۱۳۸۷ خرداد ۲۹, چهارشنبه

القای حس غرق شدن

کنگره ی آمریکا مدتی است مساله ی قانونی یا غیرقانونی بودن شدت عمل و بدرفتاری در بازجویی از مظنونین به فعالیت های تروریستی را در دست تحقیق دارد و با نشست دیروز کمیته ی نیروهای مسلح سنا رسیدگی علنی به آن آغاز شد. به گفته ی سناتور دموکرات کارل لوین، رئیس کمیته، مقامات مسول آموزش بالا بردن آستانه ی تحمل نیروهای آمریکایی در برابر شکنجه ی دشمن موسوم به طرح «بقاء، طفره، مقاومت، و گریز» فهرستی از روش های آزاردهنده ای را که می توان در برابر بازداشت شدگان در گوانتانامو به کار گرفت در اختیار وکلای پنتاگون گذاشتند.
کارل لوین می گوید روش های تند علیرغم مخالفت شدید گروهی از وکلای نظامی در نوامبر دو هزار و دو علیه گروهی از بازداشت شدگان بکار گرفته شد و معتقد است استفاده از این روش ها در واقع حکم تائید آمریکا بر آن است و نیروهای ما را بیش از پیش در خطر قرار می دهد. سناتور جمهوریخواه لیندزی گراهم تحلیل حقوقی دولت پرزیدنت بوش درباره ی استفاده از روش های شدید در بازجویی ها علیه بازداشت شدگان را یکی از غیرمسولانه ترین و کوته بینانه ترین تحلیل های حقوقی در تاریخ نظامی و جامعه ی اطلاعاتی آمریکا توصیف کرد.
تونی فراتو، سخنگوی کاخ سفید، می گوید آزار بازداشت شدگان هرگز سیاست دولت نبوده، نیست و نخواهد بود بلکه هدف دولت از بازداشت مظنونین بدست آوردن اطلاعات برای دفاع از کشور بوده که با توفیق بسیار توام بوده است.
بر مبنای گزارش کمیته ی نیروهای مسلح سنا بعضی از روش های شدید در دسامبر دو هزار و دو توسط دانالد رامسفلد، وزیر وقت دفاع، مورد تائید قرار گرفته بود. بر مبنای گزارش سنا گفته های وکیل ارشد گوانتانامو، سرهنگ دایان بیور، وجود زندانیان ثبت نشده ای با عنوان روح های گوانتانامو را تائید می کند که برای افشا نشدن شواهد بدرفتاری ها از دید بازرسان صلیب سرخ پنهان نگاه داشته می شدند.
این بدرفتاری ها شامل محروم کردن از خواب، حبس های انفرادی طولانی، بازجویی های 20 ساعته، تهدید به مرگ، و القای حس غرق شدن بوده است.
یک وکیل ارشد سی آی ای تلقی شکنجه به روش های شدید در بازجویی را زیر سوال برد و گفت تلقی شکنجه به آستانه تحمل بازداشت شده بستگی دارد و تنها راه اطمینان از آن مرگ بازداشت شده است.
دایان بیور با ابراز تاسف از اینکه مشاوره ی حقوقی او نادرست بوده باشد گفت از یک چیز متاسف نیست و آن این که در دورانی پراضطراب و پر خطر از تمام قدرت حقوقی اش برای حفاظت از مردم آمریکا استفاده کرده است.

هیچ نظری موجود نیست: