۱۳۸۷ خرداد ۲۱, سه‌شنبه

کنسرسیوم غنی سازی اورانیوم

سناتور جمهوریخواه جان مک کین و سناتور دموکرات براک اوباما از ایجاد یک کنسرسیوم بین المللی غنی سازی اورانیوم با هدف ممانعت از دسترسی حکومت هایی با رفتار غیرقابل پیش بینی به فناوری غنی سازی اورانیوم با مصارف نظامی حمایت می کنند اما، هیچکدام نگفته اند از تاسیس آن در ایران حمایت می کنند.
کمپین مک کین گفته است تاسیس آن در ایران منطبق با تدابیر تامینی بین المللی نخواهد بود اما، مشاوران اوباما این گزینه را رد نکرده اند.
ایجاد کنسرسیوم غنی سازی اورانیوم ایده ی جدیدی نیست.
سال ۱۹۷۳ فرانسه، بلژیک، اسپانیا، و سوئد یک کنسرسیوم غنی سازی موسوم به یورودیف تاسیس کردند. یک سال بعد محمدرضا شاه پهلوی با پرداخت ۱ میلیارد دلار۱۰ درصد از سهام آن را برای ایران خرید اما، پس از انقلاب این موافقتنامه منتفی شد.
سناتور دموکرات دایان فاینستاین، سناتور جمهوریخواه چاک هیگل و ادوارد مارکی از اعضای دموکرات مجلس نمایندگان از جمله قانونگذارانی هستند که ایجاد یک کنسرسیوم بین المللی غنی سازی اورانیوم در ایران را قابل بررسی توصیف کرده اند.
مجلس نمایندگان آمریکا لایحه ای را چندی پیش به تصویب رساند که۱۰۰ میلیون دلار هزینه های اولیه راه اندازی یک بانک سوخت هسته ای بین المللی در یک کشور بی طرف را تامین کرده است.

۳ نظر:

ناشناس گفت...

درود بر سیامک عزیز
از اینکه مارو در محیط مجازی پذیرفتی و با ایجاد وبلاگ ارتباط را ساده تر کردی سپاسگذارم.
اما یک انتقاد نسبت به تیتر "گنبد سفید دموکراسی" دارم !
من با ایننکه تا حدودی تشبیه شما را نسبت به جامعه کنونی جهانی قبول دارم اما از هرگونه انتساب مفاهیم حقوق بشری به هر نوع دولتی کاملا مخالفم . به نظر من دموکراسی و حقوق بشر با دولت غیرقابل جمع است همان گونه که با حکومت دینی ناسازگار است .
در دموکراتیک بودن آمریکا شک ندارم اما آن را مظهر دموکراسی هم نمی دانم.

ناشناس گفت...

بعد از پست کامنت قبلی متوجه شدم که شما برای نظرات فیلترینگ گذاشته اید!!!
حالا وجدانا قضاوت کنید من که دانشجو حقوق بشر در ایران هستم و بدترین رفتارها را تحمل می کنم و شکنجه های روحی را تحمل می کنم و وب من 24 ساعته در حال کنترل هست تا یه جوری مچ گیری کنن و حال منو بگیرن فیلترینگ ندارم اما شما که برای کنبد سفید دموکراسی و در کشوری با شعار آزادی زندگی می کنید فیلترینگ دارید !!!
به قول معروف : اگر دردم یکی بودی چه بودی
موفق باشی دوست من

سيامک دهقانپور گفت...

برنا عزیز،
از محبتت سپاسگذارم. اگر دقت کرده باشی تاکید کرده ام می کوشم این دموکراسی را با تمام محاسن و معایب اش بازگو کنم. قطعا هیچ دموکراسی ای مقدس و مطلق نیست تا بتواند تبدیل به حکومت دینی شود. کنگره ی آمریکا خانه ی مردم است و ربطی به دولت ندارد. آمریکا چون دموکراسی های پارلمانی نیست که رهبر حزب حاکم نخست وزیر شود. در کنگره ی آمریکا جمهوریخواهان بسیاری هستند که با دولت جمهوریخواه پرزیدنت بوش اختلافاتی عمیق دارند و گرچه به اتحاد سیاسی حزب اعتقاد دارند اما، خودشان را به خواست های مردم ایالت هایشان بیشتر پایبند می دانند. وظیفه ی کنگره سیاستگذاری و وظیفه ی دولت اجرای آن سیاست هاست در واقع این نمایندگان مردم اند که سیاست های کشور را تعیین می کنند. دوره ی خدمت در مجلس نمایندگان آمریکا دو سال است. فکر می کنم کوتاه ترین در دموکراسی ها و از این رو نمایندگان باید بیش از هر چیز مراقب این باشند که بی توجهی به خواست های مردم حوزه ی انتخابی شان به بهای از دست دادن سریع کرسی هایشان تمام می شود.