۱۳۸۷ خرداد ۲۲, چهارشنبه

ایران در میانه ی توافقنامه ی امنیتی آمریکا و عراق

همزمان با سفر نوری المالکی، نخست وزیر عراق، به ایران کنگره ی آمریکا دولت پرزیدنت بوش را تحت فشار گذاشته است تا در تنظیم توافقنامه ی امنیتی میان بغداد و واشنگتن شرایطی ایجاد نکند که دست دولت بعدی را در باره ی شمار نیروها و استقرار پایگاههای دائم در عراق ببندد. سه شنبه مقامات دولت برای کاهش نگرانی قانونگزاران ملاقاتی پشت درهای بسته با کارل لوین، رئیس دموکرات کمیته ی نیروهای مسلح سنا، و جان وارنر، عضو ارشد جمهوریخواه کمیته، داشتند که اخیرا طی نامه ای به وزیر خارجه، دفاع و مشاور امنیت ملی آمریکا خواستار شفافیت بیشتر در برابر کنگره شدند.
توافقنامه ی امنیتی آمریکا و عراق در صورت تصویب جایگزین مجوز سازمان ملل برای حضور نیروهای چندملیتی خواهد شد که پایان سال جاری میلادی منقضی می شود. ظاهرا در توافقنامه آمریکا تعهدی به دفاع از عراق در برابر یک نیروی مهاجم خارجی نسپرده است. آیت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی، طی دیدار با نوری المالکی از او خواسته بود در پی راهی برای رها کردن عراق از حضور نیروی خارجی باشد تا حضور آنها را تمدید کند. بنا به گزارش ها بعضی مقامات عراقی با درخواست آمریکا برای تاسیس پنجاه و هشت پایگاه در عراق مخالفت داشته اند اما، دولت پرزیدنت بوش قصد ایجاد هر گونه پایگاه دائمی را رد کرده است.
دیوید سترفیلد، هماهنگ کننده ی امور عراق در وزارت خارجه ی آمریکا، ابراز امیدواری کرده است توافقنامه تا پیش از پایان انتخابات نوامبر به تصویب برسد اما، صحبت هایی مطرح است که اگر با توجه به مخالفت قانونگزاران عراقی چنین چیزی رخ ندهد بغداد از سازمان ملل درخواست کند یک سال دیگر ماموریت نیروها را تمدید کند.

۲ نظر:

ناشناس گفت...

ba salam v drod faravan ba shoma man hamisha dost dashtam ba shoma artbat dashta basham chon ya ansan moafagh v dost dashtani hasted bahtoon tabrec megam ba khatar vblagton doston darm

سيامک دهقانپور گفت...

رامتین عزیز،
از لطف فراوانی که به من داری ممنونم. من را از نظرات خودت محروم نکن و هر موقع نکته ای به ذهنت رسید برای من بنویس.