۱۳۸۷ خرداد ۲۰, دوشنبه

گزارش سنا از دیدارهای سری پنتاگون با مقامات امنیتی ایران پیش از جنگ عراق ـ بخش نخست

سعی خواهم کرد در چند مجموعه شما را در جریان گزارش جنجال برانگیز کمیته ی اطلاعات سنای آمریکا از ملاقات های سری که از ۱۰ تا ۱۳ دسامبر ۲۰۰۱ در رم و ژوئن ۲۰۰۳ در پاریس میان اعضای پیشین سازمان های امنیتی ایران و مقامات وقت پنتاگون انجام گرفته است قرار دهم. این گزارش بر مبنای مصاحبه های متعدد با شخصیت های درگیر در ماجرا تهیه شده است و از نقش افرادی چون منوچهر قربانی فر در این ماجرا پرده بر می دارد. انتشار گزارش مورد مخالفت بسیاری از جمهوریخواهان قرار داشت. جمهوریخواهان این گزارش را یک مانور حزبی تاسف آور توصیف کرده اند. سناتور جی راکفلر، رئیس کمیته اطلاعات سنا، از مارس ۲۰۰۳ درخواست تهیه ی گزارشی را از اقدامات منتهی به جنگ عراق در وزارت دفاع تحت نظر دانالد رامسفلد داده بود اما، ظاهرا تهیه ی این گزارش تا روی کار آمدن دوباره ی دموکرات ها در کنگره طول کشید.
از این پس بخش های از طبقه بندی خارج شده ی این گزارش را می توانید به مرور دنبال کنید.
ملاقات رم:
در واقع مجموعه ای از ملاقات ها بوده که در رم، پایتخت ایتالیا، در یک آپارتمان از ۱۰ دسامبر تا ۱۳ دسامبر ۲۰۰۱ انجام گرفت.
لری فرنکلین، از دفتر معاون مدیرکل وقت وزارت دفاع در امور امنیت بین المللی؛ هرولد رود، از دفتر ارزیابی دقیق؛ مایکل لدین، از اعضای پیشین وزیر دفاع و مشاور سابق شورای امنیت ملی؛ منوچهر قربانی فر، از ایرانیان ساکن خارج از کشور؛ ایرانی دیگری که نام او حذف شده و در مراکش بسر می برده؛ یک عضو رسمی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی؛ و یک عضو یک دولت خارجی؛ در این ملاقات ها حضور داشته اند. دیدارها توسط مایکل لدین و با کمک تماس های او و با هماهنگی با رابط دولت خارجی در ایتالیا میسر شده است.
لری فرنکلین به عنوان افسر عضو دفتر ایران در دفتر معاون مدیرکل وزارت دفاع درامور خاور نزدیک و جنوب آسیا تحت نظر ویلیام لوتی از ژوئیه ی ۲۰۰۱ کار می کرد. لوتی به پیتر رادمن، معاون مدیرکل، و او نیز به داگلاس فایت، معاون وزارت دفاع، گزارش می داد.
هرولد رود، کارمند غیرنظامی دفتر ارزیابی دقیق، مرکزی در دفتر معاون وزارت دفاع، است که به دفتر وزیر و قائم مقام وزارت دفاع درباره ی قابلیت های نظامی آمریکا گزارش می دهد.
مایکل لدین، عضو انستیتو آمریکایی اینترپرایز، در زمان انجام ملاقات ها و مراحل آمادگی هیچ گونه سمت دولتی، قراردادی یا مشاوره ای نداشته است و با هزینه ی شخصی به این سفر می رود. انتخاب افراد توسط او به استیون هدلی، معاون وقت مشاور امنیت ملی آمریکا، پیشنهاد شده و ظاهرا پس از انجام دیدارهاست که مقامات وزارت دفاع از جمله آقایان فایت و رادمن از حضور منوچهر قربانی فر و یک عضو دولت خارجی در ملاقات ها آگاهی می یابند.
منوچهر قربانی فر دوست دیرین مایکل لدین که در فرانسه زندگی می کرد پیشنهاد ملاقات با مقامات رسمی فعلی و پیشین جمهوری اسلامی را ارائه کرده بود. شرکت قربانی فر با توجه به نقش او در ماجرای رسوایی سال ۱۹۸۶ جامعه ی اطلاعاتی آمریکا موسوم به ایران کنترا سوال برانگیز است. سازمان مرکزی اطلاعات آمریکا، سی آی ای، سال ۱۹۸۴ بر مبنای سوابق قبلی قربانی فر را یک منبع اطلاعاتی جعلی و غیرقابل اطمینان اعلام کرده بود. در ماجرای ایران کنترا آمریکا بطور غیرقانونی اسلحه در اختیار جمهوری اسلامی قرار می داد و درآمد آن صرف کمک به شورشیان در نیکاراگوئه می شد. افشای این ماجرا و پیگیری آن توسط کنگره به یک رسوایی سیاسی بزرگ منجر شد. قربانی فر یکی از افراد رده های میانی در انتقال و خرید و فروش تسلیحات بود. مایکل لدین مشاور وقت شورای امنیت ملی در تبادل تسلیحات نقش داشت.
دو ایرانی دیگر هم یکی از اعضای پیشین سپاه پاسداران ظاهرا موفق شده بود پس از یک سال شکنجه از ایران بگریزد. دومی ظاهرا قصد فروش اطلاعات را داشته و کماکان از افسران ارشد امنیتی ایران بوده است.
در فرصت بعدی، دلایل و انگیزه های برپایی ملاقات رم را منعکس خواهم کرد.

هیچ نظری موجود نیست: