۱۳۸۷ خرداد ۱۲, یکشنبه

مانتانا: سکانس پایان

فردا راهی ایالت کوهستان های مشهور هستم؛ مانتانا؛ چهارمین ایالت بزرگ آمریکا از لحاظ وسعت و سومین ایالت کم جمعیت آمریکا. جالب است بدانید مانتانا بیش از هر ایالتی در آمریکا از تضعیف ارزش دلار در جهان سود برده است. می پرسید چطور روز سه شنبه و چهارشنبه در گزارش های انتخاباتی برای خبرها و نظرها، میزگردی با شما، و تفسیر خبر توضیح خواهم داد. مانتانا ایالتی است که ۹۵ درصد جمعیت آن سفیدپوست اند. اوباما در نظرسنجی ها از کلینتون در مانتانا (۱۶ نماینده) و داکوتای جنوبی (۱۵ نماینده) که سه شنبه پایان بخش انتخابات خواهند بود در پیش است. پیروزی اوباما می تواند خط بطلانی باشد بر این نظریات که معتقدند او در میان سفیدپوست ها پایگاه اجتماعی ضعیفی دارد. بسیاری معتقدند اوباما می تواند مانتانا را در انتخابات نوامبر به لیست ایالت های آبی اضافه کند. مانتانا در ۴۰ سال گذشته تنها یکبار آن هم در سال ۱۹۹۲ به یک دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری رای داده است. بیل کلینتون حتی نتوانست پیروزی خود را در سال ۹۶ تکرار کند. سال ۲۰۰۰ و سال ۲۰۰۴ پرزیدنت بوش با اختلافی چشمگیر ال گور و جان کری را شکست داد. البته از سال ۲۰۰۴ به این سو شاهد قدرت گرفتن دوباره ی دموکرات ها در مانتانا بوده ایم. برایان شوایتزر، فرماندار دموکرات سال ۲۰۰۴ قدرت را در دست گرفت. پیروزی سناتور جان تستر در برابر کانرد برنز جمهوریخواه، باعث شد تستر و مکس باکوس هر دو سناتور ایالت مانتانا دموکرات باشند. سنای ایالتی هم در اختیار دموکرات هاست.
حوزه های اخذ رای در مانتانا یک ساعت پس از داکوتای جنوبی بسته می شود. در واقع مانتانا انتخاباتی را که در سرمای زمستان در سوم ژانویه آغاز شد شش ماه بعد در سوم ژوئن به پایان می رساند.
هیلاری کلینتون امشب بدنبال پیروزی در پورتوریکو و سخنرانی اش در سن حوان، مرکز پورتوریکو، راهی داکوتای جنوبی می شود. او و بیل کلینتون تمام فردا را در داکوتای جنوبی خواهند بود.
کلینتون هنوز تصمیم نگرفته است شب پایان فصل انتخابات مقدماتی را در کجا باشد.
مانتانا ۱۶ نماینده را از طریق رای مستقیم مردم انتخاب می کند و ۸ ابرنماینده دارد. ۳ تن از این سوپردلگیت ها از اوباما حمایت کرده اند و ۵ تن هنوز تصمیم خود را اعلام نکرده اند. فردا و پس فردا با گروهی از سوپردلگیت ها در مانتانا صحبت خواهم کرد تا ببینیم چه موقع تصمیم خود را اعلام می کنند.

۱ نظر:

mahastim گفت...

به نظر من سران حزب دموکرات در مورد در نظر گرفتن نتایج میشیگان و فلوریدا ناعادلانه عمل کردند در واقع مناسب ترین کار می توانست برگزاری مجدد انتخابات در این دو ایالت باشد.


محمدرضا شکوهی فرد