۱۳۸۷ خرداد ۲۸, سه‌شنبه

گفتگوی تلفنی اوباما با زباری

سناتور دموکرات براک اوباما، کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، یک روز پس از دیدار هشیار زباری، وزیر خارجه ی عراق، با رقیب جمهوریخواهش سناتور جان مک کین در تماسی تلفنی با زباری نسبت به کاهش خشونت ها در عراق ابراز خشنودی کرده و از تصمیم خود برای بازدید از عراق و افغانستان پیش از انتخابات ماه نوامبر خبر داده است. اوباما در عین حال تاکید کرده آغاز روند خروج نیروهای رزمی برای روشن کردن این امر که آمریکا قصد ایجاد پایگاههای دائم در آن کشور را ندارد بسیار مهم است. اوباما گفت به زباری گفته است هر گونه مذاکره بر سر وضعیت نیروهای آمریکا در عراق در آینده یا توافقنامه ی همکاری استراتژیک میان واشنگتن و بغداد باید علنی و با مجوز کنگره انجام پذیرد. براک اوباما تاکید کرد در جهت منافع هر دو کشور است که چنین مذاکرات حیاتی ای از حمایت قاطع هر دو حزب برخوردار باشد تا در طول دوره ی دولت بعدی قابل اجرا بماند.
دولت پرزیدنت بوش معتقد است توافقنامه ی همکاری امنیتی آمریکا و عراق چون دهها توافقنامه ی آمریکا با هم پیمانانش نیاز به مجوز کنگره ندارد. با این وجود دولت نوری المالکی موظف است تائیدیه ی مجلس عراق را برای اجرای آن بدست آورد.
بسیاری در بغداد امیدوارند این توافقنامه تعهدی را از سوی آمریکا در بر داشته باشد که هر گونه تهاجم خارجی به تمامیت ارضی عراق با واکنش نظامی آمریکا روبرو شود.
براک اوباما دیروز تاکید کرد هشیار زباری صراحتا به او گفته است که همسایگان عراق همیشه نقش مفیدی در فرآیند آشتی ملی در عراق ایفا نکرده اند اما، زباری عهد کرده است تلاش بیشتری در راستای جلب همکاری موثرتر همسایگان انجام دهد.
اوباما گفت به زباری اطمینان داده است اگر از سوی مردم آمریکا به عنوان رئیس جمهور انتخاب شود دولت اوباما پیشرفت های بدست آمده در عراق را ادامه می دهد و عجولانه دست به اقدامی نخواهد زد. اوباما تاکید کرد خروج نیروهای رزمی آمریکا در عراق با میزانی از دقت صورت می گیرد که زمان ورود به عراق نشانی از آن نبود.سناتور مک کین مدتهاست رقیب دموکراتش را برای سفر به عراق تحت فشار گذاشته است و ابراز امیدواری کرده سفر او به تغییر دیدگاهش نسبت به آینده ی عراق بیانجامد. کمپین مک کین از تصمیم اوباما برای سفر به عراق ابراز خشنودی کرده است.

هیچ نظری موجود نیست: