۱۳۸۷ تیر ۳, دوشنبه

مرد سیصد میلیون دلاری

جان مک کین، امیددار جمهوریخواه کسب ریاست جمهوری آمریکا، در یک سخنرانی در کالیفرنیا طرح پیشنهادی خود برای کاهش وابستگی آمریکا به نفت خارجی و مبارزه با گرم شدن تدریجی زمین را ارائه کرد. سناتور مک کین از خودروسازان آمریکایی خواست روند تبدیل موتورهای بنزینی به الکلی را سرعت بخشند. مک کین پیشنهاد کرد دولت جایزه ای سیصد میلیون دلاری برای کسی در نظر بگیرد که یک باطری به عنوان منبع جایگزین انرژی و فناوری موجود در خودروها ارائه کند. مک کین معتقد است این جایزه معادل پرداخت یک دلار از بودجه ی سیصد میلیون آمریکایی است که خواستار خارج شدن از بحران کنونی اند. براک اوباما، رقیب دموکرات مک کین، طرحی برای کنترل و تحت فشار گذاشتن دلالان بازار انرژی پیشنهاد کرده است. سناتور اوباما این گروه را عامل عمده ی افزایش بی سابقه ی بهای نفت در بازار جهانی می داند.
ادامه ی روند صعودی بهای نفت در بازار جهانی علیرغم تصمیم عربستان سعودی مبنی بر تولید روزانه دویست هزار بشکه نفت بیشتر در ماه ژوئیه و افزایش بهای سوخت در آمریکا مساله ی انرژی را به مهمترین مبحث انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بدل کرده است.
دموکرات ها و جمهوریخواهان علیرغم اتفاق نظر بر سر کاهش وابستگی به نفت خارجی و سرمایه گذاری در استفاده از انرژی های جایگزین بر سر مسیری که آمریکا باید طی کند اختلاف دارند.
جمهوریخواهان معتقدند بحران انرژی ناشی از عدم تعادل میان عرضه و تقاضاست و از این رو عربستان سعودی را برای افزایش تولید تحت فشار گذاشته اند و معتقدند کنگره نیز باید با حفاری های نفتی جدید در آمریکا موافقت کند.
بیل ریچاردسون، فرماندار دموکرات نیومکزیکو، از حامیان سناتور اوباما و وزیر انرژی دولت بیل کلینتون، دیروز پیش بینی کرد افزایش تولید عربستان تاثیر چندانی در کاهش بهای نفت نداشته باشد.
دموکرات ها در کنگره این هفته لایحه ای را به بحث و رای می گذارند که منطبق با طرح سناتور اوباماست و در صورت تصویب فعالیت دلالان نفت را تحت کنترل درمی آورد.
سخنرانی امروز سناتور جمهوریخواه جان مک کین، کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، و طرح جدید رقیب دموکراتش براک اوباما پس از آن ارائه شد که علیرغم انتظار بازار جهانی برای افزایش سطح تولید نفت عربستان سعودی تنها با افزایش دو درصدی تولید نفت خود موافقت کرد.
سناتور مک کین معتقدست دموکرات ها باید با حفاری های نفتی در حوزه ی مرزهای آبی آمریکا موافقت کنند تا از این طریق روند صعودی بهای نفت متوقف شود. جمهوریخواهان معتقدند مخالفت دموکرات ها در چند دهه ی گذشته از دلایل وضعیتی است که آمریکا اینک با آن دست به گریبان است.
بیل ریچاردسون، فرماندار دموکرات نیومکزیکو و وزیر انرژی دولت کلینتون، می گوید هر دولت فراحزبی به خاطر مسائل زیست محیطی مخالف این امر بود اما، مساله به باور او این است که چنین حفاری های تا ده سال آینده تولید نفتی بدنبال نخواهد داشت و به کاهش بهای نفت تا سال دو هزار و سی منجر نخواهد شد. ریچاردسون می گوید شرکت های عظیم نفتی زمین های فراوانی در فلات قاره در اختیار دارند که در آن دست به حفاری نمی زنند و مساله موافقت دموکرات ها با دادن مجوز حفاری در مناطق دریایی نیست.
کی بیلی هاچیسن، سناتور جمهوریخواه ایالت تکزاس، می گوید دموکرات ها راه اندازی نیروگاههای اتمی و استفاده از منابع انرژی فسیلی را مسدود کرده اند در حالی که می توان با توجه به فناوری های جدید این مهم را با اطمینان از حفظ محیط زیست انجام داد.
ادوارد مارکی، رئیس کمیته ی منتخب انرژی در مجلس نمایندگان، می گوید مشکل در دوازده سال تسلط جمهوریخواهان بر کنگره رخ داد. به گفته ی او سال هزار و نهصد و نود و پنج آمریکا چهل و شش درصد از نیاز انرژی خود را از منابع خارجی تامین می کرد امروز این میزان به شصت و یک درصد افزایش یافته است. اد مارکی معتقد است آمریکا تنها 2 درصد ذخایر نفتی جهان را در اختیار دارد و این در حالی است که اوپک شصت و هفت درصد ذخایر نفت جهان را در کنترل دارد. او معتقد است این نقطه ی ضعف آمریکاست اما، این کشور هنوز قدرت غول آسای خود در فناوری های جدید را بکار نگرفته است.
سناتور جمهوریخواه لیندزی گراهم می گوید بنزین گالنی چهار دلار و نفت بشکه ای صد و سی و پنج دلار یافتن نفت و گاز در داخل را ضروری ساخته است.
سناتور دموکرات جوزف بایدن شرکت های نفتی را در بالا نگاه داشتن بهای نفت مقصر می داند و می گوید پرسش این است که چرا آنها از مکان های بالقوه ای که در اختیار دارند نفت استخراج نمی کنند؟
با وجود اختلاف نظرها دموکرات ها و جمهوریخواهان در این باره اتفاق نظر دارند که آمریکا برای آرام کردن بازار انرژی نیاز به یک سیاست بلندمدت برای دستیابی به فناوری انرژی های تجدیدپذیر چون انرژی خورشیدی، باد و دیگر منابع طبیعی دارد و باید دلالان بازار انرژی را تحت کنترل درآورد.
دموکرات ها لایحه ای را در دست دارند که شرکت های نفتی را مجبور می کند در نقاطی که از سوی دولت فدرال برای حفاری در اختیارشان قرار داده شده است دست به اکتشافات نفتی بزنند و اگر چنین نکنند مکانیزمی در نظر گرفته شده تا این مناطق از آنها پس گرفته شود.

۲ نظر:

candela گفت...

drod bar shoma jenabe dehghan poor az in babat ke ma hamvatananetan ra dar jaryan tazeh tarin didgahhaye khod va saheb nazarane ameriaca gharar midaheed bi nahayat sepasgozaram be omide roozi ke hameye iranian az azadi va refah bar khordar shavand
khoda negahdar
desert wolf student of computer sciences

ناشناس گفت...

سیامک عزیز درود بر تو
از زحماتت بی نهایت سپاسپگزارم ، بازدید کننده پرو پا قرص وبلاگتون هستم .
راستی سیامک به بهارلو بگو هنگام مجرگری زیاد احساساتی عمل نکنه .

دوستدارت 0 خبات از تهران
ای دی خودم در یاهو مسنجر را برات مینوستم امری داشتی در خدمتت هستم
VAGHT_SEFARAT