۱۳۸۷ خرداد ۳, جمعه

پترایس مسول جدید مستقیم رسیدگی به بحران ناشی از ایران در منطقه

ژنرال دیوید پترایس در جلسه ی تائید صلاحیت اش در کمیته ی نیروهای مسلح سنا برای کسب رهبری فرماندهی مرکزی نیروهای آمریکا یا سنتکام در موقعیتی متفاوت با چندین حضور پیشین اش در سنا قرار داشت. سنتکام بیست و هفت کشور از کنیا تا قزاقستان را تحت نظر دارد و ژنرال پترایس پس از تائید سنا غیر از عراق باید نگران تنش ها در پاکستان، افغانستان، لبنان، و ایران باشد.


جلسه بررسی تائید صلاحیت فرمانده ی کنونی نیروهای چند ملیتی در عراق که از سوی پرزیدنت بوش برای در دست گرفتن رهبری سنتکام به سنا معرفی شده است فرصتی بود تا پترایس به صراحت درباره ی نقش مخرب ایران از عراق تا لبنان و مناطق فلسطینی در راه انداختن یک جنگ غیرمستقیم برای گسترش نفوذش سخن بگوید.
پترایس در عین حال امیدواری داد زمانی که پست خود را در عراق ترک کند و ژنرال ری اودیرنو، معاون پیشین اش جای او را بگیرد احتمالا شمار دیگری از نیروها عراق را ترک خواهند کرد اما، بارها نسبت به نفوذ بدخواهانه ی ایران در عراق هشدار داد.
پترایس در پاسخ به سناتورهای کمیته ی نیروهای مسلح سنا که بر ضرورت تماس های دیپلماتیک با ایران تاکید می گذاشتند گفت آمریکا باید فشارهای دیپلماتیک و اقتصادی را برای مقابله با نفوذ رو به گسترش ایران در منطقه افزایش دهد در حالی که اقدام نظامی احتمالی را به عنوان آخرین گزینه مد نظر داشته باشد.
تائید صلاحیت پترایس از کمیته ی نیروهای مسلح سنا بسرعت به صحن سنا ارجاع شد تا هر چه زودتر جای خالی دریاسالار ویلیام فالن را پر کند. گزارش های خبری چند هفته ی گذشته حاکی از این بود که میان فالن و پترایس اختلافاتی در مورد عراق و ایران وجود داشت.
پترایس به قانونگزاران منتقد اقدام نظامی علیه ایران گفت فشارهای بین المللی پیشاپیش بنظر می رسد بر بازار انرژی ایران تاثیر گذاشته است و می تواند تهران را متقاعد کند به سیاستی بلند مدت با منافع کمتر بدخواهانه روی بیاورد.
ژنرال چهار ستاره ی ارتش آمریکا تاکید دارد باید تمام تلاش ها برای تماس با ایران در راستای تقویت اهرم های فشار و پرهیز از تهدیدهای جسته گریخته بکار گرفته شود.
پترایس در اظهاراتش به قانونگزاران علت تاخیر احتمالی در برگزاری انتخابات استانی عراق از اکتبر به نوامبر را ناآرامی های اخیر در بصره عنوان کرد که نفوذ مساله ساز ایران را بیش از پیش روشن کرد. پترایس گفت آخرین سلاحهای ساخت ایران که در بصره کشف شده تولید فوریه ی دو هزار و هشت بوده است، چاشنی های انفجاری مشخصا تولید ایران است و شواهد کافی درباره ی ادامه ی آموزش شبه نظامیان و انتقال تسلیحات از عراق تا لبنان وجود دارد و این ها فرض و تصور نیست.
با این وصف انتخابات عراق پس از انتخابات چهارم نوامبر ریاست جمهوری آمریکا برگزار می شود.
دیروز هیلاری کلینتون، کاندیدای انتخابات مقدماتی ریاست جمهوری، برای شرکت در نشست کمیته ی نیروهای مسلح سنا به واشنگتن بازگشت. ژنرال ری اودیرنو که بزودی جانشین پترایس در عراق می شود در پاسخ به پرسش کلینتون مبنی بر اینکه اگر رئیس جمهور تصمیم بگیرد نیروها بطور مسولانه از عراق خارج شوند چه مدت این مرحله طول خواهد کشید گفت نمی تواند در شرایط فعلی پاسخی بدهد.
براک اوباما، رقیب کلینتون، نیز برای رای به لایحه ی بودجه ی صد و شصت و پنج میلیارد دلاری جنگ عراق و افغانستان به سنا بازگشته بود. لایحه که با هفتاد رای موافق در برابر بیست و شش رای مخالف در سنا به تصویب رسید باید توسط مجلس نمایندگان نیز تائید شود. دموکرات در مجلس نمایندگان هفته ی طرحی را تصویب کردند که خواهان خروج نیروهای آمریکا از عراق طی سی روز است. دیروز قانونگزاران در مجلس نمایندگان طی تصویب لایحه ی بودجه ی ششصد و یک میلیارد و پانصد میلیون دلاری وزارت دفاع برای سال دو هزار و نه متممی را به تصویب رساندند که از دولت بوش می خواهد حداکثر طی شش ماه گزارشی از پیشرفت های ایران در دستیابی به جنگ افزار هسته ای ارائه کند و طی پانزده روز کنگره را در جریان آغاز این تلاش ها بگذارد. متمم کاهش حدودا هفتصد میلیون دلار از بودجه ی برنامه ی دفاع موشکی آمریکا در سایه ی نگرانی ها از برنامه ی موشکی ایران ناکام ماند. پترایس دیروز به اعضای سنا گفت باید در همکاری های بین المللی و منطقه ای بدنبال راههایی بود تا ایران را ترغیب کرد به تمامیت ارضی دیگر کشورهای منطقه احترام بگذارد، پیمان منع گسترش جنگ افزار هسته ای را بپذیرد، و به جای فعالیت های بی ثبات کننده در جهت ثبات منطقه گام بردارد. دیوید پترایس تاکید کرد تردیدی ندارد که نفوذ ایران در عراق امری اجتناب ناپذیر است اما امیدوارست شاهد نفوذی سازنده در حوزه های تجاری، اقصادی، سیاسی، فرهنگی و مذهبی باشیم نه فعالیت های مرگبار.
پترایس تاکید کرد از سرگیری گفتگوهای صلح اسرائیل و سوریه می تواند نخستین گام بسوی درک این مهم باشد که کشورها می توانند به جای اینکه بخشی از مشکل در منطقه باشند بخشی از راه حل باشند.

۲ نظر:

arya گفت...

تعریف جالبی از کنگره داده بودی

ناشناس گفت...

salam
khobi?siyamak jan?manam khobam.
من دانشجو هستم و شدیدا و خیلی به دقت اخبار صدای امریکا رو سایه به سایه دنبال میکنم. نه تنها من بلاکه میشه گفت 70%دانشجوها و این برام جای سواله اگه قراره یه جنگ تو منطقه راه بیفته آمریکا پس منظر چی هستش؟ایا واهمه ای از طرف ایران داره؟یا با ایران از در صلح در اومده و دنیا رو به بازی گرفتن؟