۱۳۸۷ خرداد ۲۱, سه‌شنبه

نبرد دموکرات ها و جمهوریخواهان بر سر بحران انرژی

افزایش نگران کننده ی بهای سوخت در آمریکا علیرغم کاهش بهای نفت در بازار جهانی به یکی از مهمترین مباحث انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بدل شده است. سناتور دموکرات باراک اوباما عهد کرده است در صورتی که رئیس جمهوری آمریکا شود از طریق وضع مالیات بر سود هنگفت شرکتهای بزرگ نفتی در جهت کاهش بهای سوخت در آمریکا اقدام کند. سناتور جمهوریخواه جان مک کین صبح امروز در یک سخنرانی در واشنگتن براک اوباما را متهم کرد که قصد دارد بزرگترین افزایش مالیات در تاریخ آمریکا از جنگ دوم جهانی به این سو را بر مردم آمریکا تحمیل کند.
با روشن شدن اینکه سرانجام نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا براک اوباما خواهد بود اقدامات هماهنگی میان رهبری کنگره ی آمریکا با برنامه های مورد نظر سناتور اوباما آغاز شده است.
امروز سنای آمریکا در اقدامی ناموفق لایحه ای را به بحث و رای گذاشت که هدف از آن کاهش بهای سوخت و پاسخگو ساختن شرکت های بزرگ نفتی بود. طرح مورد نظر اوباما برای اعمال مالیات برسود هنگفت شرکت های نفتی بخشی از این لایحه بود.اوباما و دموکرات ها مدعی اند در حالی که مردم در آمریکا گالنی ۴ دلار و ۴ سنت می پردازند غول نفتی آمریکا اکسان موبیل دقیقه ای ۸۳ هزار دلار سود عایدش می شود. اکسان موبیل در دو سال گذشته بیش از ۸۰ میلیارد دلار سود کسب کرده است. لایحه همچنین خواستار اقدامات قانونی علیه اوپک شده بود بر این مبنا که اوپک با کنترل سطح تولید نفت خام در بازارهای جهانی موجب افزایش بهای نفت شده است.
جمهوریخواهان مخالفت خود را پیشاپیش با لایحه اعلام کرده بودند و با ۴۳ رای خود در برابر ۵۱ رای دموکرات ها لایحه را متوقف کردند. لایحه برای شکستن سد مخالفت جمهوریخواهان دستکم به۶۰ رای نیاز داشت. جمهوریخواهان معتقدند این تلاش ها به افزایش بیشتر بهای سوخت منجر می شود. آخرین باری که طرح افزایش مالیات بر شرکت های نفتی به اجرا گذاشته شد به بحران انرژی آخر دوره ی ریاست جمهوری جیمی کارتر در سال ۱۹۸۰ باز می گردد. ظاهرا شرکت های نفتی در واکنش به این اقدام تولید داخلی خود را کاهش دادند تا مشمول سقف مالیاتی مورد نظر قانونگذاران نشوند.
سناتور مک کین کماکان از طرح لغو موقت مالیات فدرال بر سوخت به عنوان راه حلی موثر در کوتاه مدت صحبت می کند.
بر مبنای این طرح مصرف کنندگان آمریکایی در طول تابستان از پرداخت ۱۸/۵ سنت مالیات بر هر گالن بنزین و ۲۴/۵ سنت مالیات بر هر گالن گازوئیل معاف خواهند بود. اوباما معتقد است این طرح در کل تابستان بیش از ۳۰ دلار صرفه جویی نخواهد بود و کاهش بهای ناشی از لغو مالیات را شرکت های نفتی با افزایش قیمت جبران می کنند.
اوباما معتقد به افزایش سرمایه گذاری دولتی در انرژی های تجدیدپذیر است. این بخشی از طرح دموکرات ها بود که صبح امروز در سنا بر سر آن بحث بود. در عین حال، مک کین و جمهوریخواهان معتقدند باید موانع سد راه اکتشافات نفتی و گازی در آمریکا برداشته شود و چاههای نفت و گاز جدیدی حفر شود. دموکرات برای حفاظت محیط زیست با حفاری های نفتی در بخش هایی از آلاسکا و سواحل آمریکا مخالفت دارند. جمهوریخواهان همچنین راه اندازی دوباره ی پروژه های ساخت نیروگاه اتمی را از راه حل های اساسی تامین انرژی عنوان می کنند.

هیچ نظری موجود نیست: