۱۳۸۷ خرداد ۲۹, چهارشنبه

خانه امن است؟

سناتور دموکرات براک اوباما، کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، در مصاحبه ای با شبکه ی خبری ای بی سی ضمن حمایت از حکم اخیر دیوان عالی آمریکا مبنی بر اینکه مظنونین به فعالیت های تروریستی بازداشت شده در بازداشتگاه گوانتانامو بر مبنای قانون اساسی آمریکا از این حق برخوردارند که نامحدود بودن دوران حبس خود را در دادگاه عادی به چالش بگیرند گفت عمیقا معتقد است ردیابی تروریست ها و سرکوب تهدید ناشی از آنها علیه آمریکا در حوزه ی قانون اساسی آمریکا قابل انجام است.
سخنان اوباما واکنش تند مشاور سیاست خارجی سناتور جمهوریخواه جان مک کین را بدنبال داشت. رندی شنومن این نگرش اوباما را که با تروریست ها می توان چون مجرمان عادی برخورد کرد حاکی از یک سوء تفاهم خطرناک نسبت به تهدید ناشی از تروریسم عنوان کرد و تاکید کرد تمام آمریکایی ها چنین نگرشی را مساله دار خواهند دانست. کمپین مک کین اوباما را متهم کرد که نگرش امنیتی اش به دوران پیش از حملات تروریستی یازدهم سپتامبر دو هزار و یک تعلق دارد.
اوباما در واکنشی تند گفت این افراد همان هایی هستند که با راه اندازی جنگ عراق ما را از دستگیری عاملان اصلی حملات تروریستی یازدهم سپتامبر منحرف کردند.
اوباما با یادآوری تاریخ گفت برخورد در حوزه ی قانون اساسی با تروریست ها پس از بمبگذاری سال هزار و نهصد و نود و سه در برجهای تجارت جهانی صورت گرفت و بیشتر آنها دوران زندان خود را می گذرانند اما، نحوه ی برخورد با مظنونین به فعالیت های تروریستی در بازداشتگاه گوانتانامو در تضاد با آن قرار دارد. اوباما گفت ما نه تنها بسیاری از بازداشت شدگان را مورد محاکمه قرار نداده ایم بلکه اعتبار آمریکا را در جهان در قانونمداری نابود کرده ایم و آب به آسیاب تروریست ها ریخته ایم تا در جهان داد بزنند ببینید آمریکا با مسلمانان چگونه رفتار می کند.
جیمز وولزی، رئیس پیشین سی آی ای و مشاور سناتور مک کین، می گوید اوباما رویکردی بسیار خام و خطرناک نسبت به تروریست هایی که در خارج از آمریکا در صدد حمله به آمریکا بوده اند دارد.

هیچ نظری موجود نیست: