۱۳۸۷ خرداد ۲۰, دوشنبه

مستقیم از سنا به کاخ سفید ـ زنده یا مرده

در تاریخ آمریکا ۱۵ سناتور موفق شدند به ریاست جمهوری دست پیدا کنند. از جیمز مونرو تا جان کوینزی ادمز و از هری ترومن تا لیندن جانسن و ریچارد نیکسون. اما، تنها ۲ سناتور در حالی که کماکان دوره ی خدمت خود در سنا را طی می کردند به مقام ریاست جمهوری رسیدند. وارن هاردینگ جمهوریخواه نخستین آن بود. او از ۱۹۱۵ تا ۱۹۲۱ در سنا خدمت کرد. هاردینگ، سناتور ایالت اوهایو، سال ۱۹۲۱ موفق شد در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به پیروزی برسد. اتفاقا او همین هفته یعنی دوازدهم ژوئن رسما نامزدی حزب جمهوریخواه را بدست آورد. هاردینگ موفق نشد دوره ی چهار ساله را به پایان برساند و در اوت ۱۹۲۳ در اثر سکته ی قلبی در سن فرانسیسکو درگذشت.
دومین سناتوری که مستقیم از سنا به کاخ سفید رفت جان اف کندی دموکرات بود. کندی، سناتور ایالت ماساچوست، از ۱۹۵۳ تا ۱۹۶۰ در سنا خدمت کرد و سال ۱۹۶۱ بر صندلی ریاست جمهوری آمریکا تکیه زد. کندی هم متاسفانه نتوانست دوره ی چهار ساله ی ریاست جمهوری اش را به پایان برساند و ۲۲ نوامبر ۱۹۶۳ در دالاس تکزاس ترور شد.
انتخابات ریاست جمهوری امسال فارغ از اینکه جان مک کین پیروز شود یا براک اوباما نفر سومی را به تاریخ سناتورهایی که مستقیم از سنا به کاخ سفید رفته اند اضافه خواهد کرد.
فکر می کنید چهل و چهارمین رئیس جمهور آمریکا حزب جمهوریخواه را دارای دو سناتور خواهد ساخت که در طول تاریخ مستقیم از سنا به کاخ سفید رفته اند یا حزب دموکرات را؟ به هر شکل امیدوارم مک کین یا اوباما هر کدام عاقبتی بهتر از هاردینگ و کندی داشته باشند.

هیچ نظری موجود نیست: