اوباما می گویند اوباما از آنجایی که چهره ای ناشناس برای مردم فلوریدا و میشیگن بود اگر فرصت کمپین پیدا می کرد می توانست آرای بیشتری کسب کند.

۳ نظر:

ناشناس گفت...

درود بر شما آقای دهقان پور
آقای دهقان پور پس این نتیجه کی معلوم می شه.شما که همش می گید سه شنبه بزرگ چهارشنبه بزرگ آخرش بازم دارند رقابت می کنند.واقعا چه وقتی دارند اینها.آقای دهقان پور اون سری قبلیا ی انتخابات که اینوری نبود من یادمه این قدر کشش نمی داند.آقا سیامک دقیقا کی معلوم می شه کاندید اینو بگید لطفا.تشکر

ناشناس گفت...

درود بر شما
آقا سیامک عزیز یادم رفت بگم این وبلاگتون هم فیلتر شد گفتم که اگر از ایران کمتر بازدید کننده دارید مطلع باشید علتش چیه.فیلترینگ اینا تازگیا دیگه زده به سیم اخر سایت فدراسیون شطرنج خودشونم فیلتر شده.شعور آخونده دیگه.
خودتون ببینیدالبته برای شما باز می شه ولی برای ما نهwww.iranchess.com

Arash Sigarchi گفت...

سلام . برعکس پیش بینی آقای داد ، گویا مجلس ایران هم لاریجانی را با رای قطعی و بدون محالف برگزید !