۱۳۸۷ خرداد ۳۰, پنجشنبه

آیا مردم ایران از تحریم های جدید لطمه می بینند؟

کمیته ی امور مالی سنای آمریکا لایحه ی جدید تشدید تحریم ها علیه ایران را با هدف افزایش فشار برای توقف غنی سازی اورانیوم به تصویب رساند. لایحه موج تازه ای از تحریم ها از جمله منعٍ صادرات قطعات هواپیماهای ساخت آمریکا به ایران و واردات فرش، خاویار، و خشکبار از ایران به آمریکا را در نظر دارد.
لایحه تحریم جدید در سنا موسوم به «قانون تحریم ایران سال دو هزار و هشت» در واقع نسخه ی نسبتا مشابه «لایحه ی مقابله با گسترش جنگ افزار هسته ای در ایران سال دو هزار و هفت» است که سپتامبر سال گذشته در مجلس نمایندگان آمریکا با اکثریت قاطع به تصویب رسید.
سناتورهای عضوکمیته مالی سنا معتقدند اکنون که اتحادیه ی اروپا در صف نخست تحریم کنندگان ایران قرار گرفته است کنگره باید از تمام امکانات برای تحت فشار گذاشتن صنایع نفت و گاز جمهوری اسلامی استفاده کند.
سناتور مکس باکس، رئیس دموکرات کمیته ی امور مالی، تاکید کرد در این تحریم های هوشمندانه گر چه فشار بر روابط تجاری جمهوری اسلامی شدت می یابد اما، دقت شده مردم ایران در این میان لطمه ای نبینند.
سابقه ی نخستین تحریم های آمریکا علیه ایران به سال هزار و نهصد و هشتاد و هفت بازمی گردد. بسیاری معتقدند عدم همراهی اروپا در طول سالهای گذشته مانع تاثیرگذاری بیشتر تحریم های آمریکا بوده است. کنگره اینک امیدوارست همراهی اتحادیه ی اروپا و شدت بخشیدن تحریم ها و هدفمندتر کردنشان بتواند ایران را به تجدید محاسبه در ادامه ی برنامه ی غنی سازی اورانیوم وادار کند.
سناتور باکس گفت این لایحه تحریم های تجاری علیه ایران را بسط داده، حلقه ی تحریم های مالی را تنگتر کرده، و شرکت های آمریکایی و موسسات وابسته شان را وادار به تبعیت از تحریم ها علیه ایران می کند. مکس باکس تاکید کرد مردم ایران و هم پیمانان آمریکا هدف این تحریم ها نیستند.
سناتور دموکرات ران وایدن از اینکه لایحه خواستار افزایش برنامه های خبری تحت نظارت هیات مدیره ی پخش برنامه های رادیو تلویزیونی آمریکا موسوم به بی بی جی است ابراز خشنودی کرد.
لایحه همچنین خواستار افزایش تبادلات فرهنگی و سفر ایرانیان به آمریکاست.
سناتور جمهوریخواه گوردن سمیت، تنظیم کننده ی لایحه، گفت غنای بازار اقتصادی آمریکا تحریم کشورهای متمرد را بدون نیاز به اقدام نظامی به سلاحی پرقدرت بدل می کند. سمیت گفت برای تحت فشار گذاشتن برنامه ی هسته ای ایران ترجیح می دهم از دلار و یورو به جای گلوله و جان مردم استفاده کنیم.
لایحه بطور کلی تمام واردات و صادرات از ایران و به ایران را به جز موارد بشردوستانه ممنوع کرده؛ از تمام بانک ها می خواهد از هرگونه مبادلات مستقیم و غیرمستقیم با موسسات مالی ایران پرهیز کنند؛ از شورای امنیت سازمان ملل خواستار جلوگیری از سرمایه گذاری در بخش انرژی ایران است؛ و هر گونه اقدامی را برای پیوستن ایران به بانک جهانی مطلقا منع کرده است. لایحه همچنین ده میلیون دلار برای گسترش تماس های مستقیم جوانان ایرانی با جامعه ی آمریکا در نظر گرفته؛ توقیف اموال گروهی از افراد حقیقی و حقوقی را مدنظر دارد؛ و همچنین از دولت می خواهد در صورتی که بانک جهانی به اعطای وام به ایران ادامه دهد کمک های آمریکا به بانک جهانی به همان میزان وام های پرداختی کاهش یابد. آمریکا دومین کمک کننده ی بزرگ مالی به بانک جهانی است.
جنجال برانگیزترین بخش تحریم ایران مخالفت کنگره با توافقنامه ی همکاری غیرنظامی هسته ای آمریکا و روسیه است. لایحه موافقت کنگره را به توقف کمک های مسکو به برنامه ی هسته ای و موشکی ایران منوط کرده است.
این بند که قطعا با اعتراض دولت پرزیدنت بوش روبرو می شود و احتمال دارد با تهدید وتو روبرو شود مخالفانی را در میان اعضای دموکرات کمیته ی بیست و یک نفره ی امور مالی سنا داشت.
سناتور جف بینگامن برای لغو این بند متممی را ارائه کرد که با رای مخالف هفده عضو کمیته شکست خورد. سناتور دموکرات جی راکفلر، رئیس کمیته ی اطلاعات سنا، مخالفان را دعوت کرد که بخش محرمانه ی توافقنامه ی هسته ای آمریکا و روسیه را که به گفته ی او از افزایش همراهی مسکو با واشنگتن در برابر ایران حکایت دارد مطالعه کنند. اما، لایحه با حفظ همان بند با نوزده رای موافق در برابر دو رای مخالف به تصویب رسید. این تنها لایحه ی تحریم ایران نیست و یک لایحه ی دیگر در کمیته ی امور بانکی سنا در دست بررسی است. سناتور دموکرات چارلز شومر از ارائه ی دو متممی خبر داد که یکی توقف سپردفاع موشکی آمریکا در چک و لهستان را در برابر همکاری روسیه بر سر ایران پیشنهاد می کند و دیگری خواستار افزودن بانک مرکزی ایران به لیست تحریم های آمریکاست.
مخالفان بند مرتبط با روسیه معتقدند اعلام آمادگی روسیه برای پیوستن به آمریکا در یک کنسرسیوم غنی سازی اورانیوم و ایجاد یک بانک بین المللی سوخت هسته ای در حالی که مسکو بازپس گرفتن اورانیوم مصرفی در نیروگاه بوشهر را تضمین کرده است دستاوردهای مثبتی است که تصویب لایحه می تواند آنها را از بین ببرد.
لایحه همچنین خواستار قرار دادن کل سپاه پاسداران انقلاب در لیست سازمان های تروریستی است و از وزیر خارجه و دارایی آمریکا می خواهد حداکثر طی صد و هشتاد روز گزارشی از پیشرفت این امر به کنگره ارائه دهد.
در بخش ممنوعیت کامل واردات و صادرات ایران و آمریکا ارسال مواد غذایی و دارو به ایران مستثنی شده است.
احتمال دارد وقتی لایحه به صحن سنا آورده می شود متمم های متعددی به آن افزوده شود. لایحه در حال حاضر از حمایت هفتاد و دو سناتور برخوردار است و حتی در صورت وتو پرزیدنت بوش این گروه می توانند وتو را باطل کنند.
لایحه در عین حال از دریاسالار مایک مک کانل، رئیس اطلاعات ملی آمریکا، می خواهد هر چه سریعتر گزارشی جامع از پیشرفت های اخیر ایران در برنامه ی هسته ای و موشکی اش به کنگره ارائه دهد.
* تصویر بالا عکس سناتور جمهوریخواه گوردون اسمیت آرشیتکت تحریم های جدید ایران است که بزودی گفتگویی اختصاصی با او خواهم داشت. اگر پرسشی دارید بفرستید تا در حد امکان با او در میان بگذارم.

۲ نظر:

ناشناس گفت...

baray hakemin keshvar ke etefaghi nemioftad pooldartar mishavand mellat iran daran to nekbat va kesafat mimiran be mellat rahm konid aghay senator nazi az tehran

ناشناس گفت...

با سلام.با تحريم فشار روي مردم بيشتر مي شود.آيا مي شود مستقيما به اشخاص داراي قدرت يا نفوذ در حاكميت ايران فشار وارد كردمثلا ممنوعيت ورود مقامات وفرزندانشان به كشورهاي ديگر براي تفريح ومشابه .البته اگر گفته نشود با اصل دموكراسي جور در نمي آيد.