۱۳۸۷ تیر ۷, جمعه

انهدام صدف تو خالی؟

سناتور جمهوریخواه جان مک کین، نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، با اذعان به دستاوردهای مذاکرات شش جانبه ی آمریکا، روسیه، چین، ژاپن، کره ی جنوبی با کره ی شمالی که تا امروز به انهدام برج خنک کننده ی اصلی مجتمع هسته ای یونگ بیون منجر شده است گفت کماکان پرسش هایی درباره ی میزان پلوتونیوم موجود در کره ی شمالی و نقش آن کشور در تاسیسات هسته ای مورد ظن سوریه وجود دارد از این رو برای ادامه ی لغو تحریم ها باید توافقنامه را بطور کلی دید و اطمینان حاصل کرد که نگرانی های ژاپن و کره جنوبی مورد رسیدگی قرار گرفته باشد. مک کین تاکید کرد باید خیلی محتاط باشیم.
ژاپن معتقد است تصمیم آمریکا برای حذف کره ی شمالی از لیست تروریسم باید به پیشرفت ها در حل اختلاف دو کشور بر سر آدم ربایی های اتباع ژاپنی در دهه ی هفتاد و هشتاد منوط شود.
طی چهل و پنج روز آینده آمریکا تلاش خواهد کرد میزان صداقت کره ی شمالی را بر مبنای اظهارنامه اش بسنجد و آن را تائید کند. دولت بوش در طول این دوره برای لغو بخشی از تحریم های تجاری و حذف کره ی شمالی از لیست کشورهای حامی تروریسم باید کنگره را در جریان بگذارد.
سناتور دموکرات براک اوباما، نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، می گوید کنگره نقش مهمی در این چهل و پنج روز برعهده دارد. او تاکید می کند تحریم ها مهمترین بخش اهرم های فشار آمریکا برای تحت فشار گذاشتن پیونگ یانگ در راستای عمل به تعهداتش است.
کره ی شمالی در حال حاضر هیچ تعهدی نسبت به آشکار کردن برنامه ی غنی سازی اورانیوم خود و ابعاد همکاری هایش در برنامه ی مخفی ساخت رآکتور هسته ای برای سوریه ندارد. رآکتوری که سپتامبر دو هزار و هفت توسط جت های اسرائیلی بمباران شد.
سناتور دموکرات جوزف بایدن، رئیس کمیته ی روابط خارجی سنای آمریکا، می گوید این نگرانی ها باید پیش از وارد شدن به فاز بعدی یعنی برچیده شدن کامل تاسیسات هسته ای و مواد اتمی از کره ی شمالی برطرف شود.
هاوارد برمن، رئیس دموکرات کمیته ی امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا، حرکت دولت را دلگرم کننده توصیف کرده اما اطمینان داده است کنگره بدقت اقدامات کره ی شمالی را زیر نظر داشته باشد.
گروهی این اقدام را یک پیروزی دیپلماتیک برای پرزیدنت بوش می دانند و گروهی معتقدند پرزیدنت بوش می کوشد پیش از ترک کاخ سفید برای حل مساله بیش از اندازه نرمش نشان دهد.
شدیدترین واکنش منفی را ایلیانا راس لتینن، عضو ارشد جمهوریخواه کمیته ی امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا، از حامیان نزدیک پرزیدنت بوش، نشان داد. راس لتینن می گوید دولت بوش عجولانه در پی تشویق کره ی شمالی است. او تاکید می کند اصلاحیه ی اخیر قانون کنترل تسلیحات تصریح کرده است که حذف نام کره ی شمالی از لیست تروریسم در گرو روشن کردن روابطش با سوریه و ایران است. راس لتینن با بی اعتمادی نسبت به حسن نیت پیونگ یانگ یادآوری می کند زمانی که دولت بوش درگیر مذاکره بود آنها همکاری پنهانی با سوریه داشتند. او با توجه به فرسودگی رآکتور یونگ بیون می گوید تخریب برج خنک کننده ی نیروگاه چیزی بیش از نابود کردن یک صدف توخالی نیست. به باور راس لتینن پاداش دولت بوش به کره ی شمالی به روابط آمریکا با متحدانش چون ژاپن لطمه می زند و پیامی نادرست برای دمشق و تهران دربر دارد که آمریکا فارغ از منافعش بر بی اعتنایی و بی پروایی صحه می گذارد.

هیچ نظری موجود نیست: