۱۳۸۷ خرداد ۵, یکشنبه

فشار کنگره ی آمریکا بر پنتاگون برای دریافت یک گزارش محرمانه از پیشرفت های اتمی ایران

کنگره ی آمریکا وزارت دفاع را موظف کرده است حداکثر طی ۱۸۰ روز گزارشی از پیشرفت های هسته ای ایران در بکار گیری سنتریفیوژهای جدید غنی سازی اورانیوم و تلاش های تهران در راه دستیابی به قابلیت تولید جنگ افزار هسته ای در اختیار قانونگذاران قرار دهد.
جان سپرت، عضو دموکرات کمیته ی نیروهای مسلح مجلس نمایندگان آمریکا، این متمم را برای انضمام به لایحه ی ۶۰۰ میلیارد دلاری اختیارات بودجه ی سال ۲۰۰۹ وزارت دفاع آمریکا ارائه کرد که با اکثریت آرای نمایندگان به تصویب رسید. متمم از ابتدا امضای دانکن هانتر، عضو ارشد جمهوریخواه کمیته ی نیروهای مسلح، را بر خود داشت. لایحه ی بودجه برای تبدیل به قانون به امضای پرزیدنت بوش نیاز دارد.
احتمالا گزارش توسط دریاسالار مایک مک کانل، رئیس اطلاعات ملی آمریکا که نظارت بر ۱۶ آژانس اطلاعاتی آمریکا را برعهده دارد، تهیه خواهد شد. کنگره درخواست کرده است بخش هایی از این گزارش محرمانه از طبقه بندی خارج شود تا افکار عمومی آمریکا در جریان قابلیت های اتمی جمهوری اسلامی ایران قرار گیرند.
در لایحه از پنتاگون خواسته شده به دقت محل سایت های هسته ای ایران، تعداد آنها، شمار سنتریفیوژهای نصب شده و در دست ساخت و نصب، را گزارش دهد. پنتاگون همچنین موظف است درباره ی تعداد بمب های اتمی که احتمالا ایران می تواند از اورانیوم غنی شده یا پلوتونیوم بدست آمده از نیروگاه بوشهر تا زمان ارائه ی گزارش تولید کند یک ارزیابی دقیق ارائه دهد.
بخشی از گزارش به آزمایش های ایران در تولید کلاهک اتمی اختصاص خواهد داشت.
همچنین ارائه ی گزارشی از میزان آمادگی ارتش آمریکا برای رسیدگی به یک بحران احتمالی در حوزه ی فرماندهی مرکزی آمریکا یا سنتکام درخواست شده است.
گزارش از دولت بوش می خواهد طی ۱۵ روز کنگره را در این باره در جریان بگذارد که آیا ایران نقطه ی پیشرفت خاصی را پشت سرگذاشته است یا نه.
در لایحه قید شده کنگره انتظار دارد خلاصه ای از ارزیابی سازمان های اطلاعاتی اسرائیل و فرانسه نیز به گزارش انضمام یابد.

هیچ نظری موجود نیست: