۱۳۸۷ خرداد ۱۲, یکشنبه

سوپردلگیت ها چهارشنبه تکلیف را تعیین می کنند؟

حدود یک ماه پیش نوشتم هیلاری کلینتون به امید لاتین تبارهای پورتوریکو تا آخر خط خواهد ماند. هیلاری، بیل و چلسی تمام نواحی پورتوریکو را قدم به قدم طی کردند تا اطمینان پیدا کنند روز یکشنبه شاهد مشارکت حداقل ۲ میلیون از ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار واجد شرایط شرکت در انتخابات پورتوریکو خواهند بود. اما، کمتر از ۴۰۰ هزار تن در انتخابات شرکت کردند. به باور حامیان کلینتون این پیروزی قاطع آرای عمومی او را چنان فراتر از اوباما نشان می دهد که او بیش از پیش می تواند ادعا کند کاندیدایی بهتر برای انتخابات نوامبر است یا دست کم جای او به عنوان کاندیدای معاونت ریاست جمهوری دموکرات ها در انتخابات تضمین شده است. در سایه ی آرای بیش از ۱۷ میلیون آمریکایی است که او مدعی است هیچ کس در تاریخ انتخابات مقدماتی به این تعداد رای دست پیدا نکرده است. کلینتون در این محاسبه انتخابات انجمن های حزبی را محسوب نمی کند چرا که در آن حالت اوباما رای بیشتری از کلینتون دارد.
بر مبنای نظرسنجی ها از مردم پس از مشارکت در انتخابات پورتوریکو ۷۸ درصد پورتوریکوهایی گفته اند افرادی از خانواده شان در نیویورک زندگی می کنند. کلینتون سناتور ایالت نیویورک است و نیویورک مرکز تجمع پورتوریکویی هاست. از دیگر دلایل موفقیت کلینتون محبوبیت بیل کلینتون، رئیس جمهوری پیشین آمریکا، در میان لاتین تبارهاست. ریکی مارتین، خواننده ی مشهور پورتوریکویی موسیقی پاپ، از جمله حامیان کلینتون بود.
مردم پورتوریکو گرچه شهروند آمریکا محسوب می شوند اما، نمی توانند در انتخابات نوامبر شرکت کنند. پورتوریکو جزو قلمرو آمریکا در مجموعه ی جزایر دریای کارائیب است و در باره ی ادامه ی وضعیت فعلی آن یا تبدیل شدنش به یکی از ایالت های آمریکا اختلاف نظر وجود دارد. کلینتون به ۳ میلیون و ۹۰۰ هزار پورتوریکویی امید داد که از خواست تبدیل شدن آنها به ایالت آمریکا حمایت می کند. گروهی از جزیره نشینان هم از استقلال پوتوریکو صحبت می کنند.
اگر پورتوریکو حدود ۲۰۰ هزار رای بیشتر از اوباما به کلینتون می داد آرای عمومی کلینتون در هر سناریویی می توانست بیش از اوباما باشد ولی چنین نشد. اختلاف آرا حدود ۱۴۲ هزار بود. بر اساس قوانین حزب دموکرات نماینده ی حزب کسی است که ۲۱۱۸ نماینده را بدست آورد نه کسی که بیشترین آرای عمومی را دارد. آخرین باری که دموکرات ها یک نماینده با آرای عمومی کمتر را نامزد حزب کردند سال ۱۹۷۲ و جرج مک گاورن بود که در نهایت در انتخابات نوامبر با اختلافی فاحش از ریچارد نیسکون شکست خورد. کلینتون امیدوارست شاید بتواند سوپردلگیت های باقیمانده را مجاب کند همه به او رای دهند.
کمیته ی مقررات و آیین نامه حزب دموکرات روز شنبه برای حل جنجال بر سر انتخابات فلوریدا و میشیگن ۲۴ نماینده به کلینتون اضافه کرد و چهار روز مانده به پایان انتخابات حدنصاب پیروزی را از ۲۰۲۶ به ۲۱۱۸ تغییر داد. این امر گرچه فرصت بیشتری برای کلینتون ایجاد کرد اما، کمپین کلینتون مدعی است رای مردمی که در میشیگن به کلینتون رای دادند زیر پا گذاشته شد.
هرولد ایکیز، از مشاوران ارشد و پرشور و با تعصب کمپین کلینتون، یکی از اعضای کمیته مقررات، پس از تصمیم کمیته مبنی بر تایید حضور تمام نمایندگان فلوریدا و میشیگن در کنوانسیون با حق نیم رای ادعا کرد ۴ نماینده ی کلینتون در میشیگن از او گرفته شده و نمایندگان آنهایی که به کلینتون رای نداده بودند بی دلیل کاملا به اوباما داده شد. ایکیز و تری مک آلیف، رئیس کمپین کلینتون، تهدید کرده اند ممکن است ماجرا به کمیته ی اعتبار حزب در پایان ماه ژوئن بکشد.
گفته می شود کلینتون احتمالا کمپین خود رابه تعلیق در می آورد تا درصورت هر گونه رخدادی بتواند به عنوان جانشین اوباما فعالیت خود را در برابر سناتور جمهوریخواه جان مک کین از سربگیرد.
اگر از مجموع ۸۶ نماینده ی باقیمانده در انتخابات امروز پورتوریکو (۵۵) و سه شنبه در داکوتای جنوبی (۱۵) و مانتانا (۱۶)، که اولی را کلینتون برد اما، دومی و سومی را احتمالا اوباما خواهد برد، اوباما ۴بتواند ۰ نماینده نصیب خود کند تنها به حمایت ۲۷ سوپردلگیت از ۲۰۷ ابرنماینده ای که هنوز موضع خود را اعلام نکرده اند نیاز دارد.
اوباما شب سه شنبه در یک حرکت هوشمندانه در سنت پل مینه سوتا دقیقا در استادیومی سخنرانی پایان فصل انتخابات مقدماتی را ایراد می کند که جمهوریخواهان دو ماه دیگر در همانجا کنوانسیون خود را برگزار می کنند. اوباما همچنین برای پایان دادان به قائله ی حول و حوش کلیسای محل عبادتش دیشب اعلام کرد دیگر در آن کلیسا شرکت نخواهد کرد.

هیچ نظری موجود نیست: