۱۳۸۷ تیر ۱۰, دوشنبه

هرش: کنگره با عملیات اطلاعاتی پنهانی در ایران موافقت کرده بود

نشریه ی آمریکایی نیویورکر در گزارشی با عنوان "آماده کردن میدان جنگ: دولت بوش اقدامات سری خود را علیه ایران شدت می بخشد" ادعا کرده است که رهبران کنگره ی آمریکا با درخواست دولت پرزیدنت بوش در سال گذشته برای تخصیص چهارصد میلیون دلار بودجه در راستای گسترش چشمگیر عملیات پنهانی عمده درون ایران موافقت کرده بودند. بنا به گزارش این بخشی از برنامه ی تضعیف رژیم جمهوری اسلامی ایران بوده است که طیفی از عملیات مخفی از جمع آوری اطلاعات از برنامه یٍ هسته ای ایران تا حمایت از گروههای شورشی اپوزیسیون را شامل می شده است.

بر مبنای قوانین فدرال در آمریکا زمانی که رئیس جمهور قصد صدور دستور عملیات پنهانی داشته باشد باید طی درخواستی فوق العاده محرمانه کنگره ی آمریکا و دست کم رهبران دموکرات و جمهوریخواه و روسای کمیته های کنگره را که به «باند هشت» یا "Gang of Eight"معروف اند در جریان بگذارد تا از بودجه ای که پیشتر در نظر گرفته شده برای این منظور استفاده شود.
سیمور هرش، نویسنده ی مقاله ی نیویورکر، بیش از سه سال است درباره ی ایران گزارش های جنجالی می نویسد که عمدتا از سوی دولت پرزیدنت بوش رد شده است. دنا پرینو، سخنگوی کاخ سفید، چون گذشته از اظهارنظر در باره مقاله ی نیویورکر خودداری کرد.
سیمور هرش مدعی است منابع او در ارتش و کنگره ی آمریکا به او اطمینان داده اند که عملیات پنهانی شامل حمایت از اقلیت عرب اهوازی، گروههای بلوچ و دیگر مخالفین بوده است.
هرش مدعی است دستگیری اعضای نیروی قدس سپاه و بازگرداندن آنها به عراق برای بازجویی و پیگیری اهداف بسیار باارزش که ممکن است کشته یا دستگیر شده باشند بخشی از اقدامات نیروهای ویژه از درون عراق به درون خاک ایران بوده است.
رایان کراکر، سفیر آمریکا در عراق، دیروز به سی ان ان گفت مقاله را نخوانده است اما، ادعاها را درباره ی عملیات فرامرزی نیروهای ویژه ی آمریکا از جنوب عراق یا هر کجای دیگر به درون خاک ایران به کل رد کرد.
هرش روز یکشنبه به سی ان ان گفت این عملیات توسط سی آی ای و نیروهای عملیات ویژه انجام گرفته است و لزوما سفیر آمریکا در جریان قرار نداشته است. او یادآوری کرد یکی از دلایل کناره گیری دریاسالار ویلیام فالن، فرمانده ی پیشین سنتکام، فرماندهی مرکزی نیروهای آمریکا در خاورمیانه، بی اطلاع گذاشته شدن نسبت به این عملیات ویژه ی پنهانی بود.
سیمور هرش در مقاله ی خود ادعا می کند درخواست عملیات پنهانی پرزیدنت بوش از کنگره درست زمانی ارائه شد که گزارش اطلاعات ملی از توقف تلاش های ایران در تولید جنگ افزار اتمی در سال دو هزار و سه در اختیار کنگره ی آمریکا قرار گرفت. پرزیدنت بوش، مقامات کاخ سفید و سناتور جمهوریخواه جان مک کین از جمله شخصیت هایی بودند که گزارش اطلاعات ملی را به پرسش گرفتند.
سناتور مک کین و سناتور جمهوریخواه میچ مک کانل، رهبر اقلیت در سنای آمریکا، دیروز از اظهارنظر در باره ی گزارش هرش پرهیز کردند.
گزارش هرش مدعی است بعضی از رهبران کنگره پرسش های جدی در باره ی ماهیت این عملیات پنهانی و نقش سی آی ای و نیروهای عملیات ویژه داشتند.
سخنگوی کمیته ی اطلاعات کنگره بر مبنای مقررات حفظ محرمانه بودن چنین اسنادی از اظهار نظر خودداری کرده است. سی آی ای هم پاسخی نمی دهد.
هیچ یک از رهبران دموکرات کنگره ی آمریکا تا کنون حاضر به اظهار نظر نشده اند. سناتور جوزف لیبرمن، رئیس کمیته ی امنیت ملی سنا، که تنظیم قطعنامه ی تروریست خواندن سپاه را برعهده داشت می گوید آمریکا به هر کار ممکن برای حفظ منافع ملی اش دست می زند و جمهوری اسلامی باید دریابد نمی تواند به مداخله در امور عراق و قاچاق تسلیحاتی که به کشتار سربازان آمریکایی می انجامد ادامه دهد.
لیبرمن دیروز به شبکه ی خبری سی بی اس گفت تلاش های چند ماه گذشته به عقب راندن ایران منجر شده است.
وزلی کلارک، ژنرال بازنشسته ی ارتش آمریکا و فرمانده ی پیشین ناتو، که از مشاوران ارشد سناتور براک اوباماست، در همین گفتگو با سی بی اس گفت دولت بوش بیش از اندازه بر روی نیروی نظامی به عنوان ابزار پیشبرد منافع آمریکا اتکا داشته است و نداشتن یک استراتژی موثر دیپلماتیک در منطقه و انتقال حس این خطر که پس از عراق نوبت ایران و سوریه است کمابیش زمینه را برای مداخلات ایران فراهم کرده است.
معمولا بدنبال گزارش های پیشین سیمور هرش رهبران دموکرات کنگره واکنش هایی نشان می دادند اما، هیچ یک از هشت قانونگذار کلیدی که باید در جریان قرار بگیرند یا همان باند هشت تا کنون اظهارنظری نکرده اند. این گروه هشت نفره شامل: ننسی پلوسی و سناتور هری رید، رهبران اکثریت دموکرات در مجلس نمایندگان و سنا، سیلوستر ریز و سناتور جی راکفلر، روسای دموکرات کمیته ی های منتخب اطلاعات مجلس نمایندگان و سنا (ردیف بالا از چپ)، جان بینر و سناتور میچ مک کانل، رهبران اقلیت جمهوریخواه در مجلس نمایندگان و سنا، و پیتر هوکسترا و کریستوفر باند، اعضای ارشد جمهوریخواه کمیته های منتخب اطلاعات مجلس نمایندگان و سنا (ردیف پایین از چپ)، هستند.

۲ نظر:

ناشناس گفت...

salam amoo siamak, ishala keh hale khodet va khanevade khoobe, ye joorayi mihmane emshabet aghaye babak dad mashkook mizad yani hemayt az jomhoori eslami va sakhtane bomb atom .ta jayikeh harfe akharesh in bood keh age hamleh beshe una ham tangeh hormoz ra mibandand. bandeh ziad ba davat az mihmane dakhele IRAN mowafegh nistam,1- be khatere inkeh rahat nemitoonan harf bnezanan va 2- inkeh regim mitoune mamourane ettelaati sho dar har shoghli ja bezane

eradatmande shoma

سيامک دهقانپور گفت...

از اظهارنظرت ممنونم. من برای بابک داد احترام خاصی قائلم و شجاعتش را در بیان اعتقاداتش مورد ستایش قرار می دهم. البته من مدافع دیدگاههای هیچ یک از مهمانان برنامه نیستم و نخواهم بود اما، وقتی بحث چنان حساسی چون ادعای حمایت از مخالفین داخلی مطرح می شود باید یک نفر در ایران بتواند در این باره اظهارنظر کند تا خدای نکرده در ذهن مردم در ایران اینطور القا نشود که من بر طبل تجزیه ایران می کوبم و قصد حقنه کردن دیدگاه خاصی را دارم. البته چون بسیاری در ایران نمی توانند راحت حرف بزنند موضوع را در لفافه می پیچند که مردم ما هم هزاران سال است با فن ایما و اشاره آشنا هستند.